اصحاب سیدالشهدا(ع) / ۶
🔰 انس بن حارث؛ مظهر ایمان به غیب
🔷 حجتالاسلام سجاد جمشیدی، پژوهشگر #موسسه_کلامی_احیاء_همدان با بیان اینکه ایمان به وعده حجت خداوند، از ویژگیهای بارز اصحاب امام حسین(ع) بود، گفت: پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) به قیام حسینی در سرزمین کربلا اشاره میکنند و این مطلب از جمله اخبار غیبی بود که در سالهای بعد به وقوع پیوست و انس با باور به این مطلب مظهر ایمان به غیب است که در اوایل سوره بقره جزء صفات متقین برشمرده شده است.
تفصیل مطلب در 👇
http://iqna.ir/fa/news/4227982
@iqnanews96
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
1_1675511623.pdf
239.5K
⚫️ هدیه ویژه به زائران اربعین
🏴 نکات طبی برای پیادهروی اربعین
◾️التماس دعا
#اربعین
🌐#معارف_اعتقادی 🔻
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
✍ گروه پرسمان در روبیکا👇🌸
https://rubika.ir/joing/GGBCCHIE0SJGITWEEEQZWFJNQLHPHWCC
راهنمای دریافت وام طرح ملی قرض تشرف
تسهیلات قرض الحسنه 50 میلیون ریالی تشرف به کربلای معلا در اربعین حسینی (بدون کارمزد)
لینک ثبت نام و دریافت تسهیلات :
🌐 https://tasharrof.sqesra.ir/loan
——————————————————
کتاب فوق تالیف استاد جعفر انواری همدانی عضوهیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) است که همه شبهات قرآنی عصمت پیامبران را پاسخ داده است.
#معارف_اعتقادی 👇🌸
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🔹رسوخ افکار انحرافی ادیان هند در بین مذهبی ها
این کتاب یک کتابی مختصر درباره دین #هندو می باشد که می توانید مطالعه کنید . نکته تاسف باری که در همان چند خط اول پیشگفتار نویسنده مشاهده می شود ، واژه های یوگا و تناسخ و کارما می باشد.
تناسخ یعنی روح انسان بعد مرگ وارد بدن فرد یا حیوان یا گیاه دیگری می شود و اصلا برزخ و قیامت وجود ندارد!!
متاسفانه در رمان های پائولو کوئیلو و افرادی مشابه او، این مورد زیاد یافت میشود و در ذهن جوانان ما رسوخ کرده
یوگا هم نه ورزش است ، نه آرامش روح !
بلکه یک عرفان دینی هندی است که متاسفانه حتی مذهبی های ما سراغش رفته اند !
کارما هم چندسالی هست در زبان خیلی ها جا افتاده و حتی در برخی سریالهای نمایش خانگی هم زیاد شنیده می شود. مثلا همان برگشت نتیجه اعمال به خود شخص. البته در اسلام هم گفته شده نتایج اعمال در همین دنیا هم هست ،اما این به خاطر نیروی کارما نیست !!!
#معارف_اعتقادی 👇🌸
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
mazaheri-velayat.mp3
26.26M
▫️درس اخلاق با موضوع "ولایت و امام شناسی ضروری ترین نیاز ماست"
🎙آیتالله مظاهری
#معارف_اعتقادی 👇🌸
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🌼بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ🌼
✍امام على عليه السلام: عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند
📚غررالحكم حدیث3080
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
حجتالاسلام علی الوندی
پژوهشگر #موسسه_کلامی_احیاء_همدان در مصاحبه با خبرگزاری ایکنا دررابطه با تفسیر زیارت عاشورا بیان کرد: زیارت عاشورا، جریانی هویتساز برای هیئتهای مذهبی از جنس تراز انقلاب اسلامی است.
تفصیل مطلب در👇👇
http://iqna.ir/fa/news/4228319
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🚩غزه اینک بوی عاشورا گرفت
یک خبر در آن چنین غوغا گرفت
🚩رهبرش مهمان ایران بود و رفت
با شهادت غم چنین دلها گرفت
🚩بعد داغ سخت ابراهیم ما
داغ اسماعیل هم دنیا گرفت
🚩کل اسرائیل ننگ است و فریب
ناگهان فرماندهی از ما گرفت
🚩انتقامی سخت دارد این یهود
وعده ی خیبر بر او آقا گرفت
🚩قدس اینک منتظر بر موشک است
محو اسرائیل از اینجا شکل گرفت
🚩حاج قاسم با هنیه با هم اند
چون شهادت جلوه ای زیبا گرفت
🚩غزه باشد منتظر سوی ظهور
یک مجوز بهر آن مولا گرفت
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیررضا امروز اومده بود برای تشییع
روبروی دانشگاه تهران همصحبت شدیم
#مرگ بر اسرائیل #مرگ بر آمریکا
┄┅══✧❁🇮🇷❁✧══┅┄
#معارف_اعتقادی 👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🌼بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ🌼
✍ امام باقرعلیه السلام: مذاهب گوناگون، شما را از راه بدر نبرد؛ به خدا قسم، شيعه ما نيست، مگر كسى كه از خداوند عزّ و جلّ اطاعت كند.
📚الکافي ج2 ص73
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
سومین دوره #حسینیه_اندیشه [معرفت افزایی از عاشورا تا اربعین]
☘کارکردهای امروزین عاشورا☘
با ارائه استاد حجت الاسلام والمسلمین مصطفی سلیمانیان
🔺یکشنبه 14 مرداد، ساعت ۹:۳۰
🔺سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان رزن
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان #اداره_کل_کتابخانههای_عمومی_استان
🔻شیخفضلالله نوری و مشروطۀ سکولار-۱
(به روایت آیتالله بهجت)
۱. شیخفضلالله نوری و سیّدمحمّدکاظم یزدی، تمام آنچه را که در جریان مشروطه واقع شد، «پیشگویی» کرده بودند؛ زیرا میدانستند اگر جریان مشروطه از طرف «سفارت انگلیس» تأیید شود، این مشروطه، «مشروعه» نخواهد بود(در محضر بهجت، ج٣، ص۴٠).
۲. سیّدمحمّدکاظم یزدی و شیخفضلالله نوری، «دوربین» و «آیندهنگر» بودند و میگفتند مشروطه، کلِمَةُ حَق یرادُ بِهَا باطِلٌ؛ سخن حقّی است، ولی باطل از آن اراده شده است. ولی دیگران، «آخر مطلب» را از «اوّل کار» نمیدیدند. بساط زر و زور مشروطه، فقط برای این بود که ایران از «حلقوم روسیه» به «حلقوم انگلیس» سرازیر شود، که شد، به همان ملاک هم «آمریکا» از دست «انگلیس» گرفت(در محضر بهجت، ج٣، ص٣٧).
۳. شیخفضلالله نوری در اوّل با مشروطه موافق بود، ولی بعد دید مشروطه از «سفارتخانۀ انگلیس» تأیید میشود؛ لذا از همان لحظه برگشت و مخالف شد و گفت مشروطه باید «مشروعه» باشد(در محضر بهجت، ج۲، ص١٩۶).
۴. شیخفضلالله نوری میفرمود مشروطه، «مقدّمۀ کشف حجاب» است و کشف حجاب از «لوازم مشروطیّت» است. همچنین مشروطه، «مقدّمۀ مبارزه با روحانیون» است. ولی طرفداران مشروطه میگفتند آیا میشود مجلس شورا و مشروطه را که خود آخوندها تأسیس کردهاند، آخوندها را از بین ببرد؟! ولی چنان شد که شیخفضلالله نوری میفرمود؛ یعنی بعد از مدّتی دستور دادند که نمایندگان مجلس، حتّی بهبهانی باید عمامهها را از سر بردارند(در محضر بهجت، ج۲، ص۲۶۱).
۵. شیخفضلالله نوری که از مخالفین مشروطه بود، از پیش خبر میداد که «کشف حجاب» از «لوازم مشروطه» است. آن مرحوم میدید که مقرّرات مشروطه، «بهظاهر اسلامی» است، ولی از مصادر «لاابالی» و بلکه «بیدین» (سفارت انگلیس) سرچشمه میگیرد و تأیید میشود. لذا به مشروطهخواهان گفته بود مرا میکشند و شما را هم میکشند. در نهایت نیز چنین شد، سیّدعبدالله بهبهانی را که طرفدار مشروطه بود، بدتر از شیخفضلالله نوری از بین بردند و تیرباران کردند(در محضر بهجت، ج۲، ص۱۸۹).
۶. وقتی شیخ فضلالله نوری فهمید که تأیید مشروطه، صحیح نیست ـ چون دید از طرف «سفارت انگلیس»، تأیید و پشتیبانی میشود و «کسان دیگری غیر از علما و متدیّنین» و به تعبیر ایشان «پاچهورمالیدهها»، از مشروطه حمایت میکنند ـ از مشروطهخواهی دست کشید و فرمود مشروطه، باید مشروعه باشد. مشروطهخواهان با «شایعهپراکنی» وانمود کردند که ایشان موافق مشروطه است، ولی استبدادیها با «رشوه» او را خریدهاند. چگونه ممکن و متصوّر است که انسان بهخاطر «رشوه»، حاضر شود به دار آویخته شود؟! سرانجام، شیخفضلالله نوری را با آن عظمتش در علم و عمل، به دار آویختند و کشتند؛ زیرا میترسیدند قیام مشروطهخواهی را به عقب بیندازد و یا حداقل در دیگران، شک و تردید ایجاد کند. آری، آنها «نوکرهای مطیع» میخواستند، نه آقا بالاسر و مُطاع(در محضر بهجت، ج۲، ص٣۷۲).
۷. اینهمه «بلاها» که بر سر ما میآید، با دست «خودمان» به وجود آمده است و علّت و سببش، خود ما هستیم. اینهمه بلاها که از زمان مشروطه تا به حال بر ما و ملّت ما وارد شده و میشود، همه به دست «امثال خود ما» است، و «مولود مشروطه» است، و به «امضا و تأیید خود ما» به وجود آمده است. در مشروطه، به «دروغ» و «فریب» چنین وانمود کردند که میخواهند «احکام اسلام» اجرا شود، و در رأس مجلس شورا، شش نفر از فقهای طراز اوّل خواهند بود. از سوی دیگر، از زمان مشروطه تاکنون تبلیغ کردند که اسلام «قابلاجرا» نیست. کفّار و استعمارگران در «دروغگفتن» و «فریبدادن» ماهرند و ما در «فریبخوردن». در نامهای که شیخفضلالله نوری برای شهرستانها نوشته بود، آمده است: ای مردم مسلمان، خود انصاف دهید آیا اخلاق ایرانیها در دوران مشروطه عوض شده یا نه، و فلان کار، تشبّه به اروپاییها شده یا نه؟! حتّی این مطلب را هم به صراحت گفتند که اسلام برای حکومت، ناقص است. «بدتر از استبداد» را در مشروطه انجام دادند. بعد معلوم شد که اینها «مُحلّل» هستند و مطلب، چیز دیگر بوده است. عجیبتر اینکه مقدّمات این مطالب و امضا و تأسیس مشروطه به دست «علما» فراهم شد، ولی سرانجام کار به جایی رسید که به وکلای مجلس گفتند یا باید عمامهها را از سر بردارید، یا از مجلس بیرون بروید(در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۱۷).
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
🔻شیخفضلالله نوری و مشروطۀ سکولار-۲
(به روایت آیتالله بهجت)
۸. شیخ محمّدحسین اصفهانی میگفت: از زمانی که شیخفضلالله نوری را به دار آویختند، دیگر این ملّت روز خوش نخواهند دید(در محضر بهجت، ج۲، ص۳۸۴).
۹. ما تحقیقاً فهمیدیم که شیخ فضلالله نوری را «استعمار» کشت برای اینکه چرا مشروطه نمیشوی؟ مشروطهشدن، «مقدّمیّت» دارد برای اینکه مسلّط شود بر تمام این کشور(درس خارج اصول، ١٣٨٨/٠٢/١۶)
۱۰. از آقای اشعری که ـ عالم راستگویی است ـ نقل شده که میگفت: دایی من که سیّد، و از شاگردان شیخفضلاللّه نوری بود، در شبی که جنازۀ ایشان را به قم آورده بودند تا فردا در حجره دفن کنند، در همان حجره، صدای قرآن از جنازۀ آن مرحوم شنیده بود. آقای دیگری نقل کرده است: لب ایوان مقبره، در صحن مطهر حضرت معصومه –علیهاالسلام- نشسته بودم، شنیدم از مقبرۀ شیخ فضلاللّه نوری، صدای قرآن میآید. به طرف مقبره رفتم، دیدم کسی نیست، بازگشتم تکرار شد، خلاصه یقین کردم که صدای قرآن از خودِ صاحب قبر است(در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۳۷).
۱۱. خیلی مشکل است که انسان «از اوّل»، آیندۀ حوادث را ببیند؛ زیرا «باطلِ محض» را بهصورت «حقّ محض» به انسان نشان میدهند. سیّد محمّدکاظم یزدی، از اوّل دربارۀ مشروطه میفرمود: به اجدادم قسم، «دروغ» میگویند؛ کلِمَةُ حَقٍّ یُرادُ بِهَا باطِلٌ؛ سخن حقّی است که مقصودشان از آن، باطل است. خدا میداند یک «فریبخوردن» چه عواقبی در پی دارد(در محضر بهجت، ج۲، ص۹۷).
🖇 تکملۀ تحلیلی:
آیتالله بهجت، طلبه نجف بودند و با بزرگان آن حوزه، ارتباط داشتند و بدین سبب، با یک واسطۀ معتبر - که همان اساتیدشان باشند - متن مشروطه را روایت میکنند. پس طبیعی است که آیتالله بهجت به سبب نزدیکی و تعامل مستقیم و غیرمستقیم، لطایف فراوانی از جزییّات مشروطه بدانند که در کتابها نیست.
تطورات مشروطه اینگونه بود:
الف. تولّد مسأله: ظلم عُمال دولت قاجار به مردم
ب. پاسخ اوّلیّه: تشکیل مجلسِ عدالتخانه
ج. پاسخ ثانویّه: تشکیل مجلس مشروطه
د. اصلاح پاسخ ثانویّه: مشروطۀ مشروعه
هـ . مواجهۀ حذفیِ نیروی روشنفکری با قید مشروعه
و. غلبۀ مشروطۀ سکولار
ز. شکلگیریِ دولتِ سکولارِ رضاخانی.
در دورۀ مشروطه، پای ساختار تجدّدی به جامعۀ ایران باز میشود و در مقابل دوقطبیِ قبلی، قطب سوّمی شکل میگیرد که هنوز برای کنشگران بومی ما در آن دورۀ تاریخی، شناختهشده نیست. برخی قائل به همسانی این ساختار با شریعت هستند، از قبیل آخوند خراسانی و نائینی و در پی مصالحه و اجتماع هستند. اما در مقابل، شیخ فضلالله، جوهر تجدّد را میفهمد و برنمیتابد اما با توجه به اضطرار تاریخی، به طرح حداقلیِ مشروطۀ مشروعه بسنده میکند. در این طرح، مشروطه از عالَم تجدّد جدا میشود، اما در عین حال، نهایت غایاتِ ساختاریِ ما نیست. چرا علما در نقطۀ آغاز، در پی مجلسِ عدالتخانه بودند نه مجلس تقنینی؟! مگر قضاوت بدون قانون، میسّر است؟! در ذهن آنها، قانون هم قانونِ شرع است و از این جهت، حاجت به تشریع نیست. شاید جامعه نیز هنوز آنچنان پیچیده نشده بود که نیازمند تقنین در صغرویات باشد. این جابجاییِ ساختاری را نباید از نظر دور داشت؛ یعنی فرزند طبیعیِ جامعۀ ما مجلسِ عدالتخانه بود نه مجلس تقنینی. برخی اعتنایی به این تحمیل ساختاری نکرده و بر اساس نظریۀ انتخاب عاقلانه، آن را توضیح دادهاند. مطهری میگوید مطالعه تاریخ نشان میدهد که روحانیّت شیعه، کنشگریِ اصلاحیِ بیشتری داشته و روحانیّت سنی، نظریهپردازی بیشتری. فقر فکرِ بدیل، ما را در گرداب انداخت.
اگر مجلسِ عدالتخانه تشکیل میشد و علمای تهران مسلّط میشدند، چهبسا بهتدریج، قدرت به دست میآوردند و علما، حکومت دینی تشکیل میدادند، نه اینکه در اثر استقرار پهلوی، وضع از زمان قاجار هم بدتر بشود. عدالتخانه، فرزند روند تاریخیِ بومی ما بود، نه مشروطه. از متن کلّیّت تاریخی ما، عدالتخانه و حکومت دینی برمیآید نه مشروطه.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
.
♻️ آفتابی که به زائر حسین علیه السلام میتابد، گناهانش را از بین میبرد
☑️ امام صادق علیه السلام:
🔸 زائرِ حسین(ع) وقتى به قصد زیارت از خانهاش خارج میشود،
سایهاش بر چیزى نمیافتد، مگر اینکه آن چیز برایش دعا میکند.
و هنگامى که آفتاب بر او بتابد، گناهانش را از بین میبرد،
همانطور که آتش هیزم را از بین میبرد.
📜 عن ابی عبد الله(ع): أَنَّ زَائِرَهُ لَیَخْرُجُ مِنْ رَحْلِهِ فَمَا یَقَعُ فَیْئُهُ عَلَى شَیْءٍ إِلَّا دَعَا لَهُ، فَإِذَا وَقَعَتِ الشَّمْسُ عَلَیْهِ، أَکَلَتْ ذُنُوبَهُ کَمَا تَأْکُلُ النَّارُ الْحَطَب. وَ مَا تُبْقِی الشَّمْسُ عَلَیْهِ مِنْ ذُنُوبِهِ شَیْئاً، فَیَنْصَرِفُ وَ مَا عَلَیْهِ ذَنْب.
⬅️ کامل الزیارات، صفحه ۲۷۹
همه کسانی که میتوانند، برای سفر اربعین خودشان را آماده کنند.
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🌼بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ🌼
✍ قال امیرالمؤمنین علیهالسلام: برگشت به روزگاران ناکام و تلخ چهار دلیل دارد:
1:بی تدبیری و سوء مدیریت
2:ریخت و پاش های بی جا
3:کم عبرت گرفتن از حوادث
4:بی اندازه فریب خوردن
📚عيون الحكم و المواعظ، ص: ۵۵۲ ح ۱۰۱۷۴
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
هدایت شده از معارف اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان با همکاری نهادهای فرهنگی، در شرف مناسبت روز عفاف و حجاب برگزار میکند:
مسابقه کتابخوانی دختران آفتاب
همراه با جوایز ارزنده " شیوه شرکت با مراجعه به سامانه مسابقات الکترونیکی کتابخوانی
https://www.ketabkhooon.ir/
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
4_5960579884248990275.mp3
188.6K
سر به چوبه محمل کوبیدن حضرت زینب کبری سلام الله علیها
توضیحات مرحوم علامه جعفری رضوان الله علیه
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b