eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
393 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
233 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 🗓متولد |مدفون دکن هندوستان ✍از بزرگترین دانشمندان زبان فارسی و جهان اسلام در روزگار و پهلوی بود که هنوز به درستی شناخته نشده است. 📌ایشان سراینده، ، پژوهنده و سرپرست صفاخانه (اداره دعوت اسلامی) در اصفهان بود و با مبلغان مسیحی مناظره میکرد. همچنین سرپرست نخستین مجله دینی ایران به نام «الاسلام» بود. 📌وی در هندوستان پس از آشنایی با زبان انگلیسی و فرهنگ‌های این زبان و زبان‌های باستانی (پهلوی، اوستایی، سنسکریت، عبری، گجراتی و ) به خوبی پی برده بود که در زبان فارسی فرهنگ جامعی مانند آنچه برای زبان‌های اروپایی نوشته شد، نیست و بر آن شد که این نقص را رفع کند و برای همین فرهنگ نظام را نوشت که پنج جلد است. 👈تخلص ایشان «داعی» بود و لقبشان «». 📚 های داعی: ۱.اقبال و شعر فارسی (حیدرآباد، ۱۳۰۵ ش) ۲.ترجمه‌ تاریخ نادرشاه و ستاره اثر مارتیمو دیوراند خاورشناس انگلیسی (حیدرآباد، ۱۲۹۱ ش) ۳.خط آسان برای تعلیم عمومی؛ خط داعی (حیدرآباد، ۱۳۱۷ ش) ۴.خط لاتین برای فارسی (حیدرآباد، ۱۳۰۷ ش) ۵.سه مسمط (تهران، ۱۳۲۲ ش) ۶.شعر و شاعری عرفی (حیدرآباد، ۱۲۹۴ ش) ۷.شعر و شاعری عصر جدید ایران (حیدرآباد، ۱۳۰۵ ش) ۸.فارسی جدید (حیدرآباد، ۱۲۹۰ ش) ۹.فرهنگ نظام به نام نظام دکن در پنج جلد (حیدرآباد، ۱۳۰۶ ش) ۱۰‌.سه مسمط (تهران، ۱۳۲۲) ۱۱.شریعت زردشت و اوستا 👈 معرفی https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3524 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟ 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌸 📜 ✍سید محمدعلی داعی‌الاسلام [بن سید فضل الله] در سال ۱۲۵۴ ش در روستای از توابع لاریجان چشم به جهان گشود و به سال ۱۳۳۰ ش در هندوستان بدرود حیات گفت. 📌این چهره ی شاخص در پنج سالگی در آمل به مکتب رفت و به فراگیری قرآن کریم و خوشنویسی پرداخت و نصاب الصبیان را در همان مکتب فراگرفت. سپس به تحصیل صرف و نحو عربی، فقه، اصول و حکمت روی آورد. 📌پس از آن در مدرسه سپهسالار ، ریاضی و ادبیات فارسی خواند. سپس در سال ۱۳۱۶ ق به اصفهان رفت و در خدمت استادانی چون ملا محمد کاشانی و جهانگیر خان قشقایی به تکمیل تحصیلات خود پرداخت و در محافل ادبی رکن الملک شیرازی شرکت می‌کرد. 📌در سال ۱۲۷۸ هجری شمسی، «ویلیام کلر تیزدال»، معاون کلیسای انگلستان، کتابی ضد اسلامی در چاپ کرد. علمای بزرگ شیعه نیز مرکز «صفاخانه» اصفهان را برای دفاع از اسلام تأسیس کردند تا به شبهات تیزدال انگلیسی، جواب‌های مستدل داده شود. سید محمدعلی، و ادیان در سال ۱۲۸۱ه .ش، مناظرات حضوری با تیزدال داشت که در قالب یک مجله ماهیانه با عنوان «الاسلام» منتشر و به سراسر ایران ارسال می‌شد. پس از نشر مجله و مباحثه جدی و پیگیری سید محمدعلی و تأثیر مطلوب آن بر مردم، «رکن‌الملک» به واسطه «ظل‌السلطان»، حاکم اصفهان، از «» یک جبه ترمه و لقب «» برای سید محمدعلی درخواست نمود و او به این نام ملقب شد. 📌او در سال ۱۲۸۳ش به سفر حج رفت و در راه برگشت از مکه از طریق مصر به سفر کرد. وی به دعوت ایرانیان مقیم «بمبئی» که از مباحثاتش با مسیحیان آگاه شده بودند، دو سال در آنجا ماند و به مناظره با میسیونرهای مسیحی ادامه داد. در همین زمان، زبان «اردو» را فرا گرفت و با کمک و راهنمایی «آقا میرزا محمد امین‌التجاره» که مایل به تأسیس انجمن «دعوه‌الاسلام» و برای مقابله با تبلیغات ضد اسلامی میسیونرهای مسیحی بود، جلسه‌ای با حضور مسلمانان علاقه‌مند تشکیل داد. پنج نفر از بزرگان حاضر در آن جلسه، عضویت در انجمن را پذیرفتند و این شورای پنج نفره مسئولیت اداره «دعوه‌الاسلام» و گردآوری کمک‌های مردم را بر عهده گرفت. 📌همچنین مجله «دعوه‌الاسلام» به مدیریت داعی‌الاسلام به شیوه مجله الاسلام اصفهان چاپ شد که اغلب مندرجات آن، مباحثات داعی‌الاسلام با دیگران در دفتر مجله بود. 📜 اولین شماره مجله دعوه‌الاسلام به دو زبان فارسی و اردو منتشر شد و از همان ابتدا توجه مسلمانان هند و سایر ممالک اسلامی را جلب کرد و حکمی از جانب مراجع بزرگ شیعه در عراق و «آخوند خراسانی»، مبنی بر تشویق مسلمانان به کمک کردن به مجله و نیز تشکر از داعی‌الاسلام صادر شد و وی شهرتی بسزا یافت. 🟡داعی‌الاسلام در هندوستان متوجه تغییر تاکتیک مسیحیت تبشیری شد و مطابق با تبشیر مسیحیت، روش دفاع از اسلام را تغییر داد. به‌همین خاطر می‌توان وی را «پدر تبلیغ نوین اسلامی» نامید. 📌سیدمحمد سپس برای همیشه به حیدرآباد دکن کوچ کرد و استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه عثمانیه این شهر شد. 📌داعی‌الاسلام در این ایام به فراگیری زبان‌های پهلوی، اوستایی، گجراتی، بهاشا و سنسکریت سرگرم شد، چندان که در رشتهٔ زبان‌شناسی شرق دانش گسترده به دست آورد. 📌داعی‌الاسلام که سال‌ها سمت استادی دانشگاه عثمانیه را به عهده داشت، در سایه ی حمایت مالی و معنوی حکومت نظام حیدرآباد، اثر مهم فرهنگ نظام را به دوستداران زبان و ادبیات فارسی عرضه کرد. پس از آن به درخواست دولت دکن به بررسی ریشهٔ لغات پرداخت و واژه‌نامه‌ای فارسی به فارسی در پنج جلد به نام فرهنگ نظام در هند تألیف کرد و در سال ۱۳۰۵ ش آن را در هند چاپ و منتشر کرد. 📌مرحوم محمدعلى دریافت که ایرانیان مقیم هند به فرهنگ جامعی با زبان فارسی نیاز دارند و برای برآوردن این نیاز تلاش کرد، به دستوره «عثمان علیشاه» پادشاه مسلمان «دکن» -که به زبان فارسی هم علاقه‌مند بود- اداره فرهنگ نظام، به ریاست داعی‌الاسلام تأسیس شد. در سال ۱۳۰۸ ه ش که وی به تهران آمد، جلد اول فرهنگ نظام را با خود به‌همراه آورد. 📌او گاهی نیز شعر می‌سرود و در شعر از سبک هندی پیروی می‌کرد. 📌سید محمد داعی الاسلام در ایام جنگ جهانی دوم براى مدتى اندك به بازگشت و مجددا به هندوستان مراجعت كرد و در همان جا وفات یافت. 📚منابع: ۱.صدر هاشمی، محمد، تاریخ جراید و مجلات ایران، انتشارات کمال، ج۱، ص۲۴۱. ۲.نیکوهمت، احمد، بررسی تحلیلی زندگی، آثار و افکار داعی‌الاسلام، ص ۴۳۸ ۳.صدر هاشمی، محمد، تاریخ جراید و مجلات ایران، انتشارات کمال، ج۲، ص۲۹۱ ۴.همان، ۲۹۱ ۵.دستگردی، وحید، «داعی‌الاسلام»، صص۳۹۹- ۴۰۰ 🖊بازبینی ۱۴۰۳/۰۷/۲۷ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3528 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ ​
پژوهش اِدمُلّاوَند
💠 📩شناسه۱۴۰۳۰۷۲۷۱۲۵۹ 📑 | 📜گزارش در سنه ۱۱۲۱ قمری 📌برابر با سال ۱۰۸۸ شمسی 🟡هویت دقیق ملانجف تا کنون برای گروه پژوهشی ادملاوند بصورت دقیق مشخص نشد اما دو احتمال وجود دارد که وی باید از تبار و یا از خاندان باشد. دارندگان نوشتجات این عالم گمنام در حال حاضر از طایفه سمکوش معرفی شدند. 🔎پژوهش ادامه دارد... 📑در بخشی از نوشته های وی آمده است: {{...در وصف طریق العجز عن درک الادراک ادراک سوی جانب عالی مآب بن...[ظاهرا باید منظور حاجی شیخ موسی باشد] به لباس کرامتی و از حقیقت اشرف [بندپی] که...... بَر ورزیان [ییلاق ورزنه]....که ز این فعل و قیل خزانه مضاعف حظ داری. زمین را به شریعت گسترد و پریجان [] را همت ز جان روحانی امر کرد...[ناخوانا] بسم الله الرحمن الرحیم الله القدیم ازلی یزیل هو قائم ازلی بالازلیه یزیل العلل لم یزل و لا یزال برحمتک یا ارحم الراحمین یا.....[در ادمه متن اشکال علم عظام و حروف ابجد بکار رفته است] [پرمینا] [اون کنار] [سیجج] [درکامیان] اقریب [چاچلل] [سبزه خامن] [کلارزمین=کرازمین ] [ویتله] [سرجیکلا] [شال درکا] که هزار سال به سنگ ،،، اظهار قدرت و ودیعت نهاد...[ناخوانا] خمسه قرار تیول محمدعلی ولد ابراهیم باشلق [ شاخه ای از ایل پریجا] در مجمر [ییلاق لتی]... [ناخوانا] فی شهر شعبان المعظم فلسنه ۱۲۱ [سال ۱۱۲۱ قمری] کتبه اقل الطلاب ملانجف غفرالله...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمت بعون الله.}} 📌نکته ۱: نویسنده ی اصلی این متن شخصی دیگری است که نامش رویت نشد. وی به نقل از ملا نجف این روایت نوشته است. 📌نکته ۲: ... منظور از این نقطه ها عباراتی هستند که بدلیل ضیق وقت از سوی نگارنده ی پژوهش ادملاوند و بنا به مصلحت فعلا منتشر نمیشوند. 🔎 و 🖊 ۱۴۰۳/۰۷/۲۷ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3529 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📘 ✍کتاب به قلم آقای که با ویراستاری جناب در سال ۱۳۹۷ در ۱۰۰۰ نسخه منتشر شد. 📌این کتاب در پیش گفتار، دیباجه و در پنج فصل تدوین شده است. 🌍 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜در حاشیه ی جلسه ی و ۱۴۰۲/۱۰/۲۱ 📸از راست به چپ: ۱/ ۲/دکتر زین العابدین درکاهی ۳/استاد ۴/پژوهشگر ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📣 حسین اسلامی ( نویسنده و محقق و مورخ) 🔸اسلامی در سال ۱۳۲۶ در ساری متولد شد. 🔸از آثار چاپ شده وی: تاریخ دو هزار ساله ساری، جغرافیای تاریخی ساری، دانشوران ساری، همکاری در تالیف دائره المعارف بزرگ مازندران، تاریخ مازندران، تاریخ معاصر ساری، ساری در دو انقلاب( انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی) . 🔸او در حال حاضر از پیش کسوتان عرصه علم و فرهنگ و احیا کننده تاریخ مازندران است. 🔸که برای احیای فرهنگ و زبان و تاریخ مازندران کوشش و تلاش فراوان می کند. 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸دورهمی پس از ۶۰ سال با عشق فوتبال در 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از میرمریم
هدایت شده از میرمریم
🔹پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت مجاهد قهرمان، فرمانده «یحیی السنوار» 📣 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی خطاب به ملتهای مسلمان و جوانان غیور منطقه با تجلیل از مجاهد قهرمان، فرمانده «یحیی السنوار» تأکید کردند: جبهه مقاومت همانگونه که قبلاً با شهادت برجستگان خود از پیشروی باز نماند، با شهادت سنوار هم کمترین توقفی نخواهد داشت باذن‌الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند. 👇متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: 🔹️بسم الله الرّحمن الرّحیم ✏️ ملّتهای مسلمان! جوانان غیور منطقه! مجاهد قهرمان، فرمانده یحیی السّنوار، به یاران شهیدش پیوست. ✏️ او چهره‌ی‌ درخشان مقاومت و مجاهدت بود؛ با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربه‌ی جبران‌ناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت؛ و آنگاه با عزّت و سربلندی به معراج شهیدان پرواز کرد.. ✏️ کسی چون او که عمری را به مبارزه با دشمن غاصب و ظالم گذرانده است، سرانجامی جز شهادت شایسته‌ی او نیست. فقدان او برای جبهه‌ی مقاومت البتّه دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه از پیشروی باز نماند، و با شهادت سنوار هم کمترین توقّفی نخواهد داشت؛ باذن الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند. ✏️ ما چون همیشه، در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند؛ بتوفیق من الله و عونه. ✏️ اینجانب شهادت برادرمان یحیی السّنوار را به خاندانش، به همرزمانش، و به همه‌ی دلبستگان جهاد فی‌سبیل‌الله تبریک، و فقدانش را تسلیت میگویم. ✏️ والسّلام علی عباد الله الصّالحین ✍ سیّدعلی خامنه‌ای؛ ۱۴۰۳/۷/۲۸ khl.ink/f/57913 ▪️◾️🔳◾️▪️ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3530 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
📘#کتاب ✍کتاب #کرکنار_در_گذر_روزگار به قلم آقای #علی_اصغر_قلیپور_باریکی که با ویراستاری جناب #یوسف_ا
📘 ✍کتاب به قلم آقای که با ویراستاری جناب در سال ۱۳۹۷ در ۱۰۰۰ نسخه منتشر شد. 📝صفحه ۳۸ : تعدادی از اهالی روستای کرکنار معتقدند که خاستگاه اولیه روستا مکانی است در جنوب شرقی کرکنار، بین اراضی زراعی روستاهای کرکنار پ سنگرودپی که اقاشاه ولی نامیده میشود. در این منطقه مکانی وجود داشت که به ((مزّارسر)) معروف بود... 🕌آقاشاه ولی 🌍 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🔵 📩شناسه۱۴۰۳۰۲۰۲۱۳۹۲ 📩شناسه پیوستی۱۴۰۲۱۲۰۲۱۷۵۵ 🔷 🌍لمسوکلا بندپی شرقی 🔵 🔷رودخانه ی در ضلع غربی روستای لمسوکلا بندپی شرقی واقع شده است. 🔷سرچشمه ی آن در بخش شرقی کوه (فریدون تخت) واقع است. 🔷خجرو در لمسوکلا به می پیوندد. 🔷در پایین دست نقطه ی اتصال سجرو و خجرو چند چشمه ی معدنی به نام [گنداب] می جوشند که شوربختانه تا کنون توجهی به بهره برداری اقتصادی و گردشگری نمودن آن نشده است. 🔹نام در برخی از اسناد و اقوال محلی به ، ، ، بیان شده است. 🔸برخی نام این رود را از واژه ی برمی شمارند. در گذشته در حوالی قلعه ی درختان خُج [گلابی جنگلی] قابل توجهی قرار داشتند که امروزه هیچ اثری از آنها مشهود نیست. ✍ ۱۴۰۳/۰۲/۰۲ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com @Mohsendadashporbaker 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🔵 📩شناسه۱۴۰۳۰۲۰۲۱۳۹۲ 📩شناسه پیوستی۱۴۰۲۱۲۰۲۱۷۵۵ 🔷 🌍لمسوکلا بندپی شرقی 🔵 🔷رودخانه ی در ضلع غربی روستای لمسوکلا بندپی شرقی واقع شده است. 🔷سرچشمه ی آن در بخش شرقی کوه (فریدون تخت) واقع است. 🔷خجرو در لمسوکلا به می پیوندد. 🔷در پایین دست نقطه ی اتصال سجرو و خجرو چند چشمه ی معدنی به نام [گنداب] می جوشند که شوربختانه تا کنون توجهی به بهره برداری اقتصادی و گردشگری نمودن آن نشده است. 🔹نام در برخی از اسناد و اقوال محلی به ، ، ، بیان شده است. 🔸برخی نام این رود را از واژه ی برمی شمارند. در گذشته در حوالی قلعه ی درختان خُج [گلابی جنگلی] قابل توجهی قرار داشتند که امروزه هیچ اثری از آنها مشهود نیست. 📌پیشینیان به محل فعلی می گفتند. 🔸از چشمه های معروف متصل به ، چشمه ی زیبای است. 🔹 دارای آبی خنک، زلال و گوارا می باشد. 🔹از ویژگی ممتاز رودخانه ی ، بِکر بودن و عدم فعالیت انسانی در بالادست آن است. 🔹انبوه ماهیان در این رودخانه زبانزد و مشهود است. 🔸 متعلق به روستای باصفای لمسوکلا است. در سند مبایعه نامه ی سال ۱۲۳۵ قمری نام این روستا ((نَمدمال محله)) قید شده است. 🔸بهره برداری از آب در بخش کشاورزی، آشامیدنی ، پرورش ماهی مهم و تحسین برانگیز است. 🔵 های لمسوکلا: ■دِماغه ■آقاچشمه ■سیوچشمه ■کیجاچشمه ■مارجان چشمه ■زَرچال او ■غازی چشمه ■پِه سرچشمه ■تَلی چشمه[پری چشمه] 📜محلات قدیم لمسوکلا: 🔘قلعه کتی 🔘تم تم سر 🔘خِرابه 🔘متون کلا 🔘فلیج 🔘خُج کوه 🔘سو پِل 🔘قلعه ارشین 🔘خواخِر قبر سر 🔘قلعه کتی 🔘کرات کتی 🔘ریکو 🔘آیش اَرشین شاه 🔘اسپیارملک 🔘چاک کلا 🔘غاز درّه 🔘الاشخامن 🔘پیازباغ 🔘مین مَله 🔘میرتالارسر 🔘و... 🏕قطعات زمین مزروعی لمسوکلا: 🔘خرابه 🔘بن کیله 🔘ممرز بِن 🔘خراط 🔘اسپیاربن 🔘پنج خویز 🔘چهارخویز 🔘گتِ دشت 🔘وقفی کاله 🔘تسکا لپار 🔘 و... 🔸 ی فریدون (تپه فریدون) در ضلع جنوب شرقی لمسوکلا واقع شده است. 🔸بنای قدیمی ((شاهنشیر)) نیز در جنوب غربی این روستا و حوالی واقع شده است. 🔸 که محل اسکان بسیار قدیمی اهالی فعلی [شاید سه تیره فعلی و مقیم: پایین سری، نوچایی و آقاجان دسته] بندپی بوده، که این محل در ضلع جنوب شرقی لمسوکلا واقع شده است. 📌 دارای قبرستان خیلی قدیمی بوده که مورد تجاوز قاچاقچیان فرهنگی قرار گرفت. [] 🔸این روستای دارای چهار قبرستان باستانی و یک قبرستان مین مله دارد که در آن نیز مزار سه تن از شهدای انقلاب اسلامی مشهود است. 🕌در پایین دست زمین موسوم به غازدره و الاشخامِن لمسوکلا؛ در ضلع شرقی این روستا مزار واقع شده است که اهالی تا دهه ۱۳۷۰ همه ساله در روز عاشورا طی مراسم دسته روی بدان جا ((سلام آقا)) را اجرا می کردند. 📌 به مرور اما بدلیل سنگ چین بودن این بقعه ی متبرک دچار خدشه، تخریب و حتی شوربختانه مورد بی حرمتی نیز واقع شده است و دیگر آن مراسم و عرض ارادت تا این زمان انجام نمی شود. 🔸خواخِرقبرسَر: زنی به نام ((ریکومهر)) قبل از دوره ی حاکم این روستا بود که در صلابت حکومت میکرد و نامی نیک آوازه داشت. 📌وی خواهر ارشین شاه بود. احشام وی در مورد سرقت یاغیان قرار گرفت و این امر موجب شد که وی آنان را تحت تعقیب قرار دهد. 📌 وی ملازم و تاج نشین فریدون بود که به خیانت یکی از خدمه اش به نام ((خرّاط)) کشته شد. او را در محل فعلی؛مرتع موسوم به دفن کردند. [فاقدمنبع] 📝این تحقیق ادامه دارد. ✍ 🗓۱۴۰۳/۰۲/۰۲ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2659 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نیست. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
4_5882062998700298501.mp3
4.23M
شب‌های پاییز، صدایِ طاهر قریشی‌رو می‌طلبه ☕️🍂 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜 📚 🔷 ( دو کارد ، قیچی پشم چینی دستی ) 🔶پشم ، اصلی ترین مواد اولیه در صنعت نساجی و تهیه پوشاک و صنعت قالیبافی می باشد. 🔶 بنابرین پشم چینی،سود قابل توجهی نصیب دامداران می کند . اینکار توسط افراد باتجربه و ماهر ، بنام « چرخه چی : گوسفِن تاش » از طریق ابزاری بنام « چرخه : دوکارد » انجام می شود. چرخه یکی از ابزار لازم و ضروری چوپان می باشد اکثر چوپان ها در پشم چینی مهارت دارند. 🔶پشم زیاد باعثِ سنگین شدنِ دام و مانع تحرک گوسفند ، موجب لاغر شدنِ آن می شود از چاق و پِروار شدن جلوگیری می کند. 🔶 موجبِ تعریقِ زیاد ِحیوان ، و به دنبال آن بدبو و بد مزه شدن گوشت دام و همچنین باعث تجمع آلودگی در بدن و گرد و خاکی شدن حیوان می شود 🔶در روستاهای هزارجریب( تبرستان) مازندران، با در نظر گرفتن میزان دمای هوا، بهترین زمان برای پشم چینیِ گوسفندهای زنده(بجزء گوسفندان آبستن و لاغر و ضعیف ) ، اواسط تا اواخر فصل بهار می باشد؛ مرحله بعدی اواخر تابستان یا اوایل پاییز می باشد. چون گرما و سرمای زیاد باعثِ سرماخوردگی و گرمازدگی و تَلَفِ دام می شود. نوع و جنس الیاف پشم ِ کوتاه شده در دو زمان از سال ، نسبت به یکدیگر متفاوت است.( به « بِهار می و پَییز می » معروف است ). در پایان روز کاری، مالدار یا دامدار، برای جبران زحمت چرخه چی، انعام و هدیه یا پول خوش دستی به نام « چَرخه سَری » در نظر می گیرد . با جمع آوری ، پیچاندن و تاباندن پشم گوسفند توسط بانوان هزارجریبی، و ایجاد گلوله های بزرگ پشمی بر اساس رنگ « می گاندِلِه » ، کار پشم چینی « گوسفن تاشی » به پایان می رسد. از این پشم های سفید، سیاه و قهوه ای ( خیری)، با توجه میزان مرغوبیت و کیفیت آن ، در صنایع نخ ریسی و بافندگی، برای تولید منسوجات پشمی تبرستانی، استفاده می شود. 🔶با پیشرفت تکنولوژی، دامداران، از ماشین پشم چین برقی در زمان کوتاهی ، پشم تعداد گوسفندان زیادی را کوتاه می کنند. استفاده از قیچی پشم چینی دستی یا چرخه ، علاوه بر اینکه زمان بَر بود(زمان زیادی صرف می شد) گاهی پوست گوسفندان را می بُرید و زخم می کرد . برای مداوا و جلوگیری از عفونت و آلودگی و بند آمدن خونریزی ، مقداری ذغال خرد و آسیاب شده روی زخم می ریختند . 🔷مِقراض = قِیچی . ابزاری فلزی یا آهنی است که به وسیله آن پارچه، کاغذ ، مو و اشیاء دیگر را می‌بُرَند و دارای دو سر با تیغه بُرَنده است که از وسط توسط یک پیچ و مهره یا میخ ، به یکدیگر وصل می شوند. قیچی از ترکیب دو نوع ماشین ساده یعنی گُوِه و اهرم تشکیل می‌شود. 🔶نام‌های اصیل فارسیِ مقراض ، « دوکارد، گاز، ناخن پیرای » بوده که مدِتی با نام عربی مقراض و در دورهٔ جدید با نام ترکی قیچی ( قیچا) نامیده می‌شود و دارای دو دسته با محور حرکتی می باشند. امروزه ، واژهٔ دوکارد تنها برای اشاره به « قیچی پشم‌چین دستی : چَرخه » به‌کار می‌رود. 🔶در گذشته ، خیاط های دوره گرد ، از شهرستان های مازندران ، به روستاهای منطقه کوهستانی هزارجریب(تبرستان) مازندران ، می آمدند و مدتی ماندگار می شدند و کار خیاطیِ نوعروسان و تازه داماد ها را انجام می دادند علاوه بر دستمزد اصلی ، پول خوش دستی و انعام یا هدیه ای از صاحب خانه یا بستگانش می گرفتند که به آن پول « مِقراض سَری » می گفتند. 🔶امروزه پیشرفت تکنولوژی و وجود تنوع شغلی ، باعث تولید انواع متفاوتی از قیچی شده هست : ✂️ قیچی لوازم التحریر ✂️ قیچی جراحی یا بخیه در پزشکی ✂️ قیچی حلب بُر یا ورق بُر ✂️ قیچی خیاطی ✂️ قیچی قند شکن ( قند گاز)، قند اَنبُر ✂️ قیچی باغبانی ✂️ قیچی سیم چین ✂️ قیچی آرایش و پیرایش 🔎 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3531 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜 📚 🌿بعضی از سبزی‌های خوراکی خودرو در مازندران 🌱زلنگ 🌱انارریجه 🌱توبا 🌱اوجی 🌱کولک 🌱بارتنگ 🌱آش کنی 🌱بارنگ به 🌱گزنه 🌱الزی 🌱میشکا ترب 🌱میشکا کاهو 🌱شلمبیک 🌱پیتنک 🌱ترشک 🌱اورشمک 🌱گل گاوزون 🌱اوتره 🌱سیولنگه واش 🌱وره گوش 🌱انجیلک 🌱کنگل 🌱و..... 🌸بهارِه مازِرون چه باصــفائه 🌸وِنِه گل آ،گیاه درد رِه دوائه 🌸پِرِه همدلی هستا مهروونی 🌸خِدا دوندِه،اینجه جای خِدائه ✍شعر از https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3532 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌺 👥 👤 : نِــنــا بـــورده، دَر آ دیــوار گِـــوائــه خِـنــه یِ جیــک بَـمِــرده، بی صِدائه شه دل تنگی ره دوش گیرمبه هر روز زَمـــونـــه چــه اَتَــنــده بـی وِفــائـه ✍️ ()_به_پارسی: مادر رفت، در و دیوار گواه هستند صدای خانه مُرد و بی صدا شد. دل تنگی هایم را هر روز به دوش می کشم زمانه چرا این قدر بی وفاست. ✍ 🍂🍁 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3533 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─