💠در حال حاضر، مطابق تبصرهی ماده۱ قانون زکات (مصوب سال ۱۳۹۰) وظیفه جمعآوری و رساندن زکات به موارد مصرف، بر عهده نهاد کمیته امداد گذاشته شده است.
🚫هر گونه اقدام جهت گردآوری و توزیع «زکات فطره» توسط اشخاص حقیقی و نهادی غیر از کمیته امداد امام خمینی (ره)، #تخلف از قانون نظام جمهوری اسلامی میباشد و بر همین مبنا حتّی به لحاظ شرعی #حرام است!
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔦پیرو پیامهایی که برخی بزرگواران فرستادند. جهت رفع شبهه:
عزیزان مستحضر باشند، قانون الزامی را مبنی بر تحویل زکات فطره به کمیته امداد مطرح نکرده. به تعبیری شخص میتواند خودش زکات را به مستحق برساند و یا کمیته امداد را واسطه قرار دهد. از طرفی اشخاص و نهادهای غیر کمیته امداد بر مبنای قانون زکات (مصوب 1390) حق ندارند، به جمعآوری و توزیع زکات بپردازند.
جنبش مردمی احیای زکات
💠همانطور که «نماز عید فطر»، نماز حکومت است و ائمه جماعات باید اذن ولی فقیه را برای اقامه این نماز داشته باشند؛
🔻«زکات فطره» نیز از شئونات منصب امامت و ولایت محسوب میشود و حاکمیت از طرف خداوند مأمور است تا با گرفتن زکات از اموال مردم، آنها را پاک و تزکیه سازد.
💠 حدیث معتبر فوق الذکر، موید مدعای ماست. نامه ایوب بن نوح و واکنش امام هادی(ع) به حجم پرسشها، نشان میدهد که زکات فطره تا چه حد امری است #سیاسی!
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🎙متن مصاحبه خبرگزاری مهر با آقای حمید رجایی(از کارشناسان جنبش)
🔹بخش اول
• قال الله تعالی: «خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وَتُزَكّيهِم بِها وَصَلِّ عَلَيهِم ۖ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُم ۗ وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ»«از اموال آنها صدقهای (زکات) بگیر، تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و تزکیه دهی! و (به هنگام گرفتن زکات) برای آنها دعا کن؛ که دعای تو، مایه آرامش آنهاست؛ و خداوند شنوا و داناست!»
• از این آیه شریفه (۱۰۳ سوره توبه)، روایات معتبر و همچنین گزارشات تاریخی، درمییابیم زکات فطره، از شئونات منصب امامت بوده است. در صدر اسلام پیامبر(ص) و حضرت امیرالمومنین، زکات فطره را به واسطه مأمورین مخصوص جمع کرده و سپس آنها را بین فقراء توزیع مینمودند. حتی زمانی که ائمه(ع) حکومت نداشتند، گروهی از شیعیان، زکات خود و گاه زکات دیگران را جمع و براى امام(ع) ارسال میکردند. در همین وضعیت، امام معصوم دستور میدادند که این حکم، به دیگران نیز اعلام شود. مثلاً روایت زیر را ملاحظه بفرمایید: عَنْ أَبِى عَلِیِّ بْنِ رَاشِد قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْفِطْرَهِ لِمَنْ هِیَ قَالَ لِلْإِمَامِ قَالَ قُلْتُ: لَهُ فَأُخْبِرُ أَصْحَابِی قَالَ نَعَمْ مَنْ أَرَدْتَ أَنْ تُطَهِّرَهُ مِنْهُمْ.(وسائل الشیعه، ج۶، ص۲۴۰.) « از امام رضا(ع) پرسیدم که زکات فطره از آن چه کسى است؟ حضرت در پاسخ فرمود: در اختیار امام است. عرض کردم: به اصحاب خود این سخن را اطلاع دهم؟ حضرت فرمود: بله. هر که را خواستى پاک گردانى، این مسأله را به او اعلام بدار!»
• وقتى که پرسشها در این مورد زیاد شد و امام هادی(ع) گمان بردند که دستگاه حکومت جور، نسبت به این مسأله حساسیت پیدا کرده، نامه مینویسند که: الْفِطْرَهُ قَدْ کَثُرَ السُّؤَالُ عَنْهَا وَ أَنَا أَکْرَهُ کُلَّ مَا أَدَّى إِلَى الشُّهْرَهِ فَاقْطَعُوا ذِکْرَ ذَلِکَ وَ اقْبِضْ مِمَّنْ دَفَعَ لَهَا وَ أَمْسِکْ عَمَّنْ لَمْ یَدْفَعْ.(وسائل الشیعه، ج۶، ص۲۴۰.) «پرسش از زکات فطره زیاد شده است و من با هر چه سبب شهرت شود، مخالفم. پرسشها را قطع کنید. هر کس زکات را میدهد از او بگیر و به کسانى که نمیدهند کارى نداشته باش!»
• بد نیست اشاره کنم، مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در جلسه ۴۲۵ درس فقه، به توضیح سه روایت میپردازند و میگویند: « این تعبیر (للامام) تناسب با حکم تکلیفى محض ندارد. بلکه مانند زکات مال و خمس و انفال ظهور در این دارد که فطره از اموال عامه است و در اختیار و ولایت امام است و این که فطره هم مانند زکات مال از اموال و متملکات عامه است که باید به امام داده شود مگر خود امام اجازه آن را به مالکین بدهد که خودشان به فقراء بدهند چنانچه این اذن در زکات داده شده است حاصل این که این لسان هم تناسب با حکم تکلیفى محض مانند کفارات ندارد!»
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🎙متن مصاحبه خبرگزاری مهر با آقای حمید رجایی(از کارشناسان جنبش)
🔹بخش دوم
• شاید کسی بپرسد: پس چرا در فتاوای امروزی نشانهای از حکومتی بودن زکات فطره دیده نمیشود و اتفاقاً اجازه داده شده که شخص خودش فطریه خود را فقیر برساند؟
• طبعاً فتاوا در ظرف مقضیات مکانی و زمانی فعلی صادر شده است و در اینجا حکم پایدار نیستند. بیتعارف در شرایط فعلی بسترها یا پیششرطهای لازم جهت تحقق کامل حیثیت حکومتی زکات فطره وجود ندارد. ابتدا باید دو بستر فرهنگی و اجرایی فراهم شود. در بستر فرهنگی، به اطلاع همگی رسیده باشد که زکات فطره، از سیاستهای حکومت اسلامی جهت اداره جامعه است و نه اقدامی در حوزه فردی اشخاص. به عبارت دیگر، این مقبولیت در سطح گستردهای وجود داشته باشد نسبت به اینکه زکات فطره همانند خمس و انفال و زکات ظاهری مال از شئونات منصب امامت است و در عصر غیبت، ولی فقیه عهده دار آن میباشد. همچنین لازم است، حوزههای علمیه در این رابطه اعلام موضع کنند تا بستر فرهنگی کامل شود.
• همانطور که میبینید با توجه به نبود بستر قوی فرهنگی، صدور فتوای حضرت آقا مبنی بر بازگشت به زکات فطره حکومتی(نسخه کامل) در شرایط امروز ضمانت اجرایی ندارد. از طرفی این اقدام به دلیل جهل عموم نسبت به اصل ماجرا، جامعه را دچار شوک خواهد کرد و شاید عدم همراهی حوزههای علمیه، داستان را پیچیدهتر سازد. بستر دوم، بستر اجرایی است. مسئولین کشور به دلیل جهل نسبت به حیثیت حکومتی زکات فطره و همچنین سستی و اولویت قرارندادن مسئله زکات، زیرساختهای لازم را برای تجربه شکل مطلوب فراهم نکردند. لذا موظفیم با آگاهی بخشی به مردم و مطالبه از مسئولین جهت فراهمسازی زیرساختهای عملیاتی، زمینه را برای تحقق حالت مطلوب مهیا کنیم.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🎙متن مصاحبه خبرگزاری مهر با آقای حمید رجایی(از کارشناسان جنبش)
🔹بخش سوم
• اجازه دهید راجع به حوزه اجرایی بیشتر صحبت کنم. حکومتی بودن زکات فطره سه ساحت متفاوت از هم دارد:
الف) تعیین مقدار و جنس و نرخ رسمی فطریه توسط حکومت انجام شود.
ب) وظیفه تصدی حوزه اجرایی(گردآوری و توزیع) زکات فطره تنها بر دوش حکومت باشد.
ج) الزامی بودن زکات فطره از دو جهت: لزوم پرداخت آن توسط مکلفین و لزوم جمعآوری و رساندن آن به مستحقان توسط دستگاه حاکمیتی.
• قاعدتاً با وضعیت آرمانی فاصله زیادی داریم و به نظرم با احتساب شرایط کنونی، نبایستی اجرای به یکباره نسخه کامل زکات فطره حکومتی را متوقع بود. اما حداقل انتظار میرود اقدامات جهت رسیدن به مطلوب طراحی و عملیاتی شود و قطعاً این کار نیازمند یک برنامه گام به گام و با ضمانت اجرایی بالاست. این طور نباشد که همین روال غیرمنطقی و کورکورانه فعلی را ادامه دهیم و توجهی به آرمانهایمان نداشته باشیم.
• امروزه شاهد این هستیم که برخی از اشخاص و نهادها به خود حق میدهند، زکات فطره را به قصد توزیع، جمع آوری کند. باید بدانیم در حال حاضر، مطابق تبصرهی ماده۱ قانون زکات (مصوب سال ۱۳۹۰) وظیفه جمعآوری و رساندن زکات به موارد مصرف، بر عهده نهاد کمیته امداد گذاشته شده است. هر گونه اقدام جهت گردآوری و توزیع «زکات فطره» توسط اشخاص حقیقی و نهادی غیر از کمیته امداد امام خمینی (ره)، تخلّف از قانون نظام جمهوری اسلامی میباشد و بر همین مبنا حتی به لحاظ شرعی حرام است! با جدی نگرفتن قانون، متأسفانه اوضاع نابهسامان فعلی همچنان ادامه دارد. بایستی هر چه سریعتر این بحران، خاتمه پیدا کند.
• کمیته امداد، باید بداند تجهیز و توزیع زکات فطره بسیار امری حساس به شمار میرود. اولاً به موضوع عاملیت توجه داشته باشد یعنی بابت آموزش حرفهای کارگزاران زکات و سپس سازماندهی قوی آنها برنامه داشته باشد. ثانیاً بداند مستحق دریافت کننده فطریه، فقیر شرعی است و نه صرفاً کسی که به نان شبش محتاج باشد! فقراء از منظر قرائت اسلامی، کسانی هستند که معیشت طول سالشان، در حد کفایت تأمین نمیشود. کفایت معاش یعنی داشتن زندگی آبرومندانه متناسب با شأن و منزلت افراد. (شاخص غربی فقر مطلق، معرف فقر به معنای واقعی کلمه نیست.) لذا این نهاد، بایستی تمام فقرای جامعه را اعم از مددجویان خود، شناسایی کند و در مقابل آمار اغنیاء را داشته باشد.
• همچنین این نهاد باید در نظر داشته باشد که دو اصل در رابطه با توزیع زکات فطره بسیار مهم هستند: فقرای هر محل(با مقیاس شهر، روستا و ... ) به زکاتی که در همان محل جمعآوری میشود، استحقاق و اولویت بیشتری در نسبت با فقرای سایر مناطق دارند. اصل دوم: زکات فطره به طور متوازن و عادلانه بین افراد مستحق باید تقسیم شود. این طور نباشد که عدهای چند رأس زکات بگیرند و در مقابل عدهای هم باشند که نصیبی نبرند! مثلاً به مناطق محروم و دور افتاده توجه شود چرا که در آنجا دریافتکنندگان بر دهندگان زکات غلبه دارند.
