eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
394 دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
230 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
938.1K
🎙دبیر رضانژاد ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜از اسناد نادر و ارزشمند طایفه بلواز ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📢اطلاعیه مراسم سالانه دعوت حضرت آقامار ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
❤️ (مادر حاج شیخ موسی) آبان ۹, ۱۳۹۸ 🖊امامی  ✍حضرت آقامار ، مادر گرانقدر حضرت حاجی شیخ موسی (از عالمان بزرگ دینی منطقه) هستند که از احترام خاصی نزد اهالی به ویژه برخوردار است. 📌حکایات مختلفی از این بزرگوار در سطح منطقه و در میان اهالی بیان می شود که از مشهورترین آنها می توان به اطعام دهی میهمانان از دیگ کوچک نام برد که زبانزد است. 📌نقل است «روزی حضرت حاج شیخ موسی مشغول چراندن گاو خود در حوالی مرتع سرجی کلا محمد(ع) بود و چشمان گاوش را با کیسه ای بسته بود. در همین حال حاکم منطقه با عده ی کثیری از لشکریانش در حال عبور از انجا بودند که با دیدن این صحنه متعجب شدند و از شیخ علت کارش را جویا شدند که در جواب می شنوند نمی خواهم گاوم وارد مزارع مردم شود. 📌شیخ هم که به کرامت مشهور است پادشاه و لشکریانش را برای پذیرایی به منزلش دعوت می کند و به مادرش می سپارد که با شیری که از گاوش دوشیده برای مهمانان غذایی تدارک ببیند. مادرش در یک دیگ کوچک که در زبان مازندرانی به آن لویچه گفته می شود شیر آش درست می کند. 📌پادشاه خطاب به مادر شیخ می گوید ما گرسنه ایم و عده ی مان هم زیاد است و به گمانم این مقدار برای ما کفایت نمی کند که در جواب مادر شیخ می گوید: شما همین مقدار را بخورید اگر کم بود دوباره درست می کنیم. 📌پادشاه و لشکریانش هر چه قدر از این آش می خوردند متوجه شدند که از مقدار آش در دیگ اصلا کم نشده است. پادشاه که از مشاهده این دو رویداد متعجب شده بود به پاس تشکر از این دو بزرگوار دو مرتع یشلاقی : پریجا یا فیروزجاه ، گریوه ، ویتله ، ازروسر و آری که وسعت زیادی دارد و در ییلاق مرتع خود حاج شیخ موسی ، لهه ، کت پلی ، لتی ، لته بن ، شالینگچال ، پاریجان ، ککی چال ، استچال ، نینو ، کتراچال و هلاجیمه که همه ی فیروزجایی ها به وسعت این دو منطقه واقفند را به حضرت می بخشد و حضرت از آنجایی که از شاگردان امام ششم [ علیه السلام] بودند و در محضر آن امام مورد تربیت قرار داشتند بدون هیچ چشم داشتی مناطق یادشده را عام می کنند.» 🏛مقبره آقامار ، بنایی از چوب و گل است که بر دامنه ی تپه ای در روستای فیروزجاه ثابت (پریجا) بخش بندپی شرقی واقع شده است. 🌸آستانه آقامار از دو اتاقک تشکیل شده است که قبر «آقامار» در اتاق ورودی آن جای گرفته است. 👇 📜بر روی قبر صندوق چوبی مشبکی قرار دارد که بر لنگه ی در ضریح آمده : « . . . بانی این ضریح شریفه آقامار طایفه ی فیروزجایی، نجار استاد تیمور لاغری و استاد جانعلی [خانعلی] ۱۳۴۸ شمسی ». 📌رواق بیرونی آستانه آقامار راهرویی با نرده ی چوبی است و معماری این بنا متناسب با ویژگی های اقلیمی و فرهنگی بندپی ساخته شده است. 📌در منطقه فیروزجاه ۴۲ فقره اعم از مزارع، مراتع و جنگل که شاید سابقه‌ای ۳۰۰ ساله دارند، دارای وقف نامه هستند که بعضی از ها اختصاص دارند به اباعبدالله الحسین که در ایام دهه عاشورا باید صرف و خرج شود و متولیان وقف از زارعین و مستاجرین اجاره بها را دریافت می نمایند که عایدات این وقف ها به هر اماکنی که اختصاص داده شده به هیئت امنا این اماکن جهت صرف و خرج تحویل داده می شود و قبض پرداخت اجاره بها را از آنها دریافت می نماند، که از قدیم الایام این رسم بوده است. 🗓همه ساله از سوی ایل فیروزجایی مراسم بزرگداشتی به عنوان «آقامارِ داوِت» در محل مقبره این بزرگوار برگزار می شود . 👇 📎فاقد منبع | نیاز به تحقیق https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3862 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📝شعر زیبا به زبان مازندرانی. از مرحوم آیت الله علّامه حسن زاده آملی 🔻 اي ونگِ شامِ اذان بِمُؤئه مِه گوش‏        مِه تن بِلَرزِسِّ و مِه دل بُِموئه جوش‏ هي روزّه شُو كِمّي و شُو رِه كِمّى روز        ناگِهُون گِنّنِه برو چاركس دوش‏ وضو بَيتِمه بَخُونّم شِه نمازّه‏        خِداءه پيش بَوِرِم راز و نيازّه‏ اَمشُو جمعه شو هَسّ و اميدوارمِه‏        اَحيا ها كِنم همين شُوء دِرازّه‏ اَمشوئه تاريكى چَنِّه مِزه داينِه‏        مِزه شُوهاى ماه روزه داينه‏ مِه دِلّه نَمّه اَمشو چى كار دَبُوشِه‏        اَنّه آه و ناله داينه و سوزه داينه‏ ترجمه باز صدای اذان شام به گوش من آمد تنم بلرزید و دلم به جوش آمد هی امروز و فردا میکنیم و شب را روز مینماییم ناگهان خطاب میرسد که برو بر دوش چهار نفر)(شاره به مرگ و حمل با تابوت) وضو گرفتم که نمازم را بخوانم نزد خدا راز و نیازم را ببرم امشب شب جمعه است و من امیدوارم این شب دراز را با بیدار بودن احیا نمایم تاریکی امشب چه مزه ای دارد لذت شبهای ماه رمضان را دارد نمیدانم امشب دلم  را چه شده است که انقدر  آه و ناله دارد و  پر سوز و گداز است https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3863 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
1⃣ 📖بیشتر بدانید ✍در دوره قاجار، آران و بیدگل به صورت دو قریه جدا از هم وجود داشت. عبدالرحیم کلانتر ضرابی در این باره می‌گوید: «و از آنجا به قریه نوش‌آباد و از آنجا به قریه آران و از آنجا به قریه بیدگل و این سه قریه از قرا معتبره و از قصبات معظمه گرمسیر و در دامنه بند ریگ بین الشمال و المشرق و در یک فرسخی و یک فرسخ و نیم کاشان واقع هستند.» پس از دوره قاجار آران و بیدگل هر یک بر اساس قوانین تقسیمات کشوری دارای شهرداری جداگانه بودند و سال تأسیس شهرداری آن‌ها به ترتیب ۱۳۳۲ و ۱۳۳۳ خورشیدی بوده‌است. [۱] اولین شهردار آران در این دوره محمدتقی صباحی بود.[۲] 💠منبع ۱/طرح جامع آران و بیدگل، سال ۱۳۸۲ ۲/برگرفته از سخنرانی استاد علی شریفی در سال ۱۳۸۳ در اداره آموزش و پرورش آران و بیدگل 📌در سال ۱۳۵۴ خورشیدی بنابر تصمیم وزارت کشور این دو شهر تحت عنوان گل‌آرا یکپارچه شدند و از بخش آران و از توابع کاشان در محدوده استان مرکزی قرار گرفت.[۳] 💠منبع ۳/ اسناد و مدارک استانداری استان مرکزی و وزارت کشور، ۱۳۵۴/۱۲/۲۶ 📌در مردادماه سال ۱۳۷۵ بر اساس مصوبه هیئت وزیران، بخش آران از شهرستان کاشان جدا و به عنوان شهرستان آران و بیدگل شامل دو بخش مرکزی و کویرات در تقسیمات کشوری شناخته شد.[۴] 💠منبع: ۴/گام اول، شهرداری آران و بیدگل، سال ۱۳۸۶، صفحهٔ ۳۶ 📜قدیمی‌ترین اثر مکتوبی که به آران اشاره دارد،   نوشته ابن رسته است که در سال ۲۹۰ قمری به زبان عربی نگاشته شده و در سالهای اخیر توسط دفتر انتشارات امیرکبیر ترجمه و چاپ شده‌است. در صفحه ۱۸۱ این اثر از آران به عنوان یکی از آبادیهایی که در دوران انوشیروان دارای قصرهایی بوده‌است، یاد می‌کند.[۵] 💠منبع ۵/آرانی، ملاغلامرضا (۱۳۷۹). رساله هلالیه در شرح حال امامزاده محمد هلال بن علی. کاشان: انجمن اهل قلم آران و بیدگل، به اهتمام حبیب‌الله سلمانی آرانی. شابک ۹۶۴-۳۳۰-۲۰۹-۱.، صفحهٔ ۹ 📌درکتاب تاریخ قم که ۱۳۰۰ سال پیش نوشته شده از و وشاد و هراسکان نامبرده شده‌است. «در نوشته‌ها قریه آران، دیده می‌شود. این منطقه را سابق بر این بدان جهت قریه می‌گفتند یا می‌نوشتند چون که دارای باغهای مشجر، خانه‌های بزرگ، قلعه و کاریزهای متعدد بوده‌است…» مطابق نوشته‌های عباس علیجانزاده آرانی، این شهر از دو بخش مجزا و همجوار آران و بیدگل با فاصله کوچه‌ای تنگ تشکیل شده بود که در اسفند ۱۳۴۴ دیوارها فرو ریخت و هر دو بخش یکی شدند و شهر آران و بیدگل به‌وجود آمد.[۶] 💠منبع ۶/ علیجانزاده، حسین (۱۳۷۲). زبان کویر (کتاب اول). حسین علیجانزاده. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۶۴۴۰-۶۱-۳. صفحه ١٠ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3864 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
2⃣ 🌍 ✍اسامی آران، آرو، آرو بیدگل، ویگل، گل‌آرا، نامهای رسمی و محلی این منطقه بوده‌است. درباره ی سبب این نام‌گذاری نظریات متعددی ابراز شده که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود. 📌واژه ی آران به معنای جایگاه مقدس و مکان گرمسیر است و اصل این واژه از «آرین» (نام دیگر قوم آریا یا ایریا) بوده‌است.  ✍نظام وفا آرانی در مجموعه آثار خود دربارهٔ آران می‌گوید: شنیدم که آران از آن نام جستکه بد مرکز آریایی نخستوزان نام بردار آرانی استکه خود ز اولین قوم ایرانی است 📘مسعودی، عبداله (۱۳۸۲). مجموعه آثار استاد نظام وفا. کاشان: خاطرات قلم. شابک ۹۶۴-۹۳۸۱۴-۴-۹.، جلد ۲، صفحهٔ ۶۶ 📌آران یا آلان یعنی کاشانه و لانه نیز هست. نام کاشان و قزوین نیز از نام این قوم کاسپین‌ها گرفته شده‌است. 📌آر به معنی بزرگ و قهرمان و دلیر و آران سرزمین دلیران است. [نیازمند منبع] 📌آران به معنی سرزمین شرق و آفتاب هم آمده‌است.[نیازمند منبع] 📌احتمالاً این مردم از نظامیان و لشکریانی بنام آران بد بوده‌اند که شاید نام آران و بیدگل از این اسم باشد و گرنه گلی در این ناحیه چندان نمی‌روید که وجه تسمیه گل داشته باشد مگر آن لشکر گم شده در کویر لشکر آران بدگل (نام آن سپهبد) باشد.[نیازمند منبع] 📌آران به معنی ایران کوچک است. 🌍 ✍واژه بیدگل تغییریافته ویگل، شهر باستانی در کنار شهر قدیمی هراسکان (شهر بزرگ باستانی) است. [نیازمند منبع] 📌بیم گل یا هراس کان محل ترس به دلیل داشتن کوچه و خانه‌های عجیب و غریب آن بوده‌است. 📌سلیمان صباحی بیدگلی از شاعران نامی و از نامیان دوران موسوم به نهضت بازگشت ادبی در وصف شهر خود یعنی بیدگل چنین می‌سراید: وطن به بیدگل، اما کسی ندیده صباحیبه دست دسته گل 📌زبان اهالی آران و بیدگل، فارسی رایج به همراه لهجه‌های متفاوت است. زبان محلی این منطقه که در اصطلاح به آن زبان باستانی آران بیدگل می‌گویند از زبانهای پهلوی قدیم است که تا این زمان در سرتاسر شهرها و بخشهای حاشیه کویر (نطنز، بادرود، زواره و …) با اندک تفاوت در لهجه رایج است و با زبانهای دیگر ایرانی لری، کردی و مازندرانی وجوه مشابهی دارد. به‌طور کلی گویشهای پهنه کاشان، خواه روستاهای درون کوهساران و خواه آبادیهای گسترده در کویر و دشت آن، هم از لحاظ واژگان و هم از لحاظ دستوری و آوایی اهمیت خاصی دارد. 📌در ضمن لهجه آرانی در این شهرستان در بین آرانیها و لهجه بیدگلی در بین بیدگلی‌ها رایج می‌باشد از نکات قابل توجه اینکه نوع محلات نیز دارای تفاوتی در نوع لهجه هستند که صرفاً بومیان آن متوجه می‌شوند. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3864 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍مراکز دیدنی و جاذبه‌های گردشگری 3⃣ ✍اصلی ترین مرکز جاذبه در این شهر فقط کویر مرنجاب و خاک ست و این شهر جاذبه خاصی ندارد و نوش آباد که روستایی در اطراف این شهر است دیدنی تر است. ◻️یخچال تاریخی و خشتی معروف به یخچال مختص آباد واقع در منطقه مختص آباد کوچه ولایت چهارم بنایی بسیار زیبا و کم‌نظیر 🕌زیارتگاه‌ها و مساجد ۱/ محمد هلال بن علی، واقع در کوی محمد هلال ۲/امامزاده فضل علی بن موسی بن جعفر (ع) معروف به به زیارت تازه، واقع در محله آب پخش ۳/امامزادگان اسحاق و سلیمان (ع)، واقع در خیابان وشاد، محله وشاد ۴/امامزادگان اسحاق و اسماعیل (ع)، واقع در محله بازار ۵/امامزادگان پنج امامزاده (ع)، واقع در درب مسجد قاضی ۶/آستان مقدس امامزادگان حسن و سلیمان (ع)، منطقه فیض آباد ۷/امامزادگان یحیی، محسن و میمونه خاتون (ع)، سر محله ۸/امامزاده قاسم بن علی نقی واقع در خیابان امامزاده قاسم ۹/امامزاده هادی، واقع در محله مختص آباد خیابان امامزاده هادی ۹/قبرستان و بقعه امامزاده حسین، واقع در محله هاشمیه. مقبره سلیمان صباحی شاعر دوره زندیه در این قبرستان واقع است. ۱۰/امامزاده هاشم بن علی بن ابی طالب و فاطمه بنت العسگری، واقع در محله هاشمیه ۱۱/امامزاده یحیی، واقع در محله درب مختص آباد ۱۲/هفت امامزاده، واقع در محله سلمقان ۱۳/شاهزاده محسن، واقع در بین محلات سلمقان و دربریگ 🕌مساجد تاریخی مجموعه تاریخی قاضی مشتمل بر: مسجد جامع، حسینیه، مهدیه، آرامگاه پنج امامزاده از فرزندان محمد بن علی (باقر) (پنجمین پیشوای شیعیان)، آب‌انبار، بازارچه شرقی، بازارچه غربی، مسجد ملا علی آرانی، خانه خاندان عاملی آرانی، منطقه باستانی ویگل، شامل دو قلعه شرقی (متعلق به پارتها) و قلعه غربی (مربوط به دوره ساسانیان) مسجد نقشینه مسجد تاریخی باباحاجی دربند مسجد تاریخی محله بازار مسجد تاریخی سرکوچه یخچال مسجد تاریخی علی یزلان مسجد تاریخی علی میدان بزرگ مسجد تاریخی میدان مسجد تاریخی ابولؤلؤ مسجد تاریخی آیت‌الله ملاعلی آرانی گلپایگانی مسجد تاریخی رحیم روس مسجد تاریخی عبدالصمد مسجد تاریخی مدرسه مسجد تاریخی وثوق 🔲حمام‌ها حمام حاج محمد (محله درب ریگ) بیدگل، دارای قدمت صفوی-قاجاری حمام رئیسه (محله درب ریگ) حمام شرف (حاج عبدالصمد) حمام بازار (توی ده) حمام محله قاضی حمام فخار خانه حمام مسلم آباد (تخریب شده) حمام عنایتی (وشاد) حمام کوچکه حمام میدان بزرگ 🟦آب‌انبارها آب‌انبار محله سر کوچه یخچال آب‌انبار محله قاضی آب‌انبار میدان بزرگ آب‌انبار محله دربند آب‌انبار محله چهارسوق آب‌انبار محله سرگنگه آب‌انبار محله دهنو آب‌انبار محله آب پخش آب‌انبار محله درب ریگ (ثبت بنای تاریخی) آب‌انبار حاج میرزا معصوم طباطبایی بیدگلی (آقا شهاب) آب‌انبار محله سلمقان آب‌انبار محله توی ده آب‌انبار محله دروازه آب‌انبار محله فخار خانه آب‌انبار مسجد مدرسه خانقاه سلمقان آب‌انبار محله مختص آباد آب‌انبار محله باغ علوی (تخریب شده) آب‌انبار مسجد جمعه آب‌انبار محله سر کوچه دراز آب‌انبار محله بازار آب‌انبار پالکینه آب‌انبار محله وشاد (زیرده) آب‌انبار محله حاج امین آب‌انبار امامزاده محمد هلال ◻️دریاچه نمک ◻️قلعه کهن دژ ◻️دشت کویر و بند ریگ ◻️چاله‌های سمبک ◻️خطب شکن 🛖خانه‌های تاریخی خانه تاریخی بنی طباء (قابل بازدید) خانه تاریخی اسماعیلیان (قابل بازدید) خانه تاریخی صابری (قابل بازدید) خانه تاریخی صدیقیان (قابل بازدید) خانه تاریخی عمارت شمسه خانه تاریخی دانش خانه تاریخی مسعودی خانه تاریخی ایزدی خانه تاریخی شیخ‌الاسلام خانه تاریخی افتخار الاسلام (قابل بازدید) خانه تاریخی آیت‌الله عاملی خانه تاریخی قاضی (قابل بازدید) خانه تاریخی آیت‌الله بحرینی خانه تاریخی صفا (قابل بازدید) خانه تاریخی اربابی (قابل بازدید) خانه تاریخی اکرمی (قابل بازدید) خانه تاریخی اکرمیان (قابل بازدید) خانه تاریخی خویشتن (قابل بازدید) خانه تاریخی قلعه و … https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3864 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📝پانویس 📚منابع پژوهشی آران و بیدگل: ↑ کتاب مردم شناسی آران و بیدگل: آران و بیدگل در آیینه آیین ها و باورها، محسن نیازی، ربابه زمانی  (ويراستار) ، سیف الله امینیان  (مقدمه) ، ناشر: ثامن الحجج، علم و دانش، تاریخ نشر:  شهریور ۱۳۸۷ ↑ طرح جامع آران و بیدگل، سال ۱۳۸۲ ↑ برگرفته از سخنرانی استاد علی شریفی در سال ۱۳۸۳ در اداره آموزش و پرورش آران و بیدگل ↑ اسناد و مدارک استانداری استان مرکزی و وزارت کشور، ۱۳۵۴/۱۲/۲۶ ↑ گام اول، شهرداری آران و بیدگل، سال ۱۳۸۶، صفحهٔ ۳۶ ↑ آرانی، ملاغلامرضا (۱۳۷۹). رساله هلالیه در شرح حال امامزاده محمد هلال بن علی. کاشان: انجمن اهل قلم آران و بیدگل، به اهتمام حبیب‌الله سلمانی آرانی. شابک ۹۶۴-۳۳۰-۲۰۹-۱.، صفحهٔ ۹ ↑ علیجانزاده، حسین (۱۳۷۲). زبان کویر (کتاب اول). حسین علیجانزاده. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۶۴۴۰-۶۱-۳. صفحه ١٠ ↑ مسعودی، عبداله (۱۳۸۲). مجموعه آثار استاد نظام وفا. کاشان: خاطرات قلم. شابک ۹۶۴-۹۳۸۱۴-۴-۹.، جلد ۲، صفحهٔ ۶۶ ↑ «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.  کتاب جغرافیای قصبه بیدگل (چراغان)، وصاف بیدگلی، ۱۳۱۰ ق. صفحهٔ ۲۱ ↑ از هلال رأفت تا هور بابا هور بابا در آران و بیدگل، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ↑ سنت‌های شهرستان آران و بیدگل در رمضان، شبکه اطلاع‌رسانی دانا ↑ آئین سنتی مذهبی هور بابایی در آران و بیدگل در ماه رمضان، خبرگزاری فارس ↑ «۱۶ مجموعه میراث ناملموس استان اصفهان نامزد ثبت ملی». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ مارس ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۳ مارس ۲۰۱۷. ↑ جغرافیای شهرستان آران و بیدگل _ مؤلف:نسرین نیک‌اندیش _ ناشر: مرسل _ ۱۳۸۸ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3864 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
10632630811508.mp3
3.4M
🎼 👈 🎙حسن بحرینی 👌 تقدیم به دختران پاک سرزمینم دختر شدی 😍 همسر شدی 😍 مادر شدی 😍 خواهرشدی 😍 ای ماه خورشید آفرین ❤️ الماس آفرینشی 💫💫 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ش دوش تورّ زی کِرده عموداش تلار  تشّ ِ دی کرده عمو داش پئیز کِل روز ، را کَته لس لس گور دوشتا پئی کرده عموداش ✍️ " نامی " ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از Mohsen Baker
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 💥پرجایی ها به لحاظ جمعیتی و تنوع شعبات تباری، خاندان و تیره از جمله ایل سرشناس در منطقه ی بندپی، بابلکنار، لفور به شمار می آیند. 📌بر اساس پژوهش میدانی و علمی صورت گرفته در کتاب تاریخ مازندران باستان آقای طیار یزدان پناه لموکی و همچنین کتاب ریشه های قومی قبایل سوادکوه به قلم ابراهیم درویشی، ص ۱۰۸، این ایل [پریجا] تقریبا حدود ۹۰۰ سال پیش پس از مهاجرت از [ایران شرقی آن زمان] 💥((درّه پریجا)) افغانستان فعلی وارد ایران شده و اکنون در جنوب بابل و سوادکوه سکونت دارند . ●━━━━━────── ⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻ 🎵🎶موسیقی پرجایی حال که در این ایل شهرت دارد، بر اساس تحقیق آرتور کریستنسن؛ ایران‌شناس و مستشرق معروف دانمارکی برخاسته از هندوکش است.💥 آقای طیار یزدان پناه لموکی ایل پریجا را مهاجر از ((پراجی)) افغانستان میداند. 📌هر چند ادعا میشود که برخی در این قوم، خود را منتسب به فیروزشاه؛حکمران منطقه میدانند. و عده ای نیز خود را از تبار لفوری ها از یکی از امیر زادگان قارن وًند مینامند. {اون پرِ جا تِه} 📌گروهی دیگر اما محل سکونت نخستین پریجایی ها را در قلعه ی فیروزجاه میدانند. 🔙این گمان هم چندان قوی نیست، چون قلعه ی فیروزجا، دژی نظامی و از خزانه های مستحکم حکمرانان مازندران بود نه محل اسکان یک ایل یا طایفه!!! 💥در مخالفت با این نظر آقایان یوسف الهی و شهرام قلی پور گودرزی هم نظر هستند. 📌اقلیتی از محققین محلی و انگشت شماری از پژوهشگران بومی خاستگاه این ایل را از گورستان باستانی آبادی فیروزجای ثابت فعلی بندپی بر می شمارند. 📌هر یک از تبارهای ایل پریجا به نامی شهرت دارند که هر کدام بار مفهومی ویژه ای با خود دارد. 👇 📌از ویژگی های دیگر قوم پریجا، اطلاق نام حیوانات به برخی از تبارها است. 📌بر اساس پژوهش صورت گرفته تبارهای پرجایی بدین شرح است: 👇👇 سِرخان، چِه، دِلوَن، کِرِه، خی، گَل، کِخا، داغمه چی، گو، تولِه، اسچای، چَمیک، عربِلّا، چِچِم، شوکا، بور، فَتِه، سگ، تیربندی، مثال، شمس، چاکِتِن، پیر، لَبون، اَش، تیکا، چِلِخ، لَرگ، لاغری، یاغی، بااو، سِقو، دو، اَفتو، بادبِر، برجوسّی، کئو، ادب، کلّه، بِلِه، مَصّوم، اسدالله دَسِّه، زیگ، تَر، تاشه، توشکا، آجیر، دِمِّل، دَنگِ وِر، ریش، غاز، مُول، تَمِسک، طلایی، کِلاج، حاجی تبار، شیخ، تیساپِه، اِشکِیود، لَتران، سفیدتبار، لَنِّه، شال، باشلِق، عرب، گیلا، تَک، لِر، کِردون، گِچو، گلچوب، چِفا، گِر، گرگانی، گوچو، عابدی، فیروزمندی، محمدی و 💥برخی از تبارهای دیگر از ایل پریجا که بنابر اقتضای اخلاق از ذکر نام آنها خودداری میکنم. 📌پرجائی ها ارادت ویژه ای به جناب حاج شیخ موسی ره و مادرش دارند و خود را از فرندان نخستین خادمین و نوکران آن روحانی می دانند. 💥 و دو برادر بودند که بخاطر اختلاف ملکی در وسطی کلا آمل وی به اتفاق مادرش به بندپی مهاجرت کرد. سپس محل زندگی شیخ موسی در منطقه ی ((لتی)) واقع شد. 🍃برخی او را شاگرد امام جعفر صادق ع میدانند ولی مدرک مستدل در این باره موجود نیست. 💥دکتر غلامرضا ملکشاهی در کتاب بابل شهربهارنارنج بدون ذکر هیچ ماخذی حاج شیخ موسی را یکی از افراد متقی زمان حکومت مرعشی معرفی میکند که گویا بر اساس این روایت باشد که او با حضرت سید صاعد حسینی مرعشی[سیدنظام الدین] پاشاامیر دیدار داشت. با این حال این نقل نیز شفاهی است. 🗓۱۴۰۲/۰۹/۲۰ 📝محسن داداش پور باکر ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─