eitaa logo
پژوهشی درباره ابن عربی
960 دنبال‌کننده
176 عکس
55 ویدیو
10 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف با رویکرد انتقادی 🌐 websites: ebnearabi.com ebnearabi.com/ar ebnearabi.com/ur ebnearabi.com/en 📢 Telegram: https://t.me/ebnearabi 📲 admin: @eb_admin ⭕️در این کانال تبادلی انجام نمی شود
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ نگاه مولوی و شمس تبریزی به عزاداری امام حسین علیه السلام و واقعه کربلا ⚫️ بخش دوم http://tiny.cc/hzky4y 🔴 شمس تبریزی و نکوهش گریه بر امام حسین علیه السلام 🔺 شمس تبریزى (استاد مولوی) نیز گریه بر خاندان عصمت و طهارت را به استهزا می گرفته و مولوی نیز از او تبعیت کرده است. شمس مى‏ گوید: “خجندى” بر خاندان پیامبر مى ‏گریست، ما بر وی مى ‏گریستیم، یکی به خدا پیوست، بر وی مى ‏گرید…! [۸] او در جای دیگر می گوید: «خجندی می گوید که مصیبت خاندان می دارم! مصیبت خود را فراموش کرده است.» (مقالات شمس، صفحه۳۴۱) 🔺 این‏جا باید گفت: پس باید – العیاذ بالله – بر حال عرش و کرسی و لوح و قلم و زمین و آسمان که همه بر حسین علیه السلام گریستند، بلکه باید بر حال پیامبر و امیرالمؤمنین صلوات للّه‏ علیهما و آلهما و… هم گریه نمود که حتی قبل از واقعه جگرگداز عاشورا بر حسین‏شان گریستند! 🔺 باید از کسانی که مى ‏کوشند بدیهیات را انکار کرده، و شمس و مولوی را شیعیانِ اهل تقیه و مدارا معرفی کنند، پرسید که: آیا در همان شرایطی که “شمس خجندى” بى ‏پروا بر شهید مظلوم کربلا گریه مى‏ کرد، تقیه ی شمس و مولوی اقتضا مى‏ کرد که به اجتهاد در مقابل نصوص بی حد و حصر برخیزند، و سوگواری بر امام شهیدان را استهزاء کنند؟[۹] 🔴 عبدالقادر گیلانی و عزاداری امام حسین علیه السلام در روز عاشورا عبدالقادر گیلانی (قطب اعظم و سرسلسله فرقه صوفیه نعمت اللهی) نیز درباره عزاداری در روز عاشورا همین باور را ابراز کرده است؛ عبدالقادر گیلانی پس از بیان اشکالی که شیعیان درباره روزه روز عاشورا و سرور این روز بر اهل تسنن مطرح می کنند، چنین پاسخ می‌دهد: ترجمه: قومی (شیعیان) به روزه گرفتن و بزرگداشت روز عاشورا ایراد گرفته اند و گمان کرده اند به خاطر قتل امام حسین رضی الله عنه در این روز، روزه گرفتن جایز نیست و گفته اند به خاطر شهادت ایشان باید در این روز هر ساله عزاداری کرد و طعنه می زنند که شما این روز را روز فرح و شادی قرار می دهید… کسی که قائل به این حرف باشد خطا کار است و مذهبش قبیح است زیرا خداوند خواسته است به خاطر قرار دادن شهادت سبط نبی صلوات الله علیه ]و آله[ و سلم در این روز مبارک بر مقام ایشان بیفزاید و او را به مقام خلفای راشدین برساند… اگر بنا باشد روز مرگ (سیدالشهدا) را روز ماتم قرار دهیم روز دوشنبه سزاوارتر به این کار است زیرا در این روز خدا جان پیامبرش محمد و همچنین ابوبکر را گرفت… روز عاشورا روز مصیبت نیست زیرا عزای این روز شایسته تر از شادی و سرور نیست. 🔺 حاشیه: ابن عربی و تبرک جستن به روز عاشورا با پیروی از بنی امیه پیش تر و در مطالب قبل اشاره شد که ابن عربی به کرّات و به انحاء مختلف، به شرافت، فضیلت و برکت روز عاشورا تاکید می کند و آن را در زمره ایامی چون ماه مبارک رمضان، شبهای قدر، روز عرفه و… قرار می دهد و روایاتی را از اسلاف خود در فضیلت و استحباب روزه این روز ذکر می کند. برای مشاهده مشروح مطلب روی این نوشته کلیک کنید. 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مطالعه مشروح مطلب و مشاهده مستندات در سایت: http://www.ebnearabi.com/742/انحراف-مولوی-موضع-اهل-بیت-علیهم-السلام.html
⭕️ نگاه مولوی و شمس تبریزی به عزاداری امام حسین علیه السلام و واقعه کربلا ⚫️ بخش سوم http://tiny.cc/xyky4y اما در ادامه بررسی دیدگاه مولوی باید گفت که برخی با تکیه بر ابیات زیر که منتسب به وی است، تلاش می کنند تا دیدگاه او درباره عزاداری امام حسین علیه السلام را تعدیل کنند: کجایید اى شهیدان خدایى ### بلاجویان دشت کربلایى کجایید اى سبک روحان عاشق ### پرنده تر ز مرغان هوایى کجایید اى شهان آسمانى ### بدانسته فلک را درگشایى … [۱۱] 🔺 این ابیات در کتاب دیوان کبیر شمس با تصحیح بدیع الزمان فروزانفر آمده است.‌ لازم به ذکر است که دیوان شمس به دلیل حجمِ گسترده آن و مشوّش بودنِ نسخِ موجود از آن، هنوز متنِ کاملاً قابلِ اعتمادی از جهتِ تصحیح ندارد. فروزان فر، ده نسخه خطی را در تصحیح دیوان شمس به کار گرفته است. بر اساس فهرست توصیفی فروزانفر – که در مقدمه ی جلد اول دیوان کبیر آمده – می توان دریافت که وی نسخه ی «فذ» یعنی نسخه ی قونیه مورخ ۷۷۰ را به دلیل این که کامل ترین نسخ است و تعداد اشعار آن از همه بیشتر، در استنساخ مبنای کار»[۱۲] قرار داده است. بنابراین اساس کار، حجیم ترین نسخه است، نه معتبر ترین آن. 🔴 نقد استاد مینوی بر تصحیح دیوان شمس بدیع الزمان فروزانفر یکی از ایرادهایی که فروزانفر در مقدمه ی خود، بر دیوان شمس چاپ لکنهو وارد می کند این است که «در اشعار اصلی، حذف و اضافات ناروا راه یافته و عده ی بسیاری از غزلیات دیگران، در ضمن اشعار اصلی آمده است»[۱۳]، پس فروزانفر کاملا بر این امر وقوف داشته است که در دیوان شمس، اشعار دخیل بسیاری وارد شده است؛ همان نظری که مینوی نیز بر آن است: «…غزل سازی به روال غزل های مولانا در سرزمین روم در میان درویش های مولوی و اولاد و احفاد مولانا متداول شده بود و دو برابر دیوان غزلیاتی که از مولوی مانده است (دیوان کبیر یا دیوان شمس تبریزی) غزلیاتی است که دیگران ساخته و در آنها به شیوه ی مولوی، نام شمس تبریزی را گنجانده اند.» [۱۵] 🔺 بر این اساس، هر دو استاد، اذعان دارند که غزل های بسیاری از دیگران، وارد دیوان مولوی و به نام او شده است. این کار در تاریخ ادب فارسی، بی سابقه نیست؛ چرا که بسیاری از افراد ناشناخته، بدین وسیله آثار خود را زنده نگاه می داشته اند و یا گاه کاتبان بی اطلاع به دلیل نزدیکی اشعار، شعری را در دیوانی می گنجانیده اند. در بعضی موارد نیز خود کاتبان، اشعاری بر نظم و نسق دیوانی که کتابت می کرده اند، می سرودند و بدان می افزودند. 🔺 استاد مینوی: «مرحوم فروزانفر، از مردی موسوم به فریدون نافذ اوزلق خواهش کرد عکس نسخه ای را برای او بفرستد. فریدون نافذ عکس بزرگترین مجموعه ای از این غزلیات را که می توانست بیابد، گرفته فرستاد [یعنی همان نسخه ی «فذ» ]… بنده عکس سه نسخه ی بسیار معتبر از دیوان شمس از سه کتابخانه ی ترکیه فراهم آورده به طهران فرستادم. دو ثلث از غزل هایی که در نسخه ی عکسی فریدون نافذ بود، در این سه نسخه اصلا نیست. رمز این سه نسخه در چاپ مرحوم فروزانفر، قو، قح و عد است و اگر در مجلدات ده گانه ی این کتاب نظر بیندازید و مأخذ غزل ها را که در حاشیه ی پای صفحه ذکر کرده است بخوانید، خواهید دید که بیش تر غزل های مندرج در این دیوان کبیر را قو، قح و عد ندارد. یعنی که از مولانا نیست؛ به دلیل این که سه نسخه ی معتبر قدیم آنها را ندارد. ترجمه ای که آقای گل پینارلی از غزلیات مولانا به ترکی کرده است، از روی نسخه ی اسعد افندی بوده و بنابراین در آن ترجمه هم دو ثلث این غزل ها نیست. مرحوم فروزانفر چون آن همه غزل را از روی آن نسخه ی اولی که به دستش رسیده بوده است، توسط آقایان یزدگردی و کریمان نویسانیده بوده، دیگر نخواسته است از آنها چشم بپوشد؛ آنها را با نسخه های دیگر مقابله کرده و ماخذ آنها را در حواشی ذکر کرده است که باز همین کار لااقل این فایده را دارد که از روی آن، ما بدانیم کدام غزلها مورد شک و تردید یا به کلی مردود است.» [۱۶] 🔺 ... نتیجه بررسی ها این بود که اشعار مورد بحث(کجائید ای شهیدان خدایی)، در نسخه های معتبر و قدیمی قو(نسخه موزه قونیه که از روی نسخ دست اول استنساخ شده است)، قح(نسخه کتابخانه گدک احمد پاشا) و عد(نسخه کتابخانه اسعد افندی در سلیمانیه که از روی نسخ دست اول استنساخ شده است) وجود ندارد[۱۷]، و به قول استاد دکتر مینوی، انتساب آن به مولوی مردود است و نمی توان از این اشعار برای تحلیل دیدگاه های مولوی بهره جست. تصاویر مربوطه در سایت درج شده است. @ebnearabi 📌 مطالعه مشروح مطلب و مشاهده مستندات در سایت: http://www.ebnearabi.com/742/انحراف-مولوی-موضع-اهل-بیت-علیهم-السلام.html
پژوهشی درباره ابن عربی
⭕️ نگاه مولوی و شمس تبریزی به عزاداری امام حسین علیه السلام و واقعه کربلا ⚫️ بخش سوم http://tiny.cc
🔺 حاشیه: یکی دیگر از اشعاری که برخی از صوفیان شیعه برای اثبات تشیع مولوی از آن استفاده می کنند، ابیاتی است که طلیعه آنها اینچنین است: ای شاه شاهان جهان الله مولانا علی ### ای نور چشم عاشقان الله مولانا علی… الی آخر و ای مرغ خوش الحان بخوان الله مولانا علی ### تسبیح خود کن بر زبان الّله مولانا علی… الی آخر 🔺 جالب است که این اشعار حتی در نسخه فروزانفر (که حدود دو سوم آن در نسخه های قدیمی و معتبر نیست) هم وجود ندارد. عجیب است که برخی چگونه برای اثبات تشیع مولوی به آن استناد می کنند.
4_5866079660160320782.MP3
6.67M
‍ ⭕️ معنای وحدت شخصیه وجود، استاد طوبایی، سلسله مباحث نقد وحدت وجود(۳) 🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش: ▪️ تبیین معنای وحدت شخصیه وجود ▪️ مفاد وحدت شخصیه ی وجود 🔸آن چیزی که حقیقتاً مصداق به ذات وجود هست، وجود حضرت حق است 🔸نسبت وجود به بقیه ی وجودات، بالعرض و المجاز است 🔸خداوند متعال در مقام ذات هیچ تعینی ندارد و اطلاق محض است ▪️ شواهدی از آثار ابن عربی در این زمینه 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مشاهده مطلب در سایت: http://www.ebnearabi.com/13665/معنای-وحدت-شخصیه-وجود-استاد-طوبایی.html
4_5870583255492724231.mp3
2.26M
‍ ⭕️ بخشی کوتاه از سخنرانی استاد معاونیان پیرامون عظمت و جلالت شأن حضرت ابوطالب علیه السلام و دیدگاه مولوی در این باره 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi
4-www.ebnearabi.com.MP3
6.67M
⭕️ لوازم فاسد و تناقضات وحدت وجود، استاد طوبایی، سلسله مباحث نقد وحدت وجود(۴) 🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش: ▪️تناقض نفی وجود کثرات و انتساب مجازی و عرضی وجود به آنها. ▪️اعتباری که ورائی ندارد، در حقیقت یک اعتبار صرف، خیال محض و یک توهّم است. ▪️ادعای وحدت شخصیه فی الواقع این است که عالم، همه اش خیال و صرف الاعتبار است. ▪️این معنی وحدت شخصیه در برخی کتب عرفانی به جهله صوفیه نسبت داده شده است. ▪️یکی از لوازم وحدت شخصیه، ابطال شرایع است چون نفس بعثت پیامبران برای کثرات بوده است. ▪️بزرگان عرفان نظری عصر حاضر: باید ذهن عادت بکند. این مفاهیم را این قدر به ذهن تلقین کنید تا بپذیرد. 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مشاهده مطلب در سایت: http://www.ebnearabi.com/13771/لوازم-فاسد-تناقضات-وحدت-وجود-طوبایی.html
⭕️ انحرافات منصور حلاج | لعن حلاج توسط نائب سوم امام زمان علیه السلام http://tiny.cc/g0l94y ◾️ اهم موارد مطرح شده در این مقاله: 🔺 طرد حلاج توسط اطرافیان و برخی صوفیان بنام هم عصرش مانند جنید بغدادی 🔺 سفر حلاج به هندوستان در جستجوی سحر و جادو 🔺 سخنان عجیب حلاج علیه خدا، اسلام، قرآن و در دفاع از ابلیس 🔺 حلاج و ادعاى وکالت و نیابت امام زمان علیه السلام (بابیّت) 🔺 حسین بن علی بن بابویه (برادر شیخ صدوق) می گوید... پدرم به غلام خود گفت: پاها و گردن او(حلاج) را بگیر و از خانه بیرون کن ! و از آن روز دیگر او را در قم ندیدیم. 🔺 ابوسهل نوبختی، دوبار با منصور حلاج مناظره کرد و با جواب های قاطع و دندان شکن او را خوار و رسوا ساخت. 🔺 علت عدم تصریح به نام حلاج در توقیع شریف امام زمان عجل الله تعالی فرجه 🔺 لعن حلاج توسط نائب خاص امام زمان عجل الله تعالی فرجه 🔺 دیدگاه علمای شیعه درباره حلاج و انحرافات او 🔺 انحرافات منصور حلاج 🔺 حلاج و تقدیس ابلیس 🔺 اندیشه حلاج و فرقه شیطان پرستان یزیدیه 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مشاهده مشروح مطالب فوق در سایت: http://www.ebnearabi.com/5002/منصور-حلاج-مدعی-دروغین-نیابت-امام-زمان.html
⭕️ نگاه مولوی و شمس تبریزی به عزاداری امام حسین علیه السلام و واقعه کربلا http://tiny.cc/xyky4y ◾️ اهم موارد مطرح شده در این مقاله: 🔺 مفاهیم اشعار مولوی درباره عزاداری عاشورا: ➖واقعه عاشورا صرفا یک حادثه ی تاریخی است که اساسا دوران آن گذشته و امروز دیگر سخن از یزید نیست. ➖کسانی که عمری برای امام حسین علیه السلام عزاداری کرده اند در خواب غفلت به سر برده اند و حقیقت عاشورا را نفهمیده اند. ➖ زیارت شهدای کربلا و رفتن به بارگاه سیدالشهداء خیره سری و گستاخی است زیرا آنچه از ایشان به جا مانده (اگر به جا مانده باشد) مو و استخوانی بیش نیست و زیارت این استخوانها سالک را به سر منزل مقصود نمی رساند. ➖و از بیت ذیل، بر فرض صحت انتساب آن، چنین برداشت می شود که امام حسین علیه السلام نا آگاهانه و بدون هر گونه دوراندیشی به سمت کربلا خارج شدند و به تعبیر جلال الدین این حرکت کورکورانه انجام گرفته! 🔺 اعتراض های استاد جعفری به مولوی؛ مرحوم استاد جعفری در این باره می نویسد: هین مرو گستاخ در دشت بلا ### هین مران کورانه اندر کربلا؛ درباره پیشواى آزادگان و سرور شهیدان حسین بن على علیه السلام است و جلال الدین با بیت فوق مى خواهد کار حسین علیه السلام را تخطئه نموده و بگوید.... 🔺شمس تبریزی و نکوهش گریه بر امام حسین علیه السلام 🔺 عبدالقادر گیلانی: مذهب عزاداران امام حسین علیه السلام قبیح است. روز عاشورا، روز مبارکی است 🔺 حاشیه: ابن عربی و تبرک جستن به روز عاشورا با پیروی از بنی امیه 🔺 نقد استاد مینوی بر تصحیح دیوان شمس بدیع الزمان فروزانفر. 🔺 با توجه به تعلیقات استاد فروزانفر بر دیوان شمس، دو سوم ابیات چاپ رایج دیوان شمس (تصحیح فروزانفر) از مولوی نیست و توسط دروایش علاقمند به مولوی تنظیم و به دیوان شمس افزوده شده است. 🔺 شعر : کجائید ای شهیدان خدایی...، در نسخه های معتبر و قدیمی قو(نسخه موزه قونیه که از روی نسخ دست اول استنساخ شده است)، قح(نسخه کتابخانه گدک احمد پاشا) و عد(نسخه کتابخانه اسعد افندی در سلیمانیه که از روی نسخ دست اول استنساخ شده است) وجود ندارد و به قول استاد مینوی، انتساب آن به مولوی مردود است و نمی توان از این اشعار برای تحلیل دیدگاه های مولوی بهره جست. 🔺 حاشیه: یکی دیگر از اشعاری که برخی از صوفیان شیعه برای اثبات تشیع مولوی از آن استفاده می کنند، ابیاتی است که طلیعه آنها اینچنین است: ای شاه شاهان جهان الله مولانا علی ### ای نور چشم عاشقان الله مولانا علی… الی آخر و ای مرغ خوش الحان بخوان الله مولانا علی ### تسبیح خود کن بر زبان الّله مولانا علی… الی آخر 🔺جالب است که این اشعار حتی در نسخه فروزانفر (که حدود دو سوم ابیات آن در نسخه های قدیمی و معتبر نیست) هم وجود ندارد. عجیب است که برخی چگونه برای اثبات تشیع مولوی به آن استناد می کنند. 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مشاهده مشروح مطالب فوق در سایت: http://www.ebnearabi.com/742/انحراف-مولوی-موضع-اهل-بیت-علیهم-السلام.html
5-www.ebnearabi.com.MP3
7.15M
⭕️ لوازم فاسد و تناقضات وحدت وجود، استاد طوبایی، سلسله مباحث نقد وحدت وجود(5) 🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش: ▪️نقل عباراتی از سران عرفان و تصوف درباره خیال محض بودن عالم ▪️تاکید ابن عربی بر غیر عقلانی بودن وحدت وجود ▪️ابن عربی: برای درک وحدت وجود، باید تناقض صریح و اجتماع نقیضین را درک کرد و از راه کشف به آن ایمان آورد! ▪️ابن عربی: علمی که اجتماع نقیضین را درک کند، قوی ترین علمی است که وحدانیت خداوند با آن شناخته می شود. ▪️دوّمین لازمه‌ فاسده‌ وحدت شخصیه این است که وجود حضرت حقّ، مرکّب می شود. ▪️ابن عربی: تنزیه خداوند متعال، عین تحدید و تقیید است. 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مشاهده مطلب در سایت: http://www.ebnearabi.com/13771/لوازم-فاسد-تناقضات-وحدت-وجود-طوبایی.html
⭕️ در زمينه مسائل اعتقادى،مهم ترين كتابهايى كه شما تأييد مى فرماييد چه كتاب هايى هستند؟ 🔹آیت اللّه صافی گلپایگانی(دام ظلّه): 📝بسم اللّه الرحمن الرحيم كتابهايى كه بزرگان در اين رشته تأليف كرده اند، بسيار است و از لحاظ اختصار و تفصيل و ملاحظات ديگر با هم تفاوت دارند. اجمالا از قدماء علماء در زمينه اعتقادات،كتاب هاى مورد اعتمادى در دست داريم كه يا مستقلا در زمينه أهمّ امور اعتقادى و يا در رشته خاص تأليف شده و يا در مقدّمه تأليفات خود،مسائل اعتقادى را به طور مشروح يا مختصر مطرح فرموده اند. بعد از آن بزرگواران نيز تا اين زمان،تأليف در عقايد ادامه داشته و هر كدام از بزرگان،به نوبه خود به زبان عربى يا غير عربى تأليفات مفيدى داشته اند. 🔺از جمله مشهورترين اين كتاب‌ها مى توان «تجريدالإعتقاد» خواجه طوسى و شرح علّامه حلّى بر آن (كشف المراد) و ساير كتاب هاى علّامه را كه همه مفيد و سودمندند،نام برد. كتاب هاى علّامه مجلسى(عليه الرحمة) نيز معتبر است. 🔺كتاب هاى فارسى در اعتقادات بسيار است؛ مانند: «كفاية الموحِّدين» و كتاب هاى «فخرالإسلام» مثل: «انيس الاعلام» و كتاب هاى بسيار ديگر كه به عنوان ردّ بر يهود و نصارىٰ و صوفيّه و فِرَق باطله مثل بهايی ‌ها نوشته شده است؛كه مى توانيد از همه آن‌ها استفاده نماييد. و اللّه العالم. 📚معارف دین؛ج۱ص۸ 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi
6-www.ebnearabi.com.MP3
7.64M
⭕️اطلاق مقسمی، جواز بت پرستی، جبرگرایی، استاد طوبایی، سلسله مباحث نقد وحدت وجود(۶) 🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش: ▪️لا به شرط مقسمی در توجیه وحدت وجود ▪️لازمه اطلاق مقسمی، ترکب ذات الهی و پذیرش اقوال منحطی است که سران صوفیه نیز آنها را به جهله صوفیه نسبت داده اند. ▪️بر اساس وحدت وجود، بت هم تجلی خداست و بت پرستی توجیه می شود ▪️نقل مطلبی از ابن عربی در تایید و توجیه گوساله پرستی ▪️به حسب عبادت تشریعی باید توده مردم را از عبادت اصنام باز داشت، اما این حقیقت(پرستش گوساله و امثاله) متعلق به اهل باطن و اهل سر است. ▪️نقل مطلبی از ابن عربی در تایید و توجیه ادعای ربوبیت فرعون ▪️یکی از لوازم فاسده‌ وحدت شخصیّه‌ وجود، جبرگرایی است ▪️نقل مطلبی از ابن عربی در مجبور بودن انسان 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مشاهده مطلب در سایت: http://www.ebnearabi.com/13853/اطلاق-مقسمی-جواز-بت-پرستی-جبرگرایی.html
4_5936196663419864238.mp3
9.88M
⭕️ فایل صوتی بخش اول بیانات آیت الله مکارم شیرازی در نقد وحدت وجود 🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش: ▪️اینکه می گویند غیر از خدا در عالم چیزی نیست، باطل است و سران صوفیه صریحا این عبارات را دارند. ▪️می گویند ما و خداوند، مانند موج و دریا هستیم و در واقع یک دریا بیشتر نداریم و امواج، اعتباری هستند! ▪️سرّ مگوی صوفیه همین وحدت وجود است. ▪️منصور حلاج هم که از سران صوفیه بود، سرّ وحدت وجود را آشکارا بیان کرد. ▪️ادعا می کنند که نااهلان معنای وحدت وجود را نمی دانند. ▪️مطالب و اشعار آنها نیز به خوبی مبنای آنها را بیان کرده است. ▪️یکی بودن وجود مخلوقات و خداوند متعال، باعث از بین رفتن بسیاری از اعتقادات است و اگر به لوازم وحدت وجود، ملتزم باشند، حکم آنها نجاست است. ▪️ذات پاک خداوند، ذاتی ازلی و ابدی و بدون زمان و مکان است. لا یتغیّر و کمال مطلق است. سایر موجودات، تغییر، عوارض، ابتدا، انتها و احتیاج به زمان و مکان دارند. ▪️نصف بیشتر آیات قرآن و شاید بیشتر آن، مخالف وحدت وجود است، اما منهای آیات، با دلایل عقلی می فهمیم که وحدت وجود، درست نیست. ▪️یکی از مشکلات این مباحث، بازی با الفاظ توسط صوفیه است. می گویند، مخلوقات، امری اعتباری و مظاهر و مجالی حضرت حق هستند. ▪️اگر بخواهیم وحدت وجود را بپذیریم و غیریت وجود مخلوقات از خداوند را انکار کنیم، باید سوفسطائی شویم و بگوییم مخلوقات، مانند نقشه ها و صوری است که در خواب می بینیم. ▪️نزدیکی خداوند، نزدیکی احاطه است و به معنای یکی بودن خالق و مخلوق نیست. ▪️دلایل عقلی به روشنی، بطلان وحدت وجود و بطلان مثال موج و دریا را ثابت می کند. @ebnearabi