eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
392 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
232 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5918165278314727132.mp3
8.67M
🎙پویا بیاتی 📄پایان پریشانی 🎼 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🕌بارگاه 📸قلی زاده پاشا
🕌 🟩 🌍 📌تصاویری از گذشته و امروز 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هستی ما چو پلک وا می‌کرد به  حضور تو التجا می‌کرد ما ندیدیم خلقت خود را لب تو شرح ماجرا می‌کرد کیمیا بود نقرهٔ اشکت که مس قلب را طلا می‌کرد ای تبار زلال مهریه ات آبها را گرانبها می کرد بانوی زندگانی ساده با تو دنیا چگونه تا می‌کرد دست تو آب می‌کشید از چاه دست تو گندم آسیا می‌کرد و لبان تو سایه در سایه باز همسایه را دعا می کرد و چنین «إنّما یُریدُ الله» جلوه تنها در این کسا می‌کرد ما در این باغِ گل، وطن کردیم عمر خود نذر پنج تن کردیم عطر گل‌های آرزو داری صدبغل یاس پیش رو داری ای بهشتی که از برای پدر پی هر بوسه عطر و بو داری از طلوع نماز تو پیداست با زلال سحر وضو داری ای پیاله پیاله خم غدیر ای که کوثر سبو سبو داری گل داوودی بهشت خدا که مناجات در گلو داری ما نداریم آبرو، بانو! تو دعا کن که آبرو داری تو دعا کن که از دعای تو نور   می‌کشد شعله تا به وادی طور ای پر از شوق تو صدای علی از تو سرشار لحظه‌های علی با حضور تو نقش بر آب است نقشه ها بهر انزوای علی در نگاهت حریر دنیا نیست قدر یک نخ ز بوریای علی بین بازار کائنات کسی جز تو داند مگر بهای علی ای که مثلت نمی شود هرگز هیچ کس ، هیچ کس برای علی جان خود را گرفته ای بر دست همه ی عمر پا به پای علی گفتی این جان مگر چه می ارزد جان زهرا شود فدای علی این ز پیوندها فراتر بود امتزاج غدیر و کوثر بود جاده ها سبز در برابر تو شده سرشار گل سراسر تو جان خود را گرفته‌ای بر دست همهٔ عمر پا به پای علی گفتی این جان مگر چه می‌ارزد جان زهرا شود فدای علی این ز پیوندها فراتر بود امتزاج غدیر و کوثر بود جاده ها سبز در برابر تو شده سرشار گل سراسر تو مهربانی جوانه ها دارد در دل خانه ی محقر تو بنده را تا بهشت خواهد برد گل سجاده معطر تو حضرت فاطمه درود و سلام از همه انبیا به محضر تو که شد از خطبه ی حماسی تو خصم مبهوت در برابر تو ذوالفقاراست صف به صف سخنت در دفاع از حقوق همسر تو خود نشان داده ای که ابتر ماند کار خصم از خروش کوثر تو چقدر شکوه از فراق پدر چقدر آه و ناله تا به سحر شهر در بین خواب و بیداری کوچه ها گرم کوچ اجباری گفته شد روز گریه کن یا شب شهر این گونه داشت دلداری شب بی گریه آرزو دارد بالشی که به زیر سر داری خانه ی نور ، نور این خانه مکن از این افاضه خودداری گیسوی کودکان پریشان است گفته ای شانه می زنی آری شاعری با کنایه روشن گفت شرح آن لحظه های دشواری قصه را تازیانه می داند در و دیوار خانه می داند ............................... https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3841 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
شعرخوانی جوادمحمدزمانی.mp3
2.99M
📲 🎙 ............................... https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3841 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍یکی از کهن ترین نوشته‌های ایران و جهان که بوضوح از شطرنج یاد میکند، کتاب کارنامه اردشیر پاپکان است. در این نوشته آمده است: «اردشیر به فر خدای در چوگان، سواری، چترنگ و شکار برتری یافت» 📌افلاطون می گوید: اگر با دلت چیزی یا کسی را دوست داری زیاد جدی نگیر ... چون ارزشی ندارد، زیرا کار دل دوست داشتن است ... امااگر روزی با عقلت کسی را دوست داشتی، اگرعقلت عاشق شد بدان که چیزی را تجربه میکنی که اسمش عشق است اﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﺎ ﻫﻢ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻣﯿﺪﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﺎ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﯼ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺩﺍﻧﺶ. ﺁﺩﻣﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻟﺬﺕ ﺑﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺶ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3842 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🐝 📜در مصر باستان خدمتکاران و كنيزان مجبور بودند که بر روی بدن خود عسل بمالند تا حشرات مزاحم جذب آنها شوند و سرورشان از گزند آنها در امان به ماند... 🟩، آیه ۶۸ سوره نحل: وَأَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعْرِشُونَ ﴿۶۸﴾ و خدایت به زنبور عسل وحی کرد که از کوه‌ها و درختان و سقف‌های رفیع، منزل گیر. 🌷 (ع) فرمودند: از جدم رسول الله (ص) نقل است که خداوند برکت را در عسل قرار داده است و در آن شفای بیماری‌هاست و هفتاد پیغمبر صلوات الله علیهم اجمعین از آن برکت گرفتند. 🌷 (ع) فرموده‌اند: عسل را با سیاه دانه بیامیزید و بگذارید کسی که تب دارد از این مخلوط لذیذ سه لیسه انگشت به دهان گذارد، رنج تب از جانش فرو خواهد ریخت. هم‌چنین حضرت فرمودند: عسل برای بیماران شفای عاجل و قاطع است. 🌷از (ع) نقل شده است که پیغمبر فرمود: پنج چیز فراموشی را برطرف می‌کند و به حافظه می‌افزاید و بلغم را از بین می‌برد: مسواک زدن، روزه گرفتن، قرائت قرآن و خوردن عسل و کندر. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3845 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍در ده کیلومتری مسیر دزفول به شوشتر و در میان خرابه‌های شهر جندی شاپور که یکی از محوطه‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود، یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی استان خوزستان قرار دارد که به «آرامگاه یعقوب لیث صفاری»، شناخته میشود. 📌پس از فروپاشی پادشاهی ساسانیان زبان فارسی کم کم رو به فراموشی میرفت و زبان رسمی کشور عربی شده بود. یعقوب لیث صفاری را اولین پادشاه پس از آن ها میدانند که زبان پارسی را زبان رسمی کشور اعلام کرد. 📜  (۲۲۵ ه‍.ق – شوّال ۲۶۵ ه‍.ق) آهنگر و بنیان‌گذار دودمان صفاریان در سیستان به مرکزیت زَرَنگ بود. وی در طول حیات سیاسی و همچنین به قدرت رسیدنش در سیستان موفق به شکست  خوارج، علویان،طاهریان و فتح مناطقی همچون کرمان و فارس شد. توجه یعقوب لیث پس از تصرف فارس، خوزستان و سرکوب محمد بن واصل، به بغداد مرکز خلافت عباسی معطوف شد. براندازی دولت طاهریان که خلافت حامی آنها بود؛ حمایت از مخالفان خلیفه معتمد و نگرش‌های ضدعربی یعقوب، خلیفه را مجبور کرد که طی نامه‌ای یعقوب را لعن کرده و آمادهٔ نبرد با وی شود. پس از رسیدن دو سپاه به هم در ۷ شوّال ۲۶۵ ه‍.ق جنگ سختی درگرفت که در نهایت با پیروزی سپاه خلافت عباسی همراه بود. یعقوب پس از عقب‌نشینی سخت بیمار شد. عمرو، برادر یعقوب، به‌محض بیمار شدن برادرش خود را به او رساند؛ اما یعقوب در شوّال سال ۲۶۵ ه‍.ق بر اثر قولنج از دنیا رفت تا برادرش عمرو قدرت سلسلهٔ صفاریان را در دست بگیرد. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3844 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥یادگاری جذاب از دوره ساسانیان در کرج چنار ۱۵۰۰ ساله روستای برغان 📜خلاصه ای از تاریخ سلسله ✍ساسانیان در سالهای ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی بودند. اصلیت شاهنشاهان ساسانی از استان پارس بود که بر قسمت بزرگی از غرب قارهٔ آسیا تسلط پیدا کردند. 📌پایتخت ساسانیان شهر تیسفون در نزدیکی بغداد در عراق امروزی بود. 📌نام ساسانیان از ساسان میآید که آن نیز نام پدربزرگ اردشیر پاپکان بنیانگذار خاندان ساسانیان است. 📌بیشتر از چهار سده، دولت ساسانی یکی از دو دولت بزرگ جهان متمدن آن روز (در آسیای غربی) بوده‌است که مرزهای آن در مشرق، تا دره رود سند و پیشاور و در شمال شرقی، گاهی تا کاشغر کشیده شده بود. 📌در شمال غربی، تا کوه‌های قفقاز و دربند در ساحل دریای خزر و گاهی نیز، تا دریای سیاه می‌رسید و در مغرب، رود فرات به‌طور کلی مرز این دولت با حکومت روم و جانشین آن یعنی روم شرقی با بیزانس بود. البته گاهی این مرز بسیار گسترده تر از رود فرات می‌رفت و گاهی نیز به این سوی فرات منتهی می‌شد، اما با چشم پوشی از کششها و فشردگیها می‌توان رود فرات را مرزی طبیعی بین دو دولت بیزانس و ساسانی دانست. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3846 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
کَدو دَمبِل 🤣😂 به جای کَدو تنبل 📸
4_5818766686974645050.mp3
12.28M
🎼 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
♦️همه استانداران دولت چهاردهم در یک نگاه/ پرونده معرفی استانداران دولت پزشکیان بسته شد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 📽 دختر ۸ ساله حافظ کل قرآن که با یک جمله بی اختیار اشک همه رو در آورد. 🙏 التماس دعا 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔻لحظه تحویل سال ۱۴۰۴ 🗓پنجشنبه ۳۰ اسفند ⏰ساعت: ۱۲:۳۰ ظهر 🐍حیوان سال: مار +تقریبا ۱۰۰ روز تا عید نمونده... جمعه، ۱۶ آذر ۱۴۰۳. 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💠 بر هیچکس آزار نرسان عليه السلام می‌فرماید: ✨كَفُّ الأذى، مِنْ كَمالِ العَقلِ و فيهِ راحَةٌ لِلبَدَنِ عاجِلاً و آجِلاً✨ 🖌خوددارى از آزار رساندن، نشانه كمال خرد و مايه آسايش دو گيتى است. 📚 تحف العقول، ص۲۸۳. ✳️🌸اَللّهُمَ 🌾🌸صَلَّ 🌾🌸عَلی 🌾🌸مُحَمَّدٍ 🌾🌸وَآلِ 🌾🌸 مُحَمَّد 🌾🌸وَعَجِّل 🌾🌸فَرَجَهُم 🌾🌸وَ اَهلِک 🌾🌸عَدُوَّهُم... 🌾🌸 اَللّهُــــمَّ 🌾🌸عَجـِّل لِوَلیِّکَ 🌾🌸الفَـرَج 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
39.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 🎙خواننده‌: 📺برنامه سحرنشین - شبکه دو سیما 🗓️ ۷ فروردین ۱۴۰۳ 📩 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🗓دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵ 📌در نشست علمی بررسی شد؛ 📜مازندران در عصر قاجار چگونه بوده است؟ مازندران- در نشست علمی تخصصی «مازندران عصر قاجار» پژوهشگران با ارائه مقاله به این موضوع پرداختند و همچنین کتاب «تبری‌نامه» نیز رونمایی شد. 🔲به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، نخستین نشست علمی تخصصی تاریخ محلی مازندران با عنوان «مازندران عصر قاجار» عصر دوشنبه در پردیس فاطمه‌الزهرا دانشگاه فرهنگیان ساری برگزار شد. در این نشست که با همکاری مشترک انجمن ایرانی تاریخ، انجمن تاریخ محلی ایرانیان، دانشگاه فرهنگیان ساری و نشر شبره برگزار شد، ۱۰ پژوهشگر تاریخ محلی به ارائه مقالاتی در حوزه مازندران در عصر قاجار پرداختند. ◻️ دکترای تاریخ اسلام و پژوهشگر تاریخ مازندران در مقاله‌ای تحت عنوان «محله شاه زنگی و نقش رویدادهای تاریخی آن در عصر قاجار» پرداخت. الهی در این مقاله می‌گوید: بارفروش یا امروزی از شهرهای مازندران بوده است که در دوره قاجار رشد شهری چشمگیری یافت. او توسعه مناسبات تجاری با روسیه، تهران، شهرها و روستاهای همجوار همراه با پویایی بندرگاه مشهد را از دلایل اصلی این توسعه می‌داند. این پژوهشگر در این مقاله به بررسی پیشینه تاریخی محله شاه سنگی بارفروش پرداخت و از این منظر میزان اثرگذاری وقایع این محله در تحولات تاریخی بارفروش را ارزیابی کرد. به گفته وی شاخص‌های اقتصادی و مذهبی مانند بازار، مدرسه و مسجدجامع این محله، نشان می‌دهد که محله شاه‌زنگی به عنوان مرکز اقتصادی و معنوی شهر در عهد قاجار تاثیر شگرفی در تحولات تاریخ بارفروش داشت که در پرتو روابط عمیق قدرت حاکمه و بازرگان شرق قابل ارزیابی است. ◻️ در مقاله‌ای با عنوان «بررسی نقش علمای عصر قاجار در تایید تولیت موقوفه‌ها؛ مطالعه موردی تولیت موقوفه‌های آستانه » این گونه می‌گوید: سید نظام‌الدین از سادات مرعشی مازندران در سده نهم بود که مقبره وی به عنوان آستانه سید نظام‌الدین در روستایی به همین نام در بخش بندپی بابل قرار دارد. به عقیده او تا دهه ۶۰ هجری نام این روستا « یا پادشامیر» بوده است. این آستانه دارای موقوفه‌های بسیاری با محوریت عزاداری امام حسین (ع) و تولیت نسل در نسل آن بر عهده طایفه پاشا است. متولیان اماکن مذهبی دارای موقوفه همواره با مسائل و مشکلاتی درباره تولیت مواجه بودند که از رقابت‌های درون طایفه‌ای، اختلال در مدیریت موقوفه تا اعمال قدرت حاکمان وقت را شامل می‌شد. این پژوهشگر تاریخ محلی مازندران در بخشی از مقاله می‌گوید: هرگاه متولیان وقت با مسائلی از این دست روبه‌رو می‌شدند برای مشروعیت بخشیدن به تولیت خود، به علما و مجتهدان به عنوان تاییدکنندگان و مشروعیت‌دهندگان وقف‌نامه‌ها پناه می‌آوردند و از آنها برای تولیت خود اجازه‌نامه یا تاییدنامه می‌گرفتند که متولیان آستانه سید نظام‌الدین نیز از این قاعده مستثنا نبودند. در پژوهش وی یافته‌ها نشان می‌دهد که علما ضمن ایفای نقش تاییدی موقوفه‌ها و تولیت آنها، از وجوه درآمدهای احتمالی آنکه در استقلال مالی تاثیرگذار بود نیز برخوردار بودند. ◻️ دیگر سخنران این مراسم با مقاله‌ای تحت عنوان «تبیین عوامل داخلی موثر بر بازار مازندران در نیمه نخست قاجار» می‌گوید: بازار همواره قلب تپنده اقتصاد شهری بوده و ارتباطی ناگسستنی با سیاست‌های خرد و کلان دولت‌ها دارد. بازارهای محلی واقع در ایالات نیز بسان بازارهای پایتخت از سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت متاثر می‌شدند. این پژوهشگر ادامه داد: در نیمه نخست عصر قاجار عوامل داخلی در سطح ملی و محلی بر اقتصاد ناتوان ایران اثرگذار بودند. بازارهای محلی مازندران از جمله بازارهایی بودند که هم از شرایط اقتصادی حاصل از شرایط نیمه‌استعماری بین المللی و هم از عوامل داخلی طبیعی و زیرساختی اثر پذیرفتند. به عقیده حسن نژاد دو دسته عوامل داخلی بر حیات بازارهای مازندران در نیمه اول قاجار اثرگذار بودند، نخست سه عامل طبیعی شامل مزیت نسبی در تولید کالاهای خاص مانند برنج، پنبه، ابریشم و شکر قرمز، دوم موقعیت راهبردی مازندران به عنوان همسایه پایتخت و سوم بلایای طبیعی مانند وبا و طاعون بود که جمعیت مولد را نابود می‌کرد؛ دوم، عوامل زیربنایی مانند راه‌های ارتباطی، کاروانسراها، بنادر و مانند آنها است. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3848 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
◻️، پژوهشگر مازندران‌شناسی در مقاله‌ای تحت عنوان «بررسی کارنامه سیاسی و ادبی صاحب دیوان علی‌آبادی (ادیب و سیاستمدار دوره قاجار ۱۲۵۶- ۱۱۹۸ ق)» گفت: در سیر تحولات سیاسی- اجتماعی ایران عصر قاجار تعدادی از شخصیت‌های اثرگذار در صحنه‌های سیاسی و ادبی از مازندران برخاسته بودند. از جمله آنها تنی چند از خاندان علی‌آبادی مانند میرزا زکی علی‌آبادی، میرزا محمد تقی علی‌آبادی (صاحب‌دیوان علی‌آبادی)، میرزا طاهر علی‌آبادی، سعید حضور علی‌آبادی و بسیاری دیگر بودند. به گفته درگاهی مطالعات نشان می‌دهد که صاحب‌دیوان علی‌آبادی در حوزه سیاست برای تثبیت قدرت حکمرانان محلی در ولایت زنجان و جابه‌جایی قدرت در پایتخت نقشی اثرگذار و در حوزه ادبیات و دگرگونی نثر فارسی از منشیانه متکلفانه به منشیانه ساده و تثبیت شعر مکتب بازگشت ادبی نقش مهمی داشت. درگاهی در این مقاله ضمن معرفی میرزا محمدتقی، صاحب‌دیوان علی‌آبادی، جایگاه او در جریان‌های سیاسی و ادبی را نیز تشریح کرد. ◻️ دانش‌آموخته سطح سه حوزه علمیه قم و پژوهشگر اسناد و نسخ خطی در مقاله «جایگاه خاندان وزیری مازندرانی در حکومت قاجار» بحث کرده است که خاندان وزیری مازندران از خاندان سادات مازندران در دوره قاجار بودند که برخی از اعضای آن، مناصب مهم دیوانی مانند وزیر ایالت، مستوفی دیوان، نایب الحکومه ایالت، پیشکار و محاسب را به نام خود داشتند. به گفته وی در اسناد خاندانی و گزارش‌های دوره قاجار، داده‌های با ارزشی از خاندان وزیری دیده می‌شود. یافته‌های پژوهش طاهرپور نشان می‌دهد میرزا مسیح وزیر و پسرانش، در مناصب مهم یکی از افراد مورد رجوع شاه و حاکمان ایالت‌هایی مانند مازندران و عربستان یا همان خوزستان بودند که در سفرهای ناصرالدین شاه قاجار به مازندران نیز نقش پررنگی داشتند. با توجه به اینکه آنها از ملاکان بودند، در عرصه امور عمرانی و عام‌المنفعه مانند ساخت کاروان‌سرا، پل و آبدنگ فعالیت داشتند و دستگیر نیازمندان نیز بودند. ◻️، دکترای تاریخ اسلام در مقاله «بررسی عملکرد خانه مازندران در بازگشت محمدعلی شاه مخلوق به ایران» اینگونه مطرح کرد که: محمدعلی شاه پس از خلع از سلطنت و پناهنده شدن به سفارت روسیه در تهران از ایران خارج شد و پیوسته به فکر بازگشت به ایران و تصرف تاج و تخته از دست رفته‌اش بود. او در ۲۵ تیر ۱۲۹۰ شمسی مقارن با ۲۰ رجب ۱۳۲۹ قمری با کمک روسیه و برخی از حامیانش از راه روسیه به دشت گرگان وارد شد. عمادی بی‌ثباتی اوضاع مازندران و قدرت یافتن خوانین محلی در مقابل مشروطه و دولت مرکزی را انگیزه شاه مخلوع برای بازپس‌گیری تاج و تخت و چشم امید داشتن به این مناطق معرفی می‌کند. به گفته وی بررسی عملکرد خوانین در این مقطع از تاریخ مازندران نقش مهمی در بازنمایی تاریخ محلی این منطقه دارد. نتایج پژوهش عمادی نشان می‌دهد سرکردگان مخالف دولت مشروطه در مازندران، برای اعاده موقعیت پیشین با اردوکشی محمدعلی میرزا همراهی کردند. با شکست محمدعلی میرزا امید خوانین به یاس تبدیل شد و برخی از اعیان مازندرانی طرفدار شاه مخلوع، به مناطق دیگر پناهنده شدند، برخی در بند دولت گرفتار و تعدادی به کنسولگری روسیه پناه بردند که در نهایت با دولت سازش کردند. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3848 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
◻️ دکترای تاریخ ایران پس از اسلام و پژوهشگر تاریخ محلی مازندران است. او در مقاله «بررسی نقش جغرافیای طبیعی و انسانی مازندران در قدرت‌یابی و برآمدن قاجاریه» بحث کرده است که از سقوط اصفهان در سال ۱۱۳۵ قمری تا پادشاهی آقا محمد خان در ۱۲۰۹ قمری حدود ۷۵ سال فاصله است. قاجارها در این سال‌ها به تدریج در پی دست یافتن به تخت شاهی ایران بودند. فتحعلی خان، محمد حسن خان، حسین‌قلی خان و آقامحمد خان در جدال با مدعیان قدرت و سلطنت تلاش کردند. به گفته وی مازندران به دلیل مجاورت با ناحیه استرآباد و دشمن ترکمن، مورد توجه ایل قاجار و تاریخ محلی جغرافیای طبیعی مازندران به واسطه همسایگی با خاستگاه ایل قاجار، مانند پل ارتباطی با دیگر نواحی ایران بود. به عقیده این پژوهشگر مردم مازندران نیز در رقابت‌های میان دو خاندان زندیه و قاجاریه با توجه به منافع خود و عملکرد این دو خاندان گاهی از یک گروه و گاه از گروه دیگری پشتیبانی کرده‌اند. این پژوهشگر در مقاله دیگری تحت عنوان «بررسی چگونگی شکل‌گیری و توسعه مدارس نوین و موانع آنها در مازندران عصر قاجار» می‌گوید: به دنبال تحولات فرهنگی عصر قاجار، تاسیس مدارس نوین و گسترش علوم و فنون جدید مورد توجه نخبگان آن عصر قرار گرفت. از ابتدای پادشاهی مظفرالدین شاه، پس از شکل‌گیری مدرسه رشدیه و انجمن معارف در تهران، در ولایات نیز به تدریج مدرسه‌های نوین افتتاح شدند. به گفته عنایتی در همان سال‌ها نخستین مراکز فرهنگی و مدارس نوین در مازندران توسط علاقه‌مندان به بسط و توسعه معارف بنیان نهاده شد. ◻️، دکترای تاریخ ایران دوره اسلامی است و در مقاله‌ای با نام «بررسی کاروانسراهای وقفی متمرکز در کالبد شهری بارفروش روزگار قاجار (با تاکید بر بازخوانی وقفنامه کاروانسرای آقا کوچک اصفهانی)» به سنت وقف با توجه به ماهیت آن به‌عنوان عامل ساخت بناهای عام‌المنفعه پرداخت. گودرزی در این مقاله ضمن شناسایی و معرفی کاروانسراهای دوره قاجار در شهر بارفروش به طور موردی وقفنامه کاروانسرای آقا کوچک اصفهانی را نیز بررسی کرد. بررسی این نشان می‌دهد موقوفات کاروانسراهای بارفروش پشتوانه‌ای ثابت برای نهادهای مذهبی و اقتصادی بوده و در پیوند دادن بازار با مذهب نقش مهمی ایفا کرده‌است. ◻️ دکترای تاریخ ایران اسلامی است. مقاله او «بررسی نقش عوامل جغرافیایی در شکل‌گیری تحولات سیاسی لاریجان در دوره قاجار» بود، او در این مقاله می‌گوید: لاریجان بخش کوهستانی شهرستان آمل در البرز میانی است. به دلیل وضعیت کوهستانی و موقعیت ارتباطی یکی از مسیرهای اصلی تهران به مازندران و نمونه بسیار مناسب برای تبیین میزان اثرگذاری جغرافیا و روند پدیده‌های تاریخی یک منطقه به شمار می‌آید. او در این مقاله به بررسی جایگاه لاریجان در تحولات سیاسی دوره قاجار از ابتدای شکل‌گیری این حکومت تا پایان آن با تکیه بر شرایط خاص جغرافیایی پرداخت. بر اساس پژوهش هومند حوادث سیاسی مهم لاریجان در دوره قاجار بیش از هر چیز حاصل موقعیت خاص جغرافیایی آن بوده است. بنا بر یافته‌های هومند شاخص‌ها و مزیت‌های نسبی این منطقه شامل موقعیت راهبردی و ارتباطی، املاک حاصلخیز، مراتع فراوان و قابلیت‌های دفاعی بود که زمینه‌ساز توسعه قدرت نظامی و تقویت روحیه نظامی‌گری و سلحشوری اهالی لاریجان شد. 📌در پایان این همایش کتاب «تبری‌نامه» شامل مقالات ارائه شده در نخستین نشست علمی- تخصصی «مازندران عصر قاجار» توسط انتشارات شبره معرفی و رونمایی شد. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3848  ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍محله ی سیدنظام الدین که امامزاده ای به همین نام را در خود جای داده است در ادوار مختلف تاریخی نام های گوناگونی پذیرفته و اکنون نیز در محدوده ی "شهر گلیا" بخش بندپی شرقی بابل قرار گرفته است. اسنادی زیادی در خصوص این روستا و شخص "سیدنظام الدین" توسط برخی از پژوهشگران بومی جمع آوری و منتسر شده است. بر اساس انجامه ملاحیدر علی پاشا در سال ۲۴ رمضان ۱۳۳۱ قمری آمده است: {{ جماعت پاشا اَبا عن جَدّ بقاعده در سه وعده به مزار کثیرالانوار سلطان العارفین سیدصاعدالحسینی المرعشی شهیر به سیدنظام الدین پاشاکلا توابع بندپی عطرالله مرقده و نوَّرَالله مضجعه به ارادت بطن عن بطن تمکین نهاده و جامه خدمت به تولیت مزار زبده" السالکین پادشاه امیر علیه الرحمه پوشیده و در آن آستانه متبرکه منوره به زیارت برهان المحفقین مفتخر باشند. جمع خادمان آستانه از آنجا که همه وقت تفضّلات الهی از هر جهت شامل حال ایشان به سعی موفور به منصه ظهور رسانیدند. در رواج و رونق آن امام زاده علیه التحیه من قوه"الاقرار صلاحیت شعاران طوایف بندپی ...[ناخوانا] حلالخوریه و تهمتن و باکر و ملکشاهی و عمران و سمکوش و گوری و میرزا و گاوزن و سادات ...[ناخوانا] اختلالی در منال موقوفات و انحرافی در تعظیم و تکریم ملزمات امیر نظام الدین جایز نبوده و بر امر ...[ناخوانا] جاروب کشان مزار و مسلک درویشان آن شه قرار خدمتگزاری موالاتهم تکلیف است....[ناخوانا] به موجب نوشتجات ملا حاجی بابا پاشا و ملا قربان علی پاشا و ملا معصوم پاشا و ملا علی اکبر پاشا، نفاق و تمرّد در اعمال آداب و سنت در مزار امیر و تعلقاتهم به اَیِّ نحو حرام مُوبَّد است که الیوم الی یوم الحساب راغب در خیرات موفق داران و مانع در خیر گرفتار نشاتین باشد. تَمَّ ...[ناخوانا] عبده الراجی ملاحیدرعلی پاشا فی شهر المبارک ۱۳۳۱ قمری| بر جدار غربی بقعه این امامزاده تخته ای قرار دارد که این عبارت حک شده است: "السلطان اعظم اعدل سلطان نظام الدین صاعد ابن سلطان المرحوم سعید صاعد حسینی " | در صفحه ۲۶ کتاب "پادشاه امیر" ، چاپ پیمان نواندیش، چاپ اول ، تهران، ۱۳۹۳، شابک ۵_۹۰_۶۸۲۶_۶۰۰_۹۷۸ آمده است: ظاهرا شخصی که بر روی تخته مزار امامزاده از وی نام برده شده باید همین صاعد باشد. در این صورت نسب وی_اگر این انتساب پذیرفته شود_ به شرح زیر است: " سید صاعد بن زین العابدین بن صاعد بن زین العابدین بن قوام الدین مرعشی"| تخته ی مستطیلی دیگری نیز در موازات این تخته بر مزار قرار داده شده است. روی تخته ی دوم این عبارات حک شده است: "خادم الفقرا پادشاه علی ابن اده ملا [اِدملا] اسکندر مجاور غفرالله ذنوبه یا رب" 🖊 ۱۴۰۳/۰۹/۰۷ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3849 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
دکه | شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۳ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─