eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
267 دنبال‌کننده
189 عکس
30 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عملیات هَرَس درختان، آیت زکات مال ✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره ۲۸ • باغبانها در فصل زمستان، بعضی شاخه های درختان را کوتاه یا به اصطلاح «هَرَس» می‌کنند. آنها می‌دانند چنانچه درختان نشوند، بعد از چند سال هم به لحاظ هیبت ظاهری و هم به لحاظ حجم و کیفیت میوه وضعیت نامطلوبی خواهند داشت. • درختی که هرس نگردد، پس از گذشت چند سال شاخه ها در هم می‌پیچند. به سبب تراکم و شلختگی پدید آمده، شاخه ها در مزاحم یکدیگرند. از سوی دیگر به دلیل انبوهی برگها، نور کافی به درون تاج گیاه نمی‌رسد و به تدریج برگها و شاخه های میانی گیاه خشک می‌شوند و از بین می‌روند.(به همین نسبت تولید محصول به سطح برونی تاج محدود گشته و از میزان آن کاسته می‌شود.) عملیات هرس، موجب تهویه هوا شده و تمام قسمت های درخت در معرض تابش خورشید قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که همین امر خود عاملی است برای پیشگیری از آفت زدگی و بیماری درخت! • با این توضیحات اصولاً هرس مناسب، میزان و کیفیت محصول را هم در سال جاری و هم در سالهای آتی ارتقاء می‌بخشد. قطع شاخه‌های زاید و آسیب دیده، فرصت را برای رشد شاخه های جوان فراهم می کند و به این ترتیب شادابی درخت حفظ خواهد شد. • به طور کلی اثرات ویژه ای که عملیات هرس بر روی رشد و باروری درختان میگذارد به قدری اهمیت دارد که یک باغبان آگاه هیچگاه این فرصت طلایی را از دست نمی‌دهد. او به خوبی می داند که اگر این کار صورت نگیرد نه تنها میزان محصول کاهش می یابد بلکه همین بی توجهی می تواند موجبات از دست رفتن کل محصول گردد. تمام باغبانان به تجربه آموخته اند که تاکستانها، باغات کیوی و باغات سیب و ... اگر هرس نشوند بهره وری تولید به شدت کاهش می‌یابد. • حال تصور کنید در بین جامعه افرادی بی اطلاع و ظاهربین در مواجهه با هرس درختان، با باغبانان برخورد کنند. به طور مثال آنها را مورد سرزنش قرار دهند و مرتب بگویند: «آهای دیوانه ها! چرا با قطع شاخه ها مانع بزرگ شدن درختانتان می‌شوید؟ مگر نمی‌دانید هر چه شاخه ها کمتر باشد محصولات هم کمتر است؟ این حساب دو دو تا چهار تا است؛ مگر عقلتان زائل شده که با دست خود به باغتان خسارت می‌زنید؟» • این جماعت در حقیقت به پیچیدگی ماجرا واقف نیستند از این رو با یک قضاوت ظاهری کار باغبانان خبره را تخطئه می‌کنند. چنانچه باغی را هم در اختیار بگیرند از روی ساده لوحی، به طمع مال زیاد و ترس از کم شدن ثمره باغ، شاخه های زائد را به حال خود رها می‌کنند و با امتناع از هرس آنها کل باغ و محصولات آینده را به مخاطره می‌اندازند. این افراد نمی‌دانند که شاید در نگاه اول هرس کردن، ایجاد نقصان برای درخت به نظر برسد، اما درختانی که هرس می‌شوند در بهار به نسبت درختانی که هرس نشده‌اند رشد بهتری دارند. پ.ن۱: کاملا باورکردنی است که با توجه به پیچیدگیهای عالم، بخشیدن قسمتی از اموال، رشد و فزونی و برکت آنها را در پی داشته باشد. پ.ن۲: حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در خطبه‌ی فدکیه می‌فرمایند: «خداوند زکات را برای تزکیه نفس و رشد روزی قرار داد». https://eitaa.com/e_zakat
🗓 🖊 🔆۱۳مهر، مصادف با شهادت امام سجاد(ع) 📸 http://yon.ir/5G5XT ▪️در زمانِ امام سجاد علیه‌السلام، جامعه در رعب و اختناق وحشتناکی به سر می‌بُرد تا جایی که ستمگرانِ بنی‌امیه به نام خلافت اسلامی بر مردم حکومت می‌کردند. چنانچه کسی به مخالفت برمی‌خواست بی معطلی خونش را مباح اعلام کرده و او را به قتل می‌رساندند. از طرفی جبرگرایی چه در دستگاه حاکمیتِ توطئه گر و چه در تفکرِ مردم، موجب می‌شد تا مسلمانان کم کم از قرآن و اهل بیت فاصله بگیرند. ▪️همچنین جامعه در دوره ی زندگانی آن بزرگوار با شدیدترین فشارهای اجتماعی روبرو بود. حضرت نیز متناسب با این وضعیت، بایستی سیاست‌های مخفی و تعلیمی ویژه‌ای اتخاذ می کرد. لذا نوعی نوسازی در شیوه معرفی اسلام با تربیت افراد شیعه و احیای امید در بین مسلمانان که بخاطر شرایط جامعه کاملا متزلزل شده بود، در دستور کارِ امام قرار گرفت. ▪️زندگی امام سجاد(ع) را می توانیم مملو از مبارزات سیاسیِ آرام و حساب شده ببینیم. ایشان می خواستند به روشی خاص و زیرکانه، افراد شاخصی را تربیت نمایند تا با ورودشان در صحنه جامعه، هم در برابر فساد زمانه مبارزه کنند و هم جامعه را از شبهات نجات دهند.(آن هم با وجود ممنوعیت حدیث از جانب حکومت جور!) مشخص است در چنین شرایطی لازم بوده تا امام زین‌العابدین برای تبیین دقیق آموزه‌های دین از قالبِ دعا نیز استفاده نمایند. ▪️صحیفه‌سجادیه را می توان یک حرکت و نهضت فکری در قالب دعا به شمار آورد که اصلی ترین مبانی دینی در آن ارائه شده است. در بخشی از سطور دعای ۴۴م ایشان پس از پرداختن به نماز، به دنباله ی آن، اهمیتِ موضوع زکات را چنین بیان می‌دارند: وَ اَنْ نُخَلِّصَ اَمْوالَنا مِنَ التَّبِعاتِ، وَ اَنْ نُطَهِّرَها بِاِخْراجِ الزَّکَواتِ؛ و [ما را در این ماه موفق بدار] تا اموالمان را از مظالم و حقوق دیگران خالص و پیراسته کنیم و با بیرون کردن زکات‌ها آنها را پاک سازیم. 🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
باور فاطمه زهرا (سلام الله علیها) #رشد_روزی #تزکیه_نفس ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔻واکنش صفحه اینستاگرام #مقام_معظم_رهبری به #FATF . امام خامنه ای: بنده در مورد همین چیزهایی که اخیرا در #مجلس مطرح شد در این چند ماه اخیر، گفتم مجلس مستقلا خودش قانون بگذارد. 📡 @e_zakat
14.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت خدا را از نزدیک ببینیم؛ شاید در نگاه اول هرس کردن، ایجاد نقصان برای درخت به نظر برسد اما ... ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
عملیات هَرَس درختان، آیت زکات مال ✍️ نوشتار کوتاه شماره ۲۸ ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔻زکاتِ مال، چیست؟ 🔹مصادیق زکاتِ مال کدامند؟ ❌یک اشتباه متدوال: بسیاری بر این باورند که زکات مال یعنی دقیقاً همان موضوعی که فقهِ رایج ذیل سر فصل زکات، به بیان احکام آن پرداخته است. شاید این غلط‌انگاری فراگیر را بتوان یکی از اساسی‌ترین مانع برای احیاء و ترویج زکات به حساب آورد. البته ناگفته نماند، گروهی که چنین شناختی از زکات دارند، اغلب از گزاره صحیح مطلع نیستند چه برسد که دربرابر آن موضع‌گیری کنند. 🔸زکات در استعمالات قرآنی: «زکات» در استعمالات قرآنی، به معنی مطلق انفاقات است اعم از زکات مصطلحی است که در آیه‌ی شریفه‌ی «خُذ مِن اَموالِهِم صَدَقَهً» به آن اشاره شده است؛ زکات یعنی مطلق انفاقات مالی(فرمایشات رهبری، 94/1/1) 🔹زکات در استعمالات فقهی: این نوع زکات، یک واجب مالی است با یکسری احکام مشخص و دقیق که در فقه مفصلا ذکر آن رفته است. زکات مورد نظر، جزء مجموعه صدقاتی به شمار می‌رود که حکومت اسلامی از طرف خداوند مامور است تا آن را از مردم اخذ نماید. ائمه معصومین هم تعبیر زکات ظاهری (در مقابل زکات باطنی) را برای این نوع زکات به کار می بردند. ▪️«خُذ مِن اَموالِهِم صَدَقَهً»: سه مصداق از زکوات، ذیل این نوع صدقه قرار دارد: ، و . به بیان واضح تر، حاکمیت از جانب خداوند ماموریت دارد، تا این سه مورد را از اموال مردم بستاند. 🔺متن کامل بر روی وب‌سایت جنبش مردمی احیاء زکات به آدرس زیر قابل دسترسی می‌باشد: 📎http://e-zakat.ir/به-راستی-زکاتِ-مال-چیست ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔻#زکات_ظاهری تنها بخشی از کل زکات است. احکام زکات در توضیح المسائل، تنها #زکات_ظاهری را پوشش میدهد! 🔹زکات در استعمالات قرآنی به معنای مطلق انفاقات مالی است. ➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🌐 وبسایت : 🌐www.e-zakat.ir 💠 اینستاگرام 🆔lg.me/e_zakat 💠ایتا 🆔eitaa.com/e_zakat 💠سروش 🆔sapp.ir/e_zakat 💠آی گپ 🆔igap.net/e_zakat 💠بله 🆔ble.im/e_zakat 💠تلگرام 🆔t.me/e_zakat
🔻صدقه چیست؟ 🔹«صدقه» از حدود تنگ و کوچکی که در ذهن ماست، بسیار فراتر است! ❌تلقی رایج از مفهوم صدقه: بسیاری بر این باورند که «صدقه» یعنی بخشش مستحبی مال به نیازمند. ❌تصویرسازی غلط از مفهوم صدقه: متاسفانه، تصویر بسیار ناقص و اشتباهی از این مفهوم متعالی در اذهان عمومی نقش بسته است. صدقه در اذهان عوام، معادل است با ریختن پول خرد در صندوقهای خیریه! ✅ معنای واقعی صدقه: به هر اقدام و رفتار پسندیده ای که نسبت به دیگران انجام می شود، صدقه می گویند.(قال رسول الله(ص): «کلُّ مَعروفٍ صَدَقهٌ إلى غَنِیٍّ أو فَقیرٍ»(الأمالی للطوسی : ۴۵۸/۱۰۲۳)) و فرقی نمی کند آن دیگری غنی باشد یا فقیر، توانا باشد یا ناتوان، محتاج باشد یا بی نیاز. کلُّ مَعروفٍ صَدَقهٌ! روایات بسیاری وجود دارد که به مصادیق صدقه اشاره دارند: 🔹یک روایت مرتبط با موضوع: پیامبر اکرم(ص): «لبخند زدن تو به روى برادرت صدقه است، امر به معروف تو صدقه است، نهى از منکر تو صدقه است و نشان دادن راه به کسى که راه بلد نیست صدقه است، برداشتن سنگ و خار و استخوان از سر راه صدقه است، و خالى کردن آب از دلو خود به دلو برادرت صدقه است.»(کنز العمّال : ۱۶۳۰۵) 🔺متن کامل بر روی وب‌سایت جنبش مردمی احیاء زکات به آدرس زیر قابل دسترسی می‌باشد: 📎http://e-zakat.ir/صدقه-از-حدود-تنگ-و-کوچک ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠قال رسول الله: کلُّ مَعروفٍ صَدَقه! هر کار نیکی صدقه است؛ از آن جهت به بخشش داوطلبانه مال، صدقه گویند که کار نیکویی است در قبال دیگران. آیا یعنی بخشیدن داوطلبانه مال؟ 📡 @e_zakat
🔻برنامه باورنکردنی دولت برای حذف و جایگزینی بخش خصوصی ▪️سال گذشته رئیس ستاد اربعین گفت: برنامه دولت در آینده جایگزینی بخش خصوصی بجای موکب است! باور این مسئله سخت بود ولی در کمال ناباوری امسال معاون استاندار ایلام، نکات عجیبی گفته است. ▪️محمد نوذری معاون استاندار ایلام در نشست ستاد اربعین استان ایلام با بیان اینکه اربعین امسال در سطح شهرهای ایلام فعالیت ایستگاه های صلواتی صادر نمی شود، اظهار داشت: به منظور ارائه خدمات بهتر به زائران و ایجاد فرصت برای بازاریان شهرهای استان، امسال موکب ها در قالب مجتمع های خدماتی و خارج از شهرها دایر خواهد شد. 🔍 yon.ir/Aaq1 ایرنا ❌ طبق بخش‌‌نامه‌ی باورنکردنی، شورای تامین استان ایلام به مساجد، تکایا و حسینیه ها، اسکان زائران ممنوع است! پ.ن: در الگوی اربعین، معاش زوار با زکات قرآنی پاسخ داده میشود و مدافعان اقتصاد بازارگرا، آن را هم برنمی تابند! vs ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سال 96: نقطه مطلوب از نظر رئیس ستاد اربعین: جایگزینی بخش خصوصی بجای #موکب ‼️ سال 97: معاون استاندار ایلام: در سطح شهرهای ایلام، مجوز ایستگاه صلواتی صادر نمی شود چون بازاریان ضرر میکنند! @e_zakat
🔻خلاصه دیدگاه این افراد: ایده آل: ارائه خدمات به زوار باید پولی شود. عرضه و تقاضا خارج از چارچوب بازار، ناکارآمدی به دنبال دارد. در نتیجه 👈 موکبها و ایستگاه های صلواتی باید تعطیل شوند! 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆 ۱ آبان؛ مصادف با روز آمار و برنامه ریزی 📸 yon.ir/BdLhd 🔘اصولاً در هر امری برای رسیدن به مطلوب‌های کیفی نیاز به پژوهش‌های کمیّتی است. در واقع، اهمیت آمار و برآوردهای جامعه‌ی آماری نسبت به یک موضوع یا سیستم، زمانی مشخص می‌شود که فاصله‌ی تصورات با واقعیت را کم می‌کند و در نهایت، میزان عدم اطمینان و عدم اعتماد به سیستم کاهش می‌یابد. 🔘 از لوازم حکمرانی اسلامی، دسترسی حاکم به آمار و داده‌های مربوط به زکات می‌باشد. برای مثال، برای شناسایی جمعیت فقراء و تفکیک آنها از اغنیاء بر اساس سنجه اسلامی، باید آمارهای دقیقی به دست آورد. همچنین میتوان در خصوص میزان فراگیری انواع زکات‌ها، شاخص‌سازی نمود و آمارهای متناسب با آن را در جهت برنامه‌ریزی، جمع آوری کرد. مثلا عاملین زکات، به عنوان یک تشکیلات اگر وجود داشت می‌توانستیم از ظرفیت آنها برای جمع‌آوری آمارها و اطلاعات متنوع هم استفاده کنیم. 