فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸چرا باید از #اصولگرایی ترسید؟
از تلوتلوخوردن در مسیر حرکت باید ترسید
از #نفاق باید ترسید
از مواضع مبهم باید ترسید
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فقط این تیکه داوود مدرسیان؛
بخدا ما به #مخبر رای ندادیم😂😂😂
(کنایه از انتخاب اکثر مسئولین توسط #محمد_مخبر )
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣 صدای شریف ترِ شریف!
• یکی دو دهه قبل منتظر صدای شریف بودیم!
صدای شریف تری از شریف!
• شریف آنجاست که هوش ایرانی آنجاست؛ اگر هوش سیستانی برتر است، شریف، سیستان است؛ چند درصد از بچه های آنجا به شریف راه می یابند؟!
• مسأله آنها سلف مختلط و... نیست؛ عدالت است.
صدای شریف برای تنسیق قلوب یک دهه زودتر برای عدالت باید شنیده می شد!
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
💠 عدالتخواهی محافظهکارانه یا انقلابی؟
🔹 امام خمینی (ره) سه کارکرد عمده را برای بسیج برجسته میکنند:
مخالفت با #استکبار،
مخالفت با #پول_پرستی،
و مخالفت با #تحجرگرایی.
🔸 در برابر این نگرهی خمینیستی رهیافت محافظهکارانهای وجود دارد که مایل است نقش بسیج را به جریان سازمانی_خدماتی فروبکاهد. خدماتی که در دههی پیشین عبارت بود از اقداماتی همچون کویرزدایی و قطرهچکانی فلج اطفال و البته در شرایط کنونی معادل های دیگری یافته است.
🔸 برآیند نقشی که ما ایفا کرده و میکنیم، در تمام سالهای این سهدهه، به کدام یک از این دو رهیافت فوق نزدیکتر است. اگر چه تئوریسینهای نقش دوم بسیج بر خلاف دیروز، امروز دیگر به عنوان استوانههای انقلاب ترویج نمیشوند اما مسئله این جاست که ساختاری که دیروز بسیجیان را ذیل رهیافت دوم و از جمله ذیل افراد مذکور قرار میداد، هم امروز هم با تغییرات و برخی جوانگراییهایی! زنده و فعال است.
🔸 راه رفتن به اردوی جهادی و ساخت «سرویس بهداشتی در مناطق محروم» را هموار میکند اما نوبت به عدالتخواهی که میرسد منبرها و رسانهبولتنهاشان را آبستن دهها آسیبشناسی و آیندهشناسی و فتنهشناسی میکنند و هر ورز به بهانهای فتوا به احتیاط میمیدهند.
🔸 همواره بر صدر بودهاند بیآنکه بگویند پس دهها سال تریبونداری و میدانداریشان، کجاست رویکردهای ضد تحجر و کجاست ضدیت با مقدسمآبی نیروهای انقلاب؟ کجاست کنشهای ضدپولپرستیمان؟ چه کسانی آرام و بیسر و صدا هویت ما را دزدیدند و ما را به یکسری ظرفیتهای بومی توسعه استحاله کردند؟
🔸 امروز پس از سالها پیروی از احزاب قبیلهی اصولگرایان و رسانههاشان و منبرهاشان، حزبالله را میبینیم که نه فقط از نقش و کارکرد خمینیستی خود بازمانده، بلکه از هویت اصیل خود نیز خلع شده است. نه تنها نمیتواند تاریخ را ورق بزند، بلکه به دلیل همراهی با حزبیها، از کسب موفقیت در سطحیترین تغییرات اجتماعی در انتخاباتها نیز ناتوان است.
🔸 رهیافتی که حزبالله را به مثابه یک پامنبری برای بحثهای عمدتاً فردی-مذهبی میخواسته یا حداکثر یک عنصر اهل اردوی جهادی در حاشیه شهرها میپسندید، جریانی است که دهها هیئت و محفل قرارگاه مذهبی جهادی ایجاد میکند اما به دلیل فقدان اعتقاد راسخ به عدالتخواهی از شکل دادن یک حرکت کوچک عدالتخواهانه در حمایت از حقوق کارگرانِ شلاقخورده و حقوق ناگرفته عاجز است. از حمایت از حقوق معلمان، فقرا و مستضعفان ناتوان است؛ از ساماندهی یک حرکت کوچک در اعتراض به بلایایی که سرمایهداری بر سپردههای مردم در بانکها ایجاد میکند ناتوان است، از حمایت از حقِ مسکن پایمال شده مستضعفین ناتوان است، از تقابل با طبقه مرفه جدید ناتوان است اما پیرامون مسائل «فرهنگی» و «مذهبی» و «تمدنی» و «اردوهای جهادی»، تا بتوانند «جبهه» و «محفل» و «همایش» و «قرارگاه و خیریه» برپا میکنند.
🔸 با این حال گویی اخیراً متوجه شدهاند که این حرکتها چون فارغ از درگیری با ظلم است، جذابیت چندانی برای فطرت خمینیستهای جوان ندارد. متوجه شدهاند رویهی کنونی ناکارآمدیشان، تجویزهای آنها در عرصههای اجتماعی را بیشتر از پیش ناکارآمد میسازد و اگر دیروز مردم را از دست دادند، امروز در حال از دست دادن حزبالله هستند.
🔸 در برابر این خودآگاهی البته ابزارهای تعریف شدهای دارند؛ بخشی از ابزارها همان برچسبهای #عدالت_خوار، #عدالت_باز، #خوارج، #فتنه_آینده، #عدالت_خواهی_مارکسیستی، #عدالت_خواهی_حجتیهای، #عدالت_خواهی_نق_نقو است که در ماههای اخیر مطرح کردهاند.
✍ مجتبی نامخواه
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
رسیدن به دریا فریاد زدن موسی دیدی آخرش بدبختمون کردی ..
گفت نگران نباشید
إِنَّ مَعِي رَبِّي
حالا اوضاع اقتصادی خوب نیست
اما نگران نباشید چون
إِنَّ مَعِي رَبِّي...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
May 11
معامله دلار در کانال ۳۹۰۰۰/ تقاضای سوداگری ارز کاهش یافت
🔹امروز قیمت دلار در بازار توافقی ارز، به کانال ۳۹ هزار تومان وارد شد و در محدوده قیمتی ۳۹۱۰۰ معامله میشود.
🔹ورود نرخ ارز به این کانال میتواند موجب نزدیک شدن این نرخ به نرخ بازار آزاد شود و تقاضای سوداگری ارز را به شدت کاهش دهد.
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ما در این سال ها چند جمهوری اسلامی داشته ایم!
🔻این هشدار را جدی بگیریم!
🎥 صحبتهای آقای حسن رحیم پور ازغدی در نشست آغازین کرسیهای نظریه پردازی و آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد در سال ۱۳۸۷ با حضور مرحوم هاشمی رفسنجانی
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
💠كوتوله پروري!
🔹يكى از مفاهيم عمومى علم مديريت مفهوم "جانشين پرورى" است، چنانكه براى افراد فاقد تخصص مديريت نيز مفهومى آشناست. جانشنين پروري به برنامه ريزي بلند مدت و تربيت نيروي انسانى به منظور جانشينى در پست هاى مديريتى و غيرمديريتى اطلاق مى شود.
🔹با اين مقدمه، نوشتار سعى در مفهوم سازى جديدى تحت عنوان "كوتوله پرورى" دارد، كه مى تواند نكته مقابل و نقيض مفهوم "جانشين پرورى" باشد!!
🔹 كوتوله پروري به انتصاب و ارتقاي افراد در پست هاى سازمانى اطلاق مى شود كه از لحاظ توانمندى از مدير منصوب كننده و حتى ساير كاركنان سازمان داراى پتانسيل كمترى هستند.
🔹 در واقع هدف اصلى از كوتوله پروري مقابله با رشد افراد داراى پتانسيل بالقوه است. اين امر به دليل كوته نظرى و ترس از تبديل شدن ايشان به رقيب و اشغال پست فعلى در آينده است.
🔹كوتوله پرورى توسط مديراني توسعه مي يابد كه قد و قواره ايشان كوتاه تر از مسندي است كه بدان تكيه زده اند! مدير غير توانمند براى نشستن بر پست اجرايى، در پست هاي مديريتي پايين تر از خود به جاي جانشين پروري و بهره گيري از افراد توانمند، به انتصاب مديراني كوتوله تر اقدام مى كنند و افراد داراى توانايى بالقوه تصدى پست هاى مديريتى در سيستم را سركوب مى كند. ايشان با فشار از بالا براي كاستن قد افراد توانمند، و يا حداقل خم كردن سرشان تلاش مى كند قد خويش را بلندتر جلوه دهند!
🔹كوتوله هاى زير دست كه به دليل مقايسه خويش با مدير كوتوله پرور دائما به حمد و ثناي وي مي پردازند، به سرعت در اين سيستم ارتقا مى يابند و جاى خود را به ساير كوتوله ها مى دهند.
🔹سيستم كوتوله پرور به صورت سلسه مراتبي از بالا به پايين منجر به انتصاب مديران كوتوله تر و كوتوله تر مي گردد. بدين طريق مفهوم پردازى "حكومت كوتوله ها" در سازمان خالى از لطف نيست.
🔹كوتوله پرورى آثارى به شرح زير از خود متبلور مى سازد:
-عدم تفكر و برنامه ريزي استراتژيك (بلند مدت)
-خود بزرگ بينى مديريتى
-حصار شيشه اى مديريت
-تمسخر و دست اندازي مديران توسط كاركنان و عامه مردم (به سان داستان پادشاه و دو خياطي كه لباس نامرئي براي وي دوختند!)
-غارت و چپاول بيت المال توسط دني ترين افراد جامعه و نگرش غنيمت جنگي به بيت المال
-توسعه فرهنگ سازماني سست عنصري و بي عاري
-كاهش اعتماد به ساختار مديريتي
-حاكم شدن جو نارضايتي شديد و طغيان به سان آتش زير خاكستر
-و...
🔹راه حل هاي ذيل براي برون رفت از اين بحران توسط مديران توصيه مي شود:
-بهره گيرى افراد هم سطح يا توانمند تر از خويشتن كه "مورد اعتماد" مدير باشند.
-بهره مندي از مشاوران بيروني فاقد پست اجرايي براي ارزيابي عملكرد
-برگزاري دوره هاي آموزشي مديريتي براي مديران مادون
-آشنايي با اصول ابتدايي علم مديريت و به طور خاص "مديريت عملكرد"
-خودگشودگي مديريتي به منظور اخذ بازخورد از انتصاب مديران و عملكرد ايشان
🔹مخلص كلام:
اشتباه استراتژيك كوتوله پرورها در اين انگاره است كه "استفاده از كوتوله ها منجر به بلندتر جلوه كردن قد ايشان و عدم تهديد درون سازمانى مى شود" در حالى كه در اوضاع مشوش سياسى سازمان دولتى كه منجر به سرنگونى مدير مى شود، اغلب عاملان اصلى اين سرنگونى ها نخبگان سركوب شده درون سازمانى و يا نيروهاى خارجى است كه از ضعف عملكرد كوتوله ها به خوبى براى سرنگونى بهره مى جويند.
🔹كوتوله پرورى موجب كوتوله انگاشته شدن مدير و سازمان؛ و نخبه پرورى و جانشين پرورى علاوه بر ارتقاء عملكرد، منجر به ارتقاي ذهنيت درونى و بيرونى از برند مدير و سازمان مى شود.
✍ علی قربانی
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
@only_analysis ~.mp3
15.8M
🎙چگونه آقای خامنهای دومین قدرت اتمی جهان را تبدیل به متحد استراتژیک ایران کرد؟
#علی_علیزاده
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
#خبر_خوب
انشاءالله بنا داریم عملکرد دولت های تاریخ جمهوری اسلامی را از حیث کارکرد عدالت اجتماعی بررسی کنیم
از دوستان خواهش میکنیم تمامی این مطالب را با دقت مطالعه کنید
چون برای هر کدام وقت گذاشته شده و کار دقیق صورت گرفته است😊
#علی_آذر
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
May 11
عدالتخانه
#خبر_خوب انشاءالله بنا داریم عملکرد دولت های تاریخ جمهوری اسلامی را از حیث کارکرد عدالت اجتماعی برر
۱_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران
❇️۳ دهه گفتمانسازی و مطالبهگری رهبر انقلاب برای تحقق عدالت و وظیفه امروز انقلابیها در قبال آن
1️⃣ سازندگی آری، دنیاطلبی هرگز
🔹 کشور از جنگی خانمانسوز خارج شده بود. از سویی دیگر با فاصله گرفتن از سالهای ابتدایی انقلاب، گویی بعضیها «آرمانِ عدالت» را ایدهای منسوخ و «مانع رونق و توسعه» میدانستند. اما رهبر انقلاب قاطعانه به میدان مبارزه با این جهتگیری آمدند: «عدّهای، سازندگی را با مادّیگرایی، اشتباه گرفتهاند.»
2️⃣ اساس اصلاحات این است
🔹 دوران بعدی دوران #اصلاحات بود. در گفتمان اصلاحات و عملکرد دولت برآمده از این گفتمان نیز همچنان غایب بزرگ «عدالت» بود. باز هم آیتالله خامنهای، علنی بهنفع جهتگیری عدالتخواهانه در ادارهی کشور وارد میدان شدند و اصلاحات را چنین معنا کردند: «اساس اصلاحات این است که ما با فقر و فساد و تبعیض مبارزه کنیم.» مسئله اما به گفتمانسازی عمومی ختم نشد. پس «فرمان #مبارزه با مفاسد اقتصادی» صادر شد.
