eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
404 دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
244 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۲۲۱۴۸ 📜 📄 {{ ابوالفرج که در اسبنجان ذلیل ماند با معدودی از ترکمان به صنقک شبیخون بردند و جانب اندریه بکثرت عداوت راند و بر آسوریان و زرمان به شقاوت عنان تاخت "وَ لاَ تَحْسَبَنَ‌ اللَّهَ‌  غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ‌ الظَّالِمُونَ‌ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ‌ لِيَوْمٍ‌ تَشْخَصُ‌ فِيهِ‌ الْأَبْصَارُ" و به اردوی قادرخان شبیخون بردند. "أقبَلَ الأَعداءُ حَتّى أحدَقوا بِالخَیمَهِ" ...[ناخوانا] آن خبیث در قبضه اختیار ابلیس در کسوت تجهیز و تزیور حیلت کفر روانه خمد گشت. مهدی خان العارف ...[ناخوانا] که کار خصم به آشوب دید جهد بر انوار عقول تمسک کرد و در جامه عرفان نهاد و باغ وجود خمد را به بنیاد دانش نهاد و به مساعدت شجاع المظفر بر افروخت که ...[ناخوانا] "الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ" ...[ناخوانا] سلطان اسفندیار آن حاکم ملک نوبهار، ناطق پرگار، افضل کاتبان بر تقدیر به خرم و دوراندیشی جمع خرد لزُر را مشاورت گرفت. آن شامخ الالقاب ولد گلستان فیروز در فضیلت جلوس آل الله علیهم السلام تمسک کرد "وَأُفَوِّضُ أَمۡرِيٓ إِلَى ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَصِيرُۢ بِٱلۡعِبَادِ" به مجتمع فنون حکمت ...[ناخوانا] قوت ملک اسباب عالمان و روندگان و ایتام برگشود...[ناخوانا] اسفند خان با استجماع لشگر به مقاتلت با خنزیر الماوا به تعجیل تاخت...[ناخوانا] ابوالفرج که به عیش و جهل آوازه داشت از روی تکبر به حرب آمد. به تیغ میرمحمود آن خنزیر مآب در کمند اسار اسفندیار آمد...[ناخوانا] از بیم جانش به قلدوش گریخت...[ناخوانا] به فرمان سلطان اسفندلزور علی الصباح ابوالفرج که محتوی بر سو عقیدت و حیلت جبلت بود وقوف یافته بساط در چیده و به لَتیبار عزیمت شد.}} 🔎خوانش: 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۰۲ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3915 📝پانویس: ۱/: از هویت شخصی و خانوادگی وی اطلاعاتی به دست نیامد.| در این نوشتار وی متخاصم و متجاوز معرفی شده است. ۲/: به نظر می رسد که باید آبادی سمنان باشد. ۳/: گروهی از ترکمن ها یا ترکها که در خدمت ابوالفرج بودند. ۴/: به نظر می رسد که باید منظور نگارنده چشمه صندوقک در آبادی فیروزکوه باشد. ۵/: آبادی اندریه در فیروزکوه ۶/: آبادی در فیروزکوه ۷/: آبادی فیروزکوه ۸/: احتمالا وی دارای سمت حکومتی بود و در منصب نگهبان منطقه بوده که دارای معدودی از سربازان بوده است. ۹/: به نظر باید آبادی فیروزکوه باشد. ۱۰/: به نظر باید وی از حاکمان آبادی خمده فیروزکوه باشد که فردی عارف و عالم بوده است. ۱۱/: از بزرگان منطقه و به نظر می رسد وی باید از نیای خاندان در آبادی فیروزکوه باشد. ۱۲/: وی در آن عصر حاکم لزور بوده و بر اساس نوع متون در این نوشتار او شخصیتی متدین، شیعه و دانا بوده است. از طرفی به گمان اینجانب وی باید از نیای خاندان در آبادی لزور فیروزکوه باشد. ۱۳/: خوک/خی ۱۴/: به نظر می رسد وی باید از نیای برخی از خاندان های سادات در آبادی لزور فیروزکوه باشد . ۱۵/: اسارت ۱۶/: به نظر می رسد که باید آبادی لزور فیروزکوه باشد. ۱۷/: لزور ۱۸/: آبادی لتیبار سمنان ۱۹/ در نوشتار: آیات ۲۶۸ سوره بقره _ ۴۰ غافر _ ۴۲ ابراهیم _ مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی ۲۰/تاریخ نگارش انجامه: سنه ۱۲۱ قمری برابر با آبان ماه ۱۰۸۸ خورشیدی 👇👇 {...فی شهر شعبان المعظّم فلسنه ۱۲۱ کتبه اقل الطلاب لزور ملانجف غفرالله ...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمّت بعون الله} 📚ک خطی انجام نامه محسن ص ۱۰۰ 🔴 به‌ منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است. 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۳۱۴۴۶ (صفحه اول) ⏰#پرسش_و_پاسخ #پریج #پراجی #پریجا #پرجایی #پریجایی #فیروزجایی #فیرو
بسم الله الرحمن الرحیم ن و القلم و ما یسطرون جناب آقای اسماعیل حیدری سلام پیرامون پژوهش انجام شده در خصوص در پژوهش ادملاوند در پیام رسان ایتا با شماره ی ۱۴۰۳۱۰۰۳۱۴۴۶ از منابع ذیل استناد شده است: ۱/نظریه کریستنسن دانمارکی ۲/کتاب طیار یزدان پناه لموکی ۳/کتاب ابراهیم درویشی ۴/ناصر رضایی چراتی ۵/کتاب یوسف الهی و شهرام قلی پور گودرزی ۶/خوانش اسناد خطی 📌در خصوص اصالت این ایل [ایل پریجایی] ماموریت پژوهش ادملاوند در جایگاه اثبات یا رد پژوهش، تحقیقات و یا تالیفات احدی تعیین نشده است. 📌اظهار نظر در خصوص اصالت ایل پریجا موسوم به فیروزجایی در این مقال مقدور نیست و باید با کارشناسی دقیق از سوی متخصصین امر مربوطه پیگیری و منتج به نظر بشود. 📌پیشنهاد میشود علاقمندان با رجوع به کتابخانه های عمومی از نزدیک آن آثار [کتاب تاریخ مازندران باستان و کتاب طوایف و قبایل سوادکوه ابراهیم درویشی] را رویت و پژوهش نمایند. 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۰۴ 📩نظر دکتر یوسف الهی  سلام و احترام . مطالب درباره پرجایی به نقل از افرادی که ذکر شده مبنای علمی و استنادی ندارد. کارهای درویش علی کولاییان، ابراهیم درویشی و طیار یزدان پناه لموکی در این باره و از این دست نظریه پردازی نادرست است. ۱۴۰۳/۱۰/۰۴ 📩ارسالی مخاطب: ✍بنظر من درسته چون عامیانه وقتی صحبت میشه میگن هستیم ووووو ۱۴۰۳/۱۰/۰۵ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
محله استانبول را بشناسید👇👇 https://aria-pardis.com/istanbul-bakerkoy-neighborhood/ 📩محسن داداش پور باکر گفت: آذر 14, 1403 در 12:58 ب.ظ 🌍شهر توریستی ترکیه 📝بنا به پژوهش ادملاوند به نظر می رسد محل اقامت است که در زمانی دیلمیان بنا به اقتضا در این سرزمین حضور داشته و موجب رخدادی برجسته شدند. 📌تبار مقیم استان های مازندران [ادملا بندپی _ باکرکلا بابل باکرمحله بندپی _ باکرسره و خرم آبادباکر دودانگه ساری]، گلستان [باکرمحله]، آذربایجان غربی [مرحمت آباد]، تهران و… ممکن است مرتبط با این منطقه باشند. 📝چکیده ای از پژوهش تبارشناسی به قلم محسن داداش پور باکر  ✍️رهیافت تبارشناسی در کتاب شجره نامه اشاداد، تبارشناسی باکر در ایران به مثابه چارچوب نظری و روشی است که موضوع تبار،خاندان،تیره و طایفه را با نگاهی تاریخی و اجتماعی در استان های مازندران، گلستان و آذربایجان و... می نگرد. 📌تحلیل تبارشناسانه نقش طایفه ی خردمند و تحولات آن در طول زمان، نمایانگر فرایند گذار آماری ، معیشت و محل اقامت از وضعی به وضع دیگر، آرایش های گفتمانی و روابط میان گفتمان ها در جامعه و شناسایی احکام و گزاره های گفتمانی در خلق محیط اقامتی جدید با نقش خاص است. 📌یافته های شفاهی و تحقیقات میدانی و تطبیق وضع فعلی با اتکال به بازخوانی اسناد: بررسی ساختار قدرت و ضعف در پیوند با فرهنگ و آداب که به گسترش و تکاپوی اراده ی در ایران منجر شده است، تحلیل مناسبی از تحولات ارائه می دهد. 📌پیش از شناسایی نقاط قوت و ضعف در کشور، می بایست درک درستی از ترکیب بندی فکری و فرهنگی حاکمان، نامداران، بزرگان،نخبگان و کدخداها و خوانین منسوب به این طایفه را به دست آورد. پژوهش حاضر تاریخ تبار باکر را نه از منظر تاریخی و رخدادها که میل به هدایت مخاطب به سوی شناخت عمومی دارد، بلکه از منظر مستند سازی و بازخوانی اسناد به مثابه ی مجموعه ی یکدست موردبررسی قرار می دهد. 📌بنابراین یافته های این پژوهش درصدد پاسخ به این پرسش خواهد بود که چگونه در وضعیتی متکثر یا اقلیت، تاریخ مازندران و ایران را برساخت؛ چارچوب مفهومی پژوهش برآمده از مستندات و گفتار در رابطه با اصالت در سطح منحصر به فرد خود است. 📌با تکیه بر در ایران در این پژوهش، ابتدا شرایط گذار طایفه از سرزمین نخستین[باکرده انند سوادکوه | باکرسره دودانگه ساری | باکرمحله بندپی | باکر محله گرگان | باکرکوی ترکیه و...] بر اثر دو رخداد مهاجرت و ماجراجویی در بستر ارتباط با ایل و تبارها توضیحاتی ارائه شده است که منجر به صورت بندی کردارها و گزاره هایی حول گفتمان ترقی تبار باکر شد و اقامت در سرزمین مازندران، اصالت تبار را به سطح رؤیت پذیری،تحولات حماسی و نقش آفرینی در عرصه ی سیاست برکشاند و سپس به شرایط برآمدن رجال مذهبی، سیاسی،اجتماعی و اقتصادی با روحیه ی اقتدار طلبی در دوره صفوی و قاجار پرداخته شده است؛ فوق با برجسته کردن به خِردورزی ، پاکدستی و خیراندیشی ، زمینه های همدلی ، اتحاد و بازنگری بزرگان و صاحب نظران را فراهم ساخت و این هدف در نظام ذیل یکدست سازی اذهان با محوریت یافته های شفاهی،تحقیقات میدانی،بازخوانی اسناد و تدوین پیمان نامه ها به انجام خواهد رسید. ✍️معتقدم که تبار باکر از اصالت مازنی بوده و زادگاه اینان آبادی باکرده انندسوادکوه استان مازندران می باشد. گروهی از این تبار به نفلط مختلف در ایران و حتی خارج از کشور به کشورهایی چون اعراق و ترکیه مهاجرت کردند و مقیم شدند. بر اساس برخی اسناد مکتوب و کتب خطی که به رویت پژوهش ادملاوند نرسیده لکن بر اساس یافته های شفاهی بخشی از این خاندان به مرحوم آخوندملاحسن باکر می رسند. مرحوم آخوندملاحسن باکر فردی موثر، فقیه و عارف بوده است. رابطه ی خاندان اسپهبد و باوندیان و سادات عمادی افزون بر خویشاوندی دارای فراز و نشیب بوده است. قلمرو حکمرانی و یا محیط زندگی تبار باکر روزگاری در مازندران قابل تامل و شگفت انگیز بوده است به نحوی که آنان از ارتفاعات شرقی آمل و لندپی و سوادکوه و ساری و سمنان و نکا و بهشهر بصورت پیوسته گزارش می شود. از جمله خصیصه ی بارز تبار باکر بهره مندی آنان از علوم حقوق ، شعر، ریاضی و همچنین داشتن روحیه ی مستقل و بی طرفی بوده است. ✍️محسن داداش پور باکر "محله باکرکوی استانبول را بشناسید - آریا پردیس" https://aria-pardis.com/istanbul-bakerkoy-neighborhood/ ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🌐http://baker1400.blogfa.com ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @bakershenasi https://eitaa.com/Bakershenasi https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3918 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📚معرفی 📘 : تاریخ، معماری و باستان‌شناسی» ✍نگارش: محمّد کشاورز دیوکلایی و مهدی خلیلی 📑نشر درنگستان 📖۱۷۱ صفحه 📌عرضه در: شهر کتاب: قائم‌شهر، خیابان ساری (کارگر)، پاساژ هیراد سنتر، طبقۀ پایین کتاب‌فروشی محمّدی: قائم‌شهر، ابتدای خیابان تهران (صالحی مازندرانی)، جنب پاساژ رضایی و ایستگاه تاکسی. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
4_6003732713457062721.mp3
3.82M
📝 🖊 📘 📼 فایل صوتی استاد احمد باوند سوادکوهی - مدیر بنیاد پژوهش‌های فرهنگ و تاریخ - در مورد کتاب "کاروان‌سرای گدوک" که در رادیو پیام مازندران پخش شده است. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📕 (روستای لزور) ✍: 📌موضوع : فارسی - گویش ها , زبان شناسی (فیروزكوهی) ⚙ناشر : تاویل 🌍محل نشر : تهران 📄قطع : وزیری 🔎نوع کتاب : تالیف 📍زبان اصلی : فارسی 🟡قیمت : ۴۰۰۰۰ 📌نوع جلد : شومیز 💠قطع : وزیری 🖨تیراژ : ۱۰۰۰ 📖تعداد صفحات : ۲۰۰ 🗓تاریخ نشر : ۱۳۸۶/۰۴/۰۹ 🗞رده دیویی : ۰۴۱۱۹ 📊شابک : 978-964-8164-15-2 ✍, "در این كتاب گویش ، از گویش‌های مازندرانی (طبری)، بررسی می‌شود كه جزء دسته زبان‌های شمال ایران محسوب می‌شود. 👤نگارنده در فصل نخست اطلاعاتی كلی درباره‌ی شهرستان و روستای لزور به دست می‌دهد و در فصل دوم به بررسی آواشناختی و واج‌شناختی می‌پردازد. 👈فصل‌های سوم و چهارم و پنجم به ترتیب به ساخت واژه (صرف)، نحو (ساخت جمله) و نتیجه‌گیری اختصاص دارد. 👈بخش ملحقات نیز شامل تعدادی جمله، و فهرست افعال ساده و مشتق و این گویش است كه قسمت بیش‌تر كتاب را به خود اختصاص داده است. 📝در فهرست واژگان سعی شده در هرجا لازم بوده واژك‌های سازنده‌ی كلمات نشان داده شوند. 📝نویسنده بیان می‌كند كه بررسی این گویش بر مبنای نظریه‌ی ساختگرایی انجام شده است. http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3385 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
http://jahanezaban.blogfa.com https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3919 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
http://jahanezaban.blogfa.com https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3919 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌐جهانِ زبان و واژه شکافی [[[صفحه اول]]] 📩آیا همان است؟ سلام دوستان این پیام خصوصی ثبت شده؛ پس از بردن نام معذورم. «با سلام واژه یریجا که در گویش بومی مازنی بخش بندپی بابل همچنان در محاورات مردم رواج دارد اما شوربختانه در هنگام ثبت واژه ی ((فیروزجا)) جایگزین شده است. آیا ریشه ی فیروزجا همان پریجا است؟ ممکنه ارتباط این دو واژه را نگاه ادبی و یا متون تاریخی و یا از باب فرهنگ عامه بفرمائید؟ با تشکر» ------------- 🟡دو نکته ی مهم ۱ - دوستان از مطالب وبگاه های من فقط با ذکر منبع، ذکر نشانی کامل وبگاه، حق استفاده دارند. jahanezaban.blogfa.com ۲ - عین مطلب من باید دقیق منتقل شود. به عبارتی دیگر من احتیاج به ویرایش کسی ندارم. چنانکه خیلی از عادات نوشتن که اخیرن مُد شده، غلط است. مثلن ویرگول را می برند وسط دو کلمه قرار می دهند که هم زشت است و هم بر حجم بیهوده می افزاید. یا همین مثلن (مثلاً) را مثلا می نویسند، که غلط است. 📌آیا نمی توان واژه را خلاصه کرد؟ می توان و باید کرد؛ ولی شرط دارد. شرط این است که معنی واژه عوض نشود. مثلا یعنی ای مثل! که سددرسد غلط است؛ و غلط های دیگر از این دست. ✍من قبلن فکر می کردم که بعضی مردم از روی راحت طلبی و تنبلی این کار غلط(حذف تنوین) را انجام داده اند و بعد ویروس آن مسری شده. ولی بعد که پرس و جو کردم فهمیدم که این غلط آموزی را از همان کلاس اول درس می دهند. امیدوارم آنچه من شنیده ام حقیقت نداشته باشد؛ یعنی این غلط آموزی در کشور عزیز ما رسمیت نیافته باشد. کوتاه: لطفن اجازه دهید نوشته ی من، نوشته ی من باشد و نه کس دیگری. 🔲یک جا نوشته اند و جای دیگر ؛ به نظرم پریجا درست است. 📌 به پریجا هیچ ربطی ندارد. واژه ی کهن تالشی و ایرانی پریجا اصل است - دوستان توجه داشته باشند که منظور از تالشی، با قاعده ی زبان مادر (تالشی) ساخته شده است؛ وگرنه واژه ها از آنِ همه ی خلق های میهن ما و کل جهان است. 📌پس فیروزجا از کجا آمده؟ از دو حالت خارج نیست.  ۱ - فردی فیروز نام بعد ها آنجا مِلک و سرا داشته، در نتیجه خودش یا مردم منطقه آن ابتکار غلط را بکار برده اند. چرا غلط؟ زیرا به مرور اصل را به حاشیه برده منسوخ می سازد و این ظلم است به تاریخ و فرهنگ زیبا زمین و مردمان آن. ۲ - به احتمال قوی این ابتکار نانیک* به وسیله ی ثبت احوالچی های متجاوز به فرهنگ مردم کهن فرهنگ ایران انجام گرفته. در سدسالِ اخیر از این دست دستبرد به فرهنگ ایرانی بیشمار است. * نانیک = ناخوب = بد. نانیک = نانی؛ نانی که گاه مردمان روزگار ما به هر قیمتی و از هر جایی در آورند و بی هیچ شرمی خورند. رودی عظیم در سیبری (زیستگاهِ باستانی ایرانیان) هست به نام سِلینگَه؛ این واژه ی بسیار بسیار کهن را ایرانیان کوچ کرده بعد ها در مینکوی ماسال بر رودی کوهستانی نهادند. و آنقدر این رود در خاطره های تاریخی شان عزیز بود که نسیم اش را بسیار دلنشین دیدند و آن اکناف را «سِلینگَه وا»(نسیم رودِ سِلینگَه) نامیدند. ثبت احوالچی کم سواد و بی نامسئول آمده و روی تاریخ کهن اِران عزیز(ایران عزیز) خط زده و نام من در آوردی "سلیم آباد" بر آن نهاده! امان از دست این مردمان بیسواد و مدعی! متأسفانه حالا همان ارث کثیف (ناحق) به عده ای رسیده که در کمال بیسوادی قصد دارند رییس مردم زبان مرده ی تالش زمین ایران شوند. در ضمن در کشتن این زبان مادر و کم نظیر در جهان همین مدرک داران بیسوادِ بوی کباب شنیده، نقش اصلی را داشتند؛ بی آنکه بدانند دارند خر داغ می کنند. این گمراهان بلاهایی در این سه ده سال بر سر زبان و فرهنگ مردم بی نهایت مظلوم تالش چنان آوردند که دیگر اثرات آن پاک شدنی نیست؛ مگر ده ها سال پیوسته، یعنی ناگسسته کار منظم انجام گیرد. 🖊 - م. تلنگر ۱۴۰۳/۱۰/۰۳ http://jahanezaban.blogfa.com https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3919 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