📜شعر آیت الله سید احمد نجفی(مد ظله) در واقعه کربلا
🍃🍃🍃
برخيز و آي صبح قيامت دميده است
زينب (سلام الله عليها) كنار نعش برادر رسيده است
🍃🍃🍃
خورشيد و ماه در بر هم آرميده اند
چشم جهان مواجه اينسان نديده است
🍃🍃🍃
از داغ ماتم چه كسي سرخ رو افق
بنگر به آسمان چو كماني خميده است
🍃🍃🍃
چشمي نديده عقرب زلفي به روي ماه
ماهي به روي عقرب زلفي تنيده است
🍃🍃🍃
در حيرتم خدا به خداييش پايدار
با اينكه آب آب ز طفلان شنيده است
🍃🍃🍃
عيبم نما و كافر مطلق مرا بدان
معبود من حسين (عليه السلام) چرا سر بريده است
🍃🍃🍃
بي پرده با خدا سخنم محرمانه است
عقل از سر ملائكه اينجا پريده است
🍃🍃🍃
داني تخلص از چه نداند رموز غيب
چون كربلا حضور خدا را پديده است
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌸بزرگان تبرستان🌸
👇👇
📜سنگ مزار ملا محمدصالح
مازندرانی (رحمت الله علیه)
✍وی داماد علامه ملا محمدتقی مجلسی (رحمت الله علیه) بوده است.
✍ایشان مدفون در مقبره علامه مجلسی (رحمة الله علیه) در اصفهان هستند.
✍یکی از آثار ارزشمند ملا صالح مازندرانی (رحمت الله علیه) شرحی نفیس بر زیارت عاشورا است که ظاهرا تنها اثر فارسی ایشان به شمار می آید.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 امیری خوانی
📎 " امیر گته که "
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜شجره نامه سیدساعد مرعشی
👇
✍نسب سید نظام الدین پادشا امیر اینگونه می باشد:
((سید صاعد بن زین العابدین بن صاعد بن زین العابدین بن قوام الدین مرعشی مدفن آمل))
📚منبع: شجره نامه اشاداد محسن داداش پور باکر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜شجره نامه اولاد سیدکمال الدین مرعشی
📚منبع : شجره نامه اشاداد محسن داداش پور باکر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜شعر تبری از دیار تبرستان:
👇
شو شِه چادر ره جَم هاکِرده تِلا سَرسِوایی کِنده خِروش
رمه رِه رُش دیگواِ دیم قِرِق،چَپُون خوبِلِه بِ سِروش
وَنگ آوا کِنده وَرِهکا شِه سِدا ، دِل ناگِمون بِرمِه گَلی
رَج نانه مارِ نِشُون ، دِل مَشتِ مِس،چَنِده بَخونِده کتولی؟
چَرخِ تو زَنده هِوا اِسپِه وایی چیندکا ره سر بَزنِه
کَکّویی تَشنی کِلِه ی اِتِر ره کِجه بُوره در بَزِنه ؟
تِتیکاک کِنده نِواجِش ، بِ چمِر خِنِه تیسااِ مِه پَلی
نِشِنه خِش گِلِ رو ، وَر دِنه دیم ، دلِ بلااِ پاپِلی
پاپلیکا بِ چِمر ، آسوک آسوک تتی سِه نجما خوندِنِه
کِرکِرا اِزارِ سر ، بِرمِه گَلی نِخار آ هافرا خوندنِه
چِشِ کیله کَلِنه ، رُش دَکِتِه ، پرچیم هاکِرده مِه گلی
وَل نکن دَرزِنِ بِفرِه ، زاغِ چش مِه دِلّـِه نزن ته تَلی
قوشِ وَنگ مَشت هاکِردِ، ویشه ره, آسوگ گنه زیگ ، جانِ خیا
کچیکِ بالِ وِلار دنه , ندِنه شِه تنِ شونشِ جا
نقاره زَنّه وَکون ، مِس چیه ؟ دِنیا ره اگر او بَوِره
نیشته لابِ دله گِزنی بَزهِ گَل , خِشِه وه رِه خوُ بَوِره
گنِه شِه کِلا ره دار وا نَوِرِه تیساپه لینگ تَلیِ سَر لوُ نَهیری
کی باتِه سییو ویشه بَورِ خِسِه ، فِندَره آ چو بَهیری؟
لَنگِه لَنگِه زَرِجِ کچیکِ دل , سِلابِ لینگ ، قِد دَکِتِه
پاپپِلی ، پرچیمِ شِخ ، سییو تیکا ، پیتکلِه ، پومِد دَکِتِه
تِه ره دارِم ،مِه ره داری هَره اِما ره کِجه کِندِه وِرین؟
خَسسه باوی تِه رِه خو بَیره, شِه بال ِتِ وِسِه کِمبِه سَرین
کِجه باووِم نازِنین ، دل کِلِه ی پَتخِل آ تَشکَل نِمِنِه
بیِ چِمِر، اَسری مِه چِش، گِمبِه خیا، مِه دلِ دِلوَر چِه نِنِه؟
لیسکِ آروسِ یار ، دسر کتن , باجیکا کِندِه کَلِه وَنگ
وِنِه تارِم ،دونه پاش،نرمِ سازه، بَهیریم آ بُوریم اودَنگ
سِرخِ اِنار بچینیم سر سوغاتی ، رُشا بیاریم آ هِلـَنگ
باریجه ، مرزه ، بالنگ ، اِناریجِه ، تخته , سو سنگ
لاغِلی ، مرسِ لَوِه ، کتری ، کِلا ، کـِترا ، لـمد
اَلیجِه ، اوشِم قِوا ، دواج ، قمیس ، کوب آ شَمِد
شِه سِدا سَر دِنِه مَمرز بالا ، بَیتِه گلی، سییو کلاج
مگه سر بونه تِه مِس، خارِ بِرار،غرصه ته ره نانِه عِلاج
سر ره جر دینگواِ اِفتاب کوهِ پشت،پیتِ قوا بشته دواج
بینجِکَر سِفره تَنِک کِنده کِرِس ، وشنا بتیم, دوُ آ کُماج
سر کِتار بَیتی فخر ره آ دَّیِن ,اَنده نزِن پَلی ره میس
مِه بَمِردِن ره بَوین، دِلا بَیِّن ، اَندِه نَکِن سِوال ره فیس
📝 ارسالی از فخرالدین رضایی
ناگمون = ناراحت - پر از تشویش
وَل = کج
وایی = پرنده
بِفرهِ = ابرو
خیا = خدا
اَتِر = خبر
سروش=بانگ - آوا
نشونی = نشانی
در بَزنِ =کجا پیدایش بکنه
مِس = درد - غم
کتولی = غریبی
پاپِلیکا = پروانه کوچک
نجما = آوازیست در موسیقی مازندران
ویشه = بیشه - جنگل
لاب = شکاف و درز دیوار
سلاب = بدون پوشش
ولار = باز کردن - گشاد کردن
پومد = یاری - کمک
هَرِه = اره
سرین = بالشت
پَتخِل = آتشی که رویش خاکستر نشسته باشد
اودنگ = وسیله ای برای جدا کردن شلتوک برنج
رُشا = چوب بلندی که با آن میوه میچینند
باریجه = مرزه, بالنگ
آناریجه = گیاهان دارویی
کلا = ظرف بزرگ
آلیجه = نوعی پارچه
اوشم قوا = قبای ابریشمی
شمد = نوعی پارچه
کِلِه = اجاق زغالی
جِر دینگوئه = آفتاب غروب کرد
دواج = لحاف
نِمِنِه = تصور می کنم
پیت = پوسیده
کِرِس = خانه محقر چوبی
کوماج = نوعی نان
سر کتار بَیتِن =بستن فک ها و چشم ها را هنگام مردن
دَیِن = زندگی
پَلی = بغل
دِلا بَییِن = خمیده
سِوالِ فیس نَکِن = اینقدر با ما بد نکن
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪈نی #حسن_علی_تبار
📜ابوعطا، یکی از آوازهای چهارگانهٔ متعلق به دشتگاه شور در موسیقی ردیف دستگاهی(به همراه افشاری، دشتی و بیات ترک) است که دامنه ملودی آن تا درجه هشتم گام شور می باشد.
👇
در واقع گام ابوعطا همان گام شور است، فقط نت های ایست (دوم شور) و شاهد ابوعطا(چهارم شور) ملودی این آواز را از شور جدا می سازد.
👇
📎گوشهٔ حجاز در آواز ابوعطا نقشی کلیدی دارد و اوج آواز ابوعطا در این گوشه اجرا میشود، اجرای آواز ابوعطا معمولاً با فرود به محور اصلی دستگاه شور خاتمه مییابد.
👇
📎ریشهٔ نام ابوعطا مشخص نیست؛ این آواز با نامهای سارنج و دستان عرب نیز شناخته میشود و ممکن است با یکی از راگاهای همنام هندی مرتبط باشد. استفاده از آواز ابوعطا در موسیقی بومی ایران بسیار رایج است و بخشی از موسیقی مذهبی نیز در این آواز (به ویژه در گوشهٔ حجاز که حس و حال «عربی» دارد) اجرا میشود.
👇
✍گوشه های اصلی ابوعطا شامل:
درآمد ، سَیَخی، حجاز ،چهارباغ، گبری، کرشمه، دوبیتی، بسته نگار، رامِکلی می باشد.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜ادبیات عاشورایی
دیوارنویسی تکیه اوجی آبادآمل
خطاط: نامعلوم
قدمت: اواخر قاجار
✍ارسالی استاد محمدی لیتکوئی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍ارسالی استاد محمدی لیتکوئی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜شجرنامه ۱۸ تن امام زادگان روستای رزکی آمل
📎ارسالی استادمحمدی لیتکوئی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜ریشه و شجره
👇👇
⭕️ یک پرفسور و محقق معروف ترکیهای در تلویزیون دولتی ترکیه رسما اعلام میکنه ریشه ما ایران است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔎حرم امام رضا (علیه السلام) پس از حمله توپخانهای روسها در سال ١٢٩٠ خورشیدی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
تبرزین ایرانی، مربوط به قرن هجدهم.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜ایران شناسی
✍چهارطاقی علویه بنایی با قدمت تاریخی از دوره ساسانیان است.
📎چهارطاق در فاصله ۱۲ کیلومتری مرکز بخش، در اطراف روستای باباعرب (علویه) و بر روی تپهای واقع شدهاست و با شماره ثبتی ۹۸۸ در تاریخ ۲ مهر ۱۳۵۳ به ثبت آثار ملی رسیدهاست.
👇👇
این بنا از سنگ و ساروج ساخته شده و به عنوان آتشکده مورد استفاده قرار میگرفتهاست.
👇
با گذشت بیش از یک هزار و پانصد سال به جز قسمتی از سقف آن، کاملا سالم مانده است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜پیراهن
✍پیراهن زيباى ساسانی از جنس ابریشم عسلی با نقش طاووس. اين طرح و ظرافت براى ۱۵۰۰ سال قبل بسيار تحسين برانگيز است!
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜داستان عاشقانه
✍قدیمی ترین داستان عاشقانه جهان مربوط به ۲۰۴۷ ق.م و ازدواج اینانا الهه عشق سومری و دومزی است که در ویرانه های نینوا کشف شد.
📎 این نگاره نه تنها ماجرای عشقی بلکه نیایش برای باروری ایناناست.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜در راه مشهد شاه عباس تصمیم گرفت دو بزرگ را امتحان کند!!
به شیخ بهایی که اسبش جلو میرفت گفت: این میرداماد چقدر بی عرضه است اسبش دائم عقب می ماند.
شیخ بهائی گفت: کوهی از علم و دانش برآن اسب سوار است، حیوان کشش اینهمه عظمت را ندارد.
ساعتی بعد عقب ماند، به میر داماد گفت: این شیخ بهائی رعایت نمیکند، دائم جلو می تازد.
میرداماد گفت: اسب او از اینکه آدم بزرگی چون شیخ بهائی بر پشتش سوار است سر از پا نمی شناسد و می خواهد از شوق بال در آورد.
این است "رسم رفاقت..."
در "غیاب" یکدیگر" حافظ آبروی" هم باشیم...
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜موجودات افسانه ای ایران باستان
در باور مردمان کیار استان چهار محال و بختیاری، موجودی با دستانی بلند به نام «الابالاکش» وجود دارد. اگر کودکی بر جای بلندی مثل پشتبام خانه یا کنار رودخانه میایستاد، «الابالاکش» او را به یکباره پایین میکشید.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍افسوس که نان پخته، خامان دارند
اسباب تمام ناتمامان دارند
آنان که به بندگی نمی ارزیدند
امروز کنیزان و غلامان دارند...
👤 شیخ بهایی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍به قومی مبتلا شدیم
که فکر میکنند خدا جز آن ها،
کس دیگری را هدایت نکرده است...
👤ابن سینا
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─