eitaa logo
درنــگـی بر فرهنگ
602 دنبال‌کننده
457 عکس
88 ویدیو
6 فایل
هوالجمیل ✅شرح آیات و احادیث ✅نکات اخلاقی ✅نقدونظر فرهنگی ✅آثار هنری و خوشنویسی نوشتارهای احسان پورنعمان، دکترای علوم قرآن و حدیث، استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب. مدیر هنری، خوشنویس، مدرس انجمن خوشنویسان ایران، طراح نقوش. @Ehsanpurnoman
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 الجمعه 16 ربیع‌الاول 1446 جمعه 30 شهریور 1403 ☑️ در چنین روزی پس از ورود پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله به مدینه، اولین نمازجمعه اسلامی به امامت ایشان در مسجد قبیله بنی سالم برگزار گردید.السیرة النبویة، ج 1، ص 494 ☑️ روز وقف ♦️ خیر و شر در زندگی ♦️ ✨✨كُتِبَ عَلَيكُمُ القِتالُ وَهُوَ كُرهٌ لَكُم وَعَسى أَن تَكرَهوا شَيئًا وَهُوَ خَيرٌ لَكُم وَعَسى أَن تُحِبّوا شَيئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُم وَاللَّهُ يَعلَمُ وَأَنتُم لا تَعلَمونَ✨✨ 💠جنگ (و جهاد) در راه الله بر شما فرض شده است؛ هرچند برایتان ناگوار می باشد.چه بسا چیزی را ناگوار بدانید، ولی برایتان خوب باشد؛ و چه بسا چیزی را دوست بدارید، ولی برایتان بد باشد.الله می داند و شما نمی دانید💠 البقره(آيه: 216) احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 احادیث کتاب شماره 131 ✨✨15- باب استحباب زياد گريستن از خوف خدا✨✨ 💠131- امام صادق عليه السّلام از پدر بزرگوارش روايت كند كه فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: خوشا به حال چهره‏اى كه خداوند به او نظر دارد، آن چهره‏اى كه بر گناهى كه هيچ كس جز خدا بر آن اطلاعى ندارد از خوف خدا مى‏گريد.💠 ♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص89♦️ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🖌 عکسی که استاد حسن روح الامین، هنرمند طراح و نقاش آئینی از خاطرات دوران کودکی و نوجوانی خود منتشر کرده‌است. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
درنــگـی بر فرهنگ
🖌 #نقاشی #آموزش #تربیت عکسی که استاد حسن روح الامین، هنرمند طراح و نقاش آئینی از خاطرات دوران کودکی
🖌 ✨نوشته استاد حسن روح الامین در مورد خاطرات دوران کودکی و نوجوانی خویش✨ 🔴 غافل! نوشته حسن روح‌الامین زمستان سال۱۳۷۶ بود، کلاس دوم راهنمایی بودم، در مدرسه‌ای که مدیر به اصطلاح خوش‌فکری داشت که در اواسط سال تحصیلی اومده بودن بر اساس نمره‌ی امتحانات، انضباط و کارنامه‌ی شبانه‌ای هر شب که توسط والدین پر می‌شد (که در اون مثلاً ساعت خواب بعد از ساعت ۹ تخلف محسوب می‌شد) به دانش‌آموز درجه و رتبه می‌دادند. به این صورت که دانش‌آموز عالی و درس‌خون و پسر خوب می‌شد (ساعی) دانش‌آموزی که مستعد بود و محتاج به تلاشی بیش‌تر می‌شد (کوشا) و زباله‌های مدرسه هم می‌شدند (غافل) پس چی شد؟ به‌ترتیب شأنیت: ساعی، کوشا، غافل. پس از تعیین سطح توسط شورای مدرسه شما کارت خودت رو باید به جلوی لباست با سنجاق وصل می‌کردی و اگر جوری قرار می‌گرفت که دیده نمی‌شد تخلف محسوب می‌شد! مثل پلاک ماشین، حالا شما حساب کنید نوجوونی که عرض شونش ۴۵ سانته یک کارت پرس‌شده‌ی مثلا ً ۱۸ سانتی رو روی سینه‌ش که سطح و شأن اجتماعی‌ش رو نشون می‌داد باید نگه می‌داشت. من توی درجه‌بندی توی دسته‌ی (غافل) قرار گرفتم. روزهای اول خیلی باهاش کلنجار رفتم تا دیده نشه، مثلاً پشت کارت غافل کارت دانش‌آموزی‌م رو می‌ذاشتم و می‌چرخوندمش به سمت کارت دانش‌آموزی‌ تا کم‌تر آبروریزی بشه که اینجا هم با برخورد خشن ناظم مواجه می‌شدم که چرا کارتت پیدا نیست ... چند هفته گذشت دیدم نمیشه باید خودم رو از این ذلت نجات بدم با کلی تلاش و زود خوابیدن و چند امتحان نمره بالاتر گرفتن شایسته‌ی درجه‌ی کوشا شده بودم که وقتی رفتم برای تعویض کارت کسی پاسخگو نبود، متوجه شدم که سیاست عوض شده رتبه‌بندی این جوری شده بود؛ به ترتیب از عالی به نازل: (ممتاز) (ساعی) (کوشا) اینجوری عملاً همون غافل محسوب می‌شدم. این خاطرات رو مدت‌ها بود می‌خواستم بگم. یک بار یادمه توی مدرسه دارالفنون، دوستانی از آموزش و پرورش محبت کرده بودند و برای من نکوداشتی گرفته بودند. با لوح کاغذ A4 و از من خواستن که بیام بالا و صحبت کنم. من حوصله نداشتم ولی برای اینکه نگن متکبری، رفتم اونجا و گفتم زمانی که من بچه بودم و به مدرسه می‌رفتم هیچ احساس احترامی دریافت نمی‌کردم. از دم در مدرسه که وارد می‌شدم در سطل اشغال، تخته سیاه، میزها، معلم، دانش‌آموزها، همه و همه بهم با زبون بی‌زبون می‌گفتن خاک بر سرت کنن، ریاضی بلد نیستی، زبانت خوب نیست، دیکته بلد نیستی، اما هیچ وقت کسی نیومد بگه چقدر خوب طراحی می‌کنی حتی معلم هنر! حالا شماها هر چی به من بگید استاد هنرمند فلان و چنان من، همون حرفای بچیگیم رو باور دارم همون خاک بر سرت رو! آدم‌ها در کودکی همان آدم‌های بزرگسالی‌ان با تجربه‌ی کمتر. وقتی در اول دوران حیات من رو به اسمی بخوانی من با همون اسم خودم می‌شناسم. و حالا در سن نزدیک به چهل سالگی وقتی یه نفر تحقیرم می‌کنه و نادیده‌ام می‌گیره برام یادآور دوران نوجوانی و باورهای پایه‌ای هست که توی اون دوران به مغز استخونم رسوخ کرد و به خودم میگم در گوشی راست میگه .‌‌.. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 بخشی از دعای ندبه ✍️تابلوی خوشنویسی خط ثلث که در سال ۱۳۸۵ نوشتم. بخشی از دعای ندبه. این المضطر الذی یجاب اذا دعا این بخش نسبتا طولانی دعای ندبه که هر فقره با واژه (این=کجاست) آغاز می شود زبان حال دلدادگانی شیدا است که در کوی و برزن و کوه و صحرا، همه جا و همه وقت چشم به دیدار یار دارند و ندبه (به معنی نوحه و زاری) زبان حال واقعی آنان است. این صفتی که در روایات به امام زمان (ع) اشاره شده است، ریشه ای قرآنی دارد. در آیه (أَمّن يجيبُ المُضطَرَّ إِذا دَعاهُ-67نمل) یکی از صفات خدا را اجابت دعای درماندگان معرفی می کند و روایات ذیل آیه مصداق اصلی این آیه امام زمان (ع) در بدو ظهور است، و ایشان در مسجدالحرام برای آغاز ظهور دست به دعا بر می دارند و پس ار اذن یافتن آغاز ظهور خویش را اعلام می کنند.✍️ ✨✨ايْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاحِ وَالرِّضا، اَيْنَ الطّالِبُ بِذُحُولِ الاَْنْبِيآءِ وَاَبْنآءِ الاَْنْبِيآءِ، اَيْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكَرْبَلآءَ، اَيْنَ الْمَنْصُورُ عَلي مَنِ اعْتَدي عَلَيْهِ وَافْتَري، اَيْنَ الْمُضْطَرُّ الَّذي يُجابُ اِذا دَعي، اَيْنَ صَدْرُ الْخَلائِقِ ذُوالْبِرِّ وَالتَّقْوي،✨✨ 💠کجاست گردآورنده پراكندگي صلاح و رضا، كجاست خواهنده خون پيامبران و فرزندان پيامبران، كجاست خواهنده خون كشته در كربلا، كجاست آن پيروز شده بر هر كه به او ستم كرد و بهتان زد، كجاست آن مضطّري كه اجابت شود هنگامي كه دعا كند، كجاست سرسلسله مخلوقات،داراي نيكي و تقوا. 💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
🛑 السبت 17 ربیع‌الاول 1446 شنبه 31 شهریور 1403 ❄️ وقایع مهم امروز ✅ولادت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله (53 پیش از هجرت) ✅ ولادت امام صادق علیه‌السلام (83 قمری) ✅ استیلای هولاکو خان مغول بر دمشق (658 قمری) ✅ آغاز جنگ تحمیلی و هفته دفاع مقدس ✨✨امام صادق عليه السلام: مَنِ اسْتَخارَ اللّه َ راضِيا بِما صَنَعَ اللّه ُ لَهُ خارَ اللّه ُ لَهُ حَتْما؛ [كافى، ج 8، ص 241، ح330.]✨✨ 💠هر كس از خدا خير بخواهد و به آنچه خدا خواسته راضى باشد، خداوند حتما براى او خير خواهد خواست.💠 ✍ تبیین: معنای استخاره در فرهنگ دینی طلب خیر خواستن از خداست و معنایی عام تر از عمل استخاره است. در پستی جداگانه تفاوت این دو را بیان می کنم✍ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 احادیث کتاب شماره 132 ✨✨15- باب استحباب زياد گريستن از خوف خدا✨✨ 💠132- رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: هر چشمى در روز قيامت گريان است مگر سه چشم: چشمى كه از خوف خدا بگريد و چشمى كه [از ديدن‏] حرامهاى الهى فرو بسته شود و چشمى كه در راه خدا شب‏زنده‏دارى كند.💠 ♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص89♦️ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 ♦️به مناسبت خجسته زادروز پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله ♦️ ✍️تابلوی خوشنویسی خط ثلث که در سال ۱۳۸۵ نوشتم. ✨✨وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ✨✨ 💠و بی گمان تو اخلاق عظیم و برجسته‌ای داری!💠 القلم(آيه: 4) صفحه : 564 ❄️ یادبودی از آن اخلاق نیکو ✅ حدیثی از پیامبر(ص) آمده است که می فرمایند: داستان من و شما، همانند مردی است که آتشی [برای گرمابخشی و روشنایی] افروخته است… پروانه ها در آن می افتند و او سعی می کند آنها را حفظ کند، من کمربندتان را می گیرم تا در آتش [دوزخ] نیفتید؛ و شما از دستم می گریزید. ✅ اَنَس بن مالک خادم پیامبر (ص) می گوید: 10 سال خدمتش کردم؛ نه هرگز دشنامم داد و نه کتکم زد؛ نه مرا از خود راند و نه به رویم اخم کرد. گاه در کاری که دستور فرموده بود سستی می کردم، سرزنشم نمی کرد و اگر کسی از خاندانش نکوهشم می کرد، می فرمود: رهایش کنید. اگر می توانست انجام می داد. ✅ می فرمود: آدمی با بردباری به مقام انسان روزه داری می رسد که شب ها را به عبادت می گذراند. برشی از کتاب همنام گل‌های بهاری احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 او عاشق ماست ✏️در روایت هست که یوم القیامة که می‌شود حضرت رسول (ص) از خدا مسئلت می‌کند هنگامی که محاسبه امّت‌ها فرا می‌رسد می‌گوید: یا الله! من از تو می‌خواهم که... 🌐 سایت استاد علی صفایی حائری احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
هدایت شده از صراط مستقیم
صلی الله علیه و آله و سلم ⬆️ مقام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ⬆️ 💫 «وَ جِئْنا بِک عَلی هؤُلاءِ شَهیدا» نشان دهنده مرتبه وجودی نبی اکرم است که از یک مقام قرب بسیار بالایی به ذات اقدس الهی برخوردار است که: ✓ خداوند همه اعمال امت‌های گذشته را برای آن حضرت ظهور داده ✓ و آن حضرت احاطه وجودی و شهودی نسبت به اعمال انبیاء گذشته و امت‌هایشان داشته‌اند. صلی الله علیه و آله و سلم ✍کانال نشر بیانات استاد تحریری 💠 صراط مستقیم
1.43M
🛑 توضیحی درباره مقوله استخاره (طلب خیر کردن از خداوند متعال) احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 الأحد 18 ربیع‌الاول 1446 یکشنبه 1 مهر 1403 ☀️ وقایع تاریخی مهم امروز ✅ تولد امام خمینی در خمین (1281ش) ✅قتل "اميركبير" صدراعظم ناصرالدين شاه به دستور پادشاه ‏قاجاريه (1268ق) ✅آغاز ثبت احوال و صدور شناسنامه به تصویب هیأت وزیران (1295ش) ✅ مرگ هولاکو خان مغول (663 ق) ♦️راه رسیدن به خشنودى و آسايش♦️ ✨✨عنه عليه السلام : إنّ أهنَأ الناسِ عَيشا مَن كانَ بما قَسَمَ اللّه ُ لَهُ راضِيا .[غرر الحكم : 3397 .]✨✨ 💠امام على عليه السلام : گواراترين زندگى را كسى دارد كه به آنچه خدا قسمت او كرده خشنود باشد.💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 احادیث کتاب شماره 133 ✨✨15- باب استحباب زياد گريستن از خوف خدا✨✨ 💠133- امام رضا عليه السّلام فرمود: در ضمن راز گويى خداوند با حضرت موسى عليه السّلام چنين آمده است: كسانى كه به من نزديك گشته‏ اند به واسطه هيچ عملى همانند گريستن از خوف من به من نزديك نشده‏ اند و آنان كه طوق بندگى مرا در گردن دارند، به واسطه هيچ عملى همانند باز ايستادن از ارتكاب حرامهاى من مرا بندگى ننموده‏ اند و آنان كه خود را آراسته‏ اند به واسطه هيچ عملى همانند پيشه نمودن زهد و بى‏ رغبتى نسبت به آنچه كه بى‏ نيازى از آن در دنيا مورد اهميّت است، خود را براى من نياراسته ‏اند. حضرت موسى عليه السّلام عرض كرد: اى گرامى‏ ترين گراميان! چه چيزى آنان را در اين راه ثابت قدم و پا بر جا نموده؟ خداوند فرمود: اى موسى! امّا آنان كه به واسطه گريستن از خوف من به من نزديك گشته ‏اند آنان در مرتبه همجوارى با رفيق اعلى (معشوق و دوست برتر) هستند و هيچ كس در اين مقام با آنان شريك نيست و امّا آنان كه به واسطه باز ايستادن از ارتكاب حرامهاى من مرا بندگى نموده‏ اند من در قيامت از آنان شرم دارم كه در مورد اعمالشان كنجكاوى و دقّت به خرج دهم در حالى كه اعمال همه مردمان را به دقّت وارسى خواهم كرد و امّا آنان كه خود را به واسطه بى ‏رغبتى به دنيا برايم آراسته ‏اند تمامى بهشت را براى آنان مباح و روا مى ‏سازم كه در هر جاى بهشت خواستند جاى گيرند.💠 ♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص89♦️ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 ✨✨آشنایی مختصری با خواجه شمسُ الدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظ شیرازی✨✨ ❄️بخش دوم 💠 حافظ در جاى جاى ديوان خود تصريحاً و يا تلويحاً مراد خود از مى و ساقى و ساغر و غيره را بيان داشته. بنابراين، كه براى پى بردن به مقصود خواجه از اين اصطلاحات، بايد به تمام ابياتى كه آن واژه در آنجا به كار رفته رجوع كرد، و با قراين موجود در خود بيت، و يا ابيات قبل و بعد آن در يك غزل، و نيز به طور كلّى با رجوع به غزل‏هاى ديگر، متشابهات را به محكمات ارجاع داد، و در نتيجه يك تفسير علمى و منسجم از هر يك واژه ‏هاى موجود در اشعار حافظ ارايه داد. براى نمونه به برخى تصريحات او درباره «مى» كه يكى از بحث انگيزترين اصطلاحات خواجه است مى پردازيم، كلمه اى كه در يكى از كاربردهايش‏، در زبان او به جلوه اى اشاره مى كند كه محبوب به سالك مى نمايد و او را از دنيا و مافيها رها ساخته و متوجّه خود مى كند. 🔹اى كه دايم به خويش مغرورى! گر تو را عشق نيست، معذورى‏ 🔹گردِ ديوانگانِ عشق مگرد كه به عقل و عقيله مشهورى‏ 🔹مستى عشق نيست در سَرِ تو رو، كه تو مستِ آب انگورى‏ ♦️خمها همه در جوش و خروشند زِ مستى‏ و آن مِى كه در آنجاست، حقيقت نه مجاز است‏ 🔹 به هيچ دَوْر نخواهند يافت هشيارش‏ چنين كه حافظ ما، مستِ باده ازَل است‏ 💠 در زبان عربى نيز مى توان به سروده ‏هاى «عمر بن فارض مصرى» اشاره كرد كه انصافاً از لحاظ ادبى و عرفانى پهلو به پهلوى ديوان حافظ مى زند. او به خصوص در ميميّه معروف خود به طور صريح به بيان مقصود خويش از «شراب» پرداخته و چنين مى سرايد: 🔹 شرِبْنا عَلى‏ ذِكْرِ الْحَبيبِ مُدامَةً سَكَرْنا بِها مِنْ قَبْلِ أَنْ يُخْلَقَ الْكَرْمُ‏ 🔹(معنی: بر ياد محبوب، شرابى سر كشيديم و بدان مست شديم، پيش از آن كه درخت انگور آفريده شود.) تا پايان اين اشعار كه در تفسير معناى «مى» از ديدگان عارفان، بى نظير است. به همين دليل، برخى از بزرگان در كتاب‏هاى مستقلّ به تبيين اين اصطلاحات پرداخته‏ اند، كه از جمله مى توان به «رساله مصطلحات فخرالدين عراقى»، «رساله اصطلاحات مولانا محمّد طبسى»، «رساله مشواق ملّا محسن فيض كاشانى»، «رشف الألحاظ فى كشف الالفاظ الفتى تبريزى» و «قواعد العرفاء و آداب الشعراء نظام الدين تِرينى قندهارى پوشنجى» اشاره كرد. 👈 از چند نكته گذشته نتيجه مى گيريم كسانى اجازه دارند در وادى شرح ابيات خواجه قدم نهند كه علاوه بر ويژگى‏هاى علمى و ادبى و جستجو در سخنان بزرگان قبل و بعد از حافظ، و نيز انس و آشنايى تمام و كمال و احاطه به ديوان خواجه، خود اهل سلوك و عمل باشند و حال و مقام هر سخن و غزل را نه از راه نظر و استدلال، بلكه در آينه عمل و ميدان مشاهده، لمس كرده باشند، و يافته خواجه را در خود يافته و از يافته خويش خبر دهند. و البته چنين طايفه اى در شمار، سخت اندكند. 🔹نه هر كه چهره برافروخت، دلبرى داند نه هر كه آينه سازد، سكندرى داند 🔹 نه هر كه طَرْفِ كُلَه كج نهاد و تند نشست‏ كلاهدارى و آيين سرورى داند 🔹 هزار نكته باريكتر ز مو اينجاست‏ نه هر كه سر بتراشد، قلندرى داند جمال آفتاب، مقدمه، ص: 12(همراه با تلخیص) احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑 الأثنين 19 ربیع‌الاول 1446 دوشنبه 2 مهر 1403 ☀️ وقایع تاریخی مهم امروز ✅ محاصره منزل امام خمینی در نجف اشرف توسط رژیم بعث عراق (1357ش) ✅ رحلت استاد شاعر علی اکبر خوشدل تهرانی (1365) ✅ تعیین اولین هیئت منصفه مطبوعات پس از انقلاب (1370) ✅ درگذشت استاد علی کریمی استاد نقاشی و مینیاتور ایرانی (1376ش) ♦️نیکو صحبت کردن♦️ ✨✨وقُل لِعِبادي يَقولُوا الَّتي هِيَ أَحسَنُ إِنَّ الشَّيطانَ يَنزَغُ بَينَهُم إِنَّ الشَّيطانَ كانَ لِلإِنسانِ عَدُوًّا مُبينًا✨✨ 💠و به بندگانم بگو: سخنی بگویند که بهترین است؛ بی گمان شیطان، در میانشان نزاع و دشمنی می افکند.همانا شیطان، دشمن آشکار انسان است💠 ❄️تفسیر روایی: أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- ِ إِذَا وَسْوَسَ الشَّیْطَانُ إِلَی أَحَدِکُمْ فَلْیَتَعَوَّذْ بِاللَّهِ وَ لْیَقُلْ آمَنْتُ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ مُخْلِصاً لَهُ الدِّین. امام علی ( هرگاه کسی از شما به وسوسه شیطان دچار شد به خدا پناه برد و بگوید: به خدا و رسول او ایمان آوردم و دین را برای او خالص گردانیدم. ❄️ الاسراء(آيه: 53) صفحه : 287 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 احادیث کتاب شماره 134 ✨✨15- باب استحباب زياد گريستن از خوف خدا✨✨ 💠134- امام صادق عليه السّلام فرمود: به درستى كه [گاه باشد] بين آدمى و بهشت به خاطر گناهان زيادش فاصله‏اى بيش از فاصله زمين تا عرش باشد پس چنين كسى را چاره‏اى نيست جز اينكه از خوف خداى عزّ و جلّ بگريد و بر گناهان خويش اشك ندامت بريزد تا فاصله او و بهشت نزديكتر از فاصله پلك چشم تا مردمك چشم شود.💠 ♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص89♦️ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 ♦️به مناسبت فاجعه معدن طبس♦️ 💠ترسیمی زیبا از موسی عصمتی از زندگی پدرش به عنوان یک کارگر معدن در برنامه سرزمین شعر💠 پدرم را خدا بیامرزد ، مردِ سنگ و زغال و آهن بود سالهای دراز عمرش را ، کارگر بود ، اهل معدن بود از میان زغال ها در کوه، عصر ها رو سفید بر می‌گشت سربلند از نبرد با صخره، او که خود قله ای فروتن بود پا به پای زغال ها می‌سوخت !سرخ می شد، دوباره کُک می‌شد کوره‌ای بود شعله‌ور در خود‌ ،کوره‌ای که همیشه روشن بود بارهایی که نانش آجر شد ، از زمین و زمان گلایه نکرد دردهایش،یکی دوتا که نبود! دردهایش هزار خرمن بود از دل کوه های پابرجا ، از درون مخوف تونل ها هفت خوان را گذشت و نان آورد ، پدرم که خودش تهمتن بود پدرم مثل واگنی خسته ، از سرازیر ریل خارج شد بی خبر رفت او که چندی بود، در هوای غریب رفتن بود مردِ دشت و پرنده و باران، مردِ آوازهای کوهستان پدرم را خدا بیامرزد ، کارگر بود ،اهل معدن بود "موسی عصمتی" احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 ♦️نقش حضور قلب در پذيرش نماز♦️ ✨✨الإمامُ عليٌّ عليه السلام : لا يَقُومَنَّ أحَدُكُم في الصَّلاةِ مُتَكاسِلاً و لا ناعِسا، و لا يُفَكِّرَنَّ في نفسِهِ فإنّهُ بينَ يَدَي رَبِّهِ عَزَّ و جلَّ، و إنّما لِلعَبدِ مِن صلاتِهِ ما أقبَلَ علَيهِ مِنها بقَلبِهِ .[الخصال : 613/10 .]✨✨ 💠امام على عليه السلام : هيچ يك از شما با كسالت و خواب آلودگى به نماز نايستد و به خودش نيز فكر نكند ؛ زيرا در پيشگاه پروردگارِ عزّ و جلّ خويش قرار دارد . بنده را همان مقدار از نمازش نصيب است كه با توجّهِ قلبى او همراه باشد .💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 احادیث کتاب شماره 135 ✨✨15- باب استحباب زياد گريستن از خوف خدا✨✨ 💠135- امام صادق عليه السّلام فرمود: هيچ چيزى نيست جز اينكه پيمانه و وزنى دارد مگر اشكها زيرا يك قطره اشك درياهايى از آتش را خاموش مى‏ كند پس هر گاه چشم پر آب شد و در اشك خود غرق گشت چنين چهره‏ اى را كدورت و تيرگى فرا نمى‏ گيرد و هر گاه اشك آن جارى شود خداوند آن ديده را بر آتش حرام مى ‏گرداند و اگر در بين يك امّت يك نفر [با اخلاص و از خوف خدا] بگريد آن امّت همگى مورد رحمت الهى واقع مى ‏شوند. 💠 ♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص89♦️ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 الثلاثاء 20 ربیع‌الاول 1446 سه شنبه 3 مهر 1403 ☀️ وقایع تاریخی مهم امروز ✅ بازگشت امیر المومنین امام علی علیه السلام از صفین (20 ربیع الأول سال 37 قمری) ✅ رحلت فقیه بزرگ آیت الله میرزا ابوالقاسم قمی کبیر (1313ش) ✅ رحلت شاعر معاصر استاد غمام همدانی (1321ش) ✅ قتل منتصر آخرین فرمانروای سلسله سامانی (395ق) ♦️حق زبان و نیکو صحبت کردن♦️ ✨✨الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : حَقُّ اللِّسانِ إكرامُهُ عَنِ الخَنا .[الخَنا بالتحريك : الفُحش في القول . (النهاية : 2/86).]، و تَعويدُهُ الخَيرَ ، و تَركُ الفُضولِ التي لا فائدَةَ لَها ، و البِرُّ بالنّاسِ ، و حُسنُ القَولِ فيهِم .[بحار الأنوار : 71/286/41.]✨✨ 💠امام زين العابدين عليه السلام : حقّ زبان، منزّه داشتن آن از زشت گويى است و عادت دادنش به خوبى و فرو گذاشتن زياده گويى هاى بيهوده و نيكى به مردم و خوب گفتن درباره آنان.💠 الاسراء(آيه: 53) صفحه : 287 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 ♦️اشکال طمع♦️ ✨✨ا امیرالمؤمنین (علیه السلام): ذلّ المرء فی الطّمع.✨✨ 💠طمع؛ آدمی را خوار می‌سازد. نثر اللآلی / ترجمه شیخی ; ج ۱ ص ۶۹💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat