eitaa logo
اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی»
1.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
798 ویدیو
31 فایل
اخبار و تحلیل‌های حوزه مباحث اقتصاد اسلامی تبلیغات بابرکت: https://eitaa.com/joinchat/3458990347Cfc4971374f
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دادشهر | حمزه شکریان
♨️ استعمار نوین داخلی! به «تغییر فرمول» فکر کنید! 👈 ویژگی معاهدات ننگینی که در دوره قاجاریه به ملت ایران تحمیل میشد، واگذاری امتیاز استفاده از منابع و ذخایر خدادادی در قبال یک مبلغ ناچیز به تاجران اروپایی بود. ▪️اگر بشنویم که هم‌اکنون تاریخ در حال است، واکنش ما چه خواهد بود؟ 🔹 در راستای ، بسیاری از شرکت‌های دولتی (مانند پتروشیمی‌ها، فولاد و ...) به افراد مختلفی واگذار شد که در واقع این شرکت‌ها، بیشتر از آنکه خصوصی شوند، شدند و فساد رخ داده در بخشی از این واگذاری‌ها بر کسی پوشیده نیست. ▪️سود صاحبان جدید این شرکت‌ها در چه چیزی بود؟ 🔸 سود صاحبان جدید این شرکت‌ها که حالا بخش مهمی از زنجیره اقتصادی کشور را در دست دارند، در ارزان بدست آوردن انفال و گران فروختن آن به ملت است. به صورت اتفاقی و دقیقا از همان زمان، زمزمه هایی برای اجرای سیاست های اقتصادی به نام قیمت‌ها در عرصه اقتصادی شنیده شد. 🔹 به طوری که در مصوبات و آیین‌نامه‌ها و حتی قوانین بعدی مجلس، به دولت و وزارتخانه‌ها تکلیف گردید که می‌بایست در بازار به قیمت جهانی فروخته شود! بعدها مصوباتی تصویب شد که همین انفال به قیمت ناچیز به همین شرکت‌ها فروخته شود! ▪️ دوباره مرور کنید: 🔸 انفال متعلق به ملت است! به ثمن بخس به شرکت‌های خصوصی فروخته می‌شود! این شرکت‌ها بعد از فرآوری محصول، آن را به نرخ جهانی به ملت می‌فروشند! کدام ملت؟ همان که انفال است! ▪️ سوال ۱: چه فرقی میان آن معاهدات ننگین استعماری و این شیوه حکمرانی وجود دارد؟ 🔹 آنجا هم «تاجر غربی» تمام امتیاز استفاده از انفال را با یک «معاهده» بدست می‌آورد و سهم کوچکی از سود را به ایران می‌داد، در وضعیت فعلی هم چند «شرکت خصوصی» امتیاز استفاده از انفال را غیرمستقیم با «قانون» بدست می‌آورند و سهم کوچک ملت از انفال، همان ثمن بخسی است که از آنها گرفته‌اند! 💢 این که همان است! فقط نام و ملیت «تاجر» تغییر پیدا کرده است! 🔸 هر دو انفال را به تصاحب می‌کنند، هر دو همان انفال را به به ملت می‌فروشند و هر دو سودهای آنچنانی از منابع خدادادی دریافت می‌کنند! و در این میان ملت هستند که گویی هیچ ندارند! ▪️سوال ۲: 🔹 اصلا چرا باید انفال و منابع خدادادی که متعلق به ملت و نسل‌های بعدی ماست، به این شرکت‌ها واگذار شود؟ این انتقال مالکیت چه دلیل عقلی و منطقی دارد؟ مگر نه این است که این شرکت‌ها صرفا مواد اولیه را فرآوری کرده و با تبدیل آن به مواد قابل عرضه به بازار، فعالیت می‌کنند؟ 🔸 مگر نه این است که این شرکت‌ها صرفا بر روی مواد اولیه که متعلق به ملت است، ایجاد می‌کنند؟ خب دقیقا چرا باید مالکیت مواد اولیه به آنها واگذار شود؟ مگر نمی‌شود مواد اولیه به صورت امانی به آنها سپرد و در نهایت ارزش «ارزش افزوده» ایجاد شده را به آنها پرداخت کرد؟ 👈 واگذاری مالکیت انفال به این شرکت‌هاست که ایجاد می‌کند! اصرار بر را ایجاد می‌کند! دست دولت بر بازار را کوتاه می‌کند! سفره مردم را وابسته به اراده چند شرکت می‌کند! 🔹 اگر مالکیت واگذار نشود و فقط ارزش کار انجام شده در شرکت‌ها به آنها پرداخت شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ 🔸 این چه فرمول ظالمانه‌ای است که تمام منابع ملی کشور باید به چند شرکت واگذار شود؟ و بعد برای خرید همان منابعی که متعلق به خودمان است، با همان شرکت‌ها کنیم؟ پس ما با کشوری که هیچ منبع خدادادی ندارد چه فرقی داریم؟ 💢 چرا کسی به فکر نمی‌کند؟ @dadshahr_iranian
آغاز رسمی برنامه های اردوی انجمن پولطلای ایران ارائه ی آقای مهندس شکوهیان راد با موضوع : ارزهای دیجیتال، ابزار حکمرانی سایبرنتیکی بر اقتصاد شهر مقدس قم ، مدرسه معصومیه 🔖موسسه متا
ارائه مقالات و برنامه های علمی اردوی انجمن پولطلای ایران شهر مقدس قم ، مدرسه معصومیه 🔖موسسه متا
گعده های دوستانه با موضوع پولطلا در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها در جوار مزار آیت الله حائری شیرازی امشب ، ساعت ۲۰ تا ۲۲ اردوی انجمن پولطلای ایران 🔖موسسه متا
📣 کتاب ولایت تکوینی و مسئله خلق و رزق منتشر شد. ✅ این کتاب که به قلم حجت الاسلام و المسلیمن استاد سید قاسم علی احمدی به زیور طبع درآمده به مسئله مهم ولایت تکوینی می پردازد. 📘 ناشر این کتاب انتشارات مهدیه .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میخوای فقیر بشی این کارو کن😱😱😱 🌿قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله: مَنعُ الخُبزِ يَمحَقُ البَرَكَةَ🌸 🌷حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: دریغ کردن نان (از نیازمندان) برکت را از بین می برد.🌱 📚الفردوس: ۴ / ۱۵۰ / ۶۴۶۵ 💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزیده ای از ارائه حجت الاسلام متولی امامی همایش نظام پولی تمدن اسلامی شهر مقدس قم 🔖موسسه متا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزیده ای از ارائه آیت الله نورمفیدی همایش نظام پولی تمدن اسلامی شهر مقدس قم 🔖موسسه متا
هدایت شده از مهدی عسگری 🇮🇷⁩
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از کرملین تا کرج؛ 🔸نسبت محرومیت‌زدایی با سرمایه‌داری؟! مهدی عسگری در بخشی از نطق خود در نقد لایحه بودجه۱۴۰۳: حرکت در ریل اقتصاد سرمایه‌داری با عدالت و مردمی‌سازی اقتصاد سازگاری ندارد؛ ▫️برای مثال در سفر اخیر رئیس‌جمهور که ایشان مستقیما از کرملین به کرج آمد، بازدید از محله محروم اسلام‌آباد (که قبلا مورد بازدید تیم معاونت اجرایی قرار گرفته بود) لغو می‌شود درعین‌حال نشست با فعالان بزرگ اقتصادی با سخنرانی ۲سرمایه‌گذار و امضای ۴تفاهمنامه چندهزار میلیارد تومانی برگزار می‌شود. 🔻یکی از این تفاهم‌نامه‌ها به ارزش ۵۵هزار میلیاردتومان مربوط به احداث یک مگافارم برای تولید انحصاری مرغ مورد نیاز استان‌های تهران و البرز است که به حدود ۳۰۰۰هکتار زمین و روزانه ۲۰هزار مترمکعب آب نیاز دارد؛ این یعنی ۲برابرِ آب شرب شهرستان اشتهارد که تأمین آن سالها با مشکل مواجه بوده و اخیرا برای تأمین آن از طریق خط انتقال از سد طالقان اقدام شده است. ⁉️ سوال این است که این تولید شبه‌انحصاری و تمرکز ثروت، چه نسبتی با مردمی‌سازی اقتصاد دارد؟ اگر زمین و آب را در اختیار مردم قرار دهیم، نمی‌توانند در تولید مشارکت کنند؟! ▫️این تمرکز در تولید، باعث تضعیف و نابودی تولیدکنندگان کوچک و متوسط، ایجاد رانت در دریافت منابع، انحصار در شبکه توزیع و قیمت‌گذاری، تمرکز سرمایه در دست عده‌ای‌ خاص و افزایش تبعیض و شکاف طبقاتی می‌شود و ، حداکثر کارگران نظام سرمایه‌داری خواهند بود. مهدی عسگری در نطق خرداد۱۴۰۲: ⚠️ افزایش سهم ۱.۵درصدی‌ها (طبقه سرمایه‌دار) از سپرده‌های کشور درطول ۲۰سال گذشته از ۴۵درصد به ۷۰درصد! 🆔 @MahdiAsgari133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا مهدی عسگری به لیست رائفی پور و رسایی وارد نشد! 🇸🇩 {کانال تلخند سیاسی،اجتماعی، سلامتی}👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2387935416Cb15af8398c
هدایت شده از محمدمهدی قاسمی
🗽آمریکا بالاترین🗽 🇺🇸آمریکا بالاترین قدرت "اقتصادی" جهان 🇺🇸آمریکا بالاترین قدرت "تکنولوژی" جهان 🇺🇸آمریکا بالاترین قدرت "نظامی" جهان اما 🔻🔻🔻 🏁آمریکا بالاترین آمار "خودکشی" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "طلاق" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "زندانی" جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "آلودگی هوا" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "تخریب محیط زیست" جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "عاملیت گرمای کره زمین" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "بیمار جسمی" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "بیمار روانی" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "قتل خیابانی" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "جنایت جنگی" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "تخریب جنگل" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "ناامنی برای زنان" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "تجاوز به کودکان" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "آلودگی دریا" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار"خشونت برمهاجران"در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "نژاد پرستی" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "جنگ افروزی" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "اشغالگری" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "ایدزی" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "فقیر" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "فاصله طبقاتی" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "شیطان پرستی"در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار"اعتیاد مواد مخدر" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "اعتیاد به الکل" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "شهروند مسلح" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "بدهکاری مالی" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "اعدام" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "سرقت" در جهان 🏁آمریکا بالاترین آمار "پرونده جنایی" در جهان 👌توسعه ی غربی، لوازم خود را دارد ✍🏻م.م.ق 🌱کانال آثار محمدمهدی قاسمی https://eitaa.com/joinchat/1563558641C16d10abe80
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عصر مغازه داری تمام شد. با گسترش روزافزون ، بزودی تمام فروشگاه‌ها و مغازه‌های خیابان و محلات به تاریخ خواهند شد. مالک مغازه و‌ پاساژ بودن حفظ محسوب نمی شود. برچسب‌هایی که زیاد خواهید دید👇 . . عضو شوید 👇 سبل السَّلام https://eitaa.com/erisonteb
امیرالمومنین (صلوات‌الله‌علیه): صدقه، سبب افزایش مال و ثروت است. الصَّدَقَهُ مَثراهٌ لِلمالِ. 📚عوالی اللئالی ج3 ص113 💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
هدایت شده از T124.ir
فوری یک روز کلاس با دکتر روازاده و استاد محمد مهدی قاسمی در پردیسان قم(فردا) موضوع؛ دغدغه های تمدنی فعالان طب اسلامی ویژه درمانگران، داروسازان طب و پژوهشگران و اساتید تمدن و طب اسلامی چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴٠۳ از ۹ صبح با توجه به محدودیت مکان، فقط حضور با ثبت نام در آی دی زیر ممکن است. لطفا نام و نام خانوادگی خود با پیشینه ی فعالیتی خود را به آی دی آقای ادمین ارسال کنید. آی دی ادمین 👇👇👇 @Admin_T124 هزینه جلسه صلواتی است. 🌐کانال خبرگزاری طب و تمدن اسلامی →https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158https://t.me/t124ir
نقد مشهورات: 👌چرا برخی از علما با بیمه مخالفند. (با آگاهی زندگی کنیم) 🟥 اولین شبهه‌ای که در مورد عقد بیمه وجود دارد، وجود شبهه‌ی غرر است. به چه معناست؟ غرر در لغت به معنای خطر و فریب آمده است و در روایات نیز در مواردی که مجهولیتی در یکی از عوضین وجود دارد استفاده شده است. بر همین اساس می‌گویند عقد بیمه از این جهت که اصل وقوع حادثه و میزان خسارت وارده مشخص نیست و همه‌اش احتمالی است، لذا اصل معامله دارای مجهولیت است. وقتی معامله‌ای دارای مجهولیت شد غرری می‌شود و غرری هم بشود معامله باطل خواهد بود. البته به شرطی که غرر را اعم از بیع بدانیم چون خود روایت می‌فرماید عن النبی عن بیع الغرر یا عن البیع الغرر. و در این روایت غرر را فقط در بیع مطرح کردند 🟥 اشکالی دیگری که مطرح کرده‌اند این است که شبهه‌ی اکل مال به باطل وجود دارد. چرا؟ چون می‌گویند شرکت بیمه یک مبالغی را دریافت می‌کند که ممکن است هیچ وقت، هیچ خسارتی اتفاق نیفتد و هیچ پرداختی هم نسبت به آن شخص انجام ندهد و این باعث بشود که پولی که دریافت می‌کند در مقابل هیچ باشد. یعنی هیچ کاری را انجام نداده است و یک پولی را دارد دریافت می‌کند و این یک‌جور اکل مال به باطل است. 🟥 شبهه‌ی دیگری که مطرح شده است بحث قماری بودن عقد بیمه است. چرا؟ چون برای منِ بیمه گذار که پرداخت‌ها را انجام می‌دهم دو حالت وجود خواهد داشت: یا حادثه‌ای برایم پیش ‌نمی‌آید و این پول‌ها به جیب شرکت بیمه می‌رود و یا اینکه حادثه‌ای برای من پیش می‌آید و شرکت بیمه بیش از آن مقداری که من پرداخت کردم را به عنوان جبران خسارت به من برمی‌گرداند. در این نگاه یا من ضرر میکنم و اتفاقی برای من نمی‌افتد و این پول از جیب من می‌رود و یا اینکه اتفاقی برای من می‌افتد و پولی را دریافت می‌کنم و در این قضیه سود می‌کنم و این یک‌جور قمار است 🟥 می‌گویند بیمه‌ی عمر عقد سفهی است. به این معنا که فرد حق بیمه را به صورت دوره‌ای پرداخت می‌کند؛ اما اگر فرد بمیرد؛ پول را به ورثه‌ی فرد می‌دهند. این یک عقد سفهی است که من دارم پول پرداخت می‌کنم که شرکت بیمه آن پول را پرداخت کند به نفرات دیگر و هیچ سودی برای من ندارد و این یک‌جور عقد سفهی است وجود شبهه‌ی ربا در عقد بیمه‌ی عمر است. به این معنا که در بیمه‌ی عمر آن کسی که (بیمه‌گذار) مبالغی پرداخت می‌کند لزوماً با آن مقداری که شرکت بیمه به وی می‌خواهد بپردازد؛ مساوی نیست! لذا اینجا شبهه ربا مطرح می‌شود که من دارم پولی را پرداخت می‌کنم و درقبال آن؛ مبلغی بیش از آن یا کمتر از آن را دریافت می‌کنم. وقتی ربا سیطره پیدا کرد، طبیعتا قرض الحسنه از بین می‌رود. در روایات آمده است که حکمت حرمت ربا چیست؟ یکی از حکمت‌هایش را گفته‌اند برای این است که مردم قرض را ترک می‌کنند و اصطناع به معروف را ترک می‌کنند و نیکوکاری را کنار می‌زنند. 🔻وقتی اینقدر مردم چشم‌هایشان به پول و سود و زمان و ساعت و دقیقه درگیر می‌شود، دیگر قرض‌الحسنه ترک می‌شود. و قرض‌الحسنه بهترین تامین اجتماعی در کنار صدقه و زکات است. وقتی در روایت داریم که قرض حسنه ۱۸ ثواب دارد و صدقه ۱۰ ثواب دارد، یعنی اینکه قرض خیلی مهم است. اینکه در روایات داریم که با وجود ربا،قرض در جامعه از بین می‌رود یعنی وجود قرض در جامعه خیلی مهم است. 🔻اگر ربا از جامعه حذف شود،قرض الحسنه در جامعه پدیدار می‌شود و می‌شود برای آن نظامات هم طراحی کرد. یعنی وقتی شما نظام ربوی بانک را برداشتید و نظام‌‌های جایگزین را گذاشتید، آن وقت معلوم می‌شود که می‌شود بستر بسیار وسیع به نام قرض‌الحسنه دید که حالا می‌شود با خلق پول هم اگر آن را در جای خودش و با حد‌ و حدود، یک منبع بسیار عظیمی در خدمت قرض الحسنه قرار می‌گیرد که مردم نیازهای خودشان را با آن پوشش می‌دهند. 🔻شما وقتی می‌روی و خودت را بیمه می‌کنی، این نهاد بیمه‌گر تمام تلاشش رو این قرار می‌دهد که از پرداخت خسارت یا آن مبلغ فرار کند! ولی قرض‌الحسنه مثل یک مادری مهربان سعی می‌کند هر مشکلی و هر آسیبی وجود دارد بی منت آن را پوشش دهد. 🔻متاسفانه نگاه حکمت آمیز و نگاهی که عمق عظمت آیات الهی را بفهمد و درک کند، مورد غفلت قرار گرفته است. فقهی ‌که ما‌ الآن داریم یک فقه منفعل است و فقیه کسی نباید باشد که سرش کلاه برود که دیگران بیایند با یک‌سری ادبیات‌ها از وی مجوز بگیرند و کار تمام شود و برود. آن نهادها کار خودشان را انجام ‌می‌دهند و آمار درمی‌آید که ۸۵ درصد معاملات صوری است! یعنی به معنای واقعی کلمه و اتم کلمه ربا! وقتی می‌گویند صوری است یعنی به اجماع فقها رباست. ✔️پژوهشی از مرکز تحقیقات طب اسلامی.(تپطا) 🔸استاد قربانپور https://eitaa.com/naghdemashhorat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بسه دیگه ⏪ سید یاسر جبرائیلی در آنتن زنده تلویزیونی: نمیشه که نظام اقتصادی غرب را پذیرفت ،نظام تربیتی غرب را پذیرفت ،نظام معماری غرب را پذیرفت و همه چیز غرب را بپذیریم بعد انتظار داشته باشیم که انسانی که مولود این نظامات غربی هست چیز دیگری باشد! بعد میگویند چرا خیابان های ما اینجوری شده ، آقای رادان برو اینها را از توی خیابان ها جمع کن.... بسه دیگه.... ما از تقلید کورکورانه میرزا ملکم خانی غرب به هیچ جا نرسیدیم... 💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید یاسر جبرائیلی: سیستم بانکی اسلام مالی شده نه اسلامی‌سازی 🔸در مورد ربا با مسائلی در سیستم بانکی کشور روبرو هستیم که اگر یک شب کل اسلام را کنار بگذاریم، باز هم بانکداری ما همین است؛ اسم این سیستم و کار را باید گذاشت اسلام مالی ماجرا نه اسلامی شدن سیستم. 💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
هدایت شده از T124.ir
🔞 ورود زیر 18 سال ممنوع 🔞 لازم برای 💘 ضروری برای ❤️‍🔥 محرمانه‌های زناشویی👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3617129056C5693002977 ✅👆🏻 آموزش و مهارت‌های زناشویی بر اساس سبك زندگی اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️امام صادق علیه السّلام: امیرالمومنین (درود خدا بر ایشان) برای مغازه‌های بازار کرایه نمی‌گرفتند. وَ کَانَ لاَ یَأْخُذُ عَلَی بُیُوتِ اَلسُّوقِ اَلْکِرَاءَ. 📚الکافی , جلد ۵ , صفحه ۱۵۵ 💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت بانک جهانی از دهه از دست رفته اقتصاد ایران معاون اسبق وزیر اقتصاد‌: 🔹بانک جهانی در گزارشی دهه ۹۰ اقتصاد ایران را به دهه از دست رفته تعبیر و اعلام می کند، در مقطع مورد بحث، ۴۰ درصد مردم در معرض فقر قرار گرفته اند و رشد سرانه تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است. 🔹از سال ۹۰ تا ۹۶ درآمد حقیقی فقط ۷۰ همت افزایش یافته است. براین مبنا درآمد حقیقی از ۶۸۶ به ۷۵۶ همت افزایش یافته که رقم قابل قبولی نیست. 🔹در برخی سالهای دهه ۹۰ رشد افتصادی کشور تا منفی ۲۰ درصد نیز رسید، میانگین رشد در کل دهه ۹۰ حدود صفر درصد بوده است. tn.ai/3086257 @TasnimNews 👌ضمن اینکه چنین آماری معلوم نیست صحیح باشد ولی این خبر نشان از نقشه ی دشمنان برای کشور دارد و الا اقتصاد این حجم از تسلط به اقتصاد ایران توجیحی ندارد.