eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
403 دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
253 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش اِدمُلّاوَند
📩شناسه۱۴۰۳۰۲۰۷۲۲۲۲ 🌍 🌸 📝نخودک نام قدیمی یکی از روستاهای  است که هم‌اکنون در داخل شهر واقع شده‌است. 📌با اینکه این روستا کاملاً در بافت شهر مشهد ادغام شده، اما در گذشته یکی از روستاهای بزرگ بوده و در نزدیکی محلهٔ  قرار داشته‌ است. 📌محله‌های کوی بلال حبشی، شهرک امام خمینی، قسمتهایی از خیابان مطهری شمالی و خیابان هدایت، بخش‌های تبدیل شدهٔ این روستا هستند. 📌از خاندان های این روستا می‌توان به  اشاره کرد. 📌شیخ ابولقاسم علوی کاخکی، یکی از آخرین کدخداهای این روستا بودند. 📌اما عالِم حسن‌علی اصفهانی مشهور به به  (۱۲۴۱ اصفهان _ ۸ شهریور ۱۳۲۱ هجری شمسی، مشهد)  فقیه، فیلسوف و از عارفان شیعه در سده ی ۱۴ است. 🔆: وی در سال‌های پایانی عمر، در روستایی به نام نخودک در نزدیکی  مشهد سکونت داشت و به همین دلیل نیز به حسن‌علی نخودکی مشهور بود. 📌حسن‌علی مقدادی اصفهانی (نخودکی) فرزند علی‌اکبر مقدادی اصفهانی و در خانواده‌ای مذهبی، متولد شده‌است. 🌿: حاج شیخ حسنعلی فرزند علی‌اکبر فرزند رجبعلی مقدادی اصفهانی 📌وفات: نخودکی اصفهانی در ۱۷ شعبان ۱۳۶۱ق برابر ۸ شهریور ۱۳۲۱ خورشیدی درگذشت و در صحن انقلاب اسلامی حرم علی بن موسی الرضا (مشهد) و پس از اقامه نماز میت توسط حسین فقیه سبزواری بر پیکرش، دفن شد. 💕فرزندنخودکی: علی مقدادی اصفهانی فرزند آیت الله نخودکی اصفهانی متولد ۱۳۰۸ است که در اسفند ۱۳۸۸ در تهران درگذشت و در خراسان دفن شد. وی شرح حال پدرش را در کتاب "نشان از بی‌نشان‌ها" آورده‌است. 📚منابع: 📗نشان از بی‌نشان‌ها، علی مقدادی؛ ۲ جلد. 📘المسلسلات، مرعشی نجفی، اجازه‌نامه نخودکی؛ 📙گلشن ابرار، جلد ۶، ص ۱۱۰. 📕علوی، علی‌ بن محمد، المجدی فی انساب الطالبیین، چاپ احمد مهدوی دامغانی، قم ۱۴۰۹. 📄و غیره... ✨ ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2700 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
📩شناسه۱۴۰۳۰۲۰۷۲۲۲۲ 🌍#نخودک 🌸#نخودکی 📝نخودک نام قدیمی یکی از روستاهای #مشهد است که هم‌اکنون در داخل
📗 : 🔆حاج شيخ حسنعلى نخودكى اصفهانى 📌يك كسى به حضرت زهرا سلام اللّه عليها توهين مى كند، آشيخ حسن على نخودكى اصفهانى او را به دَرَك واصل مى كند، بعد هراسان مى شود كه كجا برود. در همين حال يكى از اولياء خدا، يا ائمه اطهار عليهم السلام يادم رفته پيدا مى شود و ميفرمايد آشيخ حسن على چه مى خواهى ؟ 👇 آشيخ فرموده بود، رزق حلال ميخواهم و دوست دارم درنجف باشم . آن بزرگوار فرموده بود نمى خواهد به نجف بروى.👈 برو آنجا هم مثل نجف است و بيا اين پول حلال را هم بگير برو نخودك . فلان باغ را بخر و در همان جا باش . 👇 📌آشيخ به نخودك مى آيد و آن باغ را میخرد و توى باغ درخت هاى مو و انگور مى كارد. در اوقاتى كه فصل انگور ميشود نان وانگور و بقيه سال را با كشمش ، و هيچ چيز از بيرون استفاده نمى كرد. 🌸ايشان فرمودند: يك رفيق داشتم خدا بيامرزدش به نام شيخ زين العابدين رضوان اللّه تعالى عليه كه توى صحن اسماعيل طلائى آن بالا يك حجره داشت . كه با شيخ حسنعلى خيلى در ارتباط بودند و حاج شيخ حسنعلى كتابهاى قديمى به دست مى آورد و شيخ زين العابدين براى ايشان صحافى مى كرد. 👇👇 يك روز شيخ دو كتاب خيلى مهم مى آورد و به ايشان مى دهد تا صحافى كند، مى فرمايد به يك شرط صحافى مى كنم كه يك روز ناهار تشريف بياوريد منزل ما. 📌آشيخ حسنعلى فرموده بودند: باشد مى آيم . روزها مى گذشت و آشيخ زين العابدين مى گفت : پس آقا چه شد؟! مى فرمود: مى آيم . 📌 تا يك روز در زمان رضاشاه ملعون كه گفتند بيست و چهار ساعت كسى از خانه ها حق بيرون آمدن ندارد، آن روز شيخ با يك طَبق نان و چيزى آوردند، و از منزل ما چيزى نخوردند و ايشان خانه هر كس كه ميرفت حتى يك آب جوش هم نمى خورد. 📚داستانهايى از مردان خدا، قاسم مير خلف زاده 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2700 ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ ﴿۱﴾ آنگاه كه خورشيدبه هم درپيچد ✨وَإِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ ﴿۲﴾ وآنگه كه ستارگان همى‏ تيره شوند ✨وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ ﴿۳﴾ و آنگاه كه كوهها به رفتارآيند ✨وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ ﴿۴﴾ وقتى شتران ماده وانهاده شوند ✨وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ ﴿۵﴾ و آنگه كه وحوش را همى‏ گرد آرند ✨وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ ﴿۶﴾ درياها آنگه كه جوشان گردند ✨وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ ﴿۷﴾ و آنگاه كه جانها به هم درپيوندند ✨وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ ﴿۸﴾ پرسندچو زان دخترك زنده به‏ گور ✨بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ ﴿۹﴾ به كدامين گناه كشته شده است ✨وَإِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ ﴿۱۰﴾ وآنگاه كه نامه ‏ها زهم بگشايند ✨وَإِذَا السَّمَاءُ كُشِطَتْ ﴿۱۱﴾ وآنگاه كه آسمان زجا كنده شود ✨وَإِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ ﴿۱۲﴾ وآنگه كه جحيم را برافروزانند ✨وَإِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ ﴿۱۳﴾ وآنگه كه بهشت را فرا پيش آرند ✨عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا أَحْضَرَتْ ﴿۱۴﴾ هرنفس بداندچه فراهم ديده ✨فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ ﴿۱۵﴾ نه نه سوگندبه اختران گردان ✨الْجَوَارِ الْكُنَّسِ ﴿۱۶﴾ [كز ديده] نهان شوند واز نو آيند ✨وَاللَّيْلِ إِذَا عَسْعَسَ ﴿۱۷﴾ سوگندبه شب چون پشت گرداند ✨وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ ﴿۱۸﴾ سوگندبه صبح چون دميدن گيرد ✨إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ﴿۱۹﴾ كه [قرآن]سخن فرشته بزرگوارى است ✨ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ ﴿۲۰﴾ نيرومند [كه] پيش خداوند عرش بلندپايگاه است @edmolavand 🌸💥🌸
🌐http://mzm22mzm.blogfa.com/post/215 💠حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی: برای مقابله با شبهات و رسيدن به يقين، غير از مطالعه و ، چه راه هايی وجود دارد؟ 👇
📝پاسخ: و مطالعه، تنها نيمه راه است و نيمه باقی، به عمل انسان وابسته است؛ يعنی انسان بايد هم محقق و هم متحقق باشد. 📌 كسی است كه از نظر علمی عميقاً تحقيق كرده و مطالب را برای خود حل كرده است؛ ولی كسی است كه به آنچه فهميده، باور دارد و به آن عمل می كند. 📌اگر كسی عالم محض بود و حرفهای متقن و محكم داشت؛ ولی به آن ايمان نداشت يا به علم خود بی باور بود و به حقايقی كه برايش مكشوف شده، عمل نكرد، كم كم دُچار شك و شبهه می شود. ✨خداوند در با تعبيری لطيف درباره فرعون فرموده است: (وَجَحدُوا بِها وَ اسْتيقنتها أنفُسُهُمْ ظُلماً وَ عُلُوّاً).[سوره نمل آیه ١۴]  🌸موسی كليم (سلام الله علیه) هم طبق آيات قرآن به فرعون فرمود: (لَقَدْ علمتَ ما أنزلَ هؤلاءِ إلاّربُّ السَّمواتِ و الأرض)[سوره اسراء آیه ۱۰۲] ؛ تو خود می دانی كه اينها را كسی جز خدای آسمانها و زمين نفرستاده است. با اين همه فرعون به اين علم خود باور نداشت.  📌فهم و باور، دو چيز متفاوت است: در اختيار ما نيست؛ ولی در اختيار ماست. با فكر كردن، مطالعه يا تحصيل، علمی برای ما حاصل می شود و پس از آن ديگر نمی توانيم بگوييم كه من نمی خواهم بفهمم. در فهم انسان اراده دخيل نيست؛ امّا در باور اراده دخيل است؛ يعنی انسان پس از آنكه چيزی را فهميد، می تواند به آن باور داشته يا نداشته باشد. در بحث ميان دو نفر، گاهی با اينكه يكی مسئله حق را برای ديگری روشن می كند، ديگری زير بار نمی رود؛ يعنی نفس به قدری شرور است كه می تواند در برابر ۴=٢×۲ بايستد و بگويد: من باور نمی كنم، با اينكه فهميده است.  برای اينكه به ويروس درونی «شك و شبهه» مبتلا نشويم، 👈بايد به آنچه فهميده ايم، داشته باشيم و به آن كنيم. تا عمل در كار نباشد، يقين حاصل نمی شود. بهترين راه برای نجات از گزند شبهه اين است كه به آنچه فهميديم، عمل كنيم. 📗نسیم اندیشه دفتر یکم، ص ۱۵۶،۱۵۷ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/952 ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜 💠 کالسنگ ترکیبی از کال/کِل(کوچک) و سنگ و وسیله ای برای پرتاب سنگ های کوچک است. کالسنگ در دهه ۴۰ و ۵چ در روستاها بسیار پرکاربرد بود، چوپانان، کشاورزان، دشتِ بانها و شب پاها به اقتضای شغل شان از آن استفاده میکردند و در گذشته دور، از آن برای جنگ و مبارزه با دشمن از راه دور بکار میگرفتند و سابقه بسیار دراز دامن و ده ها هزار سال قدمت دارد. 📌کالسنگ دو دسته و یک سنگدان دارد و سنگدانش میتواند از چرم، پارچه و نخ باشد و بسته به سلایق افراد، آن را در شکل های مختلف رنگی و غیر آن میساختند. 📌چوپانان گاهی آن را برای رماندن و برگرداندن گوسفندان و دشت بانان برای رماندن حیوانات و ترساندن دزدها و شب پاها برای رماندن خوک و گراز در شالیزارها و گندم زاران از آن بهره میگرفتند، زمانی جوان ترها در صحرا، برای چیدن گردو هم از کالسنگ استفاده میکردند. 📌شایان ذکر است ما بچه ها در دهه ۴۰ و ۵۰ از کالسنگ برای تفریح و نوعی سرگرمی و بازی استفاده میکردیم و گاه‌گاهی در مکان خاصی مثل 👈سر چِکل، کوه، تپه یا چمنی جمع میشدیم و جایی یا نشانه ای را معین میکردیم و سنگ را از کالسنگ به هدف مشترک پرت و بُرد آن را مشخص میکردیم و سنگ هر پرتاب کننده ای، اگر از مبدأ تا به مقصد، بیشتر و دیرتر میرفت آن را بعنوان برنده انتخاب میکردیم، پرتاب بیشتر بستگی به قدرت بازو افراد داشت، کالسنگ را بالای سرمان چند بار میچرخاندیم و بعد با رها کردن یکی از دسته هایش، سنگ به جاهای دور پرتاب میشد. 📌در فارسی آن را میگویند که در نوشته ها و اشعار شاعران بسیار دیده می شود. ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ 💥 @edmolavand
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📩شناسه۱۳۹۹۱۲۲۹۱۱۴۹ 📌فَلاخَن به معنای ابزار پرتاب سنگ ، ساخته شده از دو ریسمان و قلاب سنگ می‌باشد. 📌فلاخن یک جنگ‌افزار کهن است که خاستگاهش به درستی آشکار نیست ولی می‌نماید که در دورهٔ نوسنگی در حوزهٔ مدیترانه بیشتر کاربرد داشته‌است.  📌فلاخن در متن‌های پارسی به گونهٔ فلاخان، فلخمان، پلخمان، فلماخن، بلخم، دستاسنگ، دست سنگ، قلباسنگ، فلماسنگ، کلاسنگ و کلماسنگ نیز نوشته‌شده‌است. 📌در برخی از شعرهای پارسی نیز به کار رفته‌است: گر کس بودی که زی تواَم بفکندی خویشتن اندر نهادمی به فلاخن . رودکی بالخاصه کنون کز قبل راندن درویش بر بام شود هر کس با سنگ و فلاخن . خسروانی . بنات النعش گرد او همی گشت چو اندر دست مرد چپ فلاخن . منوچهری . مردم غوری ... به فلاخن سنگ می انداختند. (تاریخ بیهقی ). به سند انداخت گاهم ، گه به مغرب چنین هرگز ندیدستم فلاخن . ناصرخسرو. راست چگونه شَوَدْت کار چو گردون راست نهاده ست بر تو سنگ فلاخن . ناصرخسرو. گفت به چه سلاح با من جنگ کنی ،فلاخنی داشت از میان برداشت . (قصص الانبیاء). دشمن گر آستین گل افشاندت به روی از تیر چرخ و سنگ فلاخن بتر بود. سعدی هومر[شاعر و داستان سرای] و بسیاری از نویسندگان یونانی به این جنگ‌افزار اشاره کرده‌اند. در ۴۰۱ (پیش از میلاد) یونانیان👈 در جنگ با اردشیر دوم هخامنشی از سپاه او بسیار آسیب دیدند و به ستوه آمدند. ✍محمد حسین نعمت پور از کهگیلویه: (فلاخن در گویش لُری نامیده میشود.کیوار ؛تکه پارچه ای نواری شکل است که سنگ در ان میگذارند و پرتاب میکنند.) ✍ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/360 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─