🔘لزومِ نیاز به پژوهش‌ها و بررسی‌های آماری از چند جهت حائز اهمیت است: 1⃣ ارزیابی کلی جهتِ بهبود روند کار و طرح‌ریزی برای پوشش حداکثری و شناخت بایدها و نبایدهای کار. 2⃣ شفاف‌سازی فعالیت‌ها و همکاری‌ها و آثار حاصله در نگاه مردم با استفاده از قالب برآوردهای آماری_گرافیکی 3⃣ تشکیل یک بانک اطلاعاتی آماریِ جامع، جهت الگو سازی فرهنگِ قرآنی زکات در سطح شهری و کشوری و حتی بین المللی. 4⃣ همچنین تبدیل بررسی‌های آماری به مشاهدات عینیِ قابل دسترسِ عموم مردم، باعث افزایش اعتقاد و باور به سنجه های قرآنیست. 🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
بروشور اربعین.pdf
2.36M
🌷طرح بروشور| مخصوص اربعین حسینی 🖨 نسخه ی قابل چاپ (سیاه و سفید) ➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🌷طرح بروشور| مخصوص اربعین حسینی 🔻... حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، به دست اهالی شهری شهید شد که نه کافر بودند و نه مانند مردم عوام شام او را نمی‌شناختند ... ➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🌷طرح بروشور| مخصوص اربعین حسینی 🔻... دوران اقتصاد فعلی به سرآمده! این نظم فکری که الگوی معیشت غربی را یک سازوکار نهایی تلقی می‌کند در حال فروپاشی است ... ➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
در برنامه اربعین امسال، از نجف تا کربلا 2500 عدد بروشور توزیع شد. ➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
بنر 💠 دوران اقتصاد فعلی به سرآمده ... عصر الاقتصاد الحالی قد انتهی ... — ✊️جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
برنامه اربعین سال گذشته، نصب بنر در 4 نقطه در شهر کربلا.
باسلام خدمت اعضای محترم كانال 💠همان طور که مستحضر هستید، عده ای از مسئولین بر این باورند که «اقتصادصلواتی» ناکارآمد است و زائرین اربعین باید از «اقتصاد بازار» برای تامین معاش استفاده کنند. به عقیده این افراد، مکانسیم بازار اگر کار کند رفاه بیشتری را برای زوار فراهم خواهد کرد. ❓به نظر شما آیا در اربعین امسال بخش «بازاری و پولی»، کارآمدتر بود یا بخش «اقتصادصلواتی»؟ 🔻نقطه نظراتتان را بنویسید✍ و برای ما بفرستید. 🆔@aboo_jafar ➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆۱۳ آبان؛ مصادف با روز استکبارستیزی 📸 http://yon.ir/b44rp ▪️استکبار در واقع به نوعی سلطه‌گری و سلطه‌جویی اطلاق می‌شود که به خاطر خودبرتر‌اندیشی، در برابر حق خداوند و حق مردم متواضع نیست. لذا به وسیله‌ی استعمار و بهره کشی‌های سیاسی_فرهنگی_اقتصادی همواره منفعت‌طلبی را دنبال می‌کند البته منفعت‌طلبی‌ای که توام با جهان‌خواری و تصاحب منابع و ذخایر سایرین است و با عقب نگه‌داشتن آن‌ها، سعی می‌کند ظلم را بر مردمِ مستضعف تحمیل کند. همچنین استکبار با بهره‌برداری از نقاط ضعف دیگر ملت‌ها و تحمیل سیاست‌های گام به گامش با سلبِ روحیه‌ی جمعی و الهی از یک جامعه به حقوقشان تجاوز کرده و از این راه تلاش دارد تا بقایش را تضمین نماید. ▪️بدون تردید حل مشکلات اقتصادی مهمترین راه، برای مبارزه با استکبار است. اگر جامعه‌ای به دنبال حفظ استقلال خود باشد، بی‌شک پیشرفت اقتصادی یکی از مهمترین ابزارها قلمداد می‌شود. اقتصادی که محوریتش زکات باشد؛ زکاتی که در استعمالات قرآنی مطلق انفاقات را دربرمیگیرد، یک مبارزه‌ی حرفه‌ای در برابر استکبار به شمار می‌رود. بر خلاف مکتب استکباری سرمایه‌سالاری معاصر (که در آن اصل سودگرایی برای عده ای قلیل در مقابل اکثریت حکم است)، ریشه‌های عمیق آن بر پایه‌ی ارزشمداری، انسانیت و عدالت اجتماعی و صلح و حمایت از حقوق همه مسلمانان و آزادی ملت‌های ستم‌دیده بنا شده است. ▪️وظیفه‌ی ما در مقابل استکبار جهانی: امروز جنگ میان حق و باطل، فقر و غنا، استضعاف و استکبار، و جنگ پابرهنه ها و مرفهین بی درد است و سلامت و صلح جهانی به انقراضِ مستکبرین بسته است تا این سلطه طلبانِ بی فرهنگ در زمین هستند مستضعفین به ارثِ خود که خدای تعالی به آن ها عنایت فرموده نمی‌رسند.(موسوی خمینی، 1361: ج20، 234) از این رو، حال که تمام مکاتبِ اقتصادی سودگرا و سلطه‌جو در دنیا به شکست محکوم هستند؛ این وظیفه‌ی ماست تا با احیاء و ترویج زکات در راه اجرای یک اقتصادِ عدالت محور بر پایه‌ی مفاهیم قرآنی بکوشیم‌. 🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆 ۱۵ آبان؛ مصادف با روز وقف 📸 http://yon.ir/yQV3G ▪️«وقف» در کلمه به معنی امتناع از حرکت و در اصطلاح شرعی نوعی بخشش است که لازمه‌ی آن حبسِ عین مال و رها و آزاد بودنِ منفعت آن است؛ در واقع این منافع بدون دریافت عوض عرضه و بایستی همان و یا قیمتش، صرف مواردی شود که واقف تعیین کرده. این نهاد پراهمیت، روشنترین مصداق احسان برای تمام بشریت به حساب می‌آید. همچنین به‌واسطه‌ مستمر بودن منافع آن، «صدقه جاریه» نیز نام می‌گیرد. ▪️ یک فرهنگ صحیح در مقابل فرهنگ غلط تکاثر به شمار می‌آید که به وسیله‌ی انسان دوستی و رضایت‌مندی کامل، با به جریان انداختن ثروت، مانع از انباشتگی غیرمعقولِ ثروت‌ها می‌گردد. در نتیجه تعدیل و توزیع عادلانه ثروت و منابع مالی در جامعه تاثیر بسزایی دارد. ▪️توجه داشته باشیم که وقف با مفهوم «زکات» ارتباط تنگاتنگی دارد. از این لحاظ که زکاتِ مال مطلق انفاقات را دربرمیگیرد، میتوانیم ادعا کنیم: «واقف در حقیقت با وقف مالش، از این بستر کمک گرفته تا زکات بپردازد.» بنابراین فراگیری وقف به صورت مستقیم موجب ترویج و نهادینه‌سازی زکات در جامعه خواهد شد. 🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔻«انفاق به چه معناست؟» 🔹 ارتباط بین زکات و انفاق: 🔸معنای لغوی: دادن داشته‌ها به دیگران. همانند آموختن علم، هزینه کردن یا پرداخت کردن مال. 🔸معنای اصطلاحی: بخشیدن مال برای جلب رضایت خداوند، که در آن اجری از غیر او درخواست نمی‌شود. برای درک گستردگی معنای لغوی انفاق، ما به تعدادی از آیات قرآن اشاره می‌کنیم تا بدانیم این واژه در استعمالات قرآنی چه معنایی دارد؛ چه مصادیقی را شامل می‌شود: سرمایه‌گذاری کردن در باغ(کهف/42) خرج کردن کافران برای بازداشتن(مردم) از راه خدا(انفال/36) خرج کردن اموال توسط مردان به عنوان سرپرست برای زنانشان(نساء/34) خرج کردن مال بابت هزینه شیردادن مادر به فرزند(طلاق/7-6) خرج کردن در راه جهاد(حرب و قتال) فی سبیل الله (توبه/91)(توبه/121)(بقره/273)(انفال/60) بخشیدن مال به والدین، نزدیکان، یتیمان، مسکینان، درراه ماندگان فی سبیل الله(بقره/215) دادن قرض‌الحسنه به خدا (تغابن/17-16)(حدید/11-10) دادن صدقه(منافقون/10)(بقره/264-262) دادن زکات طلا و نقره و جائز نبون کنز کردن آن ها(توبه/34) دادن مهریه مرد به همسر خود(ممتحنه/11-10) ▪️سه نکته مهم در مورد گستره معنای لغوی انفاق: اولا: انفاق صرفا به بخشیدن اطلاق نمی شود. بلکه، خرج کردن، سرمایه‌گذاری کردن و قرض دادن هم انواع دیگر انفاق هستند. ثانیا: در عبارت «مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» کاملا واضح است، که تنها مال انفاق نمی‌شود، بلکه رزق‌هایی که مال نیستند هم از قاعده انفاق خارج نیستند. مثلا از امام صادق(ع) نقل شده است که مراد از «مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ»، « مِمَّا عَلِمْنَا یَبُثُّونْ» می‌باشد؛ یعنی از آنچه به ایشان یاد دادیم به دیگران یاد می‌دهند.(عبد علی بن جمعه عروسی حویزی، نورالثقلین، ج1، قم، مطبعه العلمیه، چاپ دوم، بی تا، ص23.) ثالثا: انفاق همیشه لزوما فی سبیل الله صورت نمی‌گیرد. همان طور که قرآن بیان کرده، کفار و منافقین هم انفاق می‌کنند.(انفال/36)(توبه/54-53) و انفاق مقارن با عناوینی همچون اذیت و منت و ریا، فی سبیل الله نیست.(بقره/264) ▪️علم انفاق شناسی: خدا به ما روزی می‌دهد(یرزق) به گونه ی دیگر آن را به ما انفاق می کند و در این راستا بسط ید دارد. به عبارت دیگر تمام رزق ها نفقه‌اند، چرا که یقینا خدا آن‌ها را انفاق نموده است. (تعریف نفقه: رزق انفاق شده) خداوند انفاق کننده برتر است و چون رزق‌هایی که انفاق نموده همچنان متعلق به اوست، انسان را به انفاق قسمتی از رزق‌هایی که به او داده، سفارش می کند. و او را در این رابطه خلیفه(نماینده) خود قرار می دهد. پس انسان به عنوان نماینده خدا، وسیله ای برای روزی رساندن و انفاق کردن به سایر بندگان اوست. خلافت انسان نشان از مکلف بودن او می‌باشد و خداوند بیش از ظرفیت او، تکلیفی از او نمی‌خواهد.(متن پاراگراف: برداشت نگارنده از آیه 64 سوره مائده، آیه 7 سوره الحدید، آیه 39 سوره نساء) ▪️زکات مال، بخشش می‌باشد. کاملا روشن است که بخشش قسمتی از مال، نوعی هزینه کردن به شمار می‌آید. از این رو انفاق شامل «پرداخت زکات»(و نه تک واژه زکات) هم می‌شود. 🔺این متن بر روی وب‌سایت جنبش مردمی احیاء زکات نیز به آدرس زیر قابل دسترسی می‌باشد: http://e-zakat.ir/انفاق-به-چه-معناست؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat