#نقد_و_نظر_فرهنگی
#نوشتار
معنامندی زندگی
در گروی پذیرفتن نقشی فعال
برای خداوندگار هستی است؛
در صورت نبود خدا، یا نقش منفعل او
در نظام اندیشوری انسانی،
نمی توان معنایی دقیق برای زندگی یافت
و دلیل صحیحی برای اعتقاد و عمل به هیچ چیزی،
حتی اخلاق نیز وجود ندارد.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
درنــگـی بر فرهنگ
👤در ادامه ناقد محترم آقای دکتر محمد علی موحدی (عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب) بیان کردند توجه به جغراف
به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، به همت پژوهشگاه دانشگاه ادیان و مذاهب نهمین کرسی نظریهپردازی، نقد و مناظره با موضوع «درآمدی بر مدل تحلیلی بازسازی جغرافیای تاریخی برای فهم دقیق کلام امامان (ع)» و با ارائه دکتر احسان پورنعمان (عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب) برگزار شد.
دکتر احسان پورنعمان، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآن و حدیث، بیان کرد: تلقی سنتی از حدیث این است که حدیث سندی است که چند نفر نوشته و متن آن از تعدادی کلمات تشکیل شده، که اگر افراد مورد قبول ما باشند آن را می پذیریم. اما این تعریف نمیتواند جامع باشد، بلکه حدیث شرایط و وقایع بسیاری را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کنار خودش دارد که هر چه از آنها بیشتر اطلاعات پیدا کنیم ما را به فهم دقیقتری از آن میرساند.
وی ادامه داد: برای درک بهتر این مطلب خوب است همانند راوی اولیه در همان جغرافیا و زمانه حدیث تنفس کنیم تا بتوانیم متن آن را آنطور که هست درک کنیم. اما ما چگونه میتوانیم به این هدف برسیم؟ هر حدیث یک گزارش تاریخی از یک واقعه خارجی است که القاء معینی از معانی را از طرف امام داشته و برخی با گفتار و برخی دیگر با رفتار و یا با هر دوی اینها بوده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: مجموعه عوامل در فهم راوی اولیه تأثیر داشته که ما این موارد را نمی توانیم نادیده بگیریم. فرهنگ عامل بنیادینی است که در حوزه ها و مکاتب مختلف از آن استفاده می کنیم. بعد از فرهنگ، زمان و مکان، از دیگر عوامل بنیادین حوزههای حدیثی است. نیاز امروزه بهرهبرداری کاربردی از این نگرش است که ما برای فهم حدیث بتوانیم از این عوامل استفاده کنیم.
وی گفت: یکی از این راههای تأثیرگذار بهرهگیری از علوم اجتماعی است. در این تحقیق از علوم مختلفی همچون تبارشناسی، باستان شناسی، مدلهای مفهومی تحلیلی، نظریه سیستمها، و نظریه قدرت استفاده شده است. در دوره اول شکل گیری حدیث، عالمان فهمیدند فقط با قواعد عربی نمیتوان حدیث را فهم کرد. بعدها در طول تاریخ این قواعد شکل گرفت و دانش فقه الحدیث پدید آمد. در گام دوم که از نیم قرن پیش دانش تاریخ حدیث شکل گرفت، که علاوه بر عوامل فرهنگی، عوامل تاریخی را هم درنظر گرفتند. گام سوم شکل گیری حوزهها و مکاتب حدیثی بود که عامل تنوع جغرافیایی نیز به آن اضافه شد. گام چهارم (که باید در حال حاضر به این سمت رفت) بازسازی جغرافیای تاریخ حدیث است. به این معنا که عوامل فرهنگ، تاریخ و جغرافیا را در قالب یک سیستمی که بر هم تأثیردارند، بررسی کنیم. برای کاربردی کردن این سیستم، این نظریه ارائه میشود که: باید الگویی ترسیم کنیم که وقایع تاریخی مرتبط با حدیث را به صورت الگوی خطی به نمایش گذارد.
دکتر پورنعمان در پایان افزود: در زمینه حوزه ها و مکاتب حدیثی باید سرفصل هایی تدوین شود که از عوامل تاریخی و جغرافیای تأثیرگذار در فهم حدیث در آن استفاده شود. در آخر سیستم همه جانبهنگر از این موارد با تأثیراتی که بر حدیث دارند، باید معرفی شود. نتیجه این موارد بازیابی اطلاعات پیرامونی حدیث است. این اطلاعات پیرامونی بدیهی بودهاند و در حدیث نیامدهاند. زمینه بازیابی اطلاعات پیرامون کلام امام نیز به چهار دسته تقسیم می شود. دسته اول فضای صدور، دسته دوم عوامل صدور، دسته سوم عوامل اختلاف و تعارض حدیث و دسته چهارم عوامل فرهنگ روایتگری شیعه میباشد.
#نقد_و_نظر_فرهنگی
طلافروشیها
روز سوم محرم
گوشواره نمی فروشند....
#رقیه_بنت_الحسین_سلام_الله_علیها
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
May 11
May 11
May 11
May 11
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 68
68- از امام صادق علیه السلام روايت است كه فرمود: همانا براى خداوند بندگان بر جسته و شايستهاى وجود دارد كه خداوند آنها را از همين آفرينش و زمين خود آفريده است و آنان را براى بر طرف كردن نيازهاى برادران دينى آفريده، آنان حمد و سپاس را مايه مجد و بزرگى مىدانند و خداوند سبحان بزرگوارىهاى اخلاقى را دوست مىدارد و در خطاب نمودن به پيامبرش فرموده است: «همانا تو براى اخلاقى بزرگ هستى» كه اين اخلاق بزرگ همان سخاوت و خوش خلقى است.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 61
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
19.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نقد_و_نظر_فرهنگی
هشدار دکتر میثم مطیعی که مناسب است هر سال در آستانه محرم یادآوری شود.
هیئت را کنسرت نکنید، مداحان را خواننده نکنید...
توصیف ایشان از آیین های عزاداری به مثابه میراث ناملموس فرهنگی زیباست.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 70
70- صفوان جمّال گويد: از امام صادق علیه السلام در باره قول خداى تعالى در داستان حضرت خضر علیه السلام پرسيدم كه مىفرمايد: «و امّا آن ديوار [كه تعمير نمودم] متعلّق به دو كودك يتيم در شهر بود و در زير آن ديوار گنجى براى آنان نهفته بود» حضرت فرمود: به راستى كه آن گنج طلا و نقره نبود بلكه آن گنج چهار كلمه حكمت بود: هيچ معبودى جز من نيست، كسى كه مرگ را باور داشته باشد در عمر خود نمىخندد، و كسى كه حساب را باور داشته باشد دلش شادمان نخواهد بود، و كسى كه قضا و قدر الهى را باور كند جز از خدا از هيچ چيز نمىترسد.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 61
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 71
71- امام صادق علیه السلام فرمود: امير المؤمنين علیه السلام در زير ديوار كجى نشسته بود و در بين مردمان حكم مىفرمود، پس برخى از مردم گفتند: در زير اين ديوار منشين كه به خاطر رخنهاى كه دارد ترسناك است. حضرت فرمود: مرد را اجلش حفظ و نگاهبانى مىكند پس از آنجا بر خاست و ديوار فرو ريخت.
امير المؤمنين علیه السلام اين كار و كارهايى شبيه به اين را انجام مىداد و اين يقين و باور است.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 61
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
درنــگـی بر فرهنگ
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 71 71- امام صادق علیه السلام فرمود: امير المؤمنين علیه السلام در زير دي
این فرمایش حضرت به این معنی است که اجل حتمی (که ایشان از آن مطلع بودند) اجازه نمی داد اتفاقی که منجر به فوت شود برای ایشان اتفاق بیفتد. یعنی همان زمان معین و مقرر فوت آدمی، انسان را از خطرات منجر به مرگ در در اتفاقاتی قبل از آن زمان اصلی نگهداری می کند.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat