eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
277 دنبال‌کننده
197 عکس
32 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 🖊 🔆۲۵ آذر مصادف با ولادت امام حسن عسکری(ع) 📸 http://yon.ir/sPxHo ▪️ضمن تبریک میلاد خجسته یازدهمین حجت خداوند، به همین مناسبت روایتی با موضوع اهمیت زکات انتخاب کردم. ▪️در فرازی از نامه‌ی مبارک امام حسن عسکری(ع) به جناب ابن بابویه قمی، آمده است: «تو را به رعایت تقوا و برپا داشتن نماز و اداى زکات وصیّت می‌کنم، زیرا کسى که زکات نپردازد، نمازش قبول نخواهد شد.» 📚مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۵۲۷. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓#تقویم_جنبش 🖊#اختصاصی_جنبش 🔆۳۰ دی ماه مصادف با روز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها(به روایتی) ▪️«قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء – سلام الله علیها –: جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشّـِرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِی الرِّزقِ.» حضرت فاطمه زهرا فرمودند: خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را برای طهارت از شرک قرار داد. و نماز را برای پاکی از هر نوع تکّبر و زکات را برای #تزکیه نفس و رشد #روزی قرار داد 📚مستدرک الوسائل،محدث نوری،ج۷،ص۴۶ ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠 مالیات؛ حکمرانی طاغوتی _ بخش اول ✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره ۲۹ • یکی از اموری که دین مبین اسلام اهتمام عظیم و تأکیدهای فراوانی به آن دارد، رعایت حرمت اموال مردم است. همان‌گونه كه خون مسلمان محترم است و شارع مقدس به هيچ وجه اجازه نمی‌دهد به جان و خون انسان تعرض شود؛ در مورد مال مسلمان هم به هيچ‌وجه اجازه نداده و نمی‌دهد كسی به غير حق در مال ديگری تصرف كند. احترام مال مسلمان مثل احترام خون و عرض و آبروی اوست. • به طور کلی تقیّد در حق‌الناس جزء سفارشات جدی اسلام است. تصرف در مال غیر(دیگران)، دلیل می‌خواهد خواه این تصرف کوچک و بسیار جزئی باشد خواه بزرگ و وسیع. خواه تصرف‌کننده، حاکم جامعه باشد خواه یک شخص عادی. امام علی(ع) برای فهماندن این موضوع برای مردم، تعبیرات جالبی دارند: و اللّه ِ لأَن أبِيتَ على حَسَكِ السَّعدانِ مُسَهَّدا ، أو اُجَرَّ في الأغلالِ مُصَفَّدا ، أحَبُّ إلَيَّ مِن أن ألقَى اللّه َ و رسولَهُ يومَ القِيامَةِ ظالِما لِبَعضِ العِبادِ ، و غاصِبا لِشَيءٍ مِن الحُطامِ ! ··· و اللّه ِ لو اُعطِيتُ الأقاليمَ السَّبعَةَ بِما تَحتَ أفلاكِها على أن أعصِيَ اللّه َ في نَملَةٍ أسلُبُها جِلبَ(خَملَةَ) شَعِيرَةٍ ما فَعَلتُهُ! به خدا سوگند اگر شب را بر روى خار سعدان بيدار بگذرانم، يا مرا بسته در غل و زنجير بر زمين بكشند، خوش‌تر دارم از اين كه روز قيامت با دست آلوده به ستم بر بنده‌اى و غصب چيزى از حطام دنيا خدا و رسولش را ديدار كنم ... به خدا سوگند اگر هفت‌اقليم با آن‌چه در زير آسمان‌هاست به من داده شود به اين شرط كه با ربودن پوست جوى از دهان مورى خدا را نافرمانى كنم، هرگز چنين نخواهم كرد! (خطبه ۲۲۴، نهج‌البلاغه) • اساساً یکی از دلایل گرایش چشمگیر مردم به اسلام، همین موضوع احترام مال و جان مسلمان بوده و هست. مردم می‌دانند اسلام این اجازه را نداده که کسی به مال و جانشان تعرض کند. حکومت اسلامی نیز بر همین مبنا از مال و جانشان در برابر تجاوز، محافظت کرده و امنیت را برقرار می‌سازد. به طریق اولی نیز می‌دانند حکومت اسلامی تحت هیچ شرایطی، به اموال آن‌ها دست‌درازی نخواهد کرد. ناگفته نماند؛ علاوه بر مسلمانان، اهل ذمه نیز مال و جانشان محترم شمرده می‌شود. آن‌ها با انعقاد معاهده‌ای در ازای پذیرش یکسری تعهدات، می‌توانند در سایه حکومت اسلامی، زندگی کنند. از ناحیه داخلى، همه افراد ذمى در سراسر قلمروی اسلامى نسبت به هرگونه تجاوز و سوء قصد به جان، مال و ناموس و سایر حقوق مشروع و قانونى خود مورد حمایت حکومت اسلامى قرار می‌گیرند. از ناحیه خارجى نیز مسلمانان موظفند که در صورت تهاجم نیروهاى بیگانه به اهل ذمه ساکن قلمرو اسلامى، با تمام قوا به دفع تهاجم اقدام نمایند. • موضوع احترام اموال به قدری مهم است که پیامبر خدا، به خود اجازه نمی‌دادند قیمت کالاها را تعیین نمایند. انس بن مالک چنین نقل می‌کند: در زمان رسول الله قیمت‌ها افزایش یافت. مردم گفتند: ای رسول خدا! قیمت‌ها بالا رفت، آن‌ها(کالاها) را برای ما قیمت‌گذاری کن. حضرت فرمود: خداوند، قیمت‌گذار، سخت‌گیر و روزی‌دهنده است، و من امیدوارم در حالی خدا را ملاقات کنم که حتی یکی از شما در خون یا مال، از من طلبی نداشته باشید. «غَلَا السِّعْرُ فِي المَدِينَةِ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللهِ صلَّى الله عليه وسلَّم، فَقَالَ النَّاسُ: يَا رَسُولَ اللهِ غَلَا السِّعْرُ، فَسَعِّرْ لَنَا، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمُسَعِّرُ الْقَابِضُ الْبَاسِطُ الرَّازِقُ، وَإِنِّي لَأَرْجُو أَنْ أَلْقَى اللَّهَ وَلَيْسَ أَحَدٌ مِنْكُمْ يُطَالِبُنِي بِمَظْلَمَةٍ فِي دَمٍ وَلَا مَالٍ»(سنن ابن داود، ج۳، ص۲۷۲.) • در رابطه با احترام اموال، یک قاعده مسلّم فقهی وجود دارد: «من لا حرمة فی دمه لا حرمة فی ماله» (حرمت مال مسلمان مانند حرمت خون وی است) گفته می‌شود که این قاعده از این روایت گرفته شده: «لَا يَحِلُّ لَهُ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ وَ لَا مَالُهُ إِلَّا بِطِيبَةِ نَفْسِه» یعنی خون هیچ مسلمانی حلال نیست و همینطور مال هیچ مسلمانی نیز حلال نیست جز به رضایت و اختیار او. طبق این حدیث که با طریق معتبر صحیح نقل شده است، هر گونه تصرف بدون اذن و اجازه در اموال دیگران، حرام می‌باشد. • در بخشی از روایت طولانی از امام رضا (ع) وارد شده است: «لَا يَحِلُّ مَالٌ إِلَّا مِنْ وَجْهٍ أَحَلَّهُ» هیچ مالی حلال نشده ، مگر از راهی که خداوند آن را حلال کرده باشد(اصول كافى- جلد ۳، صفحه ۶۳۳). سوال اینجاست که چرا مالیات غصب نیست؟ آیا می‌توان وجهی برای حلیت آن، یافت یا خیر؟ ادامه دارد ... https://telegram.me/e_zakat
💠 مالیات؛ حکمرانی طاغوتی _ بخش دوم ✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره ۳۰ • «مالیات مبلغی است که افراد و یا مؤسسات برای تأمین بخشی از هزینه‌ها و تحقق برخی از اهداف دولت می‌پردازند و معمولاً متناسب با میزان درآمد و یا ثروت آن‌ها تعیین می‌گردد. مالیات یک پرداخت اختیاری از طرف افراد به دولت نمی‌باشد، بلکه پرداختی اجباری و قانونی است.»(فرهنگ حقوقی بلک، ۱۹۷۹، ص۱۳۰۷) مالیات به واسطه تصمیم حاکمیت، تعیین و از مردم أخذ می‌گردد و رضایت آن‌ها لحاظ نمی‌شود. این درحالی است که اموال مردم محترمند و نمی‌توان چنین اصل مهمی را نادیده گرفت. این مسئله موجب شده، بسیاری از صاحب‌نظران دنیا با مالیات مخالف باشند اما گروهی ترجیح دادند با پاک کردن صورت مسئله و توجیه تراشی، آن را طبیعی و ضروری جلوه دهند. برای مثال عده‌ای از همین افراد برای اثبات مالیات، اصرار دارند آن را یگانه منبع مالی حکومت‌ها معرفی کنند. اما باید توجه داشته باشیم، در واقعیت منابع مالی حکومت‌ها محدود به مالیات نیست و از تنوع برخوردار است. • هر چند بین اندیشه‌ها و مکاتب مختلف، تفاوت‌هایی در طرح‌ریزی زندگی بشر وجود دارد. اما با این حال نیاز به حکومت غالباً امری مشترک تلقی می‌گردد. یکی از لوازم برپانمودن آن، نیاز به بودجه مالی است. هر یک از این مکاتب به فراخور این‌که حاکمیت چه چارچوب وظایفی برعهده دارد، انواع مخارج مربوطه را تعیین می‌کند و متناسب با این هزینه‌ها، منابع مالی مورد نیاز مشخص می‌شود. • در نصوص، برای مفهوم مالیات ما به ازایی نمی‌توان یافت.(حتی واژه‌ای که تا حدودی این مفهوم را دربربگیرد، هم وجود ندارد.) اگر تعیین و ستاندن مالیات جزء حکمرانی اسلامی به شمار می‌آید، چطور می‌شود اسلام را برنامه‌ی کامل و جامع زندگی بدانیم اما نه تنها هیچ ضابطه‌ای از سوی شارع مقدس برای آن وجود نداشته باشد بلکه اصل آن هم از قلم بیفتد؟ بله؛ مالیات نه تنها وجهه شرعی ندارد. بلکه در زمره غصب قرار گرفته و نقطه مقابل برنامه اسلام برای حکمرانی است.(لازم به ذکر است در روایات از نوعی مالیات به نام «عشور»، شدیداً انتقاد شده است و عشریه‌بگیران، در ردیف دائم‌الخمرها و محتکران قرار داده شده‌اند.) • چطور ممکن است، عده‌ای حق و شایستگی حکومت بر مردم را داشته باشند، اما منابع مالی لازم برای حکمرانی از جانب خداوند تعریف و درنظرگرفته نشود؟ با بررسی آیات قرآن کریم و روایات، می‌توان به ساختار منابع مالی حکومت اسلامی دست یافت. جهت آشنایی اجمالی، این ساختار از سه بخش تشکیل می‌شود: ۱.بیت المال المسلمین ۲. زکات حکومتی ۳.بخشی از انفال بیت المال، از خراج و جزیه های گردآوری شده، تشکیل می‌گردد. صدقه حکومتی یا به عبارتی زکات حکومتی نیز شامل خمس فایده‌های مالی، زکات ظاهری اموال و فطریه است. انفال هم به اموال اختصاصی امام می‌گویند. حکومت اسلامی با این موارد، به خوبی می‌تواند جامعه را اداره کند. • هدف از این نبود که صرفاً افراد دارای مناصب حکومتی جابه‌جا شوند، بلکه قرار بود مدل اداره جامعه کاملاً تغییر کند و احکام اسلامی تحقق یابد. از این رو، ما باید به دنبال تحول گسترده در مناسبت‌های حکومتی می‌بودیم و با توجه به آرمان‌ها در شیوه حکمرانی، نهادها و ساختارها بازنگری می‌کردیم. متأسفانه جریان انقلابی به دلایل مختلف از این صحنه غافل شد، و به میدان نیامد. مسلماً عده‌ای این فضا را اشغال کرده و برنامه‌های سکولار مدنظر خودشان را پیاده کردند. یکی از این برنامه‌ها، بقای اصل مالیات و پروراندن ابعاد قانونی و اجرایی آن بوده و تا به حال اراده‌ای جدی برای تاسیس ساختار منابع مالی اسلامی شکل نگرفته است. • در کشور دو قانون با موضوع مالیات وجود دارد: تصویب قانون مالیات‌های مستقیم به سال ۱۳۴۵ بازمی‌گردد(که تاکنون چندین بار از سوی مجلس اصلاحاتی در آن شده است) و قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در سال ۱۳۸۷ تصویب شده است. هر دو قانون با همان معیارها و ادبیات غربی نوشته شده و منقطع از انگاره‌های وحیانی است. مایه شگفتی است که با وجود برنامه اساسی اسلام برای تامین مالی حکومت، به نسخه‌های غربی رو آورده‌ایم؟ مگر بنایمان این بود که حکومت ما، حکومت متعارف باشد؟ آیا مسئولان کشور به سنجه‌های غربی بیشتر از سنجه‌های اسلامی باور و اعتماد دارند؟ آیا آن‌ها الگوهای غربی را کارآمدتر از الگوهای اسلامی میبینند؟ 🚩 مطالبه جنبش: سازمان مالیاتی کشور بایستی برچیده شود و دو قانون مالیاتی باید حذف گردند. البته طبیعی است که ساختار فعلی تا اجرای کامل ساختار آلترناتیو باید تداوم یابد. https://telegram.me/e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
💠 مالیات؛ حکمرانی طاغوتی _ بخش دوم ✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره ۳۰ • «مالیات مبل
اسلام برای حکومت، ساختار منابع مالی دقیق و منحصر به فردی تعریف کرده است. این در حالی است که کشور را با #مالیات_متعارف اداره میکنند! ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
بروید سراغ کارهای نشدنی تا بشود! #احیاء_زکات ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
حجت الاسلام دکتر مصباحی مقدم: چنانچه مالیات‌های منصوص، کفاف نیازها را ننمود، آنگاه حکومت اسلامی می‌تواند اقدام به وضع مالیات‌های حکومتی نماید. در غیر این صورت، اساساً وضع مالیات‌های حکومتی #فاقد_مشروعیت است. 📚کتاب منابع و مصارف بیت المال، ص119 و ص120 ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠حدیث شماره ۱ نپرداختن زکات؛ همانند رباخواری لعنت پیامبر را به دنبال دارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆۷ اسفند، مصادف با زاد روز امام خمینی (ره) 📸 http://yon.ir/v2xk3 ▪️باور امام راحل؛ نسبت به جامعیت مکتب اسلام همواره امیدوار کننده و انگیزه ای برای حرکت به سمت آرمان های این انقلابِ الهی بوده است. ▪️امام خمینی: «اسلام یک چیزی نیست که برای یک طرف، قضیه فکر کرده باشد. اسلام در همۀ اطراف قضایا حکم دارد. تمام قضایای مربوط به دنیا، مربوط به سیاست، مربوط به اجتماع، مربوط به اقتصاد، تمام قضایای مربوط به آن طرف قضیه که اهل دنیا از آن بی‌اطلاعند. بیشتر در این معنا پافشاری دارد که همۀ احکامش یک احکام مخلوط به سیاست است؛ نمازش مخلوط به سیاست است؛ حَجش مخلوط به سیاست است؛ زکاتش سیاست است، ادارۀ مملکت است؛ خُمْسَش برای ادارۀ مملکت است.» ▫️۲۶شهریور ۱۳۵۸ ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیاء زکات جهت افرایش فعالیت در زمینه رسانه و ویدیو، از علاقه مندان به این حوزه دعوت به همکاری می نماید. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠حدیث شماره ۳ زکات؛ همتای نماز قبولی نماز در گروی قبولی زکات است ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔻علی‌رغم توصیه امام خامنه‌ای مبنی بر فراهم‌سازی همایش سالانه زکات، مسئولین محترم امسال به بهانه‌های واهی آن را برگزار نکردند! ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠حدیث شماره ۴ زکات؛ همتای نماز قبولی نماز در گروی قبولی زکات است ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🆔 twitter.com/e_zakat
🗓 🖊 🔆۱۴ اسفند، مصادف با روز احسان و نیکوکاری. 📸 http://yon.ir/76mfP ▪️امام خامنه ای: «انفاق حق محرومان بر ماست نه تفضل ما بر آنها بنابراین، روح انفاق و نیکوکاری بایستی در جامعه توسعه پیدا کند و جزو ایمان مردم بشود و هرکس بنا را بر این بگذارد که در اموالش واقعا برای محرومان حق قائل باشد؛ یعنی این را حق آنها بر خودش بداند؛ تفضل خودش بر دیگران نداند؛ به‌هرحال، ما در جامعه‌ی اسلامی باید این را به عنوان یک فرهنگ در بیاوریم.» [ ۱۳۷۰/۱۲/۱۴] ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆۱۵ اسفند، مصادف با روز درختکاری 📸http://yon.ir/Ld53p ▪️رسولُ اللّه (ص) : «ما مِن مسلِمٍ يَغرِسُ غَرسا أو يَزرَعُ زَرعا ، فَيَأكُلُ مِنهُ إنسانٌ أو طَيرٌ أو بَهيمِةٌ ، إلاّ كانَت لَهُ بِه صَدَقةٌ» ▫️هر مسلمانى درختى بنشاند، يا كِشته اى بكارد و انسانى يا پرنده اى يا حيوانى از محصول آن بخورد ، براى وى محسوب شود. 📚(مستدرك الوسائل:۱۳ /۴۶۰ /۱۵۸۹۲ منتخب ميزان الحكمة:۲۴۴) ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠 اشاره ای به تفاوت‌های ما بین «مالیات‌ها» و «زکات‌های حکومتی» ✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره 31 • پایه نظری «مالیاتهای متعارف»(Taxes) مطلقاً به علوم انسانی غیر توحیدی غرب برمی‌گردد و ابداً به مبانی قرآنی و روایی ارتباطی ندارد. این در حالی است که زکات‌های حکومتی(خمس، فطریه و زکات ظاهری) به همراه جزئیات احکام آنها از جانب خداوند تشریع شده است. • مالیات مبلغی است که مستقلاً از جانب حکومت‌ها تعیین می‌شود و به خاطر قدرت و سلطه، می‌توانند از اموال مردم - آنچه مورد دلخواهشان است - را بگیرند. اما متعلقات، نصابها، مقادیر، احکام و شرایط زکات‌های حکومتی همگی به طور دقیق نه از طرف مسئولین حکومتی بلکه از سوی خداوند مشخص شده و حکومت اسلامی، برای گردآوری و مصرف آن‌ها طبق قواعد شرع، مأموریت پیدا میکند. • مالیات، در زمره غصب قرار می‌گیرد چرا که اموال مردم محترم می‌باشند و کسی ولو حکومت‌ها حق تعرض به آن‌ها را ندارد. اما زکات‌های حکومتی مبتنی بر حقوق واجبی است که خداوند در اموال ما، قرار داده. از آن جهت که خداوند مالک کل شیء است، تعیین این حقوق از سوی او اشکالی ایجاد نمی‌کند.(ما صرفاً نماینده خداوند در مالکیت وی هستیم) برخلاف مالیات که توسط بشر بر جوامع وضع می‌شود و موجب نقض احترام اموال مردم خواهد شد. • حکمت زکات، متفاوت از مالیات‌هایی است که کشورها وضع می‌کنند. زکات به منظور تزکیه اموال رقم می‌خورد و با آن نفس انسان‌ها تزکیه می‌یابد و نمازهای مردم نزد درگاه الهی قبول می‌شود لذا مردم خود احتیاج دارند که حکومت از آن‌ها زکات بگیرد. اما مقصود از اخذ مالیات، عمدتاً به یافتن منابع مالی جهت تأمین هزینه‌های جاری کشور محدود می‌شود. • از آن جهت که مؤمن خود را در مسئله زکات بدهکار می‌بیند با قصد قربت و با در نظر گرفتن رضایت خدا مال خود را پاک می کند. لذا عملش عبادت به شمار می‌آید. همچنین پرداخت‌کننده زکات، اقدامش را نوعی سرمایه گذاری تلقی می‌کند و نه هزینه! اما در پرداخت مالیات قصد قربت مطرح نیست و اتفاقاً در اکثر مواقع تک تک افراد در پرداخت آن اکراه دارند. • اخذ مالیات در بسیاری از موارد به گونه‌ایست که مالیات‌دهنده اختیاری در پرداخت یا عدم پرداخت آن ندارد و گاهی هم متوجه نمی‌شود که کسی از او مالیات گرفته است یا خیر!(همانند مالیات ارزش‌افزوده یا مالیات بر درآمد کارمندان) اما پرداخت زکات عبادت است و شخص رأساً و با قصد خود، آن را به انجام می‌رساند. • برای گرفتن مالیات، تجسس، فحص و بررسی اموال مردم امری متداول و مباح است. اما برای مثال اگر مأموران گردآوری (عاملین) به سمت کسی بروند و طرف مقابل بگوید در اموال من حقی نیست، مأمورین مربوطه اجازه ندارند فحص و تجسس کنند. باید در نظر داشت؛ اگرچه زکات حکومتی و مالیات هر دو الزامی هستند، اما نحوه گرفتن آن دو، با هم فرق دارد. • اگر حکومت اسلامی برقرار نباشد، زکات‌های حکومتی نباید تعطیل شوند؛ اما مالیات بدون حکومت معنی ندارد! https://eitaa.com/e_zakat
🗓 🖊 🔆18اسفند، مصادف با روز تأسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد 📸 yon.ir/lAkYr ▪️مساجد پایگاه های اسلامی و مجالس تبلیغ هستند که با رشد فعالیت های فرهنگی و هدایت فرهنگی و بصیرت فرهنگی همراه است . و در دل این فرهنگ سیاست است‌. ▪️اینکه چه سیاستی، حرکت عمومی مردم را به سمت عدالت اجتماعی سوق دهد؛ بستگی به میزان هنر و تلاش ما در کار فرهنگی و هنری، برای جاری کردن فرهنگ های قرآنی من جمله ایتاء زکات دارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🏴 رهبرانقلاب: در نبرد بین امام هادی(ع) و خلفای زمان، آن کس که ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت هادی(ع) بود؛ این باید در همه بیانات و اظهارات ما موردنظر باشد.۸۳/۵/۳۰ ▪️شهادت امام نقی(ع) ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🌐 وبسایت : 🌐 www.e-zakat.ir 💠 اینستاگرام 🆔 ig.me/e_zakat 💠آپارات 🆔 aparat.com/Jonbesh_zakat 💠توئیتر 🆔 twitter.com/e_zakat 💠ایتا 🆔 eitaa.com/e_zakat 💠سروش 🆔 sapp.ir/e_zakat 💠آی گپ 🆔 igap.net/e_zakat 💠بله 🆔 ble.im/e_zakat 💠تلگرام 🆔 t.me/e_zakat ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
✍ نشان عالی ذوالفقار | تحلیل متفاوت 🖊 • اعطای نشان عالی ذوالفقار به سرلشگر قاسم سلیمانی، به نظرم پیامی داشت که شاید کمتر کسی متوجه آن شد. موفقیت چشمگیر در عرصه نظامی و افتخارآفرینی، آقای سلیمانی را عزیز کرد و او به حق شایسته تقدیر بود. 📸 http://yon.ir/63LYg • اما امروزه، شاهد اوضاع نابسامان معیشتی و اختلال در اداره کشور به خاطر ضعف ساختاری-مدیریتی برخی از نهادهای حاکمیتی هستیم. از سوی دیگر می‌بینیم فردطلبکاری در کسوت مسئولیت دولتی، رسماً اعلام می‌کند حکومت دست تسلیم بالا ببرد و «بپذیرید شکست خورده» و بعد از چند ماه مرتباً برای عدم تصویب FATF هشدار می‌دهد! اما سوال اینجاست دقیقا چه کسی و چه چیزی شکست خورده است؟ آیا این اقتصاد الحادی آدام اسمیتی نیست، که شکست خورده؟ خیلی خب! هر چه سریع‌تر، میدان را خالی کنید و اجازه دهید فرمان اقتصاد را جوانان انقلابی به دست گیرند، شاید تجربه اقتصاداسلامی آن هم برای اولین بار در کشور، پیروزی را برای ما به ارمغان آورد! چطور مکتب شهادت، کارآمدی فوق العاده خود را در دفاع از نوامیس نشان می‌دهد اما اتکا به راه حل‌های ممتاز اسلام در صحنه اقتصادی_اجتماعی، چاره ساز نباشد؟؟ • کمی آن طرف تر نفری بلند می‌شود و تقصیرها را برگردن یک نهادنظامی می اندازد. مدعی می‌شود به خاطر موشک پراکنی آن نهاد، در اوضاع سیاسی_اقتصادی اختلال ایجاد شده!!! این در حالی است که نهادهای نظامی ما امتحانشان را در عراق و سوریه و لبنان و فلسطین به خوبی پس دادند و مستحق دریافت نشان عالی هستند؛ اما در مقابل آن چیزی که ضعفش مثل روز روشن است، تبعات اسف‌بار اداره کشور با آموزه‌های اقتصاد الحادی است. آیا وقت آن نرسیده که طرحی نو در انداخت؟ ❓به راستی چه زمانی اداره‌کنندگان اقتصاد کشور، نشان عالی دریافت خواهند کرد؟ 🔻نگارنده: آقای حمید رجائی یکی از کارشناسان جنبش مردمی احیاء زکات. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
صدقه.mp3
3.24M
🎙صدقه دادن... حجت‌الاسلام فرحزاد
🔹به مناسبت ولادت امام جواد (ع) امام خامنه ای: مبتکر بحث آزاد اجتماعی، امام جواد صلوات الله علیه است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔹فرا رسیدن ولادت باسعادت، حضرت امیرالمومنین علی (ع) و روز پدر و مرد بر همه مسلمانان بویژه شما سرورانِ گرامی مبارک باد🌷🌷🌷 ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🍀 ان شاء الله سال جدید، سال پر خیر و برکت برای مومنین انقلابی باشد.🌹 💠 این حرکت مردمی امسال با توکل برخداوند به حول قوه الهی، گام های بعدی را برای احیاء زکات برمیدارد. ان شاء الله ➖➖➖➖ ✊️جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🔆 ۱۴ فروردین مصادف با روز بعثت رسول اکرم (ص) 📸 http://yon.ir/agUiK ▪️رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) فرمود: «لاتزال امتی بخیر ما تحابوا و اقاموا الصلوة و اتوا الزکاة فاذا لم یفعلوا ذلک ابتلوا بالقحط و السنین» « امت من مادامی که یکدیگر را دوست بدارند و اهل نماز و زکات باشند در خیر و سعادت به سر می‌برند، ولی اگر این گونه نباشند، گرفتار قحطی می‌شوند.» 📚 جامع الاحادیث ج ۹ ص ۴۸ ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
📚امام خمینی(ره)، کتاب ولایت فقیه، فصل احکام مالی 🔻‌مالیات‌هایی که اسلام مقرر داشته و طرح بودجه‌ای که ریخته نشان می‌دهد تنها برای سد‌ ‌رمق فقرا و سادات فقیر نیست؛ بلکه برای تشکیل حکومت و تأمین مخارج ضروری یک‌ ‌دولت بزرگ است: ✔️ مثلاً «‌خمس‌» یکی از درآمدهای هنگفتی است که به بیت المال می‌ریزد و یکی از اقلام‌ ‌بودجه را تشکیل می دهد. طبق مذهب ما، از تمام منافع کشاورزی، تجارت، منابع زیرزمینی‌ ‌و روی زمینی، و به طور کلی از کلیۀ منافع و عواید، به طرز عادلانه‌ای ‌[‌خمس‌] ‌گرفته‌ ‌می‌شود. به طوری که از سبزی‌فروش درب این مسجد تا کسی که به کشتیرانی اشتغال دارد،‌ ‌یا معدن استخراج می‌کند، همه را شامل می‌شود. این اشخاص باید خمس اضافه بر درآمد‌ ‌را پس از صرف مخارج متعارف خود به حاکم اسلام بپردازند تا به بیت المال وارد شود.‌ ‌بدیهی است درآمد به این عظمت برای ادارۀ کشور اسلامی و رفع همۀ احتیاجات مالی آن‌ ‌است. هرگاه خمس ِ درآمد کشورهای اسلام، یا تمام دنیا را ـ اگر تحت نظام اسلام درآید ـ‌ ‌حساب کنیم، معلوم می‌شود منظور از وضع چنین مالیاتی فقط رفع احتیاج سید و روحانی‌ ‌نیست؛ بلکه قضیه مهم‌تر از اینهاست. منظور رفع نیاز مالی تشکیلات بزرگ حکومتی‌ ‌است. اگر حکومت اسلامی تحقق پیدا کند، باید با همین مالیات‌هایی که داریم، یعنی‌ ‌خمس و زکات ـ که البته مالیات اخیر زیاد نیست ـ جزیه و «‌خراجات‌» (یا مالیات بر اراضی‌ ‌‌ملی کشاورزی) اداره شود. ✔️ سادات کی به چنین بودجه‌ای احتیاج دارند؟ خمسِ درآمد بازار بغداد برای سادات و‌ ‌تمام حوزه‌های علمیه و تمام فقرای مسلمین کافی است تا چه رسد به بازار تهران و بازار‌ ‌اسلامبول و بازار قاهره و دیگر بازارها. تعیین بودجه‌ای به این هنگفتی دلالت دارد بر اینکه‌ ‌منظور تشکیل حکومت و ادارۀ کشور است. برای عمدۀ حوایج مردم و انجام خدمات‌ ‌عمومی، اعم از بهداشتی و فرهنگی و دفاعی و عمرانی، قرار داده شده است. مخصوصاً با‌ ‌ترتیبی که اسلام برای جمع‌آوری و نگهداری و مصرف آن تعیین کرده: که هیچ گونه حیف و‌ ‌میلی در خزانۀ عمومی واقع نشود؛ و رئیس دولت و همۀ والیان و متصدیان خدمات‌ ‌عمومی، یعنی اعضای دولت، هیچ گونه امتیازی در استفاده از درآمد و اموال عمومی بر‌ ‌افراد عادی ندارند؛ بلکه سهم مساوی می‌برند. آیا این بودجۀ فراوان را باید به دریا بریزیم؟‌ ‌یا زیر خاک کنیم تا حضرت بیاید‌؟ یا برای این است که آن روز مثلاً پنجاه نفر سید‌ ‌بخورند؟ یا اکنون فرض کنید به پانصد هزار سید بدهند که ندانند چکارش کنند؟! در‌ ‌صورتی که می‌دانیم حق سادات و فقرا به مقداری است که با آن امرار معاش کنند. منتها‌ ‌طرح بودجۀ اسلام این‌طور است که هر درآمدی مصارف اصلی معینی دارد. یک صندوق‌ ‌مخصوص زکات، و صندوق دیگر برای صدقات و تبرعات، و یک صندوق هم برای خمس‌ ‌است. سادات از صندوق اخیر تأمین معاش می کنند. و در حدیث است که سادات در آخر‌ ‌سال باید اضافه از مخارج خود را به حاکم اسلام برگردانند. و اگر کم آوردند، حاکم به آنان‌ ‌کمک می‌کند. ✔️ از طرفی، «‌جزیه‌»، که بر «‌اهل ذمه‌» مقرر شده، و «‌خراج‌» که از اراضی کشاورزی‌ ‌وسیعی گرفته می‌شود، درآمد فوق العاده‌ای را به وجود می‌آورد. مقرر شدن چنین مالیات‌هایی‌ ‌دلالت دارد بر اینکه حاکمی و حکومتی لازم است. وظیفۀ حاکم و والی است که بر «‌اهل‌ ‌ذمه‌» بر حسب استطاعت مالی و درآمدشان مالیات سرانه ببندد؛ یا از مزارع و مواشی آن‌ها‌ ‌مالیات متناسب بگیرد. همچنین، ‌خراج‌ یعنی مالیات بر اراضی وسیعی را که «مال الله» و در‌ ‌تصرف دولت اسلامی است، جمع‌آوری کند. این کار مستلزم تشکیلات منظم و حساب و‌ ‌کتاب و تدبیر و مصلحت‌اندیشی است؛ و با هرج و مرج انجام شدنی نیست. این به عهدۀ‌ ‌متصدیان حکومت اسلامی است که چنین مالیات‌هایی را به اندازه و به تناسب و طبق‌ ‌مصلحت تعیین کرده؛ سپس جمع‌آوری کنند، و به مصرف مصالح مسلمین برسانند. 🔺ملاحظه می‌کنید که احکام مالی اسلام بر لزوم تشکیل حکومت دلالت دارد؛ و اجرای‌ ‌آن جز از طریق استقرار تشکیلات اسلامی میسر نیست. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat