🔹جستاری در غذای ایرانیان از دیرباز و تنوع آن در کرج
بخش دوم
✍ حمیدرضا آقایی
پژوهشگر فرهنگ مردم
اندیشۀ خلاق بشر میتواند در هر زمینهای به تولید و آفرینش بپردازد. ذهن توانمند و نوآور انسان با طبعی زیبادوست در برآوردن نیازهای اساسی و روزمرهاش یعنی خوردن و آشامیدن، نیز ابتکار و نوآوری بروز میدهد و برای آنچه که میخورد و میآشامد، نه فقط فکر رفع نیاز اولیه (سیر شدن)، بلکه رضایت در حس زیبایی و لذت غذا را مد نظر دارد. [۱]
انسان ضمن برآوردن نیازهای اساسی زندگی برای ادامۀ حیات (خوردن و آشامیدن)، با طبع زیباییدوستاش، در هم آمیختن و ترکیب غذاهای دیگر اقوام و ملتها را نیز الگوی خود قرار داده و به فکر تنوعبخشی، آراستن و آذین غذاها و سفره و استفاده از بعضی اشربه و نوشیدنیها و دسرها بوده و هست.
با افزایش جمعیت و تغییر شیوۀ سنتی زیست، بهویژه در شهرها راهاندازی و گسترش انواع غذاخوریها، رستورانها، ساندویچیها، سفرهخانههای سنتی، تالارهای پذیرایی، فستفودیها، دکهها و بساطهای غذای لقمهای و ارزان و جگرکیهای ضرورت یافت.
شهـر کرج این «ایرانشهر کوچک» هم، از این ضرورت جدا نبوده و با حضور اقوام ایرانی و فرهنگهای غذایی گوناگونشان، سفره غذایی رنگین و متنوعی در شهر پهن نموده است. این کلانشهر علاوه بر گسترش در حوزههای ساختاری و عمران شهری ضرورت دارد در مسیر توسعۀ پایدار برخی از معابر و گذرگاهها و مکانهای شلوغ را به محلی برای خوردن و آشامیدن با زیبایی و آسایش بیشتر بهطور ویژه اختصاص دهد.
امروزه با توجه به تغییر ذائقهها، که گاهی به دلیل مشغلههای کاری و نبود فرصت کافی برای پخت و پز است، حتی برگزاری مهمانیهای و دورهمیها نیز در رستورانها و غذاخوریهای برگزار میشود، که ضرورت نظارت بهداشتی و البته ساماندهی نیز احساس میشود.
کرج این کلانشهر پویا و جوان و فرزند ارشد پایتخت در سالهای اخیر، همچون تهران دچار دگرگونی و تحول در برپایی و تأسیس انواع غذاخوریهای رنگارنگ شده، که اگر به این شرایط توجه بهتری شود این سبک زندگی و تغییر ذائقه برای برخی از جوانان فرصتهای شغلی بیشتری فراهم آورده و در توسعۀ اهداف فرهنگی و رفاهی خانوداه نیز موثر خواهد بود.
در پی گشت و گذارهای میدانی نگارنده در استان البرز و شهر کرج، ضمن شناسایی و تجربۀ برخی از خدمات غذایی متنوع، جالب و لذتبخش اقوام مختلف را تجربه کردهام.
در این قدم زدن و گشت و گذارها، غذاخوری های سُنتی، محلی و مدرن، رستوران های غذاهای رژیمی، برخی از غذاهای مناطق مختلف کشور، مانند؛ بریانی اصفهان، غذاهای گیلکی و محصولات و سبزیجات شمالی را مشاهده کردم.
همچنین دکان های فلافلی و سمبوسه پر طرفدار خوزستان، آشکده با انواع آشها و حلیمها، انواع ماهیهای دریای شمال و جنوب، کباب بناب، کباب گلپایگان، محصولات لبنی دزفول (سرشیر و شیربرنج) انواع نانهای محلی از اقوام مختلف، انواع شیرینی، دمنوش، اشربه و کیک یزدی و کاشانی، رستورانهای جاده چالوس با بهرهگیری از شرایط زیبای طبیعی مشتریان و میهمانان خود را به ساعت خوش در کنار خانواده فرا میخوانند.
در این میان روستاهای هدف گردشگری نیز با عرضۀ خشکبار و آجیل و ترشی و لواشک محلی (آلو و آلوچه برغان، توت سیاهکلاهان، خرمالو و ازگیل کرج، و... بر رونق این بازارها و تنوع خوراکی افزودهاند. حتی عرضۀ غذاهای کشورهای دیگر؛ در رستورانهای ژاپنی، ایتالیایی، هندی، یونانی، عربی و ترکیاستانبولی (اسکندرکباب و باقلوا) مشتریان خاص خود را دارند.
و بالاخره جگرکیهای بسیار عصرگاهی و شبانگاهی با دود و دَم وسوسه برانگیزشان با مشتریان اغلب جوان خود، جلوههایی از زیبایی این شهر پویا هستند.
هر چند همۀ این اغذیه فروشیها، حال و هوای خاصی به کلانشهر کرج و استان البرز حاکم بخشیدهاند، اما هنوز فرصت برنامهریزی بیشتر و بهتر، برای متخصصان و علاقمندان صنعت تغذیه و مدیریت میراث فرهنگی و معاونت فرهنگی و امور اجتماعی استانداری و معاونت فرهنگی شهرداریها وجود دارد، تا هم در راستای کارآفرینی و ایجاد مشاغل مرتبط غذایی کوشش نمایند، و این کلانشهر را به پایتخت غذاهای متنوع ایرانی و خارجی تبدیل نموده تا همه روزه، افزون بر جمعیت ساکن در کرج، میهمانان فراوانی را از پایتخت برای خوردن غذاهای گوناگون به سوی خود بکشاند، که علاوه بر رونق و نشاط در جامعه، کرج این فرش زیبا و رنگین ایرانی، را پررونقتر با اقتصادی پویا جلوهگر سازد.
۸ دی ۱۴۰۳
▪️ پانوشت --------------------
[۱]. فرمند، رضوان، ۱۳۸۳، هنر آشپزی و شیرینی پزی، انتشارات جاجرمی، تهران، چ دوم.
🔲البرز پژوهی
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3942
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#دلنوشته
🌷کاش یه مغازه بود...
آدم می رفت می گفت:
ببخشید آقا این "خنده های از ته دل" چند اند؟ ✨
"صداقتِ" فروشي هم داريد؟ ✨
"عشق" را نوشتید دست نزنید...
مال پشت ویترینه؟؟
فروشی نیس؟ ✨
"وفاداري" امروز متری چند شده؟! ✨
قيمت "صلح و دوستی" چنده؟
جنس چینی درجه دو نمیخوام...میخوام اصل باشه...
يه "دل بدون غصه" سیری چند؟ "آدمهای مهربون" در همه، یا میشه سوا کرد؟✨
📌یه مثقال "زندگی آروم" میخوام با یه چارک "حوض و پشه بند"!
یه وجب "حیاطای قدیم"...
عطر و بوی کاهگلش که نرفته؟
آقا از اون "آرامش هاي قديم" هم بهم بدین.... لحظه ای چند؟ ✨
🟡این روزها که همه چیز گرون شده... قیمت اینا هم بالا رفته یا ثابت مونده؟؟
این"محبتا" که میپاشند روي زندگیا مشتی چند؟✨
از اون "روزایی که بی بغض اند" ، "روزای بچگی" هم دارین؟...
از اون "سالهاي بی رنج" اندازه دل ما دارین؟!✨
این "شادیها" دوام دارند؟! جنسشون مرغوبه؟ نه؟...✨
🌸کاش یه عطر فروشی بود...
آدم عطر گرم اقاقیا و یاس های قدیم" می خرید.
عطر " خاک بارونخورده" ، عطر "آغوش مادر"با ماندگاری طولانی!✨
🌸کاش یه جایی بود می شد رفت و گفت یك "زندگی" میخوام
از جنس خوبش...✨
🖊#علا_آزاد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3943
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از میرمریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#همدلی
💝نذری به این میگن
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
InShot_۲۰۲۴۱۲۰۵_۲۱۴۳۱۴۴۰۳.mp3
5.13M
🔅عبدالحسین_مختاباد
تمنایوصال
تاکی به تمنای وصال..!!
تو یگانه...!!!
🎼#آوای_ایرانی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🖤#شعر #شاعر
✍و دو شنبه ای که با " صبح " می آید .
صبحی که می آید و در مغاک خاک فرو می رود .
از حسینیه یزلان بیدگل تا زیارت شاهزاده حسین چند قدم بیشتر نیست .
ولی امروز دوشنبه بعد از ظهر شکوه یک نجابت محض در همین چند قدم جاری خواهد بود.
محسن صباحی بیدگلی متخلص به صبح به همان اندازه که ازعجب و ریا و بخل و حسد دور بود با دانش و نوآوری در گستره شعر و دریافت های بینا متنی شعر مانوس بود...
رفتنش آن هم در غربت برای شهر ما یک غبطه و یک غبن است...
ولی یادش گرامی و از جنس پرنیان صبح.
📩حیدر علی عنایتی
31.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶نوازنده نی رضا خسروی خواننده حسین اصفهانی اجرا در غرفه های نمایشگاه بین المللی جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین.
📩ارسالی #حسین_اصفهانی
-دانش تجوید-سطح-1ستوده نیا.pdf
5M
#کتاب
کتاب دانش تجوید
سطح یک - دکتر ستوده نیا
کتاب مورد نظر تدریس تجوید جناب استاد رمضانی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#منوچهر_ستوده
✍منوچهر ستوده (۲۸ تیر ۱۲۹۲ تهران – ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ چالوس) ایرانشناس، جغرافیدان تاریخی، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر برجستهٔ ایرانی بود.
📌از او حدود ۶۰ جلد کتاب و نزدیک به ۳۰۰ مقاله بهجا ماندهاست.
📌او نخستین ایرانی است که اولین فرهنگ گویشی را به چاپ رسانید.
📌ستوده تا چهار سالگی در محله سرچشمه زندگی کرد.
در هفت سالگی به مدرسه ابتدایی آمریکایی رفت و دوره شش ساله ابتدایی را در این مدرسه گذراند.
او در دوران تحصیل در دبیرستان البرز کتابدار کتابخانهٔ دبیرستان هم بود.
📌سال ۱۳۱۳ وارد دانشسرای عالی شد و نزد استادانی چون سید محمد مشکات و علی اکبر شهابی درس خواند.
📌نخستین مقاله ی خود را در ۱۳۱۵ دربارهٔ «مطالعات تاریخی و جغرافیایی- مسافرت به قلعه الموت» نوشت.
📌زمانی که درسش تمام شد، اگرچه پدرش اعتقاد داشت که او باید کار کند اما خودش به ادامه تحصیل اصرار کرد و بنابراین به دانشسرای عالی رفت.
📌در سال ۱۳۱۷ درجه ی لیسانس در رشتهٔ ادبیات فارسی را دریافت کرد. در همین دوره در ادارهٔ فرهنگ گیلان و دبیرستان شرف تهران تدریس میکرد.
📌 در سال ۱۳۲۴ با فاطمه (شکوه اقدس) شمشیرگران ازدواج کرد.
📌در سال ۱۳۲۹ از رساله ی دکتری خود زیر نظر استاد بدیعالزمان فروزانفر با عنوان «قلاع اسماعیلیه در رشته کوههای البرز» دفاع کرد.
📌در سال ۱۳۳۰ بنا به دعوت انجمن فولبرایت برای سفر مطالعاتی به آمریکا رفت.
📌در سال ۱۳۳۱ به عضویت جامعه ملی جغرافیای آمریکا درآمد؛ و در سال بعد به عضویت انجمن ایرانشناسی به ریاست ابراهیم پورداود درآمد.
📌در سالهای بعد آموختن زبان پهلوی را در محضر دکتر آبراهامیان آغاز کرد.
📌همچنین نخستین کتاب خود را با عنوان فرهنگ گیلکی در سلسله انتشارات انجمن ایرانشناسی در سال ۱۳۳۲ انتشار داد.
................
📘#کتاب
📚کتاب از آستارا تا استارباد،
تألیف #منوچهر_ستوده (متوفی ۱۳۹۵ ش) مجموعهای دهجلدی در مطالعه آثار و بناهای تاریخی شهرها و روستاهای حوزه دریای خزر است.
🖊پدیدآوران:
ستوده، منوچهر (نويسنده)
ذبیحی، مسیح (محقق)
این اثر حاوی اسناد، تصاویر و اطلاعات ارزشمند و کمیابی است که نویسنده با زحمت فراوان آن را بهدست آورده و در این اثر منتشر نموده است.
📌آستارا تا استارباد حاصل بیش از چهار دهه پژوهش میدانی دکتر ستوده در ده جلد است.
📌پنج جلد اول آن شامل گزارش، عکس و نقشههایی است از بقایای تمدنها و فرهنگ کهن گیلان، مازندران و گرگان.
پنج جلد بعدی اسناد استنساخ شدهای است مربوط به زندگی اجتماعی در مازندران و گرگان از دوران صفویه تا اوایل دوران پهلوی که با همکاری مسیح ذبیحی تنظیم شده است.
📌به نوشته ی دکتر ستوده بازدید های اولیه از جلگه خزر در امداد دامنههای شمالی رشتهکوه البرز از سال ۱۳۲۷ ش آغاز میشود و تا سال ۱۳۶۶ ش ادامه مییابد.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
azastarata-j1-01.pdf
14.24M
۱/ جلد اول قسمت اول
کتاب آستارا تا استرآباد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
azastarata-j1-02.pdf
17.67M
۲/ جلد اول قسمت دوم
کتاب آستارا تا استرآباد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
azastarata-j1-03bt.pdf
20.44M
۳/ جلد اول قسمت سوم
کتاب آستارا تا استرآباد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
azastarata-j2-01.pdf
18.17M
۴/جلد دوم قسمت اول
کتاب آستارا تا استرآباد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
azastarata-j2-02.pdf
16.96M
۵/ جلد دوم قسمت دوم
کتاب آستارا تا استرآباد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
azastarata-j2-03.pdf
16.59M
۶/ جلد دوم قسمت سوم
کتاب آستارا تا استرآباد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
azastarata-j2-04bt.pdf
15.78M
۷/ جلد دوم قسمت چهارم
کتاب آستارا تا استرآباد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
azastarata-j3-01.pdf
15.61M
۸/ جلدسوم قسمت اول
کتاب آستارا تا استرآباد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
azastarata-j3-02.pdf
16.11M
۹/ جلد سوم قسمت دوم
کتاب آستارا تا استرآباد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
azastarata-j3-03.pdf
15.52M
۱۰/ جلد سوم قسمت سوم
کتاب آستارا تا استرآباد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
azastarata-j3-04bt.pdf
14.15M
۱۱/ جلد سوم قسمت چهارم
کتاب آستارا تا استرآباد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
azastarata-j4bt.pdf
14.75M
۱۲/ جلد چهارم
کتاب آستارا تا استرآباد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
azastarata-j5-01.pdf
17.81M
۱۳/ جلد پنجم قسمت اول
کتاب آستارا تا استرآباد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
azastarata-j5-02.pdf
17.33M
۱۴/ جلد پنجم قسمت دوم
کتاب آستارا تا استرآباد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
azastarata-j5-03.pdf
16.55M
۱۵/ جلد پنجم قسمت سوم
کتاب آستارا تا استرآباد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
azastarata-j5-04.pdf
15.77M
۱۶/ جلد پنجم قسمت چهارم
کتاب آستارا تا استرآباد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
azastarata-j5-05bt.pdf
15.35M
۱۷/ جلد پنجم قسمت پنجم
کتاب آستارا تا استرآباد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3945
#مه_میترا #مامطیر #بارفروش_ده #بارفروش #بابل
💠#سپاه_دین
📜 اسناد بارفروش
🔹 سند فوق که مربوط به تاریخ ۱۹ فروردین سال ۱۳۵۷ خورشیدی (۲۵۳۷ شاهنشاهی) میباشد نامه ی رئیس وقت اداره ی اوقاف بابل به افسر سپاه دین آن اداره مبنی بر دریافت وجه نقد از حسابداری اداره جهت خرید ۱۰ هزار قالب آجر از #آمل و انتقال آن به بابل برای احداث ساختمان اداره میباشد.
🔹 سپاه دین در آبان سال ۱۳۵۰ شمسی به دستور محمدرضا شاه پهلوی تشکیل و طبق این طرح که مسئولیت آن با اداره اوقاف بود آن دسته از مشمولان خدمت وظیفه عمومی که در رشتههای علوم و معارف دینی تحصیل کرده بودند طی یک دوره آموزش مقدماتی و تخصصی برای تبلیغ دین به مناطق محروم میرفتند.
✍#حامد_ابراهیمزاده_بازگیر
۱۴۰۳/۱۰/۱۱
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3946
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─