eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
263 دنبال‌کننده
188 عکس
29 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ چرا «زکات» از شئونات حکومتی است؟ • در بخش قبلی در آخر ادعا کردیم که بلافاصله بعد از دستیابی به الگوی محاسباتی، زکات عملاً به یک امر حکومتی مبدل می‌شود. اما چرا؟ • «زکات» یک کمک داوطلبانه شخصی به شمار نمی‌رود بلکه حقی است متعلق به فقرا در اموال اغنیا. در صورتی که یک کشور واقعاً بخواهد زکات را به رسمیت بشناسد، برای آن به یک الگوی محاسباتی احتیاج دارد. درست از زمانی که این بدهی اجتماعی به واسطه‌ی مبنا قراردادن یک الگو، برای هر غنی قابل محاسبه شد؛ به اقتضای صیانت از حق‌الله که در این مورد حق‌الناس هم هست، آوردن زکات به یک الزامِ قانونی مبدل می‌شود. یعنی قانوناً کسی اجازه ندارد حق ضعفا را بخورد و آنان را از زندگی خوب و آبرومند محروم کند. اما چگونه این حق از اغنیا به فقرا رسانده شود؟ آیا می‌توان رساندن زکات به فقرا را همانند کمک‌های داوطلبانه به خود مردم سپرد؟ • زکات، حق همه فقرا است لذا این حق، باید به "همه‌ی" آنان برسد. از طرفی هر فقیر به اندازه فقرش از زکات سهم دارد، پس در توزیع زکات باید "حقوق همه‌ی" فقرا لحاظ شود. این امر میسر نیست، مگر اینکه: اولاً همه فقرای جامعه شناسایی گردد؛ ثانیاً میزان فقر هر یک از آنان تشخیص داده شود. • در بخش‌های قبلی گفتیم: «شناسایی فقرا به دلیل تعفّف در اظهار نیازمندی کاری است بسیار دشوار و گاهاً جز با تحقیق‌های جدّی، این امر میسر نیست برخلاف تشخیص مساکین که با تحقیق ساده به راحتی قابل انجام می‌باشد.» به طریق اولی، یافتن فقیرِ مستحق برای تحویل زکات به او مشکل‌تر خواهد بود چرا که هر فقیر تنها به اندازه فقرش از زکات حق دارد. شناسایی مطلق فقرا، سنجش دقیق فقر هر یک از آن‌ها و همچنین تشخیص اینکه یک فقیر تا چه اندازه قبلاً زکات گرفته، کارهایی نیست که از عهده عموم بربیاید و بتوانند مبتنی بر آن، خودشان مستقیماً زکات را به مستحقش برسانند. • بر اساس استدلال فوق انتظار می‌رود «حکومت» به صورت یک‌پارچه وظیفه‌ی جمع‌آوری و توزیع زکات را به عهده بگیرد. شیوه عمل بدین صورت است که حکومت ابتدا به ساکن برای یافتن فقرای جامعه(چه کسانی که فقرشان را اظهار می‌کنند و چه آن‌هایی در اظهار فقر حیا می‌کنند) و سنجش میزان فقر هر یک از آن‌ها تمام تلاش خود را به کار می‌بندد. افرادی که جز آمار فقرای شناسایی شده نیستند، توقع می‌رود که زکات بیاورند(اغنیا هستند). اگر کسی در این بین زکات نداد، از دو حال خارج نیست یا فقیر است که اگر اثبات شود، می‌بایست از حکومت زکات دریافت کند و یا غنی است که حکومت باید از او‌ زکات بگیرد.(چنانچه عمداً زکات نداده باشد، به عنوان مجرم با او برخورد می‌شود.) با این روش، حکومت به خوبی می‌تواند فقرا و اغنیای جامعه را از یکدیگر تفکیک نموده تا از اغنیا زکات بگیرد و آن را بین فقرا توزیع کند. 📌پی‌نوشت: 🔻«زکات» بر اساس ادله‌ی عقلی از شئونات حکومتی است و فرقی نمی‌کند این حکومت، اسلامی باشد یا نباشد! 🔻مقصود از تجهیزِ زکات و رساندن آن به فقرا، اداره جامعه است و مردم نیاز دارند که حکومت از اغنیای آن‌ها زکات بگیرد و به فقرای‌شان بدهد. 🔻ایفای نقش حکومت در رابطه با «صیانت از حقوق فقرا» بسیار اهمیت دارد. اگر فقیری از داشتن زندگی خوب و آبرومند محروم شد حتماً گروهی از اغنیا از آوردن زکات خودداری کرده‌اند، یعنی یک الزام اجتماعیِ مهم را زیر پاگذاشته‌اند. وای به حال حکومتی که با مانعان زکات برخورد نکند و حق ضعفا را از آنان نگیرد. 🔻حالا می‌فهمیم چرا احکام اسلامیِ زکات "در مدینه" تشریع شده و چرا خداوند در قران کریم "حاکم اسلامی" را مأمور کرده است که از اموال اغنیا زکات بگیرد و به فقرا بدهد. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
بسیار مهم⚠️ پیش‌نیاز مطالعه‌ی پیام فوق، رجوع و خواندن پیام‌های زیر 👇است در غیر این صورت، ممکن است اصل مطلب به درستی فهم نشود و حتی ناقص به نظر برسد.
🔰چهار وظیفه‌ی اصلی حاکمیت در رابطه با «زکات» 📸 (متن عکس را بخوانید👆) 📌پی‌نوشت: • بسیاری با خود تصور می‌کنند "حکومتی بودن و یا نبودن زکات"، اصولاً جزءِ مسائل شرعی است و تنها حکم‌شناسان (مجتهدین) باید در این مورد اظهار نظر کنند. • در صورتی که حکومتی بودن زکات همانند اصل مسئله‌ی زکات، از مقوله‌های پیشادینی به حساب می‌آید و به همین خاطر با ادله‌ی عقلی این مسئله را نیز می‌شود اثبات نمود. • علاقه‌مندان می‌توانند جهت آشنایی با ادله‌ی حکومتی بودن زکات، به پیام Reply شده مراجعه بفرمایند. ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• گزارشی در صدا و سیما پخش شد مبنی بر اینکه رسانه ملی برای راه‌اندازی «نهضت احیا و ترویج زکات» عزم خود را جزم کرده است! • به قول گفتنی "از حرف تا عمل فاصله بسيار است!" ما که چشم‌مان آب نمی‌خورد. با این حال منتظریم ببینیم که رسانه‌ی تبلیغات بازرگانی که تا دیروز برای زکات تره‌ای خرُد نمی‌کرد حالا چطور می‌خواهد بستری باشد برای پیش بردن نهضت احیا و ترویج زکات؟! • بر فرض که چندین برنامه هم بسازند؛ با چه محتوایی این برنامه‌ها روی آنتن خواهد رفت؟ در کجا و چه زمانی پخش خواهد شد؟ آیا شبکه استانی فلان‌جا می‌خواهد نشان دهد که آقای کشاورز یا آقای چوپان مثلاً زکاتش را داده؟! یا می‌خواهد راجع به حقوق مالیِ نصفِ بیشتر جمعیت ایران اعتراض کند که توسط قارون‌های شکم‌پرِ زمان تصاحب شده؟ ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
«‏چرا فردی که درآمد کافی برای اداره زندگی‌اش را دارد بازهم باید از مستأجرِ تحت فشار اجاره بگیرد؟!! خانه‌ات که خالی‌ست و نیاز نداری، خب بده به این بنده خدا چند وقت مگر ما مسلمان نیستیم؟! کی به تعالیم اسلام بازمیگردیم حرص و طمعِ بیشتر داشتن نابودمان کرده...» 👤 امیر گودرزی ➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
ادامه مطالب👇
✍️ اصل ولایت و رابطه آن با تأمین اجتماعی • وقتی مرد، تشکیل خانواده می‌دهد در واقع متعهّد شده است که به لحاظ مالی یک «زندگی خوش و آبرومند» را برای اهل و عیال خود فراهم آورد. او به این جهت، بر اعضای خانواده خود «ولایت مالی» دارد.(یعنی تأمین هزینه‌ها و امکانات مالی زندگی خود و خانواده‌اش وظیفه‌ی اوست) • عده‌ای در جامعه هستند که به خاطر ناتوانی در تأمین زندگی خوش و آبرومند نمی‌توانند تشکیل خانواده بدهند یا اینکه بعد از ازدواج در این خصوص ناتوان شده‌اند.(حتی ممکن است فرد فوت کند و به همین سبب هزینه‌ها و امکانات مالی همسر و فرزندانش تأمین نشود) در این صورت چه کسی عهده‌دار «ولایت مالی» آن‌ها و خانواده‌های‌شان در حد و اندازه‌ی ناتوانی‌شان خواهد بود؟ چه کسی برایشان سرپناه، خوراک، آب آشامیدنی، پوشاک و ... برازنده فراهم می‌کند؟ • یک حکومت کامل و مقتدر، بر جامعه تحت سلطه خود «ولایت مالی» دارد به این صورت که موظّف است به وضع ضعفای جامعه رسیدگی کند و برای بهره‌مندی آنان از زندگی خوش و آبرومند میزان مشخصی بودجه تخصیص دهد. حال اگر این حکومت، زکات را به رسمیت شناخته باشد و همچنین برای زکات الگوی محاسباتی نیز درنظر بگیرد، طبعاً از منبع زکوات گردآوری شده به این منظور هزینه می‌کند و چنانچه این میزان به هر دلیلی (همانند گناه اغنیا، ضعف در الگوی محاسباتی، ضعف در گردآوری و ... ) کمتر از هزینه‌های مربوطه بود، حکومت بایستی از سایر منابع مالی برای این امر مهم کمک بگیرد. با این توضیحات، حدّ ضروری «تأمین اجتماعی» و همچنین جایگاه «زکات» در آن کاملاً مشخص می‌شود. 📌پی‌نوشت: 🔻 با توجه به «ولایت مالی» حکومت بر جامعه، مردم باید حقوق مالی خود و وظایف حکومت در قبال آن‌ها را بهتر بشناسند و اگر این حقوق پایمال شده باید آن را از مسئولین مطالبه کنند. 🔻 از امتیازات اسلام، توجه و تأکید به «ولایت مالی» حکومت بر جامعه است به طوری که اگر حاکم به وظایف این حیطه - که بر بسیاری از اختیارات و تکالیف دیگر وی اولویت دارد - عمل نکند مرتکب گناه شده است و روز قیامت باید به خاطر عدم مسئولیت‌پذیری در محضر خداوند پاسخگو باشد. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat