eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
404 دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
253 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
مسند الرضا.pdf
8.62M
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📚 مسند الرضا (علیه السلام) 🖊نویسنده: داود بن سلیمان الغازی 📖 تحقیق: سید محمدجواد حسینی جلالی 🇮🇷 ناشر: بوستان کتاب 📄 تعداد صفحات: ۲۲۴ 📣 زبان: عربی 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📜حکما و متکلمان مازندران در گذر تاریخ (۱)💐 مقدمه: استان عالم پرور مازندران سهم بسزایی در تاریخ اسلام از نظر نشر علوم مختلف عقلی و نقلی داشته و دانشمندان این سامان، آثار علمی فراوانی را به عنوان گنجینه پربهای دینی به یادگار گذاشتند. 📌در طول قرون گذشته، سالهایی مازندران مرکز علمی ایران بوده و تشنگان علم را بسوی خود فرا می خواند. 📌همچنان که در برخی از قرون، مراکز دیگری در ایران اسلامی، کانون نشر علوم مختلف بوده و مشتاقان علم را بسوی خود جذب می نمود. 📌تاریخ گواه است که مورخان، مفسران، محدثان و فقهای بزرگی از این خطه برخاستند که شهرت عمومی در جهان اسلام یافتند که از میان آنها می توان به ابن شهرآشوب مازندرانی، ابن جریر طبری، شیخ طبرسی صاحب الاحتجاج و صاحب مجمع البیان، ملانصیرا مازندرانی، سعیدالعلماء مازندرانی، شیخ کبیر بارفروشی، شریف العلمای آملی، شیخ عبدالله مازندرانی، ملا محمد اشرفی، شیخ فضل الله نوری و.... از آن جمله اند. 📌در این میان، حکما، فیلسوفان و متکلمان نام آوری هم بودند که متأسفانه در گذر زمان مورد غفلت واقع گشته و کمتر نامی از آنها در میان مفاخر مازندران برده می شود. 📌هر چند عده کمی از اینان، با برخی مقالات یا برگزاری همایش هایی، مورد تجلیل واقع گشته و به جامعه علمی معرفی شدند. 📌امروز نیز جامعه علمی شیعه به دو شخصیت برجسته و حکیم فرزانه این استان یعنی علامه جوادی آملی و علامه حسن زاده آملی بالیده و از آثار گرانسنگ آنها از جمله در حوزه های تفسیری، فقهی، کلامی و فلسفی بهره مند بوده و معرفی هر کدام از آنها نیازمند چندین جلد کتاب و مقاله می باشد که سالهای نه چندان دور، افتخار نگارش شرح حال مختصری از علامه حسن زاده در کتاب «جمال سالکین» نصیب این قلم گشته بود. 📌یادداشت حاضر تحقیق ناقصی است جهت معرفی هر چند مختصر برخی از آن نام آوران تاریخ (به ترتیب تاریخ وفات)، که خدمات گسترده ای در نشر کلام و حکمت و فلسفه اسلامی داشته اند. 📌بدیهی است آنچه در این مختصر می گنجد تنها دورنمایی از چهره تابناک آنها بوده و معرفی هر کدام از آنها نیازمند تألیف آثاری مستقل می باشد. 📌نکته حائز اهمیت اینکه کلام اسلامی تقریبا از قرن ششم به بعد با فلسفه، آمیختگی غیر قابل انفکاک پیدا نموده و کمتر متکلم مسلمانی را می توان یافت که از مشرب فلسفی برخوردار نبوده باشد. 📌نیز باید توجه داشت که بسیاری از حکما و متکلمان مسلمان، در رشته هایی چون فقه، اصول، تفسیر و.... نیز در درجه بالایی قرار داشته و صاحب نظر بودند. 📌لذا شخصیتهای مورد تحقیق این مقاله، علاوه بر آثاری در کلام و فلسفه، بعضا دارای آثار ارزنده ای در سایر حوزه ها نیز می باشند. 📌پیشینه تحقیق نشان می دهد هر چند تاکنون آثار مختلفی در شرح زندگانی دانشمندان مازندران به رشته تحریر در آمد ولی نگارنده به اثری مستقل که به شرح و معرفی حکمای مازندران بپردازد دست نیافت. 📌ضرورت این تحقیق و موارد مشابه از آنجا ناشی می شود که نسل تشنه حقیقتِ امروز، از طرفی به دنبال الگوهای علمی بالنده و سخنان و نگاه دقیق و حکیمانه آنها بوده و از طرف دیگر، نیازمند آن است تا با مفاخر علمی خود آشنا گشته و در این راستا، نگاهش به بیگانگان و یافتن گمشده خود در میان آنان نباشد. 📌لذا معرفی مفاخر دینی و ملی در قالب این مقالات و ... به غنی سازی فرهنگ جامعه می انجامد. 👈در این فراز به معرفی دانشمندان مورد نظر به صورت مختصر خواهیم پرداخت: 🌸 ادامه دارد.....💐 🖊 عبداالرحمان باقرزاده http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2794 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📜حکما و متکلمان مازندران در گذر تاریخ (۲) 💐 🔳ابوعبدالله ناتلی ابوعبدالله ناتلی (از علمای قرن چهارم) اهل ناتل از روستاهای فعلی شهرستان نور می باشد که ابوعلی سینا مدتی در بخارا در محضرش شاگردی نموده و منطق و ریاضیات را آموخته است. 📌آن گونه که در تاریخ الحکما آمده است: او را در تحقيق وجود و شرح اين نام، رساله‏ ايست به غايت لطيف، و از آنجا معلوم مى‏شود كه در الهيات مهارت تمام داشته، و رساله ديگر دارد در علم اكسير؛ و شيخ الرئيس آن رساله را در مصنفات خود ذكر نكرده است مگر در كتاب مقتضيات السبعة. 📙شهرزوری، شمس الدین، نزهه الارواح و روضه الافراح (تاریخ الحکما) ؛ ص ۳۶۹ 📌به گفته استاد مطهری: ناتلى طبيب هم بوده است. ابن ابى اصيبعه در ضمن احوال ابو الفرج بن الطيب، او را در رديف طبيبان معاصر ابو الفرج شمرده است. 📘شهید مطهری، مجموعه آثار، ج ۱۴، ص ۴۷۷. 🖊 عبداالرحمان باقرزاده http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2794 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📜حکما و متکلمان مازندران در گذر تاریخ (۳) 💐 🔳فخر رازی ✍️فخر الدين محمد بن عمرو بن الحسين الرازى، معروف به امام فخر رازى شافعی اشعری از دانشمندان نامدار جهان اسلام است که ریشه ای مازندرانی دارد. 📌هر چند برخی مانند شهید مطهری او را متولد مازندران دانستند 📗شهید مطهری، مجموعه آثار، ج ۱۴، ص ۴۰۸. 📌ولی غالبا او را دارای اصالتی مازندرانی و متولد ری می دانند. ‏ 📘ابن خلکان، وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان، ج ۴، ۲۴۹؛ زرکلی دمشقی، الاعلام، ج ۶، ص ۳۱۳. 📌پدرش ضیاءالدین خطیب مازندرانی و مولف کتاب دو جلدی «غایه ‌المرام فی علم الکلام» بود که به ری مهاجرت نموده و در آنجا اقامت داشت. لذا فرزندش به ابن خطیب الرّی شهرت یافت. 📘زرکلی، همان 📌وی علاقه مند به سفر علمی بود و به خوارزم و خراسان و هرات و ... سفرهایی در همین راستا داشت. ✍️استاد شهید مطهری وی را در طبقه یازدهم فلاسفه مسلمان قرار داده و می نویسد: وی هم فقيه بود و هم متكلم و هم مفسر و هم فيلسوف و هم پزشك و هم خطيب. ذهنى فوق‏ العاده جوّال داشت و در تبحر در علوم مختلف كم نظير است. در عين اين كه در افكار فلاسفه وارد است و تأليفاتى گرانبها در فلسفه دارد، طرز تفكرش تفكر كلامى است نه فلسفى و سخت بر فلاسفه مى ‏تازد و در مسلّمات فلسفه تشكيك مى‏ نمايد. در تنظيم و تبويب و تقرير مسائل، حسن سليقه دارد. صدر المتألهين از اين نظر از او بسيار استفاده كرده است. مهم‏ترين كتاب فلسفى او «المباحث المشرقية» است. شهرت بيشترش به واسطه «تفسير مفاتيح الغيب» است بر قرآن مجيد كه جاى شايسته‏ اى در ميان تفاسير براى خود باز كرده است. براى وى در فلسفه، استادى جز مجد الدين جيلى... سراغ نداريم و شايد بيشتر با مطالعه، بر مسائل فلسفى دست يافته است، ولى شاگردان زيادى داشته است كه بعضى از آنها مبرز بوده‏ اند. از قبيل شمس الدين خسروشاهى، قطب الدين مصرى، زين الدين كشى، شمس الدين خويى، شهاب الدين نيشابورى. فخر رازى در سال ۵۳۴ (۵۴۴) متولد شده و در سال ۶۰۶ (در هرات) درگذشت‏. 📗شهید مطهری، مجموعه آثار، ج ۱۴، ص ۴۹۳. ✍️شرح اشارات و تنبیهات و شرح عیون الحکمه ابن سینا، لوامع البينات في شرح أسماء الله تعالى والصفات، معالم أصول الدين، الاربعین فی اصول الدین، القضاء و القدر و عصمه الانبیا و... از دیگر آثار او در حکمت و کلام است و همانطور که استاد مطهری اشاره داشتند استادش در فلسفه، عالم ذوالفنون مجدالدین جیلی در مراغه بوده است. 📘ابن خلکان، وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان، ج ۶، ۲۶۹؛ ذهبی، محمد بن أحمد، تاريخ الإسلام و وفيات المشاهير والأعلام، ج ۴۳، ص ۲۱۳. 🖊 عبداالرحمان باقرزاده http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2794 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📜حکما و متکلمان مازندران در گذر تاریخ (۴) 💐 🔳حسين بن ابراهيم تنكابنى ✍️حسين بن ابراهيم تنكابني (م ۱۰۵۰ ق.) از اعلام فلسفه در قرن يازدهم هجرى و از بزرگان شاگردان ملا صدرا و فياض لاهيجي است که 👈صاحب رياض العلماء او را چنين ستوده است: «حكيمى صوفى بر طريقه اشراق، عالمى فاضل از شاگردان ملا صدراى شيرازى است. حكمت و فلسفه او بر ديگر دانشهايش غلبه داشت بلكه جز از حكمت چيزى نمی دانست». ✍️از شرح حال او چيزى نمى‏دانيم جز اينكه به سفر حج رفت در آنجا او را به اتهامى ناروا مضروب ساختند كه در اثر آن بيمار شد و با همان بيمارى و رنج از مكه بيرون آمد و عازم مدينه منوره شد و در بين راه درگذشت و در محل ربذه در جوار قبر حضرت ابوذر غفارى به خاك سپرده شد. چنانكه از عبارت صاحب رياض فهميده مى‏ شود، از ديدگاه فلسفى ،او را بايد فيلسوفى اشراقى دانست، و به ‏طور قطع اين تمايل به فلسفه اشراق از استادش صدر المتألهين به او رسيده است. ✍️از اين دانشمند آثارى در موضوع هاى مهم فلسفى به جاى مانده است، از آن جمله رساله‏اى در اثبات حدوث عالم. در اين رساله حدوث عالم را پس از عدم حقيقى آن ثابت مى‏كند. اين رساله چاپ شده و سيد محسن امين صاحب اعيان الشيعة نسخه‏ اى از آن را در تهران ديده است كه تاريخ كتابت آن سال ۱۰۶۹ هجرى بوده است. رساله‏ اى در تحقيق‏ وحدت وجود كه در اين رساله از مسلك و رويه استاد خود، صدر المتألهين پيروى كرده و در مقام جمع و تقريب ميان آراء متصوفه و اشراقيون و مشائيان برآمده است. سيد محسن امين نسخه‏ اى از اين كتاب را در تهران به سال ۱۳۵۳ هجرى ديده است. ديگر از آثار اين دانشمند حاشيه بر كتاب شفاى ابن سينا و حاشيه بر حاشيه خفرى فيلسوف بر شرح تجريد و رساله ‏ها و حواشى ديگرى است.‏ 📗عبدالله نعمه، فلاسفه شیعه، ص ۲۰۲. ✍️استاد جلال الدین آشتیانی دو رساله فلسفی از ایشان، یکی همان رساله «وحدت وجود» و دیگری به نام «رسالة في صنوف الناس عند رجوعهم الی دار البقاء» را در کتاب «منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران» آورده است. 🌺 ادامه دارد.....💐 🖊 عبداالرحمان باقرزاده http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2794 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📜حکما و متکلمان مازندران در گذر تاریخ (۵) 💐 🔳سلطان العلماء آملى ✍️از فقها و حکمای مازندران، سلطان العلماء سید حسین بن رفیع الدین معروف به خليفة السلطان از اولاد مير قوام الدين مرعشي یا همان میر بزرگ آملی است. پدر و جدش (شجاع الدین) از علمای برجسته و مدرسان مشهور در معقول و منقول بودند. 📘سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج ۱۰، ص ۵۵ و ۱۰۸ 📌وی شاگرد شيخ بهايى و مير داماد بوده، شاه عباس دخترش را به او داد که ثمره اش فرزندانی عالم و برجسته بود. وی مدتى وزارت شاه صفى و شاه عباس ثانى را داشته است. 📙محمدباقر خوانساری، روضات الجنات في أحوال العلماء و السادات، ج ۲، ص ۳۴۷. ✍️افندی درباره وی می گوید: فاضلى عالم و محققى مدقق، و از اكثر فنون با اطلاع بود... علامه عصر و استاد علماى دهر به شمار مى‏ آمد. آثارش از زوائد خالى، و تأليفاتش عالى و متعالى بود. 📕افندی، عبدالله بن عيسى ‏بيگ‏، رياض العلماء و حياض الفضلاء، ج ۲، ص ۵۲. ✍️سید محسن امین هم در وصفش گوید: فقیه، اصولی، محدث، حکیم، متکلم، مفسر، محقق، مدقق، اخلاقی، جامع علوم معقول و منقول... 📒امین، سید محسن، اعیان الشیعه، ج ۶، ص ۱۶۴. 📌وی سفری به قاهره و یمن داشته و با دانشمندان آن سامان ملاقات نمود. همچنین دو بار از طرف دولت صفوی به قسطنطنیه سفر داشته و با ابوالسعود مفتی مناظره نموده و آن را در قالب رساله ای آورد. 📓گروه تحقیقاتی موسسه امام صادق (ع)، معجم طبقات المتكلمين، ج ۳، ص ۴۱۴ ✍️استاد شهید مطهری ایشان را در طبقه ۲۲ فلاسفه مسلمان نام برده و گوید: وى مردى است محقق؛ حواشى او بر معالم و شرح لمعه، نمونه يك كار تحقيقى است. بدون حشو و زوائد چيز مى ‏نوشته است. بر حاشيه خفرى بر شرح تجريد قوشجى نيز حاشيه نوشته است. وى در سال ۱۰۶۴ در سن ۶۴ سالگى درگذشته 📗شهید مطهری، مجموعه آثار، ج ۱۴، ص ۵۱۳ و جنازه اش از بهشهر به نجف اشرف منتقل گردید. 📓گروه تحقیقاتی موسّسه امام صادق (ع)، معجم طبقات المتكلمين، ج ۳، ص ۴۱۶. 🌺 ادامه دارد.....💐 🖊 عبداالرحمان باقرزاده http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2794 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🔺 شما سوار مقام بشو، مقام سوار شما نشود. ♦️امام خمینی (ره): باید خدمتگزار اینها [مردم]باشیم و شرافت همه ما به این است که خدمت به خلق خدا بکنیم ... شما سوار مقام بشو مقام سوار شما نشود. این دو تا مثل راکب و مرکوبند. ♦️اگر انسان روحیه اش طوری باشد که سوار بشود بر هر مقامی که برای او پیش می آید و مهار کند او را، این به سعادت نزدیک می شود. و اگر روحیه ضعیف باشد و وقتی که به یک مقامی رسید او سوار آدم بشود، او هر جا دلش بخواهد انسان را می برد تا به هلاکت می رساند. 📚صحیفه نور،جلد ۱۵،صفحه ۸۲ http://mzm22mzm.blogfa.com/post/275 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#شجره نامه #سادات #مرعشی
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢 🟠 📗 ✍ادامه... 🖤وفات میرقوام الدین مرعشی در بابل 💠در تاریخ طبرستان تالیف سید ظهیرالدین بن سید نصیرالدین مرعشی که به سال ۸۸۱ تالیف گردیده است، شرحی مفصّل درباره ی وصایا و سفارشات میرقوام الدین مرعشی به فرزندان در هنگام کناره گیری و انزوای او آمده است. که بسیار جالب و حاوی نکاتی بسیار ارزنده است. 👈قسمتی از آن ذیلا نگاشته میشود: 🔲سید سعادت آثار تقوی شعار به فرزندان سعادتمند گفتند که: {{هرگز من طلب دنیا نکرده ام 👈و مقصودم من رضای خالق بیچون و چگونه بوده است 👈و اکنون نیز به جز آن؛ ارادت دیگر نیست، 👈امّا چون تقدیر الهی عزّ اسمه بر آن جاری بود 👈که ممالک مازندران را از ظلمت کفر و فسوق و فجور به نور سرور منور گرداند 👈و ظلمه را بصیقل عدل و راستی مصقول سازد 👈و این معنی به قلم تقدیر چنان محرّر بود که به دست این فقیر مهیا و میسّر گردد 👈و تحقیق که مضمون جفّ القلم بما هو کائن صادق است 👈و سرّ ماشاءالله و مالم یشاء یکن نزد خواص بنی نوع آدم مستور و مخفی نیست 👈و ارادت الله را تغییر و تبدیل نه ممکن؛ 👈چون چنین باشد بلید که شما را نمگی نظر در صلاح و فلاح برایا که ودایع خالق بیچونند بوده در مقام عدل و انصاف صادق دم و ثابت قدم باشید 👈و از محرّمات و مکروهات مجتنب گشته 👈در کم آزاری کوشیده، 👈با اهل اسلام وظائف عاطفت و مرحمت را مسلوک گردانیده آن را از جمله طاعات و عبادات دانید: بطاعت گروه، رو، ز عصیان بتاب مکن سوی آزار خلقان شتاب که آزار خلقان خطای خطاست بدنیا و عقبی مر آنرا جزاست 🔲و به تحقیق بدانید که: 👈سبب طردو مقت مخالفان و عنایت و مرحمت در حق این دودمان حضرت تعالی شانه را رعایت و حمایت عجزه و مساکین است 👈و تخریف دین حنیف و شرع شریف را بر همه چیز مقدم باید ساخت 👈که از مخبر صادق مرویست که الملک و اادین توامان و در قلع و قمع متمردان دین و مخالفان را یقین، مهماامکن سعی باید نمود 👈و امر بعمروف و نهی از منکر را که از اصول دین اند شعار و دثار خود بلید ساخت، 👈تا در قیامت نزد جد بزرگوار خود شرمنده و سرافکنده نکردید 👈که من بجز عزلت و گوشه کلبه فقر چیز دیگر اختیار نمیکنم 👈و شما را تا مادام که بر طریق مستقیم سلوک کنید 👈در اوقات صلوات و صلوات به دعای خیر یاد می آورم 👈و استعانت و توفیق از حضرت واهب العطایا مسئلت مینمایم.}} 📗تاریخ طبرستان[رویان و مازندران]، سیدظهیرالدین بن سید نصیرالدین مرعشی، تاریخ تالیف ۸۸۱ ه.ق 📜شجره نامه سادات مرعشی به اهتمام سید عبدالعلی عظیمی 🖤وفات میرقوام الدین مرعشی در بابل 📌زمان مرگ میربزرگ در بین مورخین گوناگون است. چنانچه ملاشیخعلی گیلانی آن را ۷۸۱هجری عنوان کرده 📌یا ظهیرالدین مرعشی، در کتاب تاریخ طبرستان و مازندران و رویان، 👈این اتفاق را در سال ۷۸۱ یا ۷۸۲ه‍.ق ذکر می‌کند ولی در همین کتاب چندبار در وقایع سال‌های ۷۸۲ و ۷۸۳ه‍ق به این موضوع اشاره شده‌است که سید رضی‌الدین و فخرالدین شرح لشکرکشی‌هایشان را به شکل فتح‌نامه برای میربزرگ می‌فرستادند. 📌همچنین آمده‌است، فخرالدین آن‌گاه که پس از دو سال جنگ، برای بار دوم، عازم قزوین بود، خبر بیماری پدرش را شنیده و به آمل رفت؛ سنگسری با اشاره به این مطالب، تاریخ وفات میربزرگ را محرم سنهٔ ۷۸۴ می‌داند. 📌میربزرگ با سابقهٔ ۲۰ سال حکومت و حدود ۷۰ سال سن، به بستر بیماری افتاده بود. 👈به گفتهٔ ظهیرالدین، وی در بارفروش‌ده[بابل] به «مرض طاری» دچار شد. 📌گویا سید قوام‌الدین از رضی‌الدین رنجشی داشته که موجب گشته وی با پادرمیانی برادرانش به بستر پدر آید. 📌همچنین گفته شده، رضی‌الدین در آن هنگام، از میربزرگ طلب عفو می‌نمود. 📌پس از مرگ ، پیروان و هوادارانش، پیکر او را از بارفروش‌ده [بابل] به آمل منتقل کرده و در همان‌جا دفنش نمودند. سپس بر مقبره‌اش گنبدی ساختند که اتمام آن را در سال ۸۱۴ هجری ذکر نموده‌اند. 📘مجد, مصطفی (۱۳۸۸). ظهور و سقوط مرعشیان. نشر رسانش، صص ۱۱۴ و ۱۱۵ 📙تاریخ مازندران، ملا شیخعلی گیلانی (زنده در ۱۰۴۴ ق)،[از مورخین شیعی‌مذهب ایرانی که در قرن یازدهم هجری، در زمان حکومت صفویان، می‌زیسته است.] 📗تاریخ طبرستان[رویان و مازندران]، سیدظهیرالدین بن سید نصیرالدین مرعشی، تاریخ تالیف ۸۸۱ ه.ق 📝ادامه دارد... 📎پیوندها: 🔘آوات قلم 🖊بازنگری ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2798 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─