💠 مالیات؛ حکمرانی طاغوتی _ بخش دوم
✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره ۳۰
• «مالیات مبلغی است که افراد و یا مؤسسات برای تأمین بخشی از هزینهها و تحقق برخی از اهداف دولت میپردازند و معمولاً متناسب با میزان درآمد و یا ثروت آنها تعیین میگردد. مالیات یک پرداخت اختیاری از طرف افراد به دولت نمیباشد، بلکه پرداختی اجباری و قانونی است.»(فرهنگ حقوقی بلک، ۱۹۷۹، ص۱۳۰۷) مالیات به واسطه تصمیم حاکمیت، تعیین و از مردم أخذ میگردد و رضایت آنها لحاظ نمیشود. این درحالی است که اموال مردم محترمند و نمیتوان چنین اصل مهمی را نادیده گرفت. این مسئله موجب شده، بسیاری از صاحبنظران دنیا با مالیات مخالف باشند اما گروهی ترجیح دادند با پاک کردن صورت مسئله و توجیه تراشی، آن را طبیعی و ضروری جلوه دهند. برای مثال عدهای از همین افراد برای اثبات مالیات، اصرار دارند آن را یگانه منبع مالی حکومتها معرفی کنند. اما باید توجه داشته باشیم، در واقعیت منابع مالی حکومتها محدود به مالیات نیست و از تنوع برخوردار است.
• هر چند بین اندیشهها و مکاتب مختلف، تفاوتهایی در طرحریزی زندگی بشر وجود دارد. اما با این حال نیاز به حکومت غالباً امری مشترک تلقی میگردد. یکی از لوازم برپانمودن آن، نیاز به بودجه مالی است. هر یک از این مکاتب به فراخور اینکه حاکمیت چه چارچوب وظایفی برعهده دارد، انواع مخارج مربوطه را تعیین میکند و متناسب با این هزینهها، منابع مالی مورد نیاز مشخص میشود.
• در نصوص، برای مفهوم مالیات ما به ازایی نمیتوان یافت.(حتی واژهای که تا حدودی این مفهوم را دربربگیرد، هم وجود ندارد.) اگر تعیین و ستاندن مالیات جزء حکمرانی اسلامی به شمار میآید، چطور میشود اسلام را برنامهی کامل و جامع زندگی بدانیم اما نه تنها هیچ ضابطهای از سوی شارع مقدس برای آن وجود نداشته باشد بلکه اصل آن هم از قلم بیفتد؟ بله؛ مالیات نه تنها وجهه شرعی ندارد. بلکه در زمره غصب قرار گرفته و نقطه مقابل برنامه اسلام برای حکمرانی است.(لازم به ذکر است در روایات از نوعی مالیات به نام «عشور»، شدیداً انتقاد شده است و عشریهبگیران، در ردیف دائمالخمرها و محتکران قرار داده شدهاند.)
• چطور ممکن است، عدهای حق و شایستگی حکومت بر مردم را داشته باشند، اما منابع مالی لازم برای حکمرانی از جانب خداوند تعریف و درنظرگرفته نشود؟ با بررسی آیات قرآن کریم و روایات، میتوان به ساختار منابع مالی حکومت اسلامی دست یافت. جهت آشنایی اجمالی، این ساختار از سه بخش تشکیل میشود:
۱.بیت المال المسلمین
۲. زکات حکومتی
۳.بخشی از انفال
بیت المال، از خراج و جزیه های گردآوری شده، تشکیل میگردد. صدقه حکومتی یا به عبارتی زکات حکومتی نیز شامل خمس فایدههای مالی، زکات ظاهری اموال و فطریه است. انفال هم به اموال اختصاصی امام میگویند. حکومت اسلامی با این موارد، به خوبی میتواند جامعه را اداره کند.
• هدف از #انقلاب_اسلامی این نبود که صرفاً افراد دارای مناصب حکومتی جابهجا شوند، بلکه قرار بود مدل اداره جامعه کاملاً تغییر کند و احکام اسلامی تحقق یابد. از این رو، ما باید به دنبال تحول گسترده در مناسبتهای حکومتی میبودیم و با توجه به آرمانها در شیوه حکمرانی، نهادها و ساختارها بازنگری میکردیم. متأسفانه جریان انقلابی به دلایل مختلف از این صحنه غافل شد، و به میدان نیامد. مسلماً عدهای این فضا را اشغال کرده و برنامههای سکولار مدنظر خودشان را پیاده کردند. یکی از این برنامهها، بقای اصل مالیات و پروراندن ابعاد قانونی و اجرایی آن بوده و تا به حال ارادهای جدی برای تاسیس ساختار منابع مالی اسلامی شکل نگرفته است.
• در کشور دو قانون با موضوع مالیات وجود دارد: تصویب قانون مالیاتهای مستقیم به سال ۱۳۴۵ بازمیگردد(که تاکنون چندین بار از سوی مجلس اصلاحاتی در آن شده است) و قانون مالیات بر ارزشافزوده در سال ۱۳۸۷ تصویب شده است. هر دو قانون با همان معیارها و ادبیات غربی نوشته شده و منقطع از انگارههای وحیانی است. مایه شگفتی است که با وجود برنامه اساسی اسلام برای تامین مالی حکومت، به نسخههای غربی رو آوردهایم؟ مگر بنایمان این بود که حکومت ما، حکومت متعارف باشد؟ آیا مسئولان کشور به سنجههای غربی بیشتر از سنجههای اسلامی باور و اعتماد دارند؟ آیا آنها الگوهای غربی را کارآمدتر از الگوهای اسلامی میبینند؟
🚩 مطالبه جنبش:
سازمان مالیاتی کشور بایستی برچیده شود و دو قانون مالیاتی باید حذف گردند. البته طبیعی است که ساختار فعلی تا اجرای کامل ساختار آلترناتیو باید تداوم یابد.
https://telegram.me/e_zakat
🗓#تقویم_جنبش
🖊#اختصاصی_جنبش
🔆۷ اسفند، مصادف با زاد روز امام خمینی (ره)
📸 http://yon.ir/v2xk3
▪️باور امام راحل؛ نسبت به جامعیت مکتب اسلام همواره امیدوار کننده و انگیزه ای برای حرکت به سمت آرمان های این انقلابِ الهی بوده است.
▪️امام خمینی: «اسلام یک چیزی نیست که برای یک طرف، قضیه فکر کرده باشد. اسلام در همۀ اطراف قضایا حکم دارد. تمام قضایای مربوط به دنیا، مربوط به سیاست، مربوط به اجتماع، مربوط به اقتصاد، تمام قضایای مربوط به آن طرف قضیه که اهل دنیا از آن بیاطلاعند. بیشتر در این معنا پافشاری دارد که همۀ احکامش یک احکام مخلوط به سیاست است؛ نمازش مخلوط به سیاست است؛ حَجش مخلوط به سیاست است؛ زکاتش سیاست است، ادارۀ مملکت است؛ خُمْسَش برای ادارۀ مملکت است.»
▫️۲۶شهریور ۱۳۵۸
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🗓#تقویم_جنبش
🖊#اختصاصی_جنبش
🔆۱۴ اسفند، مصادف با روز احسان و نیکوکاری.
📸 http://yon.ir/76mfP
▪️امام خامنه ای:
«انفاق حق محرومان بر ماست نه تفضل ما بر آنها بنابراین، روح انفاق و نیکوکاری بایستی در جامعه توسعه پیدا کند و جزو ایمان مردم بشود و هرکس بنا را بر این بگذارد که در اموالش واقعا برای محرومان حق قائل باشد؛ یعنی این را حق آنها بر خودش بداند؛ تفضل خودش بر دیگران نداند؛ بههرحال، ما در جامعهی اسلامی باید این را به عنوان یک فرهنگ در بیاوریم.»
[ ۱۳۷۰/۱۲/۱۴]
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🗓#تقویم_جنبش
🖊#اختصاصی_جنبش
🔆۱۵ اسفند، مصادف با روز درختکاری
📸http://yon.ir/Ld53p
▪️رسولُ اللّه (ص) :
«ما مِن مسلِمٍ يَغرِسُ غَرسا أو يَزرَعُ زَرعا ، فَيَأكُلُ مِنهُ إنسانٌ أو طَيرٌ أو بَهيمِةٌ ، إلاّ كانَت لَهُ بِه صَدَقةٌ»
▫️هر مسلمانى درختى بنشاند، يا كِشته اى بكارد و انسانى يا پرنده اى يا حيوانى از محصول آن بخورد ، براى وى #صدقه محسوب شود.
📚(مستدرك الوسائل:۱۳ /۴۶۰ /۱۵۸۹۲ منتخب ميزان الحكمة:۲۴۴)
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
💠 اشاره ای به تفاوتهای ما بین «مالیاتها» و «زکاتهای حکومتی»
✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره 31
• پایه نظری «مالیاتهای متعارف»(Taxes) مطلقاً به علوم انسانی غیر توحیدی غرب برمیگردد و ابداً به مبانی قرآنی و روایی ارتباطی ندارد. این در حالی است که زکاتهای حکومتی(خمس، فطریه و زکات ظاهری) به همراه جزئیات احکام آنها از جانب خداوند تشریع شده است.
• مالیات مبلغی است که مستقلاً از جانب حکومتها تعیین میشود و به خاطر قدرت و سلطه، میتوانند از اموال مردم - آنچه مورد دلخواهشان است - را بگیرند. اما متعلقات، نصابها، مقادیر، احکام و شرایط زکاتهای حکومتی همگی به طور دقیق نه از طرف مسئولین حکومتی بلکه از سوی خداوند مشخص شده و حکومت اسلامی، برای گردآوری و مصرف آنها طبق قواعد شرع، مأموریت پیدا میکند.
• مالیات، در زمره غصب قرار میگیرد چرا که اموال مردم محترم میباشند و کسی ولو حکومتها حق تعرض به آنها را ندارد. اما زکاتهای حکومتی مبتنی بر حقوق واجبی است که خداوند در اموال ما، قرار داده. از آن جهت که خداوند مالک کل شیء است، تعیین این حقوق از سوی او اشکالی ایجاد نمیکند.(ما صرفاً نماینده خداوند در مالکیت وی هستیم) برخلاف مالیات که توسط بشر بر جوامع وضع میشود و موجب نقض احترام اموال مردم خواهد شد.
• حکمت زکات، متفاوت از مالیاتهایی است که کشورها وضع میکنند. زکات به منظور تزکیه اموال رقم میخورد و با آن نفس انسانها تزکیه مییابد و نمازهای مردم نزد درگاه الهی قبول میشود لذا مردم خود احتیاج دارند که حکومت از آنها زکات بگیرد. اما مقصود از اخذ مالیات، عمدتاً به یافتن منابع مالی جهت تأمین هزینههای جاری کشور محدود میشود.
• از آن جهت که مؤمن خود را در مسئله زکات بدهکار میبیند با قصد قربت و با در نظر گرفتن رضایت خدا مال خود را پاک می کند. لذا عملش عبادت به شمار میآید. همچنین پرداختکننده زکات، اقدامش را نوعی سرمایه گذاری تلقی میکند و نه هزینه! اما در پرداخت مالیات قصد قربت مطرح نیست و اتفاقاً در اکثر مواقع تک تک افراد در پرداخت آن اکراه دارند.
• اخذ مالیات در بسیاری از موارد به گونهایست که مالیاتدهنده اختیاری در پرداخت یا عدم پرداخت آن ندارد و گاهی هم متوجه نمیشود که کسی از او مالیات گرفته است یا خیر!(همانند مالیات ارزشافزوده یا مالیات بر درآمد کارمندان) اما پرداخت زکات عبادت است و شخص رأساً و با قصد خود، آن را به انجام میرساند.
• برای گرفتن مالیات، تجسس، فحص و بررسی اموال مردم امری متداول و مباح است. اما برای مثال اگر مأموران گردآوری (عاملین) به سمت کسی بروند و طرف مقابل بگوید در اموال من حقی نیست، مأمورین مربوطه اجازه ندارند فحص و تجسس کنند. باید در نظر داشت؛ اگرچه زکات حکومتی و مالیات هر دو الزامی هستند، اما نحوه گرفتن آن دو، با هم فرق دارد.
• اگر حکومت اسلامی برقرار نباشد، زکاتهای حکومتی نباید تعطیل شوند؛ اما مالیات بدون حکومت معنی ندارد!
https://eitaa.com/e_zakat
🗓#تقویم_جنبش
🖊#اختصاصی_جنبش
🔆18اسفند، مصادف با روز تأسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد
📸 yon.ir/lAkYr
▪️مساجد پایگاه های اسلامی و مجالس تبلیغ هستند که با رشد فعالیت های فرهنگی و هدایت فرهنگی و بصیرت فرهنگی همراه است . و در دل این فرهنگ سیاست است.
▪️اینکه چه سیاستی، حرکت عمومی مردم را به سمت عدالت اجتماعی سوق دهد؛ بستگی به میزان هنر و تلاش ما در کار فرهنگی و هنری، برای جاری کردن فرهنگ های قرآنی من جمله ایتاء زکات دارد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
✍ نشان عالی ذوالفقار | تحلیل متفاوت
🖊#اختصاصی_جنبش
• اعطای نشان عالی ذوالفقار به سرلشگر قاسم سلیمانی، به نظرم پیامی داشت که شاید کمتر کسی متوجه آن شد. موفقیت چشمگیر در عرصه نظامی و افتخارآفرینی، آقای سلیمانی را عزیز کرد و او به حق شایسته تقدیر بود.
📸 http://yon.ir/63LYg
• اما امروزه، شاهد اوضاع نابسامان معیشتی و اختلال در اداره کشور به خاطر ضعف ساختاری-مدیریتی برخی از نهادهای حاکمیتی هستیم. از سوی دیگر میبینیم فردطلبکاری در کسوت مسئولیت دولتی، رسماً اعلام میکند حکومت دست تسلیم بالا ببرد و «بپذیرید شکست خورده» و بعد از چند ماه مرتباً برای عدم تصویب FATF هشدار میدهد! اما سوال اینجاست دقیقا چه کسی و چه چیزی شکست خورده است؟ آیا این اقتصاد الحادی آدام اسمیتی نیست، که شکست خورده؟ خیلی خب! هر چه سریعتر، میدان را خالی کنید و اجازه دهید فرمان اقتصاد را جوانان انقلابی به دست گیرند، شاید تجربه اقتصاداسلامی آن هم برای اولین بار در کشور، پیروزی را برای ما به ارمغان آورد! چطور مکتب شهادت، کارآمدی فوق العاده خود را در دفاع از نوامیس نشان میدهد اما اتکا به راه حلهای ممتاز اسلام در صحنه اقتصادی_اجتماعی، چاره ساز نباشد؟؟
• کمی آن طرف تر نفری بلند میشود و تقصیرها را برگردن یک نهادنظامی می اندازد. مدعی میشود به خاطر موشک پراکنی آن نهاد، در اوضاع سیاسی_اقتصادی اختلال ایجاد شده!!! این در حالی است که نهادهای نظامی ما امتحانشان را در عراق و سوریه و لبنان و فلسطین به خوبی پس دادند و مستحق دریافت نشان عالی هستند؛ اما در مقابل آن چیزی که ضعفش مثل روز روشن است، تبعات اسفبار اداره کشور با آموزههای اقتصاد الحادی است. آیا وقت آن نرسیده که طرحی نو در انداخت؟
❓به راستی چه زمانی ادارهکنندگان اقتصاد کشور، نشان عالی دریافت خواهند کرد؟
🔻نگارنده: آقای حمید رجائی یکی از کارشناسان جنبش مردمی احیاء زکات.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صدقه دادن...
حجتالاسلام فرحزاد