#موسسه کلامی احیاء :
✴️رحمت الهی و عذاب دائمی برای گناه✴️
❇️اشكال) اينكه خداى سبحان با اينكه داراى رحمت واسعه است، چگونه رحمتش اجازه ميدهد كسى را بيافريند كه بازگشت او بسوى عذاب دائم باشد، عذابى كه هيچ موجودى تاب تحمل آن را ندارد.
✅علامه طباطبایی (ره):
عذاب خالد اثر و خاصيت آن صورت شقاوت بارى است كه نفس انسان گناهکار بخود گرفته و او را نوع مخصوصى از انسانها كرده، همانطور كه گاو نميتواند روزى غير گاو شود اين نوع انسان هم نميتواند نوع ديگرى شود، چون گفتگوى ما از چنين انسانی بعد از آن است كه وی نخست به اختيار خود گناهانى مرتكب شد و سپس بدنبال آن گناهان احوالى پى در پى در نفس او پديد آمد و بدنبالش استعداد شديدى در ذات نفس پيدا شد و همين شدت يافتن استعداد نفس، علتى است كه در تمامى حوادث باعث ميشود صورتى متناسب با سنخ آن استعداد در نفس پديد بياورد. در نتيجه همانطور كه بعد از انسان شدن نان و گوشت و ميوه و عناصر و مواد ديگرى كه انسان مركب از آن است، ديگر صحيح نيست بپرسيم چرا اين مركب شعور پيدا كرده و چرا فكر دارد و چرا و چرا و صدها چراى ديگر، براى اينكه پاسخ به همه اين سؤالات يك كلمه است و آن اين است كه چون انسان شده این تغییرات در انها بوجود آمده است. همچنين در مورد بحث ما، صحيح نيست بپرسيم چرا شقاوت دست از يقه او بر نميدارد و دائما آثار شقاوت از آن سر مىزند؟ كه يكى از آن آثار، عذاب جاودانه است، چون جواب همه اينها اين است كه چون او بدست خود و به اختيار خود، خود را شقى ساخت، يعنى انسانى خاص كرد كه شقاوت، لازمه وجود او است.
✅ از طرف دیگر، رحمت در خداى تعالى به معناى رحمت در ما انسانها نيست، زيرا رحمت در ما (بخاطر داشتن اعضايى چون قلب و اعصاب و هر عضو ديگرى كه در حال رحمت عكس العمل نشان ميدهد)، به معناى رقت قلب و اشفاق و تاثر باطنى است و معلوم است كه اين حالات درونى ماده ميخواهد، يعنى حالات يك موجود مادى است، و خداى تعالى منزه از ماده است. بلكه به معناى عطيه و افاضه است، افاضه آنچه كه مناسب با استعداد تام مخلوق است، مخلوقى كه بخاطر بدست آوردن استعداد تام، قابليت و ظرفيت افاضه خدا را يافته، آرى مستعد وقتى استعدادش به حد كمال و تمام رسيد، دوستدار آن چيزى ميشود كه استعداد دريافت آن را پيدا كرده و آن را با زبان استعداد طلب مىكند و خداوند هم آنچه را مىطلبد و درخواست مىكند به او افاضه مىفرمايد. از سوى ديگر اين را ميدانيم كه رحمت خدا دو نوع است رحمت عام كه عبارت است از همين افاضه چيزى كه موجود، استعداد آن را يافته و مشتاقش شده و در صراط وجود و تكوينش بدان محتاج گشته و دوم رحمت خاصه، كه عبارتست از افاضه و اعطاء خصوص آن چيزهايى كه موجود در صراط هدايتش بسوى توحيد و سعادت قرب بدان محتاج است، و نيز افاضه و اعطاء خصوص آن چيزيهايى كه انسان مستعد براى شقاوت آنهم مستعد به استعداد شديد و تام، محتاج بان شده و آن عبارتست از رسيدن شقاوتش به حد كمال و به حد صورت نوعيه، پس دادن چنين صورت نوعيه كه اثرش عذاب دائم است، منافاتى با رحمت عمومى خدا ندارد، بلكه اين خود يكى از مصاديق آن رحمت است. بله با رحمت خاصه او منافات دارد، اما نفس شقى قابل دريافت آن نيست و معنا ندارد كه آن رحمت شامل كسى شود كه از صراط آن بكلى خارج است. پس اينكه گفت: عذاب دائم منافات با رحمت خدا دارد، اگر مرادش از رحمت، رحمت عمومى خداست، كه گفتيم: شقاوت شقى و بدنبالش عذاب خالد او هيچ منافاتى با آن رحمت ندارد، بلكه خود عين رحمت است و اگر مرادش رحمت خاصه او است، باز هم منافات ندارد، براى اينكه شقى مورد اين رحمت نيست، (هم چنان كه جاودانه بودن خران در خريت، با رحمت خاصه خدا كه مخصوص اصحاب صراط مستقيم از انسانها است، منافات ندارد). علاوه بر اينكه اگر اين اشكال تمام باشد در عذاب موقت هم وارد است، بلكه نسبت به عذابهاى دنيوى نيز متوجه ميشود و اين خود روشن است.
👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
نقد کتاب «نقد قرآن» دکتر سها (جلسه ۲).m4a
12.93M
✳️ نقد کتاب سها (جلسه ۲)
✍استادمعظم دکتر علی نصیری
مباحث این جلسه:
۱. معرفی فصول کتاب
۲. تبیین ضعف های ساختاری کتاب
۳. علت گسترش توجه به این کتاب
و... @alinasirigilani
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
🔔🔔 نسخه جدید نرم افزار المکتبه الشامله در تاریخ 6 فروردین 1399 ، (25 مارس 2020) منتشر شد.
محیط کاربری تغییرات ملموسی پیدا کرده، سرعت سرچ بسیار بیشتر شده، تعداد کتب افزایش پیدا کرده، مشکل ناخوانا بودن فونت که در ویندوز 10 برای برخی ایجاد شده بود به طور کلی از بین رفته است.
🦋این نرم افزار را می توانید از سایت رسمی نرم افزار با استفاده از لینک:
🔸 http://shamela.ws/index.php/page/shamela-4
با حجم حدود 7 گیگ دانلود کنید.
@ketabemobin114
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
1397-9-10-Shobahat-OstadJafari.mp3
14.93M
🔆نقد و بررسی جریان انحرافی احمد الحسن توسط حجه الاسلام دکتر محمد جعفری
فایل شماره3⃣
🔶علل بوجود آمدن جریانات انحرافی در عراق
🔶شبکه های رسانه ای آنها
🔶ادعای فرزند داشتن امام عصر(عج)
🔶دلیل دیگر بر بطلان ادعای آنها
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
⭕️اعتقادات مختلف درباره خدا:
1⃣خداباوری(theist): اعتقاد به این که خداوند متمایز از عالم است و در عین حال فعالیت علّی در آن دارد. این اصطلاح در مورد ادیان یکتاپرستی به کار می رود.
2⃣خداباوری طبیعی(دئیسم): نام ادیان یکتاپرستی است که معتقدند خدا خالق عالم است اما در عالم فعال نیست. آنها باور ندارند که خدا به انسان وحی میکند، ایجاد کننده معجزات است و تاریخ بشر را از سر مشیت هدایت میکند.
3⃣ملحد(atheist): کسی است که معتقد است خداباوری کاذب است.
4⃣لاادری گو(agnostic): مدعی است که نمیداند خداباوری حق است یا نه. و هیچ انسانی نمی تواند به حقانیت یا بطلان خداباوری علم داشته باشد.
5⃣ادیان ابراهیمی(Abrahamic Religion): اسلام یهودیت و مسیحیت را «ادیان ابراهیمی» نامیده اند؛ زیرا هر سه به اهمیت ابراهیم به عنوان اولین نیای حیات ایمانی اذعان دارند. از جمله مشترکات اکثر طرفداران این سه دین، اعتقاد به حیات اخروی، حکمت خداوندی و کمال نهایی تاریخ بشر در محکمۀی عدل الاهی و پیامد های آن است
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⭕️ چه فرقی بین #حجاب_اجباری در ایران، و #بی_حجابی_اجباری در فرانسه است؟
🎙 پاسخ دکتر غلامی در برنامه بدون توقف #معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
👇👇👇💐👇👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
@ehyakalam
📌تخریب شخصیت امام #حسن(ع) توسط عباسیان....
یکی از تهمت هایی که از طریق منابع #سنی به منابع #شیعی نیز راه یافته است، #مزواج(بسیار ازدواج کننده) و #مطلاق(بسیار طلاق دهنده) بودن امام حسن(ع) است.
به گونه ای که در برخی منابع هفتاد، نود و گاه 250 همسر برای آن حضرت ذکر کرده اند.
این تهمت ها آنقدر گسترش یافت که حتی برخی منابع شیعی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
◀️در پاسخ به این شبهه چند نکته حائز اهمیت است:
نخست آنکه بنابر نقل طبری(م310ق) و مسعودی(م346ق)، منصور عباسی برای تحقیر سادات حسنی این تهمت را در میان مردم شایع کرد.
◀️قابل ذکر است که این روایات جعلی و دارای خدشه در سند هستند. محتوای آنها نیز، برخلاف #سیره و کلام خود اهل بیت است که در آن #طلاق زنان #مبغوضترین عمل نزد خدواند است.
به عنوان طبق گزارشی، امیرمؤمنان #علی(ع) فرمودند:
«طلاق، قبیح است و من آن را #کراهت دارم.»
◀️ اهل بیت چون معصوم هستند، چگونه ممکن است که فعلی مکروه و مبغوض را آنهم به فراوانی مرتکب شوند.
◀️میتوان گفت، چرا در منابع تاریخی هیچ نشانی از همسران مطلقه امام نیست؟
این تعداد همسر که ذکر شده با تعداد فرزندانی(15 فرزند) که برای آن حضرت نام برده¬اند، هیچ تناسبی ندارد.
📚طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج8، ص؛93
📚مسعودي، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج3، ص300.
📚کلینی، الکافی، ج6، ص54، ح4- 2.
📚قاضی نعمان مغربى، دعائم الاسلام، ج2، ص257.
✍دکتر محمدجواد یاوری
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
https://telegram.me/ehyakalam
#نقد_مدعی_یمانی
⚠️ مقایسه یمانی در روایات
و
#یمانی فرقه احمد الحسن
✅ یمانی روایات:
🔹یمانی شیعه علی است.
🔹از یمن میاید.
🔹یمانی به امام زمان دعوت میکند.
🔹یمانی شش ماه قبل از حضرت میاید.
🔹یکی از علائم ظهور است.
🔹در پنج علامت ظهور کمترین حدیث را دارد.
🔹اصلا ممکن است یمانی نیاید(حدیث امام جواد علیه السلام در غیبت نعمانی در مورد علائم حتمی ظهور)
🔹یمانی و پرچم های حق دیگری هم بیاید، امام باقر فرمودند علی رغم حق بودن آنها من جانم را برای یاری امام زمان نگه میدارم(و آنها را یاری نمیکنم)
___
یمانی فرقه احمد الحسن:
⤵️ دقت شود👇
برای موارد زیر حتی یک روایت هم نداریم.
بازی با کلمات و توجیه و تدلیس است.
✡️یمانی فرزند امام زمان است
✡️یمانی خودش امام است.
✡️یمانی قائم آل محمد است.
✡️با یمانی دین کامل شده نه ولایت علی در روز غدیر.
✡️یمانی رساله عملیه جدید دارد
✡️یمانی دین جدید میاورد.
✡️یمانی معصوم است.
✡️یمانی اطاعتش واجب است.
✡️یمانی حجت خداست.
✡️بچه هاش هم حجت خدایند.
✡️خدا بخاطر یمانی عذاب نمیفرستد.
✡️یمانی جهان را پر از عدل میکند.
✡️یمانی ها ۳۰۰ سال حکومت میکنند.
✡️امام زمان هفت سال حکومت میکند.
✡️یمانی ظرف ۲۷ حرف علم است.
✡️یمانی مهدی اول هم هست.
✡️یمانی وزیر امام زمان است.
✡️یمانی عالم ترین به قرآن است.
✡️یمانی عالم ترین به تورات و انجیل است.
✡️سلاح رسول الله
و پرچم او و عهد رسول خدا نزد یمانی است.
✡️یمانی باید روایات را تایید کند،
چون حجت خداست!!(امام عصر چکاره هستند نمیدانم!!!)
✡️راه شناخت او همان راه شناخت امامان است.
✡️واجب است یمانی را بشناسی.
✡️یمانی از اولاد حسین است.
✡️یمانی دشمن علماست.
✡️یمانی شمشیر به دوش همراه امام زمان گردن فقها را میزند.
✡️اسم یمانی احمد است.
✡️اصلا ۳۱۳ یمانی داریم.
✡️یمانی را قبول نداشته باشی نمازت باطل است.
✡️روزه و حج و همه اعمالت باطل است.
✡️یمانی را قبول نداشته باشی جهنم میروی.
✡️از ولایت علی خارج میشوی.
✡️پیامبر از تو بیزار میشود.
✡️یمانی از یمن نمیاید
از بصره عراق میاید.
✡️یمانی بیاید دوباره غایب میشود.
✡️یمانی یک صوت است.
✡️اتباع یمانی بعد از ظهور او هفت فرقه میشوند.(تا اینجا)
✡️یمانی بجای شش ماه قبل از ظهور ۱۸ سال هم بیاید هیچ کس در دنیا او را نمیشناسد.
✡️صیحه آسمانی قرار است بنام یمانی و بچه هاش زده شود.
✡️یاران یمانی(همبوشی ها) بدون حساب وارد بهشت میشوند.
✡️۳۱۳ نفر روایات یاران یمانی هستند نه حضرت مهدی.
✡️یمانی بیاید کتاب مینویسد.
✡️یمانی در کمرش مهر نبوت است.
✡️یمانی بجای موسی با خدا حرف میزند.
✡️یمانی همان کسی است که بجای عیسی کشته شده دوباره اومده.
✡️یمانی کشتی نوح را نجات داده.
✡️یمانی ابراهیم را از اتش نجات داده.
✡️یمانی قرنها قبل یونس را از شکم
نهنگ نجات داده.
✡️یمانی ......
بازهم دهها مزخرف دیگر
که حتی برای یک مورد آنها یک روایت هم نداریم
غیر از تدلیس و لفاظی و بازی با کلمات
مانند ؛
وهابیان که حقانیت عمر را
#و بهاییان که حقانیت بهاء الله را با تدلیس و لفاظی بنظر خودشان اثبات میکنند.
✡️یک مقام جا افتاده بود!
👈احمد اسماعیل اعلام کرده
سنگی که در رویای یوحنا یه پای مجسمه خورد و مجسمه شکست
آن سنگ در رویای هم یمانی(خودش) بوده!!!
📕مدارک
🔻بیانیه یمانی کیست (احمد اسماعیل ۲۱ربیع الثانی۱۴۲۶)
🔻کتاب متشابهات
🔻کتاب جواب منیر
🔻دراسة فی شخصیة الیمانی الموعود
🔻بیان الحق والسداد
🔻وصیت مقدس
⛔️خجالتم خوب چیزیه!😒
📣 پیروان دجال بصره!
واقعا شب اول قبر و در مواقف قیامت جواب اهل بیت را چگونه میدهید
که بجای تبلیغ برای #امام_عصر علیه السلام برای یک مدعی از طایفه همبوش بصره عراق تبلیغ میکنید؟
چشم هم دارید؟!
📖 لهم اعین لایبصرون بها
تعیین مصداق برای مفاهیمی همچون "سید حسنی"،«خراسانی» و «یمانی» همواره دغدغه احتمال اشتباه و عواقب زیان باری هم چون سست شدن باور مردم به تمامی علایم ظهور و بلکه اصل وجود امام مهدی(عج) را در پی دارد..
#یمانی_واقعی، فضیلت گرا و #ارزش_محور است. این شاخصه نیز می تواند معیار مناسبی برای شناسایی یمانی واقعی باشد. بی گمان بر اساس این معیار وجود رگه های انحرافی هم چون فاصله گرفتن از معیارهای دینیف انحراف از مسیر عدالت، سوء استفاده از امکانات و ... در کسی که خود را یمانی می خواند، بهترین گواه بر دروغ گو بودن اوست.
البته از آن جا که عموما رهبران حرکت های احتماعی در آغاز تصویر مطلوبی از خود به نمایش می گذارند، ارزیابی دقیق شخصیت آن ها در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، لیکن با دقت در سخن رانی ها، واکنش ها و موضع گیری های آنان در دراز مدت می توان تا حدودی از چهره واقعی آنان پرده برداشت.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
https://telegram.me/ehyakalam
سلسله نقدهای وهابیت را بصورت صوتهایی از آیت الله سبحانی در اختیار عزیزان قرار می دهیم تا ان شا الله مورد استفاده و آگاهی بخشی قرار بگیرند.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
https://telegram.me/ehyakalam
هدایت شده از h. q
نقد وهابیت آیت الله سبحانی صوت 1قسمت الف.mp3
15.34M
✡نقد و بررسی وهابیت
✅استاد معظم آیت الله سبحانی
✅صوت شماره ۱ قسمت الف
✅در این فایل مطالب ذیل بحث می شود:
1⃣نواندیشی دینی و زمان ظهور آن
2⃣بیوگرافی احمد بن تیمیه
3⃣کتابها و زمان اندیشهورزی خاص وی
4⃣معنای اشتباه وی از آیه قرآن و جسمانی دانستن خداوند تعالی
5⃣خلاصه مکتب ابن تیمیه:
❗️تجسیم و تشبیه خالق به مخلوق؛
❗️تنزیل مقام اولیاء و انبیاء؛
❗️انکار عصمت؛
❗️انکار فضائل اهل بیت(ع)؛
❗️ انکار حدیث غدیر؛
❗️تفریق و اختلاف بین المسلمین در حالی که مسلمین در حال جنگ با مغولها هستند؛
#معارف_اعتقادی #موسسه_کلامی_احیاء
👇👇👇👇💐👇👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
https://telegram.me/ehyakalam
احمد بن عبدالحلیم مشهور به ابن تیمیه و ملقب به شیخالاسلام در سال ۶۶۱ق در منطقه حران (جایی میان موصل و شام) در خانوادهای از مشایخ حنابله متولد شد.وی در شش سالگی همراه خانواده خود برای گریز از حمله مغولان به دمشق مهاجرت کرد و در آنجا تحصیلاتش را زیر نظر عالمانی از جمله ابن عساکر تکمیل کرد و در ۱۷ سالگی گواهی اجتهاد خود را از علمای حنبلی دریافت کرد.
ابن تیمیه در بسیاری از علوم متداول زمانه خود مانند فقه، اصول، حدیث، کلام، تفسیر، فلسفه و ریاضیات تحصیل کرد و اطلاعاتی درباره دیگر ادیان به ویژه یهودیت داشت. او به دلیل مطالعاتی که در فقه دیگر مذاهب اسلامی داشت، فتاوایی مستقل از تمام مذاهب صادر میکرد.
شهرت ابن تیمیه به دلیل قدرت بیان، خشونت در بحث با مخالفان خود، مخالفت با علمای زمانه خود، بیپروایی در مقابل حاکمان، حضور در کارهای سیاسی، اجتماعی و جنگها و سختگیری در مسأله امر به معروف و نهی از منکر بوده است.
ابن تیمیه پس از تصدی منصب شیخ الحنابله دمشق با تدوین آثاری از جمله کتاب العقیدة الحمویة الکبری، اعتراضهای گستردهای را در میان علما و مردم برانگیخت. درگیریها و مناظرات او با فرقههای مختلف ادامه داشت تا آنکه در سال ۷۰۵ق به مصر فراخوانده شد و به دلیل آنچه انحرافات عقیدتی خوانده میشد به زندان افتاد. وی بعد از آزادی در مصر ماند و دیدگاههایش را منتشر کرد و به همین دلیل چندین بار به زندان افتاد.
ابن تیمیه در سال ۷۱۳ق همراه با ملک ناصر که برای مقابله با حمله مغولان رهسپار شام بود به دمشق بازگشت و دوباره به تبلیغ و تدریس مشغول شد. در سالهای حضور در دمشق به دلیل اختلاف که با فقهای دیگر مذاهب، چندین بار دیگر به زندان افتاد تا در سال ۷۲۸ق در زندان قلعه دمشق وفات یافت.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
https://telegram.me/ehyakalam
✍ کانال معارف اعتقادی
وابسته به موسسه کلامی احیاء همدان
◀️ تبیین و توضیح عقاید اسلامی
◀️ پاسخ به سوالات و شبهات اعتقادی
◀️ نقد افکار و فرقه های انحرافی
◀️ معرفی منابع و مراکز علمی کلامی
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
🔰 آیا جنگ فعلی بین #ارمنستان و #آذربایجان از علائم #ظهور است⁉️
💠 باز هم حادثه ای در منطقه رخ داده و عده ای دوباره با دستپاچگی هرچه تمام تر ، آن را به علامات ظهور ربط داده اند و حتی برخی روایات را هم به عنوان مثال ذکر کرده اند
👈 ابتدائا باید بگوییم که قطعا رصد حوادث منطقه ، آن هم در این برهه زمانی که می توانیم زمینه ساز ظهور باشیم، کاری هست عالی و مورد نیاز و قطعا باید صورت بگیرد ، اما اینکه بیاییم بدون داشتن علم حدیث و اینکه مباحث روایی را بدانیم، همه چیز را چیزهای دیگر ربط دهیم، قطعا غلط هست
روایاتی که این افراد به آن استناد کرده اند بصورت زیر است :
1️⃣ ابو بصیر از امام صادق علیه السّلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: «پدرم- امام باقر علیه السّلام- به من فرمود: ناگزیر آتشى از ناحیه آذربایجان زبانه خواهد کشید که هیچ چیز در مقابلش نتواند ایستاد و..... (ادامه دارد)
منبع : الغیبت نعمانی ص 194
👈👈 نقد روایت: در سند این روایت یک راوی به نام احمد بن يوسف بن يعقوب جُعفی که مجهول هست ، همچنین یک روای هم به نام حسن بن علی بن ابی حمزه که از راویان کذاب است .
2️⃣ همانا قائم از فرزندان علىّ علیه السّلام داراى غیبتى است همچون غیبت یوسف، و بازگشتى همانند بازگشت عیسى بن مریم، پس از غیبتش با طلوع ستاره سرخ آشکار خواهد شد. همزمان با ویرانى زوراء که شهر رى است، و فرو رفتن مزوره که همان بغداد باشد، و خروج سفیانىّ، و جنگ فرزندان عبّاس با جوانان ارمنستان و آذربایجان چنان جنگى که هزاران و هزاران نفر در آن کشته مى شوند، هر جنگجو شمشیرى زیور یافته به دست مىگیرد، پرچمهاى سیاه بر آن به اهتزاز در مىآید، آن جنگى است که به مرگ سرخ و طاعون بسیار خطرناک آمیخته است»
منبع : الغیبت نعمانی ص 194
👈👈 نقد روایت : آقایانی که این روایت شماره 2 را دارید پخش می کنید، هیچ نگاهی به سند این روایت انداخته اید؟؟؟
اولا این روایت از معصوم نیست ، ثانیا از کعب الاحبار یهودی هست !!! همان نفوذی یهود در بین مسلمین
متوجه شدید؟؟؟
آمده اید و روایت چنین کسی را به عنوان نشانه ظهور و از قول معصوم نقل کرده اید؟؟؟ واقعا جای تاسف دارد
اینجاست که حضرت آقا فرمودند کار روی علامات ظهور ، کار کسی هست که رجال بلد باشد، سندشناس باشد و...
همینکه کانال هایی که این مطلب را که راوی آن کعب هست را به عنوان حدیث پخش کردند، دیگر معلوم است سطح سوادشان!!!
3️⃣ روایت سوم هم همان روایت معروفی هست که بارها شنیده اید، روایت " شروسی "
از ارمنستان و آذربایجان شروسی «سروسى» به شورش برخیزد و قصد سرزمینهاى وراى رى را داشته باشد هم آنجا که آن کوه سیاه به آن کوه سرخ بهم پیوسته و نزدیک به کوه طالقان است و میان او و مروزى نبرد سختى درگیرد که کودکان در آن پیر شوند و بزرگان در آن به نهایت پیرى رسند و کشتار در میان آنها ظاهر گردد، در چنین هنگامى منتظر خروج او باشید تا به «زوراء» درآید
👈👈 نقد روایت: این روایت در ادامه همان روایتی هست که ابن مهزیار با امام زمان (عج) ملاقات داشته است، و در این روایت صراحتا به وقوع جنگ در ایران اشاره شده که این نکته کاملا خلاف روایات معتبر و زیادی هست که در توصیف صحنه های ظهور ، جنگی را در ایران و سرزمین فارس، اشاره نکردند
هرچند بماند که طبق نظر بلد شناسان، آذربایجان در روایات، ربطی به کشور آذربایجان فعلی ندارد و اصلا آن زمان کشوری به این نام نبود!!!
ابن فقیه همدانی گوید: «آذربايجان [به نام] آذرباد بن ايران بن اسود بن سام بن نوح [ناميده شده] است و گويند: آذرباد بن بيوراسب. آنجا را مغيرة بن شعبه، در سال 22ق با كارزار گشود و بر آن خراج نهاد. واقد مرا خبر داد كه چون عرب به آذربايجان شدند، عشاير آنان نيز از مصر و شام به سوى ايشان آمدند. و هر قوم، بر هر چه توانستند دست يافتند بدين گونه مردم آذربايجان به مزارعه براى آنان به كار پرداختند ... حد آذربايجان از مرز برذعه (بردع) تا مرز زنجان است و از شهرهاى آن است: بر كرى، سلماس، موقان، خوى، ورثان، بيلقان، مراغه، نيريز، و تبريز» ابن فقيه، احمد بن محمد، البلدان، ص 581 – 582
⬅️ این روایات که بررسی کردیم در منابع شیعه بود که وضع آنها را از نظر اعتبار دیدید!
چند روایت دیگر هم هست که آنها منقول از کتاب الفتن جناب ابن حماد هست که بارها وبارها عرض کردیم از ضعیف ترین کتب حدیثی مهدویت است و نویسنده هم یک سنی مذهب است که خود اهل سنت هم به احادیثش نقد دارند.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
https://telegram.me/ehyakalam
نقد سها (جلسه ۳).m4a
12.77M
✳️ نقد سها (جلسه 3)
✍استاد دکتر علی نصیری
مباحث این جلسه:
۱. مدعای همطرازی یا برتری اشعار شاعران بزرگ همچون حافظ بر قرآن مردود است؛ زیرا
یک؛ آنان خود اذعان دارند که هر چه کردند از دولت قرآن بوده است.
دو؛ چنان نیست که قصاید و غزلیات آنان همه در اوج فرازمندی باشد.
سه؛ خبط و خطا و مطالب دور از ادب و اخلاق در میان شعر آنان وجود دارد.
این در حالی است که همه سوره ها و آیات قرآن فرازمند است و خبط و خطا در آنها راه ندارد. @alinasirigilani
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
نقد سها (جلسه ۴).m4a
13.49M
✳️ نقد کتاب سها (جلسه 4)
✍استاد دکتر علی نصیری
مباحث این جلسه:
بر اساس گفته مولف منابع کتاب اعم از منابع تاریخی، روایی و تفسیری همه از منابع عامه است که عموما مدالیل آیات را از مدار درست خارج کرده اند.
چرا از منابع شیعه در این کتاب استفاده نشده است؟!@alinasirigilani
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
✍ باتوجه به شرایط کرونایی که برگزاری دوره های آموزشی کلام اسلامی در همدان به صورت حضوری میسر نیست طبق هماهنگی های به عمل آمده بین #موسسه_کلامی_احیاء_همدان با انجمن کلام حوزه علمیه قم، ثبت نام دوره های #مجازی_آموزش_کلام_اسلامی(با ارائه مدرک و به صورت رایگان) آغاز شده و تا ۲۵ مهر ادامه دارد.
💠 دوره ها
1⃣ آشنایی با قواعد کلامی
2⃣ کلام جدید (بحث نقد الحاد مدرن)
3⃣ تاریخ مدارس کلامی
4⃣ نقد کتاب منهاج السنه ابن تیمیه
5⃣ منبع شناسی علم کلام
6⃣ زبان تخصصی کلام و فلسفه دین
👈 جهت ثبتنام، نام درس، نام و نام خانوادگی (+ از موسسه احیاء) ، نام پدر، نوع شرکت(مجازی) و کد ملی خود را به شماره ۳۰۰۰۷۲۲۷۰۰۷۷۰۵ پیامک کنید.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
❔این که حق حضانت طفل پس از طلاق بر عهده پدر نهاده شده است ایا ظلم در حق زنان نمی باشد❕
🗯پاسخ :
👌توجه به نکاتی چند لازم است؛
1⃣ حق حضانت به معنای حق اولویت در تربیت و نگه داری از فرزند است که در فرزند پسر تا دو سالگی با مادر و پس از آن با پدر و در فرزند دختر تا هفت سالگی با مادر و پس از آن با پدر است.
2⃣ مستند این حکم روایات متعددی است که در مجامع روایی ما نقل شده است؛
📚وسائل الشیعه ج21 ص470 باب81
📚مستدرک الوسائل ج15 ص162 باب58
3⃣ حضانت تنها یک حق اولویت است یعنی طوری نیست که بگوییم حتما باید این طور باشد بلکه در صورت رضایت طرفین هر کدام از زوجین خواستند می توانند از فرزند نگه داری کنند .
4⃣ در ایام حضانت هر یک از والدین فرد دیگر در حد متعارف می تواند فرزند خود را ببیند و کسی نمی تواند مانعش شود
📚توضیح المسائل ؛ ایت الله بهجت؛مساله 1986
5⃣ فرزند تا سن بلوغ در حضانت والدین است لذا پسر دو سال در حضانت مادر است و سیزده سال در حضانت پدر و دختر هفت سال در حضانت مادر است و دو سال در حضانت پدر و پس از آن خود فرزند تعیین می کند که با چه کسی زندگی کند.
👌درست است که فرزند پسر مدت زیادی از ایام حضانت را در اختیار پدر است اما باز در مقابل فرزند دختر بیشتر ایام حضانت خود را در اختیار مادر است پس این سخن که حضانت فرزند بر عهده پدر است صحیح نمی باشد .
6⃣ در این حکم حقوق والدین و فرزند به بهترین وجه مورد توجه قرار گرفته است .
❗️روشن است که مهر مادری و پدری هر دو برای رشد فرزند ضروری است ودر صورت ناکامی فرزندان از این مهر پدری و مادری باید به میزان حد اقل از آن بهره مند شوند.از همین روی در سنین نخست زندگی چون تغذیه جسم و جان نوزاد با شیر و عواطف مادر پیوند دارد باید فرزند در نزد مادر باشد تا حد اقل نیازهای عاطفی فرزند تامین شود و بعد از آن چون فرزند از نظر رشد فکری و اجتماعی نیاز به الگو پذیری دارد و این الگو پذیری پس از دو سال زندگی از طریق پدر بهتر حاصل می شود لذا پسر را به مرد می سپارند زیرا پدر نقش اساسی را در این زمینه ایفا می کند و دختر را به مادر می سپارند زیرا مفیدتر به رشد فرزند می باشد.
7⃣ اگر به صورت مطلق حق حضانت فرزندان به زنان واگذار می شد زمینه ازدواج مجدد زنان را از بین می برد و فرصت تشکیل خانواده جدید و سامان یابی مجدد را از او سلب می کرد زیرا مردان کمتر حاضر هستند که مخارج فرزندان مرد دیگری را پرداخت کنند .
8⃣ از سوی دیگر وجود فرزند در خانه مرد بیگانه نوعی سر شکستگی که احیانا همراه با منت و آزار نیز بود برای او به ارمغان داشت در حالی که در نزد پدر در خانه خود و زیر سایه سرپرست خود است چه آنجا نامادی باشد و چه نباشد .
9⃣ در مساله حضانت مهم ترین مساله رعایت حال فرزندان است لذا زمانی که حضانت هر یک از طرفین یا هر دو آنها ناسازگار با مصالح فرزند تشخیص داده شود دادگاه می تواند حضانت را بر عهده دیگری بگذارد .
❗️توجه به این نکات نه گانه فوق الذکر روشن می سازد که در مساله حق حضانت به هیچ یک از والدین و فرزندان ظلم و کوتاهی صورت نگرفته است.
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
چی بگم آخه؟.pdf
2.53M
#چی_بگم_آخه؟🤔
کتابی بسیار مفید درباره نحوه امر به معروف و نهی از منکر کردن
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
#خداشناسی1⃣
✍ چه لزومی داره دنبال خداشناسی و دین شناسی بریم؟
🔹انسانها جهت "پیشگیری" از ریزش ساختمان به هنگام حوادث غیرمترقبه مثل زلزله و ...، هزینه های بسیار مالی و جانی صرف محکم سازی بناها می کنند.
همچنین، انسانها در کشورهای مختلف جهت "پیشگیری" از حمله دشمن و ...، بودجه های کلانی را صرف تهیه و تولید و نگهداری ادوات نظامی می نمایند.
🔹 شاید دهها سال بگذرد زلزله ای رخ ندهد و کشوری روی جنگ نبیند ولی لزوم و بایستگیِ این هزینه ها را عقل و خِرد آدمی درک می کند و حتی افرادی که اینگونه آینده نگری دارند را تحسین می کند. از این رو، کسی مُنکِر ضرورتِ چنین هزینه هایی نیست و هزینه کنندگان را نکوهش نمی کند. حتی مراکزی که برنامه های پیش گیرانه دارند پیشرفته و پیشگام محسوب شده و مورد تکریم قرار می گیرند.
✅ بشر وقتی می بیند انسانهای شایسته ای (که در طول تاریخ مشهور به پاکی و امانت و صداقت بوده اند = پیامبران) پیوسته مردم را به سوی خدا و دینداری دعوت کرده و به پیروانشان وعده بهشت و به مُنکرانشان وعید دوزخ می دهند، همان عقل و خِرد آدمی که حکم به پیشگیری در امور مختلف می کرد اینجا هم جهت "پیشگیری" از دچار شدن به گمراهی و عذاب همیشگی اخروی، لازم بودن شناخت خدا و رسولان و شریعت آنان را نیز به انسان نشان می دهد تا بتواند با شناخت خدا و فرستادگان او و عمل به فرموده هایشان به سعادت کامل نائل آید.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
#خداشناسی2⃣
✍ چه لزومی داره ما دنبال خداشناسی و دین شناسی بریم؟
🔹 انسان در زندگی خود غرق در نعمت های بسیاری است که کسی مُنکر آن نیست و همه قبول دارند که برخوردار از یک سری از نعمتها هستند.
عقل آدمی سپاسگذاری از کسی که به او نعمت داده را لازم و شکر و تکریم از وی را ضروری می داند.
از آنجا که مرتبه شکر و تکریم، بعد از مرتبه شناخت نعمت دهنده است و بدون شناخت، شکر و سپاس کامل محقق نمی شود(چون شکر باید متناسب با مقام نعمت دهنده و درخور شان او باشد و باید بشناسیم او کیست و چه خصوصیاتی دارد و تکریم و شکر وی چگونه باید باشد...) از این رو، شناخت خدایی که مُفیض و مُنعم علی الاطلاق است لازم و ضروری است تا انسان در پرتو شناخت او و فرموده هایش، مراتب شکر زبانی و عملی را به جا آورد.
🔹 افزون بر آن، انسان به حکمِ فطرت، به دنبال علل حوادث و پدیده هاست و میل به شناخت آنها دارد. از این رو چنین سوالاتی برای او رخ می نماید که علت جهان و حوادث پیرامونی چیست؟ آیا وَرای این عالم و مادیات، علتی هست؟ و ...
✅ دین شناسیِ تحقیقی که شامل بحث از مبدآ و معاد و خدا و ... است، به انسان نگرش عمیقی می بخشد که پاسخگوی پرسش های فطری او خواهد بود.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
جهت معرفی کانال پست زیر را در گروهها و کانالهای مختلف قرار دهید و به مخاطبان خود نیز ارسال فرمایید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇
هدایت شده از معارف اعتقادی
✍ کانال معارف اعتقادی
وابسته به موسسه کلامی احیاء همدان
◀️ تبیین و توضیح عقاید اسلامی
◀️ پاسخ به سوالات و شبهات اعتقادی
◀️ نقد افکار و فرقه های انحرافی
◀️ معرفی منابع و مراکز علمی کلامی
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam