💠 انقلاب اکبر و عدالتخواهی اسلامی| بخش اول
🔹 شناخت هویت انقلاب کلید حل مسائل پس از انقلاب است. مهمترین ویژگی انقلاب ایران، یک حقیقت ساده و آشنا اما عمیق و چندبعدی است؛ اسلامی بودن آن! واقعیات و روایات دست اول از انقلاب ایران حقیقت و اهمیت هویت اسلامی داشتن انقلاب را اثبات میکنند، حقیقت و اهمیتی که هرکدام در مقاطع مختلف از سوی مخالفین یا پشیمان شدگان انقلاب مورد تردید و انکار قرار گرفته و میگیرد.
🔹 اکثریت شعارها، مبارزات و اهداف در انقلاب جهت و هویت اسلامی داشتند حتی بخش های درظاهر مادی. مطالبات و مبارزات عدالتخواهانه و آزادی جویانه هم ذیل اسلام خواهی و با صبغه اسلامی تحقق می یافت و گاه حتی محروم ترین اقشار انقلابی اقرار میکردند که نه برای شغل و شکم که برای عزت و شرف اسلامی قیام کرده اند. تمام ویژگی های حیاتی انقلاب ایران که در ادامه ذکر میشود نتیجه و ذیل هویت وحدت بخش اسلامیت انقلاب است:
1⃣ جامعیت
🔹 انقلاب اسلامی ایران از چند بعد واجد ویژگی جامعیت است؛ اهداف مادی و معنوی، مبارزه با استعمار خارجی و استبداد داخلی، تاکید بر عدالت و آزادی، توجه به فرهنگ، سیاست و اقتصاد. البته دارا بودن جمیع این امتیازات به معنی تجمیع انباشتی و ناشیانه آنها نیست بلکه نتیجه منطقی مکتب کامل و متعالی اسلام است، ضمن اینکه در تمام این موارد به تفکیک های مدرن اعتقادی ندارد؛ مادیت را خالی از معنویت نمی بیند، اهداف مادی را ذیل و ضمن معنویت تعریف میکند. استبداد را منفصل از استعمار نمیداند و بازیچه نظام سلطه بودن رژیم های سفارشی را تشخیص میدهد. تضادی میان عدالت و آزادی قائل نیست و آنها را مقوم و مکمل هم میداند. اقتصاد را جدا یا زیربنای فرهنگ و سیاست نمیداند و آنها را سه بعد به هم پیوسته حیات جمعی میداند که در جهان بینی اسلامی امکان همزیستی و هم افزایی دارند. این جامعیت نگرشی و راهبردی با تمام پیچیدگی های جذاب و وحدت بخشش مرهون جامعیت نگاه و رویکرد اسلامی است که منجر به برتری انقلاب اکبر ایران نسبت به انقلاب اکتبر شوروی و انقلاب کبیر فرانسه شده است!
2⃣ شاملیت
🔹 انقلاب ایران برخلاف رسم رایج انقلاب های جهان محدود به قشر و طیف یا طبقه خاصی نیست؛ هم فقرا را در بر میگیرد و هم اغنیا، هم روستاییان هم شهریان، هم زنان هم مردان، هم کشاورزان هم کارمندان هم بازاریان هم صنعتگران، هم جوانان هم غیرجوانان، حتی هم مسلمانان هم غیرمسلمانان. این شاملیت نیز ناشی از عمومیت حداکثری مخاطب اسلام است. البته ظرایفی وجود دارد. هرچند هم فقرا حضور داشتند و مخاطب هستند و هم اغنیا، اما نقش و امید به فقرا بیشتر است. به تعبیر شهید مطهری جهتگیری انقلاب به سوی مستضعفین است اما خواستگاه انقلاب منحصر در آنها نیست.
3⃣ معنویت
🔹 انقلاب ایران برخلاف مشهورات زمانه که سخن از پایان دین و معنویت در دنیای معاصر می گفتند، هم خواستگاهی معنوی دارد و هم هدف معنوی و هم منبع نیروی معنوی، و این به ویژه برخلاف جریاناتی بود که معنویات را فریب و ادیان را افیون می دانستند؛ و فراتر از نگاه هایی است که دین را ابزاری کارکردی تصور میکنند، البته معمولا در تقابل با انقلاب و در جهت حفظ وضع ظالمانه موجود. اینجا اما معنویت دینی منبع و متن و مقوم و مقصود انقلاب بود.
4⃣ عدالت
🔹 عدالتخواهی شبکه ای روح انقلاب اسلامی است. انقلاب به دنبال عدالت چه به معنای جامع چندبعدی و چه در معنای خاص اقتصادی است. البته عدالت مدنظر انقلاب اسلامی تفاوت مبنایی با عدالت مطلوب نظریات مدرن دارد. عدالت به عنوان هدف میانی انقلاب دینی، زمینه ساز تعالی جمعی تعریف میشود. جریان غالب و مردمی انقلاب عدالت را هم ذیل اسلام میخواهند یعنی عدالتخواهی اسلامی و این مسئله ایست که این ایام به ویژه به خاطر گرم شدن بازار عدالتخواهی های رنگارنگ تقلبی و التقاطی به شدت شایسته توجه و تمرکز است.
💠 جامعه شناسی اسلامی
💠 @iisociology
💠 انقلاب اکبر و عدالتخواهی اسلامی| بخش دوم
🔹 فارغ از توأمان بودن عدالت و معنویت در نگاه اسلامی؛ از حیث تخصصی اجتماعی و اقتصادی نیز عدالت اسلامی تفاوت های اساسی با عدالت های چپ و راست مدرن دارد. به عنوان مثال شاخصه رایج نظریات مدرن عدالت اولویت دادن پسینی به مرحله توزیعی است در حالی که اسلام به صورت پیشینی و در دو مرحله تکوینی و فرایندی نیز به ضرورت عدالت توجه و تأکید دارد و همین خود ویژگی مثبتی است چرا که از جنس پیشگیری قبل از بیماری و نیاز به درمان است! اسلام منتظر نمی ماند تا رقابت در هر شرایط ناعادلانه ای آغاز شده و با هر فرایند ظالمانه ای ادامه یابد تا در انتها تلاش در جهت توزیع عادلانه یا منصفانه داشته باشد! نمونه دیگر مسئله برابری است که در بسیاری از قرائت های چپ، برابر با عدالت انگاشته میشود اما اسلام برابری را گاه حتی بی عدالتی می داند. از طرف دیگر اسلام و انقلاب اسلامی عدالت را محدود در وجه مادی آن تصور نکرده و منحصرکردن عدالت و انسان و هستی به وجه مادی را بزرگترین ظلم و ضدعدالت علیه بشریت می داند. از حیث گستره نیز عدالت را صرفا منحصر در مرزهای جغرافیایی تصور نکرده بلکه آن را موهبت و البته مسئولیتی برای تمام جهانیان و به ویژه مستضعفان مسلمان و غیرمسلمان آن قلمداد میکند.
5⃣ حریت
🔹 آزادی خواهی وجه مکمل عدالتخواهی اسلامی انقلاب است که در ارتباط متقابل و متکامل با آن قرار دارد. این وجه انقلاب نیز ویژگی های منحصربه فردی دارد؛ علاوه بر توجه به آزادی های معنوی به عنوان گمشده جهان بیمار معاصر، عنایت به عدالت در آزادی و آزادی برای همه و در سایه عدالت و نه آزادی صرفا برای طبقه خاص یا در جنبه های خاص، از وجوه تمایز آزادی خواهی اسلامی انقلاب ایران است.
6⃣ معرفت
🔹 انقلاب ایران با تمام شور و احساسی که دارد خالی از یک بعد معرفتی عمیق و دقیق نیست بلکه هم توسط علمای عامل و مبتنی بر علوم اسلامی هدایت شده و هم اعتقاد و اعتماد حداکثری اجتماعی و تاریخی مردم به آن علوم و علما وجود داشته و حقیقتا همین قوت معرفتی مطابق با حقیقت هستی و متناسب با بستر تاریخی و فرهنگی و با هدایت علمای عامل بوده است که توانسته در عقل و قلب ایرانیان تحول و جوش و خروشی بی سابقه و گسترده ایجاد کرده و آنها را قادر به کنش های انقلابی در مقیاس کلان و تام یک امت کند. قابل انکار نیست که تحقق خارجی و اجتماعی انقلاب ایران محصول فقه انقلابی اسلامی است، فقه به عنوان علم تجویزی روشمند و ریشه داری که پیوندهای ناگسستنی با لایه های مختلف حیات انسان ایرانی دارد. البته فقه اسلامی به ویژه در مشرب و اندیشه و عمل رهبران انقلاب پشتگرم به پایه های مستحکم فلسفه اسلامی و آغشته و دلگرم به عرفان اسلامی است و برآیند این سه علم به هم پیوسته به عنوان حکمت اسلامی است که انقلاب اسلامی را محقق و موفق کرده است، حکمتی که چکیده و نتیجه قرن ها تحقیق و تفحص در معارف اسلامی است. اعتماد مردمی به معرفت و مرجع اسلامی در راهبری انقلاب، هم ناشی از روح و روحیه اسلامی و هم نتیجه تجارب تاریخی متفاوت و متعدد علوم و علمای اسلامی در طلایه داری نهضت ها و انقلاب های ایرانی؛ از سربداران تا تنباکو تا مشروطه تا نفت و سرانجام انقلاب اسلامی ایران.
💠 باید توجه شود که پنج خصلت ذکر شده نیز هماهنگ با معرفت اسلامی و حتی به معنایی مولود آن هستند. برای نمونه عدالتخواهی اسلامی به واسطه معرفت اسلامی معنی و تعین پیدا کرده و امروزه هم اگر پیگیری عدالتخواهی بیش از پیش ضروری است، بهترین و شاید تنها راه آن احیا و بسط عدالتخواهی و عدالتپژوهی اسلامی است. این امری کاملا طبیعی و منطقی است که تداوم انقلاب باید به مدد علل پدیدآورنده آن باشد، در واقع انقلاب پدرخوانده نمیخواهد! البته تلاش در جهت عدالتخواهی و عدالتخوانی اسلامی به ویژه در زمینه اجتماعی محدود به فقه اجتماعی انقلابی نیست بلکه احیا و تکوین علوم اجتماعی اسلامی مسئله محور و مردمی و کارآمد مبتنی بر حکمت و میراث اسلامی و با استفاده تهذیبی از علوم اجتماعی موجود به ویژه گرایش های انتقادی آن ضرورتی انکارناپذیر دارد.
✍ کیوان سلیمانی
🔸 یادداشتی کوتاه برای نشریه قسط جنبش عدالتخواه.
💠 جامعه شناسی اسلامی
💠 @iisociology
⛔️ بیراهه تحریف واقعیت برای تغییر احساس و ذهنیت جمعی
✅ تغییر واقعیت برای تصحیح احساس و ذهنیت جمعی
🔻 شاید در حقیقت امر یا از دیدگاه برخی ها، ذهنیت و احساس طبقه مستضعف یا اقشار محروم معرفی شده در یادداشت "در آستانه عصیان" (https://eitaa.com/edallatkhahi/60) کاملا مطابق با واقعیت نباشد اما همین ذهنیت و حساسیت جمعیِ در آستانه عصیان، درست یا اشتباه، از اهمیت ویژه و اثر واقعی برخوردار است حتی اگر دقیق یا کاملا صحیح نباشد، هر چند چندان دور از واقع هم نیست!
🔻 اگر امکان تغییری وجود داشته باشد که قطعا وجود دارد و فراتر از آن تغییراتی در حال رخ دادن است و فراتر از این، وقایع و مسائل جمهوری اسلامی را باید در دل مسیر کلان حرکت مثبت انقلاب اسلامی دید و تحلیل کرد، اما اگر بخش قابل توجهی از مردم به آن امکان و این حرکت، امید و ایمان چندانی چون سابق نداشته باشند، این حسِ رو به یأس جمعی باید به عنوان یک متغیر واقعی در نظر گرفته شده و برای آن تدابیر و تصمیمات علمی و عملی لحاظ شود.
🔻 باید بدون هراس، محافظه کاری یا منفعت گرایی، واقعیت مسئله یا بحران شناسایی شده و سپس میزان انطباق ذهنیت و احساس جمعی با آن سنجیده شود و برای ایجاد تغییر مثبت در واقعیت عینی موجود و به تبع آن واقعیت ذهنی برساخته از آن، اراده و تلاش کرد، چه در سطح کلان ساختاری و چه در سطح خرد تک تک مسئولین رسمی و غیررسمی.
🔺 نکته مهم نسبت بین این دو روی یک سکه است؛ میتوان راه صحیح و سخت تر را انتخاب کرد و به اصلاح و تغییر واقعیت خارجی پرداخت تا به تبع آن ذهنیت و احساس جمعی نسبت به آن هم بهبود پیدا کرده و اصلاح نیز شود، و میتوان بیراهه ساده یا سودآور تر را همچون سابق در پیش گرفت و بدون توجه جدی و کافی به واقعیت مسئله دار موجود، به سعی رسانه ای و کلیشه ای و گاه اجباری و طلبکارانه در اصلاح ذهنیت جمعی از واقعیت موجود پرداخت.
🔻 البته بخشی از تلاش برای تغییر مثبت وضع موجود شامل تلاش در جهت ساخت و تصحیح ذهنیت از وضع موجود و آینده است اما اگر ساخت ساحت ذهنی بر ساخت واقعیت عینی مقدم شود یا حتی جایگزین آن شود؛ همین تلاش نتیجه عکس داده و علاوه بر غفلت از بهبود وضعیت خارجی؛ موجب تشدید و بازتولید ذهنیت منفی نسبت به آن می شود. (دوگانه واقعی/ذهنی، ذهنی است نه واقعی!)
🔻 در واقع بخش اصلی تلاش در جهت بهبود ذهنیت و احساس جمعی، از جنس کنش و عمل عینی و ملموس است و این سنخ اقدامات به صورت مستقیم و گسترده ای در ساحات ذهنی و احساسی تأثیرگذار و تغییرساز هستند و برای آنها که ذهنیت جامعه نسبت به واقعیت برایشان اصالت یافته و حتی به قیمت تحریف حقیقت به دنبال تصحیح ذهنیت هستند! نیز چاره ای جز اقدام و عمل نیست.
🔻 تلاش های تحریفی و انحرافی شاید در کوتاه مدت ثمره رسانه ای و سیاسی داشته باشند اما در بلندمدت مقوم مشکلات و فاجعه زا هستند. درست است که برای مقابله با هجمه جهانی و حتی داخلی در جهت تحریف و تخریب و تضعیف ذهنیت و احساس و اراده جمعی ملت باید به دفاع متقابل پرداخت اما باز هم بهترین دفاع، تلاش عملی برای خدمت به ملت است.
🔻 به عنوان مثال اگر به جای تلاش در جهت حل مسئله ای اجتماعی همچون فقر به تلاش رسانه ای و شبه علمی و آمارسازی برای منحل کردن مسئله یا پاک کردن صورت مسئله پرداخته شود، یا اولویت گذاری نا به جا انجام شود؛ نه تنها واقعیت وضعیت موجود بهبود پیدا نمیکند بلکه ذهنیت و احساس منفی نسبت به آن و علل آن و حتی واقعیت آن به واسطه ارتباط متقابل با هویت بین الاذهانی اش نیز تشدید و بازتولید میشود.
🔻 البته در ایرانِ پس از انقلاب شرایط به گونه ای است که ذهنیت بسیاری از مردم، واقع بینانه تر و احساس آنها امیدوارانه تر و عزم آنها جزم تر از بخش قابل توجهی از مسئولین است و حتی این مسئولین هستند که باید پیرو مردم باشند اما طیف متنوعی از علل معرفتی و غیرمعرفتی همان تحجر شبه علمی، حس ذلت ملی، ضعف قدرت ایمانی، غلبه قدرتخواهی، شهوت شهرت طلبی، اصالت منفعت جویی، عناد عداوت آمیز یا ... آنها را به تقابل یا تخاصم با حقیقت، عدالت و ملت واداشته است.
🔻 نکته دیگر اینکه اقشار مرفه و متوسط در احساس و تبلیغ و تشدید و حتی تولید وضعیت ناعادلانه موجود سهم مستقیم و غیرمستقیم به مراتب بیشتری از طبقه مستضعف و اقشار محروم دارند! و همین نیز به شدت بر حجم و شدت ذهنیت ناراضی و احساس انتقادی و احتمال کنش های اعتراضی جمعی می افزاید.
🔻 از طرفی تغییر به نفع مستضعفین و به سمت عدالت اسلامی موجب تقویت #امنیت داخلی و خارجی، موفقیت و حتی صدور #انقلاب، حرکت در مسیر #مصلحت و تحقق حقیقی #جمهوریت و #اسلامیت جمهوری اسلامی میشود. (در مطلبی مستقل به دوگانه های کاذبی که در تقابل با عدالت برساخته شده اند پرداخته میشود.)
🔺 خلاصه آنکه دو صد گفته چون نیم کردار نیست!
✍ کیوان سلیمانی
💠 جامعه شناسی اسلامی
💠 @edallatkhahi
💠 انقلاب/جمهوری اسلامی و جریانات غیرانقلابی، ضدانقلاب، انقلابی نما و انقلابی| بخش اول
💎 انقلابی نمایان ضدانقلاب و جمهوری سرایان ضدجمهوریت!
◀️ سه طیف و جریان غیرانقلابی، ضدانقلاب و انقلابی نما با تشخیص اشتباه یا تحریف عمدی #نسبت_انقلاب_و_جمهوری اسلامی در جهت تضعیف و تخریب جمهوری و انقلاب اسلامی حرکت میکنند؛
1⃣ الف) شاخه چپ نمای سازشکار ناکارآمد #جریان_غیرانقلابی از سازندگی، اصلاحات تا اعتدال، انقلاب را پایان یافته در 57 دانسته و جمهوری را ساختاری ایستا متناسب با شرایط ثبات تلقی میکنند و سرانجام کارشان هضم جمهوری در نظم جهانی با نفی انقلاب اسلامی است.
1⃣ ب) شاخه راست گرای منفعل محافظه کار #جریان_غیرانقلابی، از اصولگرایان تا نواصولگرایان، در سخن یا مخصوصا عمل همسانی و این همانی بالایی بین انقلاب و جمهوری اسلامی در سطح تشکیلات و گاه حتی اشخاص قائلند و با محافظه کاری نسبت به ضعف های ساختاری و مسئولین جمهوری اسلامی در جهت تضعیف هویت انقلابی آن حرکت میکنند که ثمری جز تحریف اصول انقلاب اسلامی توأم با تخریب اساسی جمهوری اسلامی ندارد.
2⃣ #خرده_جریان_ضدانقلاب مخالف یا معاند، از سلطنت خواهان تا اسلام ستیزان، جمهوری دیکتاتور اسلامی را ثمره مخرب انقلاب کودتاوار اسلامی میدانند و با هر دو مخالفند و چاره کار را پایان انقلاب اسلامی از طریق تحریف و تضعیف و سرانجام تخریب جمهوری اسلامی میدانند.
3⃣ #خرده_جریان_انقلابی_نمایی غوغاسالار و قبیله گرا، از فرقه انحرافی تا غرغروهای شبه منتقد، به صورت شتابزده، احساساتی و غیرواقع بینانه جمهوری اسلامی را امری مطلقا جدا از انقلاب اسلامی یا حتی دشمن اصلی آن تصور کرده و با ستایش شاعرانه انقلاب اسلامی به جنگ با جمهوری اسلامی برخواسته اند و به اسم خمینی بر رسم خامنه ای شوریده اند و نتیجه کارشان چیزی جز همراهی و همسویی مستقیم و غیرمستقیم با دشمنان داخلی و خارجی انقلاب اسلامی نیست.
◀️ بهترین مواجهه با شبه اپوزیسیون های طلبکار پراکنده در دو طیف غیرانقلابی و فرقه انقلابی نما این است که مسئولیت هایی به آنها سپرده شود تا مدیریت کنند و لوازم #مدیریت_اجرایی در بستر واقعیات خارجی را لمس، و معقولیت فاصله طیفی عملکردها با آرمان و رویا را متناسب با #توانایی ها و امکانات و #موانع و شرایط احساس کنند و بعد نتیجه عملکرد خودشان سنجیده و قضاوت شود وگرنه شبانه روز #غر_غیردقیق زدن و نقد سلبی کردن و فاصله واقعیت تا آرمان را به رخ کشیدن که کار سختی نیست.
🔸 البته اکثریت آنها مسئولیت ها و #فرصت های بزرگی در اختیار داشته و دارند و ثمره سیاست ها و مدیریتشان بر عموم مردم و متخصصین آشکار است و همین نتیجه ناموفق عملکرد خودشان است که فرصت موج سواری بر نارضایتی های مردمی را برایشان فراهم کرده است.
🔸 به هر حال شیون و زاری بر قبر #جمهوری_اسلامی همراه با نفی و نفرین آن، و تمجید و تکریم نوستالژیک #انقلاب_اسلامی راحت طلبانه ترین و ساده ترین تصمیم و کنش ممکن است، و البته منافقانه ترین رفتار وقتی که خودت مسئول بودی یا هستی.
🔹 انقلاب اسلامی عامل #تحقق و تثبیت جمهوری اسلامی، و جمهوری اسلامی بستر تقویت و #تکامل انقلاب اسلامی است. از جهتی انقلابی گری فردی و جمعی و ساختاری عامل #تداوم حیات حقیقی جمهوری اسلامی است. البته نه انقلاب اسلامی پدیده ای کاملا مقدس و منزه از هر خطا بود و نه جمهوری اسلامی واقعیتی سراسر شر و اشتباه؛ هر دو تلاش های انسانی خطاپذیر هستند در مقیاس یک امت و در بستر بشریت، جهت اسلامی سازی فرد و جامعه و جهان در حد توان و امکان با توجه به شرایط و موانع.
🔸 در این شرایط مخالف خوان های خودمسئول به شدت مشغول نشر ناامیدی ناشی از تشدید #ناکارآمدی خودساخته نظام و #نارضایتی برخواسته و برساخته مردمی هستند و به هر بهانه از جمله در حمایت قبیله ای از کارمند سابق جمهوری و متهم و محکوم به فساد اقتصادی، ناجوانمردانه ترین حملات را علیه رهبر انقلاب انجام می دهند. همراهی کورکورانه با این فرقه بازی ها، بدترین انتخاب ممکن برای جریان انقلابی است که عده ای از سر احساسات و سطحی نگری به آن گرفتار شده اند.
🔹 آنچه پذیرفته است، وجود نقص و اشکال در عملکرد مسئولین و سازوکارهای ساختارهای جمهوری اسلامی، البته در دل موانع، مخالفان و دشمنان داخلی و خارجی است که مستلزم #تحلیل_تخصصی و #نقد_ناسازشگر و #پیشنهاد_سازنده ایجابی مستمر در عین در نظر گرفتن جوانب و ابعاد مسائل است. از این جهت جمهوری مسیری جز هر چه انقلابی و اسلامی تر شدن ندارد و باید موانع آن را شناخت و برطرف کرد.
🔹 این نکات درباره روند و جنس این سنخ رویکردهاست و ربط مستقیمی به انتقادات جاری در کشور ندارد و بسیاری از این نقدها صحیح است؛ به ویژه در مواردی که نقص واضح در قانون و سازوکار وجود دارد یا به خاطر منفعت و قدرت، نقض فاحش قانونِ مفید انجام میشود.
💠 جامعه شناسی اسلامی
💠 @iisociology
💠 انقلاب/جمهوری اسلامی و جریانات غیرانقلابی، ضدانقلاب، انقلابی نما و انقلابی| بخش دوم
💎 عدالتخواهی انتقادی در جهت جمهوری انقلابی اسلامی
4⃣ #جریان_انقلابی منتقد متعهد، از عدالتخواهان تا منتقدان فراجناحی، با هدایت رهبر انقلاب/جمهوری اسلامی، مسیری متفاوت با این سه جریان ترسیم میکنند:
💎 #بعضی خیال میکنند انقلاب فقط در سال ۵۷ بود و #تمام شد؛ این خطاست. انقلاب در سال ۵۷ #شروع شد. #آغاز_تغییر و #آغاز_حرکت_اصلاحی در جامعه در سال ۵۷ اتفاق افتاد. این حرکت باید #عمیقتر، وسیعتر و #خردمندانهتر ادامه پیدا کند نه اینکه متوقف شود.
💎 اینکه ما خیال کنیم #انقلاب_بدون_نظام معنی میدهد، خطای دیگری است. ازآنطرف برخی تصور میکنند باید #به_اسم_انقلاب، به همهچیز و همه حوادث به #همهی_بخشهای_نظام_اسلامی، اعتراض و انتقاد و... کنند؛ #نه، این نیست.
💎 یک #آگاهی_انقلابی و #کمال_سیاسی در #ملت_ایران به وجود آمده که میتوانند بین #نظام_انقلابی_امت_و_امامت و #تشکیلات_دیوانسالاری تفکیک کنند؛ در یکجا انتقادی داشته باشند اما از اصل نظامی که بهوسیلهی انقلاب به وجود آمده است با #همهی_وجود #دفاع کنند.
💎 #انتقاد_مردم، فقط از #دولت و #مجلس و #قوهی_قضائیه نیست؛ نه، ممکن است از #شخص_حقیر هم انتقاد داشته باشند اما این انتقاد منافاتی ندارد با #ایستادگی_پای_نظام_اسلامی و نظام انقلابی که با فداکاری این ملت به وجود آمده است.
🔹 نکته تکمیلی برگرفته از این تحلیل، تفکیک هوشمندانه نظام انقلابی امت و امامت از تشکیلات دیوانسالاری است؛ بر این اساس، اساس جمهوری انقلابی اسلامی، دوگانه #رهبر_انقلاب و #ملت_انقلابی است که باید برای همراه شدن نظری و عملی تشکیلات و مسئولین و اقشار سرخورده مردمی با آنها تلاش کرد.
💎 لُبِّ ماموریت جریان انقلابی و منتقدان فراجناحی، احیاء و تقویت و تکامل #نهضت_عدالتخواهی مردمی اسلامی است که در سه محور عدالتخواهی؛ عدالتخوانی و عدالتپژوهی و با شبکه ای از تغییرات مثبت نظری/عملی و جزئی/اساسی قابل دست یابی است. به جزئیات این سه گانه در مطلبی مستقل پرداخته خواهد شد.
1⃣ وظیفه مقدماتی جریان انقلابی، #آسیب_شناسی تجربه چهل ساله و #جریان_شناسی نیروهای موجود در کشور در جهت حرکت علمی و عملی توأم با تخصص و تعهد است. در این مسیر گذر از جریانات ناکارآمد معطوف به #تعلیق_انقلاب با محافظه کاری غیرانقلابی اصلاح طلب و اصولگرا، #تحریف_انقلاب با بازی شخصی انقلابی نمایی و #تهدید_انقلاب با شوخی کهنه ضدانقلابی، ضرورت ابتدایی جریان انقلابی برای #تکمیل_انقلاب است. در این زمینه یادداشت زیر را مطالعه بفرمایید:
🌐 عدالتخواهی انقلابی و جریانات ضدعدالت:
🌐 t.me/ut_armanedalatkhahi/360
2⃣ مسئولیت تکمیلی جریان انقلابی، اتخاذ روش و منش منطقیِ تشخیص عاقلانه #اولویت ها با تحلیل تخصصی و پرهیز از جهت گیری سطحی یا شخصی و یا بازیچه شدن توسط جناح های قبیله ای است. در این زمینه یادداشت زیر را مطالعه بفرمایید:
🌐 عدالت و ضدعدالت| اولویت سنجی منطقی یا گزینش شخصی؟
🌐 t.me/ut_armanedalatkhahi/422
3⃣ تشخیص صراط صحیح و صریح #عدالت_اسلامی در معرکه عدالتخواهان رنگارنگ قبیله ای، تخریبی، تقلیل گرا، محافظه کار یا نمایشی، گام اصلی ماموریت جریان انقلابی است. در تکمیل مباحث همین یادداشت، مطلب مختصر زیر را مطالعه بفرمایید:
🌐 احیای عدالتخواهی در معرکه عدالتخواهان:
🌐 t.me/ut_armanedalatkhahi/344
4⃣ #مردمی بودن یا شدن با کیفیت و کمیت مطلوب، از دیگر اولویت های اصلی جریان انقلابی است که البته در آن ضعف ملموس داشته و در جهت رفع آن باید تلاش کند. برای این هدف، پرهیز از مردم سرایی های کلیشه ای، صوری، تصنعی، موقتی یا طلبکارانه ضروری است؛ بهترین راه مردمی بودن، مردمی زیستن و همراه و حامی و رسانه مردم بودن و فراتر از آن همفکری و توانمندسازی مردم است، به ویژه در زمینه مطالبات عدالتخواهانه. در این رابطه پیشنهاد اولیه زیر را مطالعه بفرمایید:
🌐 نهضت های مردمی عدالتخواهی اسلامی:
🌐 t.me/nehzatedalatkhahi/1582
✍ کیوان سلیمانی
💠 جامعه شناسی اسلامی
💠 @iisociology
💠 «جمعیت» اسلامی علیه «فردیت» سرمایه داری.
💎 عدالت، کلید مهدویت!
🔹 یکی از بزرگترین خطرهایی که اسلام برای نظام سرمایه داری ایجاد می کند ناشی از خصلت جمع گرایانه آن است؛ علاوه بر «معنویت» و «عدالت»، «جمعیت» نیز متغیری مهم با «هویت» مستقل است که از سوی اسلام مورد توجه ویژه قرار گرفته و در تضاد با فردگراییِ آیین سرمایه داری است. عنصر جمعیت در تحقق معنویت و عدالت هم نقش کلیدی دارد.
🔸 فردگرایی از اصول محوری سرمایه سالاری مدرن است. سرمایه داری اقتصادی و فرهنگی بر فردگرایی و جمع زدایی هر چه بیشتر تأکید دارد، فردهایی پراکنده در فرهنگ متکثر و اقتصاد خودخواهانه. در مثالی ساده این پراکنده سازی ذهنی و عینی، مشابه تفرقه افکنی و پراکنده سازی سربازان یک لشگر نظامی و سپس سلطه و مدیریت بر آن است!
🔹 اسلام به شدت بر جمع گرایی تأکید می کند، از سطح خرد اخوت و خانواده تا قومیت و محله تا جماعت و مدینه و تا جمهوریت و جهان اسلامی. البته صرف جمعیت فاقد ماهیت و ارزش مستقل است اما عامل و زمینه تحقق مطلوب هدف مستقل «معنویت در ضمن عدالت» است. در آیین اسلام، هم عدالتخواهی و قیام به قسط با تمام راهبردهای درونی همچون زکات و انفاق و جهاد با فقر و فساد و تبعیض، جمعی است و هم معنویت و عبادت همچون نماز و حج و زیارت و حتی اعتکاف.
🔹 جالب است که در سلوک صحیح عرفان اسلامی هم تأکید زیادی بر توجه به اجتماع از یک سو و تأکید بر رفیق و جمع سلوکی و جمع از سوی دیگر شده است. اسلام فراتر از «عرفان اجتماعی» که سلوک فردی در ضمن جمع است، بر «عرفان جمعی» که سلوک عارفانه جمعی است نیز تأکید میکند، سفر نهایی و چهارم عارف کامل حقیقی در «بازگشت» به جمع برای هدایت سلوک جمعی تعریف شده و در واقع تلاشی است در جهت نوعی «عرفان جمعی» به سمت ساخت «جمعی عرفانی».
🔹 با این همه، اسلام تأکید بر فردگرایی بسیار دقیق و حداکثری البته صحیحی نیز دارد که کاملا در نقطه مقابل فردگرایی کثرتگرای حول توهمات و نیازهای کاذب و خودخواهی های مادی سرمایه داری است، «انسان اسلامی» در عین فدای جمع و در خدمت جمع بودن، می داند که در حقیقت امر تنهاست و گویی خدا تنها او را خلق کرده و باید فقط به خود بپردازد و همه فعالیت های اجتماعی خود را نیز در راستای ارتباط خود با خدا تحقق ببخشد.
🔹 اهتمام به تقویت «هویت جمعی» اسلامی در جمهوری اسلامی و همچنین جماعت های اسلامی کشورهای مختلف جهان در جهت تحقق آرمان جهان معنوی عادلانه اسلام، مأموریت مهم افراد، جمعیت ها، جوامع و جمهوری اسلامی است. شاید اهتمام جمعی به مسئله عدالت توحیدی با تمام ابعاد و جوانب، راهبرد طلایی مقدماتی مبارزاتی گذر از جهان ظالمانه فردگرایانه ماتریالیستی سرمایه داری، و حرکت به سمت معنویت جمعی حداکثری و تشکیل هویت جهانی اسلامی در عصر مهدویت باشد.
✍ کیوان سلیمانی
💠 جامعه شناسی اسلامی
💠 @iisociology
نطق آکادمیک غیرعلمی خانم مهرابی پر از تیتر تخصصی با تناقض منطقی بود، همسانی مردمی سازی اسلامی و خصوصی سازی نئولیبرالی؟ ملغمه ای نامأنوس از #نئومارکسیسم_نئولیبرالیسم در قالب #عدالتخواهی_اصلاحطلبانه!
🔴 جامعه شناسی مدرن علیه عدالتخواهی اسلامی؟!
🔶 کانال #جامعه_شناسی_علامه در مطلبی غیرعلمی و غیراخلاقی بدون اطلاع تجربی و میدانی (آنچه جامعه شناسی متعارف محافظه کار ایرانی مدعی آن است) از وضعیت کامیون داران به سرزنش توهین آمیز آنها پرداخته است:
🔸 «هیچ کشوری توسط کامیون داران و نیسان داران و راننده تاکسی ها به آزادی و دموکراسی نرسیده است و نخواهد رسید. برای رسیدن به جامعه آزاد و برابر یا باید کتاب خواند و اندیشید یا به حرف کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند گوش داد.»
🔹 اولا مسئله اصلی کامیون داران عدالت است، همان که ظاهرا برای شما اهمیت یا اولویتی ندارد و حتی از نوشتن «عدالت» هم هراس دارید و بی تناسب، سخن از «آزادی و دموکراسی» می گویید!
🔹 دوما تمام زندگی تان از جمله فرصت اینگونه هذیان گویی هایتان در لفافه لفاظی های شبه علمی حول مفاهیم آزادی و دموکراسی را هم مدیون انقلاب و مبارزات عدالتخواهانه همین کامیون داران و تاکسی رانان و نیسان سواران هستید.
🔹 سوما مطالعه ضروری است اما هیچ ملتی با صرفاکتابخوانی به آزادی و عدالت نرسیده و چه بسیار ملت ها که به واسطه استحمار و استعمار علمی گرفتار سرگرمی روشنفکرمآبانه در حیطه های فکری بی خاصیت یا مصیبت ساز شده و آزادی واقعی و عدالت را از دست داده اند.
🔹 چهارما اگر این سنخ تحلیل ها نتیجه کتاب خوانی است پس باید شدیدا از خواندن این کتاب ها و گوش دادن به خوانندگان شان پرهیز کرد! منابع مطالعاتی تان چیست که چنین بی تفاوتی و بدتر از آن عدالت گریزی در سرتان می پروراند؟
🔶 ادعای یادداشت این است که دولت حقوق ها را افزایش داده و الان هم حقوق کامیون داران را اضافه میکند؛ پس اصل اعتصاب و استمرار اعتراض به ضرر مردم و حتی به نفع دلالان است!
🔹 اولا افزایش سالانه حقوق های اساسا تبعیض آمیز که طبیعی و به واسطه تورم است، اما پیشنهاد افزایش حقوق کامیونداران پس از پنج سال ثبات و حتی کاهش، نتیجه حداقلی تحمیلی انباشت همان عدالتخواهی میدانی مردمی است که برای دفاع از دولت محبوب خود آن را تحقیر میکنید.
🔹 دوما مسئله حقوق رانندگان تنها بخش کوچکی از شبکه مشکلات آن هاست و مسائلی همچون بیمهها، عوارض اتوبانها، کمیسیون بالای باربریها، ایجاد سالن های اعلان بار، سختی کار، نرخ آزادراه ها، نحوه محاسبه و پرداخت کرایه و.... همچنان برقرار است و حتی بخش اصلی انتقادات معطوف به بی عدالتی و فساد در سازوکار جاری، و اهمال دولت نسبت به سازماندهی آن و مبارزه با دلالان است که در تحلیل خود رانندگان هم بر این نکته تأیید شده است:
🔹 «مشکل اصلی کامیون داران در شیوه اعلام بار و حق کمیسیون های بالای شرکت های باربری است. برای نمونه کرایه حمل بار از مسیر A به مسیر B توسط صاحب شرکت حمل بار ۲ میلیون تومان تعیین میشود. حالا شرکت به راننده میگوید که من ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آن را به عنوان حق کمیسون برمیداریم و الباقی مال تو!» «اگر سیستم نوبتدهی باشد، شرکت زمانی که نوبت راننده رسید باید به وی سرویس بدهد. اما حالا شرکتها دارند به هرکس که دلشان میخواهد نوبت میدهند.»
🔹 سوما کامیون داران قربانی دلالان هستند؛ باید به جای مبارزه، از ترس سوءاستفاده دلالان میوه، آنها را قربانی دلالان بار نگه داشت؟!
🔶 در بخش دیگر یادداشت آمده است: «قسمت عجیب ماجرا آنجاست که مردم همیشه شاکی از گرانی از اعتصاب کامیون داران حمایت می کنند و با شور و شعف خاصی از آن سخن می گویند. بسیاری از آنها تحت تاثیر برخی کانال های تلگرامی فکر می کنند که اعتصاب کامیون داران قرار است آزادی و رفاه را برایشان به ارمغان بیاورد.»
🔷 این تحلیل، فاصله فهم جامعه نشناسی و جامعه نشناسان از واقعیت و ذهنیت اجتماعی را نشان میدهد؛
🔹 اولا خرسندی مردم به خاطر همدلی امیدوارانه با توفیق نسبی اعتراضات مردمی است و این فرای موفقیت مادی، دارای ابعاد معنوی، روانشناختی، نمادین و اجتماعی است که البته از سطح فهم جامعه شناسی مادی اندیش فراتر است.
🔹 دوما اگر اعتصاب کامیون داران به نحوی آسیبی خرد و موقت به وضعیت اقتصادی سایر مردم وارد کند، در بلندمدت و به واسطه تشکیل و تکمیل شبکه اعتراضات عدالتخواهانه مردمی اقشار و اصناف مختلف، و تحقق تحمیلی عدالت در حد توان، بهبود وضعیت و عدالت اقتصادی را هم در پی خواهد داشت.
🔹 سوما حتی اگر به واسطه اعتراضات مردمی آسیب های اقتصادی به بخشی از مردم وارد شود، مقصر ضدعدالتان هستند یا عدالتخواهان؟ مقصر مسببان این مشکلات تبعیض ساز و اعتراض آفرین هستند یا مردم کارد به استخوان رسیده و ناچار به اعتصاب؟ مقصر مسئولین و ساختارهایی هستند که به مطالبات مردم توجه و رسیدگی نمی کنند تا اعتصابات طولانی نشود؟ یا مردمی که از زندگی خود برای احقاق حقوق و تحقق عدالت گذشته اند؟
✍ کیوان سلیمانی
🔴 جامعه شناسی اسلامی
🔴 @iisociology