eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
468 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺داستان نابغه آلمانی که عاشق صحیفه سجادیه بود! 💥روی سنگ قبر او، این حدیث امیرالمومنین (ع) نقش بست: الناس نیام اذا ماتوا انتبهوا. 1⃣ پروفسور آنه‌ماری شیمل، اسلام‌پژوه وخاورشناس معروف آلمانی است که علاقه شایانی به دعاهای امام سجاد (ع) و صحیفه سجادیه داشت. 2⃣ شیمل در جایی پیرامون ادعیه اسلامی به ویژه صحیفه سجادیه می گوید: من خود همواره دعاها، احادیث و اخبار اسلامی را از اصل عربی آن می‏خوانم و به ترجمه‏‌ای مراجعه نمی‏کنم. من خودم بخشی کوچک از کتاب صحیفه سجادیه را به آلمانی ترجمه و منتشر کرده‏ام، قریب هفت سال پیش وقتی مشغول ترجمه دعای رؤیت هلال ماه رمضان و دعای وداع با آن ماه بودم، مادرم در بیمارستان بستری بود و من که به او سر می‏زدم پس از آنکه او به خواب می‏رفت در گوشه‏ای از آن اتاق به کار پاکنویس کردن ترجمه‏ها مشغول می‏شدم. 3⃣ اتاق مادرم دو تختی بود. در تخت دیگر خانمی بسیار فاضله بستری بود که کاتولیکی مؤمن و راسخ العقیده و حتی متعصب بود. وقتی فهمید که من دعاهای اسلامی را ترجمه می‏کنم، دلگیر شد که مگر در مسیحیت و در کتب مقدسه خودمان کمبودی داریم که تو به ادعیه اسلامی روی آوردی!؟ وقتی کتابم چاپ شد یک نسخه برای او فرستادم. یک ماه بعد او به من تلفن زد و گفت: صمیمانه از هدیه این کتاب متشکرم، زیرا هر روز به جای دعا آن را می‏خوانم. وی می افزاید: امام زین‏ العابدین علیه السلام برای بسیاری از مردم جهان غرب کارساز است. 👇🌷 https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 رساله حقوق امام سجاد علیه السلام در دانشگاه اکوادور 🎥 چگونگی برگزاری کنگره حقوق بشر بر محور رساله حقوق امام سجاد 🌹 ولادت حضرت سیدالساجدین زین العابدین امام سجاد علیه السلام تبریک و تهنیت باد. 👇🌷 @https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
ا﷽ا 💠 جلسه پرسش و پاسخ اعتقادی موضوع : دکترین مهدویت 🎤 باحضور محقق مباحث مهدوی حجت الاسلام استاد سعید شیری ⏰ زمان: پنج شنبه۱۴۰۰/۱۲/۱۹ ساعت۱۰ صبح 🏚 مکان: همدان، میدان شهید مفتح، مجتمع فرهنگی‌آموزشی آدینه ط ۲. 🔹حضور برای عموم آزاد است🔹 👇🌷 https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓❓❓ سوال: آیا تحقیر افراد بی‌ایمان و گنه‌کار، رفتاری صحیح است؟ پاسخ: 📌📌📌 ◀️ تحقیر افراد بی‌ایمان و اهل معصیت بستگی به شرایط آنان دارد؛ برای نمونه، اگر آنان به دلیل ناآگاهی و ضعفِ فرهنگی، ایمانشان ضعیف بوده و دست به گناه می‌زنند نباید به تحقیر آنان پرداخت، بلکه باید در راهِ هدایت آنان کوشید و روایاتی که در نکوهش سرزنش و تحقیر افراد، وارد شده است ناظر به این دسته از انسان‌ها است، که در این‌جا به ذکر چند روایت بسنده می‌شود. ◀️1. امام سجاد(علیه السلام ) فرمود: «آخرين سفارشى كه حضرت خضر نبی به موسى بن عمران(علیهما السلام ) كرد اين بود كه: حتماً هيچ‌كس را به گناهى سرزنش مكن...» ◀️2. امام صادق(علیه السلام ) فرمود: «رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم ) فرموده است: هر كه كار زشتى را فاش كند ‌مانند كسى است كه آن‌ را انجام داده، و هر كه مؤمنى را به چيزى سرزنش كند نميرد تا مرتكب آن شود» ◀️3. همچنین آن‌حضرت به نقل از رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمود: «اى اشخاصى كه به زبان ايمان آورده‌ايد، نه در قلب و درون؛ در جستجوى اسرار و عيب‌هاى مؤمنان نباشيد، و لغزش و خطاهاى ايشان را دنبال نكنيد، پس كسى كه در جستجوى عيب و لغزش دوست و برادر خود باشد، خداوند متعال نيز لغزش‌ها و خطاهاى او را دنبال می‌نمايد؛ و كسى كه خداوند دنبال لغزش‌هايش باشد در نهايت رسوا می‌گردد، اگر چه در جمع خانواده‌اش باشد» 📌اما اگر گنه‌کاران از روی لجاجت، افرادِ با ایمان را مورد تمسخر قرار داده و تحقیرشان کنند، باید از همین حَربه علیه آنان بهره جُست که پاداش کلوخ انداز، سنگ است و در قرآن و روایات نمونه‌هایی از این قبیل بیان شده است؛ چنان‌که در قرآن می‌خوانیم: «...فَمَنِ اعْتَدى‏ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَيْكُمْ...» پس هر كس بر شما ستم روا داشت همان‌گونه كه با شما ستم روا داشته است با وى ستم روا داريد. 📌رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمود: «هر گاه پس از من، شكّاكان و بدعت‌گذاران را ديديد، از آنان بيزارى بجوييد و تا می‌توانيد، به آنان ناسزا بگوييد و از آنها، بدگويى كنيد و محكومشان نماييد، تا ديگر در تباه كردن اسلام، طمع نكنند و مردم از آنها بر حذر باشند و از بدعت‌هايشان، چيزى نياموزند. بدين‌سان، خداوند، در عوضِ آن، براى شما پاداش‌هايى را می‌نويسد و به سبب آن، درجات شما را در آخرت، بالا می‌برد» به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
کرسی آزاد اندیشی(۵) 💠پرسش و پاسخ اعتقادی(جلسه اول) سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۲ با حضور استاد حج الاسلام سید حسین روح بخش(از مشهد) ترک و الوندی(موسسه کلامی احیا همدان) سوالات اعتقادی خودتون رو به این آیدی بفرستید یاحضورا در لایو مطرح کنید مکان نشست: پیج اینستاگرامی راه حق (لینک در تصویر هست)
ساعات تبادل👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳۱ نهج‌البلاغه ❣امام عليه السلام در این بخش از وصيّت خود به بيست و هشت موضوع مهم اشاره مى کند که یکی از آن موارد این است که می فرمایند: ✨وَاعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّ الرِّزْقَ رِزْقَانِ: رِزْقٌ تَطْلُبُهُ، وَرِزْقٌ يَطْلُبُکَ، فَإِنْ أَنْتَ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاکَ 💠«پسرم بدان که روزى بر دو گونه است: يک نوع، روزى است که به جستجوى آن برمى خيزى (و بايد برخيزى) و نوع ديگر آن که به سراغ تو خواهد آمد، حتى اگر به دنبالش نروى خود به دنبال تو مى آيد» ✍منظور امام عليه السلام از روزى هايى که انسان بايد به دنبال آن برود کسب و کارهاى روزانه است؛ مانند زراعت، صنعت، تجارت و امثال آن و منظور از روزى هايى که به دنبال انسان مى آيد، هرچند انسان به دنبال آن نرود امورى مانند ارث، هدايا و يا تجارت و درآمدهاى غير منتظره اى است که انسان به چنگ مى آورد ✔️ بنابراين اگر روزى هاى قسم اوّل براى او تنگ شود، نبايد از لطف خدا مأيوس گردد و در عين تلاش و کوشش بيشتر انتظار روزى هاى ناخواسته را داشته باشد. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
و عمل_هردو باهم به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇👇👇👇 📌متن شبهه:👇👇👇 زردتشتیان میگویند: ﺑﯿﻬﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﺠﺎﺩﻟﻪ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺩﯾﺎﻧﺖ ﯾﺎ ﺑﯽ ﺩﯾﻨﯽ ﺁﺩﻣﻬﺎ ! ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭﻭﻍ ﻧﻤﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻧﺼﺎﻑ ﺍﺳﺖ، ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﻧﺞ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﯿﻦ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﯽﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺷﺎﺩ ﺍﺳﺖ...ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﭘﺮﻧﺪﻩ ﺭﺍ ﻭ ﮔﯿﺎﻩ ﺭﺍ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ ﺭﺍ ، ﻣﺤﺘﺮﻡ ﻣﯽﺩﺍﺭﺩ . "ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ "..... ﺍﺯ ﻫﺮ ﺭﺍﻫﯽ ﮐﻪ ﺭﻓﺘﻪ باشد 📌 پاسخ شبهه:👇👇👇 1⃣ ادعای متن این است که، دین خاصی مهم نیست؛ بلکه هرکسی که صادق، مهربان، منصف و ... باشد "به مقصد رسیده است". سوال اینجاست که آیا از راهِ دروغ و بی‌انصافی و بی‌احترامی به دیگر موجودات و ... نیز می‌توان به مقصد رسید؟ پاسخ متن بالا منفی است،پس این متن، تنها یک راه و روش و یک مسلک (و دین) را می‌پذیرد و ادعای اینکه دین‌ها و محتوای دین‌ها، مهم نیستند، ادعایی مخاطب‌فریب است. 2⃣ حال اگر ببینیم این خوبی‌های اخلاقی (صداقت، مهربانی، انصاف، احترام و ...) که هیچ ضمانت اجرایی ندارند و کسی برای مثال: بخاطر نامهربانی و اخمو بودن در دادگاه محاکمه نمی‌شود، یک دین (مانند اسلام) بیاید و به همه خوبی‌های اخلاقی و فطری دستور دهد و ضمانت اجرایی و وحیانی برای آنان در نظر بگیرد،  آیا بازهم باید بگوییم که دیانت و بی‌دینی مهم نیست!؟ 3⃣البته به رغم شعار متن، مبنی بر اهمیت نداشتن دیانت و بی‌دینی، ابتدای متن با "زرتشتیان می‌گویند" شروع می‌شود و می‌خواهد زرتشت را تبلیغ نماید. همان دینی که، برخی از محققان در موردش می‌نویسند "کمبوجیه دوم (فرزند کوروش) با دو خواهر خود ازدواج کرد". (مری بویس، زرتشتیان باورها و آداب دینی آنها، ص 81). 4⃣ باید دانست که،"راه" برای رسیدن به "مقصد" مهم است!  و نباید از سنگ‌لاخ و یا راه‌های پرخطر،به سمت مقصد حرکت کرد. اسلام دینی است که، علی‌رغم همه تبلیغات منفی علیه‌اش، به اخلاق، علم و عقلانیت فرامی‌خواند و برخلاف دیگر ادیان تحریف شده، با اخلاق و عقلانیت، تقابلی ندارد و تلاش کرده،ضمانت اجراییِ اخلاقیات را بیشتر نماید.  برای مثال می‌‌گوید "به والدین خود حتی "اُف" نگویید".  (اسراء 23).  و یا پیامبر اسلام ص فرمودند: "اسلام آن است که قلبت را [به حق] واگذاری و مسلمانان از دست و زبانت در امان، باشند".  و همچنین فرمودند "از ما نیست، کسی که به مسلمانی، خیانت کند، یا به او زیان برساند، یا با او مکر کند".  و نیز فرمودند: "مسلمان، برادر مسلمان است؛ به او ستم نکند، او را گول نزند و او را واننهد و از او غیبت نکند و به وی خیانت نورزد و او را محکوم نکند". (مفاتیح الحیاه، جوادی آملی، ص 276). به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
⁉️⁉️ یه عالمه شبهات اعتقادی تو ذهن‌تون هست و جوابی براشون ندارید😳 ⁉️⁉️⁉️ دوست دارید وقتی تو یه جمع نشستید و عقایدتون رو زیر سوال بردند بتونید از عقایدتون دفاع کنید 😊 با کانال‌ و گروه همراه باشید تا به پاسخ شبهات و سوالات‌تون برسید. 💫تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام 💫ارتقاء سطح معرفتی و فکری جامعه 💫پاسخگویی به سوالات و شبهات اعتقادی 💫نقد فرقه ها و جریان های فکری انحرافی 💫معرفی کتب اعتقادی و معرفی مراکز فعال درعرصه اعتقادات🌷🌷🌷 👇👇👇 کانال 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam گروه 👇🌷 https://eitaa.com/joinchat/1120272523Cfbc7256076
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ نقش امام سجاد عليه السلام در جامعه زمان خودشان برای حفظ اسلام واقعی چگونه بود؟ به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
✅ پرسش ❓❓ شانس به چه معنا است؟ آیا اساساً چیزی به نام شانس وجود دارد؟ پرسش این‌که مردم می‌گویند یک نفر شانس دارد یک نفر شانس ندارد به چه معنا است؟ اصلاً چیزی به معنای شانس وجود دارد یا خیر؟ اگر وجود دارد، چرا بین مردم فرق می‌کند؟ این‌که مردم می‌گویند سرنوشت تو این بوده به چه معنا است با توجه به این موضوع که همه چیز در نزد خداوند است، چرا تفاوت بین انسان‌ها در این زمانه فاحش شده است؟ پاسخ بخت و شانس از واژه هایی است که گاهی در بین مردم استعمال می شود و بیشتر ریشه در ادبیات و شعر دارد. این واژه می تواند به دو معنا به کار رود: ◀️1. تحقق پدیده ای بدون علت: این معنا؛ از نظر فلسفه مردود است و در جای خود اثبات شده که هر چیزی دارای علت و سبب خاصی است. البته ممکن است این سبب، سببی نیکو و مستحسن نباشد؛ یعنی یک عامل بی عدالتی و یا ظلم، در وجود یک پدیده نقش داشته باشد. اما بعضی از علل روی آوردن به این گونه واژه ها که نشان از یک تفکر خاص دارد، از این قبیل است: الف. وجود بی عدالتی های اجتماعی، ظلم و عدم تناسب بین استحقاق و مناصب و مواهب. ب. وجود روحیه راحت طلبی در میان جامعه و توجیه بهره مندی افراد خاص به شانس و اقبال. ج. تبلیغات حکومت های جبار که با این گونه واژه ها می خواستند حکومت خود را به شانس و سرنوشت گره بزنند تا جلوی اعتراضات مردم را بگیرند. در آیات و روایات اسلامی هم هیچ التفاتی به شانس و اقبال نشده و مورد پذیرش قرار نگرفته است. ◀️2. سرنوشت و مقدرات الهی: این معنا مورد پذیرش است و به معنای آن است که موفقیت انسان در پرتو عنایت خداوند و تلاش خود انسان میسر است و در این تلاش استعداد و شرایط اجتماعی و محیطی، نقش مهمی دارند و همین است سرّ تفاوت هایی که در جامعه مشاهده می شود. اگر چه ما این علل را نمی شناسیم، ولی اگر پرده از روی علل برداشته شود خواهیم دید که هیچ چیز اتفاقی وجود ندارد. و شانس به این معنا صحیح می باشد. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
امام صادق (علیه السلام): در عصر ظهور، همه جهان تحت حکومت واحد اداره خواهد شد. 📖یوم الخلاص، ص۳۹۵ به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1