🔰 احیای زکات، از موضوعات اصلی #مهدویت
▪️وقتی در گوشه و کنار، از «مهدویت» صحبتی به میان میآید، احتمالاً ذیل یکی از این موضوعات جا میگیرد(!): «مدعیان دروغین»، «دجال»، «نشانههای ظهور»، «عرفانهای انحرافی»، «عمر طولانی حضرت»، «تعیین وقت ظهور» و ... .
💠 اما آیا واقعاً موارد نامبرده، سرفصل و مسائل اصلی مهدویت را تشکیل میدهند؟
🔹ما معتقدیم: در حال حاضر یکی از مطالبات قطعی و البته اساسی امام مهدی(عج) #احیای_زکات در سراسر دنیاست. زمانی هم که قیام ایشان فرا برسد با احیای زکات، #عدالت_اجتماعی را محقق میکنند؛ #رونق_اقتصادی عصر ظهور و #تزکیه_نفوس، از نتایج اقدامات حضرت در رابطه با زکات خواهد بود.
🔻 لذا مجموعه افرادی که با این نگاه، نسبت به فقر و تنگدستی میلیونها انسان روی زمین اعتراض دارند و مقصر را ثروتمندان شکمپُری میبینند که حق خدا را نپرداختهاند، منتظران واقعی حضرت محسوب میشوند.
💢سزاوار نیست که از حاشیه به متن برگردیم و موضوعات اصلی را در این زمینه دنبال کنیم؟
➖➖➖➖➖➖
✊جنبشی که برپایه اندیشه مهدویت پدید آمده است:
📡 @e_zakat
✍️با دو مفهوم «زکات باطنی» و «زکات ظاهری» آشنا شویم:
#اختصاصی_جنبش
🔰زکات باطنی:
• به اصل زکاتی که در اموال اغنیای جامعه وجود دارد، اصطلاحاً «زکات باطنی» گفته میشود. صاحبانِ ثروتِ بسیار، مالک تمام اموالشان نیستند بلکه بخش معینی از آن به سایر جامعه تعلق دارد. این حق و سهم اجتماعی یعنی «زکات»، در بدترین حالت تا جایی در سبد اموال ثروتمندان وجود دارد که به کمک آن تمام نیازهای معیشتی سایر افراد جامعه برآورده شود. اگر این حق پرداخت گردد، کل جامعه از کارکردهای شایسته آن بهرهمند خواهد شد. #تأمین_اجتماعی #رونق_اقتصادی
«زکات» برای کسانی که توان و وضع مالی خوبی ندارند(نه لزوماً افرادی که از شدّت فقر و بیچارگی، توان تأمین ضروریات اولیه زندگی را نداشته باشند) کمک خرجی است تا بتوانند کسری معیشتیشان را به طور کامل با آن پر کنند و این حق در سبد اموال دیگران گذاشته شده است؛ بدین شکل، زکاتدهندگان و زکاتگیرندگان کل جامعه را تشکیل میدهند. لازم به ذکر است که مازاد زکات نیز، صرف مصالح و امور اجتماعی میشود. دین اسلام، زکات را به عنوان فریضه بزرگ میشناسد و بر تمام اغنیای مسلمان، آوردن آن در کنار «اقامه نماز»، یک واجب شرعی است. متأسفانه امروزه فقط به خاطر یک سوءفهم عمومی، به این واجب الهیِ مسلّم عمل نمیشود!
🔰زکات ظاهری:
• به زکاتی که با یک دستورالعمل محاسباتی، تشخیص داده میشود اصطلاحاً «زکات ظاهری» میگویند.(زکات ظاهری بر زکات باطنی منطبق است نه اینکه در عرض هم قرار داشته باشند.) تا قبل از تشریع احکام اسلامی زکات - که در مدینه رخ داد - خودِ «زکات» به دلیل اعتقاد به اصل توحید، میان مؤمنین یک موضوع پذیرفته شدهای بود. یعنی زکات از همان ابتدا به رسمیت شناخته شد و آوردن آن همچون برپاداشتن نماز جزء شئون دینداری به شمار میرفت؛ بیدلیل نیست که در آیات مکّی قرآن کریم، ما شاهد استعمال واژه زکات هستیم!(همانند آیه ۳ سوره نمل که خصوصیّت جامعه مؤمن این چنین توصیف شد: «همانهایی كه نماز برپا مىدارند و زكات مىآورند و تنها آنهایند که به آخرت يقين دارند.») کاملاً روشن است که اگر اصل زکات پیش از تشریع احکام آن، برای مردم ناشناخته بود این آیات در مکّه نازل نمیشدند. تشریع احکام مربوط به «الگوی محاسباتی برای تشخیص زکات در اموال» که شامل چهار بخش «متعلقات»، «نصابها»، «شرایط کیفی» و «مقادیر» است، در رمضان سال دوم هجرت همراه با نزول آیه ۱۰۳ سوره توبه رقم خورد. از آن پس مسلمانان میتوانستند زکات اموالشان را با دستورالعمل مفصل و بسیار دقیقی، حساب کنند. لازم به یادآوری است که در صدر اسلام، «زکات» بلافاصله بعد از قابل محاسبه شدن، به مقوله حکومتی برای اداره جامعه تبدیل شد.
• مفضّل میگوید: نزد امام صادق(ع) بودم که مردی از ایشان پرسید: «زکات در چه مقدار از مال واجب است؟» حضرت از او پرسیدند: «منظورت زکات ظاهری است یا باطنی»؟ عرض کرد: «هر دو را میخواهم بدانم» حضرت فرمودند: «زکات ظاهری در هر هزار، بیست و پنج است (یک چهلم) و زکات باطنی یعنی چیزی را که برادر (ایمانی)ات از تو به آن نیازمندتر است، به خود اختصاص ندهی و از او دریغ نداری.»(کافی، ج۳، ص۵۰۰)
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️با دو مفهوم «زکات باطنی» و «زکات ظاهری» آشنا شویم: #اختصاصی_جنبش 🔰زکات باطنی: • به اصل زکاتی که
✍️چگونه «زکات»(ظاهری و باطنی) تعطیل شد؟
#اختصاصی_جنبش
🔰عامل تعطیلی «زکاتِ ظاهری» [اسلام]:
• پس از «معیوب شدن نظام پولی» و همچنین «خصوصیسازی زمین»، دیگر قادر نبودیم از احکام شرعی مربوطه برای محاسبه یا تشخیص اصل زکات بهره ببریم و این یعنی عملاً زکات ظاهری از میان رفت. با شرایط پیش آمده، بسیاری از افرادی که وضع مالی خوبی دارند برای محاسبه زکات اموالشان، هیچگاه به عنوان مخاطب این مجموعهی احکام قرار نمیگیرند. [۱.عدم شناسایی در اموال همه اغنیا] حتی ممکن است در اموال افرادی که وضع و توان مالی خوبی نداشته باشند چیزی با نام زکات شناسایی شود! [۲.شناسایی در اموال فقرا(!)] و مقدار کل شناسایی شده آنقدر اندک است که تنها کسر بسیار کوچکی از کمک خرج مورد نیاز فقرا را میتواند تأمین کند. [۳. عدم شناسایی به میزان کافی(!)] حتی اگر تنها با یکی از این سه مشکل مواجه بودیم، باز هم ما مجاز نبودیم از دستورالعمل محاسباتی اسلام برای کشف زکات در اموال استفاده کنیم.(زکات ظاهری تعطیل به حساب میآمد.)
🔰عامل تعطیلی «زکاتِ باطنی»:
• پس از تشریع «احکام مربوط به محاسبه زکات» این سوء فهم در تاریخ اسلام به وجود آمد که کارکرد این احکام، تعیین میزان زکات در اموال است و نه شناسایی و کشف آن در اموال.(معضلِ یکسانانگاری زکات ظاهری و باطنی) در این تلقی که امروزه هم بسیار شایع است، گمان میشود زکات، خروجی یا دستاورد اسلام میباشد(!) و برای فهم آن بایستی به احکام شرعی مراجعه نمود(!) افرادی که چنین تصوری دارند، زکات را از اساس یک حکم شرعی میپندارند که خداوند آن را تشریع نموده است(!) و اگر احیاناً مسلمان نبودیم، هرگز معنای زکات را درک نمیکردیم(!) در حالی که «زکات» برخلاف این تصور رایج اساساً یک مقولهی پیشادینی است و به عبارتی، عرفِ اعم از مسلمان [البته قائل به ربوبیت خداوند] اصل آن را میفهمد و بالاتر اینکه میتواند به ضرورت ادای آن نیز پیببرد.
• بعد از دو اتفاقی که موجب شد زکات ظاهری به طور کامل تعطیل شود در پی سوءفهم مدنظر، همچنان احکام مربوطه برای شناسایی زکات در اموال، در دستور کار قرار گرفت و از آن به عنوان اصل زکات یاد شد(!) برای همین هم این برداشت در سطح عوام به وجود آمد که «اسلام، پرداخت زکات را به مثابه یک حکم شرعی(!) در محیط روستایی(!) بر عهدهی جمعی از کشاورزان، باغداران و چوپانان (!) گذاشته است و به سایرین ارتباطی ندارد(!)» همین سوء فهم عمومی موجب شد تا سوای بحران تعطیلی زکات ظاهری، زکاتِ حقیقی نیز متروک گشته و جایگاه برجسته آن در روابط اجتماعی مردم گُم شود. اسلام زکات را به عنوان فریضه بزرگ میشناسد و بر تمام اغنیای مسلمان، آوردن آن در کنار «اقامه نماز»، یک واجب شرعی است. متأسفانه امروزه، به خاطر همین مسئلهای که عرض شد به این واجب الهی مسلّم عمل نمیشود!
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️چگونه «زکات»(ظاهری و باطنی) تعطیل شد؟ #اختصاصی_جنبش 🔰عامل تعطیلی «زکاتِ ظاهری» [اسلام]: • پس از
✍️ چگونه «زکات» را احیا کنیم؟
#اختصاصی_جنبش
🔰طریقه احیای «زکات ظاهری» [اسلام]:
• با کمی دقّت میتوان دریافت، که احکام محاسبه اسلامی زکات با «وجود پول حامل کالا» و «پذیرش عمومیبودن زمین»، سازوگاری و هماهنگی دارد. انتظار نمیرود که شارع بر اساس استقرار یک نظام پولی معیوب، این احکام را در اختیار ما مسلمانان بگذارد و همچنین نباید متوقع بود شارع مبتنی بر قانون غیرطبیعی و غلطی که در مورد اراضی در دوران اخیر وضع کردهایم، احکام محاسبه زکات را مشخص کند. لذا با توضیحاتی عرض شد، تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً نظام پولی اصلاح گردد و ثانیاً اراضی عمومی و ملی اعلام شود. پس از این دو اقدام، زکات ظاهری احیا شده و تازه میتوانیم آن را در ساحت حکومتی به اجرا دربیاوریم. #اصلاح_نظام_پولی #عمومیسازی_زمین
🔰طریقه احیای «زکات باطنی»:
• برای شرایط امروز، احیای اصل زکات قبل از هر چیز مستلزم فهم صحیح نسبت به «خودِ زکات» و همچنین جایگاه «احکام شرعی محاسبه زکات» است. مثلاً آقای حمید شاهینی، وضع مالی خوبی دارد و به همین جهت در زمره اغنیا است. ایشان باید مقداری از مال خود را جدا کرده و با قصد و نیت عبادت زکات آن را پرداخت کند. یا وضع مالی آقای نیما محسنی خوب نیست، او مطلع است که دقیقاً به اندازه ناتوانی مالیاش از زکات سهم دارد و میبایست حق خود را دریافت کند. نه اینکه انتظار داشته باشیم چون فلانی انقدر شتر و کشمش دارد پس بر مبنای احکام اسلامی، بر او این مقدار زکات واجب میشود. این مسئله، اولاً نیازمند آموزش گسترده عمومی و گفتمانسازی است و ثانیاً در سطح جنبشی نیز باید اعتراض به حقخوری اغنیا یا وجود ثروتهای قارونی در دستور کار قرار بگیرد. حال زمانی زکات باطنی احیا میشود که اصل زکات در سطح جامعه و حاکمیت به رسمیت شناخته شود؛ طبعاً بعد آن تنها #ترویج_زکات ادامهدار خواهد بود.
🔻پینوشت: هر چند احیای زکات باطنی بر زکات ظاهری اولویت دارد اما در مقام عمل، احیای این دو تابع یکدیگر نیستند و برای همین میتوان زکات ظاهری و باطنی را به موازات یکدیگر و البته احیای هر کدام را به شیوه مخصوص خودش پیگیری نمود.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
13.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 #ببینید
⭕️ آیا دشواریهای اقتصادی کشور، نتیجه انقلابیگری ماست؟!
🔻اگر تعامل اقتصادی با نظام سلطه رهگشا است پس چرا ...
▪️صحبتهای جالب دکتر #شهریار_زرشناس
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
🔸حوزه علمیه: زکات را خودتان بخوانید!
• شاید خبر نداشته باشید که مبحث «زکات» حتی در حوزههای علمیه هم تدریس نمیشود! به عبارتی از قدیم الایام «زکات»، جزء سرفصلهای آموزشی حوزهها قرار نداشته و اگر از طلاب کسی دغدغهای در این زمینه داشته باشد، به صورت خودخوان یا همان مطالعه آزاد به سراغ متن (همانند شرح لمعه) میرود!
▪️دلیل [یا توجیه] این مسئله دو مورد عنوان شده:
۱. از آنجایی که زکات در اسلام، طبق آیه ۱۰۳ سوره توبه یک مقوله حکومتی است؛ در دوران طاغوت، اساتید حوزه از تدریس این مبحث عمداً خودداری میکردند چراکه اولاً به دلیل فقدان حکومت اسلامی، تدریس و بحث فقهی حول این موضوع ضرورتی نداشت و ثانیاً ممکن بود سیاست زکات به دست حکومتهای نامشروع بیفتد. چون این رویه به عادت تبدیل شده بود، حتی بعد از استقرار جمهوری اسلامی ادامه پیدا کرد و تا به الان تجدید نظری هم صورت نگرفته!
۲. هدف از تدریس متون تخصصی همچون شرح لمعه، صرفاً یادگیری محتوای علمی آن موضوع خاص نیست بلکه طلاب، طریقه خواندن متن و همچنین کیفیت استنباط احکام را از ادله میآموزند. برای همین تدریس ابواب فقهی نظیر نماز، روزه، طهارت و حج، برای این امر کافی است. اما چرا تدریس زکات را به حج ترجیح ندهیم؟ به خاطر وجود محاسبات پیچیده ریاضی در مبحث زکات که هم تدریس را برای استاد و هم یادگیری را برای طلاب سختتر میکند!
📌پینوشت۱: پس بیدلیل نیست که بسیاری از طلبههای ما به مبحث زکات اشراف و تسلطی ندارند و سبب آشناییت آنها با احکام زکات، صرفاً مطالعه یا برخورد با رسالههای فتوایی مراجع است.
📌پینوشت۲: ممکن است استثنائاً در جایی سابقه تدریس زکات وجود داشته باشد اما در سطح کشور، معمول نیست.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
قصد داریم «احکام شرعی زکات»(مطابق فقه تشیّع) را به تدریج در کانال مرور کنیم و در مرحله اول، به سراغ «دستورالعمل محاسباتی اسلام برای تشخیص زکات در اموال» 📲 خواهیم رفت.
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش اول| مقدمه:
• تشریع احکام مربوطه در رمضان سال دوم هجرت همراه با نزول آیه ۱۰۳ سوره توبه رقم خورد. از آن پس مسلمانان میتوانستند زکات اموالشان را با دستورالعمل مفصل و بسیار دقیقی، حساب کنند. لازم به یادآوری است که در صدر اسلام، «زکات» بلافاصله بعد از قابل محاسبه شدن، به مقوله حکومتی برای اداره جامعه تبدیل شد.
• این دستورالعمل شرعی شامل چهار بخش «متعلقات»، «نصابها»، «شرایط کیفی» و «مقادیر» است که به کمک سه مولفه اول: ۱. حدِّ کفایت معین میگردد تا همهی اغنیای جامعه و منحصراً آنها، مخاطب دستورالعمل قرار بگیرند. ۲. همهی اغنیا براساس تمکن مالی متفاوتشان طبقهبندی شوند./ سپس به واسطه مولفه چهارم، روشن میشود که هر دسته دقیقاً چقدر در اموالشان زکات وجود دارد.
• از نظر اسلام و البته مطابق نگاه مشهور فتوایی، متعلقات زکات عبارتند از: «نقره»، «طلا»، «گندم»، «جو»، «انگور»، «خرما»، «گاو»، «گوسفند»، «شتر». هر کس به اندازه «نصاب»های تعیین شده برای هر کدام، از این اموال داشته باشد مشروط به صدق یکسری شرایط کیفی معیّن، جزء اغنیا شمرده شده و در اموال او به مقدار مشخصی زکات وجود خواهد داشت.
🔻تذکر: حواسمان باشد همانطور که قبلاً هم گفتیم، احکام محاسبه زکات به دو دلیل تعطیل هستند و به همین خاطر نمیتوانیم در شرایط فعلی برای تشخیص زکات در اموال اغنیا از آنها استفاده کنیم.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش دوم| طلا و نقره
▪️نصابهای نقره🌑:
۱. تا قبل از ۱۴۰ مثقال شرعی(۴۱۷.۴۸ گرم) نقره خالص، زکاتی وجود ندارد اما چنانچه مقدار به این حد یا همان «نصاب اول» برسد، در صورتی که شرایط نیز صدق کند مالک، در زمره اغنیا است و قطعا در مال او زکات وجود دارد.
۲. «نصاب دوم» نقره خالص نیز ۲۸ مثقال شرعی(۸۳.۴۹۶ گرم) میباشد؛ بدین صورت که افزون بر نصاب اول، بر هر ۲۸ مثقال شرعی(۸۳.۴۹۶ گرم) افزایش اگر شرایط نیز صدق کند، در آن مال زکات وجود دارد. در واقع با این روش اغنیا طبقهبندی شده و سپس هر دسته به تعداد نصاب دومی که از نقره دارند، در مالشان زکات شناسایی میشود.
➖➖➖➖➖
▪️نصابهای طلا🌕:
۱ و ۲. دیگر برای طلا نصابهای مستقل تعریف نشده است بلکه میزان آنها بر اساس رابطه قیمتی با نقره محاسبه میشود. نصاب اول طلا، آنجایی است که قیمت مجموع طلای خالص به ۱۴۰ مثقال شرعی(۴۱۷.۴۸ گرم) نقره خالص رسیده باشد و نصاب دوم، آنجایی است که قیمت مجموع طلای خالص به ۲۸ مثقال شرعی(۸۳.۴۹۶ گرم) نقره خالص برسد. همانند نقره، با نصاب اول «حد غنا» مشخص میگردد و با نصاب دوم اغنیا طبقهبندی میشوند.
➖➖➖➖➖
▪️شرایط کیفی:
۱. طلا یا نقره، متصل به پول باشند.
۲. یازده ماه قمری بر نصاب بگذرد و مالک آن در این مدت، عاقل و بالغ باشد.(نکته: اگر کسی یازده ماه، طلا یا نقرهی متصل به پول را مالک باشد اگرچه اول ماه دوازدهم در مالش زکات وجود دارد؛ اما اول سال بعد را میبایست پس از اتمام ماه دوازدهم حساب کند.)
▪️مقدار:
۲.۵%(یک چهلم) نصاب[ها]
🔻دستهای از اغنیا را میتوان با معیار گفته شده تشخیص داد. در حقیقت مخاطب زکات ظاهری طلا و نقره، بازرگانان، صنعتگران، کارگزاران حکومت و تمام افرادی است که مقادیر قابل توجهی از پولشان در طول سال بلااستفاده میماند.
🔻تذکر بسیار مهم: تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً نظام پولی اصلاح گردد و ثانیاً اراضی عمومی و ملی اعلام شود. وگرنه مبنا قراردادن این مجموعهی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام برای شناسایی زکات در اموال اغنیا 🔹بخش دوم| طلا و نقره ▪️نصابها
🔰صرفاً جهت درک بهتر مسئله
#زکات_طلا_و_نقره
🔹ارزش نصاب اول و دوم:
• هر گرم نقره خالص به نرخ [اسمی] امروز (۱۴۰۰/۱۰/۶) ۲۱۷۴۰ تومان است. با لحاظ این نکته که ارزش پول کمی بیشتر از ارزش نوع کالایی است که با خود حمل میکند، نصاب اول چیزی در حدود ۱۶ میلیون تومان و نصاب دوم حدوداً ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان میباشد.
🔸کفایت معاش با معیار قرار دادن پول:
• کسی که در طول یازده ماه بیشتر از ۱۶ میلیون تومان پول داشته باشد، حتماً در زمره اغنیا است و در مال او حداقل ۴۰۰ هزار تومان زکات وجود دارد.(حد کفایت معاش: داشتن ۱۶ میلیون تومان در طول حداقل ۱۱ ماه)
🔹نحوه محاسبه:
• فرد با خود اینگونه در نظر میگیرد که اگر روزی برسد که این مقدار پول داشته باشم جایی ثبت میکنم تا ببینم آیا یازده ماه بر آن میگذرد یا نه. همچنین افزون بر این مقدار، هر ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بیشتر برای هر کدام از زمان داشتن تاریخ میزنم تا ببینم آیا یازده ماه باقی میماند یا خیر.
🔸مثال محسوس:
• آقای علیرضا محبیان، در حال حاضر ۲۵ میلیون تومان پول دارد که این مبلغ، از نصاب اول و ۵ نصاب دوم تشکیل شده است.
• بر نصاب اول پول او ۱۱ ماه سپری شده است. پنج نصاب دوم پول او نیز به ترتیب بر آنها ۱۱ ماه، ۱۱ ماه، ۱۰ ماه، ۳ ماه و ۱ماه گذشته است.
• هماکنون در مال آقای علیرضا محبیان، ۵۶۰ هزار تومان زکات وجود دارد.
➖➖➖➖➖
🔻تذکر: باز هم تکرار میکنیم که مطلب فوق، صرفاً جهت درک بهتر مسئله است وگرنه زکات ظاهری به اعتبار پول تعلق نمیگیرد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش سوم| گندم، جو، انگور و خرما
▪️بیان کلیات و زمان پرداخت:
• منظور از «انگور» و «خرما»(رطب)، زمانی است که این دو میوه برسند. در مورد انگور، زمان پرداخت زکات وقتی است که آن را خشک یعنی به کشمش تبدیل کنند و زمان پرداخت زکات خرما، موقعی است که از حالت رطب به خرما(محصول نیمه خشک) دربیاید. مگر اینکه بخواهند آن ها را به صورت تَر(انگور و رطب) مصرف کنند یا بفروشند که باید زکاتشان را پیش از مصرف یا فروش بپردازند مشروط به اینکه خشک شده آنها به نصاب برسند. همچنین مقصود از «گندم» و «جو»، زمانی است که دانههایشان بسته شود؛ زمان پرداخت زکات گندم و جو نیز وقتی است که آنها را خرمن و سپس از کاه جدا کنند.
▪️نصاب:
• اگر مجموع محصولاتِ(گندم، جو، خرما و کشمش) مالک در یک سال به ۳۰۰ صاع یا تقریباً به ۸۶۷ کیلوگرم (کمی کمتر از ۳ خروار) برسد، در واقع او با این معیار در زمره اغنیا است. #حد_کفایت
▪️مقدار:
• این گروه از اغنیا به تناسب مقدار محصول و نحوه آبیاری، در مالشان زکات وجود دارد. #طبقهبندی_اغنیا
• شیوه های آبیاری:
۱. اگر آبیاری به واسطه ابزار و وسایل کمکی همانند پمپِ آب، تلمبه، سطل، ... رقم خورده باشد.(که در فقه اصطلاحاً میگویند: با «عِلاج» صورت گرفته باشد.) مثلاً از چاه برای آبیاری استفاده کرده باشد در این صورت، زکات مال او، %۵ (یک بیستم) محصول خواهد بود.
۲. اما اگر آبیاری بدون «عِلاج» باشد، مثلا از آب باران، رطوبت زمین، رودخانه و جوی آب و... به صورت طبیعی آبیاری انجام شده باشد در این صورت زکات مال او، %۱۰ (یک دهم) محصول محاسبه میشود.
۳. اگر آبیاری به هر دو شکل باشد. [حتی اگر یکی از دو شیوه بیشتر جلوه کند.] زکات مال معادل است با %۷.۵ (یک پانزدهم) محصول.
• نکته: قبل از محاسبه مقدار زکات، اغنیا مجازند مخارج زراعت همانند هزینه بذر(به قیمت زمان کاشت)، اجرت دهقانان، طسق، ... را از مجموع محصولات کسر کنند.(هرچند مستحب است چنین نکنند.)
🔻دستهای از اغنیا را میتوان با معیار مورد اشاره تشخیص داد. در حقیقت مخاطب زکاتِ ظاهری چهار محصول «گندم، جو، خرما و کشمش»(غلات اربعه)، صاحبان مزارع گندم و جو، تاکستانها و نخلستانها هستند که مجموع محصول برداشتی آنها قابل توجه میباشد. باید درنظرداشت که «پول» برخلاف شرایط امروز در فضای روستایی به ویژه در مورد تولید اقلام مدّنظر، کارکرد حداقلی دارد و برای همین نمیتوان به معیار نخست(پس انداز پولی) اکتفا نمود.
🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعهی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
8.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 #ببینید
صحبتهای شنیدنی و جالب استاد #رحیم_پور
در حضور مرحوم هاشمی رفسنجانی
⭕️ یه ته ریش هست که اونم به شرش میمونیم، ... ظاهر، مذهب و باطن، سکولاریسم! تا یک جایی این دوگانگی را میتوانیم حفظ کنیم.
❌اگر نتوانیم اقتصاد اسلامی را در دانشگاه تدریس کنیم، نتوانیم آن را وارد حکومت کنیم، آخَر تا کِی میتوانیم با شهید دادن جمهوری اسلامی🇮🇷 را نگه داریم! بعد اسمش جمهوری اسلامی میماند، باطنش هزار چیز دیگری!
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat