پژوهش اِدمُلّاوَند
#شجره نامه #سادات #مرعشی
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
🟢#سادات_مرعشی
🟠#سادات
📗#کتاب
✍ادامه...
🖤وفات میرقوام الدین مرعشی در بابل
💠در تاریخ طبرستان تالیف سید ظهیرالدین بن سید نصیرالدین مرعشی که به سال ۸۸۱ تالیف گردیده است، شرحی مفصّل درباره ی وصایا و سفارشات میرقوام الدین مرعشی به فرزندان در هنگام کناره گیری و انزوای او آمده است.
که بسیار جالب و حاوی نکاتی بسیار ارزنده است.
👈قسمتی از آن ذیلا نگاشته میشود:
🔲سید سعادت آثار تقوی شعار به فرزندان سعادتمند گفتند که:
{{هرگز من طلب دنیا نکرده ام
👈و مقصودم من رضای خالق بیچون و چگونه بوده است
👈و اکنون نیز به جز آن؛ ارادت دیگر نیست،
👈امّا چون تقدیر الهی عزّ اسمه بر آن جاری بود
👈که ممالک مازندران را از ظلمت کفر و فسوق و فجور به نور سرور منور گرداند
👈و ظلمه را بصیقل عدل و راستی مصقول سازد
👈و این معنی به قلم تقدیر چنان محرّر بود که به دست این فقیر مهیا و میسّر گردد
👈و تحقیق که مضمون جفّ القلم بما هو کائن صادق است
👈و سرّ ماشاءالله و مالم یشاء یکن نزد خواص بنی نوع آدم مستور و مخفی نیست
👈و ارادت الله را تغییر و تبدیل نه ممکن؛
👈چون چنین باشد بلید که شما را نمگی نظر در صلاح و فلاح برایا که ودایع خالق بیچونند بوده در مقام عدل و انصاف صادق دم و ثابت قدم باشید
👈و از محرّمات و مکروهات مجتنب گشته
👈در کم آزاری کوشیده،
👈با اهل اسلام وظائف عاطفت و مرحمت را مسلوک گردانیده آن را از جمله طاعات و عبادات دانید:
بطاعت گروه، رو، ز عصیان بتاب
مکن سوی آزار خلقان شتاب
که آزار خلقان خطای خطاست
بدنیا و عقبی مر آنرا جزاست
🔲و به تحقیق بدانید که:
👈سبب طردو مقت مخالفان و عنایت و مرحمت در حق این دودمان حضرت تعالی شانه را رعایت و حمایت عجزه و مساکین است
👈و تخریف دین حنیف و شرع شریف را بر همه چیز مقدم باید ساخت
👈که از مخبر صادق مرویست که الملک و اادین توامان و در قلع و قمع متمردان دین و مخالفان را یقین، مهماامکن سعی باید نمود
👈و امر بعمروف و نهی از منکر را که از اصول دین اند شعار و دثار خود بلید ساخت،
👈تا در قیامت نزد جد بزرگوار خود شرمنده و سرافکنده نکردید
👈که من بجز عزلت و گوشه کلبه فقر چیز دیگر اختیار نمیکنم
👈و شما را تا مادام که بر طریق مستقیم سلوک کنید
👈در اوقات صلوات و صلوات به دعای خیر یاد می آورم
👈و استعانت و توفیق از حضرت واهب العطایا مسئلت مینمایم.}}
📗تاریخ طبرستان[رویان و مازندران]، سیدظهیرالدین بن سید نصیرالدین مرعشی، تاریخ تالیف ۸۸۱ ه.ق
📜شجره نامه سادات مرعشی به اهتمام سید عبدالعلی عظیمی
🖤وفات میرقوام الدین مرعشی در بابل
📌زمان مرگ میربزرگ در بین مورخین گوناگون است.
چنانچه ملاشیخعلی گیلانی آن را ۷۸۱هجری عنوان کرده
📌یا ظهیرالدین مرعشی، در کتاب تاریخ طبرستان و مازندران و رویان،
👈این اتفاق را در سال ۷۸۱ یا ۷۸۲ه.ق ذکر میکند ولی در همین کتاب چندبار در وقایع سالهای ۷۸۲ و ۷۸۳هق به این موضوع اشاره شدهاست که سید رضیالدین و فخرالدین شرح لشکرکشیهایشان را به شکل فتحنامه برای میربزرگ میفرستادند.
📌همچنین آمدهاست، فخرالدین آنگاه که پس از دو سال جنگ، برای بار دوم، عازم قزوین بود، خبر بیماری پدرش را شنیده و به آمل رفت؛ سنگسری با اشاره به این مطالب، تاریخ وفات میربزرگ را محرم سنهٔ ۷۸۴ میداند.
📌میربزرگ با سابقهٔ ۲۰ سال حکومت و حدود ۷۰ سال سن، به بستر بیماری افتاده بود.
👈به گفتهٔ ظهیرالدین، وی در بارفروشده[بابل] به «مرض طاری» دچار شد.
📌گویا سید قوامالدین از رضیالدین رنجشی داشته که موجب گشته وی با پادرمیانی برادرانش به بستر پدر آید.
📌همچنین گفته شده، رضیالدین در آن هنگام، از میربزرگ طلب عفو مینمود.
📌پس از مرگ #میربزرگ، پیروان و هوادارانش، پیکر او را از بارفروشده [بابل] به آمل منتقل کرده و در همانجا دفنش نمودند. سپس بر مقبرهاش گنبدی ساختند که اتمام آن را در سال ۸۱۴ هجری ذکر نمودهاند.
📘مجد, مصطفی (۱۳۸۸). ظهور و سقوط مرعشیان. نشر رسانش، صص ۱۱۴ و ۱۱۵
📙تاریخ مازندران، ملا شیخعلی گیلانی (زنده در ۱۰۴۴ ق)،[از مورخین شیعیمذهب ایرانی که در قرن یازدهم هجری، در زمان حکومت صفویان، میزیسته است.]
📗تاریخ طبرستان[رویان و مازندران]، سیدظهیرالدین بن سید نصیرالدین مرعشی، تاریخ تالیف ۸۸۱ ه.ق
📝ادامه دارد...
📎پیوندها:
🔘آوات قلم
🖊بازنگری #محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۲/۱۵
#شجره_نامه
#نسب_نامه
#سادات_مرعشی
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2798
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#تبارشناسی
#شجره_نامه
#آرایی #طایفه #خاندان
بسمه تعالی
🔳آشنایی با بعضی از طوایف آرایی
🌿نوادگان #عیسی_خان حلال خور آرایی:
#حلالخور
مرحوم عیسی خان حلال خور آرایی حدود ۱۵۰ سال پیش در روستای آری می زیست و به جهت شرایط پیش آمده، از آنجا به حوالی روستای کالیکلا که امروزه روستای افراسی نام دارد نقل مکان کرد لذا نوادگانش از آرایی سیار محسوب می شوند که در ابتدای سده ۱۳۰۰ شمسی که مامورین سیار سجل احوال، جهت ارائه شناسنامه به آنها مراجعه نموده بودند به علت عدم ارتباط با همدیگر و یا عدم اتفاق نظر بین عموزادگان در آن زمان، نام خانوادگی متفاوتی بین آنها معمول شد که عناوین نام خانوادگی:
■عباسی آرایی،
■عموزاده آرایی،
■عیسی زاده آرایی،
■آقایی آرایی،
■تیزبخش آرایی،
■قلی پور آرایی،
■رمضانی آرایی،
■پالشی آرایی،
همه از نوادگان عیسی خان حلال خور آرایی هستند که تعدادشان تا ۲۵۰ خانوار می رسد.
بیشتر نوادگان عیسی خان عنوان عموزاده و رتبه بعدی متعلق به عیسی زاده آرایی می باشد عمدتا در #لفور و اقلی از آنان در #بابل، #قائمشهر و سایر شهرستان زندگی می کنند.
ییلاق آنها، اسب خونی و جالم و اونیسیه هست که اسب خونی را با طوایف [خاندان ها]؛
■نیاز آذری،
■مهدی پور،
■مهدی نیا،
■هادی پور،
■پیکانی،
■عزیزاده،
تعزیزی
■وجعفرزاده آری مشترک هستند که عزیزیها در جالم و انیسیه سهام ندارند.
🌿جعفر زاده آری:
در گذشته دور حدودا ۱۵۰ سال پیش و بیشتر، فردی در آری می زیست به نام آقا برار. او پسری داشت به نام جعفر و پسران جعفر به نام های:
▪️حاج گل آقا (پدر فرزندانی به نام های: علی برار، گل برار، جانبرار، بختیار، ستار، اسفندیار و جعفر) که از بینشان فقط جعفر در قید حیات هست
▪️شیرآقا (پدر فرزندانی به نام های یار محمد، خان آقا، خواهر جانی، فاطمه و هما) که فاطمه و هما در قید حیات هستند
▪️میرزابابا (پدر دخترانی به نام های: زینب، کلثوم، عذرا ، حدیقه و طوبی) که طوبی در قید حیات هست و مرحومه کلثوم جعفر زاده آری که زن سوم مرحوم حاج ملاعلی عابدی بود.
🌿مهدی نیا:
خانواده مهدی نیا از نوادگان بهرام بودند و بهرام پسری به نام علی اکبر مشهور به مشهدی علی اکبر دلاک از نیای طایفه مهدی نیا آری بود.
🌿نیاز آذری ها از نوادگان علی آقا سلطان آرایی می باشند.
🌿طایفه [خاندان] پیکانی آرایی و مهدی زاده آرایی نسبت عموزادگی به همدیگر دارند.
▪️نیای پیکانی ها، نامدار پیکانی آرایی معروف به نامدار پهلوون بود او دارای فرزندانی به نام های: احمد آقا، علی آقا، علی بابا، محمدرضا و محمود بود که به جزء احمد آقا که در دهه ۵۰ شمسی به رحمت حق پیوست الباقی فرزندانش در قید حیات هستند.
▪️مهدی زاده ها از نوادگان محمد باقر آرایی بودند که نام پسرانش: داداش، ماندگار، حسینعلی و رستمعلی بود
🖌#محمدعابدی
#بندپی
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2799
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
14030223 روستای لدار_ادملاوند.mp3
5.01M
🌺🎼🎧#ضرب_المثل
🌺🎤#روستا #لدار
●━━━━━──────
⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂 ❖ ﷽ ❖
🌺
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
🌸
🌺🍃🌸
🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🍃🌺🍂 @edmolavand
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌼
ایران شناسی از ادملاوند.mp3
241.6K
🌺🎼🎧#ایران شناسی در ادملاوند
🌺🎤#تیزر
●━━━━━──────
⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂 ❖ ﷽ ❖
🌺
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
🌸
🌺🍃🌸
🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🍃🌺🍂 @edmolavand
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌼