eitaa logo
درنــگـی بر فرهنگ
599 دنبال‌کننده
499 عکس
89 ویدیو
7 فایل
هوالجمیل ✅شرح آیات و احادیث ✅نکات اخلاقی ✅نقدونظر فرهنگی ✅آثار هنری و خوشنویسی نوشتارهای احسان پورنعمان، دکترای علوم قرآن و حدیث، استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب. مدیر هنری، خوشنویس، مدرس انجمن خوشنویسان ایران، طراح نقوش. @Ehsanpurnoman
مشاهده در ایتا
دانلود
✨✨ امام على عليه السلام : اَعْقَلُ النّاسِ مَنْ كانَ بِعَيْبِهِ بَصيرا وَ عَنْ عَيْبِ غَيْرِهِ ضَريرا؛✨✨ 💠عاقل ترين مردم كسى است كه به عيب هاى خويش بينا و از عيوب ديگران، نابيناباشد. [غررالحكم، ح 3233]💠 ✍️ تبیین: ندیدن عیوب دیگران ناشی از حالتی است که فرد با تعقل صحیح به این نتیجه رسیده که به مسائلی بپردازد که قدرت اصلاح آن را داشته باشد؛ بنابراین به عیوب خود توجه می‌کند که می‌تواند آنها را برطرف کند.✍️ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 ♦️شب جمعه شب زیارتی اباعبدالله الحسین علیه السلام♦️ 🔴 صلی الله علیک یا ابا عبدالله 🔴 صلی الله علیک یا ابا عبدالله 🔴 صلی الله علیک یا ابا عبدالله 🔴 «يا ليتنا كنا ‌معك» 💠 خوانت می شوم با روضه ای تک مصرعی احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 ✨✨ربَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا ۚ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ ﴿١٩٣﴾✨✨ سوره آل عمران 💠پروردگارا! بی تردید ما [صدای] ندا دهنده ای را شنیدیم [که مردم را] به ایمان فرا می خواند که به پروردگارتان ایمان آورید. پس ما ایمان آوردیم. پروردگارا! گناهان ما را بیامرز، و بدی هایمان را از ما محو کن، و ما را در زمره نیکوکاران بمیران. (۱۹۳)💠 ♦️آیه در روایات: امام صادق (علیه السلام) و از دعاهایت بعد از این دو رکعت نماز عید غدیر این باشد که بگویی: رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً یُنادِی لِلْإِیمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا ... إِنَّکَ لا تُخْلِفُ الْمیعادَ؛ «پروردگارا! ما ندا را شنیدیم و ندادهنده رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله) را تصدیق نمودیم هنگامی‌که از جانب تو ندا داد و ابلاغ کرد آنچه را که در مورد ولایت ولیّ امرت به او نازل کردی و فرمانش دادی که به مردم برساند». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۸۸۴♦️ ✍ تبیین: در روایات ما همان گونه که مشخص است بر وجود پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله تطبیق داده شده اما در این روایت مصداق اصلی آن ندای والا را پیام غدیر معرفی می کند.✍ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 احادیث کتاب شماره 108 ✨✨۱۳- باب وجوب جمع بين خوف و رجا و عمل كردن براى آنچه كه به آن اميد يا از آن بيم دارد✨✨ 💠 108- امام صادق عليه السّلام فرمود: در وصيّت لقمان به پسرش آمده است كه: اى پسركم! از خداوند چنان بترس كه اگر نيكى جنّ و انس را به پيشگاهش ببرى عقوبت مى‏كند و به او چنان اميدوار باش كه اگر گناهان جنّ و انس را نزدش برى تو را شامل مغفرت خود گرداند.💠 ✍️ تبیین: این فرمایش امام(ع) که پیشتر در شماره 104 نیز آمده بود به سبب اهمیت آن از سوی مولف کتاب تکرار شده است.