eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
392 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
232 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🌾شــالـــــی(بینج ، شلتوک)، شالیـــزار (شالیجار)، تیــم جار( خزانـه)، تــیـــم کَندی، شـالـــی نِـــــشاء، شــالـــی وجیــن، شــالـــی دِرُو ، کَمِـل کـوپــا (قسمت اول) (۱) 🖊کشاورز شالیکار ِ هزارجریبی ، در زمان قدیم چون میزان سرمایِ منطقه بالا بود ، بیشتر برنج کوهی 《 گِردِ دُونه، کوهی دُونه 》 می کاشتند امروزه بخاطر کاهش دما، در روستاهای پایین دست ، برنج طارُم هاشمی کِشت میکنند چون این شالی ِ گرم و مناسب منطقه یِ گرمسیری و هم محصول دهی ِ آن خوب هست . 👈ولی در روستاهای بالادست و ییلاق یعنی منطقه یِ سردسیر ، برنج کوهی یا گِردِ دُونه می کارند برنج کوهی در شرایط آب و هوایی سرد محصول می دهد . 👈قبل از اینکه تیم یا بذر را پاکیزه کنند یا بشویند، زمینِ تیمجار(خزانه) را آماده می کنند با دست ، گیاهان و علف های هرز را از ریشه خارج می کنند به خاکِ زمین تیمجار ، کود حیوانی یا شیمیایی و گیاه گزنه و پَیلِم اضافه می کنند. این کار باعث تقویت و حاصلخیزیِ خاک میشود و در مقابل نهال شالی ، مرغوب خواهد شد نازک و لاغر نمیشود. ( ممکن است گزنه بخاطر داشتنِ اسید و گیاه آقطی بخاطر تلخ بودن ، نقش آفت کُش و دور کردنِ حشرات را ایفا کنند) ، 👈در این هنگام داخل تیمجار ، آب میریزند تا زمین باتلاقی شود گل و لای یک دست با بافت نرم به وجود بیآید . 👈کشاورزان ِ شالیکارِ هزارجریب ( تبرستانِ) مازندران ، در اردیبهشت ماه یعنی ، یک ماه یا سی روز بعد از بهار برای نهال نِشائی که داخل خزانه پلاستیکی تولید میشود ، یا اواسط بهار یعنی چهل و پنج روز بعد از بهار برای نهال ِ شالی که به روش قدیمی و سُنّتی روی زمین بدون پوشش و سرپناه تولید می شود، شروع به آماده کردنِ نهال شالی ِ نِشائی و زمین ِ شالیزاری می کنند. 👈بعد از آماده شدنِ تیمجار ، بذر شالی《 تیم یا بینج 》 را به کمک سینیِ چوبیِ گود به نام《دُمپاش یا دُنپاش》 پاک و تمیز می کنند تا آشغال و پوسته های اضافی《 کَفه》 و بذر علف های هرز مانند 《 وَلمِزک یا کالدِمبه 》جدا شود تا دوباره داخل شالیزار رشد نکند . 👈بعد بذر شالی را با آب می شویند تا تمام آشغال ِ اضافی از آن خارج شود ، مجدداً بذر شسته شده را داخل یک دیگ ِ پر از آب ریخته ، بعد از گذشتِ یک روز ، آب ِ آن را دور می ریزند . 👈در زمان گذشته روی قسمتی از زمین گیاه آقطی ( پَلِم ، پَیلِم)، قرار می دادند و بذر یا تیم ِ شسته شده را روی آن می ریختند و دوباره روی بذر را با گیاه آقطی می پوشاندند . 👈امروزه بذر یا تیم شسته شده را داخل چند تا کیسه می ریزند ، کیسه های حاوی بذر را روی چند تا چوب یا تخته قرار می دهند البته زیر و روی کیسه ،مقدار مناسبی گیاه آقطی قرار می دهند تا گرم شود، روی کیسه های حاوی تیم یا بذر ، آب وِلَرم《 لولِک اُ》 می ریزند با تکرار ِ این کار ، بعد از سه الی چهار روز ، بذر شالی جوانه می زند (نوج زَنده) . 👈《به این نکته باید توجه شود که اگر مقدار ِگیاه آقطی، خیلی زیاد باشد دمایِ شالی بالا رفته و خیلی گرم می شود (یعنی شالی تُ یُرنه ) و افزایش دما باعث می شود شالی خراب( یا شِت) شود 》 برای رفع این مشکل ، گیاه آقطی را از روی کیسه بر می دارند و آب سرد روی کیسه یِ حاوی بذر میریزند . 👈هنگامی که بذر شالی جوانه زد نیز روی آن آب سرد( بِچا اُ) می ریزند . باید مراقب باشیم بذر زیاد ریشه نزند و در داخل یکدیگر تنیده نشود نچسبد در این صورت جداسازی بذرها و کاشتن آنها دشوار خواهد بود . 👈بعد از آن ، بذر یا تیم را به تیمجار انتقال می دهند و می کارند ، هنگام پخش کردن ِ بذر داخل تیمجار با یک وسیله ای مانند لوله ، روی خاک ِ نرمِ تیمجار می کشند تا یکنواخت و میزان و صاف و یک دست شود . اگر چاله ای وجود داشته باشد بذر شالی یا تیم رشد نمیکند . 👈بعد از کاشتنِ بذر شالی( تیم) داخل تیمجار، اگر تیمجار یا خزانه بدون پوشش و سرپناه باشد یعنی طبیعی در هوای آزاد و در معرضِ تابش ِ مستقیم نور آفتاب قرار گیرد یک ماه طول ( از وسط اردیبهشت تا وسط خرداد ) زمان می برد تا بلند و آماده شود . 👈در این روش نهال نشائی بهتر و سرحال تر تولید میشود . 👈اگر تیمجار به شکل خزانه پلاستیکی یعنی مثل گلخانه با پوشش پلاستیک باشد بیست تا بیست و پنج روز طول می کشد بذر تبدیل به نهال نشائی شود. ✍️ خانم فاطمه آشکاران از روستای لایی رودبار _هزارجریب مازندران http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2818 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🌾شــالـــــی(بینج ، شلتوک)، شالیـــزار (شالیجار)، تیــم جار( خزانـه)، تــیـــم کَندی، شـالـــی نِـــــشاء، شــالـــی وجیــن، شــالـــی دِرُو ، کَمِـل کـوپــا (قسمت دوم ۲) 🌿شالیکار هزارجریبی ،همزمان با کاشتن بذر شالی(تیم) در تیمجار ، زمین شالیزاری را هم آماده می کند ، 👈دور تا دور ِ هر خَویز ( یعنی هزار متر مربع ) را با انباشتنِ علف و ساقه های خشک گیاهان و گِل ( تیل ) ، مَرز 《 سامُون》 درست میکند . 👈جریان آب رودخانه را به داخل ِ شالیزار هدایت میکند بعد به کمک تراکتور و تیلِر( یا اِزال و حِفت یعنی گاو آهن سنّتی ) زمین را شخم میزند تا گِل و لای یک دست ( تیل، لِچه تیل ) درست شود تا زمین ِ شالیزاری باتلاقی شود . 👈خرداد ماه، زمان ِ کندِن و انتقال نهال نِشائیِ شالی از تیمجار و خزانه 《 یعنی هنگام تیم کَندی 》 به زمین باتلاقیِ شالیزار می باشد . 👈کشاورز شالیکار به کمک کارگرها، دسته های نهال شالی را در محدوده های مختلف زمین پخش می کنند و نشاء می کنند . 👈از این زمان تا موقع برداشت ، همیشه باید داخل زمین آب باشد تا نهال شالی رشد کند تا صاحب خوشه ها یِ حاویِ دانه های سفید ِبرنج در مغز و وسط بذر + لایه سبوس در قسمت میانی + پوسته و غلاف ضخیم بیرونی بنام شَلتوک) شوند. 👈همچنین اگر هنگامِ رسیدنِ خوشه یِ برنج (سَر بَکشیئِن) ، بارندگیِ هوا زیاد باشد و موقعِ تشکیل ِ دانه های برنج داخل خوشه ، میزان تابش نور آفتاب کم باشد و دما و درجه حرارت هوا پایین باشد میزان ناباروریِ گَرده برنج افزایش پیدا میکند دانه های برنج پوک میشود. 👈برای اینکه خوشه ها حاویِ دانه های شالی یا برنج سفید شوند به آب و تابش مستقیم نور آفتاب نیاز دارند برای این منظور از آب رودخانه یا چاه استفاده میکنند ، 👈در مقابل نباید بارندگی صورت بگیرد یا دمای هوا کاهش پیدا کند اگر زمین آب کافی نداشته باشد، خوشه ها دارای پوسته یِ بیرونی یا شلتوک ولی بدون ِ دانه های سفیدِ برنج خواهند شد یعنی خوشه ها پوک و تو خالی خواهند شد که به زبان محلّی هزارجریبی یعنی خوشه ، به 《 چَکو 》 تبدیل شده است . 👈کشاورز شالیکار ، ماه های تیر و مرداد ، وجین کردن را شروع می کند علف های هرز مخصوصاً (کالدِمبه) را بر می دارند (دانه های گرد سیاه رنگ داخل برنج سفید هنگام ِ پختن، 《 چِکا》یا تخم و بذر ِ کالدِمبه می باشند. 👈 اگر علف هرز کالدمبه بر داشته نشود کیفیت و قیمت محصول برنج را کاهش می دهد ). 👈چنانچه مزرعه یِ شالیزار دچار آفت ( کرم ساقه خور ) نشود ،سرانجام در شهریور ماه یا کمی زودتر هنگامی که خوشه ها دارای بذر شدند و محصول رسید ، شالی را به کمک کارگرهای دروگر با دست درو می کنند ، چون زمین های شالیزاری هزارجریب، کوچک هستند کمباین به سختی می تواند داخلش حرکت کند دور بزند و برگردد . 👈بخاطر همین دسته های درو شده را یکجا جمع می کنند به کمک کمباین به بذر و دانه های شالی یا شلتوک (برنج با پوسته بیرونی ) و کَمِل ( ساقه های خشک برنج) تبدیل می کنند . ✍️ خانم فاطمه آشکاران از روستای لایی رودبار _هزارجریب مازندران http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2818 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
24.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🌱 🍃🌱. ☘🍃🌾خزانه یا در اصطلاح مازندرانی تیمجار 👈زمینی است که در اواخر پاییز با بیل یا وسایل دیگر شخم زده میشود 👈و در اواخر زمستان روی ان کود دامی میریزند 👈سپس آن را با خاک مخلوط می‌کنند. 👈پس از آن در تیمبجار آب ریخته و با تیلر زمین را شخم میزنند تا سنگ و کلوخ موجود برداشته شود 👈و پس ازپاشیدن کود با ماله یا وسایل دیگر زمین را صاف و بعد زمین را مرزبندی و در کنار مرز جوی هایی ایجاد می‌کنند برای عبور آب، 👈بعد از آماده سازی خزانه مقداری آب در خزانه ها نگه داشته می شود و بذر ها را می پاشند. 👈از این زمان به بعد روزها در داخل خزانه آب است و در هنگام غروب خارج می کنند. 👈چون کاشت در اوایل فروردین ماه انجام می‌شود و هوا سرد است از پلاستیک استفاده می شود در روز های آفتابی پلاستیک کنار زده تا هوا جریان پیداکند. 👈رشد نشا ۲۵ تا ۳۰ روز طول می‌کشد. http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2818 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ شهر مرغ‌ها در چین یکم زیبایی ببینیم حال دلمون خوب شه ❤️❤️❤️❤️ 📗قرآن کریم، سوره الملك، آیه ١٩ {أَوَ لَمْ‌ يَرَوْا إِلَى‌ الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ‌ صَافَّاتٍ‌ وَ يَقْبِضْنَ‌ مَا يُمْسِکُهُنَ‌ إِلاَّ الرَّحْمٰنُ‌ إِنَّهُ‌ بِکُلِ‌ شَيْ‌ءٍ بَصِيرٌ} ترجمه 《آیا به پرندگانی که بالای سرشان است، و گاه بالهای خود را گسترده و گاه جمع می‌کنند، نگاه نکردند؟! جز خداوند رحمان کسی آنها را بر فراز آسمان نگه نمی‌دارد، چرا که او به هر چیز بیناست!》 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💌ادملاوند: ایستگاه دانایی 💌ادملاوند: ایستگاه دانایی 💌ادملاوند: ایستگاه دانایی
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📄خدیج و مَندَسَن: 📜روایت از زنده‌یاد "هاجر تجری" فرزند حاج‌غلامعلی و همسرِ ملاعبدالله 🌍کتول،۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🖊گردِورنده و اجرا: حسین اصفهانی 📝ویرایش: عباس فرهادی http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2819 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ #گلستان #روایت 📄خدیج و مَندَسَن: 📜روایت از زنده‌یاد "هاجر تجری" فرزند حاج‌غلامعلی و همسرِ
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ♨️ : 📜روایت از زنده‌یاد "هاجر تجری" فرزند حاج‌غلامعلی و همسرِ ملاعبدالله ☆ 👈آورده‌اند که در منطقه‌ی کتول جوانی بود به نام "محمدحسن" که با دختری به اسم "خدیجه" ازدواج می‌کند . 👈آقا مَندَسَن، مردی باوقار، آرام و صبور ولی خدیج‌خانم بداخلاق، ولخرج و پرتوقع بود و با شلوغبازی خواسته‌ هایش را پیش می‌برد و حتی جلوی مردم با شوهرِ مظلومش به هر بهانه‌ای دعوا می‌کرد ولی شوهرش تحمل می‌کرد و سربه‌سرش نمی‌گذاشت. 👈خلاصه، از خدیج [خدیجه] ناسازگاری و از مندسن هم شکیبایی ادامه داشت، تا یک روز پسرعمویِ شوهرش عروسی داشت و همه دعوت بودند و خدیج هم طبق عادتِ سرِجنگ داشتنش عصرِ عروسی بیخودی گیر داد به شوهرِ بیچاره و کلی سر‌و‌صدا راه انداخت، بخصوص سرِ خرید لباس و... آن‌هم جلوی خانواده‌ی شوهرش آبروریزی کرد. 👈تا اینکه یکی از خواهرشوهرها گفت: چه خبرت هست که اینقدر سروصدا راه انداختی و همیشه دعوا داری!؟ آدم بی‌سر و زبان گیر آوردی که همیشه سرِ جنگ داری!؟ 📌البته بزرگان فامیل برای اینکه عروسی به هم نریزد بیشتر نصحیتش کردند که از اخلاق شوهرت سوءاستفاده نکن و قدرِ شوهری را بدان که همه‌چیز برایت می‌خرد و هیچ‌چی هم بهت نمی‌گوید. 👈یکهو یکی از خواهرهای داماد و چندتا از فامیل‌ها وقتی دیدن این اتفاق افتاده برای اینکه حواس‌ها گرمِ مراسم بشود، شروع کردن به چَکّه‌سِماع و خواهرشوهرِ خدیجه هم شروع کرد خطاب به او آواز خواندن. 👈و اینجور بود که آهنگ محلیِ " های خدیجه!" بداهه ساخته شد: 🎼های خدیجه! های خدیجه! 🎼سر جنگ داری تِه همیشه 🎼چادِرِ نو بَیتِه بِرات 🎼پیرهنِ نو بیته برات 🎼های خدیجه! های خدیجه! 🎼سر جنگ داری ته همیشه 🎼روفاک نو بیته برات 🎼دامن نو بیته برات 🎼های خدیجه! های خدیجه 🎼سر جنگ داری ته همیشه 🎼روسری نو بیته برات 🎼شِلوار نو بیته برات 🎼های خدیجه! های خدیجه! 🎼سر جنگ داری ته همیشه 🎼دَسبَن‌طلا بیته برات 🎼انگشترطلا بیته برات 🎼های خدیجه! های خدیجه 🎼سر جنگ داری ته همیشه 🎼جامه‌ی نو بیته برات 🎼کُشای نو بیته برات 🎼های خدیجه! های خدیجه! 🎼سر جنگ داری ته همیشه 🎼های خدیجه! های خدیجه! 🎼سر جنگ داری ته همیشه 👈و بین آوازشان هم چند بند سوال و جوابی برایش خواندن و اینجوری شد که کم‌کم این خدیجه‌خانم هم راه سازگاری را پیش گرفت و اهل و عاقل شدو محمدحسن هم به به زندگی‌ باهاش ادامه داد.... 🌍کتول، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🖊گردِورنده و اجرا: 🖊ویرایش: عباس فرهادی http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2819 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📜سنت اجاق بوسی و قفل زنی 📝یکی از سنت های کهن و  باارزش معنوی در شهر و روستاهای چون دیگر شهر های  ایران در گذشته ای نه چندان دور  سنت اجاق بوسی و قفل زنی بود. 📌 به این صورت که در زمان مراسم عروسی، لحظه ای که میخواستند  عروس را از خانه ی پدری به سمت خانه داماد ببرند ، 👈عروس قبل از  خداحافظی، به حرمت اجاق پدر. دور اجاق یا اتاقی که اجاق خانواده در آن بود ، سه بار می گردید .   👈و در پایان دور سوم می نشست و خم میشد و با چشمانی گریان بوسه هایی حزن انگیز بر اطراف اجاق میزد ، 👈در آخر کمی نان و نمک و گاهی خاکستر اجاق به همراه هدیه نقدی که آنها را داخل دستمال یا شالی گذاشته میشد و برادر عروس دور کمر عروس، می بست، و عروس آنها را  از خانه ی پدر به یادگار می برد و زن ها واسونک می خواندند که: 🌸سر نگه دار ، ای عروس 🌸سرور نگه دار ، ای عروس 🌸راه دورت می برند ، 🌸لشکر نگه دار ، ای عروس 📌در همین حین نوازنده ها نیز نواهای غمناک می نواختند که سبب میشد صحنه ی حزن آوری برای عروس و خانواده عروس و مدعوین  برپا گردد و عروس و اطرافیان رو به گریه می انداخت. 👈گاها دیده شده  که خود داماد هم از لحظه خدا حافظی، عروس ازخانواده  به گریه می افتاد. 📌مراسم اجاق بوسی در واقع اشاره به👈 حرمت داشتن خانه پدری و توجه دادن بیشتر عروس به پاسداشت زحمات پدر و مادر اوست.  📌در برخی روستاها وقتی نان و نمک در دستمالی به دور کمر عروس می بستند، قفلی را به شکل نمادین بر آن کمربند می زدند. با این کار بین عروس وداماد پیوند ابدی برقرار می گردید. 📌و شاید این مفهوم را به عروس تفهیم می کردنند که زندگی پیش رو پر از خوشی و سختی و مشقت و نارحتی و نگرانیست و عروس از همین امشب تا پایان زندگی باید هم خوشی ها و هم سختیها و ناخوشی ها را تحمل کند و فکر بازگشت به خانه پدری رانکند .   ۱۳۹۹/۰۲/۲۰- فسا "فسا شناسی" http://fasa2013.blogfa.com/1399/02/3 http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2822 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ #مازندران #بارفروش #بابل #گواهی 📜اسناد بارفروش 📃گواهی وفات 👆سند فوق گواهی فوت[وفات] یک
سلام اختصاص اقلامی از قبیل چای، قند و شکر و روغن برای متوفی چندین دلیل داشت. 🔹 اقلام فوق سهمیه ای بود و زیاد در بازار یافت نمی شد لذا چنین برنامه ای جهت مدیریت افراد در ایام فوت عزیزان برقرار بود. 🔹 دوران جنگ بود و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تحت مدیریت سازمان بسیج اقتصادی به مردم ارائه می شد. 🔹 ابتدای انقلاب تاثیرات محاصره اقتصادی و تحریم کالاها از طرف دشمنان بر کشور بیشتر بود لذا امور توزیع کالاهای اساسی زیر نظر بسیج اقتصادی اداره می شد. 🔹 در دهه ۵۰ و ۶۰ و ۷۰ شمسی بعضی از کالاها نظیر قند و روغن نباتی، شکر، نفت، حتی سیگار و .... به جهت تحریم واردات و نبود بودجه لازم خیلی نایاب بود و مردم در تهیه آن بسیار دچار مضیقه بودند. 🔹 اجناس و اقلام به صورت کالابرگ (کوپن خواربار) و دفترچه ای و سهمیه به مردم ارائه می شد. 🔸 اگر در سنوات اخیر اجناس و اقلام گران هستند در عوض به سهولت در همه جا در دسترس هست فقط در سنوات ۹۶ تا ۹۹ روغن، کمی نایاب بود که مردم اذیت شدند. 🖊محمدعابدی فیروزجایی ۱۴۰۲/۰۲/۲۸ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2805 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📩شناسه۱۴۰۳۰۲۲۷۰۸۱۷ 💌نامه به منتخبین ملّت ﷽ ن و القلم و ما یسطرون 🌸پیامبر اعظم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم): «انَّما الْمؤمنون فی تَراحُمهم و تَعاطُفِهم بِمنزلةِ الْجَسد الْواحِدِ اذا اشَتَکی مِنْهُ عُضوٌ واحدٌ تداعی لهُ سائِرُ الْجسد بِالْحُمّی والسَّهَرِ» «مؤمنان از نظر مهرورزی و عطوفت نسبت به یکدیگر مانند یک پیکرند که هرگاه عضوی از آن دچار دردی شود سایر اعضاء (از راه تب و بیداری و ناراحتی) همدردی خود را با آن عضو ابراز می‌دارند و به کمکش می‌شتابند.» 📙کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ۲، ص ۱۶۵، ۱۶۶، احادیث ۱ و ۴.  🇮🇷بنیانگذار انقلاب؛امام خمینی (ره): ﴿مجلس در راس امور است﴾ 🗳منتخبین محترم دوازدهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی؛خادمین ملت 💌سلام علیکم با صلوات بر محمد و آل محمد، با احترام نوشتار اینجانب شهروند ایران زمین با چهار مولفه به حضور ایفاد میگردد، مقتضی است اقدام نمایید. ●تعهد، ●تخصص، ●تحقق و ●احترام ۱/تعهد به قانون اساسی ۲/تخصص در قانون و مصوبات و لوایح ۳/تحقق وعده ها، منویات رهبری ۴/ احترام به مردم ■وکلای ملت! حال که سرمایه ی اعتماد مردم که به حق یک امانت الهی است بر دوش شما منتخبین ملت قرار گرفته است، ضمن تبریک صمیمانه، از ذات اقدس اله و تحت توجهات امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف صحت، سلامتی و موفقیت هر یک از شما وکلای مردم را آرزومند بوده و از خداوند متعال توفیق روز افزون برایتان خواستارم. امیدوارم در سربازی نظام موفق و عاقبت بخیر باشیید. ■خادمین ملت! بدون تردید این حماسه ی باشکوه حضور؛ انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیعتی دوباره با آرمان‌های بلند امام راحل (ره) و منویات مقام معظم‌ رهبری الامام خامنه ای (مدظله العالی) بود و صحنه هایی بی نظیر از ذلت و خواری معانیدن، منافقین و دشمنانی را به نمایش گذاشت که در تلاش بودند با دسیسه ها و توطئه‌ها در ابعاد مختلف، سدی بر سیل خروشان اراده ی مردم برای مشارکت در انتخابات باشند. دوست و دشمن را فراموش نکنید. ■نمایندگان مردم! این مردم دیندار و انقلابی یک بار دیگر به اثبات رساندند که انقلاب اسلامی ایران می تواند با تکیه بر عزم ملتِ خود، راه استقلال و آزادی را در اطاعت و پیروی همه جانبه از ولی فقیه؛ التزام به اصل ولایت فقه بپیماید و معاندان و بد خواهان را مایوس نماید. انقلابی بمانید و جهادگر باشید. ■سربازان نظام! با این اوصاف باید اذعان داشت برندگان واقعی این حماسه ی بزرگ ملت شریف و بصیر ایران است. مردم را هرگز فراموش نکنید و همچون آیت الله رئیسی؛ ریاست محترم جمهوری به موالات در کنار مردم باشید. ■فرزند ایران! با عنایت به قانون اساسی و التزام به شرع مقدس قلم و قدم را همسو کرده و با روحیه ی جهادی و انقلابی همواره برای مردم و نظام در اقدام و عمل باشید. برای منافع ایران و اسلام همت مضاعف نمائید. ■اینجانب محسن داداش پور باکر از مردم خوب، ولایتمدار، قدرشناس و زحمتکش دیار علویان؛ استان مازندران به خاطر حضور پرشور در این آزمون؛ انتخابات مجلس شورای اسلامی قدردانی و سپاسگزاری نموده و امیدواریم با وحدت و مودت شاهد ارتقا تولید ملی با مشارکت مردمی، پیشرفت و آبادانی ایران عزیز بویژه حوزه ی انتخابیه باشیم. 🖊شهروند ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2808 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نیست. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
1_8404867602.ogg
2.66M
🎙حتما گوش کنید اینقدر قشنگه که مطمئنم...🕊👆 نرگس زهرای اطهر✨️👉 ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#رودخانه #سنگه_رو #پایین_گنجکلا 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2823
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📩شناسه۱۴۰۳۰۲۲۹۲۳۱۳ 🟦رودخانه ی سنگه رو ۱.دو رودخانه به نامهای "سنگه رو" و "متالون" از وسط و غرب روستا [گنجکلاپایین بندپی شرقی] عبور میکند. 👈سنگه رو، شاخه ای از "سجرو" است که با گذر از روستای "پینِگ" در قسمت غربی "گلیا" به سه شاخه تقسیم میشود: ■شاخه ای برای زمین های روستای سیدنظام الدین، ■شاخه ی دوم برای زمین های کشاورزی "اِسپیار" و "تِسکا" متعلق به روستای بالاگنجکلا ■و شاخه ی سوم برای مزارع کشاورزی پایین گنجکلا و روستای بالا گنجکلا. 📌شاخه ی سنگه روی پایین گنجکلا در پشت بازار روز (سمت غربی بازار روز) روستای سیدنظام الدین به نام "پیته سنگه رو" به دو شاخه تقسیم میشود: 📙گنجکلاپایین به روایت تاریخ، دکتر نبی اله باقری زاد گنجی،اکسیرقلم، ۱۳۹۹، ص۳۱ 🎤مصاحبه با محمدجعفر آقاجان زاده ۱۳۹۶/۰۵/۲۹ 🔹شعبه ی اول [سنگه رو] به سمت مزارع غربی در جریان است. 👈این شعبه با اندکی طی مسیر در مکانی به نام "پَلیا" به دو قسمت میشود: ■قسمت اول در ابندای روستای بالا گنجکلا و در نزدیکی خانه سرای استاد مسیّب آهنگر به دو نهر تقسیم میشود: 👈نهر اولی به سمت بالاگنجکلا برای سیراب کردن زمین های کشاورزی "َاَلوسونک" و "سازیر" امتداد دارد 👈و نهردوم به سمت پایین گنجکلا برای آبیاری مزارع "دِه کل اَغوزبِن"، "هَلی بِن"، "کِراته بِن"، "سنگه رو پشت"، "کوِزچال"، "هَش خَئیز" و "سازیر" در حرکت است که این نهر در سال ۱۳۷۸ ش برابر با پنجمین دوره ی انتصابی شورای اسلامی (۱۳۷۴_۱۳۷۸) بصورت بتنی درآمد. 📌قسمت دوم با عبور از روستای "کیامحله" وارد بخش مرکزی روستای پایین گنجکلا میشود و آنرا به دوبخش شرقی و غربی تقسیم میکند و سرانجام در پایین دست روستا در مکانی به نام "دِه اوتِک" با رودخانه ی 《متالون》پیوند میخورد. 👈آب این قسمت از سنگه رو بدان علت که در ارتفاع پایین تری از مزارع قرار گرفته است، مصرف کشاورزی ندارد. 👈درگذشته از آب آن برای مصارف خانگی استفاده میشد و سیراب کردن حیوانات و صید ماهی نیز در آن رواج داشت. 🔹شعبه ی دوم سنگه رو به سمت مزارع شرقی روستا حرکت میکند. این شعبه بعد از گذر از میانه ی روستای سیدنظام الدین در ابتدای ورود به محدوده ی روستای پایین گنجکلا به دو گذر (کیله) تقسیم میشود: ■یکی به سمت "بالانارنجه بِن"، "پایین نارنجه بِن"، "اِزّاره بِن"، "سنگک"، "هیجده خئیز"، "مِجیله کتی"، "شجاع کتی" ■و دیگری نیز به سمت "اِفراتخت"، "کل کِتی"، "سنگک"، "جِنِه"، "مِن شوُار"، "اِنّون"، "اِنّونه بِن"، "پِه هَکِرد" و "دَرِه سَر" در جریان است. 📙گنجکلاپایین به روایت تاریخ، دکتر نبی اله باقری زاد گنجی،اکسیرقلم، ۱۳۹۹، ص۳۱ ۲. در وبلاگ "پایین گنجکلا"نوشته شده در سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ ساعت 11:45 توسط یوسف محبی فر آمده است:👇 🔹...دو رودخانه سنگرو و متالون... ۳.بر اساس سرشماری ۱۳۱۱ ش در روستای پایین گنجکلا نام "پنج قفیز سنگ رودچاک" مخدره امّ سلمه ثبت شده است. 📙همان، ص۹۶ 📎سایر اسناد ۴.نام "سنگه رو" در صفحات ۲۳، ۲۷، ۲۸، ۳۱، ۳۲، ۳۵، ۳۶، ۱۷۵، ۱۷۶، ۱۷۷ و ۳۵۳ مشهود است. 📙همان، صص 👆👆 ۵.نام "سنگه رودپشت" در صفحات ۲۹، ۳۱، ۳۳، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۱۰۴، ۱۲۹ و ۱۳۰ آمده است. 📙همان، ص👆👆 ۶.نام "سنگ رودپشت کشان غربی" بر اساس سرشماری ۱۳۱۱ ش در روستای پایین گنجکلا نام "سه جریب و دو قفیز ازاربن دو جریب و پنج قفیز سنگ رودپشت کشان غربی" مخدره امّ سلمه ثبت شده است. ۷.چهار پُل بر روی "سنگه رو" در روستای پایین گنجکلا احداث شده است. 📙همان، صص ۱۷۵، ۱۷۶ و ۱۷۷ ۸.نامهای مشابه "سنگ رو" در بندپی: سنگ رودچاک، سنگ سربن، سنگ پوش محله، سنگ رودپشت، سنگه رودپشت کشان غربی، سنگ بن دمی لرز، سنج رودپی، سنگ پل، سنگ تاب، سنگ دروازه، سنگ دکت، سنگ روپشت، سنگ سی، سنگچال، سنگ کوش محله، سنگ فراشت، سنگ مرز آبندان بایی کلا، سنگرو سربن، سنگرودپی، سنگوش، سنگ هراشت، سنگسری، سِگِذِر، سنگِک و... 🖊پژوهش ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2823 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌷قواعد ریاضی درقرآن🌷 🥀🌴🥀🌴🥀🌴🥀🌴🥀🌴 1⃣مدت میعاد حضرت موسی ✴️ ۳۰+۱۰=۴۰ وَ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ﻭ ﺑﺎ ﻣﻮﺳﻲ ﺳﻲ ﺷﺐ ﻭﻋﺪﻩ ﮔﺬﺍﺷﺘﻴﻢ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ [ ﺍﻓﺰﻭﺩﻥ ]ﺩﻩ ﺷﺐ ﻛﺎﻣﻞ ﻛﺮﺩﻳﻢ ، ﭘﺲ ﻣﻴﻌﺎﺩﮔﺎﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﻪ ﭼﻬﻞ ﺷﺐ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﮔﺮﻓﺖ.(اعراف١٤٢) 2⃣مدت تبلیغ حضرت نوح✴️ ۱۰۰۰-۵۰=۹۵۰ وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَىٰ قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَامًا ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻧﻮﺡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻗﻮﻣﺶ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﭘﺲ ﻧﻬﺼﺪ ﻭ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺩﺭﻧﮓ ﻛﺮﺩ.(عنکبوت١٤) 3⃣مدت روزه ای که حاجی برای کفاره میگرد✴️ ۷+۳=۱۰ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ وﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻗﺮﺑﺎﻧﻲ ﻧﻴﺎﺑﺪ ، ﺳﻪ ﺭﻭﺯْ ﺭﻭﺯﻩ ، ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﻔﺮ ﺣﺞ ﻭ ﻫﻔﺖ ﺭﻭﺯْ ﺭﻭﺯﻩ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﺎﺯﮔﺸﺘﻴﺪ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺍﻭﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﺩﻩ ﺭﻭﺯ ﻛﺎﻣﻞ ﺍﺳﺖ (بقره ١٩٦) 🥀🌴🥀🌴🥀🌴🥀🌴🥀 http://mzm22mzm.blogfa.com/post/281 ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🔳پژوهشکده زبان­شناسی، کتیبه­ ها و متون ◻️الف. تاریخچه پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون در آغاز دهه‌ی هفتاد هجری شمسی با نام پژوهشکده‌ی زبان و گویش فعالیت پژوهشی خود را آغاز کرد. 📌این پژوهشکده بر اساس مصوبه‌ی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شماره‌ی ۴۵۸/۲/۸۶۲ مورخ ۱۳۸۶/۰۱/۲۵ به پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون تغییر نام یافت. 📌پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون به امر شناسایی و مستندسازی میراث‌فرهنگی در حوزۀ زبان و گویش و آثار تاریخی نوشته دار (کتیبه دار) در راستای وظایف قانونی محوله می­پردازد. 📌دامنۀ فعالیت های این پژوهشکده در حوزه های زبان و گویش های رایج، آثار تاریخی نوشته دار، اسناد تصویری، نسخ خطی، موزه­ها، مراکز اسناد، گورستان­ها و ابنیه تاریخی، آثار کتابی و غیر کتابی گسترده است. 📌سه گروه پژوهشی پژوهشکده با اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهشی در راستای اهداف و وظایفی که در پی می‌آید فعالیت می ­کنند. ◻️ب. وظایف پژوهشکده پژوهش و مستندسازی آثار باستانی اعم از آثار کتیبه‌ای و خطوط باستانی، متون و نسخه‌های خطی از دوره باستان تا دوره اسلامی. 📌پاسداری از میراث زبانی شفاهی ایران از طریق پژوهش و مستندسازی گونه‌های زبانی رایج. 📌هدایت، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های پژوهشی مصوب شورای پژوهشی پژوهشگاه. 📌هدایت، برنامه ­ریزی و اجرای طرح‌های پژوهشی مرتبط با استان‌های کشور. 📌همکاری با پژوهشگاه‌ها و مجامع علمی پژوهشی داخلی و بین‌المللی. 📌چاپ و انتشار کتب و مقالات علمی اعضاء پژوهشکده و آثار پژوهشگران در سطح کشور در راستای اهداف پژوهشگاه. 📌برگزاری نشست‌های ادواری و همایش‌های ملی و بین‌المللی. ◻️ج. ساختار پژوهشکده پژوهشکدۀ زبان شناسی، کتیبه‌ها و متون پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری یکی از مراکز پژوهشی در زمینۀ پژوهش‌های مرتبط با زبان و کتیبه در خاورمیانه است. 📌این  پژوهشکده دارای سه گروه مطالعاتی شامل گروه زبان‌های باستانی و متون کهن، گروه متون و کتیبه‌های دوران اسلامی و گروه زبان و گویش رایج است. 🖊مژگان اسماعیلی http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2824 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📚 معرفی ۹ کتاب در روایت گری قدرت زن در جمهوری اسلامی 📓 تنها گریه کن 📔 حوض خون 📕 گلستان یازدهم 📗دختر شینا 📙خاطرات سفیر 📘 من زنده ام 📓 مادر ایران 📕مهاجر سرزمین آفتاب 📒همه خبرها اینجاست http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2825 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📕کتاب جوان مسلمان و دنیای متجدد 📙معرفی کتاب👇 🔸بدون تردید یکی از مناسب‌ترین و خواندنی‌ترین کتاب‌ها برای نسل جوان امروز، مطالعه کتاب جوان مسلمان و دنیای متجدد نوشته فیلسوف برجسته ایرانی مقیم آمریکا جناب پرفسور سید حسین نصر از شاگردان علامه محمد حسین طباطبایی (ره) است که برای آشنایی بهتر نوه جوان خویش با فرهنگ اسلامی و چگونگی حفظ آن در دنیای مدرن غربی نگاشته شده است. 🔹️این کتاب در سه بخش تنظیم شده است: 1️⃣ ماهیت پیام اسلام (اسلام شناسی) 2️⃣ ماهیت دنیای متجدد (غرب شناسی) 3️⃣ پاسخ جوان مسلمان به دنیای متجدد (زندگی معنوی) 🔹️ مطالعه کتاب مذکور جهت حفظ فرهنگ اسلامی در مقابله با نفوذ فرهنگ غربی مناسب است. 📚جوان مسلمان و دنیای متجدد، نوشته سید حسین نصر، ترجمه مرتضی اسعدی، نشر طرح‌نو http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2826 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#خیّر #آیدا #داداش_زاده
💌زبان تشکر سلام روزخوش، ✍یکی از کارهای پسندیده که بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل به خوبی انجام میدهد زبان تشکر است. 👈هر وقت از کنار این بیمارستان رد میشوم شاهد بنرهای قدردانی و تشکر از خیرینی هستم که مبالغی را به این مرکز درمانی اهدا نمودند. 👈 این کار نیک دو پیامد خوب به همراه دارد: 👈 یکی فرد خیر میبیند که قدر کارش را میدانند بیشتر راغب میشود کمکهای بیشتری بکند 👈و دوم اینکه افراد دیگری هم تشویق به کار خیر خواهند شد . 🌸روایت داریم امام رضا (علیه السلام) نشسته بودند با یاران و ظرفی انگور هم جلو شان بود، مرد سائلی وارد شد و از نیازمندی خود گفت. امام یک خوشه انگور به ایشان دادند. سائل با ناراحتی خوشه انگور را سر جایش گذاشت و گفت به من گفتند شما سخاوتمندترین مرد مرو هستید و نیازمندی چون مرا فقط خوشه‌ای انگور میدهی؟ همین لحظه مردی وارد شد و سلام داد و گفت من از فلان روستا دور آمدم و حامل عرض ارادت مردم روستا به شما هستم حضرت یک دانه انگور به ایشان دادند، ایشان انگور را برداشت و گفت👈 متشکرم از این سخاوت شما که مرا به حبه انگوری مهمان کردی. امام ادب این مرد را دیدند یک خوشه انگور به ایشان دادند. دوباره تشکر کرد و گفت این خوشه متبرک را به خانه میبرم تا اعضای خانواده من هم بخورند. امام دستور داد یک صندوق انگور به ایشان بدهید. مرد دوباره تشکر فراوان کرد و گفت من این انگور را به روستا میبرم تا همه مردم من از آن بخورند امام دوباره دستور دادند سند باغ انگور را به این مرد بدهید. 📌 سائل مورد بحث ما که شاهد این ماجرا بود زبان به اعتراض گشود و گفت این است عدالت شما من که فقیرم و محتاج، به من یک خوشه انگور دادی آنوفت به این مرد سند باغ انگور میدهی؟ 🟢 امام فرمودند چون شما زبان تشکر نداری اما این مرد حتی یک حبه انگور را قدر دانست و تشکر کرد من که بنده خدا هستم از باب تشکر باغ انگور میبخشم خداوند که صاحب هستی و کائنات هست در قبال تشکر از اوچه میدهد؟ 👈یقیناً آن مرد باغ انگور را قبول نکرد ولی امام با این کار درسی بزرگ به همه ما دادند. 📎ان شاالله همه مراکز درمانی و علمی و سایر موسسات که نیازمند به کمک افراد خیر هستند زبان تشکر را هم بلد باشند. ✨پیشاپیش میلاد مسعود هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام رضا (علیه السلام) بر عاشقان راهش مبارک. 🖊سیدقاسم صیادمنش ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2828 ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📩شناسه۱۴۰۳۰۲۳۰۱۳۱۰ 📜واژه ی سی: ■سی: گوشه، کُنج و زاویه ■سی: تپّه، قلّه کوه، ستیغ کوه و چکاد ■سی بن: زیرکوه، زیر قلّه ی کوه ■سی په: در راستای قلّه ی کوه، در اطراف قلّه ی کوه ■سی تک: بالای ثپّه، نوک کوه، ستیغ کوه ■سی سَر: بالای ثپّه، نوک کوه، ستیغ کوه ■سی: عدد سی 📘فرهنگ واژگان مازندرانی ونداد، حسین وندادی، هاوژین، ۱۳۹۸، ج سوم،ص ۱۴۳۴ ■سی: ( عدد، ص ، اِ ) پازند «سی » از پهلوی «سیه »، پارسی باستان «ثریثة»، اوستا «ثریست » ، سانسکریت «تریچت « » هوبشمان ص ۷۶۰»، کردی عاریتی و دخیل «سی » ، افغانی «درش » ، گیلکی و تهرانی «سی » سه بار ده ، ده بعلاوه بیست. ( از حاشیه برهان قاطع چ معین ). عددی است معلوم. ( برهان ). عددی است معروف که سه ده باشد. ( آنندراج ) : 📌ابوشکور پس این داستان کش بگفت از خیال ابر سیصد و سی و سه بود سال. 📌فردوسی ز مصری و چینی و از پارسی همی رفت با او شتر وارسی. ■سی: [ س َ ] ( اِ ) سنگ را گویند و به عربی حجر خوانند. ( آنندراج ) ( برهان ) ( جهانگیری ). ■سی: [ سی ی ] ( ع ص ، اِ ) مثل. مانند. || جای هموار و برابر. ( منتهی الارب ). ■سی: [ س َی ْءْ ] ( ع اِ ) شیر گردآمده در اطراف پستان پیش از دوشیدن. ( منتهی الارب ). ■سِی: در زبان های جنوبی و گرمسیری ایرانی به معنای نگاه کردن است. تو سی آت که؟! تو به اون نگاه کردی؟! ■سی:معادل ابجد ۷۰ + تعداد حروف ۲ +تلفظ si + نقش دستوری اختصار + ترکیب ( اسم ) [پهلوی: sīh] ( ریاضی ) + مختصات ( اِ. ) + آواشناسی si + الگوی تکیه S + شمارگان هجا ۱ ■سی گل: باقچه گل کامل ومتنوع از گل ها ■سی مرغ: از همه پرنده ها کاملتر و باشکوهتر ■سی آب: 》سیب: سی مزّه دارد؛ همه خواص وطعم میوه ها دارد؛ میوه کامل ( فائده وسلامت آور ) ■سی آه:》سیاه:درد و رنج کامل ■سی ناله:》سینه: همه نالها توش جا میشه 🖊پژوهش ■مِلّای سی: چرا نام این منطقه را ملای سی گذاشتند؟ دو روایت در این باره هست: ۱/روایت اول بر این مبنا است که در قدیم ملایی بود که صاحب املاک و زمین در این قسمت از وسطی کلا بود. ۲/روایت دوم از این حکایت دارد که اکثر صاحبان زمین های این مکان ملا و قرآن سواد بودند و به همین خاطر این نقطه را مِلای سی میگویند. 👈بعد از نانوایی آقای داداشی و قبل از پل کنار منزل مرحوم دکتر عبدالباقی محمودی سمت راست به طرف منزل کربلائی حسین غلامی راهی دارد که به ملای سی امتداد پیدا میکند. 🌍این محله در روستای وسطی کلا قایمشهر مازندران واقع شده است. 📌 ۱۴۰۲/۸/۵ ■سیکاپل: در مازندران سیکا پل در اصل به نوعی از پل های شناوری که با شاخ و برگ درختان ریس ساقه مانند رز و تاک انگور و یا ساقۀ درختانی به نام "اَل" که خاصیت و ویژگی پیچش داشته باشند بدون آنکه بشکند در نقاطی از اراضی باتلاقی و تالابی به منظور عبور و مرور بسته شود، گفته می شود. 📌به نظر می رسد در زمان شاه عباس صفوی برای احداث راه شاه عباسی نقاطی از راه ها که ویژگی باتلاقی و تالابی را داشته مهندسان و معماران با قرض گرفتن از واژۀ محلی سیکاپل یعنی پلی که مانند اردک بر روی آب شناور است، این واژه را براینام گذاری پل هایی که دارای یک دهانه باشد، تخصیص داده اند. 📌به همین خاطر در برخی از شهرهای مازندران مانند آمل، جویبار، بهشر پل هایی مشهور به "سیکاپل" وجود دارد. 🖊رشید محمدی لیتکوهی ١٤٠١/٠٢/٢١ 📎محسن داداش پور باکر: قریب به دو دهه در سیکاپل آمل اقامت داشتم. برخی از ریش سفیدان و گیسو سفید این محله ی قدیمی بر این باورند که خانم خیّری در گذشته ی نامشخص با فروش یا معاوضه سیکا [اردک: در زبان مازنی سیکا گفته میشود] اقدام به احداث یک پل یا چند پل با مشارکت مردم نمود. لذا به این دلیل این مکان "سیکاپل" به معنی پل اردک شهرت یافت. ■سیه پل: سیاه پل: کوه نیمه جنگلی است مه در ۳۹ کیلومتری جنوب غربی بابل و در ۴ کیلومتری نمدمال محله؛ لمسوکلا قرار دارد و ارتفاع آن ۱۵۰۸ متر است. 📓بندپی(سرزمین،تاریخ،فرهنگ)، یوسف الهی و شهرام قلی پور گودرزی، متین، ۱۳۹۳، ص۲۸ ■سینا: سینا از دو قسمت سی+نا درست شده است. "سی" به معنای سنگ و "نا" به معنای آب و نمناکی می باشد. بنابراین روی هم می شود = سرزمین سنگهای نمناک و آبزا. این واژه ( سینا ) یک واژه سره پارسی است که از هر دو سو خوانده میشود. سینا=انیس ■سینی: به معنای ظرف است که هم ریشه ی واژه ی "سینا" می باشد 🖊 ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2830 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
41.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹امام جمعه فریدونکنار 📎خبر پیوستی👇👇 🕌امامزادگان "فرارو | استان‌های ایران چند امام زاده دارند؟" https://fararu.com/fa/amp/news/631503 🔳استان‌های ایران چند امام زاده دارند؟ 📌استان‌های فارس با ۱۴۵۱، مازندران با ۱۲۷۶ و گیلان با ۶۷۱، بیشترین امام‌زاده‌های ثبت شده را دارند. 📌براساس آمار به دست آمده از سایت «بقاع متبرکه» وابسته به سازمان اوقاف، در ایران ۸۱۶۷ امام‌زاده ثبت شده است. 📌به گزارش اعتماد، استان‌های فارس با ۱۴۵۱، مازندران با ۱۲۷۶ و گیلان با ۶۷۱، بیشترین امام‌زاده‌های ثبت شده را دارند. 📌چند سال قبل آمارى از میراث فرهنگى منتشر شد که ایران بیش از ١٠ هزار امامزاده دارد که ٨ هزارتاى آن فاقد شجرنامه هستند و ٤ هزار امامزاده نیز منتسب به امام کاظم هستند! 🗓تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2831 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2706 ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─