eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
265 دنبال‌کننده
189 عکس
30 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹امام على(ع): «اَلبَرَكَةُ فى مالِ مَن آتَى الزَّكاةَ وَ واسَى المُؤمِنينَ وَ وَصَلَ القرَبينَ»؛ « در مال كسى است كه زكات بیاورد، به مؤمنان يارى رساند و به خويشاوندان كمک نمايد.» 📚تحف العقول، ص ۱۷۲. 🏴 شهادت مظلومانه امیرالمؤمنین(ع) تسلیت باد🥀 ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید 🔰صحبت‌های جالب «استاد رحیم پور ازغدی» در مورد 🔹 «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا... »(آیه۶؛ سوره هود) 🔻 «خداوند روزی هر فقیر را در این عالم گذاشته است؛ پس چرا روزی به او نمی‌رسد؟ چون حقش را کسی خورده!» ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
✍ یک باور مهم| هر نعمتی، زکاتی دارد 💠«انسان موحّد می‌داند که زکات محصور و محدود به مال نمی‌شود بلکه تمام نعمات الهی زکاتی دارند.» 🔹راه دستیابی به رستگاری • قرآن به ما می‌گوید، «فلاحت» یا همان رستگاری(موفقیت و پیروزی ابدی) برای کسی است که نفسش تزکیه شده باشد.[۱] طلای خالص همین‌طوری حاصل نمی‌شود، باید سنگ را با حرارت بسیار بالا گداخت تا بدین طریق طلای وجودی به صورت مذاب از آن خارج شود. اسلام، دین هدایت است و قرار است انسان‌سازی کند، برای همین «نفس مزکّی» باید به مثابه گوهر وجودی از دل زوائد بیرون کشیده شود. خوشا به حال کسی که قاعده را می‌داند و برای رسیدن به فلاحت خود و جامعه‌اش برنامه دارد و همینطور بد به حال کسی که نفسش را در معاصی مدفون کرده چون از دست می‌رود.[۲] 🔸روش تزکیه نفس • خب چطور نفسمان را تزکیه کنیم؟ عمل به معروف یا به عبارتی انجام کارهایی که عقلاً نیک می‌دانیم و شرع هم به آن سفارش کرده. از قبیل نشر و یاد دادن علم‌مان به دیگران، عمل کردن به علم خود، بخشش مال، جهاد فی سبیل الله، گذشت، انصاف، کوشیدن در اطاعت خدا، عفت ورزیدن، روزه گرفتن و ... . 🔹تکلیف‌مداری • انسان مؤمن در تلقی توحیدی، باور دارد که تمامی نعمات از ناحیه خدای یگانه به او رسیده و برای همین بابت هر کدام تکلیفی برعهده ماست؛ لذا سزاوار نیست که حق خدا در آن‌ها را نادیده بگیریم. اصلاً شکر عملی درگروی ادای حق الله است. امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: «خداوند در هر نعمتی حقی دارد، کسی که حقش را ادا کند خدا نعمت او را افزون نماید و کسی که کوتاهی کند نعمت را در خطر زوال قرار می‌دهد.»[۳] ادای حق الله در نعماتی که خدا به ما عطا فرموده، همان زکات است و زکات نعمت‌ها، عمل به معروف.[۴] عمل به معروف، نفس را تزکیه می‌کند و هر کس نفسش تزکیه شد به فلاحت می‌رسد. 🔻پس: هر چیزی زکاتی دارد یا به تعبیر دیگری همه نعمت‌ها لازم است که تزکیه شوند. از جهتی زکات هر «نعمت»، زکات «نفس» هم هست چون تزکیه نعمات، تزکیه نفس هم درپی خواهد داشت. ❇️ پیامبر خدا (ص) فرمودند: «لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْأَبْدَانِ الصِّیَامُ»؛ «برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن‌ها است.» 📚 الکافی، ج۴، ص۶۲، ح۳. ----------------------------------- 📌 پی‌نوشت: [۱] آیه ۹ سوره شمس. [۲] آیه ۱۰ سوره شمس. [۳] تحف العقول،ج۲، ص۲۰۶. [۴] امام صادق(ع): «اَلْمَعْرُوفُ زَكَاةُ اَلنِّعَمِ»(تحف العقول، ج۱، ص۳۸۱) ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
✍️ زکات فطره از نگاه حِکمی ▪️بخش اول: مقدمه • انسان موحّد معتقد است که خداوند هیچ جنبده‌ای را در این دنیا بدون روزی قرار نداده است. «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا ... »(سوره هود، آیه ۶). به همین جهت می‌داند پروردگار متعال حتی گروهی از مردمی که توان برآورده‌سازی "حداقل یکی از" نیازهای معیشتی را ندارند، در این دنیا بدون روزی قرار نداده یا به بیان واضح‌تر آنان را از داشتن زندگی خوب و آبرومند محروم ننموده است.(داشتن زندگی خوب و آبرومند یک حقّ همگانی است) اراده خداوند چنین بوده که سهم این افراد را در اموال دیگران قرار دهد تا میزان مسئولیت‌پذیری مردم در نسبت با ضعفا سنجیده شود. این سهم معیّن که نوعی بدهی به شمار می‌رود، زکات گفته می‌شود؛ چون همان‌طور که از اسمش پیداست، هدف و کارکرد پرداخت این بدهی انسان‌سازی (تزکیه نفوس) است. اگر در عمل کسی از داشتن زندگی خوش و آبرومندانه محروم شد، از دو حال خارج نیست: یا خودش مقصر است(تنبلی) و یا دیگران حق او را خورده‌اند.(منع زکات) • قبلاً بیان کردیم که «زکات» یک مقوله پیشادینی است و باید گفت اسلام دینِ زکات است.(تصور رایج و اشتباه: زکات بالذّات یک حکم اسلامی است!) بنابراین اسلام به آوردن زکات حکم کرده و تنها روش اجرایی آن (و نه اصل آن) در دین اسلام تشریع شده است. ▪️بخش دوم: اصل مطلب • در اسلام، اغنیا در پایانِ ماه مبارک رمضان طبق دستور خداوند می‌بایست زکات ویژه‌ای غیر از زکاتِ طول سال بپردازند تا تمام‌بخش روزه‌هایشان باشد. یعنی حکم به آوردن چنین زکاتی منطقع از روزه‌هایی که مردم در آن ماه می‌گیرند، نیست. در واقع روزه برای این واجب شده است که اغنیا بدانند که به فقرا و مساکین در این دنیا چه می‌گذرد و آنچه که خداوند در اموالشان برای آن‌ها(فقرا و مساکین) واجب نموده ادا نمایند و آوردن زکات فطره در انتهای ایام روزه‌داری به این معناست که اغنیا نسبت به ادای حق فقرا به صورت عملی ملتزم هستند. برای همین در روایات، گفته شده که اگر کسی زکات فطره‌اش را نپردازد گویا روزه‌ای نگرفته و برای همین روزه‌هایش نزد خداوند قبول نخواهد شد. شاید بپرسید که "چرا به این نوع زکات، زکاتِ فطره یا فطریه می‌گویند؟" کلمه‌ی فطره از «پایان دادن» گرفته شده است(همانند کلمه افطار) چرا که فرد با پرداخت آن، روزه‌هایش را پایان می‌بخشد. 🔻دو سوال مهم در این رابطه: ⁉️غایت روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان، پرداخت زکات در طول سال است. اگر زکات را یک گوشه پرت کرده‌ایم، پس اصلاً دلیل روزه گرفتن‌مان در این ماه مبارک چه بوده؟ ⁉️زکات فطره، مخصوص پایان ایام روزه‌داری به نشانه التزام عملی اغنیا نسبت به ادای حق فقرا در طول سال است. اگر زکاتِ طول سال را تعطیل کرده‌ایم، با چه هدفی احیاناً زکات فطره می‌پردازیم؟ ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
🔹از کجا بفهمیم پرداخت بر ما واجب هست یا خیر؟ 💡عقلاً و منطقاً پرداخت زکات بر عهده‌ی اغنیا قرار دارد و خداوند در همه ادیان الهی به آوردن آن امر کرده است. از طرفی دین مبین اسلام، هیچکدام از اغنیا را در نسبت با پرداخت زکات معاف ننموده و بر همه آن‌ها واجب شرعی است تا حق خدا در اموال‌شان را بپردازند. پرداخت «زکات فطره» نیز همانند زکات طول سال، بر همه اغنیا واجب شرعی است. در صورتی که غنی محسوب نمی‌شوید حتماً فقیر هستید و نه تنها پرداخت زکات فطره بر شما واجب نیست بلکه می‌بایست زکات فطره دریافت کنید. 🔍 برای آشنایی با تعاریف "صحیح" غنی و فقیر، می‌توانید به پیام Reply شده مراجعه بفرمایید. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
🔹 باید به دست چه کسی برسد؟ 💡طبعاً مستحق زکات، فقرا هستند و در اسلام، زکات فطره بلااستثناء حق همه فقرا است. 🔍 برای آشنایی با تعریف "صحیح" فقیر، می‌توانید به پیام Reply شده مراجعه بفرمایید. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
🔹 آیا خودمان می‌توانیم را به فقیر برسانیم؟ 💡در اسلام بنابر نص صریح قرآن خداوند به حاکم اسلامی دستور داده است که از اغنیا زکات بگیرد و به فقرا بدهد.(نصوص روایی نیز روی این موضوع تأکید دارند) لذا در شرایطی که نظام اسلامی برقرار است، حاکمیت می‌بایست به این فرمان خداوند ملتزم باشد. امروزه به دلایلی در ایران این امر مهم رعایت نشده و حاکمیت سازوکاری برای جمع‌آوری و تخصیص زکات درنظرنگرفته است. به ناچار شما می‌توانید با کسب اجازه از ولی فقیه، خودتان [و یا با واسطه] «زکات فطره» را به فقیر برسانید. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
🔹با توجه به اینکه از شئونات رهبری است، آیا می‌توانیم در احکام مربوطه به آن از فتاوای مرجع تقلید خودمان(که حضرت آقا نیست) تبعیت کنیم؟ 💡به طور کلی زکات و خمس از شئونات رهبری است. در احکام مربوط به خمس و زکات برای رجوع به فتاوای مراجع دیگر می‌بایست از ولی فقیه اجازه بگیرید. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
🔹آیا می‌‌توانیم را به خیریه‌ها بدهیم؟ 💡چنانچه حاکمیت سازوکاری برای اخذ زکوات ایجاد کرده بود، شما با پرداخت زکات به حاکم برئ‌الذمه بودید.(یعنی با انتقال بدهی‌تان به حکومت، تکلیف از دوش شما برداشته می‌شد) اما در شرایط فعلی که این سازوکار هنوز تعریف نشده است ناچاراً باید خودتان زکات را به دست فقیر برسانید. چنانچه شخص یا نهادی را به عنوان واسطه(وکیل) درنظر می‌‌گیرید می‌بایست مطمئن باشید که وکیل شما، زکات را به فقیر می‌رساند و همچنین ضوابط شرعی رساندن آن را مو به مو رعایت می‌کند. البته حواستان باشد در جمهوری اسلامی ایران، طبق ماده یک قانون زکات(مصوب ۱۳۹۰) خیریه‌ها مجاز به جمع‌آوری و تخصیص زکات نیستند. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
🔹در حال حاضر کدام نهاد به صورت قانونی اجازه دارد که نسبت به جمع‌آوری و تخصیص زکات فطره اقدام کند؟ 💡براساس ماده یک قانون زکات که در سال ۱۳۹۰ توسط مجلس جمهوری اسلامی تصویب شده است و شورای نگهبان نیز آن را تأیید نموده، به طور کلی وظیفه جمع‌آوری و تخصیص زکات برعهده‌ی نهاد کمیته امداد امام خمینی (ره) گذاشته شده است. متأسفانه نهادها و افراد بر اساس عادت، قانون‌شکنی می‌کنند(تجهیز زکات فطره) و به دلیل مهجوریت زکات و قائل نبودن به اهمیت آن دستگاه‌های نظارتی نیز نسبت به این قضیه واکنشی نشان نمی‌دهند. از آن بدتر به دلیل بی‌توجهی رؤسای کمیته امداد از سال ۱۳۹۰، آیین نامه و دستورالعمل اجرایی این قانون تنظیم نشده؛ نتیجتاً این نهاد هم از پذیرش مسئولیتی که قانون برعهده او گذاشته تاکنون سرباز زده است. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
🔹آیا می‌توانیم به جای گندم یا برنج، قیمت آن را به عنوان پرداخت کنیم؟ 💡بله می‌توانید و حتی بهتر است.(چرا که فقیر می‌تواند آنچه مورد نیازش هست را بخرد) منتهای مراتب نباید قیمت آن کمتر از قیمت اعلامی دفتر رهبری باشد. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
⭕️ مطابق ماده یکم قانون زکات (مصوب سال ۱۳۹۰) هیچ شخص یا نهادی جز نهاد کمیته امداد امام خمینی (ره) حق گردآوری و توزیع «زکات فطره» را ندارد. ⚠️ تخلف از قوانین نظام جمهوری اسلامی شرعاً حرام است! ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
✍زکات فطره، از شئونات منصب امامت • قال الله تعالی: «خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وَتُزَكّيهِم بِها وَصَلِّ عَلَيهِم ۖ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُم ۗ وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ»«از اموال آن‌ها صدقه‌ای (زکات) بگیر، تا به وسیله آن، آن‌ها را پاک سازی و تزکیه دهی! و (به هنگام گرفتن زکات) برای آن‌ها دعا کن؛ که دعای تو، مایه آرامش آن‌هاست؛ و خداوند شنوا و داناست!» • از این آیه شریفه (۱۰۳ سوره توبه)، روایات معتبر و همچنین گزارشات تاریخی درمی‌یابیم زکات فطره، از شئونات منصب امامت بوده است. در صدر اسلام پیامبر(ص) و حضرت امیرالمومنین، زکات فطره را به واسطه مأمورین مخصوص جمع کرده و سپس آن‌ها را بین فقراء توزیع می‌نمودند. حتی زمانی که ائمه(ع) حکومت نداشتند، گروهی از شیعیان، زکات خود و گاه زکات دیگران را جمع و براى امام(ع) ارسال می‌کردند. در همین وضعیت، امام معصوم دستور می‌دادند که این حکم، به دیگران نیز اعلام شود. 💠 عَنْ أَبِى عَلِیِّ بْنِ رَاشِد قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْفِطْرَهِ لِمَنْ هِیَ قَالَ لِلْإِمَامِ قَالَ قُلْتُ: لَهُ فَأُخْبِرُ أَصْحَابِی قَالَ نَعَمْ مَنْ أَرَدْتَ أَنْ تُطَهِّرَهُ مِنْهُمْ. 📚وسائل الشیعه، ج۶، ص۲۴۰. از امام رضا(ع) پرسیدم که زکات فطره از آن چه کسى است؟ حضرت در پاسخ فرمود: در اختیار امام است. عرض کردم: به اصحاب خود این سخن را اطلاع دهم؟ حضرت فرمود: بله. هر که را خواستى پاک گردانى، این مسأله را به او اعلام بدار! ➖➖➖➖➖➖ • اما وقتى پرسش‌ها در این مورد زیاد شد و امام(ع) گمان برد که دستگاه حکومت جور، نسبت به این مسأله حساسیت پیدا کرده، نامه می‌نویسند که: 💠 الْفِطْرَهُ قَدْ کَثُرَ السُّؤَالُ عَنْهَا وَ أَنَا أَکْرَهُ کُلَّ مَا أَدَّى إِلَى الشُّهْرَهِ فَاقْطَعُوا ذِکْرَ ذَلِکَ وَ اقْبِضْ مِمَّنْ دَفَعَ لَهَا وَ أَمْسِکْ عَمَّنْ لَمْ یَدْفَعْ. 📚 وسائل الشیعه، ج۶، ص۲۴۰. پرسش از زکات فطره زیاد شده است و من با هر چه سبب شهرت شود، مخالفم. پرسش‌ها را قطع کنید. هر کس زکات را می‌دهد از او بگیر و به کسانى که نمی‌دهند کارى نداشته باش! ➖➖➖➖➖➖ • مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در جلسه ۴۲۵ درس فقه، به توضیح سه روایت می‌پردازند و می‌گویند: « این تعبیر (للامام) تناسب با حکم تکلیفى محض ندارد. بلکه مانند زکات مال و خمس و انفال ظهور در این دارد که فطره از اموال عامه است و در اختیار و ولایت امام است و این که فطره هم مانند زکات مال از اموال و متملکات عامه است که باید به امام داده شود مگر خود امام اجازه آن را به مالکین بدهد که خودشان به فقراء بدهند چنانچه این اذن در زکات داده شده است حاصل این که این لسان هم تناسب با حکم تکلیفى محض مانند کفارات ندارد!» 🔻 با وجود اینکه نظام اسلامی تشکیل شده است، اما هنوز زکات فطره از شئونات ولی فقیه و حکومت اسلامی به رسمیت شناخته نمی‌شود. بر ما لازم است، که روشنگری کنیم و زکات فطره را به جایگاه اصلی بازگردانیم. 📝یادداشت محمدامین صراف‌زاده از کارشناسان جنبش. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید ⭕️ 👆دو سوال مهم در باب زکات فطره 🔻 اگر «زکات» را به رسمیت نمی‌شناسیم و تعطیلش کرده‌ایم، چرا هر ساله در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیریم و فطریه می‌پردازیم؟! ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
💠همان‌طور که «نماز عید فطر»، نماز حکومت است و ائمه جماعات باید اذن ولی فقیه را برای اقامه این نماز داشته باشند؛ 🔻«زکات فطره» نیز از شئونات منصب امامت و ولایت محسوب می‌شود و حاکمیت از طرف خداوند مأمور است تا با گرفتن زکات از اموال مردم، آن‌ها را پاک و تزکیه سازد. 💠 حدیث معتبر فوق الذکر، موید مدعای ماست. نامه ایوب بن نوح و واکنش امام هادی(ع) به حجم پرسش‌ها، نشان می‌دهد که زکات فطره تا چه حد امری است ! ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
🔹 بخشی از بیانات حجت‌الاسلام فلاح‌زاده درباره مستحق زکات فطره: «... فقیر هم به معنای گدا نیست. ممکن است شخص گدا نباشد و فقیر باشد. ممکن است فقیر باشد و گدایی نکند. ممکن هم هست که فقیر باشد و گدایی هم بکند. فقیر کسی است که خرج او بیش از دخلش است؛ یعنی درآمد سالش را ندارد و تأمین نمی‌شود. به چنین شخصی فقیر می‌گویند و می‌شود به او زکات فطره را پرداخت کرد.» 📌 منبع: 🔗 https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=27061 ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید 🔰توضیح: • در اسلام، اغنیا در پایانِ ماه مبارک رمضان طبق دستور خداوند می‌بایست زکات ویژه‌ای بپردازند تا پایان‌بخش روزه‌هایشان باشد و برای همین این زکات، فطره نام دارد. • اغنیا با گذراندن ایام روزه‌داری، تا حدی شرایط طعم سخت زندگی محرومین را می‌چشند و بدین واسطه، لزوم پرداخت زکات را درک می‌کنند. در پایان می‌بایست زکاتی بدهند تا التزام عملی‌شان را در ادای حق فقرا نشان دهند. • کسی که زکات فطره‌اش را عمداً نپردازد گویا روزه‌ای نگرفته و برای همین روزه‌هایش نزد خداوند قبول نخواهد شد. ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
✍ مقایسه‌ی جایگاه کفاره و فطریه ▪️مقدمه: معرفی اجمالی «کفاره» روزه (تأخیر و عمد) • اگر قضای روزه ماه رمضان بر کسی واجب شد و آن شخص تا رمضان سال بعد بدون عذر شرعی آن را قضا نکند گناه کرده و علاوه بر استغفار و قضای روزه نیز باید «کفاره» بدهد.(میزان «کفاره تأخیر»: دادن یک مُدّ یعنی حدود ۷۵۰ گرم گندم یا جو یا … به فقیر) همچنین اگر کسی عمداً روزه نگیرد یا بدون عذر روزه‌ای را باطل کرده باشد، گناه کرده و علاوه بر استغفار و قضای روزه بر او ادای «کفاره» نیز واجب است. یا باید ۶۰ روز روزه بگیرد که ۳۱ روز آن باید پشت سرهم باشد؛ یا این‌که ۶۰ فقیر را اطعام کند که یعنی حداقل به هر کدام از آن‌ها به اندازه یک مُدّ طعام بدهد. ▪️اصل مطلب: تفاوت‌های اساسی میان «کفاره» و «فطریه»! ♦️ «کفاره» بر فرد گناهکار به دلایل فوق‌الذکر واجب می‌شود اما پرداخت «زکات فطره» بر همه‌ی اغنیا به دلیل تمکن مالی آن‌ها واجب است. ♦️ «کفاره» زمانی پرداخت شده که به دست فقیر برسد اما پرداخت «فطریه» لحظه‌ای از گردن ما ساقط می‌شود که به دست حکومت برسد.(بدهی به حکومت منتقل می‌شود) ♦️ «کفاره» و «فطریه»، به فقیر می‌رسد اما «کفاره» را شخص خودش [یا وکیلش] به فقیر می‌رساند و «زکات» را حاکم شرع موظف است به فقیر برساند. ♦️ واسطه شدن اشخاص و موسسات در رساندن «کفاره» به فقرا فی نفسه اشکالی ندارد اما این امر برای «زکات فطره» دخالت در شئون حکومتی است. ♦️ مهلت پرداخت «فطریه» به حاکم و همچنین رساندن آن به فقرا معین است اما «کفاره» مهلت خاصی ندارد اما بهتر است زودتر پرداخت شود. ♦️ پرداخت قیمت «کفاره» به فقیر کافی نیست مگر آن‌که شخص مطمئن شود فقیر با آن غذا میخرد اما پرداخت مبلغ «فطریه» کفایت می‌کند و حتی بهتر است. ♦️ شخص می‌تواند قیمت و جنس «کفاره» را خودش معین کند اما در مورد «زکات فطره»، حداقلِ این میزان توسط حاکم شرع تعیین می‌گردد. ♦️ کسی که «کفاره» را عمداً ادا نکند، به لحاظ اجتماعی بدهکار و مجرم نیست اما کسی که «زکات فطره» را عمداً نپردازد (یا ناقص بپردازد) بدهکار و مجرم است و حکومت باید با او برخورد نموده و او را نسبت به ادای دین مجبور کند؛ چرا که زکات هم حق‌الله است و هم حق‌الناس. 📌 پی‌نوشت: • متأسفانه به دلیل اینکه زکات و جایگاه آن را نمی‌شناسیم، با آن همانند کفاره برخورد می‌کنیم.(جایگاه برجسته زکات را هم‌مرتبه جایگاه کفاره فرض کرده‌ایم.) این در حالی است که «زکات فطره» از شئونات حکومتی به شمار می‌رود اما «کفاره»، تنها یک واجبِ تکلیفیِ فردی است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
بروشور فطریه.pdf
1.32M
🌷طرح بروشور| موضوع: زکات فطره 🖨 نسخه‌ی قابل چاپ (سیاه و سفید) ➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید ⚠️هشدار: • اغنیا مواظب باشند؛ زکات فطره هیچ کدام از اهل و عیال‌شان را فراموش نکنند. که اگر کسی را از قلم بیندازند، خطر مرگ جان او را تهدید می‌کند! ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
✍️ چگونه بدهیِ اجتماعیِ «زکات» را برای هر غنی محاسبه کنیم؟ ▪️بخش اول: مقدمه • انسان موحّد معتقد است که خداوند هیچ جنبده‌ای را در این دنیا بدون روزی قرار نداده است. به همین جهت می‌داند پروردگار متعال حتی افرادی که توان برآورده‌سازی "حداقل یکی از" نیازهای معیشتی را ندارند، در این دنیا بدون روزی به حال خود رها نکرده یا به بیان واضح‌تر آنان را از داشتن زندگی خوب و آبرومند محروم ننموده است. • اراده خداوند چنین بوده که سهم این افراد را در اموال دیگران قرار دهد تا میزان مسئولیت‌پذیری مردم در نسبت با ضعفا سنجیده شود. این سهم معیّن که نوعی بدهی به شمار می‌رود، زکات گفته می‌شود؛ چون همان‌طور که از نامش پیداست هدف و کارکرد پرداخت این بدهی، انسان‌سازی (تزکیه نفوس) است. بنابراین داشتن زندگی خوب و آبرومند یک حقّ همگانی به شمار می‌رود و اگر در عمل کسی از داشتن زندگی خوش و آبرومندانه محروم شد، از دو حال خارج نیست: یا خودش مقصر است(تنبلی) و یا دیگران حق او را خورده‌اند.(منع زکات) • لازم به ذکر است قبلاً بیان کردیم که «زکات» بر این اساس یک مقوله پیشادینی به شمار می‌رود، برخلاف باور اشتباه و رایجی که آن را بالذّات یک حکم اسلامی تصور می‌کنند. ▪️بخش دوم: اصل مطلب • ما "موحدین" می‌دانیم که سهمی که خداوند برای فقرا در اموال اغنیا قرار داده است [یا همان مقدار کل حق الله زکات] به اندازه‌ای است که فقرا بتوانند به کمک آن زندگی خوب و آبرومندانه‌ای داشته باشند؛ اما نمی‌دانیم که دقیقاً هر غنی چقدر بدهکار خواهد بود؟ به عبارتی سوال ما اینجاست: چگونه می‌توانیم مقدار زکاتی که هر غنی در جامعه باید بیاورد را به طور مشخص و دقیق شناسایی کنیم؟ از همین‌جا نتیجه می‌گیریم که برای این امر به یک الگوی دقیق محاسباتی واحد و جامع احتیاج داریم تا میزان زکاتی که بر گردن هر غنی هست را دقیقأ محاسبه کنیم. • الگوی مورد نظر تنها در صورتی کارآمد است که در بطن خود هر سه ویژگی زیر را دارا باشد: ویژگی اول: بر اساس نکاتی که عرض کردیم(اعتقاد به رازقیت خداوند؛ رابطه نعمت و تکلیف) هدف این است که فقرا نیز همانند اغنیا از زندگی خوب و آبرومند برخوردار باشند بنابراین سهمی که خداوند برای فقرا در اموال اغنیا قرار داده است [یا همان مقدار کل حق الله زکات]، برای تحقق این مسئله کافی است. طبعاً الگوی محاسباتی باید در تشخیص میزان کل زکات موفق باشد. ویژگی دوم: همه ما می‌دانیم، زکات به اموال اغنیا تعلق می‌گیرد بنابراین الگوی محاسباتی نباید طوری باشد که اشتباهاً زکات را در اموال فقرا شناسایی کند. ویژگی سوم: هیچ کدام از اغنیا در رابطه با آوردن زکات معاف نیستند یا به عبارتی همه آن‌ها در قبال فقرا به تناسب تمکن مالی‌شان متعهدند. پس توقع می‌رود، الگوی محاسباتی بایستی بتواند حق الله زکات را در اموال همه‌ی اغنیا بلااستثناء آن هم به تناسب تمکن مالی‌شان شناسایی کند. • بر اساس توضیحات بالا این الگوی محاسباتی در دل خود باید بتواند چند معادله‌ی پیچیده و چند مجهوله را آن هم در ظرف زمان و مکان حل کند! حال چگونه به این الگوی محاسباتی دست پیدا کنیم؟ تنها دو راه وجود دارد: یا باید خودمان آن را تدوین کنیم یعنی از خرد جمعی برای تدوین آن کمک بگیریم (که البته تدوین الگوی کارآمد اصلاً کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد) و یا بایستی به تشریع خداوند در این رابطه تکیه کنیم. • چرا از نظر ما تکیه کردن به تشریع، مناسب‌ترین راه است؟ اولاً به طور قطع کسی که سهم فقرا را در اموال اغنیا قرار داده است، بهتر از دیگران نسبت به اندازه دقیق این بدهی برای هر غنی اطلاع دارد، ثانیاً تنظیم این الگوی محاسباتی واحد و جامع که سه ویژگی مورد نظر را به بهترین شکل داشته باشد، بدون شک تنها از عهده خداوند برمی‌آید. • ما بر این باوریم، اسلام به مثابه دین کامل _ یعنی حاوی بهترین برنامه برای تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها _ موضوع مهم «زکات» را دربرگرفته است و اصلاً زکات یکی از پایه‌های اصلی اسلام به حساب می‌آید.(اشاره به حدیث: کافی(ط-اسلامیه)؛ ج۲، ص۱۸، ح۴) اول از همه اینکه خداوند در قرآن کریم حکم داده که مسلمانان زکات بیاورند، همان‌گونه که فرمان صادر شده که نماز را بپادارند. در ثانی، شکل انجام این عبادت را همچون نماز با تمام جزئیات و شرایط آن از طریق وحی به پیامبر(ص) بیان(تشریع) نموده است تا ایشان این احکام را برای مردم(مکلّفین) ابلاغ نماید. بخشی از احکام زکات همان الگوی محاسباتی است که شامل چهار بخش متعلقات، نصاب‌ها، شرایط کیفی و مقادیر می‌باشد. (در آینده به معرفی دقیق الگوی محاسباتی اسلام که خداوند(شارع) برای موضوع زکات در اختیار مسلمانان قرار داده است، خواهیم پرداخت و به ابعاد کارآمدی آن اشاره می‌کنیم.) ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
📌پی‌نوشت: 🔻جوامع غیرمسلمان نیاز دارند که برای امر زکات، الگوی محاسباتی تنظیم کنند. 🔻پس از دستیابی به الگوی محاسباتی، زکات عملاً به یک امر حکومتی مبدل می‌شود و [فرقی نمی‌کند جامعه مورد نظر مسلمان باشد یا نباشد] در پست بعدی این موضوع را تبیین خواهیم کرد. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat