#قله اسارون لفور از ویوی #للوه _خالپشت
#سوادکوه
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍#آمل
🔹 تیم مستندسازی آمل زیبا رفته تو دل خیابونای شهر و از همشهریامون یه سوال متفاوت پرسیده :
اگه بهتون ده میلیارد تومن بدن حاضرید برای همیشه از آمل برید⁉️
از جواب های مردم
حس غرور بهتون دست میده😍💚
🌱#آمل_زیبا
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نسخه خطی چیست:
✍نسخه خطی یا دست نویس در اصطلاح به کتاب های قدیمی گفته می شود که با دست نوشته شده و چاپی نیستند.
همچنین در ادبیات کتابداری، دست نویس به نوشته هایی می گویند که تک نسخه بوده و توسط نویسنده تولید شده است. برای مثال متن اثری که نویسنده مهیا کرده تا به چاپخانه برساند که می تواند شامل همه متون ادبی، علمی و تاریخی و.. باشد.
📌دست نویس ها یا نسخه های خطی به سبب ارزش بالای پژوهشی و آرشیوی حائز اهمیت بسیار هستند. اما آن چه در ادبیات فارسی به آن نسخه خطی گفته می شود، کتاب هایی است که معمولا در دوران قبل از رواج صنعت چاپ در ایران و کشورهای اسلامی تولید می شد.
لازم به ذکر است که تهیه ویرایش انتقادی، تصحیح و تولید فهرست آن ها یکی از مهم ترین پژوهش های ادبی در ایران و سایر کشورهای اسلامی بوده است.
📜تولید نسخه های خطی کهن:
در اویل قرون وسطی دیرها و صومعه سراها مراکز اصلی تولید کتاب بودند. #کشیشان و #راهبان برای زنده نگه داشتن زبان لایتن و بقایای دانش کلاسیک، مسیحیت را ترویج می دادند. #کاتبان در اتاق های نسخه نویسی آثار مذهبی و غیر مذهبی را نسخه نویسی می کردند. پس از چندی نسخه نویسی توسط راهبان افزایش پیدا کرد و کتاب های غیر دینی برای اشراف و پادشاهان و کتاب های دینی برای روحانیون نوشته می شد.
📌با ازبین رفتن انحصار کلیسا بر امر آموزش، تقاضا برای افزایش کتب غیر دینی زیاد شد و بسیاری از کاتبان غیر روحانی کارگاه هایی در نزدیکی دانشگاه ها و مراکز تجاری دایر کردند. پس از سال ها، افزایش برای کتب آموزشی بیشتر شد و راه های نو ابداعی برای تولید کتاب پدید آمد که در نتیجه ازیاد تولید نسخه های خطی یکدست مطابق با متن اصلی بود.
📌در #تمدن_اسلامی هم نسخه نویسی در ابتدا فقط مخصوص قرآن بود و پس از چندی گسترش پیدا کرد. در زمان حکومت عباسی بود که مراکر نسخه برداری توسط صاحب منصبان و شاهزادگان ایجاد شد که افرادی تحت عنوان نسخه نویس و یا کتاب آرا در آن به کار مشغول بودند. زاویه ها و خانقاه های عارفان هم دارای کتابخانه هایی بودند که در آن جا به ایجاد نسخه خطی مشغول بودند.
📌دسته دیگر هم وراقان بودند که شامل بسیاری از فضلا و دانشمندان می شدند که نسخه های خطی به همت ایشان نوشته می شد. در پایان هم باید به خطاطان و خوشنویسان اشاره کنیم که نقش مهمی در ماندگاری نسخه های خطی داشتند. تبریز و هرات از جمله مهم ترین مراکز نسخه برداری ایران محسوب می شدند.
#نسخه_خطی
#خط_و_قلم
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
📜شکل های نسخه های خطی:
اشکال مهم نسخه های خطی عبارتند از: طوماری، بیاض، مرقع و کتابی.
طوماری قدیمی ترین نسخه خطی است که نمونه هایی از آن در کشور مصر به دست آمده و شامل اسناد دیوانی، وقف نامه ها و گونه هایی از نسخه های قرآنی اختصاص دارد. بیاض شامل اوراقی است که از طرف عرض صحافی و شیرازه بندی شده و از جانب طول باز و بسته شود.
از این قطع بیشتر برای نوشتن دعا، زیارت نامه، نکات ادبی، شعر و نثر استفاده می شود. مرقع ها هم از قطعه های خط و نقاشی تشکیل می شدند و وصالان و صحافان از پیوند قطعه ها با یکدیگر فراهم می آوردند. رایج ترین نوع نسخه های خطی هم کتابی است که منظور همان شکل امروزی کتاب است.
📜حفاظت و نگهداری نسخه های خطی:
به سبب ارزش تاریخی نسخه های خطی و همچنین بی نظیر بودن آن ها، حفظ و نگهداری آن ها حائز اهمیت بسیار است. این کتاب ها در کتابخانه ها و در مجموعه هایی جداگانه نگهداری می شوند. نسخه های خطی قدیمی معمولا توسط آفت ها، حشرات موذی، تابش حرارت، رطوبت و… شکننده و فرسوده می شوند. حتی برخی از آن ها فروریخته و از بین می روند.
با تمام این اوصاف هر ورق از یک نسخه خطی گنجینه ارزشمند از هنر، فرهنگ و تاریخ هر سرزمین است. نکته ای که باید به آن توجه شود این است که مرمت درست، نگهداری و حفاظت اصولی از این نسخ، تهویه مطبوع و تنظیم میزان حرارت و رطوبت باعث کاهش روند فرسودگی نسخه های خطی می شود. همچنین تهیه ریز فیلم و دیجیتالی کردن آن ها برای نگهداری این آثار ارزشمند، ضروری است. با این کار میزان استفاده از اصل نسخه به کمترین میزان کاهش می یابد و در برخی موارد به صفر می رسد.
📜شیوه های شناسایی نسخه های خطی:
هر نسخه خطی ویژگی های دوره خود را دارد و اگر با این ویژگی ها آشنایی داشته باشیم، به راحتی می توان نسخ خطی را از هم تمیز داد. در دوره معاصر برای شناسایی نسخه های خطی از دو شیوه شیمیایی و سنتی استفاده می کنند. در روش شیمیایی یا نسخه شنایی علمی، با مراجعه به ماشین و استفاده از فناوری می توان از چگونگی تهیه کاغذ، مرکب های الوان، تذهیب، مواد جلد و… اطلاعاتی را به دست آورد. در شیوه سنتی هم کارشناسان بر اساس دانش خود تاریخ کاغذ سازی، شیوه خط، چگونگی کاربرد رنگ ها در تذهیب و… را مشخص می کنند.
در پایان لازم به ذکر است که آن چه که در این مقاله به آن اشاره شد، مختصری بود از تاریخچه نسخه های خطی و شیوه ها آشنایی با آن ها. دنیای نسخ خطی بسیار پیچیده و هیجان انگیز است و برای آشنایی بیشتر و دقیق تر با آن ها نیاز است که تحقیقات مختلفی صورت گیرد.
#نسخه_خطی
#خط_و_قلم
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
📜#اَنْجامه
انجامه در نسخهشناسی، به شناسنامهای گفته میشود که رونویس (کاتب) پس از پایان کتابت در آخر نسخه خطی مینوشته است.
📌در انجامهها معمولاً نام و نشان کتاب و پدیدآور و زمان و مکان رونویسی یاد میشدهاست.
✍اعلام پایان یافتن کتاب، عموماً با واژههای «تمّ»، «تمّت»، «قَد فَرَغ»، و «قَد اِتّفقَ الفِراغ» در عربی، و تعبیرات فعلی «تمام شد»، «پایان یافت»، «سپری شد»، و مانند آن در فارسی نشان داده میشده است.
درج نام مؤلف کتاب معمولاً با جمله و عبارت دعایی همراه بودهاست.
📌انجامه، واژهای نوساخته در زبان فارسی است، که بهجای ترقیمه و خاتمه به کار میرود.
✍علی صفری آققلعه می نویسد:
اَنجامه (colophon) ترقیمه؛ دستینه؛ عبارتی که توسّط کاتب نسخه و پس از انجام نگاشته میشده و آگاهیهایی چون نام کاتب، تاریخ و جایگاه کتابت، نام سفارشدهنده و مواردی از این دست را در آن ثبت میکردند.
انجامه را میتوان شناسنامهی نسخه دانست، چرا که مشخّصات اصلی و اساسی نسخه در آن ذکر میشد.
از مهمترین ویژگیهای #انجامه، تمایز آن با متن نسخه بود.
از جملهی این ویژگیها نوع خطی بود که انجامه با آن نوشته میشد (مانند رقاع یا دیوانی) و یا تفاوت ابعاد سطرهای انجامه با سطرهای متن نسخه که آن را معمولاً به شکل مثلّث یا مستطیل درمیآوردند که به آن «بدنهی انجامه» میگویند.
📙صفری آققلعه، علی (۱۳۹۰)، «نسخهشناخت»، تهران: میراث مکتوب، ص۸۳.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠رونمایی از محصولی ایدهمحور از نوع فرهنگی توسط گروه ادبیات و فرهنگ دانشگاه مازندران
📌نوعی #بازی فکری به نام #شعرآشنا
🆔 هاوست، کانال فرهنگ و هنر مازندران
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#تازه_های_نشر
📚 الرسالة الفاطمیة في بعض ألطاف سیّدتنا ومولاتنا فاطمة المعصومة وبعض کراماتها وشرافة زیارتها علیها السلام وفضل ساکنة قم
◾️#تألیف: شیخ محمد بن سلیمان تنکابنی
▫️#تحقیق و تصحیح: شیخ علی عزیزپوریان بروجردی
◾️قطع و تعداد صفحات: رقعی، ۸۸ ص
▫️طبع و نشر: انتشارات علمیه قم، ۱۴۰۱
◾️قیمت: ۵۰۰۰۰ تومان
📌این #کتاب، اثر شیخ محمد تنکابنی، از معدود کتبی است که پیرامون زندگانی، فضائل و کرامات فاطمهی ثانی، حضرت #معصومه (س) و فضیلت زیارت آن بانوی بزرگوار تألیف گردیده و دربردارندهی دو روایت منحصر بهفردی است که در دیگر منابع ذکر نشده است.
📌شایان بیان است که این کتاب براساس نسخهی منحصربهفرد کتابخانهی مرکز احیای تراث اسلامی، به تصحیح و تحقیق استاد شیخ علی عزیزپوریان بروجردی رسیده و برای نخستین بار از سوی انتشارات علمیه در سالگرد شهادت پیشوای هفتم شیعیان، #امام_کاظم (ع) راهی بازار نشر میشود.
🟢شیخ محمد بن سلیمان تنکابنی (متوفای ۱۳۰۲ق)، نگارندهی نامی و پرکار شیعه در سده سیزدهم و چهاردهم هجری قمری است. مشهورترین اثر وی «قصص العلماء» نام دارد.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#علما
📜#مکاتبه منظوم علامه ملامهدی نراقی (رحمت الله علیه)
با علامه سید مهدی بحرالعلوم نجفی طباطبایی بروجردی (رحمت الله علیه)
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍تم الشرح المبارك المتعلق بالصحيفة الشريفة على يد مؤلفه الفقير إلى الله الغني نعمة الله الحسيني الجزائري في بلدة خرم آباد أوان انصرافي من زيارة مولاي الرضا عليه السلام سنة الثامنة والسبعين بعد الألف و هذا الشرح مختصر شرحنا الكبير على الصحيفة...
📚نور الأنوار ج١ ص٧٦/ مقدمة التحقيق
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
بنات_النبي_ام_ربائبه_السيد_جعفر.pdf
376K
📚#کتاب بنات النبي أم ربائبه
سید جعفر مرتضی عاملی(ره)
✍این کتاب #تحقیق مفصل و جامعیست پیرامون اینکه دخترانی که بغیر از #فاطمه_زهرا سلام الله علیها به پیامبر و ام المومنین #خدیجه سلام الله علیها نسبت داده شده دختران هاله خواهر ام المومنین خدیجه سلام الله علیها و در واقع دختر خوانده و ربیبه پیامبر صل الله علیه و آله هستند.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
Brochure.pdf
19.1M
📚معرفی مجموعه آثار حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
🌐http://nashresra.ir
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜سند فوق گزارشی است از آنچه که آیت الله شیخ محمدتقی آملی(رحمت الله علیه) در نامهی خود به پاپ نوشته.
طبق اطلاعات ساواک این نامه توسط دکتر کاظم #آملی که در لندن مشغول تحصیل بود به واتیکان ارسال میشود.
📄مضمون نامه از این قرار است:
چرا امت تو قومی را که پیغمبرت را زنازاده و مادرش را زانیه میدانند بر امتی که پیغمبرت را کلمةالله، و مادر او را طاهره میخوانند مسلط کردهاند؟ جواب پیغمبرت را در روز قیامت چه میدهی؟ و بعلاوه بچهها، زنان و پیرمردان ساکن در مناطق اشغالی اسرائیل چه تقصیری دارند که اینچنین بایستی جان و مال آنها در معرض خطر قرار گیرد؟
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
حدود حکومت صفویه در زمان شاه اسماعیل و حکومت های عثمانی و ممالیک مصر.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#کتاب
📗کتابی در باره تمدن اسلامی منتشره در ۱۳۰۴ ق و تقدیم شده به #ناصرالدین_شاه_قاجار
💌اهداء کتاب از طرف:
محمد بن کاظم البروجردی
✍دکتر #یوسف_الهی:
سلام و ارادت.
نویسنده ی کتاب حضاره الاسلام، جمیل نخله المدور است که در مصر منتشر شده و او کتاب را به ناصرالدین شاه قاجار هدیه داد.
محمد بن کاظم بروجردی این اثر را خریده بود.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#اسناد_بندپی
#دیوا
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#اسناد_بندپی
#دیوا
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#اسناد_بندپی
#دیوا
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#اسناد_بندپی
#دیوا
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#اسناد_بندپی
#دیوا
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#اسناد_بندپی
#دیوا
📜از اسنادی که در آن ام طایفه #ملشکاه و #عمران در کنار هم مکتوب شده است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#اسناد_بندپی
#دیوا
📜از اسنادی که در آن نام جماعت #ملشکاه و طایفه #عمران در کنار هم مکتوب شده است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─