🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
چارچوب کلی در روش تحقیق تاریخ ذیلا به مراحلی که یک محقق در تحقیقات تاریخی خود می بایست طی کند ، اشا
خلاصه متن فوق :
۱_ ابتدا باید به دنبال اخبار متواتر بود ( خواه اصل رخداد متواتر باشد خواه برخی از جزئیات آن )
۲_ سپس باید به دنبال اخبار اطمینان آور رفت.
۳_ در ادامه ، با دو صورت میتوان از اخبار آحاد تاریخی بهره گرفت:
یک، اطمینان بر عدم تعمد دروغگویی در خصوص نقل مزبور
دوم ، کسب وثوق به شخصیتی خاص که در کار علمی خود اهل دروغ نیست.
۴_ سر آخر باید سنجید که خبر مزبور با شخصیت تاریخی و دینی کسی که درباره آن سخن میگوید، سنخیت دارد یا نه. (مثلا گزارشهای دال بر گناه کردن ِ شخص معصوم ع ، با شخصیت معصومانه وی سنخیت ندارد لذا مطرود است)
نکته مهم : پوشیده نیست که در تاریخ پژوهی می بایست تمامی مراحل فوق رعایت شود ، چون تعداد اخبار متواتر اندک است و اخبار مفید اطمینان هم زیاد نیست ، لذا برای تاریخ پژوهی گریزی از استفاده از اخبار آحاد نیست.
جستاری در دو مفهوم «تاریخ بهمثابه رویداد» و «تاریخ بهمثابه گزارش»
تاریخ در یک نگاه کلی به دو ساحت هستی شناسی و معرفت شناسی قابل تقسیم است.
ساحت هستی شناسانه تاریخ را «تاریخ به مثابه رویداد» و ساحت معرفت شناسانه تاریخ را «تاریخ به مثابه گزارش» نامیدهاند.
برای فهم تقسیم فوق میتوان یک کتاب تاریخی ، به عنوان نمونه کتاب وقعة الصفین اثر نصر بن مزاحم منقری ، را در نظر گرفت ؛ در این کتاب گزارش مبسوطی از جنگ صفین ارائه شده است که خواننده با مطالعه آن علم حصولی به چگونگی و چرایی رخداد پیکار صفین خواهد یافت.
این ضبط ، ثبت و گزارش رخداد صفین در جایی است که اساساً رخدادی به نام پیکار صفین به وقوع پیوسته باشد تا گزارشی از آن ثبت شود ؛ پس ما علاوه بر گزارش و تفسیر رخداد صفین که ساحتی معرفتی دارد یک رخداد عینی و واقعی در عالم خارج داریم به نام پیکار صفین که مورد روایتگری و تفسیر مورخ قرار گرفته است.
این حقیقتِ عینیِ خارجی جنبه هستیِ روایتی دارد که توسط مورخان گزارش و تفسیر میگردد.
پس تاریخ یک معنای هستی شناختی دارد که ناظر به پدیدهها و وقایعی است که در گذشته اتفاق افتاده است، و یک معنای معرفت شناختی دارد که ناظر به شناخت و اطلاعات مربوط به گذشته است.
ناگفته نماند که این تقسیم بندی منشأ شکلگیری دو نوع فلسفه نظری تاریخ و فلسفه انتقادی تاریخ شده است که اولی ناظر به جنبه هستی شناسانه تاریخ و دومی ناظر به جنبه معرفت شناسانه تاریخ است.
#فلسفه_تاریخ
#ویژه_محققین
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
نقاشیهایی که بعد از 2 هزار سال آشکار شدند!
باستانشناسان و پژوهشگران در طی یک فرایند دقیق و ظریف پنج ساله، جرمها و آلودگیهایی را که در طی دو هزار سال بر روی نقشبرجستههای ستونها و سقف معبد اسنا در الاقصر نشسته بودند را پاک کردند تا رنگهای اصلی و درخشان آنها نمایان شود.
در طول پنج سال، یک تیم ۳۰ نفره بر روی پروژه مشترک وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر و دانشگاه توبینگن آلمان کار کردند. آنها نقاشیهای زندهای را آشکار کردند که پس از هزاران سال هنوز دستنخورده باقی مانده بودند.
#آثار_باستانی
#مطالب_عمومی
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
هدایت شده از انجمندانشجوییتاریخاسلاموتشیع
▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹
مُحرمنامه
۱) جایگاه ابومخنف در مقتلنگاری
🎙آیتالله یوسفی غروی
۲) معرفی مقتل ابومخنف
🎞 دکتر سعید طاووسی
۳) اعتبارسنجی کتابهای عاشورایی معاصر
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر محسن رنجبر
۴) معرفی مقتل لهوف
🎞 دکتر سعید طاووسی
۵)جایگاه لهوف در مقاتل عاشورایی
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر مصطفی صادقی
۶)نامههای کوفیان؛ آمار و محتوا
🎙دکتر حسین قاضیخانی
۷) گونهشناسی یاران امام حسین(ع)
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر علیاکبر ذاکری
۸)کربلا، فرهنگ یا تاریخ
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر یدالله مقدسی
۹)عقلانیت رفتاری در سیرهی امام حسین(ع)
🎙دکتر سید حسین فلاح زاده
۱٠) عاشورا به روایت زیدیه
🎞 دکتر سعید طاووسی
۱۱) لیست مقالات معرفی شده با محوریت امام حسین(ع)
🌐 لینک معرفی
۱۲) پیام تسلیت دکتر سید محمد حسینی به مناسبت فرار رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی
🌐 لینک پیام
۱۳) یادداشت علمی: عاشورا گفتمانی شیعی یا رخدادی تاریخی؟
✍🏻 دکتر سید محمد حسینی
۱۴) سوگواری اهلبیت(ع) بر امام حسین(ع)
🎙حجتالاسلام دکتر حمیدرضا مطهری
۱۵) تبلیغات و تغییر هویت با تأکید بر کوفه
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا هدایت پناه
۱۶) نقش عوامل سیاسیاجتماعی در پیدایش قرائتهای مختلف از واقعهی عاشورا
🎙 حجتالاسلام و المسلمین دکتر محسن رنجبر
۱۷) ماجرای کتاب شهید جاوید
🎙دکتر محمد اسفندیاری
۱۸) بهرههای این زمانی عاشورا
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر حبیبالله بابایی
۱۹) تحلیل حوادث شب عاشورا
دکتر نعمتالله صفری فروشانی
🎙قسمت اول
📝فایل ضمیمه
🎙قسمت دوم
📝فایل ضمیمه
۲٠) بررسی نظریهی شهادتطلبی امام حسین(ع) در کتاب لهوف
🎙دکتر مصطفی صادقی
۲۱) حلقههای مفقودهی ماجرای مسلم بن عقیل
🎙دکتر محمدرضا هدایتپناه
۲۲)طیفبندی نقشها و فرانقشهای زنان در غدیر و عاشورا
🎙دکتر ناهید طیبی
۲۳)دلایل تأخیر حرکت امام حسین(ع) از مکه به کوفه پس از رسیدن نامهی مسلم
🎙دکتر رسول قلیچ
۲۴)عقلانیت حسینی
🎙دکتر محمد اسفندیاری
۲۵)زمینههای سیاسی قیام عاشورا و پیامدهای آن
🎙دکتر محمدجواد یاوری
۲۶)عزتطلبی در نهضت امام حسین(ع)
📝دکتر نعمتالله صفری فروشانی
۲۷)کتاب حماسهی امام سجاد(ع)
📙مقام معظم رهبری
۲۸) رازگشایی ناهمراهی امام سجاد(ع) با مردم مدینه در واقعه حره
📝دکتر سید علیرضا واسعی
۲۹)وقایع زمان حضور امام حسین(ع) در مکه
🎙استاد دکتر سعید طاووسی
۳٠)ویژگیهای اصحاب شهید حضرت سیدالشهداء
🎙آیتالله محمد عندلیب همدانی
۳۱)سیر اعتبار شناسی مقاتل از ابتدا تاکنون
🎙آیتالله یوسفی غروی
#عاشورا
#محرم
#امام_حسین_علیهالسلام
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ به چند شبهه عاشورایی
❌کربلا صحرا و خشک نبود سرسبز بود و آب داشت!!
❌در کربلا با چهار پنج متر کندن به آب میرسیدن چرا چاه نکندن؟!!
❌عاشورا در مهرماه بود پس اینکه هوا گرم بوده واقعیت نداره!!
❌شهادت علیاصغر اینجوری نیست که میگن، بچه شش که ماهه گردن نداره!!
❌ امام حسین چرا کودک و زن و بچشو شب عاشورا رها نکرد برن؟؟!
❌ وقتی دست حضرت عباس قطع شد میگن مشک رو با اون دست دیگهاش گرفت! دست قطع شه چجوری بادست قطع شده مشک رو میده اون یکی دستش؟؟!!!
🎙 حجتالاسلام دکتر ابوالقاسمی
#پاسخ_شبهه
#ویژه_علاقهمندان
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
✅ دوره آنلاین "امام حسین شناسی با رویکرد تاریخی (۳)"
🎥 با حضور ۵ تن از اساتید تاریخ اهلبیت (ع)
🗓 شروع دوره از دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ (۱۶ محرم) به مدت ۳ هفته
📕 مهلت ثبت نام تا ۱ مرداد
برگزار کننده :
مؤسسه علمی فرهنگی پرسمان
🔆 لینک ثبت نام:
https://porsemanonline.com/product/imamhosain3/
🔰پشتیبان دوره:
@PorsemanOnline
+989334914141
#دوره_آموژشی
#ویژه_محققین
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
تاریخ-خلفا-از-رحلت-پیامبر-تا-زوال-امویان-اثر-رسول-جعفریان-.pdf
9.73M
📚« تاریخ سیاسی اسلام جلد۲ _ تاریخ خلفا ، از رحلت پیامبر ص تا زوال امویان »
✍ رسول جعفریان
#پیشنهاد_مطالعه
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
📽مستند تاریخی
« #سرزمین_مادری »
🇵🇸روایتی از تاریخ شکلگیری رژیم صهیونیستی و سالها مقاومت مردم مظلوم فلسطین و طوفان الاقصی
🎦 برای دانلود ، اینجا کلیک کنید!
#مستند_تاریخی
#پیشنهاد_دانلود
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
📽مستند تاریخی « #سرزمین_مادری » 🇵🇸روایتی از تاریخ شکلگیری رژیم صهیونیستی و سالها مقاومت مردم
باسلام.
یکی از راههای مختصر اما مفید در کسب اطلاعات تاریخی ، مشاهده مستندات تاریخی است.
مزیت مهم مشاهده این دست مستندات ، روایت گری رخداد تاریخی در قالب تصویر است ؛ خواه تصویر واقعی رخداد ( که در خصوص وقایع سده اخیر امکان پذیر است ) یا تصویر ساختگی از پدیدهها ؛ که در هر صورت، قدرت فهم چگونگی رخداد را برای مخاطبین راحتتر می کند.
مستند سرزمین مادری ، که بصورت مختصر به تاریخ تشکیل اندیشه و رژیم نامشروع صهیونیستی ، و همچنین سرگذشت سرزمین و مقاومت مردم مظلوم فلسطین پرداخته ؛ یکی از این دست مستندات است که مشاهده آن میتواند اطلاعات مفیدی به مخاطبین منتقل کند إن شاء الله.
لینک دانلود مستند نیز در پیام قرار داده شد تا هر کسی که مایل بود ، خودش دانلود کند.
به لطف و مدد الهی
📘شماره ۹۷ فصلنامه علمی و پژوهشی تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم(ع) منتشر گردید.
در این شماره مقالات زیر منتشر گردید:
📄۱.گونهشناسی و بررسی کمّی کاربست مفهوم «جاهلیت» در بیانات معصومان(ع)
📄۲.نقش عرف و مقتضیات زمانه در صدور احکام غیرعبادی عصر حضور؛مطالعه موردی فرایند صدور حکم ازدواج موقت
📄۳.نقش باورهای احمدبنحنبل در مواجهه او با روایات تاریخی مربوط به خلفای نخستین
📄۴.مناسبات سیاسی ـ اجتماعی ایرانیان یمن (ابناء) در سه قرن نخست هجری
📄۵.بازتاب اوضاع اجتماعی ایران در تاریخنگاری عصر صفوی؛ بررسی موردی تاریخ عالمآرای عباسی
📄۶.تأملی بر تمهیدات صفویان در ایجاد امنیت و رسیدگی به راههای حج
📄۷.نقشآفرینی خاندانهای محلی در تحولات شوشتر دوره افشاریه و زندیه
——————————————
📚راههای تهیه نسخه چاپی فصلنامه:
📞شماره تلفن 02532136635
📳ایدی ایتا @H_P_313
📌مراجعه حضوری به دانشگاه باقرالعلوم اداره نشر، به ادرس قم، پردیسان، انتهای بولوار دانشگاه.
——————————————
🌐hiq.bou.ac.ir
📩hiq@bou.ac.ir
#نکته_تاریخی
در جامعه جاهلی عربستان پیش از اسلام ، دین شایع و عمومی ، بت پرستی بود ؛ همانطور که در بسیاری از اقوام و ملتها رواج داشته است.
جنس غالب بتها در عربستان جاهلی ، از سنگ بوده است، با این وجود در کتب تاریخی با سه نام «انصاب» ، «أَوثان» و «اصنام» مواجه میشویم که بر بتها اطلاق میشده است.
علت این نامگذاری این است که بتها یا از سنگ بودند یا غیر سنگ ؛ آنهایی که از سنگ بودند ، یا نتراشیده و معمولی بودند که #انصاب نامیده میشدند ، یا سنگهایی تراشیده و شکل دار بودند که #أوثان نامیده میشدند!
بت های غیر سنگی نیز نوعا از چوب و زر و سیم شکل دار بودند ، که #اصنام نام داشتند.
🔰پس :
انصاب : بتهای سنگی نتراشیده و معمولی
أوثان : بتهای سنگی تراشیده شده و شکل دار
اصنام : بتهایی غیر سنگی ، ساخته شده از چوب و زر و سیم ، و شکلدار
☑️نکته قابل توجه این است که اسامی فوق ناظر به جنس بتها است ، یعنی بت ها را از لحاظ کیفیت ساخت آنها دسته بندی میکند ؛ لذا برخی بتهای مشهور جاهلی مثل لات، عُزّی و منات ، از مصادیق آنها هستند.
با توجه به شکل دار بودن آنها ، احتمالا از أوثان بوده باشند.
تصویر فوق ، سنگنگارهای از چهرۀ لات یا عزی است که در ویرانههای پترا یافت شده است؛ مربوط به قرن دوم یا سوم میلادی.
📚یکی از کهن ترین کتبی که در خصوص تاریخ بت پرستی و انواع بت و ... در عرب جاهلی ، تألیف شده ، کتاب الاصنام نوشته هشام کلبی است ، که علاقمندان می توانند بدان مراجعه کنند.
#نکات_تاریخی
#ویژه_محققین
#ویژه_علاقهمندان
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
1_6714924748.pdf
419.8K
#نوشتار_علمی
شهادت پیامبر ، از تراژدی تا واقعیت
✍ محمدصادق رجبی آزادبنی
#ویژه_محققین
#بازنشر
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
🔸گروه تاریخ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، از بین طلاب واجد شرایط (برای پاسخگویی تلفنی) دعوت به همکاری مینماید.
❇️ شرایط:
1️⃣ دارا بودن مدرک سطح دو حوزوی
2️⃣دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا سطح سه در رشته های مرتبط تاریخ اسلام
3️⃣ قبولی در مصاحبه
ثبت نام به دو صورت:
مجازی: به نشانی https://pasokhgoo.ir/hamkari
حضوری: مراجعه به مرکز ملی پاسخگویی به نشانی قم، سه راه سالاریه
شماره تماس جهت اطلاعات بیشتر( ساعت 9 تا 13): 02537174168
🟥 لازم به ذکر است به فرم های ناقص یا مدارک غیر مرتبط ترتیب اثر داه نخواهد شد.
#ویژه_متخصصین
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
🔰 پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار میکند:
✅ همایش دورهبندی در تاریخ
🔻محورهای همایش
۱. مباحث نظری و مفهومی
۲. اصول و قواعد علمی در دورهبندیهای تاریخی
۳. الگوی اروپامحوری در دورهبندی تاریخ جهان؛ محاسن و معایب
۴. سودمندی و ناسودمندی در دورهبندیها در تاریخورزی
۵. نسبت دورهبندیهای تاریخی با امر سیاسی
۶. دورهبندیهای تطبیقی؛ کارکردها و الزامات
۷. دورهبندیهای تاریخی و نسبت آن با حیث التفاتی مورخان
۸. دورهبندیهای تجویزی و پیشنهادی
✅ علاقمندان میتوانند آثار خود را به نشانی ایمیل دبیرخانه همایش ارسال نمایند.
🔴 آخرین فرصت ارسال چکیده مبسوط (۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه) مقالات: ۱۵ آبان ۱۴۰۳
📅 تاریخ برگزاری همایش: چهارشنبه ۳۰ آبان ماه و پنجشنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۳
📍محل برگزاری: تهران- خیابان ولیعصر- خیابان شهید عباسپور- خیابان رستگاران- کوچه شهروز شرقی- پلاک ۹
📩 ایمیل: inter@pte.ac.ir
☎️ شماره تلفن: ۳-۸۸۶۷۶۸۶۱
#ویژه_متخصصین
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
#گفتگوی_علمی
از مجموعهگفتوگوهای مردمنامه با مورخان ایرانی
🎙گفتوگو با :
افسانه نجمآبادی (استاد بازنشسته تاریخ، مطالعات زنان و جنسیت در دانشگاه هاروارد)
🔰با حضور:
_داریوش رحمانیان (گروه تاریخ دانشگاه تهران، سردبیر مجله مردمنامه)
_جواد مرشدلو (گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس)
👤 مدیر نشست:
پویا نکویی (دانشگاه تگزاس)
🕖 جمعه، ۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ساعت 7 عصر بهوقت تهران/ 11:30 صبح بهوقت شرق آمریکا
شرکت از طریق آدرس زیر:
https://utexas.zoom.us/j/94009953813
#ویژه_علاقهمندان
#صرفا_جهت_اطلاع
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
📜32 سال پیش، پس از ترور سید عباس موسوی، دبیرکل حزب الله در سال 1992، روزنامه های اسرائیلی تیتر زدند:
«دوران درگیری با حزب الله به پایان رسیده است»
#بدون_شرح
#عبرت_تاریخی
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
هدایت شده از دكتر اکبر روستایی
زمانی که خبر شهادت مالک اشتر به امیرالمؤمنین علیه السلام رسید، در حالی که به شدت اندوهگین بود، فرمود:
ً أَمَا وَ اللَّهِ لَيَهُدَّنَّ مَوْتُكَ عَالَماً وَ لَيُفْرِحَنَّ عَالَماً عَلَى مِثْلِ مَالِكٍ فَلْتَبْكِ الْبَوَاكِي وَ هَلْ مَوْجُودٌ كَمَالِك؛
ثقفی، الغارات، ج1، ص 265.
به خدا سوگند شهادت تو عالَمی را دگرگون و و عالَمی شاد می کند، بر مانند مالک باید گریه کنندگان اشک بریزند و آیا موجودی مانند مالک یافت می شود!
آری امتداد جبهه یزیدی و حسینی تا قیامت ادامه دارد؛ پس بنگر در کجا قرار گرفتهای.
#مكتب_سيد_حسن_نصرالله
#مقاومت
#مرگ_بر_اسرائيل
#مرگ_بر_آمريكا
@rustaei110
🔷گروه و انجمن علمی-دانشجویی تاریخ دانشگاه تربیت مدرس با همکاری انجمن ایرانی تاریخ برگزار میکنند:
🔶نشست:
مورخ، نظریه و روش
🔺سخنرانان: دکتر سید هاشم آقاجری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس.
دکتر حسن حضرتی ، عضو هیات علمی دانشگاه تهران
🔹️دبیر نشست: فرهاد زینی وند نژاد
زمان: سه شنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳
ساعت ۱۵ الی ۱۷
📍دانشگاه تربیت مدرس، دانشکدهی علوم انسانی، طبقهی چهارم، سالن شهید رئیسی
🔹️لینک ورود به جلسه مجازی:
Connect.modares.ac.ir/humalt
#ویژه_متخصصین
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
هدایت شده از انجمندانشجوییتاریخاسلاموتشیع
🔹انجمن دانشجویی تاریخ اسلام و تشیع با همکاری دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار میکند.
▪️سلسله نشستهای پنجشنبههای تاریخی دانشکدهی تاریخ
▫️نشست علمی با موضوع
«همفکری دربارهی حضور اندک دانشیان تاریخ در محافل تخصصی»
(نشستها، کرسیها و همایشها)
🎙با ارائهی:
استاد محترم دکتر نعمتالله صفری فروشانی
(عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی)
📝 دبیر علمی:
دکتر محمدتقی ذاکری
(مدیر گروه تاریخ اسلام دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب)
🗓 تاریخ برگزاری:
پنجشنبه ۱۹ مهرماه
ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳٠
📍 مکان برگزاری نشست:
بلوار الغدیر، کوچهی ۱۱، ساختمان خاتم دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکدهی تاریخ، سالن شهید قدوسی
📌 این جلسه پیرو نظر استاد صفری فروشانی پخش آنلاین و لینک مجازی ندارد.
#نشست_علمی
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
🔹انجمن دانشجویی تاریخ اسلام و تشیع با همکاری دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار میکند.
باسلام.
این جلسه در خصوص ریشه یابی عدم حضور فعال دانشجویان ، اساتید و اصحاب علم تاریخ در نشستها ، دورهها و محافل تخصصی مرتبط با دانش تاریخ است.
به عبارت دیگر ، به دنبال پاسخ به این سوال است که چرا دانشیان ( اصحاب تاریخ ) در محافل تخصصی مرتبط با تاریخ ( نشست ها ، دورهها و ... ) حضور فعال نداشته یا اساسأ حضور ندارند؟
مکان برگزاری در ساختمان خاتم ، واقع در بلوار الغدیر میباشد.
به شرح زمان و مکان درج شده در پوستر.