• مستحضر هستید که حضرت آقا نمایندهای در امر زکات معین نموده اند. قانون زکات مصوب سال ۱۳۹۰ نیز کمیته امداد را موظف نموده تا دبیرخانه شورای مرکزی زکات را ایجاد نماید. با این وجود، تحقق حکومتی شدن تعیین جنس، مقدار و نرخ فطریه در این بستر امکانپذیر به نظر میرسد. یعنی دبیرخانه میزان فطره را طبق موازین شرع و موضوع شناسی دقیق قیمت، تعیین کرده و سپس با تأیید نماینده ولی فقیه در امر زکات، اعلام شود.(مبنای عمل قرار داده شود.) بخش سوم حکومتی بودن زکات فطره، گام نهایی است و تا دو بخش دیگر راه اندازی نشوند، الزامی کردن زکات فطره معنای خاصی نخواهد داشت.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔻زکات [ظاهری] پول:
🔹در صدر اسلام، آنچه از پول رواج داشت، «دینار» و «درهم» بود و به آن دو «نقدین» هم میگفتند.
🌕«دینار»، پول دارای پایه کالایی ۴/۲۶۵ گرم طلا (۱ مثقال شرعی)
🌑«درهم»، پول دارای پایه کالایی ۲/۹۸۲ گرم نقره (۰/۷ مثقال شرعی)
🖇مطابق احکام، تحت شرایطی زکات [ظاهری] این دو مال واجب میشود:
۱. رسیدن به نصاب اول(تعداد از حدی معین فراتر برود.)
۲. سپرى شدن یک سال(گذشتن یازده ماه قمرى و دخول در ماه دوازدهم).
➖➖➖➖➖➖➖➖
❓و اما سوال: طبعاً پول امروز دینار و درهم نیست. با این حال ...
۱. آیا میتوان احکام زکات [ظاهری] نقدین را بر پولهای امروزی سوار کرد؟
۲. یا آیا میتوان، ادعا نمود با توجه به مقتضیات زمان، احکام زکات نقدین دیگر کاربردی ندارد و باید به تداوم وضعیت موجود(تعطیلی بخش مهمی از زکات ظاهری) راضی باشیم؟
۳. یا اینکه اصلاً فارغ از موضوع زکات، عدول از دینار و درهم اشتباه بوده و تغییر نظام پولی، باعث شده احکام زکات [ظاهری] پول هم تعطیل شود؟
💡با ما همراه باشید ...
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰 نقش زکات در رونق اقتصاد و برخورداری همه اقشار مردم
🔻حضرت آقا در شرح حدیثی از امام باقر (ع):
❇️«الزَّكاةُ تَزِيدُ في الرِّزقِ»
زکات رزق را زیاد میکند.
🔹معنای ابتدائی: اگر صدقه مالی انجام دهیم خداوند عوض خیر میدهد و رزق را زیاد میکند.
🔹معنای وسیعتر: وقتی زکات و صدقه در جامعه رایج شد. اقتصاد رونق میگیرد و #همه قشرهای مردم برخوردار میشوند.
۹۷/۱۱/۱۴
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔻زکات [ظاهری] پول: 🔹در صدر اسلام، آنچه از پول رواج داشت، «دینار» و «درهم» بود و به آن دو «نقدین» ه
نحوه محاسبه 📲 زکات [ظاهری] پول
➖➖➖➖➖➖➖➖
زکات «درهم»🌑:
• تا قبل از ۲۰۰ درهم، زکاتی [از نوع زکات ظاهری] واجب نیست اما چنانچه تعداد پول به ۲۰۰ درهم یا همان «حد نصاب اول» برسد، به میزان %۲.۵(یک چهلمِ) نصاب اول، زکات واجب میگردد. نصاب دوم هم، ۴۰ درهم میباشد؛ بدین صورت که در افزون بر ۲۰۰ درهم، بر هر ۴۰ درهم افزایش، %۲.۵ نصاب دوم به زکات آن افزوده میشود.
• مثلاً ۳۱۲ درهم از نصاب ۲۰۰ درهمی و دو نصاب ۴۰ درهمی، تشکیل شده است. با این حساب در مجموع مقدار زکات ۳۱۲ درهم، معادل است با ۷ درهم.
➖➖➖➖➖➖➖➖
زکات «دینار»🌕:
• شکل و قالب محاسبه زکات دینار با درهم فرقی ندارد. فقط میزان نصاب اول و دوم دینار عدد ثابت و مشخص نیست و باید محاسبه شود. در واقع نصاب اول، آنجایی است که قیمت مجموع دینارها به دویست درهم رسیده باشد و نصاب دوم، آنجایی است که قیمت مجموع دینارها به چهل درهم برسد. به بیانی کلیتر، نصابهای دینار مبتنی بر رابطه قیمتی دینار_درهم، به تبعیت از نصابهای درهم معین میشوند.
• مثلاً اگر قیمت هر دینار، ده درهم باشد، ۲۹ دینار از نصاب ۲۰ دیناری و دو نصاب ۴ دیناری، تشکیل شده است. با این حساب در مجموع مقدار زکات ۲۹ دینار، معادل است با ۰/۷ دینار.
➖➖➖➖➖➖➖➖
💡نکته اول: شرط وجوب زکات، صرفاً رسیدن به حدنصاب نیست، بلکه یک سال(گذشتن یازده ماه قمرى و دخول در ماه دوازدهم) بر نصاب باید سپری شود تا زکات آن واجب گردد. از این نکته به دلالت مهمی میرسیم که کارکرد شایسته زکات، به تأمین ضعفا محدود نمیشود. زکات پول به عنوان یک #عامل_بازدارنده در نسبت با معضل راکد نگاه داشتن پول، ایفای نقش نموده که با تسریع گردش پول به طرز موثری موجبات «قوام معیشت» و «تعالی جامعه» را فراهم میآورد.
💡نکته دوم: کسی که حداقل به اندازه نصاب اول پولش یک سال بلااستفاده بماند، ثروتمند است. او از جانب پروردگار مأموریت دارد به حق خدا در مورد آن پولها، قیام کند و زکاتش را بدهد.
💡نکته سوم: دینار و درهم، در اصل مقدار مشخصی از طلا و نقره به همراه دارند؛ اما اگر با پول رایجی مواجه باشیم، که مبنای طلا و نقره آن، وزن متفاوتی داشته باشد، [ولو آن پول، دینار ویا درهم نامیده نشود] طبق تصریح نصوص و احکام رسالهها ملاک محاسبه زکات، «وزن خالص طلا و نقره» خواهد بود. از این نکته به دلالت خیلی مهمی میرسیم، که زکات ظاهری در اصل بر #پایه_کالایی_پول واجب شده نه خود پول دینار و درهم.(به زودی راجع به رابطه مهم پول و مبنای کالایی آن، صحبت خواهیم کرد.)
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
May 11
جنبش مردمی احیای زکات
🔻#زکات_ظاهری تنها بخشی از کل زکات است. احکام زکات در توضیح المسائل، تنها #زکات_ظاهری را پوشش میدهد!
💠تفاوت زکات ظاهری و باطنی
🔹 #زکات_ظاهری، (نصابش) در هر هزار، بیستوپنج است (یکچهلم) و #زکات_باطنی، این است که:
«چیزی را که برادر (ایمانی)ات از تو به آن نیازمندتر است، به خود اختصاص ندهی و از او دریغ نداری.»
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹روايت رهبر انقلاب از تقسیم گوشت قربانی بین فقرای مدینه توسط #پیامبر (ص)
💠چه چیزی می رود و چه چیزی می ماند؟
#علم_توحیدی
—
✊️جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
#قرارگاه_جنبش
ماه رمضان امسال سعی کردیم سوای ساحت علمی، بخش کوچکی از قدرت جنبشی را نمایش دهیم. اعلام حداکثری کردیم، فطریه از شئونات #ولایت_فقیه است. این موضع گیری به مذاق عوامل آمدنیوز و جرگه شیعه انگلیسی خوش نیامد و خواستند گروه بحث را به هم بزنند.
امروز هم، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه جناب استاد #حسن_عباسی، با شکایت محمود علوی به به بهانه بیان رابطه آمدنیوز و وزیر اطلاعات بازداشت شده.
آقای حسن عباسی، سوال به جا و منطقی پرسیدند: چرا رسانه ضدانقلاب آمدنیوز از بالا و تا پایین نظام را به سخره میگیرد اما وقتی به محمود علوی میرسد، از او تقدیر میکند؟ آیا این موضوع شکایت دارد یا جواب؟
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
نحوه محاسبه 📲 زکات [ظاهری] پول ➖➖➖➖➖➖➖➖ زکات «درهم»🌑: • تا قبل از ۲۰۰ درهم، زکاتی [از نوع زکات ظاه
#زکات_پول
💠 چرا مقدار زکات [ظاهری] پول %۲.۵ تعیین شده؛ نه بیشتر و نه کمتر؟ چون دقیقاً همین اندازه، فقراء را بینیاز میسازد.
🔻طبعاً پول امروز درهم و دینار نیست، اگر بپذیریم حکم زکات [ظاهری] تنها بر نقدین است و در عین حال قائل به پذیرش نظام پولی فعلی باشیم، طبق روایت مذکور، عایدی زکات [ظاهری] کفاف رفع فقر را نخواهد کرد.
❓علت تعطیلی زکات [ظاهری] چیست؟
الف) فقدان دینار و درهم؟
یا
ب) اشتباه بودن حکم فقهی مشهور؟
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
#زکات_پول 💠 چرا مقدار زکات [ظاهری] پول %۲.۵ تعیین شده؛ نه بیشتر و نه کمتر؟ چون دقیقاً همین اندازه،
▪️آیا پول امروز، زکات [ظاهری] دارد؟
💵 💳
🏷 #اختصاصی_جنبش
🔰 در بسیاری از روایات، صراحتاً عنوان شده که میزان زکات [ظاهری] برای بینیازسازی فقراء کافی است و اگر چنین نبود به طور حتم، خداوند به مقدار آن میافزود. از طرفی برخلاف گذشته، پول امروز جوامع نه پایه کالایی نقره دارد و نه طلا که بنا بر حکم مشهور، زکات داشته باشند. با این حساب، طبیعی است که عایدی زکات بر بستر ظرف واقعیت کنونی برای تحقق غرض شارع(بینیازی فقراء) کافی نخواهد بود.
🔰 گفتیم از دو حال خارج نیست: یا حکم فقهی مشهور اشتباه است و بایستی احکام زکات [ظاهری] نقدین را به پولهای امروزی تسری داد یا اینکه اصلاً فارق از موضوع زکات، عدول از دینار و درهم اشتباه بوده و تغییر نظام پولی، باعث شده احکام زکات [ظاهری] پول نیز تعطیل شود. هر یک از این پاسخها، طرفدارانی دارد که دو دیدگاه متفاوت را شکل داده.
🔹نگاه اول:
برخی از محققین تلاش نمودند تا نشان دهند، مراد از نقدین(دینار و درهم) در روایات، مصداقاً دینار و درهم نیست بلکه در قاعده کلی هر پول رایجی را شامل میشود؛ لذا بر این اساس میتوان هر پولی من جمله پولهای امروزی را متعلق زکات دانست. پس با سوار کردن حکم زکات بر پولهای امروزی، مشکل «عدم کفایت عایدی زکات» جهت رفع فقر، حل شده و در این مورد دیگر جای نگرانی وجود ندارد. البته عدهای نیز با تمسک به «نظریه تعمیم زکات»، بر این باورند که حاکم بنا بر اختیارات و تشخیص حاکمیتی خود حق دارد از پولهای امروزی زکات بگیرد.
🔸نگاه دوم:
در مقابل برخی معتقدند: نصوص تماماً روی «طلا» و «نقره» تأکید دارند و نه چیز دیگر. همچنین با کمی تأمل روی ساحت موضوع، درمییابیم احکام زکات [ظاهری] متناسب با خصوصیات منحصر به فرد دینار و درهم وضع شده است و نمیتوان گترهای آن را به سایر پولها تعمیم داد. این گروه بر این باورند، اشکال اصلی به «فقدان پول با پایه کالایی طلا و نقره» بازمیگردد. به عبارتی فارق از موضوع زکات، به لحاظ علمی_توصیفی حذف پایه کالایی از پولها ایراد داشته و در این راستا لازم است پولهای دینار و درهم را در جامعه اسلامی احیاء کنیم؛ حال وقتی نقدین وجود داشته باشد، خود به خود مشکل «عدم فراگیری واجب الهی» و مهمتر از آن «عدم کفایت عایدی زکات» هم برطرف میشود.
🔻به نظر شما کدام نگاه درست است؟
جهت ارسال نظر:
رابط گروه بحث: @ZakatGroup
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
#زکات_پول 💠 چرا مقدار زکات [ظاهری] پول %۲.۵ تعیین شده؛ نه بیشتر و نه کمتر؟ چون دقیقاً همین اندازه،
#فقر
#زکات_تأمین_اجتماعی_اسلام
📌وقتی میگوییم «زکات [ظاهری] به اندازه رفع نیاز فقراء کافی است»؛ منظور ما از فقیر دقیقاً چه کسی است؟
#یادآوری
🔹آیا فقیر آن کسی است که «به نان شبش محتاج باشد»؟(نظر متعارف)
🔹یا فقیر به شخصی اطلاق میشود که از داشتن زندگی مکفی آبرومندانه در طول سال، محروم است؟(نظر اسلام)
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰 چرا #عید_غدیر از همهی اعیاد بالاتر است؟
امام خامنهای:
🔹اینکه در بعضی از تعبیرات گفته شده است که عید غدیر عیداللهالاکبر و از همهی اعیاد بالاتر است، علّت این و وجه این چیست؟ خب، در قرآن کریم آیاتی هست که به غیر از مسئلهی غدیر به مسئلهی دیگری قابل تطبیق نیست.
🔹همین آیهی معروف «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً» که در اوایل سورهی مائده است، با غیر مسئلهای در وزن و اهمّیّت و اندازهی مسئلهی غدیر، قابل تطبیق نیست.
🔹امروز روزی است که دشمنان -کفّار- از دین شما مأیوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ ...این تعبیر دربارهی نماز، #زکات و جهاد نیامده است.
🔻پس این یک قضیّهی دیگری غیر از احکام فرعی است. آن قضیّه چیست؟
قضیّهی «رهبری جامعهی اسلامی»؛
قضیّهی «نظام حکومت»
و «امامت در جامعهی اسلامی».
۹۵/۰۶/۳۰
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
▪️آیا پول امروز، زکات [ظاهری] دارد؟ 💵 💳 🏷 #اختصاصی_جنبش 🔰 در بسیاری از روایات، صراحتاً عنوان شده ک
▪️بررسی اجمالی دیدگاه اول:
«هر پولی، زکات [ظاهری] دارد!»
🔅بخش نخست
#اختصاصی_جنبش
🔰 همانطور که قبلاً عرض شد، دو گروه به این نگاه باور دارند:
۱. قائلین به نظریه شاذ «تعمیم زکات»: این افراد بر این باورند که حاکم بنا بر اختیارات و تشخیص حاکمیتی خود، کاملاً حق دارد از پولهای امروزی زکات بگیرد.
۲. موافقین نگاه مرسوم فقهی: این افراد برخلاف گروه اول، احکام زکات را تشریع خداوند میدانند اما معتقدند خداوند زکات را در مطلق پول، واجب فرموده. ترجیحاً ابتدا از نقد و بررسی دلایل گروه دوم شروع میکنیم:
🔸👤ادعای شماره۱: با «الغاء خصوصیت» از ادلهای که زکات را در «دینار» و «درهم» واجب کرده است، میگوییم منظور از دینار و درهم در نصوص، «نقد رائج» یا همان پول مورد استفاده در هر زمان میباشد. لذا طلا و نقرهای که روزگاری «مبنای کالایی» پولها به شمار میرفتند، در مسئله زکات دخالت ندارند. در حقیقت تمام موضوع، «پول» بودن و «نقد» بودن است و عملاً در این باره کالای طلا و نقره فاقد موضوعیت هستند. به بیان دیگر، عرف و عقلا از عنوان دینار و درهم، به حیثیت پول و نقدیت پی میبرند و نه فلز طلا و نقره. همچنین در روایات، تأکید شده است که اگر طلا و نقره، مسکوک به سکه معامله نباشد(پول نباشد) زکات ندارد. هرچند عنوان «ذهب» و «فضه» در احادیث موضوع زکات آمده اما مبتنی بر همین قاعده در واقع کنایه از نقدین (پول) است.
📌پاسخ به ادعای شماره ۱: در بسیاری از روایات، متعلق زکات [ظاهری] به صراحت «طلا» و «نقره» معرفی شده است و نه دینار و درهم. همانند حدیث معروف «وَضَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص الزَّکَاهَ عَلَی تِسْعَهِ أَشْیَاءَ وَ عَفَا عَمَّا سِوَی ذَلِکَ عَلَی الْفِضَّهِ وَ الذَّهَبِ وَ ...» در عین حال بر اساس روایات، طلا و نقرهای که در نقش «پایه کالایی پول» قرار نداشته باشد، زکات [ظاهری] ندارند.(مشابه حکم سایر اقلام، تخصیص خورده است) مطلقاً در نصوص ولو یک مورد را پیدا نمیکنید که خداوند غیر از «طلا» و «نقره» را مشمول زکات [ظاهری] قرار داده باشد. همچنین زمانی که زکات [ظاهری] بر طلا و نقره وضع شد، پول رایجی با پایه کالایی «مس» هم وجود داشت که به آن «فلوس» میگفتند، اما زکات [ظاهری] به «مس» تعلق نگرفت. نه تنها یک روایت ضعیف یا گزارش تاریخی دال بر اینکه این پولها زکات [ظاهری] دارد، به ما نرسیده است بلکه اهل تسنن حدیثی نقل کردهاند که اگر به اندازه نصاب زکات، فلوس نگاه داشته شود، زکات [ظاهری] ندارد. از طرفی در پولهای با پایه کالایی مشتمل بر چند فلز فقط «طلا» و «نقره» داخل در آن، مبنای سنجش زکات [ظاهری] اعلام شده است. فلذا درست برعکس ادعای مطروحه، درمییابیم «طلا» و «نقره» خودِ موضوع به حساب میآیند و نه پول. دلیل اینکه در پارهای از روایات به جای لفظ فضه(نقره)، درهم به کار رفته این است که از سوی شارع، نصاب زکاتِ «مبنای نقرهای پول» با استاندارد درهم شرعی، تعیین شده و همچنین دلیل استعمال تؤام دینار و درهم در احادیث این بوده که این دو پول در میان مردم عمومیت داشتند.
🅾 ادامه متن در پست بعدی👇
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat