سلام علیکم
بیست و هفتمین جلسه شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی؛
پنجشنبه(۱۴۰۲/۸/۲۵)
قم، مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی
دستور جلسه:
۱.گفتمان سازی اقتصاد اسلامی اقتصاد مقاومتی در انتخابات
۲.تعیین شاخص و افراد شرکت حقوقی
۳.ششمین مجمع عمومی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
#نهاد_پشتیبان
#حوزه_علمیه
#مرکز_راهبری_اقتصاد_مقاومتی
#شورای_مرکزی
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
❇️ ضرورت قطع همه روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی با رژیم صهیونیستی و تحریم همه کالاهای اسرائیلی در سراسر جهان
🔰آیتالله #علیرضا_اعرافی با صدور بیانیه ای تأکید کرد:
◻️ حوزههای علمیه وعلمای اعلام و اساتید بزرگوار و طلاب انقلابی و جوان از قم تا نجف و همه ایران و جهان با الهام گیری از رهبری معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم بار دیگر بر حقانیت و درستی راه محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و غزه قهرمان تأکید و ضرورت قطع همه روابط تجاری و اقتصادی و سیاسی با رژیم صهیونیستی و #تحریم همه کالاهای اسرائیلی در سراسر جهان و لزوم حمایت همه جانبه و در همه ساحت ها از مقاومت و فلسطین اعلام می نمایند.
متن کامل بیانیه👇
https://hawzahnews.com/xcxf3
#تحریم_رژیم_صهیونیستی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠گزارشی از نشست تبیینی "وضعیت حاکم بر اقتصاد ایران"
🔰 سلسله نشست های بررسی وضعیت اقتصاد ایران و راهکارها| حجت الاسلام استاد #احمدعلی_یوسفی؛ مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه
✳️ سوره انفال، آیه60: («وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ»)
ما در هشت سال جنگ جهانی تحمیلی، بخاطر بکارگیری الگوی مردم سالاری دفاعی در عرض مدل ابزارسالاری دفاعی نظام بین المللی، به موفقیت دست یافتیم. | جنگ اقتصادی که علیه ملت ایران از دهه هفتاد، آغاز شد در واقع جنگ اراده ها - برای شکستن اراده ملت ایران - بود که رهبری از آن به جنگ تمام عیار اقتصادی تعبیر کردند. اما آیا نهادهایی که ریل گذاری لازم را برای آرایش جنگی لازم در مقابل این جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن باید اتخاذ می کردند، به وظیفه خود عمل کرده اند؟!
📎گزیده ای از نشست
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠گزارشی از نشست تبیینی وضعیت حاکم بر اقتصاد ایران
🔰 سلسه نشست های بررسی وضعیت اقتصاد ایران و راهکارها| حجت الاسلام استاد #احمدعلی_یوسفی؛ مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه
✳️ («وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ»)
ما در هشت سال جنگ جهانی تحمیلی، بخاطر بکارگیری الگوی مردم سالاری دفاعی در عرض مدل ابزارسالاری دفاعی نظام بین المللی موفق شدیم. | جنگ اقتصادی که علیه ملت ایران از دهه هفتاد، آغاز شد در واقع جنگ اراده ها - برای شکستن اراده ملت ایران - بود که رهبری از آن به جنگ تمام عیار اقتصادی تعبیر کردند. اما آیا نهادهایی که ریل گذاری لازم را برای آرایش جنگی لازم در مقابل این جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن باید اتخاذ می کردند، به وظیفه خود عمل کرده اند؟!
♻️ ابزاری که رهبری برای دفاع از مرزهای اقتصادی ایران و مقابله با این جنگ تمام عیار اقتصادی، ارائه نمودند الگوی اقتصاد مقاومتی است. در بیانیه گام دوم انقلاب وقتی مقام معظم رهبری مشکلات اقتصادی و معیشتی را بر می شمرند، تنها یک راه حل برای خروج ارائه می کنند و آن عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی است.
♻️مهمترین نهاد مشکل ساز در نظام جمهوری اسلامی ایران، بانک است. ما بر اساس الگوی عملیاتی برخاسته از الگوی اقتصاد مقاومتی، تلاش کردیم به نهادهای حاکمیتی کمک کنیم قانون بخش مربوط به بانکداری را اصلاح کنند. متاسفانه تلاش ما کم ثمر واقع شد. | آنچه از قانون بانک مرکزی در مجمع تشخیص مصلحت، مصوب شد 80 درصد نظریات ما را پذیرفته است و 20 درصد را نپذیرفته؛ اما اثر مثبت آن 80 درصد پذیرفته شده برای اقتصاد ایران 20 درصد بود و اثر مثبت 20درصدی که نپذیرفتند برای اقتصاد ایران 80 درصد. آن 20 درصد شامل سه ماده بود: ممنوعیت حیله های ربوی، ممنوعیت بنگاهداری توسط بانکها و ممنوعیت خلق پول توسط بانکهای خصوصی. در هر سه مورد، امام، رهبری و مراجع عظام نظر و فتوای صریح دارند. |در هیات عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام، شما یک حوزوی سراغ ندارید که اقتصاد اسلامی بداند، دکترای اقتصادی دانشگاهی داشته باشد یا بر فقه اقتصادی مسلط باشد؛ هیچ کدام آنجا حضور ندارند. در این هیات عالی، "شورای فقهی بانک مرکزی" را حذف کردند. "شورای فقهی" به گونه ای تنظیم شده بود که ساختار بانکداری را در ریل اسلامیت نظام قرار می داد.
✅چرا ما در اقامه دین در عرصه اقتصادی، بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی، نظام اقتصادی اسلام، معارف اسلامی و فقه اسلامی موفق نبوده ایم؟ چون در گفتمان سازی ملی موفق نبودیم در حالی که ظرفیت آن وجود دارد.| در حوزه علمیه، قرارگاه کنشگری اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به دستور آیت الله اعرافی، تشکیل شد و به تمام سطوح ابلاغ فرمودند که باید محوری ترین گفتمان انتخابات آینده، گفتمان اقتصاد اسلامی - اقتصاد مقاومتی باشد و تمام ارکان حوزه پای کار بیایند.
📎دریافت صوت
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
صوت اقتصاد مقاومتی.mp3
11.24M
🎙 صوت نشست وضعیت حاکم بر اقتصاد ایران
🔰 حجت الاسلام استاد #احمدعلی_یوسفی
🔹مسجد مدرسه معصومیه سلام الله علیها
@basij_masoumieh
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
نمایشگاه تحول صنعت خودروی «چین» برگزار شد!
این نمایشگاه تحقیرآمیز برخلاف دوره قبل موفقیت آمیز خود که آخرین دستاوردها و خودروهای جدید بومی کشور در آن بود؛
با عرضه خودروهای چینی به بدترین نحو برگزار شد.
به طوریکه در تمام غرفههای ایرانخودرو، سایپا، بهمنخودرو، کرمان موتور، مدیرانخودرو و.. خودروهای چینی آن هم با اسامی و فونتهای چینی حضور داشته و از میان دهها خودرو نهایتا کمتر از انگشتان یک دست خودروی داخلی آن هم خودروهای قدیمی که در بازار موجود است حضور داشتند و هیچ اثری از خودروهایی که سال قبل رونمایی و وعده تولید آن داده شده بود، پیدا نمیشد.
این ماجرا به خوبی تفاوت علیآبادی بعنوان وزیر وارداتچی که در آخرین سخنرانی خود گفته است «هر ایرانی باید بتواند یک خودرو وارد کند»! و فاطمیامین بعنوان وزیر تولیدی را روشن مینماید.
نکته عجیب بعدی این نمایشگاه حضور افراطی خودروهای برقی چینی بود که به اذعان خود شرکتها حتی تا چندین سال بعد هم قابلیت عرضه در بازار را نداشتند..
دلیل این امر هم محل کار قبلی وزیر واردات بود که در شرکت مپنا بر روی خودروی برقی کار میکردند.
همچنین برخلاف نمایشگاه قبل که شرکتهای فناور حضور داشتند اما در این دوره، تنها شرکت «کروز» آن هم در بزرگترین غرفه نمایشگاه حضور داشت..
مسئولین وزارت صمت باید بابت این تحقیر و توهین بزرگ و افتضاح پیشآمده از جامعه نخبگان صنعتی، قطعهسازان، شرکتهای دانش بنیان حوزه خودرو و مردم گلایهمند از وضعیت بازار خودرو، رسما عذرخواهی کنند!
✍️سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
📊 10بازار بزرگ کالاهای صادراتی ایران
✳️سازمان توسعه تجارت ایران: 88درصد کل صادرات غیرنفتی کشور، به ۱۰کشور انجام شده که 3کشور چین، عراق و امارات متحده عربی در صدر این جدول قرار دارند.
🔹در این دوره زمانی، بیشترین کالای صادراتی به چین گاز LPG، به عراق گاز طبیعی، به امارات روغنهای نفتی، به ترکیه گاز طبیعی، به هند قیر، به پاکستان و افغانستان سایر کالاها، به عمان شمش فولاد، به روسیه میوه و ترهبار و به اندونزی شمش فولاد بوده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خانههای ممنوعالمعامله|بانکها مالک بیشترین خانه های خالی
✳️ مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی: با عدم پرداخت مالیات قطعی توسط مالکان، خانههای خالی ممنوعالمعامله میشوند. بر این اساس اگر فردی خانه خود را اجاره دهد و مشمول مالیات باشد، مالیاتِ اجاره محاسبه میشود ولی اگر این خانه خالی بماند، شش برابر میزان مالیات خانه اجارهای، محاسبه خواهد شد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🗂 تاریخچه بانکداری اسلامی| منظور از بانکداری اسلامی در کشورهای اسلامی، اجرای عقود است
🔰برشی از نشست الگوی عملیاتی بانکداری، حجت الاسلام استاد #کمیل_قنبرزاده
✳️ تقریبا در همه کشورهای اسلامی، با نوعی بانکداری دو گانه مواجه هستیم. در عربستان و حتی مالزی که مدعی پرچم داری بانکداری اسلامی است دو نوع بانکداری ربوی و غیر ربوی، در عرض هم به شکل مستقل فعالیت می کنند. تنها در چند کشور اسلامی از جمله سودان و پاکستان - به شکل محدود و دوره ای - و در ایران پس از انقلاب از سال 1362 با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا، بانکداری اسلامی به شکل یکپارچه عملیاتی شد و جلوی بانکداری ربوی به شکل قانونی گرفته شد. منظور از بانکداری اسلامی در کشورهای اسلامی، اجرای عقود اسلامی در همان نظام بانکی (متعارف) است.
📎گزیده یک
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🗂 تاریخچه بانکداری اسلامی| منظور از بانکداری اسلامی در کشورهای اسلامی، اجرای عقود است
✳️ تقریبا در همه کشورهای اسلامی، با نوعی بانکداری دو گانه مواجه هستیم. در عربستان و حتی مالزی که مدعی پرچم داری بانکداری اسلامی است دو نوع بانکداری ربوی و غیر ربوی، در عرض هم به شکل مستقل فعالیت می کنند. تنها در چند کشور اسلامی از جمله سودان و پاکستان - به شکل محدود و دوره ای - و در ایران پس از انقلاب از سال 1362 با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا، بانکداری اسلامی به شکل یکپارچه عملیاتی شد و جلوی بانکداری ربوی به شکل قانونی گرفته شد. منظور از بانکداری اسلامی در کشورهای اسلامی، اجرای عقود اسلامی در همان نظام بانکی (متعارف) است.
🔹 ماجرای بانکداری دو گانه در کشورهای غیر اسلامی هم رواج یافته است. بانکداری اسلامی در کشورهای عیر اسلامی از ابزارها شروع شد و تدریجا به تاسیس شعبه و بانک منجر شد و هم اکنون نیز به شدت در حال گسترش است. این از جمله نکات تامل برانگیز این نوع بانکداری اسلامی است که آمریکا و انگلیس هم خود را مدعی آن می دانند.
🔹 آنچه به عنوان ادبیات بانکداری اسلامی مرسوم است عمدتا بانکداری مبتنی بر عقود اسلامی است؛ یعنی ساختار، اهداف، عملکردها و اصل سیستم بانکی متعارف همچنان پابرجاست. فقط در تعامل با مشتری، عقود اسلامی جایگزین ابزارهای متداول بانکداری می شود. بنابراین این نوع بانکداری، نهایتا مبتنی بر عقود اسلامی است؛ تازه اگر درست عمل کنید و همه چیز آن (محقق) شود؛ نه چیزی بیشتر.
—-
پ.ن:
سهم بانکداری اسلامی از کل نظام بانکی در عربستان سعودی ۵۱ درصد، کویت ۳۹ درصد، قطر ۲۷ درصد، مالزی ۲۴ درصد، امارات متحده عربی ۲۰ درصد و بنگلادش ۱۹ درصد است. (*)
📚برشی از نشست الگوی عملیاتی بانکداری، حجت الاسلام استاد #کمیل_قنبرزاده
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🌺 سالروز ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها و روز پرستار تبریک و تهنیت باد.
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📍رونمایی از جلد شماره سوم مجله خردورزی
👈👈با همکاری اعضای محترم گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔻 انحطاط قانون
مروری بر آثار بیتوجهی به قانون اساسی
و نگاهی به اندیشههای اقتصادی
آیتالله سید محمد بهشتی
✔️ برخی از مطالب این شماره:
🔺سد مردمسالاری
نقدی بر سرمایهخواری رفاقتی
🔺انکار واقعیت
اصلاحات جزیرهای منجر به نظام جامع اقتصادی نمیشود
🔺اقتصاد شناختی
آیا اقتصاد شناختی، نظام اقتصادی ما را متحول میکند؟
⬅️ خشم هفتاد ساله
چرا عملیات طوفان الاقصی تاریخساز شد؟
🔺خصومت سیاسی ارادت اقتصادی
دکتر حسن سبحانی: اقتصاد سرمایهداری و نظام اسلامی دوگانهای متناقض هستند
🔺توسعه منهای اسلام
محور برنامههای توسعه، تفکر لیبرالی است
🔺طعمه کاغذی
نقد سیطره دلار و قدرت فساد
🔍 پروندهای درباره اقتصاد جهان:
آشوب در اردوگاه لیبرالیسم
- جنگ در آستانه جابهجایی قدرت
- نقش ایران در خاورمیانۀ جدید
- نابرابری در مهد دموکراسی
- معمار روسیه نوین
➕ نقاشی جلد: آرش فروغی
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🎙صوت درس نظام اقتصادی اسلام با تاکید بر اندیشه شهید صدر
1️⃣جلسه اول
🔰جانمایی تاریخی اندیشه نظام اقتصادی اسلام شهید صدر
https://ble.ir/mjtvyadeq/6354490827268351659/1700385307888
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📊نخستین کارنامه کیفیت کالاها به روایت استاندارد
✳️سازمان ملی استاندارد، نخستین گزارش پایش کیفی کالاهای پرمصرف و مشمول استاندارد اجباری برای سال پایهی ۱۴۰۱ را با بررسی 56 گروه قلم کالایی، نظرسنجی از 20 هزار مصرف کننده نهایی و ذیل 24 شاخص منتشر کرد.
🔰این شاخص ها به طور کلی ذیل 4 سرفصل دسته بندی شده اند:
1️⃣ شاخص های پایه: رضایت، کیفیت درک شده، سطح انتظارات، ارزش درک شده، نرخ شکایت، پاسخگویی به شکایات
2️⃣شاخص های مرتبط با نشان تجاری: وفاداری، تصویر و اعتماد و تسری پذیری.
3️⃣شاخص های مرتبط با رفتار مصرف کننده: کیفیت محوری، دقت به اطلاعات، برندمحوری، توجه به بسته بندی، ترجیح تولید داخل، توجه به پایداری، ترجیح کیفیت به قیمت، حسن مصرف، مصرف گرایی و خدمات پس از فروش.
4️⃣شاخص های مرتبط با نگرش کلی مصرف کننده: رضایت کل نگر، کیفیت تولد داخلی، اعتماد به تولید کنندگان داخلی، امید به بهبود کیفیت و احساس بهبود کیفیت.
🔹ذیل شاخص ترجیح تولید داخل (نسبت به کالای خارجی با فرض یکسان بودن قیمت ها) در نگاه کلی، گروه های کالایی مبلمان و کفپوش ها در صدر قرار دارد. ذیل شاخص اعتماد به تولیدکنندگان داخلی در بین استان های کشور نیز پس از استان قم، استانهای خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و همدان قرار گرفته است.
📎دریافت گزارش
#کالای_ایرانی
#تولید_داخلی
#کیفیت_کالا
#سازمان_ملی_استاندارد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✅ انواع رویکردها در اصلاح نظام بانکی|شهید صدر ناخواسته آغاز کننده مسیر طراحی بانکداری اسلامی مبتنی بر عقود بوده
🔰نشست الگوی عملیاتی بانکداری| حجت الاسلام استاد #کمیل_قنبرزاده |برش دوم
✳️ عنوانی که در اینجا اتخاذ نموده ایم انواع رویکردها در #اصلاح_نظام_بانکی است نه در #طراحی_نظام_بانکی. یعنی تقریبا همه معتقدند آنچه به عنوان بانکداری اسلامی در حال اجراست، به خوبی در حال تحقق نیست و هیچ کسی از وضع فعلی راضی نیست. اما رویکردها در اصلاح متفاوت است. قابل ذکر است که این رویکردها کاملا عملیاتی است؛یعنی می توانیم اشخاص، پژوهشگران، ارگانها و طیف هایی را نام ببریم که مثلا با این رویکرد خاص در حال اصلاح هستند. بدین ترتیب هر چهار رویکرد معتقدند اشکالاتی وجود دارد که قصد حل آن را دارند.
1️⃣ اصلاح مبتنی بر اجرای صحیح عقود اسلامی و آموزش و نظارت بر اجرا
2️⃣ تقویت اقتدار و نظارت بانک مرکزی جهت جلوگیری از سوء استفاده از خلق پول
3️⃣ اصلاح ساختار بانک در جهت دستیابی به اصول و اهداف
4️⃣ تکیه بر ماهیت پول و انکار مشروعیت پول اعتباری و بانکی و تاکید بر پول کالایی
♻️ این را بر اساس مطالعه دقیق عرض می کنم که حداقل 90 درصد آثار متعارف در زمینه بانکداری اسلامی مبتنی بر #عقود_اسلامی نگاشته شده و هیچ نگاه ساختاری و اصلاح بنیادین در آنها دیده نمی شود.
♻️موضع ما نسبت به رویکرد چهارم، نه به شکل نفی است و نه به شکل شرط.
📎رویکرد اول
📎رویکرد دوم تا چهارم
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
1️⃣ اصلاح مبتنی بر اجرای صحیح عقود اسلامی و آموزش و نظارت بر اجرا
✳️ این را بر اساس مطالعه دقیق عرض می کنم که حداقل 90 درصد آثار متعارف در زمینه بانکداری اسلامی مبتنی بر #عقود_اسلامی پژوهش و نگاشته شده و هیچ نگاه ساختاری و اصلاح بنیادین در آنها دیده نمی شود. این طیف معتقدند بانکداری اسلامی روی کاغذ خوب است؛ یعنی اگر آنچه تدوین و قانون شده، محقق شود مشکلات بخش اسلامی بانکها حل می شود. اما مساله این است که اولا آنچه قانون شده، درست اجرا نمی شود؛ یعنی عقود در مقام اجرا، به علت فقدان آموزش صحیح کارمندان بانک و مشتریان، به شکل صحیح منعقد نمی شود و ثانیا نظارت دقیقی هم بر روی آنچه اجرا شده صورت نمی گیرد.
🔹پیشنهاد واضح این طیف در راستای اصلاح نظام بانکداری، افزایش ناظران شرعی، نظارت جدی بر قراردادها و تطبیق دقیق آنها بر عقود شرعی، آموزش کارمندان و مشتریان بانک، نظارت دقیق بر فرایند اجرا و اموری از این قبیل است.
♻️ رویکرد فعلی شورای فقهی بانک مرکزی، همچنین غالب پژوهشگران اقتصاد اسلامی که در عرصه بانکداری اندیشه ورزی می کنند با نسبت 90 درصد در ذیل این رویکرد قرار می گیرند. آثار مرحوم موسویان، دکتر ایروانی و ... عمدتا با همین رویکرد عقود اسلامی تالیف شده است.
🔸 اما آغاز کننده و تقریبا موثرترین شخصیت این تفکر که بانکداری اسلامی به سمت عقود اسلامی حرکت کند، دیدگاه شهید صدر در کتاب "البنک اللاربوی" است. در حالیکه خود اساسا و به هیچ وجه، با این روش همراه نیست. ایشان در کتاب "اقتصادنا" به وضوح، روش اسلامی سازی را بر اساس مکتب (مذهب) اقتصادی اسلام ارائه نموده و همچنین در مقدمه کتاب "البنک اللاربوی" به روشنی این موضوع را تذکر می دهد که اگر به دنبال این هستید که به همه اهداف اسلامی دست یابید مسیر آن از "البنک اللاربوی" نمی گذرد بلکه باید #نظام_اقتصادی_اسلام را بر اساس #مکتب_اقتصادی_اسلام تاسیس و محقق کنید و از بطن آن، یک نهاد مالی متناسب با نظام اقتصادی اسلام، استنباط و طراحی کنید. [1]
🔸 اما اینکه چرا "البنک اللاربوی" را با این رویکرد می نویسم؟! در زمانه تالیف "البنک اللاربوی" با فضایی مواجه بودم که نظام سرمایه داری بر جوامع اسلامی حاکم بود و هیچ کدام مبتنی بر نظام اقتصادی اسلام نبود؛ در بطن این نظام سرمایه داری، اگر می خواهید بانک را از ربا پاک کنید، در چنین شرائطی من این پیشنهاد را می دهم که بر اساس عقد محوری مضاربه، اگر این چنین عمل کنید، ربا از سیستم بانکی حذف می شود.
🔸ظاهر امر، بدون التفات به این موضع گیری مهم در مقدمه و صرفا بر اساس محتوای اصلی "البنک اللاربوی" صدها مطالعه بانکداری مبتنی بر عقود، توسط پژوهشگران بعدی انجام گرفت؛ غافل از اینکه در زمانه استقرار یک نظام اسلامی (جمهوری اسلامی) به سر می برند و می بایست بانکداری اسلامی را متناسب با نظام اقتصادی اسلام طراحی می کردند. بنابراین ناخواسته آغاز کننده این مسیر (طراحی بانکداری اسلامی بر اساس عقود) - و به نا حق در استمرار آن- شهید صدر بوده.
—
پ.ن:
[1] اسلام بانک سرمایه داری را تایید نمی کند زیر با دو تناقض مواجه می شویم:
اولا- با احکام شریعت اسلامی و قانون مدنی فقه اسلامی که ربا را حرام کرده تناقض دارد.
ثانیا- با مبانی اقتصاد اسلامی و روح عمومی آن در توزیع و به کارگیری ثروت در تناقض است.
در مورد بانک اسلامی باید بین دو رویکرد مختلف به صورت بنیادین تفاوت قائل شویم:
الف- رویکرد کسی که می خواهد بانکداری بدون ربا را در ضمن یک برنامه ریزی جامع برای جامعه اسلامی طراحی کند.
ب- رویکرد کسی که قصد دارد بانک اسلامی را در چارچوب اجتماعی غیر اسلامی جامعه و در کنار نهادهای ربوی از قبیل بانک و غیر بانک و رواج مضمون نظام سرمایه داری در زندگی اقتصادی، فکری و اخلاقی مردم ترسیم کند.
وأمّا على مستوى الموقف الأول إذ يراد إنشاء بنك إسلاميّ في مجتمعٍ إسلاميّ- لا إنشاء بنكٍ إسلاميّ في مجتمع غير إسلاميّ- فلا يكفي فقط التخلّص من التناقض الأول، بل لابدّ من حلّ كلا التناقضين بين البنك الرأسمالي والإسلام؛ لكي نحصل على بنكٍ إسلاميّ حقيقيّ يشكّل جزءاً أصيلًا في الصورة الكاملة لاقتصاد المجتمع الإسلامي، وليس مجرّد عملية ترقيعٍ للبنك الرأسمالي.
البنك اللاربوي في الإسلام (موسوعة الشهيد الصدر ج4)، ص 17 تا 21. الإسلام يقود الحياة (موسوعة الشهيد الصدر ج5)، ص: 201 تا 203.
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
2️⃣ تقویت اقتدار و نظارت بانک مرکزی جهت جلوگیری از سوء استفاده از خلق پول:
✳️ رویکرد دوم طیف دیگری است که نگاه عمیق تری به مساله بانکداری دارند اما جنبه اسلامیت آنها در حد طیف رویکرد اول نیست؛ بلکه جنبه مبارزه با فساد آنها جدی تر است. اینها معتقدند مساله ما در بانکداری، مفاسدی است که در ذیل خلق پول توسط سیستم بانکی در جریان است (نه لزوما عقود). مثل اینکه برخی بانکها صرفا به وابستگان خود وام می دهند، به بنگاهداری می پردازند، عدم شفافیت در پرداخت تسهیلات کلان و از این قبیل امور.
🔹پیشنهاد پیروان این رویکرد برای اصلاح، افزایش نظارت بر بانکها، ضابطه مندی اعطای تسهیلات و در حقیقت افزایش اقتدار بانک مرکزی است.
♻️ دوستان مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این رویکرد قرار می گیرند. قانون اصلاح عملیات بانکی ( ) حاصل همکاری رویکرد 1 و 2 بود.
🔸اینکه باید واقعا جلوی مفاسد بانک را گرفت، سخن حقی است که دوستان رویکرد دوم مدعی آن هستند. اما اینکه آیا با صرف افزایش قدرت نظارت بانک مرکزی، می توان به تنظیم و کنترل بانکها پرداخت؟! اینجا اختلاف نظر وجود دارد؛ عده ای از همین دوستان مرکز پژوهش ها موافق و عده ای مخالف هستند. و ثانیا اینکه آیا این رویکرد کافی است یا نه؟ پاسخ خیر است، با صرف افزایش نظارت بانک مرکزی، ما به همه اهداف دست نمی یابیم.
3️⃣ اصلاح ساختار بانک در جهت دستیابی به اصول و اهداف
✳️ این همان رویکردی است که شهید صدر در مقدمه البنک اللاربوی بدان اشاره کرده؛ اینکه باید یک نهاد پولی متناسب با نظام اقتصادی اسلام و بر اساس مبانی اسلامی طراحی شود و از سوی دیگر این طراحی باید برخاسته از توقعات شما از بخش واقعی اقتصاد باشد. (بخش پولی باید تنظیم کننده و تسهیل کننده بخش واقعی اقتصاد و تابع آن باشد). این رویکرد به عنوان نظریه مختار در مقاطع بعدی تفصیل خواهد یافت.
♻️ شورای بانکداری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی و گروه بانکداری در پژوهشگاه فقه نظام، ذیل رویکرد سوم می گنجند. ما در پژوهشگاه فقه نظام، بر اساس مبانی اسلامی به الگوی تفکیک سه بخشی رسیده ایم که بخشی از آن ذیل بانک و بخشی غیر بانکی است.
4️⃣تکیه بر ماهیت پول و انکار مشروعیت پول اعتباری و بانکی و تاکید بر پول کالایی
✳️ رویکرد چهارم معتقد است اگر شما ساختار را هم اسلامی کنید به نتیجه کاملی نمی رسید؛ مادامی که در #ماهیت_پول وارد نشوید. اینکه آیا در تاریخ تطور پول، ما مسیر درستی را طی کرده ایم و هم اکنون آیا پول، واقعا به بالاترین حد ارتقاء خود رسیده یا از وقتی به سمت پول کاغذی و اعتبار سنجی دولتی و اعتبار قدرت به عنوان پشتیبان پول حرکت کردیم، مسیر انحرافی آغاز شد و در مرحله پول الکترونیک همه چیز زوال یافت و بسیاری از مفاسد از این مسیر انحرافی شکل گرفت؟!
🔹طرفداران این رویکرد معتقدند باید به دوره #پول_کالایی باز گردیم؛ البته به شکل های مدرن و نوین آن.
♻️اولین کسی که این ایده را مطرح کرد و خیلی هم متهم شد مرحوم #آیتالله_حایری_شیرازی بود. در زمان کنونی نیز #آیتالله_اراکی مطرح کننده این دیدگاه است. پولطلایی ها نیز در ذیل این رویکرد قرار دارند.
🔸موضع ما نسبت به رویکرد چهارم، نه به شکل نفی است و نه به شکل شرط. یعنی در طراحی الگو به این توجه داشته ایم که اگر زمانی خواستیم به مدلهای پول کالایی برگردیم الگو پاسخگو باشد در عین حال با نظام پولی فعلی هم بتواند کار کند. (به عبارتی با تغییر پول، سیستم به هم نریزد). اما شرط نگذاشتیم که حتما می خواهیم به سمت پول کالایی برویم. شاید در آینده با تقویت مباحث و بنیانهای علمی، به الگوی جدیدی از ماهیت پول برسیم.
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ ویژه
🔍 #خط_دیدار | بسته تصویری مرور بیانات صبح امروز رهبر انقلاب پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران. ۱۴۰۲/۸/۲۸
➕ لحظاتی از بازدید امروز فرمانده کل قوا از نمایشگاه
سایت | آپارات
💻 Farsi.Khamenei.ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🌐 مجمع عالی اقتصاد اسلامی با همکاری کارگروه حجرات اندیشه بسیج مدرسه علمیه معصومیه برگزار میکند:
🛎سلسله جلسات «وضعیت حاکم بر اقتصاد ایران»
💠موضوع:
بررسی وضعیت گفتمان اقتصاد اسلامی
🔰 با حضور حجت الاسلام جواد عبادی
موسس و رییس موسسه فقه اقتصادی طیبات
مسئول کارگروه اقتصاد مرکز تحقیقات مجلس
📍 دو شنبه،۲۹ آبان ماه، بعد از نماز ظهر و عصر
🔹مسجد مدرسه معصومیه سلام الله علیها
#گفتمان_انتخابات_مجلس
@basij_masoumieh
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✅ اولین دوره جایزه ملی آبادینو
🔸 شرکتهای دانشبنیان، خلاق و فناور
🔸 اساتید، نخبگان و پژوهشگران
🔸 گروهها و نهادهای مردمی و جهادی
🔸مسئولیت اجتماعی(وقف فناوری)
⏱ مهلت شرکت: تا 15 آذر 1402
☎️ تلفن: 66023157 - 021
🌐 ثبت نام:
www.abaadiran.ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارشی از نمایشگاه مردمیسازی فعالیتهای بنیاد تعاون
✳️سومین دوره نمایشگاه مردمی سازی بنیاد تعاون بسیج، با هدف توسعه محصولات فناورانه و اشتغال زایی در مناطق کمتر برخوردار برگزار شد.
✅ «عبودتیان» دستیار رئیس جمهور در امر مردمیسازی دولت: ورود گروههای مختلف مردمی به عرصههای تخصصی و حرفهای، نویدبخش است.
#نهاد_پشتیبان
#سازمان_بسیج
#بنیاد_تعاون
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی با همکاری مرکز نوآوری آلاء برگزار میکند
❇️پنجمین پیش نشست تخصصی
از سلسله نشستهای ششمین مجمع عمومی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
🔷موضوع: الگوی عملیاتی توزیع درآمد در شرکت های دانش بنیان
🎤توسط استاد کمیل قنبرزاده
⏰چهارشنبه یکم آذرماه ساعت 14:30 الی 16:30
شرکت به صورت حضوری و مجازی:
شهر مقدس قم،بلوار امین ک 8 پ133 ساختمان المرتضی مرکز نوآوری آلا
📎 ثبت نام در نشست:
❗️👉 https://aalaa.ir/content5 👈
#نهاد_پشتیبان
#مرکز_راهبری_اقتصاد_مقاومتی
#دانش_بنیان
#مرکز_نوآوری_آلاء
#نشست_تخصصی
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi