هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(89) درسنامه عفاف، ص216
♦️عفت گويايي(4)
پ) پرهيز از واژهها و سخنان منافي عفت
ديگر از مصاديق عفت گويايي و پيشگيري از انحرافات اخلاقي، پرهيز از واژهها و سخنان منافي عفت است كه نبايد در گفتگوها و بهويژه در گفتگوي با نامحرمان بهكار برده شود. زيرا حيا را از بين ميبرد و حريمها را ميشكند.
در جریان داستان یوسف(ع) و زلیخا میبینیم که زلیخا بیعفتی به خرج داد و یوسف(ع) را به ارتباط نامشروع فرا خواند لیکن یوسف(ع) بهشدت مقاومت ورزید و با صراحت او را از خود نا امید کرد.
وَرَاوَدَتْهُ الَّتِی هُوَ فِی بَیتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَیتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ
و آن زن که یوسف در خانه او بود، از او تمنای کامجویی کرد؛ درها را بست و گفت: «بیا (بسوی آنچه برای تو مهیاست!)» [یوسف] گفت: پناه میبرم به خدا! او صاحب نعمت من است؛ مقام مرا گرامی داشته؛ مسلما ظالمان رستگار نمیشوند!
ناگفته نماند كه تماسهاي تلفني و ارتباط اينترنتيِ ناشايست همانند: چَت، پيامكهاي حاكي از عشق و علاقه، نمادها و شکلکها، كلمات و جملات و نامههاي عاشقانه نيز در همين راستا قابل ارزيابي و بررسي ميباشد که در صورت مواجهه باید یوسفوار جواب ردّ و دندان شکن داد چرا که در غیر اینصورت عاقبتی ناخوشایند رقم خواهد خورد! چه اينكه بسياري از دختران و پسراني كه پيش از ازدواج، يا پس از ازدواج! ارتباطهاي اينچنيني داشتهاند، دچار تنشها و چالشهاي سخت خانوادگي شدهاند و بدبينيها، درگيريها و جدایی و طلاق زندگي آنان را آشفته و تيره ساخته!
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(90) درسنامه عفاف، ص216
♦️عفت گويايي(5)
ت) پرهيز از شكستن حريمها در صدا زدن
يكي ديگر از مصاديق عفت گويايي پرهيز از شكستن حريمها در صدا زدن يكديگر است، خواهر و برادر، پدر و دختر، پسر و مادر، براي صدا زدنِ يكديگر از نام كوچك استفاده ميكنند حتي ممكن است ميان زن و شوهر از الفاظي كه حاكي از عشق و علاقه باشد استفاده گردد، ليكن نامحرمان بايد حريم نگه دارند و در صحبت كردن و صدا زدن همانند همسر و بستگان درجه يك، خودماني و صميمي نشوند. چرا كه خودماني شدن زن و مرد نامحرم، ميتواند به حريم عفاف آنان آسيب برساند و آنها را تحریک کند و بلغزاند.
متأسفانه صميمي و خودماني شدن برخي از سلبریتیها و مجريان برنامههاي صدا و سيما با نامحرمان، در همين راستا قابل ارزيابي است؛ بهويژه كه جنبه الگو دهي و رفتارسازي نيز دارد.
و همینگونه هستند بعضی از گزارشگران، خبرنگاران و مصاحبه کنندگان!!
#زیست_عفیفانه_پیشران_تمدن_نوین_اسلامی
#بیانیه_گام_دوم_توصیه۷_سبک_زندگی
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(91) درسنامه عفاف، ص217
♦️عفت گويايي(6)
ث) پرهيز از شوخيهاي كلامي
آنگاه كه غم و اندوه و افسردگي به سراغ انسان ميآيد و فشارهاي زندگي تاب و توان آدمي را ميربايد، شوخي و مزاح ميتواند سرور و شادي پديد آورد و اندكي از بار غم و فشار بكاهد.
ليكن مزاحها انواع گوناگون دارد كه بخشي از آنها نامشروعاند و با عفت و پاكدامني سازگاري ندارند كه بيگمان بايد از آنها پرهيز شود؛ بهويژه آنگاه كه پاي نامحرمي در ميان باشد. چنانكه رسول خدا(ص) ميفرمايد:
مَنْ فاكَهَ إمرَأةً لا يَمْلِكُها حَبَسَهُ اللهُ بِكُلِّ كَلِمَةٍ كَلَّمَها في الدُّنيا ألْفَ عامٍ
هر كه با زني نامحرم، شوخي كند خداوند او را براي هر كلمهاي كه در دنيا با او سخن گفته هزار سال [در آخرت] زنداني خواهد كرد.
بدون شك يكي از مصاديق اينگونه شوخيها، همان متلكگويي است كه متأسفانه برخي گرفتار آنند و همواره فضاي عفت عمومي جامعه را آلوده ميكنند و گاه براي خود و ديگران درد سر و خطر ميآفرينند!
ديگر از مصاديق اينگونه شوخيها، شوخيهاي مجريان برخي از برنامههاي سراسر مسخره و مُضحِك بعضي از شبكههاي راديو و تلويزيون ميباشد كه اميد است براي آن چاره انديشي كنند چرا كه جنبه الگودهي و رفتارسازي آن غير قابل انكار بوده و زیبنده جامعه اسلامی و انسانی نمیباشد.
#زیست_عفیفانه_پیشران_تمدن_نوین_اسلامی
#بیانیه_گام_دوم_توصیه۷_سبک_زندگی
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(92) درسنامه عفاف، ص217
♦️عفت گويايي(7)
شوخي و تعطيلي كلاس درس!!
مسئله رعايت عفت در كلام، و شوخي نكردن با نامحرمان، بهاندازهاي اهميت دارد كه در صورت عدم رعايت آن، حتي سزاوار است كلاس علمآموزی، تعطيل شود. چنانكه يكي از شاگردان امام باقر(ع) بهنام «ابي بصیر« ميگويد:
كُنْتُ أُقْرِئُ امْرَأَةً كُنْتُ أُعَلِّمُهَا الْقُرْآنَ فَمَازَحْتُهَا بِشَيْءٍ فَقَدِمْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فَقَالَ لِي أَيَّ شَيْءٍ قُلْتَ لِلْمَرْأَةِ (فَغَطَّيْتُ وَجْهِي) فَقَالَ لَا تَعُودَنَّ إِلَيْهَا.
من به زني، قرآن آموزش ميدادم، يكبار به شوخي چيزي به او گفتم؛ هنگامي كه نزد امام باقر(ع) آمدم حضرت مرا بازخواست نمود و فرمود: به آن زن چه گفتي؟! من [از شرم] صورتم را پوشاندم. حضرت فرمود: ديگر هرگز به سراغ او نرو [و كلاس آموزش قرآن را كه مورد پسند دين است تعطيل كن!].
ناگفته نماند كه متأسفانه در برخي از معاشرتها و در برخي از ميهمانيها و در كنار برخي از سفرههاي مختلط، اينگونه شوخيها و مزاحهاي آلوده به گناه مشاهده ميشود كه ميتواند پيآمدهاي زيانبار براي خانوادهها و بهويژه براي فرزندان آنها داشته باشد.
پس بهتر آن است كه مجلسها و سفرهها را جدا كنند تا هم مردها و هم زنها در معاشرت و صحبت كردن و غذا خوردن راحتتر باشند و هم از انحراف و گناه و عقوبت مصون بمانند.
#زیست_عفیفانه_پیشران_تمدن_نوین_اسلامی
#بیانیه_گام_دوم_توصیه۷_سبک_زندگی
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(93) درسنامه عفاف، ص218
♦️عفت گويايي(8)
ج) پرهيز از سلام دادن به جوانِ نامحرم
يكي از نشانههاي ادب و احترام و فروتني، سلام گفتن به ديگران است كه آثار بسيار مفيد رواني و اجتماعي در پي دارد و اجر و پاداش فراوان براي سلامدهنده قرار داده شده است. چنانكه اميرمؤمنان(ع) ميفرمايد:
لِلسّلامِ سَبعونَ حَسَنَةً، تِسْعَةٌ و سِتُّونَ لِلْمُبتدي وَ واحِدَةٌ لِلرّادِّ .
سلام هفتاد پاداش دارد كه شصتونُه تاي آن براي سلامكننده است و يكي براي جوابدهنده.
ليكن از آنجا كه حفظ عفاف و پاكدامني ارزش و اهميت والاتري دارد در روايات اسلامي از سلام گفتن به زنان جوان نهي شده است. چنانكه حضرت در حديثي ديگر ميفرمايد:
لاتَبْدَأُوا النِّساءَ بِالسِّلامِ وَ لاتَدَعُوهُنَّ إلَي الطَّعامِ.
در سلام دادن به زنان (نامحرم) پيشدستي نكنيد (آغازگر سلام نباشيد) و آنان را بر سر سفره طعام فرا نخوانيد.
در روایتی از امام صادق(ع) آمده که رسول خدا(ص) به زنها سلام ميكرد و آنها جواب سلام حضرت را ميدادند و اميرمؤمنان(ع) نيز به زنها سلام ميكرد اما دوست نداشت به زنان جوان سلام كند و ميفرمود:
أتَخَوَّفُ أن يُعجِبَني صَوتُها فَيَدْخُلَ عَلَيَّ أكثَرُ ممّا طَلَبتُ مِنَ الاجْرِ.
ميترسم صدايشان مرا خوش آيد و از اين راه زياني متوجه من گردد كه بيش از پاداش سلام كردن باشد.
ناگفته نماند امام صادق(ع) در ادامه همين حديث خاطر نشان ميكنند كه علي(ع) اينرا براي ديگران گفته، گرچه از خود تعبير فرموده است.
آري مقام و منزلت معنوي علي(ع) والاتر از آن است كه از صداي يك زن متأثر گردد.
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(94) درسنامه عفاف، ص219
♦️عفت گويايي(9)
خاطرهاي از امام خميني(رض)
دختر امام خميني(رض) ميگويد:
من پانزده ساله بودم كه آقاي اشراقي با خواهرم ازدواج كرد و داماد ما شده بود. يك روز ما دعوت داشتيم منزل ايشان، همينجور كه من و آقا (امام) با هم وارد شديم، ديدم آقاي اشراقي ميآيند استقبال، [از كنار] يك باغچه بود كه ما داشتيم جلو ميرفتيم، من گفتم سلام بكنم؟ امام(رض) گفتند: واجب نيست. رويم نشد كه سلام نكنم، زدم و از تو باغچه رد شدم كه با آقاي اشراقي روبهرو نشوم!
خاطرهای دیگر و عجیبتر!
دختر امام خميني(رض) ميگويد:
حتى مادرم (زن امام)، وقتى آقا را گرفتند [در سال42 دستگیر کردند] و تركيه بردند؛ يعنى چهل سال بعد از زندگیشان، اولين سلام را به برادر شوهرشان كردند! آنهم وقتى بود كه عمويم مىخواستند به تركيه خدمت آقا بروند. آمدند از پشت در گفتند: «مىخواهم با خود خانم صحبت كنم، اگر بخواهند پيغامى بدون واسطه براى آقا داشته باشند» كه مادرم ناچار شدند سلام كنند!
#زیست_عفیفانه_پیشران_تمدن_نوین_اسلامی
#بیانیه_گام_دوم_توصیه۷_سبک_زندگی
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(95) درسنامه عفاف، ص220
♦️عفت گويايي(10)
گفتگو با نامحرمان از ديدگاه روايات
از آنجا كه انسان موجودي اجتماعي است نياز به گفتگو با ديگران دارد تا افكار و انديشهها، احساسات و عواطف، و خواستهها و نيازهايش را با ديگران در ميان نهد. عقدههاي دلش را بگشايد. و از آلام و دردهايش بكاهد. ليكن براي رسيدن به اين هدفها، حق ندارد از طريق سخنگفتن به حريم و قلمرو عفاف ديگران وارد شود و آنها را تحريك كند. چنانكه رسولخدا(ص) به هنگام بيعت با زنان، از آنان پيمان گرفت كه با نامحرمان سخن نگويند.
أنَّهُ كانَ مِمّا يَأخُذُ عَلي النِّساءِ في البَيعَة: أن لا يَتَحدَّثنَ مَعَ الرجالِ إلّا ذا مَحْرَم.
حضرت در حديثي ديگر، صحبت كردن زنان، با نامحرمان را ممنوع نمودند مگر آنكه ناچار باشند، كه در اين هنگام هم بيش از پنج كلمه سخن گفتن با نامحرم را روا ندانستند.
وَ نَهي أنْ تَتَكَلَّمَ الْمَرأَةُ عِنْدَ غَيرِ زَوجِها وَ غَيرِ ذِي مَحْرمٍ مِنْها اَكْثَرَ مِنْ خَمس كَلَماتٍ مِمّا لا بُدَّ لَها مِنْه.
البته منظور آن است كه به هنگام ضرورت، با چند كلمه مختصر مقصود خود را بيان كنند.
و نيز فرمودند:
اَرْبَعٌ يُمتنَ الْقَلْبَ ...كَثْرَةُ مُناقِشَةُ النِّساءِ، يعني مُحادَثَتُهُنَّ... .
بسيار سخنگفتن با زنان، دل را ميميراند.
#زیست_عفیفانه_پیشران_تمدن_نوین_اسلامی
#بیانیه_گام_دوم_توصیه۷_سبک_زندگی
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(96) درسنامه عفاف، ص221
♦️عفت گويايي(11)
گزارشي عبرتانگیز از گفتگوهاي زني جوان، با مردي59 ساله!
چندي پيش در گزارشي آمده بود كه گفتگوهاي زني جوان، با مردي59 ساله، آنها را به انحراف واداشت و سرانجام، كارشان به دادگاه كشيد که متن این ماجرا در ذیل میآید:
«آيدا» كه داراي شوهر و فرزند بود، بعد از خريد لوازم التحرير متوجه ميشود پولش كم است، صاحب مغازه به نام «مراد» با شيرينزباني ميگويد: اشكالي ندارد، ميتواني بقيّه پول را بعداً بدهي!
آيدا كه با خوشرويي و شيرينزباني مراد مواجه ميشود بارها و بارها به او مراجعه ميكند و اندك اندك دل ميبازد!
وقتي شوهرش متوجه ميشود به او ميگويد مراد را فراموش كن و به زندگيات ادامه بده، ليكن آيدا نميپذيرد و بعد از مدتها ارتباط نامشروع، از شوهرش طلاق ميگيرد و فرزندش را به او ميسپارد و همسر مراد 59 ساله سياه چهرهاي ميشود كه داراي زن و چندين فرزند است.
با ورود آيدا زندگي آنها نيز آشفته ميشود ولي ديري نميپايد كه در اثر اخلاق بسيار زشت مراد و كتككاريهاي او، همراه هَووي خود براي شكايت از مراد به دادگاه مراجعه ميكند.
آيدا در دادگاه ميگويد: «زندگي خوبي داشتم، همسرم و تنها بچهام را بهخاطر وعدههاي دروغ اين مرد رها كردم ...».
🔹آري وقتي اين ماجرا و ماجراهايي همانند آنرا ميخوانيم و ميشنويم و يا مشاهده ميكنيم آنگاه ارزش آيات و رواياتي را كه سفارش به عفت در گفتار كردهاند را بهتر ميفهميم!
#زیست_عفیفانه_پیشران_تمدن_نوین_اسلامی
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(97) درسنامه عفاف، ص223
♦️عفت گويايي(12)
انواع گفتگوهاي مشروع با نامحرمان از ديدگاه آموزههای دینی
از ديدگاه قرآن و سنت، گفتگوي با نامحرم در امور شايسته و معروف و مورد پسندِ شريعت، اشكال ندارد بهشرط آنكه انگيزه جنسي در ميان نباشد و هر دو از وسوسه و تحريك شهوت نيز ايمن باشند.
البته گفتگوهاي شايسته و موردپسند شريعت انواع گوناگون دارد كه دستكم ميتوان آنها را به چهار بخش تقسيم كرد:
أ) يك بخش در باره مسائل دينياي استكه دانستن آنها ضرورت دارد؛
ب) بخش ديگر در باره مسائل علمي مورد نياز فرد و جامعه ميباشد؛
ج) بخش سوم در باره ضرورتهاي سياسي است؛
د) بخش چهارم در باره ضرورتهاي اجتماعي ميباشد.
أ) ضرورتهاي ديني
آموزش و يادگيري معارف ديني، اخلاق اسلامي، مسائل شرعي و پرسش و پاسخ در باره آنها، از گفتگوهاي ضروري و مورد پسند شريعت است كه امامان معصوم ع خود چنين سيره و روشي داشتهاند. از جمله آنكه پيامبر اكرم(ص) با زني به نام «خوله» درباره يكي از احكام جاهليت به بحث و گفتگو پرداختند تا اينكه آيات نخستين سوره مجادله نازل گشت و حكم خدا را در آن موضوع بيان كرد.
حضرت زكري ع نيز با مريم س درباره مسائل اعتقادي گفتگو ميكرد كه آية 37 آلعمران به اين مطلب اشاره دارد.
حضرت زهرا (ع) نيز درباره لوح بهشتي با جابر بن عبدالله انصاري گفتگو كردند. و بنا بر نقلي، حديث كساء را براي جابر بيان نمودند.
و همچنين است پرسش و پاسخ احمد بن ابراهيم از «حكيمه» دختر امام جواد(ع) كه زني دانشمند و راوي حديث بود.
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(98) درسنامه عفاف، ص224
♦️عفت گويايي(13)
ب) ضرورتهاي علمي
آموزش و يادگيري علوم مورد نياز فرد و جامعه، يكي ديگر از ضرورتهايي است كه گفتگوي با نامحرم را مجاز ميكند بهويژه اگر يادگيري اين علوم منجر به تفكيك و جداسازي امور زنان و مردان گردد. همانند يادگيري تخصصهاي علوم پزشكي كه سبب جداسازي مطبها و مراكز درماني آقايان از بانوان شود تا مرد و زن بهآساني به همجنس خود مراجعه كنند و از هرگونه انحراف ايمن بمانند. و همچنين است در مراجعات به دادگستري، نيروي انتظامي و ديگر شغلهاي اداري.
ج) ضرورتهاي سياسي
يكي ديگر از موارد جواز سخن گفتن با نامحرم، ضرورتهاي سياسي است؛ همانند دفاع حضرت زهرا ع از حريم ولايت و موضعگيري در برابر عمر و ابوبكر و ايراد خطبه فدك، و نيز سخنرانيهاي پرشور و حماسي زينبكبري س كه پايههاي حكومت يزيد را در هم شكست.
د) ضرورتهاي اجتماعي
ديگر از موارد جواز صحبت با نامحرم، ضرورتهاي اجتماعي است همانند: خريد و فروش، تجارت و معاملات، كارهاي اداري و ... ؛ چنانكه موسي ع به انگيزه ياري رساندن به دختران شعيب با آنان به گفتگو پرداخت. و خواهر موسي(ع) هم در باره سرپرستي موسي(ع) با فرعونيان گفتگو كرد.
رسول خدا ص نيز پيش از ازدواج، با خديجه س قرارداد تجاری ميبست. سيره مسلمين نيز بر همين روش بوده و امامان معصوم هم از اين روش نهي نكردهاند.
البته همانگونه كه اشاره شد در همه اين موارد، نبايد هيچيك از انگيزهها، لحن و آهنگ كلام، محتوا و درونمايه واژهها و نحوه چينش کلمات، تحریکآمیز باشند.
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(99) درسنامه عفاف، ص224
♦️عفت گويايي(14)
روانشناسان و گفتگوهاي دختر و پسر
برخي روانشناسان -به پیروی از مكاتب روانشناسي غرب- معتقدند كه گفتگوي دختر و پسر آنان را از انحرافات شديد همانند «زنا» باز ميدارد. آنها اينگونه گفتگوها را تصعيد غريزه جنسي ميدانند و برآنند كه اين نظريه را وارد فرهنگ مسلمانان كنند، غافل از اينكه همين گفتگوهاي نامشروع، آتش عشقهاي شيطاني را شعلهور ميكند و آنان را به انحرافات شديدتر وا ميدارد.
أسف انگيزتر اينكه صدا و سيماي جمهوري اسلامي و برخي از نهادهاي فرهنگي، همين نظريههاي به اصطلاح كارشناسي صددرصد غلط و مغاير با موازين شرعي، فطري و عقلي را در برخي از برنامههاي خود اجرا ميكنند و هر چه هم كه از صدا و سيما پخش ميشود توده مردم گمان ميكنند مشروع و پسنديده است و شايسته الگوگيري ميباشد!
ما نميدانيم آيا وحي الهي نازل شده كه بايستي مجريان برخي از برنامههاي صدا و سيما متشكل از دو جنس مخالف و در كنار هم باشند! آيا دست اندركاران صدا و سيما رفتارسازي اين رسانه ملي را باور ندارند و نميدانند كه وقتي فرزندان اين مرز و بوم از همان آغاز كودكي اين گفتگوها و روابط را مشاهده ميكنند با آن خو ميگيرند و ارتباط و گفتگوي با جنس مخالف را يك امر عادي و طبيعي ميپندارند و بعد هم گرفتارِ ... .
گذشته از این، بسياري از فيلمها كه از صدا و سيما پخش ميشود از اين جهت بسیار زیانبارتر هستند!
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(100) درسنامه عفاف، ص225
♦️عفت گويايي(15)
روانشناسان و درمان افسردگي
گروهي ديگر از روانشناسان معتقدند كه گفتگوي دختر و پسر، آنان را از حالت افسردگي خارج ميكند. ليكن اندكي بررسي نشان ميدهد كه بيشترين افسردگي در ميان همين افراد است! چه اينكه اين گفتگوها آتش عشقهاي شيطاني را بر ميانگيزد و غم و غصه و افسردگي بار ميآورد و چنانكه مشاهده ميكنيم بيشتر، همين گروه هستند كه به سيگار و قرصهاي آرامبخش و شاديآور و ديگر مواد مخدر و مصرف مشروبات الکلی روي ميآورند ولي افراد با ايماني كه از هرگونه انحراف اخلاقی مانند نگاه و صحبت و موسيقي و... پرهيز ميكنند نه افسرده هستند و نه سيگاري و نه معتاد.
بنابراين، اظهار نظرهايي كه بر اساس مكتبهاي روانشناسي غرب، از حلقوم برخي از كارشناسان خارج ميشود انحرافزا است و سعادت و خوشبختي را براي آدمي به ارمغان نميآورد.
و البته بايد در نظر داشت كه چارهاي از اسلاميسازي علوم انساني و از جمله روانشناسي نميباشد و تا اين مهم تحقق نيابد پازل عفافگرايي هرگز کامل نخواهد شد و زیست عفیفانه محقق نخواهد گشت.
#عفافگرایی
#کانون_فرهنگی_تبلیغی_امین
#زیست_عفیفانه_پیشران_تمدن_نوین_اسلامی
#بیانیه_گام_دوم_توصیه۷_سبک_زندگی
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin