••✾•🍃🌼🌺🌼🍃•✾••
بِسْمِاللَّهِالرَّحْمَٰنِالرَّحِيم
🌱،. #سیر_موضوعی_این_هفته📚
📎 " عقل "....
°•💜🌸•°
آیا اخلاق، مطلق اسٺ یا نسبۍ ؟¿
¿ آیا قوانینو مقرراٺو همچنین اصول اخلاقۍو اصول تربیتۍ لزوماً و ضرورتاً در طول تاریخ بشریت تغییر مےڪند و باید هم تغییر بڪند و بنابراین هیچ قانونیو هیچ اصل اخلاقۍو اصل تربیتۍ ثابت و جاوید نیست بلڪہ جبراً همہ قوانین نسخ مےشود، و یا اینطور نیست؟ ⁉️🤔
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
🌿⃟«🌸 ⃟«🌿
بحث درباره مسئلهای است به نام نسبیت اخلاق در مقابل مطلق بودن اخلاق، که علمای جدید طرح کرده و مدعی هستند که اخلاق و اصول تربیتی مانند خیلی از چیزهای دیگر مفاهیم مطلق نیستند که در همه مکانها و در همه زمانها یک جور صدق کند و یک جور درست باشد،
بلکه یک سلسله امور و مفاهیم نسبی هستند که درمکانهای مختلف و زمانهای مختلف تغییر میکنند.
#اخلاق
#استادمطہرے
📘اسلام و نیاز های زمان،. ج ٢
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
⃟💕🌸
در باب اخلاق بالخصوص، تکیه روی این مطلب است که اخلاق را بر پایه حسن و قبح که حکم عقل است مبتنی میکنند،
میگویند: خُلق خوب آن است که عقلاً زیبا باشد و در نزد عقل نیک شمرده شود و خلق بد آن است که در نزد عقل زشت شمرده شود،
و با دلایل و شواهد زیاد ثابت میکنند که این حکمهای عقل که «فلان خلق نیک است و فلان خلق زشت» یک حکم ثابت یکنواخت متساوی در همه جا نیست.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
---••✾•🍃🌼🍃•✾••┈
اخلاق برپایۂ حسنوقبح
عادات و آداب ملل مختلف را که مورد مطالعه قرار دادهاند، دیدهاند در زمان واحد یک چیز در میان یک قوم و نزد عقول یک قوم، زیبا و مستحسن و لازم الرعایه شمرده میشود و همان چیز عیناً در میان قوم دیگری یک امر مستقبح و زشت شمرده میشود،
و یا در زمانی یک چیز در میان قومی مستحسن شمرده میشده است و در زمان دیگر مستقبح.
بدیهی است که وقتی معیار اخلاق حسن و قبح باشد، وقتی خود حسن و قبح (یعنی افکار و تشخیصها) از این نظر اختلاف دارد و تغییر میکند، طبعاً باید بگوییم اخلاق هم تغییر میکند.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
─┅─═ঊঈ🌸ঊঈ═─┅─
معیار اخلاق چیست؟
بعضیها معیار اخلاق را این قرار دادهاند که هدف از فعل انسان، غیر خودش باشد.میگویند انسان یک فعل طبیعی دارد و یک فعل اخلاقی، کما اینکه حیوانها همه فعلهایشان طبیعی است.
هر فعلی و هرکاری که غایت و هدف آن خود انسان باشد، این یک فعل طبیعی است و اخلاقی نیست، چه اینکه انسان بخواهد با آن کار جلب نفعی برای خودش کرده باشد و چه بخواهد دفع زیانی از خودش کرده باشد.
ولی اگر هدف فعل، غیر شد، این فعل میشود اخلاقی؛ من کاری بکنم که هدفم از آن، رسیدن نفع به یک نفر دیگر یا دفع زیان از یک نفر دیگر است.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
°•🦋🌙•°
ملاک اخلاقۍ بودن یك فعل چیسٺ ؟
این بہ ظاهر بیان خوبۍ بہ نظر مےرسد، ولۍ مورد این اعتراض قرار گرفتہ اسٺ ڪہ ممڪن است یك فعل هدفش غیر باشد و در عین حال اخلاقۍ هم نباشد، طبیعۍ باشد مثل افعال مادرانہ ڪہ مادر - اعم از انسان یا غیر انسان - انجام مےدهد.
⇦ مادر به حڪم طبیعت، احساساتۍ بسیار رقیق و عواطفۍ عالے دارد نہ اینڪہ این اخلاق مادر یڪ اخلاق خیلۍ عالۍ است. :)💛
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
『 احیاء تفکر اسلامی 』
°•🦋🌙•° ملاک اخلاقۍ بودن یك فعل چیسٺ ؟ این بہ ظاهر بیان خوبۍ بہ نظر مےرسد، ولۍ مورد این اعتراض قرار
〘•✨•〙
#امراکتسابی
این است که بعضی آمدهاند یک قید اضافه کرده و گفتهاند: فعل اخلاقی فعلی است که هدف از آن، غیر باشد و در عین حال ناشی از یک خُلق طبیعی هم نباشد، یعنی یک امر اکتسابی باشد؛ یعنی انسان خودش را این جور ساخته باشد که هدفش از عملش، نفع رساندن به غیر باشد.
وقتی انسان بخواهد خودش را بسازد و یک خُلق در خودش ایجاد کند، قهراً دیگر فرقی نمیکند که آن غیر مثلًا یکی از بستگان خودش باشد؛ پدر، مادر یا فرزندش باشد یا کسی دیگر. این یک معیار است که برای فعل اخلاقی بیان کردهاند.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
〘•🌱↯〙
#معیاروجدانی
#نظرکانت
بعضی گفته اند:معیار فعل اخلاقی این است که از وجدان انسان الهام بگیرد.
این، نظریه معروف کانت است. او معتقد است که در انسان یک وجدان اخلاقی بسیار عالی وجود دارد. او به مسئله وجدان و اصالت وجدان اهمیت زیادی میدهد؛
معتقد است که در عمق ضمیر انسان، قوّهای قرار داده شده که ذاتاً الهام بخش به انسان است و او را به یک سلسله کارها که کار نیک است امر میکند و از کارهای زشت نهی میکند و انسان همیشه در مقابل وجدان خودش یک فرد مکلّف است و در مقابل یک عامل درونی قرار گرفته است، و معیار تشخیصش هم خود انسان است.
هرکاری را که وجدان انسان (آن وجدان انسانی انسان) به او گفت: بکن، آن کارْ اخلاقی است و هرکاری که گفت: نکن، ضد اخلاق است. هرکاری هم که اساساً امر و نهی در آنجا نداشت، اخلاقی نیست.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
🌸⃟🕊჻ᭂ࿐✰
#معیارعقلانی
معیار سوم، معیار عقلانی است نه وجدانی. این معیار میگوید:
ریشه اخلاق در نهایت، عقل انسان است؛ یعنی آن ریشههای دیگر غلط است، وجدانی هم که کانت میگوید اساس ندارد.
اخلاق، اخلاق هوشیارانه است؛ یعنی یک انسان عاقل وقتی که در جامعه قرار گرفت، این قدر عقلش به او میگوید که...وقتی همه در فکر شخص خودمان باشیم، من میخواهم آنچه را که شما دارید از شما بگیرم، شما میخواهید آنچه را که من دارم از من بگیرید. بعد من میبینم این به ضرر من است، شما هم میبینید این به ضرر شماست،
با همدیگر توافق میکنیم و میگوییم من حدود و حقوق تو را رعایت میکنم، تو هم حدود و حقوق مرا رعایت کن. از اینجا اخلاق پیدا میشود.
اخلاق یعنی آن سلسله اصولی که منافع افراد را بهتر از همه تأمین میکند.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
هدایت شده از | تمدن نگار |
【🔖🌱!'】
-
-
انسان، جاهل به دنیا می آید و وظیفه دارد که عالم شود، چگونه عالم شود؟!
با فکر ودرس خواندن و تفڪر یعنۍ ، انسان در هرمسئله اے تا حدودی که استعداد آن را دارد، باید فکر کند و از طریقِ علمۍ ، آن مسئلھ را به دست آورد.
•• شهید مطھرۍ📎••
#جھـٰادعلمۍ[📚]
《@monadiane_zohor》
『 احیاء تفکر اسلامی 』
🌸⃟🕊჻ᭂ࿐✰ #معیارعقلانی معیار سوم، معیار عقلانی است نه وجدانی. این معیار میگوید: ریشه اخلاق در نهای
⸀🌿˼
#نظرراسل
راسل در کتاب جهانی که من میشناسم،پایه اخلاق را فقط همین میداند(عقلانی)،
و من همیشه گفتهام که راسل فلسفهاش در اخلاق برضد شعارهای انساندوستی اوست، چون معتقد نیست که انسان غریزه انساندوستی داشته باشد یا واقعاً بشود انسانی انسان دوست باشد به این معنا که انسانی انسان دیگر را دوست داشته باشد.
او در نهایت، انساندوستی را برمیگرداند به فرد دوستی : من خودم را که دوست دارم اگر بناست خودم زندگی سالمی داشته باشم، باید دیگری هم این جور باشد.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
[ •🗒🖌•]
#طرحانسانسازی
نظر دیگری در باب معیار فعل اخلاقی وجود دارد که بسیار قابل توجه است؛ میگوید: اخلاق عبارت است از ملکاتی که انسان باید خودش را براساس آنها بسازد، به عبارت دیگر اخلاق یعنی طرح انسانسازی.
[قائلان به این نظریه] میگویند ما قوا و غرایز زیادی به طور بالقوّه داریم، ولی باید جدولبندی کنیم و اینها را با یک نسبت و حساب معین پرورش بدهیم.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
『 احیاء تفکر اسلامی 』
[ •🗒🖌•] #طرحانسانسازی نظر دیگری در باب معیار فعل اخلاقی وجود دارد که بسیار قابل توجه است؛ میگوید
°< ⚖🗯 >°
#معیارتوازنوعدل
مےگویند اگر مجموع قوا و استعدادهای انسان در حد معینۍ پرورش پیدا ڪند- نہ ڪمتر و نہ بیشتر- انسان از نظر روحۍ و معنوۍ داراۍ نوعۍ زیبایۍ میشود ڪہ آن را «زیبایی عقلی» مۍگویند 🧠✨
و طبعاً جاذبہای دارد و دیگران بہ او علاقہمند مۍشوند و عقل هرڪسے زیبایۍ معنوۍ او را درك مۍڪند پس اخلاق برمۍگردد به توازن .🌗
💠 ریشہ اخلاق عدل است، عدل بہ معنۍ توازن.
اینڪہ میگویند عدالت یا عدل ریشہ اخلاق است، مقصودشان توازن است. اخلاق یعنۍحالت موازنہمیان مجموع استعدادهاۍانسانۍ .🎈🙌
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
بررسی نظریات
حال که این نظریات را دانستیم، میتوانیم مسئله «نسبیت اخلاق» را طرح کنیم.
بنا بر نظریه کسانی که میگویند معیار اخلاق نفع رساندن به غیر است و بس و هیچ معیار دیگری در کارَ نیست، مسئله نسبیت اخلاق تا حد زیادی تثبیت میشود؛چون ملاک اخلاق، نفع رساندن به غیر است (البته مقصود از «غیر» فرد نیست، اجتماع است) و نفع رساندن به غیر همیشه در یک شکل (یعنی در یک نوع آدابی که ما داشته باشیم) نیست.
معنایش این است که خیر و مصلحت اجتماع و آنچه که اجتماع بیشتر از آن سود میبرد، به چه وضع است؟
این است که با تغییراتی که در بنیادهای اجتماعی رخ میدهد، نفع اجتماع هم فرق میکند. از نظر آنهایی که میگویند مقیاس و معیار اخلاق نفع رساندن به اجتماع است، چون کاری که به نفع اجتماع باشد در هر زمانی به یک شکل است، پس اخلاق هم در هر زمانی باید به یک شکل باشد.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