eitaa logo
درنــگـی بر فرهنگ
602 دنبال‌کننده
457 عکس
88 ویدیو
6 فایل
هوالجمیل ✅شرح آیات و احادیث ✅نکات اخلاقی ✅نقدونظر فرهنگی ✅آثار هنری و خوشنویسی نوشتارهای احسان پورنعمان، دکترای علوم قرآن و حدیث، استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب. مدیر هنری، خوشنویس، مدرس انجمن خوشنویسان ایران، طراح نقوش. @Ehsanpurnoman
مشاهده در ایتا
دانلود
واقعه طف از آغاز تا پایان قسمت ۷۸ تأثیر مشخص قیام امام حسین(ع) روى قیام‌هاى پس از آن باید توجه داشت که قیام امام حسین(ع) جداى از آن که مربوط به عدم اجراى شریعت و مبارزه با منکر باشد، در اصل خط بطلانى بر مشروعیت سلطنت بنى‌امیه بود. بنابراین یک بار دیگر، پس از تلاشهاى امام على(ع) از سوى امام حسین(ع) که نواده پیامبر(ص) بود، بر این اصل تکیه شد که امامت حق امویان نیست. این نکته‌ای است که قیام عاشورا آن را استمرار بخشید و سرلوحه برنامه سایر علویان مانند زید بن على و فرزندش یحیى و دیگرانى بود که قیام را پیشه خود ساختند. نکته دیگر شعارهایى بود که امام حسین(ع) مطرح کرد. اگر هدف امام را از قیام در سخنرانى‌هاى ایشان مرور کنیم، با آنچه که به عنوان شعار در سایر قیامهاى شیعى آمده، به مقدار زیادى تطبیق می‌کند. این اهداف معمولا در بحث بیعت مطرح می‌شود. یعنى مردمى که با یک رهبر انقلابى موافقت دارند، بر سر تحقق اهدافى با او بیعت می‌کنند. این بیعت از زمان پیغمبر(ص) وجود داشت وبعدها در زمان خلفاى بعد هم تکرار شد چنان که در کربلا نیز. نخستین رکن بیعت در قیام‌هاى علوى، دعوت مردم به کتاب خدا و سنّت رسول بود که به نوعى اشاره به عدم مشروعیت سنت خلفا بود؛ زیرا براى سنیان این ماجرا از زمان خلافت عثمان آغاز شده بود که مبناى بیعت عمل به کتاب خدا، سنت رسول وسنّت شیخین باشد؛ چیزى که امام على(ع) نپذیرفته بود. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف از آغاز تا پایان قسمت ۷۹ قیام مسلحانه بر ضد حکومت جور و در جهت امر به معروف و نهى از منکر در شکل فراگیر آن، در همه این قیام‌ها مورد توجه است. این هدف مهمى بود که امام حسین(ع) در قیامش مطرح کرد و اصولا مشروعیت به آن داد. می‌دانیم که در میان جماعت اهل سنت، چنین چیزى مقبول نیست واصولا قیام مسلحانه پذیرفته نیست. البته درگذشته، مرجیان به قیام مسلحانه اعتقاد داشتند؛ چنان که روزگارى دسته‌ای از معتزله و خوارج نیز چنین می‌اندیشیدند. نکته دیگر بیعت بر سر پذیرفتن امامت علویان بود که از ارکان نظریه سیاسى شیعه به حساب می‌آمد و همه جا گفته می‌شد امام(ع) باید از اهل بیت(ع) باشد. تعبیر رایج آن در اواخر دوره اموى الرضا من آل محمد(ع) بود. براى مثال در بیعت حسین بن على معروف به شهید فخ که در سال 169 قیام کرد آمده است: اُدعوکم إلى الرّضا من آل محمد(ع) و على أن نعمل فیکم بکتاب الله و سنّة نبیه و العدل فى الرعیة، والقسم بالسویة.(297) حتى در قیام توابین هم این نکته را می‌یابیم که اظهار کردند، اگر پیروز شدیم حکومت را به دست اهل بیت(ع) می‌سپاریم. عدالت گرایى که با مفهوم تقسیم بالسویه عنوان می‌شد و از زمان امام على(ع) رایج گشته بود، در این بیعت ها مورد تأکید قرار می‌گرفت. 297. مقاتل الطالبیین، ص 378 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
چهارشنبه 31 مرداد 1403 الاربعاء 16 صفر 1446 روز جهانی مسجد روز صنعت دفاعی روز جهانی یادبود قربانیان تروریسم زادروز هوشنگ سیحون پدر معماری ایران ‌ ✨✨وَلَو أَنَّ أَهلَ القُرى آمَنوا وَاتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَيهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالأَرضِ وَلكِن كَذَّبوا فَأَخَذناهُم بِما كانوا يَكسِبونَ✨✨ 💠و اگر مردم شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند، برکت های آسمان و زمین را بر آنان می گشودیم؛ ولی انکار نمودند و ما، آنان را به سبب کردارشان گرفتیم💠 ♦️الاعراف(آيه: 96) صفحه : 163 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب شماره ۱۰۲ ✨✨12- باب عدم جواز اميد و آرزو داشتن به غير خدا✨✨ 102- از امام صادق(ع) روايت است كه حضرت در برخى از كتابها چنين خوانده است كه خداى تبارك و تعالى مى‌فرمايد: 💠 سوگند به عزّت و جلالم و بزرگوارى‌ام و بلندى من بر عرشم كه آرزوى هر كه را كه چشم آرزويش به مردم است با نوميد نمودنش قطع مى‌كنم و در نزد مردمان جامه ذلّت بر او مى‌پوشانم و او را از نزديكى خودم به كنار مى‌زنم و از فضل خود او را دور مى‌كنم. آيا در سختى‌ها چشم آرزويش به غير من دوخته مى‌شود در حالى كه سختى‌ها به دست من است و آيا به غير من اميد دارد و با فكر خود در غير مرا مى‌كوبد در حالى كه كليد درهاى بسته به دست من است و درگاه من به روى هر كه مرا بخواند باز است؟ 💠 ❄️ این حدیث شریف ادامه دارد. این حدیث به سبب مضامین توحیدی والایی که دارد سبب شده در زمان های گذشته توسط بزرگان به عنوان متن دروس اخلاقی و سلوکی مورد استفاده قرار گیرد.❄️ ♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص:۷۵♦️ ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال‌
واقعه طف از ٱغاز تا پایان قسمت ۸۰ امامان شیعه و مسأله قیام علیه حکومت‌ها آنچه در این باره می‌توان گفت، این است که کربلا در میان شیعیان امامى، بیش از آن که یک حادثه سیاسى و قابل تقلید در عرصه سیاست باشد، به صورت یک تراژدى و حادثه خونبار و مقدس مورد توجه قرار گفت. در واقع علویان زیدى، و بیشتر، از نسل امام حسن(ع) راه قیام انقلابى را پذیرفتند که اصل آن برگرفته از کربلا و تقلیدى از حرکت امام حسین(ع) بود؛ پیشینه سیاسى آن هم باز به جمل و صفین می‌رسید؛ زیرا آن دو حرکت هم به نوعى مبارزه علیه طغیان‌گرى و ستمگرى داشت. با این حال، و به رغم آن که در میان شیعیان امامى، بعد سیاسى انقلابى کربلا کمتر مطرح گردید، اما به نوعى ارزش‌هاى سیاسى نهفته در آن بسیار بیش از آنچه میان زیدیان مطرح بود، به دوره‌هاى بعدى انتقال یافت. در واقع، عدم تقلید از آن حرکت، دلایل خاصى داشت و بیشتر به دلیل ناهموار بودن شرایط سیاسى جامعه براى تکرار چنان پدیده‌ای بود؛ بنابراین در صورتى که شرایط مناسبى فراهم می‌آمد، همان ارزش‌هاى سیاسى نهفته می‌توانست به بهترین وجه زنده شود. این تجربه در انقلاب اسلامى صورت گرفت و از بعدِ سیاسى کربلا به خوبى بهره‌گیرى شد ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
✍ تابلویی که سال ۱۳۹۸ نوشتم. به خط ثلث و نستعلیق. ✨✨قال امير المؤمنين على بن ابيطالب عليه السّلام: مَنْ أَسَاءَ إِلَى أَهْلِهِ لَمْ يَتَّصِلْ بِهِ تَأْمِيل. ✨✨ 💠هر که به خانوادۀ خود بدى کند،به او امیدى نیست.غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 529💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف از آغاز تا پایان قسمت ۸۱ تأثیر نهضت امام حسین(ع) بر جامعه شیعه جامعه شیعه، در ابعاد مختلفى تحت تأثیر حادثه عاشورا قرار داشته است. اما این که تصور شود این تأثیر تنها در بعد سیاسى بوده، صحیح نیست. به عکس، تأثیر حادثه عاشورا، بیشتر در ابعاد غیر سیاسى بوده است. البته در اینجا مطلب یک پیچیدگى خاصى پیدا کرده است که نیاز به تبیین دارد. روشن است که ائمه شیعه، تلاش زیادى در جاودانه کردن حرکت کربلا داشتند و تأثیر آن را در وراى یک اثر سیاسىِ صرف مخصوصا قیام مسلحانه، بسیار بالاتر بردند. اولا کوشیدند تا کربلا را در میان امت جاودانه کنند و این با سنت روضه‌خوانى و زیارت دنبال شد. براى نمونه توصیه امام باقر(ع) به روضه خوانى در منى در ایام حج، یک نمونه قابل توجه است که مانند آن فراوان است. همچنین توصیه در رفتن به زیارت کربلا و حتى برابر دانستن آن با حج بلکه افضل بودن بر آن در ادامه همین جاودانه‌سازى بود. انشاى زیارت نامه ها، بُعد دیگر این امر را تشکیل می‌داد. اینها در اسوه‌کردن حادثه کربلا اهمیت زیادى داشته است. اکنون پرسش این است: آیا ائمه از این مسأله اهداف سیاسى داشته‌اند یا نه؟ بدون تردید پاسخ مثبت است. یعنى همه اینها زمینه‌ای براى همراه ساختن یک شیعه با اهداف امام حسین(ع) بوده است. در زیارت عاشورا که عام‌ترین ابزار برای بیان اهداف نهضت امام حسین(ع) و وسیله ایجاد ارتباط بین یک شیعه و این قیام است، همین اهداف سیاسى را می‌یابیم. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ الخمیس ۱۷ صفر ۱۴۴۶ شهادت امام رضا علیه السلام به قول کفعمی روز بزرگداشت بوعلی سینا و روز پزشک روز همدان سالروز ترور و شهادت شهید لاجوردی ✨✨امام على عليه السلام : لَوْ اَنَّ السَّماواتِ وَالاَْرْضَ كانَتا عَلى عَبْدٍ رَتْقا ثُمَّ اتَّقَى اللّه َ لَجَعَلَ اللّه ُ لَهُمِنْها مَخْرَجا وَرَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ؛✨✨ 💠اگر آسمان ها و زمين، راه را بر بنده اى ببندند و او تقواى الهى پيشه كند، خداوند حتماراه گشايشى براى او فراهم خواهد كرد و از جايى كه گمان ندارد روزى اش خواهد داد. [غررالحكم، ح7599]💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب شماره ۱۰۲ بخش سوم ✨✨12- باب عدم جواز اميد و آرزو داشتن به غير خدا✨✨ 102- در ادامه حدیث قدسی قبل امام صادق(ع) از برخى از كتابهای آسمانی از خداى تبارك و تعالى این گونه نقل مى‌فرمايند: 💠پس چه شده است كه او را مى‌بينم كه از من غافل گشته است؟ با وجود و بخشش خودم چيزى را كه از من درخواست نكرده است به او عطا كرده‌ام سپس آن را از او گرفته‌ام پس او باز گشت آن را از من نخواسته و از غير من آن را درخواست مى‌كند آيا در مورد من مى‌پندارى كه منى كه پيش از درخواست عطا مى‌كنم اگر از من درخواست شود سائل خود را اجابت نمى‌كنم؟💠 ❄️ این حدیث شریف ادامه دارد. این حدیث به سبب مضامین توحیدی والایی که دارد سبب شده در زمان های گذشته توسط بزرگان به عنوان متن دروس اخلاقی و سلوکی مورد استفاده قرار گیرد.❄️ ♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص:۷۵♦️ ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨✨ هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ۖ هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِيمُ ﴿٢٢﴾ هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿٢٣﴾ هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ يُسَبِّـحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿٢٤﴾سوره حشر✨✨ 💠 اوست خدایی که جز او هیچ معبودی نیست، دانای نهان و آشکار است، او رحمان و رحیم است. (۲۲) اوست خدایی که جز او هیچ معبودی نیست، همان فرمانروای پاک، سالم از هر عیب و نقص، ایمنی بخش، چیره و مسلط، شکست ناپذیر، جبران کننده، شایسته بزرگی و عظمت است. خدا از آنچه شریک او قرار می دهند، منزّه است.(۲۳) اوست خدا، آفریننده، نوساز، صورتگر، همه نام های نیکو ویژه اوست. آنچه در آسمان ها و زمین است همواره برای او تسبیح می گویند، و او توانای شکست ناپذیر و حکیم است.(۲۴)💠 ♦️آیه در روایات: پیامبر (ص) اسم اعظم خداوند در شش آیه‌ی آخر سوره‌ی حشر است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۱۷۰ ❄️ روایات و تاکیداتی در مورد خواندن و مداومت بر شش آیه انتهایی سوره حشر وارده شده و نتایجی چون مستجاب شدن دعاها در مورد آن بیان شده است. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف از آغاز تا پایان قسمت ۸۲ در آنجا در یک مورد چنین می‌خوانیم: بأبى أنت و اُمّى، لقد عَظُم مصابى بک فأسئل اللّه الّذى أکرم مقامک و أکرمنى بک بأن یرزقنى طلب ثارک مع إمام منصور من أهل بیت محمّد صلى الله علیه وآله. و در جایى از همین زیارت عاشورا آمده است: وأسئله أن یبلّغنى المقام المحمود لکم عنداللّه و أن یرزقنى طلب ثارى مع إمام هُدًى ظاهر ناطق بالحقّ منکم. از این عبارات به دست می‌آید که حرکت امام حسین(ع) به یک معنا، به صورت یک ثار دائمى مطرح شده است؛ ثارى که یک شیعه در هر زمان باید در گرفتن آن سهیم باشد. یعنى در مسیر حق و باطل، حرکت امام حسین(ع) نه تنها یک اسوه و الگوست، بلکه چنان تصویر شده است که گویى همه چهره‌هاى باطل در ریختن خون امام حسین(ع) دخالت داشته‌اند و هر بار باید انتقام آن ثار را گرفت ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(هو معکم این ما کنتم) ✨✨هُوَ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَالأَرضَ في سِتَّةِ أَيّامٍ ثُمَّ استَوى عَلَى العَرشِ يَعلَمُ ما يَلِجُ فِي الأَرضِ وَما يَخرُجُ مِنها وَما يَنزِلُ مِنَ السَّماءِ وَما يَعرُجُ فيها وَهُوَ مَعَكُم أَينَ ما كُنتُم وَاللَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصيرٌ✨✨ 💠او ذاتی است که آسمان ها و زمین را در شش روز آفرید و بر عرش استقرار یافت.از آنچه وارد زمین می شود و از آنچه از آن خارج می گردد، آگاه است و هر چه از آسمان فرود می آید و هر چه در آن بالا می رود، (همه را) می داند.و هر جا که باشید، او با شماست.و الله به کردارتان بیناست💠 الحدید(آيه: 4) صفحه : 538 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف از ٱغاز تا پایان قسمت ۸۳ بُعْد معنوى کربلا مع الاسف بخش سیاسى کربلا تا اندازه‌ای و در دوره‌هایى به طور کامل در میان شیعیان مورد غفلت قرار گرفته است. این مسأله ناشى از نوعى برداشت غیر صحیح از متون روایى و زیارتى ماست. این خلط، خلط میان وسیله و هدف است. در این نگرش، کربلا آئینه مبارزه حق و باطل نیست، نوعى حالت و وسیله‌ای براى رسیدن به اهداف والاى انسانى نیست؛ وسیله عبرت نیست. بلکه خودش فى حدّ نفسه بدون این جنبه، اهمیت پیدا می‌کند. این در حالى است که در زیارت عاشورا آمده است: الّلهم اجْعل محیاى محیا محمد و آل محمد و مماتى ممات محمد و آل محمد؛ اما مع الاسف بسیارى از شیعیان ما از طبقات مختلف، وقتى زیارت عاشورا را می‌خوانند، به این جمله نظر آینه‌ای دارند بلکه نفس خواندن این جمله را ثواب می‌دانند و بس. این گروه از شیعیان، روایاتى را که درباره اهمیت زیارت است، مشاهده کرده و از آنها برداشت ناقصى کرده‌اند. طبیعى است که همین خواندن محض زیارت عاشورا هم ثواب دارد؛ چون سبب تجدید خاطره نهضت امام حسین(ع) و جاودانه شدن عاشورا می‌شود که مشتمل بر همان اهداف مقدس است. درست مثل این که بگوییم حتى اگر کسى معناى آیات قرآن را نمى فهمد، باز خواندن آن ثواب دارد. به بیان دیگر، وقتى روى زیارت کربلا تکیه می‌شود، مسأله دو جنبه دارد. یکى نفس زیارت و ثواب آن؛ دیگرى جهت‌دار بودن آن براى تأثیرى که این مسأله بر روى زنده نگاه داشتن شریعت و عدالت دارد. ما این نکته را از فرمایشات خود امام حسین(ع) نیز در می‌یابیم. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه، شب زیارتی اباعبدالله الحسین علیه السلام 🔴 صلی الله علیک یا ابا عبدالله 🔴 صلی الله علیک یا ابا عبدالله 🔴 صلی الله علیک یا ابا عبدالله 💠 خوانت می شوم با روضه ای تک مصرعی ✨ای ضریح حسین دلتنگم✨ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ الجمعه ۱۸ صفر ۱۴۴۶ آغاز هفته دولت شهادت مبارز انقلابی سید علی اندرزگو (۱۹ رمضان ۱۳۵۷ ش)  ✨✨امام على عليه السلام: خَيْرُ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ فى خَصْلَتَيْنِ الْغِنى وَ التُّقى وَ شَرُّ الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ فى خَصْلَتَيْنِ الْـفَقْرِ وَ الْفُجورِ؛✨✨ 💠 خير دنيا و آخرت در دو خصلت بى نيازى و تقواست و شر دنيا و آخرت در دو خصلت نيازمندى و گناه است. [نهح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج20،ص301، ح446]💠 ♦️تبیین : با توجه به اینکه غنا حالت بی نیازی درونی انسان است و معنای ثروتمندی ندارد و در کنار تقوی قرار گرفته است؛ بنابراین فقر که در فقره دوم از آن یاد شده به معنی بی پولی نیست بلکه به معنی نیازمندی روحی شدید به مادیات است که ممکن است در انسان های ثروتمند نیز وجود داشته باشد. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب شماره ۱۰۲ بخش سوم ✨✨12- باب عدم جواز اميد و آرزو داشتن به غير خدا✨✨ 102- در ادامه حدیث قدسی قبل امام صادق(ع) از برخى از كتابهای آسمانی از خداى تبارك و تعالى این گونه نقل مى‌فرمايند: 💠پس چه شده است كه او را مى‌بينم كه از من غافل گشته است؟ با وجود و بخشش خودم چيزى را كه از من درخواست نكرده است به او عطا كرده‌ام سپس آن را از او گرفته‌ام پس او باز گشت آن را از من نخواسته و از غير من آن را درخواست مى‌كند آيا در مورد من مى‌پندارى كه منى كه پيش از درخواست عطا مى‌كنم اگر از من درخواست شود سائل خود را اجابت نمى‌كنم؟💠 ❄️ این حدیث شریف ادامه دارد. این حدیث به سبب مضامین توحیدی والایی که دارد سبب شده در زمان های گذشته توسط بزرگان به عنوان متن دروس اخلاقی و سلوکی مورد استفاده قرار گیرد.❄️ ♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص:۷۵♦️ ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال‌
واقعه طف از آغاز تا پایان قسمت 85 و ٱخرین قسمت جدا کردن این دو مورد از هم مشکل ایجاد کرده است. مشابه این نوع برخورد را در برخى دیگر از مسائل مذهبى نیز می‌توان مشاهده کرد. ائمه به محض آن که احساس می‌کردند حکمى از احکام دین رو به فراموشى است یا بدعتى در حال جایگزین شدن است، شیعیان را به سوى عمل به آن حکم ترغیب کرده و به مخالفت با بدعت تحریک می‌کردند. زمانى که امام باقر(ع) از زیارت امام حسین(ع) سخن می‌گوید، هنوز بنى امیه بر سریر قدرت نشسته‌اند و رفتن به زیارت امام حسین(ع) مبارزه با بنى امیه و زنده نگاه داشتن اهداف عاشورا است. البته عاشورا باید جاودانه باشد، رسم و رسوم آن هم باید جاودانه باشد، چرا که ما همیشه به اهداف عاشورا نیازمندیم. نکته‌ای که باید در تبیین حادثه عاشورا براى توده‌هاى مردم تأکید شود، وصل کردن حادثه عاشورا به اهداف عاشورا است. اگر این ارتباط و اتصال به وجود آید در آن صورت اسوه بودن و عبرت واقع شدن کربلا می‌تواند ملموس‌تر باشد. همچنین باید توجه شود که اگر گریه کردن براى امام حسین(ع) زایل‌کننده گناهان است، ناشى از تأثیر معنوى کربلا در ایجاد شرایط تحول درونى و آماده کردن یک شیعه براى دفاع و پاسدارى از دین و احیانا فداکارى و جانبازى در راه آن است. با این حال باید تأکید کرد که تکیه روى جنبه سیاسى کربلا، نباید توجه ما را به این رخداد به عنوان یک پدیده کاملا برتر، یک امر جاودانه، یک امر تقدیر شده و تعریف شده از سوى بارى تعالى، کم رنگ کند. کربلا یک نهضت زمینى صرف نیست؛ بخشى از وحى مجسم شده و قرآن عینیت یافته است. همان‌طور که نظریه امامت در شیعه، صرفا مشتمل بر جنبه سیاسى نیست، قیام عاشورا هم تنها یک حرکت سیاسى نیست. و من الله التوفیق رسول جعفریان ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
✍ تابلویی که سال ۱۳۹۸ نوشتم. به خط ثلث و نستعلیق. ✨✨امام باقر عليه السلام : اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّه ِ اَشَدُّكُمْ اِكْراما لِحَلائِـلِهِمْ؛✨✨ 💠گرامى ترين شما نزد خداوند، كسى است كه بيشتر به همسر خود احترام بگذارد. [وسائل الشيعه ، ج 15، ص 58 ، ح 6]💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨✨پس، از آنچه خداوند نسبت به ابلیس انجام داد عبرت گیرید، زیرا اعمال فراوان و کوشش‏ هاى مداوم او را با تکبّر از بین برد. شرح: یا نکته:(چون احساس می‌شود این مطلب هم ادامه حدیث است). او شش هزار سال عبادت کرد که مشخّص نمى ‏باشد (نیست) از سال‏هاى دنیا(ست) یا آخرت، امّا با ساعتى تکبّر همه را نابود کرد، (.) چگونه ممکن است پس از ابلیس، فرد دیگرى همان اشتباه را تکرار کند و سالم بماند (؟) نه، هرگز(،) خداوند هیچ گاه انسانى را براى عملى وارد بهشت نمى‏ کند که براى همان عمل فرشته‏ اى را محروم سازد. فرمان خدا در آسمان و زمین یکسان است ، و بین خدا و خلق، دوستى خاصّى وجود ندارد که به خاطر آن، حرامى را که بر جهانیان ابلاغ فرموده حلال بدارد.✨✨ 💠ترجمه بخشی از خطبه 192 نهج البلاغه که به خطبه «قاصعه»نامیده شده است. (این خطبه را «قاصعه» یعنى تحقیر کننده نامیدند که در آن ارزش هاى جاهلى را کوچک و خوار شمرد و از طولانى ‏ترین سخنرانى ‏هاى امام است که در سال 40 هجرى در حالیکه سوار بر اسب بود ایراد فرمود)💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
🌺 کانال جهاد فرهنگی در محله 😇ویژه و 🔅 برنامه فرهنگی برای یاری امام زمان عج 🌟 در چهار میم اصلی محله: ✍🏻 مدارس 🤲🏻 محافل دینی 🏠 منازل 🕌 مساجد 🔰 برای عضویت در کانال جهاد فرهنگی محله 👇🏻روی این لینک بزنید تا عضو بشید: 👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2108817412C13d09cd11d
شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ السبت ۱۹ صفر ۱۴۴۶ سالروز اشغال ایران توسط نیروهای متفقین ۱۳۲۰ ✨✨... وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجًا وَيَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمرِهِ قَد جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيءٍ قَدرًا (۳) الطلاق(آيه: ۲و۳) صفحه : 558✨✨ 💠 ... و هر کس تقوای الله پیشه کند، (الله، راه حل و) برون رفتی (از مشکلات) برایش فراهم می کند (۲) و به او از آنجا که گمانش را ندارد، روزی می دهد.و هر کس بر الله توکل کند، الله برایش کافی است.همانا الله، فرمان و خواسته اش را به انجام می رساند.به راستی که الله برای هر چیزی اندازه ای نهاده است(۳) 💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب شماره ۱۰۲ بخش چهارم ✨✨12- باب عدم جواز اميد و آرزو داشتن به غير خدا✨✨ 102- در ادامه حدیث قدسی قبل امام صادق(ع) از برخى از كتابهای آسمانی از خداى تبارك و تعالى انتهای حدیث را این گونه نقل مى‌فرمايند: 💠 آيا من بخيل هستم كه بنده‌ام مرا بخيل پندارد؟ آيا جود و كرم از آن من نيست؟ آيا عفو و رحمت به دست من نيست؟ آيا من محلّ [بر آورده شدن‌] آرزوها نيستم؟ پس چه كسى به جز من آرزوها را قطع مى‌كند؟ آيا آرزوكنندگان از اينكه به غير من چشم آرزو بسته‌اند نمى‌ترسند؟ پس اگر همه اهل آسمانها و زمين من آرزو كنند و من آرزوى همه را بر آورده سازم از ملك من به اندازه ذرّه‌اى كم نمى‌شود و چگونه ملكى كه من متولّى و متصدّى آن هستم كم مى‌شود؟ پس اى تيره بختى باد بر نوميدان از رحمت من و اى تيره بختى باد بر كسى كه مرا عصيان كند و مراقب من نباشد.💠 ❄️ این حدیث شریف ادامه دارد. این حدیث به سبب مضامین توحیدی والایی که دارد سبب شده در زمان های گذشته توسط بزرگان به عنوان متن دروس اخلاقی و سلوکی مورد استفاده قرار گیرد.❄️ ♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص:۷۵♦️ ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال‌
دیوان واله اصفهانی نسخه ای نفیس از دیوان واله اصفهانی که در زمان حیات شاعر کتابت شده است ، و غزلیاتی از وی به قلمی غیر از متن در هامش به شکسته نستعلیق چلیپا افزوده شده است که ظاهرا خط واله اصفهانی است و بسیاری از آن غزلهایی که در هامش بعدا افزوده شده است و نیز برخی غزلیات متن در دیوان چاپی سال 1371ش نیامده است . کتابخانه دانشگاه شهید مطهری @sepahsalaar احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
✍ تابلویی که سال ۱۳۹۸ نوشتم. به خط ثلث و نستعلیق. ✨✨عنه عليه السلام : الإنصافُ يَرفَعُ الخِلافَ ، و يُوجِبُ الايتِلافَ .[غرر الحكم : 1702.] امام على عليه السلام : انصاف، اختلافات را از بين مى برد و موجب الفت و همبستگى مى شود.✨✨ تبیین: احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
52.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨✨نماهنگ "به سـمتِ دريا" 🎙 حــاج محـمـود كريــمـى✨✨ 💠 به سمت دریا تو میکشونی💠 💠 دارم میام نه، تو میرسونی💠