🔎نقشه لشگر کشی چنگیز خان مغول
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📓📔📒📕📗📘📙
📜کتاب یار مهربان
👇
📙کتابچه ای زیبا مربوط به سال ۱۸۳۰.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜میرزا علیقلی اقبال چلاوی#تاریخ ملکآرا
👇👇
✍️مشخصات نسخه خطی تاریخ ملک آرا:
خط نستعلیق و با مشخصات ۱۷۲ ورق چرمی و اندازه ی صفحات ۳۵×۲۰ و شمارگان ۳۴۴ صفحه
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜میرزا علیقلی اقبال چلاوی#تاریخ ملکآرا
✍️این کتاب مربوط به مقطعی حساس و مهم از تاریخ ایران است، یعنی وقایع از اواخر دوران صفوی تا سال ۱۲۰۹ق در آن به رشته تحریر کشیده شده است.
✍ این کتاب موسوم به «تاریخ ملکآرا» است و علت نامگذاری را مؤلف آن «میرزا علیقلی بن محمد چلاوی» متخلص به «اقبال» به افتخار «محمدقلی میرزا ملکآرا» پسر سوم فتحعلیشاه قاجار و حاکم مازندران اعلام کرده و به دستور او آن را تصنیف کرده است.
✍️«اقبال چلاوی» در فهرست این کتاب چنین مینویسد، که مبنا را بر دو مجلد نهاده بود. در مجلد اول به بیان انساب اتراک و بهخصوص ایل قاجار و وقایع دوران اجداد فتحعلیشاه تا پایان زمامداری آقامحمدخان و در مجلد ثانی به شرح وقایع دوران فتحعلی شاه اختصاص داده است؛ اما وجود مجلد دوم تا این زمان بر ما معلوم نیست و اصلاً دانسته نیست که تحریر شده باشد، مجلد اول نیز در هنگام توضيح وقایع سال ۱۲۰۹ق و لشکرکشی اول آقامحمدخان به قراباغ، به ناگهان متوقف شده و حتی به قضيه تفاهم او با ابراهیم خلیل خان جوانشير هم اشاره نشده است.
✍️از آنجا که این کتاب به دستور «محمدقلی میرزا ملکآرا» حاکم مازندران نوشته شده، بنابراین مؤلف بسیار سرسپرده سلسله قاجار بوده و یکسره چه به نظم و چه به نثر، از آنان تعریف و تمجید مینماید و آستانبوس درگاه ایشان بود.
✍️میرزا علیقلی متخلص به «اقبال» اهل چلاو آمل بود. وی در جوانی به کرمانشاه رفت و به تحصیل پرداخت و در همان شهر به سمت منشیگری شاهزاده محمدعلی میرزا دولتشاه قاجار رسید، سپس به ندیمی و منشیگری تهماسبمیرزا مؤيدالدوله پسر دولتشاه به همدان رفت.پس از آن در تهران به مدت دو سال ندیم علیرضامیرزا شهره پسر فتحعلیشاه بود تا آنکه همایونمیرزا (پسر شانزدهم فتحعلیشاه) مأمور حکومت نهاوند شد و اقبال چلاوی به مدت دو سال در خدمت او باقی ماند.
✍️آن طور که نوشتهاند «اقبال چلاوی» در سه سال آخر عمر، ندیم محمدقلیمیرزا ملکآرا پسر سوم فتحعلیشاه و حاکم مازندران بود و در این زمان بود که به فرمان او این کتاب تاریخ را تألیف کرده است.
✍ اقبال چلاوی در مقدمه همین کتاب مینویسد که دستور نگارش این کتاب را محمدقلیمیرزا ملک آرا به او داد و او که کتاب «احسنالتواریخ» محمد ساروی را در تاریخ قاجاریه کامل میدانست، فروتنانه اظهار داشت:
«... مرا چه حد که در آن عرصه جلوه آغازم. همانا سامری را در ساحری با معجزات کلیمیظفری نماند و ماه منور را در ازاء مهر منور خطری، سها را در معرض خورشید ضیایی نیست و گدا را در محفل جمشيد.»
✍️اقبال دارای قریحه شعری و قدرت نویسندگی بود و به واسطه حضورش در دستگاه حکومتی از اوضاع و احوال دودمان قاجاریه آگاهی کاملی داشت؛ ملک آرا جهت تکمیل کتاب احسن التواریح که محمد تقی ساروی در باب تاریخ قاجار نوشته بود به او فرمان نوشتن کتابی در خصوص سلسله قاجار را ﻣﻰدهد. وی در ابتدا از انجام چنین کاری سر باز میزند و چنین ابراز میکند: «مولانا محمد ساروی جواهر رواهر ماثر این ایل جلیل را از مبادی عهد خاقان مغفور فتحعلی خان الی زمان دولت خاقان سعید شهید برداله مضجعهما و طالب ثرهما فرطه مسامع مجامع انس داشت و کلک سحار میرزا محمدصادق وقایع نگار در تقید آثار و اخبار تنسیق حکایات و روایات حضرت صاحبقران خلداله ملکه و سلطانه قدرتی باهر ظاهر ساخت. مرا چه حد که در آن عرصه جلو آغازم. همانا سامری را در ساحری با معجزات کلیمی ظفری نماند و ماه مزور را در ازاء مهر منور حظری، سها را در معرض خورشید ضیائی نیست و گدا را در محفل جمشید بهایی.»
🔻🔻
✍️مرگ میرزا علی قلی اقبال چلاوی:
او در سال ۱۲۹۸ قمری طی نزاعی در زادگاهش چلاو به قتل رسید و جسدش را به چاهی انداختند و شاید علت ناتمام ماندن تحریر این کتاب ناشی از همین واقعه بوده باشد.
📚منبع:
۱)هدایت، رضاقلی خان، مجمع الصحفا، ج ۴، به کوشش مظاهر مصضا، تهران امیر کبیر، ۱۳۳۹، ص ۱۴۵
۲/دیوان بیگی شیرازی، سیداحمد، حدیقه الشعرا، ج ۱، به تصحیح عبدالحسین نوایی، تهران، زرین، ۱۳۶۴، ص ۱۵۱.
۳)تاریخ ملک آرا، مصححین جمشید قائمی، رامین یلفانی، با همکاری شقایق فتحعلی زاده، رقیه آقابالازاده، چاپ اول ۱۴۰۰، ص۴
👇👇
✍️مشخصات نسخه خطی تاریخ ملک آرا:
از کتاب تاریخ ملک آرا سه نسخه در کتابخانه های ملک، ملی و مجلس موجود است.
نسخه ی موجود در کتابخانه ی ملک با شماره ی ۴۱۶۱ و خط نستعلیق و با مشخصات ۱۷۲ ورق چرمی و اندازه ی صفحات ۳۵×۲۰ و شمارگان ۳۴۴ صفحه ثبت شده است.
📒در سال ۱۴۰۲ رونوشتی از این اثر فاخر به دست نگارنده پژوهش ادملاوند؛ آقای محسن داداش پور باکر رسیده است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📚 گاهی خودت را
مثل یک کتاب ورق بزن ؛
🌼📚🌼
✍انتهای بعضی فکرهایت نقطه بگذار که بدانی باید همان جا تمامش کنی ...
🌼📚🌼
✍بین بعضی حرفهایت ، ویرگول ، بگذار که بدانی باید با کمی تامل بیانشان کنی ...
🌼📚🌼
✍پس از بعضی از رفتارهایت هم !!علامت تعجب!! که از تو این حرکت درست است !!
و آخر برخی عادت هایت نیز علامت سوال بگذار؟؟
🌼📚🌼
✍تا فرصت ویرایش هست خودت را هر چند شب یکبار ورق بزن حتی بعضی از عقایدت را حذف کن
اما بعضی را پر رنگ ....
🌼📚🌼
✍خودت را ویرایش کن تا دست سنگین
روزگار ویرایش نکند زندگیت را ...
👇👇
📜مراحل درخواست:
بسم الله الرحمن الرحیم
{ن و القلم و ما یسطرون}
✍سلام عزیزانم. از این که ما را انتخاب نمودید صمیمانه قدردانی میکنیم.
✍دوست عزیز! برای پاسخ به سوالات، شجره نامه و خوانش اسناد، شما ابتدا باید درخواست خود را مکتوب و امضا نمایید. سپس از آن عکس گرفته و ارسال نمائید.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📕متن درخواست کتبی شما
👇👇
📝بنام خدا
جناب آقای محسن داداش پور باکر
سلام علیکم
موضوع: [مثلادرخواست شجره نامه ی خاندان فلان یا خوانش سند]
احتراما در خصوص شجره ی خانوادگی اینجانب.....، فرزند.....،تاریخ تولد.....،کدملی.....، ساکن.....، تحصیلات....با شماره تلفن..... اظهار نظر نموده و با استفاده از تحقیقات و پژوهش خویش[ ماخوذه از شجره نامه اشاداد، یافته های شفاهی و یا تحقیقات میدانی و سایر منابع] در حد امکان اینجانب را مطلع نمائید. مقتضی است در صورت صلاحدید اقدام لازم را مبذول فرمائید.
تاریخ:
امضا
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از قرارگاه باکر در ایران
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸ارسالی مخاطبین
اَمه مَله چَننه سوصَفاداینه
قِشنگِ ویشه ؛کو و صَراداینه
هَرکی شه خِنه؛ گووکرک وسیکا
ریحون؛تربچه وِنه لِتکاداینه
صَفاداینه؛ عاروسی اَمه مَله
هَلاباتشت.؛ رَقص وسِماداینه
هیجاامه مله نوونه
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜واژگان کلمات مازندرانی :
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
👇
#زِلیگ،سِلیک،زِلیک= قی چشم
#سِما، سِماع= رقص
#سِموار ،سِمبار= سَماوَر، این کلمه روسی هستش مثل استکان و سِمِشکه
#سِوا= جداگانه،جدا
#سِوا هِکاردِن=جدا کردن ،تقسیم کردن
#سَوُک= سَبُک،کم،بی وزن
#سیُو کالِش=سیاه سرفه
#شادی= میمون
#شال بِه ،غول بِه=میوه بِه جنگلی
#شِت ، شِد= فاسد و خراب(شِد مِرغانه، شِت آغوز)
👇
#شِفت= ساده لوح ،جاهل و بی عقل ، دیوانه ، خُل ،
#شَقِله= گردوی درشت و بزرگ و خوشدستی برای هدف گیری و برنده شدن در آغوزبازی
#شِکاری بِز= بُز کوهی
#شَک شَکی= آدم شکاک و وسواسی، پُر شک و تردید
#شِل= شلخته،ضعیف ناتوان،رقیق و آبکی، کسی که در انجام کاری نسبت به بقیه ضعیف تره و عقب می افتد
#شِلاب= باران درشت ِ تند و شدید
#شَلغِم= شلغَم
#شِندِر غاز= کنایه از بسیار ناچیز و اند
#شُوخی گَر= آدم شوخ طبع با مزه ، شوخی کننده
#شُورِت ( اُ)= شهرت ،افتخار
👇
#شُونه ( اُ)= شانه یِ سر
#شونه ( او)= میرود
#شی خانه= خانه یِ شوهر ، خانه بخت
#شیر= خیس تَر مرطوب ، شیر ( حیوان)، شیر ( غذای مایع خوردنی)
#شِطُون (اُ)= شیطان ، کنایه از آدم پر سرو صدا ، پر جنب جوش ، بی توجه ، حقّه باز ، چند چهره
#صَرا= صحرا،مزرعه علفزار دشت و دمن مرتع
#عاقِل مرد=آدم فهمیده و عاقل کسی که سرد و گرم روزگارُ چشیده
#عَید گَردِش=عیددیدنی، دید و بازدید عید
#قِراری=مزدگیر،کارگر پیمانی
#قارزِم=گودی و قسمت عمیق رودخانه ، غرقاب
👇
#قرضی=نوعی جبرانِ همکاری و تعاون برای انجام کار مشکل که معمولا بین کشاورزان مازندران رایج بود ، مثلاً آشنایان و همسایگان یکیا چند روز برای انجام کار کشاورزی و دامداری به مزرعه قنبر میروند بعد از اتمام کار ، قنبر هم به همراه دیگران، جهت جبران همکاری به کمک و یاریشان میپردازد.این رسم در میان روستاییان ایران " یاوری"خوانده میشود .
#قِسمِت= قِسمَت ، سهم ، سرنوشت، نصیب ، قضا و قدر
#قَوِر ، قَبِر=قبر
#قَورِسُّون، قبرِستُون=آرامستان ، قبرستان ،گورستان
#کارِمسِرا=کاروان سَرا ،توقف گاه کاروانیان
#کُش،کلوش=کَفش
#کاله=زمینی چند سال کشت نشده ،استفاده نشده، و علف های هرز در آن روییده است
#کاتا، کِتا=کوتاه
#بِلِند = بُلند
#کَتِل=هیزم کلفت ،کنایه از بی حس و کرختی پا
👇
#کَتول=دام پرورشی، دامدار ،کوه ، کوهستان
#کَتولی=از انواع ترانه های کوهستانی مازندران
#کَر=یک بغل علف یا کاه ،از چند کَسو تشکیل شده است ، دوازده تا کَر ، یک خروار است خرمن
#کَرزَنی=خرمنکوبی
#کَسو= یک دسته شالی یا گندم
#کَش=پهلو ، جواب، کنار ، دو طرف شکم ، دفعه و بار ، بغل آغوش( کَش یا کَشه بَیتِن بغل گرفتن بچه )
#کِش=ادرار ، شاش ، نجاست انسان (خوردِ کِش ) ، (گَتِ کِش = مدفوع )
#کَک ماریم=نیلوفر وحشی با گلهای شیپوری سفید ، گیاه پیچک روی پرچین
#کال=نارِس ، نپخته ، نرسیده ، واحد شمارش گردو و تخم مرغ( آغوز کال ، مِرغانه کال)، لَنگ یا پای ناقص و معیوب
#کَلِز،کَلیز=پیمانه شیر و ماست ، کاسه چوبی ِ دسته دار
👇
#که له پِه=کنار اجاق هیزمی روستایی
#کَمِل کشی=حمل کاه از خرمن به خانه یا روستا
#کومِه،کیمه=کلبه و خانه کوچک که در باغ و کشتزار و علفزار صحرا از چوب و شاخه درختان و نی و کاه درست میکنند محلّ استراحت چوپان وکشاورز و انباری موقت می باشد
#کَئی لَم=ساقه های رَوَنده دراز و طویل بوته کدو (هندوانه لم ،خربزه لم ،خیار لم،تمشک لم،انگور لم )
#کِله=جوی آب یا رود کوچک ،جَر
#کیله= پیمانه و ظرف چوبیِ استوانه ای شکل برای وزن و تقسیم کردن گندم جو برنج
#گالِش انگور=نوعی گیاه دارویی
#گالِش=انسانهای دامدار جنگل نشیِن هزارجریب ،دامدارِ گاوچران و گاوبان یا گَلّه دارِ گاو جنگل نشین
#گَت، گَتی=بزرگ ،رئیس، عاقل و باشعور، نیا ( گَت بِرا=برادر بزرگتر ، گت پیئِر= پدر بزرگ )
👇
#گِرباز=ابزاری شبیه بیل با سر فلزیِ راست وکلفت ونوک تیز جهت کندنِ زمین های خیلی سخت و سفت
#گَرِک=آویز یا وسیله ای آویختنی از سقف اتاق های روستایی شبیه زنبیل آویزان که از ریسمان و علف های هرز خشک درست میشود مواد غذایی را داخل آن قرار میدهند تا از رطوبت و دسترسی گربه و بچه های کوچک دور بماند.
#گَره جینگا=آبخانه،
#گره جو، گهره جو=ظرف ذخیره ادرار کودک در گهواره
#گِلِس=آب دهان و بزاقِ کِشدارِ کودک که همیشه از گوشه لبو دهانش آویزان و جاری است
#گِل گوئی ،گِل گُوگی=مخلوطی از گِل مخصوص زرد رنگ با پِهِن گاو ( پوش) جهت رنگ آمیزی کردنِ ( بِندُستِن) قسمت پایین دیوار خانه های روستایی
#کَمِربُر=خطی راست و مستقیم و مرز بین قسمت رنگ آمیزی شده قهوه ای و سفید دیوار
#گُودوش گادِر=وقت و زمان دوشیدن گاو صبح یا غروب
#گُوکالُم=طویله گاو
#گوگزا=گوساله شیرخوار
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─