eitaa logo
ابتدا (نوشته‌های روح الله رشیدی)
1هزار دنبال‌کننده
40 عکس
4 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 عبارت را حتماً این بی‌وطن‌های مفنگیِ بی‌سوادِ فارسی‌زبان یادش داده‌اند. حرف دهان خودش نیست. داده‌اند بهش تا با آن خوشمزگی کند و ادای باسوادها را دربیاورد؛ که مثلاً تاریخ می‌دانم! ابله‌ها فریبش داده‌اند ابله را. نمی‌دانست که با استفادهٔ بی‌ربط از این عبارت، یادمان خواهد انداخت که با چه بی‌بته‌هایی روبرو هستیم؛ بی‌بته‌هایی که به‌زورِ کشتار و نسل‌کشی، خودشان را چپانده‌اند در سرزمین دیگران! مردک، وقتی می‌بیند مردم، بی‌اعتنا به هر هارت و‌ پورتی، هر لحظه مثل آتشفشان در حال فوران هستند، به مرز انفجار می‌رسد. @ebteda_ir
ابتدا (نوشته‌های روح الله رشیدی)
🔸دشمن به چه می‌اندیشد؟ دربه‌در دنبال رخنه؛ از جنگ به مذاکره تا اینجای جنگ، عملیات روانی دشمن، با مح
🔺 دشمن روند تخریب ابنیه و امکانات و تأسیسات را در کنار‌وگوشهٔ کشور تشدید کرده؛ دارد تعداد تخریب‌ها را بالا می‌برد. می‌خواهد بزند تا درد را همه احساس کنند. هدف اصلی‌اش همچنان ایجاد رخنه و است. برآوردش این است که بالاخره وقتی تخریب‌ها زیاد شد، کسانی (از جمع سیاسیون و مشاهیر) شروع خواهند کرد به نصیحت دلسوزانه که «وقتش رسیده که جنگ را تمام کنیم»! و همین موضع، بگومگو و اختلاف را دامن می‌زند. این وضعیت، فرصت رخنه است. گذشته از ضرورت پاسخ نظامیِ درخور به این حیلهٔ دشمن، جهت‌گیری اجتماعی نیز باید با آگاهی از این ترفند، بروزرسانی شود. اجتماع باید به خطر اختلاف را فریاد کند و هر زمزمهٔ تضعیف‌کننده‌ای را افشا نماید. @ebteda_ir
🔺🔺 پل بزرگ و جدیدالاحداث ما را در زد. با این تصور که مثلاً شوک وارد کند به ما. بلاهت نیست واقعاً؟ مردمی که توانست شهادت دلخراش و باورنکردنی رهبر بزرگ و بی‌نظیر خود را هضم کند و از آن شهادت، پلی بسازد برای منکوب کردن دشمن، با تخریب چند پل و کارخانه، فرومی‌پاشد؟ باور کنید واقعیت دارد بلاهت اینها. فکر نکنید چون این‌همه اندیشکده و پژوهشکده و هوش مصنوعی و... دارند حتماً خیلی هم می‌فهمند. همین تجهیزات، اینها را ابله و نارس کرده. گیج بار آمده‌اند. @ebteda_ir
🔺 این ، عجب سرفصلی باز کرد برای بازخوانی ایران. ما سال‌ها در نظام آموزشی و رسانه‌ای خودمان می‌کوشیم پیشینیهٔ درخشان و داشته‌های ارزشمندمان را به خودمان بباورانیم. و بگوییم اینجا ویرانه نیست؛ دانش هست، صنعت هست، تکنولوژی هست، توان و استعداد هست. اما کم‌تر موفق می‌شویم! باد نیستیم چگونه بگوییم و بباورانیم. استعمارزده‌های شبه‌روشنفکر و مفسدان داخلی و حمّالانِ خارج‌نشین هم مانع بزرگ ما هستند. حالا که دشمن ابله، با توهم بازگرداندن ما به عصر حجر، به پل‌های پیشرفته و موسسات تحقیقاتی و دارویی و صنایع بزرگ و پیشرفتهٔ ما حمله می‌کند، بعضی‌ها از خودشان می‌پرسند «یعنی ما از این چیزها داشتیم و نمی‌دانستیم؟» و فرصت بازاندیشی دست می‌دهد اینجا. این پازل را چه کسی می‌توانست بچیند؟ @ebteda_ir
🔺تجویزهای ارتجاعی ظریف! آقای ظریف، باید بپذیرد که آنچه از سیاست می‌فهمد، به شدت بوی کهنگی می‌دهد. او حتی نتوانسته خود را با فهم عمومی و مسلط مردم کشورش همخوان کند. او رسماً دچار تأخر و پس‌افتادگی در سیاست‌ورزی است. هرچه از سیاست می‌دانست، در فقرهٔ برجام، محک خورد و فصل جدید، به‌هیچ‌وجه مجال محک مجدد آن نسخه‌های جادویی نیست. او ملتفت نیست (رویکرد خوشبینانه) که پس از نهم اسفند ۱۴۰۴، دگرگونی اساسی در جامعهٔ ایران و نگاه این جامعه به مناسبات جهانی و آمریکا و اسرائیل و شرکایشان رخ داده. این دگرگونی، اصلاً و ابداً گذرا و احساسی و هیجانی و اقتضایی نیست. به شدت مبنایی و واقع‌بینانه است. تجویزهای ارتجاعیِ ظریف در چنین مقطعی، به درستی از سوی مردم و نخبگان، به مثابهٔ نسخه‌ای جهت رهاندن آمریکا از مخمصه تفسیر شده است. و انصافاً جز این نمی‌شود تفسیر کرد. معاملهٔ پیشنهادی ظریف، حتی از نگاه بچه‌‌مدرسه‌ای‌هایی که چهل شبانه‌روز است خیابان را رها نکرده‌اند، نیز مضحک است. از اینها گذشته، در شرایطی که: ۱. آمریکا، از هیبت و استواری جامعهٔ ایران دچار سرگیجه شده و تقلا می‌کند تا تعادلش را بازیابد، و ۲. جامعهٔ ایران در اوج اتحاد و همنوایی و همبستگی برای دفع اساسی شر آمریکا و اسرائیل است، احساس تکلیفِ باتاخیرِ آقای ظریف و برخی همفکرانش، مصداق بانگِ خروس بی‌محل است. چندی پیش نیز آقای حسن روحانی، بیانیه‌ای سرشار از باید و نباید منتشر کرد که همان متن نیز به سرعت از سوی مردم پس زده شد. مقالهٔ ظریف و بیانیهٔ روحانی، یک آبشخور دارند. اگر با این زمزمه‌های تضعیف‌کننده، مواجههٔ بی‌تعارفس از سوی مردم صورت نگیرد، دشمن را نسبت به تداوم تعرض و زبان‌درازی و باج‌خواهی جری‌تر خواهد کرد. @ebteda_ir
🔺 اف۳۵ زدیم یا اف۱۵؟ خلبانش را ما گرفتیم یا فراری‌اش دادند؟ چه فرقی می‌کند کدام باشد؟ مهم این است که دشمن هم پذیرفته که آسمان ایران، چندان هم امن و یکطرفه نیست برایش. مهم این است که رئیس‌جمهورِ متوهمشان، دیگر نمی‌تواند باد در غبغب بیندازد و رجز بخواند. حالا حتی از این پیروزی و توفیق هم ابزاری برای جنگ روانی می‌سازند‌. به جای پرداختن به اصل این اتفاق، حاشیه‌اش را دامن می‌زنند. آقاجان! ما داریم با بزرگترین ارتش دنیا می‌جنگیم. بزرگترین و پرهزینه‌ترین‌. اتمی و خون‌آشام. طرف ما، کم‌ کسی نیست. پس رزمنده‌های ما کارستان می‌کنند. @ebteda_ir
🔺 خبر خوب این است که تا اطلاع ثانوی، تحلیل دقیق مردم از اوضاع جنگ و اشراف آنها به مسائل کلانِ میدان و دیپلماسی، مانع از اثربخشی دیدگاه‌های و تضعیف‌کننده می‌شود. از ابتدای جنگ، بسیاری از تحلیل‌گران (حتی بخشی از اپوزیسیون) از قدرت درک و شعور تاریخی مردم، الهام گرفته‌اند و تحلیل‌های خود را با این درک، همخوان کرده‌اند. و از این همخوانی لذت می‌برند. مردم چنان قدبلند شده‌اند که اگر هم گاهی تحلیل‌ها و تجویزهای ناهمخوان با واقعیتِ جنگ شنیده‌اند، براحتی هضم کرده و گام بعدی را برداشته‌اند. پس ضرورتی به توقف در فلان موضع‌گیری و بهمان تحلیل نیست. فرصتی برای فرسایش نداریم. پیامِ اجتماع، با وضوح منتشر شد. مردم با سرعت از روی صداهای فالش رد می‌شوند. آنها در حال پایش و پشتیبانی مراحل بعدی جنگ هستند. @ebteda_ir
🔺 ماجرای را با حوصله دنبال کنیم. ما به روایت نیروهای خودمان اعتماد داریم. آنها نشان داده‌اند که واقعیت را گزارش می‌کنند. طبق معمول، عده‌ای دارند خودشان را با هزاران خبر از صدها منبع ریز و درشت، خسته می‌کنند. ماجرا را از بالا (کمی بالا) نگاه کنیم. اگر بخواهیم کارمان راحت‌تر باشد، همین چند روز پیش و قمپز درکردن‌های ترامپ و دارودسته‌اش را دربارهٔ سلطهٔ مطلق بر آسمان ایران مرور کنیم. چه می‌گفتند و حالا می‌خواهند به چه بنازند؟ منتهای آرزو و قلهٔ عملیاتی‌شان، تلاش برای فراراندن خلبان هواپیمای ساقط شده‌شان است... @ebteda_ir
🔺 زنده نگه داشتن تجمعات شبانه، بستگی دارد به میزان ارتباط با اخبار و رویدادها و مسائلِ روزِ جنگ. رویدادها، در همهٔ عرصه‌های جنگ، پرتعداد و سریع رخ می‌دهند. فاصلهٔ زمانی وقایع، خیلی کوتاه شده و در یک شبانه‌روز، ده‌ها خبر و گزارش مخابره می‌شود. انباشت خبر، گاهی مانع از تحلیل جامعِ اوضاع می‌شود. هم مرور اخبار و هم ارائهٔ تحلیل‌های ساده و سرراست و کپسولی بسیار ضروری‌ست. متولیان تجمعات، از ایجاد انحصار و سکون در تریبون‌ها خودداری کنند. برای تحلیلگرانِ امین، مجال بدهند برای گفتگو با مردم. فرصت‌سوزی نکنند. برای بسیاری از مردم، این تجمعات در حکمِ منبع تغذیه (فکری و روحی) است. در کنار حماسه‌خوانی‌ها، حتماً جایی برای بازخوانی فضای جدید جنگ باز کنند. شعارها و نوشته‌ها هم می‌تواند بخشی از این نیاز را پاسخ دهند. @ebteda_ir
🔺 انتظار از رزمنده‌ها بالا رفته. سقف پیروزی بلندتر شده. علامت خوبی‌ست. اما نباید این توقع آرمانی، موجب کم‌انگاری پیروزی‌های تحقق‌یافته شود که پیامدش «سرخوردگی» است. بعضی عزیزان، از سر دلسوزی، آرزوهای خود را برای زدن اینجا و آنجا و بکارگیری فلان سلاح و تاکتیک و... بیان می‌کنند؛ این تلقی‌ها، برای امثال ما که چیزی از طراحی عملیات نظامی نمی‌دانیم، ساده‌سازی یک میدان پیچیده و دشوار است. غرق شدن در این طرز تلقی، آدم را دچار احساس شکست و ضعف می‌کند و زحمات نیروهای نظامی را کمرنگ جلوه می‌دهد. عزیزان! حریف را یکبار دیگر مرور کنید. او یک دشمنِ داغون و دست‌بسته نیست. اینکه برای همه روشن است. @ebteda_ir
🔺 تنگهٔ هرمز، مهمترین پشتوانهٔ کشور برای دفع شر دائمی دشمن است. این پشتوانه، به سادگی حاصل نشده. خون داده شده برایش. تنگسیریِ بزرگ، فقط یکی از وجودهایی‌ست خونش برای صیانت از تنگه ریخته شده. نباید این سرمایهٔ بزرگ و بی‌نظیر را با نتایجِ متوسطِ متزلزل و مبهم، تاخت زد. پیشنهادهای برخی سیاسیون، مصداقِ کاملِ ارزان‌فروشی‌ست. ظالمانه است. مردم می‌دانند این را و به درستی به این طرح‌ها معترضند. اعتراض مردم را باید فرصتی بزرگ برای اصحاب دیپلماسی دید. @ebteda_ir
🔺 با اینکه هفت سال از ترور می‌گذرد، اما ترامپ همچنان از کابوس‌ او رهایی ندارد. مدام می‌گوید «اگر سلیمانی بود، کار ما دشوار بود.» غافل از اینکه همین الان هم با میراث‌داران سلیمانی طرف است. و برادرانِ سلیمانی، او را به مرز جنون رسانده‌اند. ترامپ با خود می‌گوید وقتی نسلِ چندمِ سلیمانی، چنین دمار از روزگارش درآورده‌اند، اگر خودش بود چه می‌شد! به قول شفیعی کدکنی؛ تو در نماز عشق چه خواندی؟ که سال‌هاست بالای داری رفتی و این شحنه‌های پیر از مرده‌ات هنوز پرهیز می‌کنند @ebteda_ir