eitaa logo
ابتدا (نوشته‌های روح الله رشیدی)
1هزار دنبال‌کننده
40 عکس
4 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 رقابت در مخابرهٔ انفجار! خبرهای انفجار در شهر، به‌صورت پرتکرار در گروه‌ها و کانال‌های محلی بازنشر می‌شود. به محض وقوع انفجار یا انتشار صدای جنگنده، کانال‌ها و گروه‌ها پر می‌شود از خبر و پیگیری محل اصابت، تعداد تلفات و حتی انتشار تصویر از محل اصابت‌ها. توجیهات مختلفی برای این کار مطرح می‌شود که بعضی قابل اعتنا و بعضی بی‌وجه است. با توجه به ادامهٔ جنگ و تداوم تهاجم دشمن به شهرها، به‌نظر می‌رسد شیوهٔ مواجهه با این موضوع باید به برسد. نه انسداد و سانسور کامل، به شکلی که مردم برای اطلاع از یک واقعیت، دست به دامان رسانه‌های نامعتبر شوند، و نه این میزان افراط و پُرچانگی و بی‌قاعدگی. الان نوعی مسابقهٔ «من اول گفتم یا من اول دیدم یا من دقیق‌تر گفتم» بین افراد (اعم از رسانه‌ای و غیررسانه‌ای) راه افتاده. این شیوه را باید کنار گذاشت. از هر جهت، مضر است و تخریبی. اولاً باید کمک کنیم از حساسیت غیرضروری نسبت به جزئیات اصابت، لااقل تا ساعاتی پس از واقعه، اجتناب شود. فایده‌ای جز اضطراب و تنش ندارد. ثانیاً متولیان رسمی، در اولین فرصت، خبر کلی از اتفاق منتشر کنند. این موضوع، جوانب حساس و پیچیده‌ای دارد. نباید با برخوردهای سرسری، تهدیدی خودساخته برای مردم درست کرد. @ebteda_ir
ابتدا (نوشته‌های روح الله رشیدی)
🔸دشمن به چه می‌اندیشد؟ دربه‌در دنبال رخنه؛ از جنگ به مذاکره تا اینجای جنگ، عملیات روانی دشمن، با مح
🔺🔺 جدی‌ترین پروژهٔ دشمن، همچنان ایجاد رخنه در صف مستحکم مردم و دولتمردان، از طریق پمپاژ موضوع مذاکره و توافق است. با همان مشیِ قماربازانه. مردم که گوششان بدهکارِ این اغواگری‌ها نیست. مدیران کشور هم محکم و یک‌صدا هستند. دشمن نتیجه نگرفته اما با اصرار، دنبال اجرای مو به موی طرح خود است. فریبکارانه و موذیانه. این نمایش‌ها هم بخشی از طرح جنگی اوست. درس‌های طلاییِ رهبر شهید را دوباره مرور کنیم. تا امروز، خون او اسباب اتحاد مقدس بوده. پس از این هم باید به همان خون تکیه کنیم تا کسی نتواند ما را بشکند. @ebteda_ir
🔹 میرمهنا بر بلندی ایستاد: جنگ ما، همانند پرچمی نیست که پیشگامی، با غرور، آن را بر دوش کشد و چون آن پیشگامِ بی‌باک، تیر خورد و افتاد، دیگر هیچ‌کس آن پرچم را از خاک برندارد و به اهتزاز درنیاورد، بلکه جنگ ما پرچمی‌ست که در هیچ لحظه‌ای، بوسه بر خاک نخواهد زد؛ چراکه مرغان تیزپرواز دریای جنوب، آن را در منقار دارند... هم‌رزمان من! قیمت بنای بلند آزادی از قیمت نان و آب و شادی و امید، بسیار بیشتر است. این رزم دائم را تحمل کنید تا آنگاه که بیگانه بداند که دیگر به امید فرور ریختن این بنا نباید بنشیند‌. پی و پایه‌ها را استوار کنید. سخت و پهناور. کاری کنید که اجانب، از آن سوی جهان هم ببینند که این پی و پایه‌ها بر آب نیست گرچه بر لب عزیزترین آب دنیاست... 🔸مرحوم «نادر ابراهیمی» در کتاب «بر جاده‌های آبی سرخ» @ebteda_ir
🔸روز خاص تبریز فردا پنجشنبه (۶ فروردین) روز خاصی برای تبریز است. هفته‌ای که گذشت، تبریز عزیز ما، شهدای زیادی تقدیمِ عزت و شرافتِ کشورمان کرد. از هر سن و صنف و محله. از خانوادهٔ حلمای نازنین تا فاطمه و محیا و... فردا تشییع می‌شوند. احتمالاً این تعداد شهید، بیشترین شهدای تشییع‌شده در یک روز (پس از شهدای تفحص‌شدهٔ دفاع مقدس) در تبریز باشد. کاش متولیان امر، این تشییع را متفاوت برگزار کنند. گروه‌های مردمی هم کمک می‌کنند قطعاً.: شعارهای نوآورانه، فضاسازی متناسب با ترکیب شهدا، نمادسازی، اجرای گروه‌های سرود در مسیر، جایگاه ویژه برای خانوادهٔ شهدا، تشکیل حلقه‌های وحدت نیروهای مسلح، امکان ویژه برای پوشش خبری و عکاسی، گلباران پیکرها و... شهدایمان را مشایعت خواهیم کرد؛ با عزت و غرور. تشییع خواهیم کرد تا فراموش نکنیم چه بهایی می‌پردازیم برای برای شریف ماندن.
🔸کمبود پرچم این روزها یکی از تکراری‌ترین تذکرات و پیام‌هایی که دریافت می‌کنم کمبود است؛ پرچم کشورمان. نه اینکه دنبال پرچمِ رایگان یا صلواتی باشند. می‌خواهند پول بدهند و بخرند. می‌گویند در بازار، کمیاب است. راست می‌گویند. بازار هم انتظار این حد از پرچم‌خواهی را نداشت. هیچ‌وقت، برافراشتن پرچم کشورمان تا این اندازه عمومی و همه‌گیر نشده بود. مردم انگار به پرچم پناه آورده‌اند. چنان چسبیده‌اند به پرچم، که گویی جزئی از وجودشان است. یک لحظه از خود جدایش نمی‌کنند. به یکی هم بسنده نمی‌کنند. دوست دارند چندتا داشته باشند. @ebteda_ir
🔹 ما برای رسیدن به نقطهٔ اوج به آمریکا و شرکایش، هزینهٔ بسیار سنگینی پرداخته‌ایم. به این راحتی که نبوده. خیلی از ماها باور نمی‌کردیم این حد از شرارت و بی‌همه‌چیزیِ آمریکا را. دایرهٔ ساده‌انگاران، کوچک‌تر شده امروز. این فهم تاریخی، امروز کلید پیروزی ما و دفع شر دشمن شده. چه کسی فکر می‌کرد روزی برای غلبه بر قدرتِ پرهیاهوی آمریکا، سلاحِ مهمی به نام بی‌اعتمادی به او، اینقدر کارا باشد؟ بزرگترین نگرانی ما این است که در این لحظهٔ سرنوشت‌سازِ تاریخی، زمزمه‌های گیج‌کننده، این سلاح را از ما بگیرد. این نگرانی البته بدبینانه است و گریزی از بدبینی نیست. حتی اگر زمزمه‌ها خیلی کم‌رمق باشد، باید در برابرش ایستاد تا اشاعه پیدا نکند. اشاره به این نکته ضرورت دارد: نگرانی از رخنه، خود نباید به دشمن‌تراشی و ایجاد شکاف در جامعه منجر شود. بدبینی، باید مستند و دقیق باشد و نه ذهنی و سیاست‌زده. @ebteda_ir
🔸 فضای رسانه‌ای جهان، پر از تحلیل‌های ضد آمریکایی-اسرائیلی شده؛ هر کدام البته خاستگاه و انگیزهٔ متفاوتی دارند. لزوماً همگی طرفدار ایران یا حقانیت ایران نیستند. اما در هر حال مخالفت با این دو شر جهانی، فصل مشترک خیلی از جوامع است. آیا این مخالفت‌ها کمکی به ایران می‌کند؟ یا دست‌کم، می‌تواند اندکی از خوی تجاوزگری و جنایت‌پیشگی دشمن بکاهد؟ در جهانی که رسانه‌ها، بخش مهمی حیات روزمرهٔ مردم شده‌اند و ذائقهٔ مردم را شکل می‌دهند، این حجم از تحلیل و خبر ضد آمریکایی، بی‌اثر نیست. نشان‌به‌آن‌نشان که ترامپ، هم کلیت رسانه‌ها را و هم به شکل خاص رسانه‌های مخالف خود در آمریکا را به باد تحقیر و توهین گرفته. حتی از نفوذ و فضاسازی رسانه‌ای ایران در شکل‌گیری ذهنیت ضد آمریکایی سخن گفته است. ارزش کار رسانه‌ای با پوشش جهانی را باید بدانیم. @ebteda_ir
🔸 وزیر جنگ آمریکا گفته «بیش از ۱۰ هزار را منهدم کردیم.» تاجرانِ جنگ و کشتار، چه چیزهایی را به نام هدف، فاکتور می‌کنند به مردمِ استثمارشدهٔ آمریکا؟ محیا نامی فاطمه نامی امیرحسین میرزاده زهرا میرزاده عطا آزموده ماهان علیزاده ماهور علیزاده فاطمه ذکی عرفان خیرجوی هادی فرزانه مهدی رزمجو تیارا صادقی و گل‌های پرپرِ باور کنید اینها را هم در بین آن ۱۰ هزار هدف، نوشته‌اند. جنگجویانِ کودک‌کش. @ebteda_ir
🔺 ما هم مانند اغلب مردم، دسترسی ویژه‌ای به یا تصمیمات خاص و اخبار ویژه نداریم. اگرچه اساساً به‌نظر نمی‌رسد با این شدت وضوح که بر میدان حاکم است، نیاز چندانی به اطلاع از پشت پرده‌ها و محرمانه‌ها و جزئیات باشد. همین مقدار خبر و داده، لااقل برای فهم و تحلیل بخش قابل توجهی از مسائل جنگ کفایت می‌کند. شرایط جنگ به‌گونه‌ای پیش می‌رود که اتفاقاً از میدان نبرد ‌و تحلیل‌های کلی، موثرتر از اطلاعات جزئی و موردی و حرف‌های مگو است. کسانی که درک کلان‌تری از میدان نبرد دارند، خیلی زود موقعیت خود را در جبههٔ جنگ می‌یابند و به وظیفه‌شان عمل می‌کنند. آنها که در جستجوی جزئیات انبوه هستند، معمولاً در میدان گم می‌شوند. اغلب مردم، درک کلی درستی از مناسبات جنگ دارند. این را در واکنش‌های ساده و سرراست آنها می‌شود دید. @ebteda_ir
🔺 ما از وضعیت درونِ سرزمین‌های اشغالی بی‌خبریم. رژیمِ سانسور مانع از انتشار واقعیتِ آنجاست. اطلاعات و آمار تلفات و خرابی‌ها، مبهم است. یک راه برای ارزیابی میزان تخریب‌ها و تلفات در آنجا، ارزیابی میزان توحش و خشونت دشمن در حمله به شهرهای خود ماست. هرگاه این حملات شدت می‌گیرد و اهداف غیرنظامی بیشتری مورد هجوم واقع می‌شوند، یقین کنیم که در سرزمین‌های اشغالی، غوغا شده و درد می‌کشند. در یکی از اظهارات اخیر وزیر جنگ اسرائیل، این معادله به وضوح قابل درک است. محدودیت‌های انتشار اخبارِ تلفات و تخریب‌ها در آنجا، چنان تصویری از قلمرو دشمن ساخته که گویی، این‌همه موشک، صرفاً به‌صورت نمادین شلیک‌ می‌شوند! این تصور نادرست در بخشی از جامعهٔ خودمان، موجب دلسردی می‌شود. باید این تصور را کنار گذاشت. @ebteda_ir
🔺 حاضرجوابیِ‌های شهید لاریجانی در واکنش به تهدیدهای دشمن، بویژه ترامپ، تیز و برنده بود. زحمتشان را بیشتر می‌کرد. حالا واکنش‌های آقای قالیباف، دارد چنین کاری می‌کند. جایی که ترامپ و دارودسته‌اش، با شیادی رسانه‌ای و استثمار ذهن، دنیا و اقتصادش را به اسارت گرفته‌اند، باید همان نقطه را کوبید. تولید کلمه در فضای رسانه، دشمن را وارد سیکلِ معیوبِ وراجی می‌کند. هرچه بیشتر وراجی کنند، بیشتر موجب حساسیت‌زدایی از کنش‌های رسانه‌ای‌شان می‌شود. بیشتر هم گاف می‌دهند. @ebteda_ir
کانال «ابتدا: نوشته‌های روح‌الله رشیدی» در پیام‌رسان بله 👇 🆔 شناسه: https://ble.ir/ebteda_ir