eitaa logo
تیغ و زیتون
543 دنبال‌کننده
595 عکس
144 ویدیو
3 فایل
ارتباط با شاعر @asemani_313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا تنِ بی‌سر آرمیده 1️⃣ 🔲 نوحه‌ی ورود کاروان به کربلا نوحه‌خوانی و سینه‌زنی در مسیر شعر و صدای http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا تن بی‌سر آرمیده 2️⃣ 🔲 نوحه‌ی ورود کاروان به کربلا نوحه‌خوانی و سینه‌زنی در مسیر شعر و صدای http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
اربعین حسینی را به شما همراهان گرامی و تمام عاشقان حسین بن علی سلام الله علیهما تسلیت عرض می‌نمایم . http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
دیشب بهشت بودم ، امشب ولی خمارم با یاد بزم دیشب بسیار بی‌قرارم جای شما خالی شب گذشته به همراه بنده‌زاده ، کربلا دعاگو و نائب‌الزیاره بودم . http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
از بزرگی پرسیدند: زیارت سیدالشهدا به قسمت است یا به همت؟ او پاسخ داد: نه به قسمت است ، نه به همت . پرسیدند: پس به چیست؟ آهی کشید و فرمود: دعوت باور بفرمائید امسال اصلا اراده‌ و تصمیم رفتن نداشتم . شبِ جمعه‌ی گذشته خداوند توفیق میزبانی خانواده‌ی محترم و عزیزی را نصیبمان نمود . نسبت این خانواده با همسرم و بنده مهم است اما نه مهمتر از زائر کربلا بودن آنها . خلاصه بامداد جمعه به همراه عیال و دختر کوچک خویش آنها را تا شلمچه بدرقه کردیم و قصد مراجعت داشتیم اما اصرار آنها ما را نیز آسمانی کرد ، در حالی‌که دو سال از اعتبار گذرنامه‌ام می‌گذشت و همسرم اصلا گذرنامه نداشت . خداوند آنها را تحت ظل ولی عصر (روحی‌فداه) حفظ و روز به روز ، بلکه لحظه به لحظه عزتشان را مضاعف فرماید . http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(۱۴۴۴ قمری - ۱۴۰۱ شمسی) مسیر از به بهداری موکب هیئت رزمندگان خوزستان به کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا بپیوندید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
🔲 روضه‌ی خانگی ثبت ملّی شد http://rouyeshnews.ir/1402/06/15/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%85%d9%84%db%8c-%d8%b1%d9%88%d8%b6%d9%87-%d8%ae%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c/ نمی‌دانم فایده‌ی ثبت ملی شدن روضه‌های خانگی چیست اما می‌دانم این سنت خداپسندانه مانند سایر سنَن قدیمی در حال به روز رسانی و تحول است . البته به روز رسانی و تحول ارزشمند است اما نه همیشه یا در هر زمینه‌ای و نباید اجازه داد این پدیده باعث استحاله‌ی سنت‌ها بشود . سنت روضه‌‌ی خانگی ریشه در اعتقادات شیعه دارد و بی‌تردید دگرگونی و تحول اصالت آن را منهدم می‌سازد . سیاق سخنرانی و مداحی در روضه‌های خانگی با مجالس هیئتی متفاوت است . به عنوان مثال از قدیم‌الایام منبری‌ها بخش اول خطابه را به احکام اختصاص می‌دادند و لذا پامنبری‌ها و مستمعین روضه‌ اغلب با مسائل مبتلابِهِ خویش آشنا بودند اما امروزه بیان حکم شرعی جایگاهی در خطابه ندارد و حذف سنت مسئله‌گویی نه تنها مستمعین گرامی را متضرر نموده بلکه بین روحانی و رساله هم فاصله ایجاد نموده ، لذا بعضی خطبای عصر ما مسئله‌دان نیستند . در امر مداحی و مرثیه‌خوانی هم محافل روضه‌های خانگی متوجه آسیب‌های جدی شده‌اند . این‌که مداحی به سبک تهرانی سنَن بومی مناطق دیگر را تحت‌الشعاع خویش قرار داده ناخوشایند است و اصالت عزاداری‌های سنتی را خدشه‌دار نموده . برای مثال این‌که مداحان جدید بوشهری سبک اصیل مداحی خطه‌ی خویش را رها و به سبک تهرانی گرویده‌اند آسیب کمی نیست و این‌که امروز از ده هیئت بوشهری فقط دو هیئت اصالت خویش را حفظ نموده باشد تاسف‌آور است . حالا متاسفانه آسیبی که ذکر شد دارد اصالت روضه‌های خانگی را تهدید می‌نماید . امروزه در روضه‌های خانگی شعرهای کوچه بازاری یا محاوره‌ای جایگزین شعرهای فخیمِ زبان معیار گردیده و حتی نوع سینه‌زنی فرق نموده . مداحان محترم بین خانه و هیئت تفاوتی قائل نیستند . ده نفر از سینه‌زنان هیئت خویش را خبر می‌کنند و بی‌خیال سایر مستمعین روضه می‌گردند . مداح می‌خواند و ذاکر سکسکه می‌نماید تا هیجان مداحی بالا برود . زمینه ، شور ، واحد ، دوباره شور و در خاتمه چهار ضرب برای ده نفری که همراه مداح آمده‌اند و این‌که بقیه خصوصا عزیزان محاسن سفید اینگونه حال نمی‌کنند و فقط تماشاچی هستند اهمیتی برای مداح ندارد . به هرحال آسیب بسیار است اما مجالی برای نوشتن نیست و لذا توصیه می‌کنم بزرگترها و پیرغلامان نگذارند اصالت روضه‌های خانگی توسط جوان‌ها ضایع گردد و فکر می‌کنم ممانعت از استحاله‌ی روضه‌های خانگی اهمیت بیشتری داشته باشد تا ثبت ملی و کُددار نمودن آنها . و السلام علیکم و رحمت‌الله ✍ حاج‌ابراهیم سنائی به کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا بپیوندید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
🔲 مداح واقعی کیست؟ برخی کلمات در روایات اشتباهی ترجمه شدند . مانند واژه‌ی (عالم) مفردِ (علَماء) که معنی آن (دانشمند و اهل علم) است اما ترجمه‌ی ناصحیحِ (علَماء یا عالِم) افکار را به سمت قشر حوزوی یا روحانی سوق می‌دهد ، طوری که مردم به طلابی که حتی ملبس به لباس و عمامه نیستند (عالم) می‌گویند اما پروفسور سمیعی را فقط دکتر می‌شناسند . در این‌که حوزه‌های علمیه عالم‌پرورند تردیدی وجود ندارد و بی‌انصافی محض است اگر امثال جوادی آملی ، محمدتقی جعفری ، مصباح یزدی ، حسن‌زاده‌ی آملی و بسیاری دیگر را دانشمند تصور نکنیم و منظور نگارنده این است که هر معممی عالم نیست و چه عالمان بسیاری از جمله ابراهیمی دینانی ، حسابی و سمیعی که ملبس به لباس حوزه نبوده یا نیستند . کلمه‌ی دیگری که در روایات ما دست‌خوش تحریف است ، واژه‌ی مقدس (مداح) می‌باشد . در روایات شیعه منظور از کلمه‌ی (مداح) شاعران آل‌الله هستند ولاغیر اما امروزه شاعران آئینی را مداح حساب نمی‌کنند . اگر به روایاتی که در آنها تمجید مداحان توسط ذوات مقدسه مطرح گردیده عنایت داشته باشید درمی‌یابید آنچه نویسنده می‌گوید درست است ، چون نام‌های شریف مداحانی که مشمول توجهات خاصه‌ی ائمه علیهم السلام بوده‌اند در روایات مذکور آمده . برای مثال اگر امام سجاد علیه‌السلام هزینه‌ی چهل سالِ یک مداح را به او هدیه نموده ، مداح مذکور آقای فرزدقِ شاعر است . یا چنانچه می‌خوانید امام رضا علیه السلام عبای مبارک خویش را به شخص مداح هدیه فرمود ، علی‌التحقیق او دعبل خزاعی بوده . اصلا توجه آل الله علیهم صلوات الله به شاعران آئینی توجه خاصی بوده و احادیث بسیاری وجود دارد که حاکی از جایگاه والای شاعران نزد خدا و خاندان رسالت است . مثل قول شریف جعفر بن محمد الصادق علیهما صلوات الله: من قال فینا بیت شِعراََ ، بَنَی الله تعالی لَهُ بیتاََ فی الجَنَّة . و در روایت آمده امام مجتبی علیه السلام با اصحاب خویش از کوچه‌ای می‌گذشتند که با عَمر عاص لعنت الله علیه روبرو شدند . حضرت خطاب به عمر عاص فرمود: شنیدم قصیده‌ای در مدح امیرالمومنین علی علیه السلام سرودی . عمر عاص عرض کرد: آری ! یابن رسول الله حضرت امر فرمود عَمر آن قصیده را بخواند و او خواند ، آنگاه حضرت فرمود: این شعر را چقدر می‌فروشی؟ عمر عاصِ احمق قیمتی به خیال خویش بالا مطرح کرد و امام علیه السلام بی‌تامل آن را پرداخت و شعر را خرید . اصحاب عرض کردند: یابن رسول الله ! چگونه این‌همه سکه دادی برای شعری که فرزند عاص سروده؟ امام مجتبی علیه‌السلام با لبخند ملیحی فرمودند: والله عمر عاص ضرر کرد و اگر شعر او را نمی‌خریدم باید او را در روز رستاخیز شفاعت می‌کردم . آری ، جایگاه شعر و شاعری نزد ذوات مقدسه بسیار رفیع است اما امروزه با تحریف واژه‌ی (مداح) این جایگاه به خوانندگان مذهبی واگذار گردیده ، حال آن‌که مداحی به صورت امروزی که خواننده‌ای شعر شاعر مذهبی را با لحن خوش بخواند تا حتی سال‌ها پس از آغاز غیبت کبرای ولی عصر روحی فداه وجود خارجی نداشته و طبق روایات اهل بیت علیهم السلام برای مجالس روضه شاعرانی مثل ابوهارون مکفوف را خبر می‌فرمودند و نیز تحریک روحیه‌ی صحابه و ترغیب آنها به جنگ‌های صدر اسلام به عهده‌ی شاعران حماسی بوده و حتی اصحاب اباعبدالله علیه‌السلام با شعرهای رَجَزگونه به جنگ دشمنان امام می‌رفتند ، نه با نوحه و مداحی به سبک امروزی که نوعی خوانندگی‌ست . اشتباه نکنید ، اصلا نگارنده قصد انکار جایگاه مداحان امروزی را ندارد اما تحریف و جابجایی جایگاه‌ها را برنمی‌تابد و معتقد است اعتبار شاعران آئینی به مراتب بالاتر از مقام خوانندگان مذهبی‌ست . متاسفانه در روزگار ما جایگاه‌ها دچار جابجایی شده‌اند . سالانه خوانندگان بسیاری با هزینه‌ی بعثه‌ی رهبری و نهادهای حج و زیارت به مکه ، مدینه ، کربلا و سایر اعتاب عالیات اعزام می‌گردند اما دریغ از اعزام یک شاعر آئینی . حتی اقطاب فرهنگی مثل دانشگاه‌ها بیشتر به خوانندگان آئینی گرایش دارند تا به شاعران خاندان رسالت . باز هم می‌گویم بنده علاوه بر شاعری از زمره‌ی خوانندگان مذهبی و مداحان سیاق امروزم و بنده‌زاده نیز این دو افتخار را مفتخر است اما حقیقتاََ افتخار شاعر بودن نه تنها اشرف و افضل است ، بلکه قیاس آن با خوانندگی خلاف انصاف است . ضمنا لازم می‌دانم بگویم با ذکر واژه‌ی (خواننده) قصد جسارت به ساحت مقدسه‌ی مداحان سیاق بعد از زمان آل‌الله را ندارم و اگر متن پیام رهبر معظم انقلاب به شاعر اهل‌بیت علیهم السلام آقای معلمی را بخوانید درمی‌یابید آقا همین لفظ را به جناب حاج‌صادق آهنگران اطلاق فرموده . لذا خواستم بگویم: اولاََ شاعران آل‌الله ریشه در زمان رسول الله دارند در حالی‌که شروع مداحی به سیاق امروزی به عصر صفویه برمی‌گردد. ثانیا در احادیث ائمه علیهم‌السلام مراد از مداح شاعر است ، اسمشان نیز موجود است . ✍حاج‌ابراهیم سنایی @ebrahim_sanaei
اوقات خوش آن بود که با دوست به سر شد.... ، با برادر ارزشمندم جناب حجت‌الاسلام و المسلمین شیدایی http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبت‌های خانمی لبنانی با رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای خدا ذره‌ای از بصیرت و معرفت این خانم را به بعضی از هم‌وطنان غرب‌گدای ما بدهد . http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
🔲 کاش آقای پرستویی می‌دانست که فقط بعثی‌ها با ما جنگیدند و شیعیان عراقی به اجبار عازم جبهه می‌شدند . 🔲 کاش آقای پرستویی از چرخ گوشت‌های بزرگی که صدام وسط میادین اصلی شهر می‌گذاشت اطلاع داشت . ✅ من یک دوست عراقی دارم که فرزند شهید است . او سه‌ساله بود که پاهای پدرش را بستند و توسط جرثقیل با سر وارد چرخ گوشتش کردند . کاش آقای پرستویی می‌فهمید که اگر عراقی‌ها به جبهه نمی‌آمدند جان و مال و ناموسشان امنیت نداشت . 🔲 کاش آقای پرستویی می‌دانست که وقتی امام خمینی فتوا داد که شیعیان عراق باید از دولت صدام برائت بجویند و به جمهوری اسلامی بپیوندند چقدر عراقی مخفیانه تسلیم رزمندگان ما شدند . 🔲 کاش آقای پرستویی می‌دانست از همین نیروهای عراقی که به جمهوری اسلامی ملحق شدند لشکری با عنوان لشکر بدر به فرماندهی شهیدحاج‌اسماعیل دقایقی تاسیس شد که برای ما یعنی برای اسلام با صدام می‌جنگیدند و همان لشکر الان به سپاه بدر ارتقاء پیدا کرده ، یعنی مبدل به چندین لشکر رزمنده‌ی عراقی جان‌نثار حضرت سیدعلی خامنه‌ای گردیده . 🔲 کاش آقای پرستویی فقط یک‌بار راهپیمایی اربعین حسینی را می‌رفت تا محبت شیعیان عراقی را دریابد و شرمنده گردد . ✍ http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
تک روز 8.mp3
7.45M
تک | چه قیامت چه محشری مــحرم الـحـرام ســال ۱۴۴۳ سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۸ محرم ۱۴۴۳ مداح : کربلایی اسماعیل سنایی https://eitaa.com/hasanjan_info
تیغ و زیتون
#قم یادواره‌ی شهدای #خورآباد http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
متاسفانه به علت بیماری و کسالت توفیق شرکت در این مجلس باشکوه و معنوی نصیبم نشد . لذا بدینوسیله از برگزارکنندگان یادواره عذرخواهی می‌نمایم . ان‌شاءالله در مجالس بعدی به شرط حیات انجام وظیفه خواهم کرد . http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
در معیت بین‌الملل استاد برادر خوبم توانای سیمای خوزستان http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
به کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا بپیوندید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
امضای رضایت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها پای کارنامه‌ی دو ماه نوکری و عزاداری‌هایتان ان‌شاءالله حلول ماه ربیع‌الاول و ایام فرحةالزهرا سلام الله علیها بر شما مبارک http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
🔲 حتما بخوانید 🙏 گریه بر هر درد بی‌درمان دواست چشم گریان چشمه‌ی فیض خداست بعضی‌ها به ما که سیاه می‌پوشیم و خیلی گریه می‌کنیم ، می‌گویند دل‌مرده و افسرده ، حال آن‌که ما به مراتب از آنها شاداب‌تریم . به روحیات زنانه‌ی خانم‌ها توجه کنید . آن‌‌ها دلتنگ که می‌شوند ، اشک می‌ریزند . دلخور که می‌گردند ، اشک می‌ریزند . اگر پدری دار فانی را ترک کند دخترش از پسرش و خواهرش از برادرش شدیدتر و بیشتر گریه می‌نماید . تمام بارها و فشارها را مردها متحمل می‌گردند اما غرورشان نمی‌گذارد اشک بریزند و لذا زودتر از زن‌ها می‌میرند . مردهای هیئتی و اهل روضه نیز از این قاعده مستثنی نیستند . آنها نیز اهل غرورند اما در برابر ارباب عالم متواضعند و لذا بهانه‌های فراوانی دارند تا هر از گاهی مثل زن‌ها بگریند . دو ماه ایام عزای سیدالشهدا علیه‌السلام و همچنین ایام عزای بقیه‌ی ذوات مقدسه از جمله‌ بهانه‌های گریه در حد ضجه برای مردهای اهل روضه می‌باشد و البته مناجات‌های شبانه و خلوت‌های عارفانه هم مزید بر سایر بهانه‌ها می‌گردند . مردهای خو گرفته با گریه پس از گریستن احساس راحتی و سبک‌بالی می‌نمایند و لذا عمر طولانی دارند و همچنین از سایر مردهایی که با روضه مخالف و اهل شادی‌های کاذبند ، شاداب‌تر و بذله‌گوترند . دخترها و زنان مذهبی هم به خاطر این‌که بیش از زنانِ آزاد اهل گریه هستند از سایر هم‌جنس‌های خویش شاداب‌تر و سرزنده‌تر می‌باشند . با نگاهی به آمارهای موجود در زمینه‌ی خودکشی در کشور و بلکه در سراسر دنیا به سهولت درمی‌یابیم مرتکبین این گناه کبیره کسانی بوده و هستند که در طول عمر خویش اهل شادی‌های حرام و کاذب بودند . ضمن این‌که بعضی‌ها قصد خودکشی نداشتند اما به دلایلی مثل افراط در نوشیدن مشروبات حرام و زیاده‌روی در مصرف داروهای روان‌گردان از دنیا رفته‌اند ، در حالی‌که حتی یک نفر از جماعت هیئتی و اهل روضه مرگی چنین نداشته و هرگز اهل خودکشی نبوده و نیستند . در جماعت اهل گریه نیز افرادی هستند که به خاطر مشکلات معیشتی و سایر ادله از زندگی خسته و آرزوی مردن دارند اما به واسطه‌ی امیدواری به رحمت خدا ، اعتقاد به معاد و پرهیز از گناه هرگز اینگونه مرگی را برنمی‌گزینند . لذا به طیف مخالف گریه و هیئت توصیه می‌نمایم اگر می‌خواهید در طول عمر خویش آرامش داشته باشید با مجالس روضه‌ آشتی نمائید . الحمدلله ما به لطف خدا و برکت گریه بر مصائب اهل‌بیت علیهم السلام احساس راحتی و سبک‌بالی داریم و هرگز افسرده یا دل‌مرده نیستیم . به ما بپیوندید تا لذت آرامش را دریابید . به کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا بپیوندید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
به کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا بپیوندید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
🔲 احترام کوثر غزل-مرثیه درباره‌ی ماجرای هجوم به خانه‌ی امیرالمومنین و حضرت زهرا سلام الله علیهما اَللهمَ العَن اَوَّلَ ظالِم ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ آخِرَ تابِع لَهُ عَلیٰ ذٰلک شغال نعره زد: ای شیر ! باز کن در را که شعله‌ور نکنم لانه با کبوتر را غرور نحس مرا له نکن ، درآ دیگر وگرنه می‌شکنم احترام کوثر را درآ ! چهل نفر اینجا نشسته‌اند به خشم که با طناب ببندند دست حیدر را مغیره آمده ، هیزم فراهم آورده که روبراه نماید بساط آذر را یکی نبود بگوید ؛ چه می‌کنی نامرد؟! مگر ز حافظه بردی شکوه خیبر را؟! لگد به در نزن ای بی‌حیای بی‌غیرت ! و شعله‌ور نکن این بیت روح‌پرور را غرور کاذب دنیا چرا فریبت داد؟! مگر قبول نداری جهان دیگر را؟! خلاصه رفت عقب ، دورخیز و اما بعد تمام خانه شنیدند آهِ مادر را فقط نه چوبه‌ی در را ، که در حضور علی شکست با لگدی حرمت پیمبر را کلید خورد همانجا نبرد عاشورا و ریخت روی زمین خون یاس پرپر را طناب گردن حیدر نهاد ، اما بعد به روی نیزه فرستاد هیجده سر را کجاست مهدی موعود تا به خون‌خواهی بگیرد از دل خاک انتقام آخر را به کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا بپیوندید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
⁉️ چرا دهه‌ی فاطمیه می‌گیرید؟ بی‌مقدمه ما چند دسته شیعه داریم👇 ۱ - شیعیان شناسنامه‌ای که شیعه بودنشان ارثی‌ست و از سر بی‌توفیقی تعصب و ارادتی به ساحت مقدسه‌ی آل‌الله صلوات الله علیهم اجمعین ندارند . برای دسته‌ی مذکور روز شهادت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها نیز اهمیتی ندارد . ۲ - شیعیانی که مانند گروه اول ارثی شیعه شدند اما به حرمت اجدادشان ناراضی نیستند اگرچه تفاوتی هم برایشان ندارد و هیچگونه فرقی بین شیعه و سنی قائل نیستند . این دسته حافظان ظاهرند و مناسبت‌ها را به حرمت مذهب اجدادشان احترام می‌کنند اما تعصبی ندارند . اینها مجالس خویش را با تقویم اسلام مطابقت داده و شب یا روز شهادت حضرت زهرا یا سایر ذوات مقدسه علیهم السلام مجلس عروسی و شادی نمی‌گیرند . ۳ - شیعیانی که به شیعه بودنشان افتخار می‌کنند و همواره خویش را منت‌دار پدرها و مادرانی می‌دانند که آنها را پیرو مذهب جعفری نموده‌اند . این دسته نه تنها روی ذوات مقدسه غیرت دارند ، بلکه با دشمنانشان نیز دشمنی می‌کنند . اینها فاطمیه را به شب و روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها منحصر نمی‌نمایند بلکه معتقدند از سه شب بعد از شهادت رسول الله (صل الله علیه و آله و سلم) با هجوم به خانه‌ی تنها یادگار پیغمبر و ضربه‌های سنگینی که به صدیقه‌ی طاهره وارد آوردند ایام فاطمیه شروع می‌گردد . چه بسا فاطمیه روز شهادت رسول خدا با غصب خلافت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام آغاز شده است اما دسته‌ی سومی که شرح دادیم مراعات حال دسته‌های اول و دوم را نموده و تا ده شب به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دندان روی جگر نهاده که مردم بعد از دو ماه محرم و صفر که سرتاسر عزای آل الله است نفسی تازه نمایند . از سه دسته‌ی مذکور اگر بگذریم می‌رسیم به تنها شیعه‌ی حقیقی که امام عصر روحی و ارواحنا فداه است . او تمام روزهای خدا را عاشورا می‌داند و می‌فرماید:  لأَندُبَنَّكَ صَباحاََ و مَساءً و لأَبكِيَنَّ عَلَيكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما ولی ما ظرفیت آن بزرگوار را نداریم و لذا به اندازه‌ی غیرت خویش اقامه‌ی سوگواری و عزا می‌نمائیم . جالب اینجاست ، دسته‌ی دوم از تمام فرمایشات ائمه تنها حدیث امام صادق علیه السلام را حفظند که : یَفرَحونَ لِفَرَحِنا وَ یَحزَنونَ لِحزنِنا اما نمی‌دانند اَعیادِنا مَعاتِبَنا هم فرمایش امام صادق است و در حدیث دیگری فرموده: خدا لعنت کند بنی‌امیه را که برای ما شادی و عیدی نگذاشتند . فعلا خوش باشید تا فاطمیه اما بدانید امام زمان این روزها ناخوش است . ✍ به کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا بپیوندید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei