جنبش مردمی احیای زکات
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام برای شناسایی زکات در اموال اغنیا 🔹بخش دوم| طلا و نقره ▪️نصابها
🔰صرفاً جهت درک بهتر مسئله
#زکات_طلا_و_نقره
🔹ارزش نصاب اول و دوم:
• هر گرم نقره خالص به نرخ [اسمی] امروز (۱۴۰۰/۱۰/۶) ۲۱۷۴۰ تومان است. با لحاظ این نکته که ارزش پول کمی بیشتر از ارزش نوع کالایی است که با خود حمل میکند، نصاب اول چیزی در حدود ۱۶ میلیون تومان و نصاب دوم حدوداً ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان میباشد.
🔸کفایت معاش با معیار قرار دادن پول:
• کسی که در طول یازده ماه بیشتر از ۱۶ میلیون تومان پول داشته باشد، حتماً در زمره اغنیا است و در مال او حداقل ۴۰۰ هزار تومان زکات وجود دارد.(حد کفایت معاش: داشتن ۱۶ میلیون تومان در طول حداقل ۱۱ ماه)
🔹نحوه محاسبه:
• فرد با خود اینگونه در نظر میگیرد که اگر روزی برسد که این مقدار پول داشته باشم جایی ثبت میکنم تا ببینم آیا یازده ماه بر آن میگذرد یا نه. همچنین افزون بر این مقدار، هر ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بیشتر برای هر کدام از زمان داشتن تاریخ میزنم تا ببینم آیا یازده ماه باقی میماند یا خیر.
🔸مثال محسوس:
• آقای علیرضا محبیان، در حال حاضر ۲۵ میلیون تومان پول دارد که این مبلغ، از نصاب اول و ۵ نصاب دوم تشکیل شده است.
• بر نصاب اول پول او ۱۱ ماه سپری شده است. پنج نصاب دوم پول او نیز به ترتیب بر آنها ۱۱ ماه، ۱۱ ماه، ۱۰ ماه، ۳ ماه و ۱ماه گذشته است.
• هماکنون در مال آقای علیرضا محبیان، ۵۶۰ هزار تومان زکات وجود دارد.
➖➖➖➖➖
🔻تذکر: باز هم تکرار میکنیم که مطلب فوق، صرفاً جهت درک بهتر مسئله است وگرنه زکات ظاهری به اعتبار پول تعلق نمیگیرد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش سوم| گندم، جو، انگور و خرما
▪️بیان کلیات و زمان پرداخت:
• منظور از «انگور» و «خرما»(رطب)، زمانی است که این دو میوه برسند. در مورد انگور، زمان پرداخت زکات وقتی است که آن را خشک یعنی به کشمش تبدیل کنند و زمان پرداخت زکات خرما، موقعی است که از حالت رطب به خرما(محصول نیمه خشک) دربیاید. مگر اینکه بخواهند آن ها را به صورت تَر(انگور و رطب) مصرف کنند یا بفروشند که باید زکاتشان را پیش از مصرف یا فروش بپردازند مشروط به اینکه خشک شده آنها به نصاب برسند. همچنین مقصود از «گندم» و «جو»، زمانی است که دانههایشان بسته شود؛ زمان پرداخت زکات گندم و جو نیز وقتی است که آنها را خرمن و سپس از کاه جدا کنند.
▪️نصاب:
• اگر مجموع محصولاتِ(گندم، جو، خرما و کشمش) مالک در یک سال به ۳۰۰ صاع یا تقریباً به ۸۶۷ کیلوگرم (کمی کمتر از ۳ خروار) برسد، در واقع او با این معیار در زمره اغنیا است. #حد_کفایت
▪️مقدار:
• این گروه از اغنیا به تناسب مقدار محصول و نحوه آبیاری، در مالشان زکات وجود دارد. #طبقهبندی_اغنیا
• شیوه های آبیاری:
۱. اگر آبیاری به واسطه ابزار و وسایل کمکی همانند پمپِ آب، تلمبه، سطل، ... رقم خورده باشد.(که در فقه اصطلاحاً میگویند: با «عِلاج» صورت گرفته باشد.) مثلاً از چاه برای آبیاری استفاده کرده باشد در این صورت، زکات مال او، %۵ (یک بیستم) محصول خواهد بود.
۲. اما اگر آبیاری بدون «عِلاج» باشد، مثلا از آب باران، رطوبت زمین، رودخانه و جوی آب و... به صورت طبیعی آبیاری انجام شده باشد در این صورت زکات مال او، %۱۰ (یک دهم) محصول محاسبه میشود.
۳. اگر آبیاری به هر دو شکل باشد. [حتی اگر یکی از دو شیوه بیشتر جلوه کند.] زکات مال معادل است با %۷.۵ (یک پانزدهم) محصول.
• نکته: قبل از محاسبه مقدار زکات، اغنیا مجازند مخارج زراعت همانند هزینه بذر(به قیمت زمان کاشت)، اجرت دهقانان، طسق، ... را از مجموع محصولات کسر کنند.(هرچند مستحب است چنین نکنند.)
🔻دستهای از اغنیا را میتوان با معیار مورد اشاره تشخیص داد. در حقیقت مخاطب زکاتِ ظاهری چهار محصول «گندم، جو، خرما و کشمش»(غلات اربعه)، صاحبان مزارع گندم و جو، تاکستانها و نخلستانها هستند که مجموع محصول برداشتی آنها قابل توجه میباشد. باید درنظرداشت که «پول» برخلاف شرایط امروز در فضای روستایی به ویژه در مورد تولید اقلام مدّنظر، کارکرد حداقلی دارد و برای همین نمیتوان به معیار نخست(پس انداز پولی) اکتفا نمود.
🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعهی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
8.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 #ببینید
صحبتهای شنیدنی و جالب استاد #رحیم_پور
در حضور مرحوم هاشمی رفسنجانی
⭕️ یه ته ریش هست که اونم به شرش میمونیم، ... ظاهر، مذهب و باطن، سکولاریسم! تا یک جایی این دوگانگی را میتوانیم حفظ کنیم.
❌اگر نتوانیم اقتصاد اسلامی را در دانشگاه تدریس کنیم، نتوانیم آن را وارد حکومت کنیم، آخَر تا کِی میتوانیم با شهید دادن جمهوری اسلامی🇮🇷 را نگه داریم! بعد اسمش جمهوری اسلامی میماند، باطنش هزار چیز دیگری!
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🖥 #ببینید صحبتهای شنیدنی و جالب استاد #رحیم_پور در حضور مرحوم هاشمی رفسنجانی ⭕️ یه ته ریش هست که
#پیام_خادم_جنبش
• یکی از دوستان ضمن تقدیر از شکل کار، نقدی داشتند که «کانال نباید صرفاً از محتواهای سنگینِ علمی پُر کرد بلکه برای تنوع هم که شده، بهتره لابه لا پیامهای جذاب و انگیزشی هم گذاشت.»
• برای همین، پیرو درخواست منطقی همجنبشی عزیزمان این مسئله را در دستور کار قرار دادیم. پیام فوق و یک پیامی که قبلاً(#شهریار_زرشناس) فرستادیم در همین راستا بوده و ان شاء الله این رویه ادامه پیدا میکند.
📌پینوشت: دوستان عنایت داشته باشند که مباحثی در این مدت ارائه میشود، بسیار مهمند و بر همین بستر مطالبات جنبشی ما را در آینده شکل خواهد داد. چند روز پیش یکی از عزیزان نیز گفتند «مطالب کانال مفید هستند و دانستنشان برای هر فردی لازم.»
جنبش مردمی احیای زکات
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام برای شناسایی زکات در اموال اغنیا 🔹بخش سوم| گندم، جو، انگور و خرم
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش چهارم| دام
• منظور از دام، حیواناتی همچون گوسفند، بز، میش، شیشک، گاو، گاومیش و شتر میباشد که برای سادگی توضیح بیان احکام، این حیوانات در سه عنوان گاو و گوسفند و شتر خلاصه کردهاند.
▪️شرایط کیفی مربوط به انواع دامها:
۱. یازده ماه بر نصاب بگذرد.(نکته: اگر کسی یازده ماه، گاو یا گوسفند یا شتر را مالک باشد اگر چه اول ماه دوازدهم در مالش زکات وجود دارد اما اول سال بعد را باید بعد از اتمام ماه دوازدهم حساب کند.)
۲. حیوانات، طی یک سال از علوفه خودرو چرا کرده باشند.(اگر از علف چیده شده یا کاشته شده تغذیه کرده باشند، زکات ندارند.)
۳. عرفاً حیوانات، کارگر نباشند.(برای کار از آنها استفاده نکنند.) طبق نظر شارع، حیواناتی که برای حمل بار یا شخم زدن استفاده میشوند، زکات ندارند.
___________________
• برای هر یک از سه متعلق گاو، گوسفند و شتر، نصابها و مقادیر ویژهای از ناحیه شارع تعریف شده است که در ادامه(پستهای بعدی) به آنها اشاره میشود.
🔻دستهای از اغنیا را میتوان با معیار مورد اشاره تشخیص داد. در حقیقت مخاطب زکاتِ ظاهری هر کدام از دامها «گاو، گوسفند و شتر»(انعام ثلاث)، صاحبان دامهای بسیار است که حیوانات مدنظر از علف مراتع چرا میکنند. باید درنظر داشت که «پول» برخلاف شرایط امروز در چنین فضایی(پرورش دام در مراتع) کارکرد حداقلی دارد و برای همین نمیتوان به معیار نخست(پسانداز پولی) اکتفا نمود.
🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعهی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
9.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻این گزارش خبری، یک نمونه بارزی از تصور رایج اشتباهی است که زکات را یک حکم اسلامی پنداشته(!) و آن را مخصوص پیشه کشاورزی میداند(!)
🔻زکات در واقع، حقی است در اموال اغنیا که احتیاجات برآورده نشده فقرای جامعه را کفایت میکند.
🔻آن تصور اشتباه، از یکسانانگاری زکات ظاهری و باطنی نشأت میگیرد. در واقع گمان میشود احکام مربوط به زکات، شخص زکاتدهنده و میزان زکات اموالش را تعیین میکند!
📌پ.ن۱: خبرنگار محترم فرض کرده که این مبلغ ناچیز توسط جایی(کمیته امداد) جمعآوری شده در حالی که این رقم، تنها موارد ثبتی است. مثلاً اگر یک کشاورز همین که اعلام کند فلان قدر کمک کرده است، میتوانند کمک او را به عنوان زکات ثبت کنند و جزء آمار بیاورند.
📌پ.ن۲: میوه انار، جزء متعلقات زکات ظاهری نمیباشد. اما به خاطر اندکی آمار اصلی، آقایان محترم مقرر کردند کمکهای دیگر را با عنوان زکات (مستحبی) ثبت کنند تا آمار بالاتر بیاید!
📌پ.ن۳: نفهمیدن «اصل زکات» و «جایگاه احکام مربوط به آن»، روحانی و امام جمعه هم نمیشناسد!
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام برای شناسایی زکات در اموال اغنیا 🔹بخش چهارم| دام • منظور از دام
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش پنجم| دام: گاو
▪️نصابها:
• دو نصاب دارد. چنانچه فردی بیشتر از ۳۰ گاو داشته باشد در صورت صدق شرایط کیفی، در زمره اغنیا است و به همین سبب در مال او حداقل به اندازه یک گوساله یکساله، زکات وجود دارد. همچنین نصابها، این دسته از اغنیا را به دلیل تفاوت در تمکن مالیشان از یکدیگر تفکیک میکند و از این طریق، در اموال هر گروه به مقدار متفاوتی زکات شناسایی میشود. #حد_کفایت #طبقهبندی_اغنیا
نصاب اول: ۳۰ گاو
نصاب دوم: ۴۰ گاو
▪️مقدار:
• میزان زکات بعد از شرایط کیفی دام، به نصاب بستگی دارد. مالک باید بررسی کند که تعداد گاوهایش از چند نصاب اول و دوم تشکیل میشود. میزان زکات برای هر ۳۰ گاو، ۱ گوساله نر یکساله و برای هر ۴۰ گاو، ۱ گوساله ماده دوساله میباشد. در بعضی موارد نیز مخیر است که با ۳۰ یا ۴۰ حساب کند ولی در هر صورت باید طوری محاسبه نماید که چیزی نماند یا اگر ماند، از ۹ گاو بیشتر نباشد.(یعنی به ب.م.م دو عدد ۳۰ و ۴۰ نرسد.)
🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعهی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است.
🔻تعطیل بودن زکات ظاهری، به این معنا نیست که اغنیای امروز نسبت به آوردن زکات، معاف باشند.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام برای شناسایی زکات در اموال اغنیا 🔹بخش چهارم| دام • منظور از دام
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش ششم| دام: گوسفند
▪️نصابها:
• پنج نصاب دارد. چنانچه فردی بیشتر از ۴۰ گوسفند داشته باشد در صورت صدق شرایط کیفی، در زمره اغنیا است و به همین سبب در مال او حداقل به اندازه یک گوسفند زکات وجود دارد. همچنین نصابها، این دسته از اغنیا را به دلیل تفاوت در تمکن مالیشان از یکدیگر تفکیک می کند و با این روش، در اموال هر گروه به مقدار متفاوتی زکات شناسایی میشود.
#حد_کفایت #طبقهبندی_اغنیا
نصاب اول: ۴۰ گوسفند
نصاب دوم: ۱۲۱ گوسفند
نصاب سوم: ۲۰۱ گوسفند
نصاب چهارم: ۳۰۱ گوسفند
نصاب پنجم: ۴۰۰ گوسفند و بیشتر
▪️مقدار:
• میزان زکات بعد از شرایط کیفی دام، به نصاب بستگی دارد. مالک باید بررسی کند که تعداد گوسفندانش به کدام نصاب میرسد و سپس زکات مال خود را مطابق زیر حساب کند.
زکات نصاب اول: ۱ گوسفند
زکات نصاب دوم: ۲ گوسفند
زکات نصاب سوم: ۳ گوسفند
زکات نصاب چهارم: ۴ گوسفند
زکات نصاب پنجم: هر صد تا ۱ گوسفند
• گوسفندی که به عنوان زکات پرداخت میشود، باید اقلاً یکسالش شده باشد.(اگر جای گوسفند، بز بدهند در این صورت سن حیوان حداقل باید به دو سال برسد.)
🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعهی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است.
🔻تعطیل بودن زکات ظاهری، به این معنا نیست که اغنیای امروز نسبت به آوردن زکات، معاف باشند.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام برای شناسایی زکات در اموال اغنیا 🔹بخش چهارم| دام • منظور از دام
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش هفتم| دام: شتر
▪️نصابها:
• ۱۲ نصاب دارد. چنانچه فردی بیشتر از ۵ شتر داشته باشد در صورت صدق شرایط کیفی، در زمره اغنیا است و به همین سبب در مال او حداقل به اندازه یک گوسفند زکات وجود دارد. همچنین نصابها، این دسته از اغنیا را به دلیل تفاوت در تمکن مالیشان از یکدیگر تفکیک میکند و از این طریق، در اموال هر گروه به مقدار متفاوتی زکات شناسایی میشود.#حد_کفایت #طبقهبندی_اغنیا
نصاب اول: ۵ شتر
نصاب دوم: ۱۰ شتر
نصاب سوم: ۱۵ شتر
نصاب چهارم: ۲۰ شتر
نصاب پنجم: ۲۵ شتر
نصاب ششم: ۲۶ شتر
نصاب هفتم: ۳۶ شتر
نصاب هشتم: ۴۶ شتر
نصاب نهم: ۶۱ شتر
نصاب دهم: ۷۶ شتر
نصاب یازدهم: ۹۱ شتر
نصاب دوازدهم: ۱۲۱ شتر
▪️مقدار:
• بعد از شرایط کیفی دام، به نصاب بستگی دارد. مالک باید بررسی کند که شترهایش به کدام نصاب میرسد و سپس زکات مالش را مطابق زیر حساب کند.
زکات نصاب اول: ۱ گوسفند
زکات نصاب دوم: ۲ گوسفند
زکات نصاب سوم: ۳ گوسفند
زکات نصاب چهارم: ۴ گوسفند
زکات نصاب پنجم: ۵ گوسفند
زکات نصاب ششم: ۱ شتر یکساله
زکات نصاب هفتم: ۱ شتر دوساله
زکات نصاب هشتم: ۱ شتر سهساله
زکات نصاب نهم: ۱ شتر چهارساله
زکات نصاب دهم: ۲ شتر دوساله
زکات نصاب یازدهم: ۲ شتر سهساله
زکات نصاب دوازدهم: برای هر ۴۰ شتر، یک شتر دوساله و برای هر ۵۰ شتر، یک شتر سه ساله. در بعضی موارد نیز مخیر است که با چهل یا پنجاه حساب کند ولی به هر صورت باید طوری محاسبه نماید که چیزی نماند یا اگر ماند، از ۹ شتر بیشتر نباشد.(یعنی به ب.م.م دو عدد ۴۰ و ۵۰ نرسد.)
• شتری که به عنوان زکات داده میشود، حتماً باید ماده باشد و همچنین گوسفندی که به عنوان زکات پرداخت میشود، باید اقلاً یکسالش شده باشد.(اگر جای گوسفند، بز بدهند در این صورت سن حیوان حداقل باید به دو سال برسد.)
🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعهی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است.
🔻تعطیل بودن زکات ظاهری، به این معنا نیست که اغنیای امروز نسبت به آوردن زکات، معاف باشند.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام برای شناسایی زکات در اموال اغنیا 🔹بخش اول| مقدمه: • تشریع احکام
• همه ما میدانیم، آگاهی از احکام شرعی محاسبه زکات واقعاً کار سختی نیست. هر کس که بخواهد در این زمینه از نکتهای سر در بیاورد به راحتی میتواند با یک جستجوی ساده در فضای سایبر به محتوای مورد نظرش دست پیدا کند.
• اما آیا تا به حال جایگاه و معناداری این احکام در نسبت با حقیقت زکات، بررسی شده است؟ برای همین در کانال جنبش مردمی احیای زکات، احکام شرعی محاسبه زکات را در قالبی ارائه کردیم تا مفهوم این احکام و انطباق آن با زکات باطنی برای مخاطبان روشن گردد. #نوآوری
🔰در حقیقت:
۱. سازگاری این احکام با شرایطی که «پول حامل نقره و طلا است» و همچنین «اصل اراضی، همگانی است» را بیش از پیش نشان دادیم. چه بسیار افرادی که با خود تصور میکنند: «این احکام در شرایط فعلی هم میتواند زکاتدهنده و مقدار زکات در مال او را تشخیص دهد(!)»[شاید بهتر است بگوییم: آنها گمان میکنند «در هر شرایطی این احکام میتواند زکاتدهنده و مقدار زکات در مال او را تعیین کند(!)»]
۲. از حیثیت و کارآمدی احکام شرعی زکات دفاع کردیم. در حقیقت این احکام مشروط به «رواج پول حامل نقره و طلا» و «همچنین عمومیبودن زمین»، اولاً میتواند تمام اغنیای جامعه را شناسایی کند. ثانیاً قادر است تمام آنها را بر اساس تمکن مالیشان، طبقهبندی کند. ثالثاً تمام زکات اموالشان را به درستی تشخیص دهد. طبعاً هم اندازه زکات شناساییشده به حدی است که مجموع فقر جامعه را کفایت میکند. بنابراین هیچ ایراد اساسی به این احکام وارد نیست.
➖➖➖➖➖➖➖➖
📌پ.ن۱: صدر اسلام پس از تشریع این احکام، پیامبر خدا(ص) به عنوان حاکم مسلمانان از ناحیه پروردگار مأموریت یافت تا از اغنیای جامعه زکات بگیرد و به فقرای جامعه بدهد.
📌پ.ن۲: همان طور که قبل تر گفتیم تعطیلی این احکام در جوامع مسلمین، قدمت چندانی ندارد.
📌پ.ن۳: توجه داشته باشیم که مجموعه احکام بیان شده همانند احکام نماز بخش مهمی از «دین» ما را تشکیل میدهد. بنابراین چنانچه فردی آنها را باور نداشته باشد مطمئنا از وادی اسلام خارج است. #ارتداد
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔻این گزارش خبری، یک نمونه بارزی از تصور رایج اشتباهی است که زکات را یک حکم اسلامی پنداشته(!) و آن را
🔰 گردآوری تابلوهای زکات
• شاید یکی از سادهترین اقدامات در جهت احیای زکات، جمعآوری این تابلوها باشد.
• تابلوهایی که اغلب در کنار جادههای برون شهری (محیط روستایی) نصب شدهاند و این سوءفهم را تقویت میکند که «زکات به پیشه کشاورزی و باغداری مرتبط میشود و نه به داشتن مال بسیار!»
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat