eitaa logo
پژوهشی درباره ابن عربی
964 دنبال‌کننده
176 عکس
55 ویدیو
10 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف با رویکرد انتقادی 🌐 websites: ebnearabi.com ebnearabi.com/ar ebnearabi.com/ur ebnearabi.com/en 📢 Telegram: https://t.me/ebnearabi 📲 admin: @eb_admin ⭕️در این کانال تبادلی انجام نمی شود
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ صلی الله علیک یا مولانا یا جواد الائمه ◼️ وداعا یالجواد (شهادت امام جواد علیه السلام) با زیرنویس فارسی 🔺ملا باسم کربلایی 🎥 https://www.aparat.com/v/UOm9H
⭕️ عقل‌ستیزی، مهمترین علت پیشرفتِ تصوف 🔺 دکتر قاسم غنی از صوفی پژوهان برجسته می‌نویسد: «مهمترین علت پیشرفتِ تصوف این است که تصوف با قلب و احساسات کار دارد، نه با عقل و منطق؛ و بدیهی است که عقل و منطق سلاحِ خواص است و اکثر مردم از بکار بردن آن عاجزند و ملول می‌شوند. نقطه حساس انسان نَفْس اوست و سخنی پیشرفت کلی می‌کند، که ملایم با احساسات و موافق با خواهش‌های نفسانی باشد. چون مذهب صوفی عشق، و مایهٔ او ذوق و احساس است، کلامش رقیق و لطیف و موثر می‌شود.» 📚 تاریخ تصوف در اسلام، ص ١٧٤
⭕️ عبدالقادر گیلانی و عزاداری امام حسین علیه السلام در روز عاشورا 🔺عبدالقادر گیلانی (قطب اعظم و سرسلسله فرقه صوفیه قادریه) پس از بیان اشکالی که شیعیان درباره روزه روز عاشورا و سرور و شادی در این روز بر اهل تسنن مطرح می کنند، چنین پاسخ می‌دهد: قد طعن قوم على من صام هذا الیوم العظیم وما ورد فیه من التعظیم وزعموا أنّه لا یجوز صیامه لأجل قتل الحسین بن علی رضى اللّه عنهما فیه. وقالوا: ینبغی أن تکون المصیبه فیه عامّهً لجمیع الناس لفقده فیه، و أنتم تتّخذونه یوم فرح وسرور … هذا القائل خاطئ و مذهبه قبیح فاسد لأن الله تعالی اختار لسبط نبیه صلی الله علیه (و آله) و سلم الشهاده فی اشرف الأیام و أعظمها و أجلها و اوقعها عنده… و لو جاز أن نتخذ یوم موته [یوم‏] مصیبه لکان یوم الإثنین أولى بذلک، إذ قبض اللّه تعالى نبیه [محمدا] صلّى اللّه علیه و سلّم فیه، و کذلک أبو بکر الصدیق رضی اللّه عنه قبض فیه.‏.. کذلک یوم عاشوراء لا یتخذ یوم مصیبه، و لأن یوم عاشوراء إن اتخذ یوم مصیبه لیس بأولى من أن یتخذ یوم فرح و سرور. ترجمه: قومی (شیعیان) به روزه گرفتن و بزرگداشت روز عاشورا ایراد گرفته اند و گمان کرده اند به خاطر قتل امام حسین رضی الله عنه در این روز، روزه گرفتن جایز نیست و گفته اند به خاطر شهادت ایشان باید در این روز هر ساله عزاداری کرد و طعنه می زنند که شما این روز را روز فرح و شادی قرار می دهید… کسی که قائل به این حرف باشد [یعنی شیعیان] خطا کار است و مذهبش قبیح است زیرا خداوند خواسته است به خاطر قرار دادن شهادت سبط نبی صلوات الله علیه [و آله] و سلم در این روز مبارک بر مقام ایشان بیفزاید و او را به مقام خلفای راشدین برساند… اگر بنا باشد روز مرگ [سیدالشهدا] را روز ماتم قرار دهیم روز دوشنبه سزاوارتر به این کار است زیرا در این روز خدا جان پیامبرش محمد و همچنین ابوبکر را گرفت… روز عاشورا روز مصیبت نیست زیرا عزای این روز شایسته تر از شادی و سرور نیست. 📚 عبدالقادر گیلانی، الغنیه لطالبی طریق الحق، بیروت، دار الکتب العلمیه، ۱۹۹۷ م، ج۲، ص۹۳ 📌 مشاهده مطلب در سایت: http://www.ebnearabi.com/742/انحراف-مولوی-موضع-اهل-بیت-علیهم-السلام.html 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi
4_6039625488861758609.mp3
4.71M
‍ 🎙 دلیل گریه‌ی مدام امام سجاد علیه‌السلام پس از واقعه‌ی عاشورا 🔺 پاسخی به شبهه‌ی صوفی مسلکان مبنی بر شادی و پایکوبی در روز عاشورا! ◼️ استاد معاونیان @ebnearabi
⭕️ تایید و تمجید از مطالب دکتر دینانی توسط نورعلی تابنده قطب فرقه گنابادیه! 🔺نورعلی تابنده خطاب به دینانی: سخنان تو مورد تایید است- سخنان خوبی برای مردم می گویید! https://tinyurl.com/y3ye37fq 🔺 اسماعیل صلاحی از دراویش و مریدان فرقه صوفیه گنابادی در اینستاگرام خود، گزارش جالبی درباره تمجید قطب فرقه گنابادیه از دکتر دینانی منتشر کرده است. واکنش دکتر دینانی به پیام نور علی تابنده (قطب فعلی فرقه گنابادیه) نیز جالب و درخور توجه بوده است. 🔺 البته رابطه آقای دینانی با دراویش و مشایخ فرقه های رسمی تصوف به این مورد خلاصه نمی شود. پیش تر نیز در این وبگاه، گزارشی از حضور او در کلاس درس مشایخ ذهبیه و در خانقاه رسمی فرقه منتشر شده بود: 🔗 دکتر دینانی و شاگردی محضر محمد علی حکیم از صوفیان فرقه ذهبیه در خانقاه فرقه! 🔺 این گزارش ها تایید دیگری بر این نکته است که مبانی و مطالب صوفیان فرقه ای تفاوتی با صوفیان غیر فرقه ای ندارد، همان گونه که سران و بزرگان آنها نیز  مشترک هستند. برای نمونه افرادی چون غزالی، جنید بغدادی، ابوالقاسم گرّکانی، سری سقطی و …  در مکتوبات و آثار گنابادی ها به عنوان بزرگان و سلسله اقطاب فرقه معرفی شده اند. آقای دینانی نیز در برنامه خود، بارها از این افراد تجلیل نموده و از آنها به عنوان سران عرفان و تصوف یاد نموده است. اکثر آداب و سنن صوفیان فرقه ای و غیر فرقه ای نیز مشترک و مورد تایید هر دو طرف است. آقای دینانی سالها پیش در برنامه خود در شبکه ۴ سیما، با تاویلات عجیب و طنزگونه از آیات قرآن کریم، به دفاع از سماع صوفیه پرداخت؛ که متن کامل سخنان او و فتاوی مراجع معظم تقلید در رد آنها را می توانید در این لینک ملاحظه کنید: 🔗 دفاع دکتر دینانی از سماع و رقص صوفیه و واکنش مراجع تقلید به آن 🔺 در ادامه متن و محتوای فرسته ی اسماعیل صلاحی از دروایش رسمی گنابادی در اینستاگرام درج می شود: «در خلوتگه یار؛ قسمت دهم؛ سالها قبل روزی قصد داشتم برحسب وعده قبلی به پژوهشکده حکمت و فلسفه ایران و به دیدار دکتر غلامحسین إبراهیمی دینانی بروم قبل از رفتن به پژوهشکده به زیارت مولای معظم[نورعلی تابنده قطب فعلی گنابادیه] رفتم حضرتشان مرا به حضور پذیرفتند. اتفاقا انروز کسالتی عارض وجود شریفشان شده بود لذا به همان اتاق محل استراحت ایشان رفتم و موضوع دیدار با آقای دکتردینانی را بعرض ایشان رساندم. ایشان ضمن ابلاغ سلام به آقای دکتردینانی فرمودند: “به ایشان بگویید سخنان شما را غالبا از تلویزیون گوش میدهم و مورد تایید است و شما برای مردم سخنان خوبی را می گویید ولی ما هر آنچه شما میگویید را به انها نشان میدهیم” فقیر نیز در دیدار با آقای دکتردینانی در ضمن بحث مفصلی سلام معظم له را ابلاغ و پیغام ایشان را به دکتردینانی رساندم. آقای دکتر دینانی به محض شنیدن فرمایش حضرتشان یکه خوردند و دیگر هیچ نفرمودند. گویی پیام حضرتش اثری دروجود دکتر دینانی گذارد که موجب سکوت ایشان شد. همان اثری که در سخن ابوسعید[ابوالخیر] در دیدار با ابن سینا بود که فرمود آنچه من می بینم او میداند.» 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مشاهده مطلب در سایت: http://www.ebnearabi.com/14558/تایید-مطالب-دکتر-دینانی-نورعلی-تابنده.html
🔹صلی الله علیک یا مولانا یا امیر المومنین یا علی بن ابیطالب 💠 قال رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آله و سَلَّمَ: عِنْوَانُ صَحِيفَةِ الْمُؤْمِنِ حُبُّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ [علیه السلام]
⭕️ واکنش آیت الله مکارم شیرازی به ساخت سریالی درباره شمس تبریزی - استفتاء جمعی از طلاب پیرامون ساخت سریالی درباره شمس تبریزی 🔺 چندی پیش خبرهایی مبنی بر ساخت فیلم یا سریالی درباره شخصیت شمس تبریزی و مولوی منتشر شد که قرار است با بازی بازیگران مطرح ایرانی ساخته شود. 🔺 مولوی از شخصیت های برجسته شعر و ادب پارسی است. اما این نکته حائز اهمیت است که او یک صوفی سنی مذهب بوده و از لحاظ افکار و اعتقادات، فاصله بسیاری از اعتقادات ناب اسلامی و شیعی دارد و علمای بزرگ و مراجع عظام شیعه از دیرباز تا کنون خطر انحرافات و افکار وی را گوشزد و مطالب وی را نقد نموده اند. https://tinyurl.com/y5ebvbk9 🔺 در این وبگاه نیز برخی از مشکلات فکری و انحرافات او نقد شده است که برای مشاهده لیست آنها می توانید با کلیک روی این نوشته به درختواره مطالب سایت مراجعه کنید. 🔺 از همین روی طلاب و فضلای حوزه علیمه قم، درخواست و استفتائی از آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیرامون ساخت این فیلم مطرح نموده اند. متن استفتاء بدین شرح است: بسمه تعالی شأنه (وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ ۚ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) محضر مبارک ملاذ الانام و حجهالاسلام مرجع عالیقدر جهان تشیّع حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ادام‌الله ظله الوارف. سلام علیکم و رحمه الله طبق اخبار واصله از خبرگزاری‌های معتبر رسمی با نهایت تأسف مطلع شدیم سریالی در سطح ملی و با استفاده از بودجه‌های دولتی در قالب تیم هنری پیشرفته و کارگردان مطرح و بازیگران شاخص برای نمایش و بزرگداشت شخصیت شمس تبریزی در دست ساخت و اقدام می‌باشد. با توجه به فساد عقیده شخص مزبور و عقاید پلید او که از اقطاب و اعلام صوفیه بوده و عبارات هتاکانه در تنقیص شخصیت مقدس حضرت صدیقه‌ طاهره (سلام الله علیها) که در مؤلفات منسوب به او، موسوم به مقالات شمس موجود می باشد و همچنین با التفات به عواقب و لوازم خطرناکی که انتشار و پخش این سریال بعد از اتمام ساختش از سیمای جمهوری اسلامی در پی خواهد داشت، استدعای اینجانبان که از طلاب حوزه علمیه قم هستیم این است که عنایت لازم را معظم‌له جهت توقف هرچه سریع‌تر این مسئله‌ی خطرناک مبذول فرمایند. طول عمر با عزت و سلامت آن بزرگ‌مرزبان اعتقادات حقه شیعه و فقیه اهل بیت عصمت و طهارت را از جانب خداوند متعال خواستاریم. (وما علینا الاّ البلاغ المبین) پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی: بسمه تعالی با سلام با توجه به اینکه این کار سبب ترویج فرقه ضالّه صوفیه می‌شود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد. همیشه موفق باشید. ۲۸/۶/۹۸ (ناصر مکارم شیرازی) 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مشاهده مطلب در سایت: http://www.ebnearabi.com/14609/واکنش-آیت-الله-مکارم-شیرازی-به-ساخت-سری.html
🔺تصویر استفتاء فوق
⭕️ آیت الله نوری همدانی: ساخت فیلم درباره شمس و مولوی حرام است 🔺 پس از آنکه آیت الله مکارم شیرازی ساخت فیلم ⁧شمس⁩ و ⁧مولوی را جایز ندانستند، آیت الله نوری همدانی نیز تولید این فیلم⁩ را حرام اعلام کرد. 🔺 متن سؤال طلاب و جواب حضرت آیت الله نوری همدانی به شرح زیر است: محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته به استحضار می رساند طبق اخبار منتشرشده قرار است سریالی درباره شمس و مولانا تهیه گردد و برای این موضوع از هنرمندان و کارگردانان مطرح دعوت شده است تا در سطح ملی و فراملی پخش گردد؛ استدعا دارد نظر مبارک را پیرامون این موضوع مرقوم بفرمایید. جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم https://tinyurl.com/y4szeukj ⭕️ پاسخ حضرت آیت الله نوری همدانی 🔺بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم این دو نفر نامبرده از اعیان صوفیه می باشند و ما برای این مطلب مدارک متقنی از کتابهای خودشان داریم. 🔺اساسا فرقه صوفیه یکی از فرقه های ضاله و مضله می باشند که با تشکیلات، قطب سازی و مرشد بازی به جنگ اسلام ناب که اسلام قرآن و اهل بیت عصمت (علیهم السلام) است آمده اند و حضرت صادق (علیه السلام) درباره صوفیه فرموده اند: انهم اعدائنا یعنی آن ها دشمنان ما هستند. ترویج آن ها به هر شکلی باشد، جایز نمی باشد و حرام است. حسین نوری همدانی ۹۸/۷/۱ 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مشاهده مطلب در سایت: http://www.ebnearabi.com/14640/آیت-الله-نوری-ساخت-فیلم-شمس-حرام-است.html
🔺تصویر استفتاء فوق از آیت الله نوری همدانی
💠 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: روز جنگ بدر در حالی که جنگ فروکش کرده بود، نشسته بودم که جبرئیل امین فرود آمد و گفت: خدای عزیز و گرامی سلامت می رساند و می فرماید: ای محمد: بر خود واجب نموده و سوگند یاد می کنم که محبت علی را در دل کسی نیندازم، مگر اینکه او را دوست بدارم. بنابراین، هر کس را دوست بدارم، محبت علی را به دلش می اندازم و هر که را دشمن بدارم، دشمنی علی را به دلش می اندازم. 📚 علامه مجلسی، بحارالانوار، ج40: 46 ؛ رسولی محلاتی، راهنمای بهشت: 172- 176
⭕️ آیا شعر کجائید ای شهیدان خدایی از مولوی است؟ 🔺 برخی با تکیه بر ابیات زیر که منتسب به مولویست، تلاش می کنند تا دیدگاه او درباره عزاداری امام حسین علیه السلام را تعدیل کنند: کجایید اى شهیدان خدایى ### بلاجویان دشت کربلایى‏ کجایید اى سبک ‏روحان عاشق ### پرنده تر ز مرغان هوایى‏ کجایید اى شهان آسمانى ### بدانسته فلک را درگشایى‏ … [۱۱] 🔺 این ابیات در کتاب دیوان کبیر شمس با تصحیح بدیع الزمان فروزانفر آمده است.‌ لازم به ذکر است که دیوان شمس به دلیل حجمِ گسترده آن و مشوّش بودنِ نسخِ موجود از آن، هنوز متنِ کاملاً قابلِ اعتمادی از جهتِ تصحیح ندارد. فروزان فر، ده نسخه خطی را در تصحیح دیوان شمس به کار گرفته است. بر اساس فهرست توصیفی فروزانفر – که در مقدمه ی جلد اول دیوان کبیر آمده – می توان دریافت که وی نسخه ی «فذ» یعنی نسخه ی قونیه مورخ ۷۷۰ را به دلیل این که کامل ترین نسخ است و تعداد اشعار آن از همه بیشتر، در استنساخ مبنای کار[۱۲] قرار داده است. بنابراین اساس کار، حجیم ترین نسخه است، نه معتبر ترین آن. 🔺 یکی از ایرادهایی که فروزانفر در مقدمه ی خود، بر دیوان شمس چاپ لکنهو وارد می کند این است که «در اشعار اصلی، حذف و اضافات ناروا راه یافته و عده ی بسیاری از غزلیات دیگران، در ضمن اشعار اصلی آمده است»[۱۳] پس فروزانفر کاملا بر این امر وقوف داشته است که در دیوان شمس، اشعار دخیل بسیاری وارد شده است؛ همان نظری که استاد مجتبی مینوی نیز بر آن است: «…غزل سازی به روال غزل های مولانا در سرزمین روم در میان درویش های مولوی و اولاد و احفاد مولانا متداول شده بود و دو برابر دیوان غزلیاتی که از مولوی مانده است (دیوان کبیر یا دیوان شمس تبریزی) غزلیاتی است که دیگران ساخته و در آنها به شیوه ی مولوی، نام شمس تبریزی را گنجانده اند.» [۱۵] 🔺 بر این اساس، هر دو استاد، اذعان دارند که غزل های بسیاری از دیگران، وارد دیوان مولوی و به نام او شده است. این کار در تاریخ ادب فارسی، بی سابقه نیست؛ چرا که بسیاری از افراد ناشناخته، بدین وسیله آثار خود را زنده نگاه می داشته اند و یا گاه کاتبان بی اطلاع به دلیل نزدیکی اشعار، شعری را در دیوانی می گنجانیده اند. در بعضی موارد نیز خود کاتبان، اشعاری بر نظم و نسق دیوانی که کتابت می کرده اند، می سرودند و بدان می افزودند. 🔺 استاد مینوی در ادامه، طریقه ی دست یابی استاد فروزانفر را به نسخ، شرح می دهد و کار او را نقد می کند و می گوید که دوم سوم از غزل هایی که در نسخه ی مبنای کار فروزانفر بوده، در نسخ معتبر نیست و در ادامه می گوید: «...رمز این سه نسخه در چاپ مرحوم فروزانفر، قو، قح و عد است و اگر در مجلدات ده گانه ی این کتاب نظر بیندازید و مأخذ غزل ها را که در حاشیه ی پای صفحه ذکر کرده است بخوانید، خواهید دید که بیش تر غزل های مندرج در این دیوان کبیر را قو، قح و عد ندارد. یعنی که از مولانا نیست؛ به دلیل این که سه نسخه ی معتبر قدیم آنها را ندارد. ترجمه ای که آقای گلپینارلی از غزلیات مولانا به ترکی کرده است، از روی نسخه ی اسعد افندی بوده و بنابراین در آن ترجمه هم دو ثلث این غزل ها نیست...» [۱۶] 🔺 از همین روی به دیوان شمس مراجعه کردیم تا با بررسی تعلیقات جناب فروزانفر، مشخص شود که اشعار مذکور(کجائید ای شهیدان خدایی)، در نسخ معتبر خطی دیوان شمس موجود بوده است، یا از جمله اشعاری است که بعد ها به دیوان مولوی افزوده شده است؟ 🔺 نتیجه بررسی ها این بود که اشعار مورد بحث(کجائید ای شهیدان خدایی)، در نسخه های معتبر و قدیمی قو(نسخه موزه قونیه که از روی نسخ دست اول استنساخ شده است)، قح(نسخه کتابخانه گدک احمد پاشا) و عد(نسخه کتابخانه اسعد افندی در سلیمانیه که از روی نسخ دست اول استنساخ شده است) وجود ندارد[۱۷]، و انتساب آن به مولوی مردود است و نمی توان از این اشعار برای تحلیل دیدگاه های مولوی بهره جست. تصاویر مربوطه و شرح مطلب را در سایت مطالعه فرمائید. https://tinyurl.com/y4gd4yzd 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مطالعه مشروح مطلب و مشاهده مستندات در سایت: http://www.ebnearabi.com/742/انحراف-مولوی-موضع-اهل-بیت-علیهم-السلام.html