3️⃣ عدالتِ منهای معنویت و عقلانیت نداریم
🔹 پس از این، دولتی که بر سر کار آمد آشکارا شعارش را #عدالت قرار داده بود. در این دوره رهبر انقلاب، برای جهتدهی درست به رویکرد عدالتخواهی و مصونیت یافتن آن از آفاتِ گوناگون اقدام کردند: «اگر معنویت نشد، عدالت تبدیل میشود به ظاهرسازی و ریاکاری؛ اگر عقلانیت نشد، عدالت اصلاً تحقق پیدا نمیکند.» ردِ افشاگریهای غیراخلاقی و اثباتنشده از مصادیق این «پاسبانی از عدالت و عدالتخواهی» بود.
4️⃣ خطرِ ارتجاع
🔹 این جهتگیریِ کلان رهبر انقلاب بعد از انتخابات سال ۹۲ نیز همچنان ادامه یافت. ایشان نسبت به برخوردهای سطحی و ظاهری با موضوع صراحتا تذکر دادند: «مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟... چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمیگیرد.» و در ادامه نیز در روزهای اخی، از «خطرِ ارتجاع انقلاب» سخن گفتند.
👈 این گفتمان را همهگیر کنید
🔹 حقیقت این است که طی سالیان متمادی، نظام دیوانسالاری کشور، نتوانسته است #مطالبات رهبر انقلاب برای تحقق عدالت را عملی کند. در طول این سالها گفتمانسازی و مطالبهگری رهبر انقلاب از سویی و تلاش امیدوارانهی «جریان مؤمن و انقلابی» از سوی دیگر، مانع فراموشی این آرمان و بهمحاق رفتن آن شد. رهبر انقلاب این پرچم را در طول این سالها برافراشته نگاه داشتهاند و حالا بار دیگر #انقلابیها باید حول این پرچم برافراشته «مجاهدت برای فراگیرسازی گفتمان عدالت» و تحقق آن را دنبال کنند.
♻️ادامه دارد...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
۱_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران ❇️۳ دهه گفتمانسازی و مطالبهگری رهبر انقلاب برای تحقق
۲_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی
❇️ عدالت در قانون اساسی و جمهوری اسلامی ایران
🔹 عدالت بهعنوان اصل بنیادین نظام جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی کشور و سخنان رهبران انقلاب تجلی بارزی دارد. محوریت عدالت مداری در نگرش سیاسی قانون اساسی و رهبری بهعنوان دو ستون نظام که یکی نمایندگی آراء عمومی و دیگری منسوب به حکم معصوم و از طرف خداوند است، نشانگر توجه به اصل محوری شریعت اسلام و مذهب شیعه در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، چراکه فارغ از محوریت عدالت در سنت شیعی انقلابیون سال 1357 نیز با شعار عدالتخواهی به مبارزه با نظام ستمشاهی برخاستند.
🔹 بنیاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر محور اصل عدالت تدوین شدهاست. براساس بند نهم از اصل سوم قانون اساسی که به رفع تبعیضهای ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمامی زمینههای مادی و معنوی اشاره دارد دولت جمهوری اسلامی ایران موظف شدهاست که در راه تحقق اصل عدالت اسلامی تمامی امکانات خود را به کار بندد.
🔹 مسئله عدالت در روابط اجتماعی در اصل نوزدهم قانون اساسی بهصورت ذیل مطرح شدهاست:
🔸 مردم ایران از هر قوم و قبیلهای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.
🔹 اصل بیستم هم عدالت در اجرای قانون اساسی را متذکر شدهاست:
🔸 همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.
🔹 اصل یکصد و پنجاهوششم قانون اساسی عدالت در احکام قضایی را مطرح کرده و قوه قضائیه را پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت میداند. اصل چهارم قانون اساسی مسئله عدالت در برخورد با غیرمسلمان را مطرح کرده و دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان را موظف میکند که نسبتبه افراد غیرمسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل نمایند.
🔹 ازآنجاکه انقلاب ایران در بحبوحه تقابلهای ایدئولوژیک بلوک شرق و غرب رخ دادهاست در این دوران اندیشههای چپ سعی داشتند تا برابرنهادهایی برای مفاهیم سیاسی ارائه کنند تا از این طریق روح قانون اساسی را با آموزههای چپگرایانه در آمیزند. رهبران انقلاب بدیل هایی برای اندیشههای سیاسی غیربومی از میراث اسلامی شیعی ارائه کردهاند که اصول مختلف قانون اساسی را تحت تاثیر قرار دادهاست. دراینراستا در قانون اساسی علاوهبر توجه به ابعاد اقتصادی عدالت در اصول مختلف، اجرای اصل چهل و نهم بهخوبی چهره عدالتمحوری نظام اسلامی ایران را مشخص میکند:
🔸 دولت موظف است ثروتهای ناشی از ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوءاستفاده از موقوفات، سوءاستفاده از مقاطعه کاریها و معاملات دولتی، فروش زمینهای موات و مباحات اصلی، دایر کردن اماکن فساد و سایر موارد غیرمشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند و در صورت معلوم نبودن او به بیتالمال بدهد. این حکم باید با رسیدگی و تحقق و ثبوت شرعی به وسیله دولت اجرا شود.
🔹 قانون اساسی نظام ما بهعنوان عصاره اراده عمومی بیشاز هر ارزش اخلاقی اجتماعی بر اصل عدالت تاکید کردهاست. از طرفی با توجه به رسمیت مذهب شیعه بهعنوان مذهب رسمی کشور هیچ مفهومی از عدالت غیر از عدالت شیعی مد نظر قانونگذار نبودهاست. این دغدغه در اندیشه رهبران نظام نیز وجود داشته و دارد.
🔹 امامخمینی در بیانات خود میفرماید:
🔸مقصود انبیا از کوششها و جنگهایی که با مخالفین میکردند کشورگشایی و اینکه قدرت را از خصم بگیرند و در دست خودشان باشد نبوده، مقصد این بوده که یک نظام عادلانه به وجود آورند تا به وسیله آن احکام خدا را اجرا نمایند.
🔸 ما عدالت اسلامی را میخواهیم در این مملکت برقرار کنیم. اسلامی که عدالت باشد در آن، اسلامی که در آن هیچ ظلمی نباشد، اسلامی که در آن شخص اولش با آن فرد آخر، علیالسویه در مقابل قانون باشند. در اسلام چیزی که حکومت میکند یک چیز است و آن قانون الهی. قانون حکومت میکند. شخص هیچ حکومتی ندارد و آن شخص ولو رسول خدا باشد، ولو خلیفه رسول خدا باشد.
🔹 مقاممعظم رهبری اصلیترین ضرورت کنونی جامعه ما را عدالت میدانند:
🔸 گفتمان عدالت گفتمان اساسی است، همهچیز ماست. منهای آن جمهوری اسلامی هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت... این گفتمان را باید همهگیر کنید بهگونهای که هر جریانی، هر شخصی، هر حزبی و هر جناحی سر کار بیاید خودش را ناگزیر ببیند که تسلیم این گفتمان بشود یعنی برای عدالت تلاش کند و مجبور شود پرچم عدالت را بر دست بگیرد.
♻️ادامه دارد...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
۲_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ❇️ عدالت در قانون اساسی و جمهوری اسلامی ایران 🔹 عدالت بهعن
۳_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی
❇️ دولت بازرگان؛عدالت زیر سایه دولت حداقلی
🔹 بازرگان از ابتدای فعالیت در این سمت تمام تلاش خود را صرف ایجاد و استقرار دولتی نهادمند کرد که در آن مراکز تصمیمگیری بیرونی و موازی در تصمیمگیریها مداخلهای نداشته باشند.
🔹 بازرگان با گرایشی که به اندیشههای لیبرالیسم کلاسیک در حوزه اقتصاد و سیاست داشت سعی کرد تا نهادسازی را بر اساس این اندیشهها بازسازی کند و دو هدف عمده را دنبال میکرد: اول اصلاح ساختار دولت و ایجاد دولت حداقلی، دوم پایان دادن به تعدد مراکز تصمیمگیری.
🔹 با آغاز به کار دولت بازرگان نهاد دولت تشکیلات عظیمی داشت بهطوریکه حدود 1/6 میلیون نفر بهطور مستقیم و تقریباً همین تعداد بهطور غیرمستقیم در استخدام دولت بودهاند. ازاینرو یکی از اهداف کلی دولت بازرگان اصلاح بوروکراسی دولتی بهمنظور ایجاد دولت حداقلی بود. بازرگان میگوید: "باید احتراز شود از دولتی کردن. بنده چند بار گفتم و این را دائماً تکرار میکنم، هر جا که یک مشکلی میبینند میگویند آن را ملی میکنیم و میدهیم دست دولت و دولت او را اداره میکند. یکی از برنامههای انقلاب در زمینه انتقال از نظام گذشته به جمهوری اسلامی آینده این است که سعی بشود کارهای مربوط به ملت به خود ملت واگذار گردد."
🔹 اما بازرگان نهتنها در این امر موفق نشد بلکه در پایان شاهد بزرگتر شدن دولت نیز بود. بوروکراسی دولتی در این دوره پیچیدهتر از گذشته گردید، چراکه با بزرگتر شدن بدنه دولت و تجربهی انقلاب نوپا، پیریزی نظمی نوین کاری دشوار مینمود. در شرایطی که او سعی داشت تا بخش خصوصی را تقویت و از حجم دولت بکاهد، بخش خصوصی در شرایط بحرانی اقتصاد بههیچوجه مجالی برای تقویت نمییافت.
🔹 اما هدف دوم دولت موقت جلوگیری از تشتت مراکز تصمیمگیر و مجری بود. در ماههای اول انقلاب تولد نهادهای اجرایی موازی با دولت مسئلهای فراگیر بود تا جاییکه بازرگان در سخنان مختلف خود از وجود شوراها و کمیتهها که قسمتی از فعالیتهای اجرایی دولت را بر دوش داشتهاند اظهار نارضایتی میکرد. او در مصاحبهای با روزنامه لوموند وجود مراکز مختلف تصمیمگیری را مشکلی در برابر دولت خواند.
🔹 بازرگان در شرایطی که سعی داشت تا با حرکتی آرام روند دولتسازی را در ابتدای انقلاب اسلامی ایران پیگیری کند اما از دو سو تحت فشار قرار داشت؛ از یکسو جریان انقلابیونی که رفتار محافظهکارانه او را در برخورد با مداخلات خارجی و نیز گروههای فشار غیراسلامی نمیپسندیدند و او را به لزوم تجدیدنظر در تصمیمگیریها وادار میکردند. دراینمیان شاکله حزب جمهوری اسلامی که از نیروهای مکتبی و انقلابی تشکیل میشد از جمله این منتقدین بود که سعی داشت تا گفتمانی انقلابی و با آرمانهای اسلامی را دنبال کند. از طرفی جریانات چپ و مارکسیستی باقیمانده از دوران قبلاز انقلاب که در رقابتی شدید با جریان مکتبی قرار داشت در مخالفت با اندیشه محافظهکارانه و لیبرالیستی با جریان اسلامگرا همداستان بود.
🔹 به هر ترتیب اندیشه سیاسی بازرگان و دولت موقت تفکری خلاف آمد شرایط اجتماعی و سیاسی ایران بود، ازاینرو مورد استقبال اندیشه ایرانیان آن دوران قرار نگرفت. بازرگان در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود که در پانزده آبان پنجاه و هشت انجام شد عدم توفیق در دستیابی به دولتی متمرکز و حداقلی را علت استعفای خود میشمارد.
🔹 ادبیات سیاسی که بازرگان با آن سخن میگفت به هیچ روی مورد استقبال ذهنیت عمومی مردم در آن زمان قرار نگرفت. او در جهت پایهریزی دولتی منسجم، تلاش کرد تا جای ممکن از ادبیات انقلابی استفاده نکند اما گفتمان غالب در آغاز انقلاب اسلامی ایران محتوایی انقلابی داشت که از آموزههای عدالتطلبانه و شیعی نشأت میگرفت.
🔹 روی کار آمدن بنیصدر پساز بازرگان که خود را اقتصاددانی توانمند معرفی کرده بود و نیز دولتهای پساز بنیصدر که با شعار عدالت اقتصادی وارد صحنه شدهاند گواهی بر این مدعا است که فاهمه عمومی ایرانیان مشکلات خود را از سنخ اقتصادی میدانست و خرد جمعی ملت ایران که با مسئله نابرابریهای اقتصادی درگیر بود، در چنین فضایی گرایش به سوی ادبیاتی محافظهکارانی که دغدغههای اقتصادی ملت را بر دوش ملت واگذارد نمیتوانست با ندای عمومی همراه باشد.
🔹 از سویی آرمانگرایی انقلابی ملت ایران که حتی محدوده مرزهای جغرافیایی را بعضاً نادیده میگرفت و اندیشههای عدالتگستری و آزادی مسلمانان جهان را بر دوش میبرد، خواستههای خود را در "پیشرفت قدم به قدم" و تقدم بازسازی دولت ملی بر اندیشههای آرمانخواهانه را بازنمییافت. ازاینرو گفتمان دولت حداقلی بازرگان بهعنوان جریانی حاشیهای خیلی زود فرو مرد.
♻️ادامه دارد...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
۳_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ❇️ دولت بازرگان؛عدالت زیر سایه دولت حداقلی 🔹 بازرگان از ابت
۴_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی
❇️ شهید رجایی؛ مبارزه برای عدالت مردم محور
🔹برای درک گفتمان حاکم بر فضای فکری دولت شهید رجایی باید مؤلفههای گفتاری دولت را با توجه به شرایط تاریخی و اجتماعی آن دوران مورد بررسی قرار دهیم. پساز پایان عمر دولت موقت، اینبار نخستوزیری از میان نیروهای مکتبی و انقلابی قدرت را بدست گرفت.
🔹 برخلاف بازرگان که پیوسته دغدغه دولت داشت، رجایی پیوسته روی سخن با مردم داشت. با توجه به اینکه دوران پرالتهاب ماههای پساز انقلاب به پایان رسیده بود، طبیعی بود که شهید رجائی کمتر دغدغه دولتسازی داشته باشد، چراکه با وجود اختلافات میان نخستوزیر و رییسجمهور، فضای پرتنش اجتماعی و آغاز جنگ، اما نهادهایی مانند مجلس، شورای نگهبان و... شکل منسجمتری یافته بودند.
🔹 با به قدرت رسیدن شهید رجایی گفتمان انقلابی بار دیگر احیا شد. در این فضای گفتمانی روی سخن شهید رجایی پیوسته با مردم بود و در همه سخنرانیهای خود با مردم سخن میگفت اما ازآنجاکه در گفتمان انقلابی پساز انقلاب ایران آرمانگرایی حاکم بود، مخاطبان شهید رجایی فراتر از ملت ایران به کلیه مردم مستضعف و محروم دنیا میرسید.
🔹 در شرایطی که بازرگان سعی داشت تا با تلاش پیگیر حد و مرز دولت را روشن کند و از نهادهای مردمی و شبه دولتی بکاهد، در اندیشه رجایی مرزی میان دولت و ملت وجود نداشت و یکی از ارزشهای انقلاب را تقسیم شدن دولت در ملت میدانست. حضور مردم در امور مربوط به دولت ارزش شمرده میشود و از سوی دیگر نیز رضایی پیوسته خود را جزئی از ملت مینامد.
🔹 شهید رجایی با نادیده انگاشتن مرزهای تعریفشده برای ملت و دولت گرایش مردمگرایانه را در پیش گرفت که در مرحله سیاسی و اقتصادی بازتابی آشکار داشت. این نوع مردمگرایی در گفتمان انقلابی با گره خوردن با ارزشهای انقلابی راهحلی برای مسئله جنگ بشمار میرود. در اینجا مؤلفه دیگری از شرایط خاص تاریخی شکلگیری گفتمان دولت شهید رجایی روشن میشود.
🔹 در اغلب سخنرانیهای شهید رجایی میتوان اشارات زیادی به مسئله جنگ و مقاومت یافت. با توجه به اینکه شهید رجایی همچنان در فضای گفتمان انقلابی تنفس میکند برای مواجهه با مقوله جنگ از مفهومی کمک میگیرد که برخاسته از گفتمان مکتبی است، یعنی استعمار شرق و غرب. این مفهوم جایگاهی کلیدی برای ترسیم مفهوم جنگ تحمیلی و مقاومت دارد.
🔹 در چنین شرایط تاریخی و محیطی است که گفتمان عدالت مداری در اندیشهی شهید رجایی شکل مییابد. تحت تأثیر سنت مقاومت آنچه که نمود بیشتری در ادبیات سیاسی دولت شهید رجایی یافت، عدالت به مفهوم مبارزه با ظلم بود. وجود وضعیت خاص مانند جنگ تحمیلی در برابر انقلاب اسلامی ایران موجب شد تا رجایی عدالت را نیز با توجه به این پدیده تعبیر و تفسیر کند.
🔹 بدینترتیب دو مؤلفه گفتمان سیاسی دولت شهید رجایی کنار یکدیگر قرار میگیرند، یعنی تفسیر مکتبی از پدیدههای اجتماعی مردم و مبارزه با ظلم بهعنوان مفهومی همنهاد برای عدالت. این دو مؤلفه در جمله همیشگی شهید رجایی که منتسب به امام حسین نیز هست تجلی یافتهاست: ان الحیات عقیده و الجهاد.
🔹 تحت تاثیر این نوع تعبیر از عدالت مفهوم اقتصادی عدالت نیز شکل میگیرد. شهید رجایی پیوسته تأکید میکرد که "در دوره جنگ باید اقتصاد خاصی را رعایت کرد." این اقتصاد خاص از جهانبینی اسلامی تاثیر میگرفت و دو ویژگی بارز نیز داشت. ایشان در مورد اقتصاد مورد نظر خود میگوید:
🔸 "بهعنوان کسی که وقتی واقعاً مختصری از اقتصاد اسلام را مطالعه میکنم، میبینم مارکسیسم و کاپیتالیسم سالهای سال باید خودش را شستوشو بدهد تا بتواند یک قدم به این اسلام نزدیک بشود."
🔹 این تفسیر از اقتصاد اسلامی و عدالت از دو ویژگی مساوات و قناعت برخوردار بود. در این دوران، شرایط جنگ و تحریمهای اقتصادی خارجی، مبارزه با مصرفگرایی را به ضرورتی تاریخی برای تحقق عدالت اجتماعی تبدیل کرده بود که شهید رجایی نیز هم در سلوک شخصی و هم در اندیشه سیاسی به آن ملتزم بود.
🔹 از سویی تخصیص برابر منابع محدود ضرورتی بود که با اندیشه مردمگرایانهی این شهید بزرگوار همخوانی داشت. چنین تأکیدی میتوانست در این دوره که سرآغاز شرایطی تازه برای اقتصاد ایران به شمار میرفت، بسیار مفید واقع شود، چون با توجه به رشد اقتصادی ناشی از افزایش قیمت نفت در سالهای پایانی رژیم شاهنشاهی، فرهنگ مصرفگرایی در شرایط بحرانی اقتصاد ایران نیز ادامه داشت.
🔹 از سویی نبود فرصت کافی برای ظرفیتسازی و اصلاح ساختار اقتصادی موجب تورم ناگهانی در ابتدای دهه 60 شد. در چنین شرایطی راهی جز توسل به این دو ویژگی بهعنوان ملزومات ضروری تحقق عدالت اجتماعی وجود نداشت.
♻️ ادامه دارد...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
۴_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ❇️ شهید رجایی؛ مبارزه برای عدالت مردم محور 🔹برای درک گفتمان
۵_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی
❇️ میرحسین موسوی؛ دولت جنگ و دغدغه مستضعفین.
🔹 این دوران در اوج جنگ تحمیلی آغاز میشود و با پایان جنگ نیز پایان می یابد. در این سالها با وجود تسلط ادبیات انقلابی و مکتبی در گفتمان سیاسی، تنها توسعه و بسط آرمانهای انقلاب مطرح نبود، بلکه گسترش اقتدار حاکمیت و نظام مند کردن جامعه در راس اهداف قرار داشت. حضرت امام در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیتالله خامنهای این دوره را به عنوان آغاز دوران استقرار حکومت اسلامی نام نهاده بودند.
🔹 در شرایطی که امام حفظ نظام را از اهم واجبات دانسته بودند و حتی در اولویت آن نسبت به نماز تاکید کرده بودند، تفسیر نگرش سیاسی به سوی نوعی عقلانیت علمی امری طبیعی می نمود. اگرچه تا پیش از این دولتهای پیشین متوجه آرمانها، ارزشها و اهداف انقلاب بودند، در دوران استقرار دولت مجبور بود تا به راهکارهای وصول به این آرمان ها به عنوان مقدمه واجب توجه ویژه داشته باشد.
🔹 اگرچه مهندس موسوی پیوسته تأکید داشت دولت ایشان همان سیاست های شهید رجایی و باهنر را دنبال میکند اما وجه شباهت این دولت با دولتهای پیشین تنها در وجود شرایط جنگی و تدوین برنامههای اقتصادی متناسب با شرایط محیطی مذکور بود اما در کیفیت برنامهها اختلافات قابل ملاحظهای میتوان یافت.
🔹 با بررسی محتوای گفتارهای دولت و سیاست گذاران در این دوره میتوان دریافت که اصلیترین دغدغه دولت در این سالها مسئله عدالت اجتماعی بوده اما مفهوم مورد نظر این دولت از مسئله عدالت، روی توجه مهندس موسوی با مستضعفین است.
🔹 مهندس موسوی با توجه به دغدغه فقرزدایی که در اصل چهل و سوم قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته، تأکید میکند "امنیت انقلاب در گرو فقرزدایی و خدمت به محرومین است." توجه ویژه نخست وزیر به طبقه پایین جامعه در این دوران، امری طبیعی می نمود چرا که سرمایه با توجه به اقتضای ذاتی خود با جنگ و بی ثباتی سر ناسازگاری دارد. با الگو گرفتن جنگ طبیعی است که حجم سرمایهگذاری کاهش مییابد و فرار سرمایه ها تشدید می شود اما محرومیت و فقر فرار نمیکند، پس ثبات در وضعیت جنگ اقتضا می کرد که دولت روی سخن خود را متوجه طبقه محروم کند.
🔹 این توجه خاص به طبقات پایین جامعه موجب می شد تا رویکرد اقتصادی دولت در این دوران با اقتصاد باز سر ناسازگاری داشته و بیشتر گرایش به نظریات اقتصادی مردم گرایانه و رفاهی داشته باشد. در شرایطی که اقتصاد چپ در دهه هشتاد در دنیا مورد توجه خاص بود، بازتاب راهکارهای اقتصادی این جریان در برنامهریزیهای دولت امری طبیعی می نمود. از این رو دخالت دولت برای تنظیم بازار بخشی از اصول خدشه ناپذیر و در زمره لوازم عدالت اجتماعی دانسته میشد.
🔹 فشارهای اقتصادی ناشی از جنگ و کاهش درآمدهای ارزی کشور دولت را وادار به تصویب برنامه ۲ سال اضطراری در سال های ۱۳۶۵ و ۱۳۶۶ کرده که هدف آن جلوگیری از تشدید مشکلات و نیز مبارزه با تورم بود. در این برنامه تلاش برای تغییر الگوی مصرف و تولید و تامین حداقل نیازهای مهم ضروری معیشتی مردم در اولویت قرار گرفت.
🔹 شرایط ویژه این سال ها موجب شد تا در فاصله ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۶ جنگ، تورم، رکود تولید و تجارت امکان سیاست گذاریهای بلندمدت را از دولت سلب کند و تصمیم گیری های فصلی و موقتی جایگزین استراتژی های بلندمدت شود. با این وجود گفتمان عدالت اجتماعی متناسب با طبقات پایین اجتماعی همچنان در دستور کار برنامههای مختلف دولت قرار داشت و این خط سیر در طول ۸ سال پیگیری شد.
🔹 به منظور تحقق آرمان عدالت اجتماعی دولت با بسط سیر خود در تمامی حوزه های اقتصادی، کنترل و نظارت بر اقتصاد را افزایش داد تا امکان سازماندهی منسجم امکانات بهتر فراهم شود. از سویی برای حفظ پویایی دولت نهادهای انقلابی مانند جهاد سازندگی و تقویت بخشهای تعاونی و... را در دستور کار قرار داد. این اقدامات به دولت امکان دارد تا باز توزیع امکانات را در میان اقشار جامعه عملی کند تا توان اقتصادی قشر کم درآمد جامعه بیشتر شود.
🔹 اجرای نظام توزیع کالا برگ و اختصاص یارانه ها به صورت مناسب به کالاهای اساسی این امکان را فراهم کرد تا دولت موسوی بتواند در شرایط اقتصادی سخت سالهای جنگ علاوه بر تامین هزینه های جنگ، دوران استقرار را با فراز و نشیبهای چندی از سر بگذراند.
🔹 در این دوران بخش وسیعی از صنایع داخلی بانکها و شرکتهای بیمه کشاورزی و ساختمانی، ملی اعلام شد و تجارت خارجی نیز تحت نظارت مستقیم دولت قرار گرفت. به این ترتیب سیاستهای کنترلی دولت و مهندسی اقتصادی که از ویژگی های دولت در اقتصاد های چپ است در این دوره بسط یافت.
♻️ ادامه دارد...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
۵_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ❇️ میرحسین موسوی؛ دولت جنگ و دغدغه مستضعفین. 🔹 این دوران در
۶_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی
❇️ هاشمی رفسنجانی ؛ توسعه به مثابه عدالت.
🔹 دولت آیتالله هاشمی رفسنجانی سرآغاز تحولاتی تازه برای ایران اسلامی بود؛ از سویی شرایط بی ثباتی آغاز انقلاب و دوره استقرار دولت اسلامی سپری شده بود اما از سویی جنگ تحمیلی آثار سنگین اقتصادی و اجتماعی خود را بر دوش دولت جدید نهاده بود.
🔹 پایان جنگ تحمیلی موجب شد تا توجه سیاستگذاران از پدیده های خارجی متوجه اوضاع داخلی شود. این توجه به داخل موجب تغییرات گسترده در حوزههای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شد. در سیاست داخلی در این سالها جناحهای سیاسی در قامت چپ، راست و تکنوکرات بازسازی شدند. در عرصه فرهنگی دیدگاهها در قبال فرهنگ بومی و غیربومی تنوع بیشتری یا. در حوزه اقتصادی چرخشی به سوی بازار و تقویت صنایع صورت گرفت.
🔹 گفتمان عدالت در دولت سازندگی تحولی تازه را تجربه کرد. برخلاف رویکرد دولت های پیشین به عدالت، در دولت هاشمی روی سخن دولت با صاحبان سرمایه و بخش بالای هرم جامعه بود.
🔹 این رویکرد با نوعی عملگرایی در هم پیچیده بود که شیوه و شکل رفتار دولت را نشان میداد. اعتقاد این دولت بر آن بود که در سایه افزایش حجم سرمایه است که عدالت به معنی بهره مندی همه اقشار جامعه از قدرت اقتصادی و کاهش فقر فراهم میشود.
🔹 از این رو هدف اصلی این دولت رشد اقتصادی و سازندگی بود که برای تامین این مهم هاشمی کابینه سازندگی را تشکیل داد. برخلاف کابینههای پیشین که اعضا با نگاهی مکتبی و ایدئولوژیک انتخاب می شدند، اعضای این کابینه را تکنوکرات های تشکیل میدهند که با رویکردی کمتر ایدئولوژیک سعی می کردند به شکل واقع گرایانه سیاست و اقتصاد را تعریف کنند.
🔹 از این رو پیگیری منافع ملی در سیاست خارجی و رشد اقتصادی در حوزه داخلی سرلوحه برنامههای دولت جدید قرار گرفت.
🔹 نگرش اقتصادی دولت هاشمی نیز مانند دولتهای پیشین خلاف آمد جریان اقتصادی جهانی نبود. با توجه به فروپاشی شوروی و کاهش تاثیرگذاری نظریات ساختارگرا در حوزه اقتصاد، گرایش به سوی اقتصاد بازار در سراسر دنیا شدت گرفت. از این رو دهه ۹۰ را می توان دوران احیای دوباره جریانهای راست در عرصه اقتصاد دانست.
🔹 بدین ترتیب به دنبال اتخاذ سیاست تمرکززدایی دولت مقرر شد تا همه بنگاههای اقتصادی که از آغاز انقلاب توسط شورای انقلاب و دولتهای پس از آن ملی اعلام شده بودند، به بخش خصوصی واگذار شود. از سویی با تاکید بر دولت حداقلی سعی شد تا فعالیت در بسیاری از حوزهها که تا پیش از این تحت نظارت کامل دولت صورت میگرفت به بخش خصوصی واگذار شود.
🔹 کاهش حضور دولت در عرصه اقتصاد میتواند نشانه بارزی برای تغییر نگاه به رابطه ملت و مردم باشد. در دولت های قبلی با توجه به اینکه هنوز مدت زیادی از انقلاب نگذشته بود، تحت تاثیر گفتمان انقلابی حاکم بر فضای سیاسی و اجتماعی، مردم به عنوان بخشی از دولت شناخته میشوند اما در گفتمان سیاسی دوره سازندگی، مدیران و اهل فن هستند که وظیفه برنامهریزی برای مردم را دارند. در این رویکرد تازه نوعی نگرش نخبه گرایانه به مدیران دیده میشود که تا پیش از این رنگ و بوی ضعیف تری داشت.
🔹 بدین ترتیب پس از پایان دهه ۶۰ در عرصه سیاست نیز نگاه از مردم متوجه مسئولین و مدیران نظام شد. این در حالی بود که در ادبیات سیاسی دهه شصت مردم گرایی مؤلفه بنیادین گفتمان سیاسی به شمار می آمد. این نگرش در حوزه سیاست تناسب کاملی با رویکرد اقتصادی دولت سازندگی داشت.
🔹 سیاست درهای باز یا گرایش به میانه روی در جهت تدوین استراتژی بلندمدت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور صورت گرفت. این تلاش اگر چه تاثیرات فرهنگی خود را در تغییر الگوی مصرف گرایش به مصرف گرایی، باقی می گذارد، اما توانست در تجهیز زیرساختهای اقتصادی تاثیرات قابل توجهی بر جای گذارد.
🔹 آقای هاشمی متناسب با رویکرد سیاسی و اقتصادی دولت خود عدالت را نیز بر اساس میزان بهره مندی تعریف می کند. عدالت در نگاه او تخصیص منابع به افراد و باز توزیع برابر مایحتاج مردم نیست، بلکه عدالت در ایجاد زمینه فعالیت و ادامه حیات اقتصادی مردم نهفته است. از این رو عدالت دارای مقدماتی ضروری در عرصه اقتصاد است که این مقدمات با توسعه اقتصادی فراهم می شود.
🔹 بدین ترتیب در دولت سازندگی گفتمان عدالت در نظام جمهوری اسلامی به نوعی متناسب با اهداف اقتصادی دولت بازتری شد. گفتمان عدالت در این دوره روی سخن با بخش بالای هرم اقتصاد و سیاست داشت چرا که این قسمت از تخصص و توان لازم برای تقویت اقتصاد کلان و پیشبرد توسعه اقتصادی برخوردار بودند!
🔹 در این گفتمان به جای مبارزه با فقر افزایش ثروت در ادبیات سیاسی مورد توجه قرار گرفت و رفاه اقتصادی و توسعه نشانهای برای نزدیکی به مفهوم واقعی عدالت دانسته میشد.
♻️ادامه دارد...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
۶_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ❇️ هاشمی رفسنجانی ؛ توسعه به مثابه عدالت. 🔹 دولت آیتالله ه
۷_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی
❇️ سید محمد خاتمی؛ عدالت در سایه توسعه سیاسی
🔹 گفتمان دولت خاتمی فضای سیاسی جامعه را نشانه گرفته و مفاهیمی تازه چون قانونگرایی، آزادی جامعه مدنی، تکثرگرایی و ... را وارد ادبیات سیاسی کرد. توجه ویژه خاتمی به این عرصه موجب شد تا نهادهای مدنی در این دوره فعال تر شوند.
🔹 روزنامهها و مطبوعات در این دوره به یکباره رشد بیسابقه یافته و فضای عمومی جامعه به شکلی سیاست را دغدغه اصلی خود قرار داد. بنیادی ترین دغدغه دولت خاتمی توسعه سیاسی بود که این خود نوع رویکرد گفتمانی او را نیز به مقوله عدالت تعیین می کرد.
🔹 تقدم توسعه سیاسی بر اقتصادی که تاکنون مورد عنایت خاص دولت هشت ساله سازندگی قرار داشت، گفتمان حاکم بر این دولت را به نظریات فرهنگی در
عرصه سیاست نزدیک می کرد. این وضعیت به شکل قابل توجهی تحت تاثیر پایگاههای اجتماعی دولت جدید و نیز نیروهای حامی دولت خاتمی قرار داشت.
🔹در طیفبندی اندیشههای سیاسی پیوسته هر نظریه باید میان دو ارزش عدالت و آزادی دست به انتخاب بزند که میتواند سرنوشت آن نظریه را تعیین کند. این انتخاب در واقع نقطه عزیمت آن نظریه را تعیین می کند و انتخاب نقطه آغاز ارزش شناختی یک نظریه در حوزه عدالت به معنی نفی آزادی نیست و بالعکس.
🔹 لیبرالیسم نقطه عزیمت خود را آزادی انتخاب می کند و سپس عدالت را تفسیر و برابری را در روشهای دموکراتیک، رای همگانی و قانون محقق میسازد اما مارکسیسم با آغاز از عدالت، آزادی برابر را طلب میکند و برابری اقتصادی را شرط تحقق آزادی و عدالت میداند.
🔹 گفتمان سیاسی دولت خاتمی در مواجهه با این انتخاب حیاتی، حرکت خود را از مفهوم آزادی آغاز می کند و در پرتو این ارزش اخلاقی میتوان دیگر ادبیات سیاسی دولت را نیز تفسیر کرد.
🔹 در حقیقت با پذیرش تقدم ارزش شناختی آزادی بر عدالت، خاتمی سعی میکند موقعیت جغرافیایی هر یک از مفاهیم جامعهمدنی، عدالت، دموکراسی و ... را در نقشه تئوریک خود تعیین کند.
🔹 خاتمی اهداف جنبش دوم خرداد را دو اصل مهم قانونگرایی و نهادینه شدن آزادی معرفی میکند اما تاکید می کند قانون، شرط لازم جدایی حوزه آزادی از دو مقوله هرج و مرج و استبداد است. با وضع محدودههای آزادی انسانها میتوان آزادی را در چارچوب قانون تعیین و تحدید کرد تا هم بتواند وجهی عادلانه داشته باشد و هم از هرج و مرج جلوگیری کند.
🔹اهمیت محوری آزادی در نظام ارزشی رئیسجمهور به اندازه ایست که این ارزش برای حفظ دین داری و نیز عدالت اهمیت دارد. به عبارتی دوام و بقای دین و عدالت به وجود آزادی است. عدالت نیز در پرتو آزادی تعریف می شود.
🔹با توجه به چنین رویکردی نسبت به تقدم و تاخّر جایگاه دو ارزش عدالت و آزادی در گفتمان سیاسی خاتمی میتوانیم به خوبی نزدیکی خاتمی به اندیشههای راست گرایانه را مشاهده کرد. طرح موضوع جامعه مدنی نیز در راستای توسعه آزادیها است.
🔹 از سویی محور اصلی همه ارزشها در نظر خاتمی انسان است. انسان در نظر او محور توسعه سیاسی و غایت آن است. جامعه مدنی در حقیقت عرصه تحقق آزادی انسان و حاکمیت بر سرنوشت خودش است. توجه ویژه خاتمی به توسعه سیاسی از تقدم انسان بر طبیعت در اندیشه او سرچشمه می گیرد.
🔹 در شرایطی که دولت هاشمی با اندیشه توسعه تکنولوژیک، نظریات توسعه اقتصادی را واکاوی میکرد، دولت خاتمی با دغدغه توسعهسیاسی توجه خود را به انسان و مسائل حوزه فرهنگی معطوف کرده بود.
🔹 بدین ترتیب تفوق گفتمان توسعه سیاسی موجب شد تا موضوع عدالت به مسئلهای ثانوی تبدیل شود و طرح عدالت به عنوان نتیجه آزادی، موجب شد تا این مسئله جایگاهی حاشیه پیدا کند.
🔹 از نظر خاتمی هیچگونه تعارض میان آزادی و دموکراسی با مردم سالاری دینی وجود ندارد و آزادی انسان در تعیین سرنوشت سیاسی خود را متاثر از "مدینه النبی" میداند.
🔹 ارزش هایی مانند عدالت که در جایگاه ثانوی نسبت به ارزش آزادی قرار داشتند بیش از آن که صبغهای اقتصادی داشته باشند، رنگ و بوی سیاسی داشتند. از این رو گفتمان عدالت نسبت به گفتمان سیاسی غالب بر ادبیات سیاستگذاران جایگاهی حاشیهای داشت.
♻️ ادامه دارد...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
۷_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ❇️ سید محمد خاتمی؛ عدالت در سایه توسعه سیاسی 🔹 گفتمان دولت
۸_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی
❇️ عدالت اجتماعی در دولت های احمدی نژاد| بخش اول
✅ #سهام_عدالت_ازرؤیاتاواقعیت
🔹 عدالت اجتماعی یکی از اهداف احمدی نژاد در شعارهای انتخاباتی اش بود. او در این راستا اقداماتی چون تخصیص سهام عدالت و هدفمندی یارانه ها را در برنامه ی خود قرار داد ولی اقدامات احمدی نژاد با مشکلاتی همراه بود.
🔹 از جمله ایرادات سهام عدالت نحوه ی شناسایی صحیح و عادلانه ی مشمولان طرح سهام عدالت، مشکل در تعيين اقشار کم درآمد و رانت خواری افراد فرصت طلب می باشد.
🔹 تجربه ناموفق کشورهای مختلف و آثار بد تجربه ی کوپن سهام عدالت بر توزیع درآمد در کشورهای اروپای شرقی دلیل دیگری است که نمی توان به نتیجه طرح در جهت توسعه ی عدالت اجتماعی امیدوار بود.
🔹 از آنجا که رفع فقر جز با اشتغال امکان ندارد و واگذاری سهام و سود ناچیز آن نمی تواند بر اشتغال زایی تأثیر بگذارد، معضل طرح این است که بر اساس نمونه گیری مرکز آمار ایران، در بهترین شرایط 40 درصد از خانوارهای دهک اول در آمدی تحت نظام های حمایتی هستند و بقیه ی خانوارهای این دهک از هیچ پوشش حمایتی برخوردار نیستند که اکثر آنها هم روستاییان هستند، لذا دست یافتن به شناخت کامل نیارمند حمایت، جدی می باشد.
🔹 براساس ارقام اعلام شده بایستی ۲۵۰ میلیارد تومان سود مرحله ی اول میان ۵ میلیون نفر تقسیم گردد؛ یعنی سود هر نفر ۵۰ هزار تومان خواهد بود که درآمد و نفع ماهانه 4 هزار و ۲۰۰ تومان را برای آنها به ارمغان می آورد. این درآمد ۲۰۰ تومان در ماه یعنی آنکه طرح بزرگ دولت برای برقراری عدالت اجتماعی روزی ۱۶۰ تومان برای دارندگان سهام عدالت سود به همراه داشته است. حال سؤال اینکه با این مبلغ فرد چگونه یک سال زندگی را مدیریت کند؟ (یا این مبلغ چه کمک قابل اعتنایی به وضعیت مردم میکند؟ مخصوصا با آنهمه تبلیغ و مانور روی این طرح!)
♻️ ادامه دارد...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane