eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
467 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش: آیا شیعیان معاصر با امام حسن عسکری(ع) از وجود فرزند پسری برای ایشان بی‌اطلاع بودند؟ ✍️پاسخ: هر چند که به دلائل امنیتی و علل دیگر، شیعیان بسیاری از وجود فرزند پسری برای امام حسن عسکری(ع) - حتی بعد از وفات حضرتشان - مطلع نبودند، اما آن‌حضرت با تدابیر حکیمانه‌ای این موضوع را به اطلاع بزرگانی از شیعیان رساند و در برخی موارد، فرزندشان امام مهدی(عج) را نیز به آنان نشان دادند تا بعدها این خبر در میان شیعیان مطرح شده و حقیقت برایشان آشکار شود. نتیجه این اقدام نیز این بود که در همان سال‌های ابتدایی بعد از رحلت امام یازدهم، جز اندکی از شیعیان، تمام آنها وجود چنین فرزندی را به عنوان امام دوازدهم پذیرفتند. از بین کسانی که شاهد بر وجود حضرت مهدی(ع) بوده‌اند، می‌توان به افرادی مانند حکیمه خاتون، حسن بن حسین علوی، حسن بن منذر معاویه بن حکیم، علی بن بلال، احمد بن هلال، احمد بن اسحاق، و علی بن ابراهیم مهزیار اشاره کرد که تمامشان کوشیدند تا گزارش‌های مرتبط با ولادت حضرتشان را به اطلاع عموم شیعیان برسانند. امام (؏) برتمام شیعیان تسلیت🖤 به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
✅ ۹ ربیع عید بیعت یا عید بدعت 👇👇 https://www.instagram.com/tv/CU_-ptPgg-s/?utm_medium=copy_link
بی تو این شهر برایم قفسی دلگیر است شعر هم بی تو به بغضی ابدی زنجیر است 🖤🖤🖤
❓❓❓❓ 🔴 با وجود لزوم اطاعت از امام عصر، حال که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف غایب است، چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که بر طبق خواستۀ ایشان رفتار کرده ایم؟ 🔹 در زمان غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ما را به حال خود رها نکرده اند، بلکه ما را به پیروی از فقها و اسلام شناسان عادل و باتقوا که نوّاب عام آن حضرت هستند، سفارش کرده و فرموده اند: أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیْهِم؛ [۱] در حوادث جامعه و پیش آمدها، به علما و دانشمندانی که علوم ما را نقل می‌کنند (یعنی فقهیان) مراجعه کنید که من آن‌ها را حجّت در میان شما قرار دادم و خودم حجت خدا بر ایشان هستم. 🔹 بنابراین، بر ما لازم است که در حوادث و مشکلات، گوش به فرمان حکم خدا که از طریق فقیه جامع الشرایطِ عادل به ما ابلاغ می‌شود، باشیم؛ 🔹 البته این مجتهد خصوصیاتی دارد که امام حسن عسکری علیه السلام دربارۀ آن فرمود: هر فقیهی که مراقب نفسش بوده و حافظ دین خود است و با نفس خود مخالف است و مطیع امر مولی می‌باشد، بر عوام است که از چنین فقیهی تقلید کنند، و این شرایط تنها مشمول برخی از فقهای شیعی می‌گردد، نه تمامشان. [۲] 🔹 بنابراین، وظیفۀ ما اطاعت از مجتهد عادل است. اگرچه مجتهد امام معصوم نیست، ولی از نظر عقل و از نظر اسلام، هر مسلمانی یا باید خودش فقیه باشد و یا در گرفتن برنامه از فقیه کمک بگیرد. اگر فقیه راه را درست رفت و اشتباهی نکرده بود، دو اجر دارد و اگر هم اشتباهی رفت، چون عادل بوده است و خطای عمومی انجام نداده است، باز هم به خاطر زحماتش اجر دارد. اگر هم کسی پیدا شد و گفت: فلان فقیه، فلان خطا را کرده است، باز هم مشکلی ایجاد نمی کند؛ مثل این که انسان گاهی متوجه می شود که فلان دوای فلان پزشک مؤثر نبوده است، اما کسی نمی تواند نسخه را بگیرد و پاره کند. [۱]: شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج ۲، ص۴۸۴.   [۲]: تفسیر الامام العسکری علیه السلام، ص۲۹۹. ‌‌‌📚 شرایط ظهور از دیدگاه قرآن کریم به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای قلب عالم امکان، بیا و گـَرد گامهایت را توتیای چشمانمان قرار ده. بیا که نوای دل انگیز توحیدت را با گوش جان شنواییم. نهم ربیع الاول، عید امامت امام زمان(علیه السلام) مبارک باد. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
✋ «عیدالزهرا» صحت یا خرافه؟! 🔹۱. روز نهم ربیع‌الاول نزد شیعیان جایگاه خاصی دارد، چرا که این روز را یکی از اعیاد مهم تلقی کرده و به خاطر سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) به شادی می‌پردازند. متاسفانه گهگاهی دیده می‌شود که بعضی از افراد جاهلانه یا عامدانه بیان می‌کنند که در چنین روزی خلیفه دوم کشته شده و داستان‌سرایی‌های بسیاری هم در زمینه دارند؛ افسانه‌هایی که بیشتر توسط دشمنان اسلام و برای دامن زدن به اختلافات مذهبی میان شیعه و سنی ساخته می‌شود. عالمان دینی بر خرافه‌ بودن این موضوع تأکید دارند و آن را موجب دامن زدن به اختلافات مسلمانان می‌دانند. 🔹 ۲. رهبر معظم انقلاب در روز ۲۷ آذر سال ۱۳۸۷ با بیان اینکه نباید به خاطر دفاع از شیعه به آتش‌افروزی میان غیر شیعه شتاب داد، تصریح می‌کنند: «این جور نباشد که کسى از یک گوشه‌اى خیال کند، دارد از شیعه دفاع می‌کند و تصور کند دفاع از شیعه به این است که بتواند آتش دشمنى ضد شیعه و غیر شیعه را برانگیزد، این دفاع از شیعه نیست؛ این دفاع از ولایت نیست، اگر باطنش را بخواهید، این دفاع از آمریکاست؛ این دفاع از صهیونیست‌هاست». 🔹۳. مرگ خلیفه دوم اواخر ذی‌الحجه یا اول محرم است! از لحاظ تاریخی چه شیعه و چه سنی تاریخ مرگ خلیفه دوم را نهم ربیع نمی‌دانند، طبق روایات تاریخی «عمر بن خطاب» اواخر ذی‌الحجه یا اول محرم فوت کرده است. 🔹۴. بنابر این برخی جشن‌های نهم ربیع خرافه بوده و این رسم غلطی است، لذا با توجه به بحث بیداری اسلامی و اینکه نگاه ملت‌ها به سوی ایران است، دامن زدن به آن، کار اشتباهی است و در این شرایط نیاز به وحدت بیش از گذشته احساس می شود. 🔹 ۵. باید در ایام ربیع از آن خرافه‌ها که مخالف دیدگاه‌های امام(ره) است، پرهیز و جایگاه واقعی امامت را برای جامعه اسلامی تبیین کنیم. عیدالزهرای واقعی ما شیعیان تبیین جایگاه امامت و ولایت حضرت مهدی(عج) است، و خشنودی آن حضرت در این است که ما این جایگاه رفیع امامت را برای جامعه خود تبیین کنیم و از مباحثی که تفرقه بر انگیزند پرهیز کنیم. 🔹۶. ماجرای قتل خلیفه دوم در این روز دسیسه دشمنان بوده که می‌خواستند با مطرح کردن آن در این روز مردم را از اصل امامت و مهدویت دور کنند. نباید از اصلی که بارها در کتاب‌های تاریخی شیعه و سنی بر آن تأکید شده است، غفلت کرد. در کتاب‌های تاریخی شیعه و سنی نیز تاریخ مرگ خلیفه دوم اواخر ذی‌الحجه و اول محرم ذکر شده است، این منابع تاریخی عبارتند از: «تاریخ الیعقوبى»، «التنبیه‏ والإشراف»، «مروج الذهب»، «الفتوح»، «مسارّ الشیعه»، «الإمامة والسیاسة»، «أنساب‏‌الأشراف»، «الطبقات‏‌الکبرى» و «تاریخ‌الطبری». همچنین در سیره اهل‌بیت‌(ع) تأکید بر مدارا با اهل سنت صورت گرفته است، چنان که در کتاب‌هایی نظیر «المحاسن للبرقی»، «الکافی»، «تفسیر العیاشی»، «بحارالانوار» و «مستدرک الوسایل» به احادیثی بر می‌خوریم که بر اصل وحدت مسلمانان اذعان دارند. 🔴 و اما هشدارهای علما و مراجع: 🔸 رهبر معظم انقلاب: هرگونه گفتار یا کردار و رفتارى که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمانان شود شرعاً حرام اکید است. 🔸 آیت‌الله سیستانی: ایجاد تفرقه حتی به اندازه یک کلمه یا نصف کلمه جایز نیست. 🔸 آیت‌الله بهجت (ره): کسی که وحدت مسلمانان را نخواهد، مسلمان نیست... چه بسا این جشن‌ها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند گردد در اینصورت اگر یک قطره خون از آن‌ها ریخته شود ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود. " 🔸 آیت‌الله شبیری زنجانی: جای تأسف است که می‌بینیم جریاناتی این فاصله را زیاد می‌کنند. 🔸 آیت‌ الله وحید خراسانی در درس خارج فقه، با نهی از بی‌احترامی به خلیفه دوم اهل سنت، از شاگردان خود خواست همانند گذشته، از توهین به خلفای اهل سنت پرهیز کنند. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شبهه ☝️☝️☝️☝️و پاسخ به آن... امام حسن عسکری (علیه السلام) نه عسگری!!!!... به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4925290091.mp3
3.49M
موسیقی:پایان پریشانی💚∞ ●━━━━━━─────── ㅤ ⇆ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅توان عقل در شناخت خداوند: ✳️اثبات وجود خدا به‌عنوان آفریننده جهان و انسان، تنها با عقل و برهان عقلی ممکن است و اگر منکر توان برهان عقلی در این موضوعات باشیم، اساساً حجیت و اعتبار دین، به معنای نزول محتوای دین از‌طرف خداوند به پیامبر، قابل اثبات نخواهد بود؛ زیرا با انکار برهان عقلی، هنوز خدایی اثبات نشده است؛ پس چگونه می‌توان مدعی اعتقاد به دین بود؟ درنتیجه هیچ امر دینی نیز قابل اثبات و هیچ مطلب دینی قابل استدلال نخواهد بود. 🔶 ولی پس از اثبات وجود خدا و صفات او که هدایت انسان و تشریع دین را ایجاب می‌کند، می‌توان جزئیات صفات و افعال الهی و کیفیت ارتباط و تقرب به او را از راه دین شناخت. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
⁉️⁉️⁉️ داروی ضد ویروس کرونا❗ ⛔ متن شبهه بر اساس روایات، خوردن آب یا شربت از یک لیوان و نَشُستن لیوان ها، باعث شفاست. پس به جای عمل به توصیه های بهداشتی طب جدید، بهتر است از نسخه دین استفاده کنیم تا همه بهبود پیدا کنند. 🔵پاسخ شبهه 👇👇👇👇👇 1⃣این بدترین نوع برداشت از دین و روایت است❗ برای دین‌شناسی و برداشت صحیح از دین، باید همه آیات و روایات را در کنار هم مطالعه کرد و اینکه صرفاً یکی دو روایت را در کتابی حدیثی ببینیم و بر اساس آن نتیجه گیری کنیم، کار غلطی است. فهم روایات در کنار هم، کار دشواری است و نیاز به تخصص دارد. 2⃣درست است که در روایات متعدد، سُؤر مؤمن (= باقی مانده ی غذایی که یک مومن خورده باشد)، و شفا بودن آن مطرح‌شده است، مانند: "در سؤر مومن، شفا از هفتاد بیماری هست" 📚بحارالأنوار ، ج ‏۶۳، ص ۴۳۴ ولی از سوی دیگر دسته‌ای از روایات توصیه می‌کنند که از بیمار واگیردار، مانند افراد جذامی، لازم است فاصله گرفته شود: 👈پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم چنین فرمودند: "مکروه است با شخصی که مرض جذام دارد، صحبت شود مگر این‌که بین آن دو به‌اندازه یک ذراع فاصله باشد. از شخص جذامى فرار کن همان‌طور که از شیر فرار می‌کنی." 📚 من لایحضره الفقیه، ج ‏۳، ص ۵۵۷ 👈هم‌چنین نقل شده که شخصی که مبتلا به جذام بود برای بیعت نزد پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم آمد، اما حضرت به او دست نداده و فرمودند: بدون آن‌که با من دست بدهی، بیعتت را پذیرفتم. 📚بحارالأنوار ، ج ‏۶۲، ص ۸۲ 👈هم‌چنین در روایت دیگری از حضرت چنین نقل‌شده است که: "به افراد مبتلا به خوره، زیاد نگاه نکنید و وقتی با آنان گفت‌وگو می‌کنید، به‌اندازه یک نیزه از آنان دور باشید." 📚بحارالأنوار ، ج ‏۶۲، ص ۸۳ 💡قطعاً در میان افرادی که در جامعه آن روز مبتلا به بیماری شده‌اند، مؤمنان نیز بوده‌اند ولی با این ‌حال سفارش به رعایت فاصله با آن‌ها شده است چه رسد به اینکه نیم‌خورده آنان را کسی بخورد. بنابراین توصیه دین نیز در بیماری های فراگیر و واگیردار، رعایت بهداشت😷 است. متاسفانه برخی افرادی که اینگونه شبهات را پخش می کنند یا از روایات اسلامی برداشت های نادرست دارند و یا عمداً و به قصد غیرعقلانی و ضد علم نشان دادن دین، اینگونه شبهه پراکنی می کنند. لازم است به هوش باشیم. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کنفرانس با ارائه حجت‌الاسلام‌ استاد علی الوندی 🔹مدیر گروه مطالعاتی پژوهشی نقد زرتشت و باستان‌گرایی مؤسسه کلامی احیاء ⏰ ساعت گفتگو : ۲۱ 🗓 زمان یکشنبه : ۱۴۰۰/۷/۲۵ 🌍 مکان: 👇 https://eitaa.com/joinchat/2128871435C7db9a13d97 و کانال معارف اعتقادی👇🌹 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️رحمت الهی و عذاب دائمی برای گناه✴️ ❇️اشكال) خداى سبحان با اينكه داراى رحمت واسعه است، چگونه اجازه ميدهد كسى را بيافريند كه بازگشت او بسوى باشد، عذابى كه هيچ موجودى تاب تحمل آن را ندارد...! ✅ (ره): عذاب خالد اثر و خاصيت آن صورت شقاوت بارى است كه نفس انسان گناهکار بخود گرفته و او را نوع‏ مخصوصى از انسانها كرده، همانطور كه گاو نميتواند روزى غير گاو شود، اين نوع انسان هم نميتواند نوع ديگرى شود، چون گفتگوى ما از چنين انسانی بعد از آن است كه وی نخست به اختيار خود گناهانى مرتكب شد و سپس بدنبال آن گناهان احوالى پى در پى در نفس او پديد آمد و بدنبالش استعداد شديدى در ذات نفس پيدا شد و همين شدت يافتن استعداد نفس، علتى است كه در تمامى حوادث باعث ميشود صورتى متناسب با سنخ آن استعداد در نفس پديد بياورد. 🌾 در نتيجه همانطور كه بعد از انسان شدن نان و گوشت و ميوه و عناصر و مواد ديگرى كه انسان مركب از آن است، ديگر صحيح نيست بپرسيم چرا اين مركب شعور پيدا كرده و چرا فكر دارد و چرا و چرا و صدها چراى ديگر، براى اينكه پاسخ به همه اين سؤالات يك كلمه است و آن اين است كه چون انسان شده این تغییرات در انها بوجود آمده است. 🌱همچنين در مورد بحث ما، صحيح نيست بپرسيم چرا شقاوت دست از يقه او بر نميدارد و دائما آثار شقاوت از آن سر مى‏زند؟ كه يكى از آن آثار، عذاب جاودانه است، چون جواب همه اينها اين است كه چون او بدست خود و به اختيار خود، خود را شقى ساخت، يعنى انسانى خاص كرد كه شقاوت، لازمه وجود او است. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1