✍️ ♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص۷۹♦️ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 جمعه 9 شهریور ۱۴۰۳ الجمعه 25 صفر ۱۴۴۶ ✔️سالروز ربوده شدن امام موسی صدر ✔️روز ملی محافظت از یوزپلنگ ایرانی ‌✨✨يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا وَيُكَفِّر عَنكُم سَيِّئَاتِكُم وَيَغفِر لَكُم وَاللَّهُ ذُو الفَضلِ العَظيمِ✨✨ 💠ای مؤمنان! اگر تقوای الهی پیشه کنید، به شما قدرت تشخیص حق از باطل می دهد و گناهانتان را از شما می زداید و شما را می بخشد؛ الله، صاحبِ فضل و بخشش بزرگ است💠 الانفال(آيه: 29) صفحه : 180 ♦️آیه در روایات: علیّ‌بن‌ابراهیم (فرقان) یعنی علمی که با آن علم، حقّ را از باطل تشخیص می دهید. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۵۲۶♦️ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 بخشی از دعای ندبه ✍کتیبه کاشیکاری معرق ورودی حسینیه قائمیه تهران. طراحی نقوش و خط آن را سالیانی قبل انجام دادم و این عکس تزئینی با کنار نهادن طرح نهایی و کاشی اجرا شده ایجاد شده است. ظرفیت کاشیکاری با زیبایی بصری بسیاری که ایجاد می کند، معرفی متون دینی بسیار مغتنم است.✍ ✨✨لَیْتَ شِعْرِی أَیْنَ اسْتَقَرَّتْ بِكَ النَّوَی بَلْ أَیُّ أَرْضٍ تُقِلُّكَ أَوْ ثَرَی أَ بِرَضْوَی أَوْ غَیْرِهَا أَمْ ذِی طُوًی عَزِیزٌ عَلَیَّ أَنْ أَرَی الْخَلْقَ وَ لا تُرَی وَ لا أَسْمَعَ لَكَ حَسِیسا وَ لا نَجْوَی عَزِیزٌ عَلَیَّ أَنْ تُحِیطَ بِكَ دُونِیَ الْبَلْوَی وَ لا یَنَالَكَ مِنِّی ضَجِیجٌ وَ لا شَکْوَی؛✨✨ 💠ای کاش می دانستم خانه ات در کجا قرار گرفته، بلکه می دانستم کدام زمین تو را برداشته، یا چه خاکی؟ آیا در کوه رضوایی یا در غیر آن، یا در زمین ذی طوایی؟ بر من سخت است که مردم را می بینم، ولی تو دیده نمی شوی، و از تو نمی شنوم صدای محسوسی و نه راز و نیازی، بر من سخت است که تو را بدون من گرفتاری فرا گیرد و از من به تو فریاد و شکایتی نرسد.💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
🛑 امام رضا علیه السلام: برسان به شیعیانم که زیارت من نزدخدامعادل هزارحج است.می گوید به حضرت ابی جعفر علیه السلام عرض کردم معادل هزارحج است؟ حضرت فرمودند : بلی به خداقسم بلکه کسی که ایشان رازیارت کنددرحالی که عارف به حقش باشد ثواب یک میلیون حج به اوداده می شود . کامل الزیارات ص۹۲۵ کانال خوشنویسی استاد عبدالله زاده 🆔 @khat_abdollahzade احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
درنــگـی بر فرهنگ
🛑 ✨✨رنج های یک احیاگر موفق دین ✨✨ ✅امروز سالروز ربودن امام موسی صدر است. یکی از مهم‌ترین مسائل درباب سیره و تاریخ زندگانی امام موسی صدر که به شکل برجسته خودنمایی می‌کند، موفقیت ایشان در تبلیغ دین و فرهنگ ایمانی است. در حقیقت باید گفت امام موسی صدر در این بین مخترع و پدیدآورنده سبک جدیدی در تبلیغات دینی نبود؛ بلکه ایشان احیاگر روش و سنت انبیا در بیان موضوعات مرتبط با ایمان و معنویت است. پیگیری و تحقق این روش نیز آن عامل اصلی در نشستن کلام و تبلیغ ایشان در جان‌های آدمیان است. بازگشت امام موسی صدر به سیره انبیا راز موفقیت او در شناساندن دین به مردم جامعه بود. ✅ کار بزرگ امام موسی صدرتغییر روش غلطی بود که جامعه دینی و شیعی در آن زمان درباب تبلیغات دینی اتخاذ کرده بود. در آن دوره روش بیان معارف اسلامی و دینی به شکل کلونی‌محور تنها شیعیان را مخاطب قرار می‌داد، اما امام موسی صدر در اقدام ارزنده خود با بیان این موضوع که معارف اسلامی برای تمام جهانیان است، می گفت، چرا من مخاطبانم را سایر مردم از ادیان و مذاهب مختلف قرار ندهم؟ ✅ در اصل امام موسی صدر مرزها را در موضوع تبلیغ و اشاعه معارف اسلامی در هم شکست. ایشان با استناد به سیره و تاریخ انبیا و ائمه اثنی عشر عرصه گفت و گو را گستراند و آن را به غیر شیعان نیز تعمیم داد. در تواریخ و سیَر مربوط به ائمه می‌بینیم ایشان با رهبران و پیروان سایر ادیان و مذاهب، حتی زنادقه نیز گفتگو داشته و آن‌ها را از دور خود طرد نمی‌کردند. در دوره جدید هم، امام موسی صدر را باید احیاگر این سنت ارزشمند و در بیان معارف اسلامی دانست. ایشان اشاره داشت که اگر قرار است ما مبلغ کلام انبیا و امامان باشیم؛ چرا از روش خود آنان در این راه مدد نگیریم و دامنه گفتگو و پیام خود را افزایش ندهیم؟ ✅ امام موسی صدر در انقلاب روشی خود، متحمّل مرارت‌ها و تهمت‌های بسیار شد. به طور مثال به دلیل مراوده ایشان با اهل تسنن لقب «شُنّی» به معنای شیعه‌ی سنی شده را بر ایشان گذاشتند! یا از آنرو که امام موسی صدر با اهل کتاب رفت و آمد داشت تهمت مسیحی بودن را روانه ایشان کردند! ✅تمام این سختی‌ها و تبلیغات سو برای این بود که امام موسی صدر برخلاف گفتمانی که هویت اجتماعی خود را با «دیگری‌سازی» روزبه‌روز محدود می‌کرد، قصد داشت تا مخاطبان پیام اسلام را همه مردم قرار دهد. ایشان گاهی نیاز می‌دید تا شب قدر را به جای اینکه در مسجدی به وعظ بپردازد برود و در کلیسا با مردم سخن بگوید. ایشان با اشاره به آن کلام پیامبر که :«ما گروه انبیا طبیبانی هستیم که با طب خود به دور افراد می‌گردیم» چنین عقیده داشت که ما باید به سمت مردم رهسپار شویم و پیام خودمان را منتقل کنیم. ✅ نکته مهم دیگر این است که امام موسی صدر سعی داشت مسأله مردم را فریاد بزند. بیش از آنکه ایشان به موضوعات حلال و حرام بپردازد، دغدغه فریاد فقر و محرومیت مردم را سر می‌داد. او می‌دید که امروز نیاز و مشکل اصلی چیست تا در راه آن قدم بردارد. منبع: پایگاه خبری الف. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ✨✨إنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ ﴿١٦٤﴾✨✨ 💠بی تردید در آفرینش آسمان ها و زمین و رفت و آمد شب و روز و کشتی هایی که در دریاها [با جابجا کردن مسافر و کالا] به سود مردم روانند و بارانی که خدا از آسمان نازل کرده و به وسیله آن زمین را پس از مردگی اش زنده ساخته و در آن از هر نوع جنبنده ای پراکنده کرده و گرداندن بادها و ابرِ مسخّر میان آسمان و زمین، نشانه هایی است [از توحید، ربوبیّت و قدرت خدا] برای گروهی که می اندیشند. (۱۶۴)💠 ♦️آیه در روایات: امام صادق (علیه السلام) [از هشام‌بن‌حکم در بیان صحبت زندیقی که نزد امام صادق (علیه السلام) آمد، نقل شده است: از جمله سؤالات آن فرد کافر[که منکر خدا بود] این بود که گفت: «چه دلیلی بر وجود او هست»؟ حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: «این موجودات شگفت‌انگیز و جهان بیکران، گواهند بر اینکه صانعی آن‌ها را پدید آورده است؛ مگر وقتی تو چشمت به یک ساختمان مجلّل و آراسته می‌افتد یقین نمی‌کنی که آن سازنده‌ای دارد؟! گرچه سازنده‌ی آن ساختمان را مشاهده نکرده و او را ندیده‌ باشی! تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۷۶♦️ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 شنبه 10 شهریور ۱۴۰۳ السبت 26 صفر ۱۴۴۶ ✔️روز بانکداری اسلامی ✔️آیت الله مهدوی کنی مامور تشکیل کابینه موقت و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گردید.1360 ‌✨✨الإمامُ الباقرُ عليه السلام ـ فيما كَتَبَ إلى سَعدِ الخَيرِ ـ : إنّ اللّه َ عَزَّوجلَّ يَقِي بِالتَّقوى عَنِ العَبدِ ما عَزُبَ عَنهُ عَقلُهُ ، ويُجَلِّي بِالتَّقوى عَنهُ عَماهُ وجَهلَهُ ، وبِالتَّقوى نَجا نُوحٌ ومَن مَعهُ فيالسَّفينَةِ ، وصالِحٌ ومَن مَعهُ مِن الصّاعِقَةِ ، وبِالتَّقوى فازَ الصّابِرونَ ، ونَجَتْ تِلكَ العُصَبُ مِن المَهالِكِ . [ الكافي : 8/52/16. ]✨✨ 💠 امام باقر عليه السلام ـ در نامه خود به سعد الخير ـ نوشت : خداوند عز و جل به واسطه تقوا آنچه را كه عقل بنده به آن نمى رسد، از وى دور مى گرداند و به وسيله تقوا كورى و نادانى او را برطرف مى سازد. به كمك تقوا بود كه نوح و كسانى كه با او در كشتى بودند نجات يافتند و صالح و پيروانش از صاعقه رستند و با تقواست كه شكيبايان كامياب شدند و آن گروه ها از مهلكه ها رهايى يافتند.💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 احادیث کتاب شماره 109 ✨✨۱۳- باب وجوب جمع بين خوف و رجا و عمل كردن براى آنچه كه به آن اميد يا از آن بيم دارد✨✨ 💠 109- امام صادق عليه السّلام فرمود: به خداوند اميدوار باش اميدى كه تو را بر انجام معصيتش جرأت نبخشد و از خداوند بيم داشته باش بيمى كه تو را از رحمتش نااميد نگرداند.💠 ♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص81♦️ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 💠 حکایت "رابعه و بهار" ؛ به روایت شیخ عطار نیشابوری ♦️نقل است که رابعه ، وقت بهار در خانه اي رفت و بيرون نيامد خادمه گفت: " ای سيده ! بيرون آی تا آثار صنع بيني " رابعه گفت: " تو باري درآي تا صانع بيني" « شغلني مشاهدة الصانع عن مطالعة الصنع» (مشاهده خالق مرا از بررسی مخلوقات او منصرف کرده است) .(تذکره الاولیاء شیخ عطار نیشابوری)♦️ 🎨 دیتیلی از یک نگاره زیبا از نسخه هفت اورنگ جامی، منسوب به عبدالعزیز ، مکتب مشهد @tabrizschoolofpersianpainting 📌رابعه عدویه او را می‌توان از نامدارترین زنان جهان اسلام در سده دوم هجری دانست که نامش با شعر و عشق و عرفان گره خورده و الهام بخش بسیاری از عارفان و صوفیانی است که پس از وی به جهان آمده و از میراث او بهره جسته اند. رابعه در مناجاتی با خداوند جهان چنین گفته است: ای خدای من، اگر تو را از هراس آتش پرستش نمودم، مرا بدان بسوزان و اگر به طمع بهشت تو را پرستش کردم، مرا از آن محروم گردان و اگر تو را برای خودت پرستش کردم، مرا از مشاهده وَجهت (دست یابی به معرفت و شناختی بسیار و شوقی فراوان نسبت به خداوند؛ آنسان که عارف او را می بیند) محروم مکن. (رابعة العدویة فی محراب الحب الالهی، ص ۶۰). این مناجات وی، برگرفته از آموزه های بامیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) است که فرمودند: «پروردگارا، تو را از ترسِ آتشت و از روی شوق به بهشتت پرستش نکردم؛ بلکه تو را سزاوار عبادت یافتم و پرستیدم». (عوالئ اللئالی، ج۲ ص ۱۱). احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 ✅بخش‌هایی از خطبه 113 ✨✨قدْ غَابَ عَنْ قُلُوبِكُمْ ذِكْرُ الْآجَالِ وَ حَضَرَتْكُمْ كَوَاذِبُ الْآمَالِ فَصَارَتِ الدُّنْيَا أَمْلَكَ بِكُمْ مِنَ الْآخِرَةِ وَ الْعَاجِلَةُ أَذْهَبَ بِكُمْ مِنَ الْآجِلَةِ.... قَدْ تَصَافَيْتُمْ عَلَى رَفْضِ الْآجِلِ وَ حُبِّ الْعَاجِلِ وَ صَارَ دِينُ أَحَدِكُمْ لُعْقَةً عَلَى لِسَانِهِ صَنِيعَ مَنْ قَدْ فَرَغَ مِنْ عَمَلِهِ وَ أَحْرَزَ [رِضَا] رِضَى سَيِّدِهِ.✨✨ 💠ياد مرگ از دل هاى شما رفته، و آرزوهاى فريبنده جاى آن را گرفته است. و دنيا بيش از آخرت شما را تصاحب كرده و متاع زودرس دنيا بيش از متاع جاويدان آخرت در شما نفوذ كرده است و دنيا زدگى قيامت را از يادتان برده است ... در بى اعتنايى به آخرت و دوستى دنيا يك دل شده ايد، و هر يك از شما دين را تنها بر سر زبان مى آوريد، و از اين كار خشنوديد همانند كارگرى كه كارش را به پايان رسانده و خشنودى مولاى خود را فراهم كرده است.💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 ✨✨ومَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ ﴿٣٨﴾ مَا خَلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ﴿٣٩﴾ إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ مِيقَاتُهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿٤٠﴾ يَوْمَ لَا يُغْنِي مَوْلًى عَنْ مَوْلًى شَيْئًا وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿٤١﴾ إِلَّا مَنْ رَحِمَ اللَّهُ ۚ إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ﴿٤٢﴾✨✨ 💠و ما آسمان ها و زمین و آنچه را میان آن دو است، به بازی نیافریده ایم؛ (38) ما آن دو را جز به درستی و راستی به وجود نیاورده ایم، ولی بیشترشان [به حقایق] معرفت و آگاهی ندارند.(39) بی تردید روز جدایی [حق از باطل، مؤمن از کافر و پاک از ناپاک] وعده گاه همه آنهاست؛ (40) همان روزی که هیچ دوستی چیزی از عذاب را از دوستش دفع نمی کند، و چون [آلوده به شرک و کفرند] یاری نمی شوند؛ (41) مگر کسی که خدا او را مورد رحمت قرار داده است؛ زیرا او توانای شکست ناپذیر و مهربان است (42)💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 یکشنبه 11 شهریور ۱۴۰۳ الاحد 27 صفر ۱۴۴۶ ✔️روز صنعت چاپ ‌✨✨امام علی عليه السلام : إنَّ تَقوَى اللّه ِ دَواءُ داءِ قُلوبِكُم ··· و طَهُورُ دَنَسِ أنفُسِكُم .[نهج البلاغة : الخطبة 198 .]✨✨ 💠امیرالمومنین على عليه السلام : همانا تقواى الهى، داروى بيمارى دلهاى شماست ··· و پاك كننده آلايش جانهايتان .💠 ✍ تبیین: بیماری که فرمودند بیماری گناهکاری است و اینکه فرمودند تقوا داروی آن بیماریست یعنی با حس رعایت نسبت به خداوند متعال انسان از گناه جدا می شود و با آمدن حالت تقوا انسان از گناهان جدا می شود. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 احادیث کتاب شماره 109 ✨✨۱۳- باب وجوب جمع بين خوف و رجا و عمل كردن براى آنچه كه به آن اميد يا از آن بيم دارد✨✨ 💠 110- امير المؤمنين عليه السّلام در خطبه‏‌ا‌ى فرمودند: كسى به گمان خود ادّعا دارد كه به خداوند اميد دارد، سوگند به خداى بزرگ كه دروغ مى‏‌گويد. او را چه شده كه اميدوارى‏‌اش در عملش آشكار نيست؟! هر اميد دارنده‏‌اى اثر اميدش در عملش پيداست مگر اميدى كه مردم به خداى تعالى دارند كه اين اميد داراى عيب و ناخالص است، و هر ترسى [اثرش‏] مسلّم و ثابت است مگر ترس از خدا كه اين ترس [در بيشتر مردم‏] ناقص و بيمار است، در كار بزرگ [آخرت‏] به خدا اميد دارد و در كار كوچك [دنيا] به بندگان خدا اميدوار است، پس با بنده خدا به گونه‏‌اى رفتار مى‏‌كند كه با خداوند چنين رفتارى ندارد، پس چگونه است شأن خداوند جلّ ثنائه‏ كه در حقّ او نسبت به آنچه كه با بندگان رفتار مى‏شود كوتاهى مى‏گردد؟ آيا مى‏ترسى كه در اميدواريت به خدا دروغگو باشى يا اينكه او را شايسته اميدوارى نمى‏‌بينى؟ همچنين اگر از بنده‏‌اى بترسد چنان از او مى‏‌ترسد كه از پروردگارش به اين اندازه نمى‏‌ترسد. پس ترس از بندگان را نقد و ترس از آفريننده‏‌اش را به منزله وامى كه اميد برگشت آن نيست و وعده‏اى كه به آن عمل نشود مى‌‏پندارد.💠 ♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص81♦️ ✍️تبیین: یعنی باید در همین کارهای عادی و روزمره و دنیوی به خدا امید داشته باشیم یا از انجام برخی از همین امور نگران باشیم و این گونه امید و خوف اخروی ما واقعی است.✍️ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 ✨✨قال رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : كَفى بالمَرءِ مِن الكَذِبِ أن يُحَدِّثَ بكُلِّ ما سَمِعَ .[كنز العمّال : 8208.]✨✨ 💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : براى دروغ گويى آدمى همين بس كه هر چه مى شنود بازگو كند.💠 ✍️ تبیین: در حدیث دیگری امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: آگاه باشید که میان حق و باطل چهار انگشت فاصله است! از امام علی (علیه‌السّلام) معنی این گفته سوال شد، حضرت (علیه‌السّلام) انگشتانش را کنار هم گذاشت و بین گوش و چشم خود قرار داد، سپس فرمود: باطل آن است که بگویی شنیدم، و حق آن است که بگویی دیدم.» در حدیث بالایی نیز دروغگو خواندن فردی که هر شنیده‌ای را نقل می‌ کند از این باب است که در بسیاری از موارد شنیده ها یا واقعیت ندارد یا کاملا با واقعیت منطبق نیست و فرد راستگو سعی دارد با بررسی کامل، و دقت، اصل ماجرا را نقل نماید. ✍️ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 ✅بخش‌هایی از خطبه 114 ✨✨و مِنْ عِبَرِهَا أَنَّ الْمَرْءَ يُشْرِفُ عَلَى أَمَلِهِ فَيَقْتَطِعُهُ حُضُورُ أَجَلِهِ فَلَا أَمَلٌ يُدْرَكُ وَ لَا مُؤَمَّلٌ يُتْرَكُ.✨✨ 💠و نشانه عبرت انگيز بودن دنيا، آن كه، آدمى پس از تلاش و انتظار تا مى رود به آرزوهايش برسد، ناگهان مرگ او فرا رسيده، اميدش را قطع مى كند، نه به آرزو رسيده، و نه آنچه را آرزو داشته باقى مى ماند.💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 ✨✨كتاب (جمال آفتاب و آفتاب هر نظر)✨✨ 📌با سلام به همراهان گرامی به اطلاع می رساند به امید خدا از این پس به صورت هفتگی خوانش بخش هایی از کتاب جمال آفتاب که شرحی عرفانی بر غزل های حافظ شیرازی به قلم آیت الحق مرحوم علی سعادت پرور (پهلوانی تهرانی) است، ارسال خواهد شد. 💠در ابتدا سه بخش از مقدمه کتاب در مورد مولف، کتاب و حافظ ارسال می شود.💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 ✨✨ويژگى‏هاى كتاب (جمال آفتاب و آفتاب هر نظر)✨✨ 💠كتاب گران سنگ «جمال آفتاب و آفتاب هر نظر» ويژگى‏هاى بالایی را در بردارد؛ زيرا از يك سو مؤلّف محترم و دانشمند اين كتاب، (مرحوم آیت الله سعادت پرور) خود از شاگردان برجسته و قديمى استاد علّامه سيد محمد حسين طباطبايى قدس سره است، و چنانكه خود در مقدّمه كتاب اشاره مى كند، در طول سى سال ملازمت با استاد استفاده‏ هاى سلوكى و عملى فراوان از مرحوم علّامه (كه خود آن جناب نيز از استاد بزرگوارش مرحوم آيت اللَّه سيد على قاضى طباطبايى قدس سره كسب فيض نموده است) برده، و در راه وصول به مدارج علمى و عملى همراه صادق آن جناب بوده است، و در اين راه طىّ جلساتى كه به تنهايى، يا با رفقاى هم فكر در محضر علّامه طباطبايى قدس سره برگزار مى ‏شد، نكات مشكل توحيدى و اخلاقى آيات، روايات، ادعيه، خطبه ها و زيارت نامه ها و نيز كلمات پيچيده عارفان بزرگ، طرح مى شده و ايشان نيز توضيحاتى مى ‏فرموده ‏اند. 💠در اين جلسات، پاره اى از اشعار مشكل خواجه حافظ شيرازى براى استفاده حالى رفقا خوانده مى شده، و سپس مرحوم علّامه بياناتى پيرامون آن مى ‏فرموده ‏اند، كه مجموع آنها نزديك به 200 غزل رسيده است. 💠افزون بر اين براى شرح ديوان حافظ علاوه بر بضاعت علمى و ادبى و آگاهى از اصطلاحات اين فن، شارح بايد خود اهل عمل باشد و حال و هواى هر غزل را با ديده دل دريابد و آن گاه به شرح بپردازد. گذشته از اين، نويسنده بزرگوار در اين كتاب در معناى هر بيت از ابيات ديگر خواجه كمك گرفته است، و چنانكه خود مى فرمودند: ♦️«هنگام شرح هر غزل ابتدا معانى لغات و اصطلاحات آن را استخراج مى نمودم و سپس براى فهم معنا و ارتباط آن با ساير ابيات، يك غزل را مكرّر اندر مكرّر با خود زمزمه مى كردم و آن را به ساير غزليات عرضه مى نمودم، و مدتها و گاه در موارد مشكل تا چند شبانه روز در اطراف آن فكر مى كردم و در پى يافتن معنا و سياق بيت و حال روحى حافظ در ضمن سرودن هر بيت، و ارتباط آن با ساير ابيات يك غزل بودم، و البته در اين راستا امدادهاى غيبى و عنايات حضرت حق گاه و بى‏ گاه شامل حالم بود، تا توانستم اين شرح را به پايان ببرم، والحمد للَّه.»♦️ 💠انسجام اين شرح در معناى اشعار حافظ و بهره گيرى از روش تفسير موضوعىِ حافظ به حافظ، كه رشحاتى از آن در ذيل معناى هر يك از ابيات آمده است، نشان‏ دهنده تحقيق گسترده اين دو بزرگوار در اشعار حافظ دارد، به گونه اى كه كلّ ديوان يك روش منسجم و به هم تنيده از مفاهيم را ارايه مى دهد. 📌بنابراين، اين روش تفسير اشعار حافظ، داراى سه امتياز است: ❄️1. انسجام كلّ ديوان و تبيين متشابهات با استفاده از محكمات. ❄️2. انسجام هر غزل با استفاده از روش گذشته، و نيز از راه انس با غزليّات و تشخيص اينكه هر غزل در چه موقعيّتى و در چه حالى (وصال يا فراق، و يا براى اظهار اشتياق به وصال، در گله مندى از محبوب و در واقع شكايت از موانع وصال، و يا درخواست موجبات وصال و ...) سروده شده است، و يا احياناً در وسط غزل چگونه حال سراينده متفاوت مى شود و لذا سخن تغيير مى كند، و ديگر موارد كه همه نشان دهنده عدم پريشان گويى شاعر است؛ و اين پريشان گويى ظاهرى به خاطر تغيير حالات روحى بوده و از هزاران سخن به ظاهر منطقى بيشتر ارزش دارد!. ❄️3. استشهاد به ابيات ديگر حافظ در تغيير بسيارى از ابيات. البته اين كار نه با استفاده از واژه‏ هاى مشترك بلكه با بهره گيرى از معانى و مفاهيم اشعار صورت گرفته است. ❄️4. برجستگى ديگر اين شرح آن است كه معمولًا در شرح مبانى عرفانى از كلمات اساتيد و مشايخ عرفان اسلامى- نظير محيى الدين ابن عربى، صدرالدين قونوى، ابن فارض مصرى، مولى عبد الرزاق كاشانى، قيصرى، ملّاى رومى، و ديگران- كمك گرفته شده، هرچند برخى چنين تصور مى كنند كه ريشه عرفان اسلامى به اين افراد باز مى گردد، و حال آنكه اگر ريشه عرفان و موضوع و غايت آن توحيد است، و اصل توحيد، روح و جوهره همه اديان الهى است، بايد سرچشمه‏هاى عرفان را در اديان توحيدى جستجو كرد. ا و حقّ اين است كه مكتب‏ تشيع كه به پيروى از اهل بيت عليهم السلام و در رأس آنان حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام مفتخر است، در راه وصول به حقايق لطيف توحيدى از درياى بيكران سخنان، ادعيه، زيارات و خطبه‏ هاى آن بزرگان برخوردار است، درياى بى‏ پايانى كه هر آنچه از معارف توحيد و گوهرهاى گرانبهاى حقايق بخواهيم، در آن مى توان يافت، تا چه كسى اهليّت غوص در آن را داشته باشد. جمال آفتاب، مقدمه، ص: 25 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
هدایت شده از صراط مستقیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🖤 بزرگترین غم‌ها بر دل امیرالمومنین علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها صلی‌ الله علیه و آله و سلم ✍کانال نشر بیانات استاد تحریری ╔═════┈┅ 🏴 ┅┈════╗ ⚫️ @seratemostaghim_ir ╚═══════════
🛑 دوشنبه12 شهریور ۱۴۰۳ الخمیس 28صفر ۱۴۴۶ ✔️سالروز شهادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 11ق ✔️شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام 50ق ✔️سالروز شهادت رئیسعلی دلواری 1294ش ✔️روز مبارزه با استعمار انگلیس ‌ ✨✨...وَاتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيءٍ عَليمٌ✨✨ 💠... از الله پروا بدارید و الله (نفع و ضررتان را) به شما آموزش می دهد و الله، به هر چیزی داناست💠 ♦️البقره(بخش پایانی آيه: 282) صفحه : 48 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 احادیث کتاب شماره 109 ✨✨14- باب وجوب ترس از خدا ✨✨ 💠111- حمزة بن حمران گويد: از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مى‏فرمود: بخشى از خطبه‏هاى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله كه حفظ شده است اين است كه حضرت فرمود: اى مردم! همانا براى شما نشانه‏هايى است پس از آن نشانه‏ها با خبر شويد و همانا براى شما نهايت و پايانى است پس آنجا باز ايستيد (يا پس آن نهايت را بشناسيد و از آن آگاه باشيد)، آگاه باشيد كه مؤمن بين دو ترس عمل مى‏كند: يكى بين زمانى كه سپرى شده است و او نمى‏داند كه خداوند در باره زمان گذشته با او چه مى‏كند و ديگرى بين زمانى كه باقى مانده است و او نمى‏داند كه خداوند چه حكمى در آن روا مى‏دارد پس بايد بنده مؤمن از نفس خود براى خود و از دنياى خود براى آخرتش [توشه‏] گيرد و در جوانى پيش از پيرى و در زندگانى پيش از مرگ [زاد و توشه فراهم كند]. پس سوگند به آن كسى كه جان محمّد صلّى اللَّه عليه و آله در دست اوست بعد از اين دنيا بازگشتنى نيست و خانه‏اى جز بهشت يا دوزخ پس از اين وجود ندارد.💠 ♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص81♦️ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
⚫️ ✨✨رحلت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله✨✨ بخشی از زیارت وفات ایشان ♦️فَما اَعْظَمَ الْمُصيبَةَ بِكَ حيَْثُ انْقَطَعَ عَنّا الْوَحْيُ، وَحَيْثُ فَقَدْناكَ فَاِنّا للهِِ وَاِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ، ♦️ ✍ در این زیارت اشاره گردیده که دو مصیبت بزرگ در این روز رخ داده است؛ اول رحلت پیامبر مهربانی ها که رحمت العالمین بود و دوم قطع شدن جریان وحی از روی زمین و برای همیشه. با رحلت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله جریان نبوت به پایان رسید و اتصال زمین با آسمان از طریق وحی به پایان رسید.✍ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat