eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.8هزار ویدیو
457 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فایل صوتی از طرف حقگو
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فایل صوتی از طرف حقگو
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فایل صوتی از طرف حقگو
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فایل صوتی از طرف حقگو
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فایل صوتی از طرف حقگو
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فایل صوتی از طرف حقگو
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فایل صوتی از طرف حقگو
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فایل صوتی از طرف حقگو
کنفرانس: 🎙 با ارائه استاد: حجت‌الاسلام استاد محمدرضا ترک 🔸پژوهشگر موسسه کلامی احیاء 🔸 متخصص فرق و‌ مذاهب 🕘 ساعت گفتگو: ۲۱ 🗓 زمان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۹/۳ 🌍 مکان: در 👇 https://eitaa.com/joinchat/2128871435C7db9a13d97
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سؤال ❓❓❓❓ فواید و آثار امتحانات الهی چیست؟ خداوند که از وجود ما آگاه است پس چه لزومی دارد ما را امتحان کند؟ پاسخ: 🔰 بله خداوند همچون معلم نیست که امتحان بگیرد تا از استعداد های شاگردانش آگاه شود بلکه امتحانات الهی فواید و آثار متعددی دارد؛ 1️⃣ یکی از آنها شناختن مورد امتحان است، 2️⃣ فایده دیگر آن است که از طریق امتحان استعدادهای مورد امتحان کشف و شناخته می شود و با آگاهی از نقاط ضعف و قوت می تواند در رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود بکوشد. 🔶 قرآن مجید می فرماید: «وَ لِيَبْتَلِيَ اللَّهُ ما فِي صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ ما فِي قُلُوبِكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُور (آل عمران: ۱۵۴)؛ خداوند آنچه در سینه دارید می آزماید تا دل های شما خالص گردد و خدا به اسرار درون شما آگاه است؛ 💢 بنابراین دومین فایده امتحان، آگاهی از استعدادها و رشد و تربیت آنها است و این امر تنها در کوره های آزمایش امکان پذیر است. 3️⃣ فایده بعدی امتحان، اتمام حجت است. 👈 توضیح اینکه هر چند خداوند از بنده اش و اعمال و رفتار و حتی خطورات قلبی او کاملا آگاه است، ولی صحنه امتحان را ایجاد می کند تا حجت بر بنده تمام شود. 💠 امیرالمؤمنین می فرماید: «و إن كان سبحانه أعلم بهم من أنفسهم، ولكن لتظهر الافعال التي بها يستحق الثواب والعقاب...؛ هر چند خدای سبحان از مردم به خودشان آگاه تر است، ولی این امتحانها به خاطر آن است که افعالی که با آن استحقاق ثواب و عقاب پیدا می شود، آشکار گردد.) ✅ پس فایده های این امتحانها و بلاها به امتحان شونده برمی گردد نه امتحان کننده. 📚 درس هایی از عقاید اسلامی ج 5 /ص 108 به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ ثروتمندان باید سطح زندگی خود را با عموم مردم تطبیق دهند 🔹یک اصل ثابت و تغییرناپذیر این است که یک نفر مسلمان باید زندگی خود را از زندگی عمومی جدا نداند، باید زندگی خود را با زندگی عموم تطبیق دهد. 🔸معنی ندارد درحالی‌که عموم مردم در بدبختی زندگی می‌کنند عده دیگر با مستمسک قراردادن «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللهِ الَّتی اَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالطَّیباتِ مِنَ الرِّزْقِ» در دریای نعمت غوطه‌ور بشوند هرچند فرض کنیم که از راه حلال به چنگ آورده باشند. 🔹خود امام صادق سلام‌الله علیه که به اقتضای زمان، زندگی را بر خاندان خود توسعه داده بود، یک وقت اتفاق افتاد که نرخ خواربار ترقی کرد و قحط و غلا پدید آمد. به خادم خود فرمود: چقدر آذوقه و گندم ذخیره موجود داریم؟ عرض کرد: زیاد داریم، تا چند ماه ما را بس است. 🔸فرمود: همه آنها را ببر و در بازار به مردم بفروش. گفت: اگر بفروشم دیگر نخواهم توانست گندمی تهیه کنم. فرمود لازم نیست، بعد مثل سایر مردم روز به روز از نانوایی تهیه خواهیم کرد، و دستور داد از آن به بعد خادم نانی که تهیه می‌کند نصف جو و نصف گندم باشد، یعنی از همان نانی باشد که اکثر مردم استفاده می‌کردند. فرمود: من تمکن دارم به فرزندان خودم در این سختی و تنگدستی نان گندم بدهم، اما دوست دارم خداوند ببیند من با مردم مواسات می‌کنم. ‌ 📝 استاد مطهری، بیست گفتار، ص127 به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 معنای رضا به قضای الهی در مصیبت‌ها؛ چه کسی «خُلق توحیدی» دارد؟ 🔸زلزله‌ای می‌آید و شهری را خراب می‌کند. ممکن است کسی بگوید: این زلزله را خدا خواست اما به این معنا که خدا ملَکی را فرستاد و گفت: این زمین را تکان بده و او هم تکان داد و یا خود خدا به طور مستقیم آمد زمین را تکان داد و زلزله پدید آمد. نه، این‌طور نیست. 🔹نیز ممکن است کسی معتقد شود که خدا عالم را بر اساس نظامی خلق کرده است. این عالم بدون اشیایی که الآن وجود دارند امکان‌پذیر نبود. خدا دستگاهی را خلق کرده است و در آن دستگاه حوادثی واقع می‌شود که خود خدا هم نمی‌خواسته، ولی می‌شود. خدا که نخواسته زلزله بشود، ولی وقتی این طبایع وجود داشته باشد -طبایعی که وجودشان لازم هم هست و خیرشان بر شرشان می‌چربد- خواه‌ناخواه چه خدا بخواهد و چه خدا نخواهد، این حوادث رخ می‌دهد. این هم یک طرز تفکر که این نیز غلط است. 🔸دیدگاه صحیح: قرآن می‌فرماید هر بدی که می‌رسد، به اذن خدا می‌رسد. معنایش این است که نه این‌چنین خیال کن که هیچ علل و اسبابی دخالت ندارد و نه این‌چنین خیال کن که دخالت آنها به نحوی است که‏ چه خدا بخواهد و چه نخواهد آن کار می‌شود، بلکه به اذن خدا می‌شود؛ یعنی اگر خدا می‌خواست مانع ایجاد کند، مانع ایجاد می‌کرد، اگر می‌خواست شرطی از آن شروط را از بین ببرد، از بین می‌بُرد. پس آنچه در عالم واقع می‌شود، یک سلسله حوادث و علل و معلول‌هایی است که کار خودشان را انجام می‌دهند، اما نه به معنای این که چه خدا بخواهد و چه خدا نخواهد. 🔹اینجاست که معنای مصلحت و رضا به قضای الهی روشن می‌شود. اگر حادثه‌ای پیش بیاید و خدای متعال جلوی این حادثه را نگیرد -که معنای جلوی حادثه را نگرفتن این است که به اذن اوست و اگر مصلحت اقتضا می‌کرد جلوی حادثه را می‌گرفت- معلوم می‌شود که مصلحت کلی اقتضا نمی‌کرده است که خداوند جلوی آن را بگیرد. 🔸اگر انسان ایمان به این حقیقت داشته باشد، به دنبالش «خُلق توحیدی» پیدا می‌شود؛ یعنی بعد از آن که حادثه‌ای واقع شد در انسان حالت رضا پیدا می‌شود، می‌گوید لابد مصلحت بوده است، اگر مصلحت نبود خدای متعال جلوی آن را می‌گرفت. حال که خدا جلوی این حادثه را نگرفته است پس مصلحتی هست ولو این که من آن مصلحت را ندانم. 📝 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، ص۱۹۰-۱۸۷ (با تلخیص) به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
❓❓❓❓ سوال: آیا تحقیر افراد بی‌ایمان و گنه‌کار، رفتاری صحیح است؟ پاسخ: 📌📌📌 ◀️ تحقیر افراد بی‌ایمان و اهل معصیت بستگی به شرایط آنان دارد؛ برای نمونه، اگر آنان به دلیل ناآگاهی و ضعفِ فرهنگی، ایمانشان ضعیف بوده و دست به گناه می‌زنند نباید به تحقیر آنان پرداخت، بلکه باید در راهِ هدایت آنان کوشید و روایاتی که در نکوهش سرزنش و تحقیر افراد، وارد شده است ناظر به این دسته از انسان‌ها است، که در این‌جا به ذکر چند روایت بسنده می‌شود. ◀️1. امام سجاد(علیه السلام ) فرمود: «آخرين سفارشى كه حضرت خضر نبی به موسى بن عمران(علیهما السلام ) كرد اين بود كه: حتماً هيچ‌كس را به گناهى سرزنش مكن...» ◀️2. امام صادق(علیه السلام ) فرمود: «رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم ) فرموده است: هر كه كار زشتى را فاش كند ‌مانند كسى است كه آن‌ را انجام داده، و هر كه مؤمنى را به چيزى سرزنش كند نميرد تا مرتكب آن شود» ◀️3. همچنین آن‌حضرت به نقل از رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمود: «اى اشخاصى كه به زبان ايمان آورده‌ايد، نه در قلب و درون؛ در جستجوى اسرار و عيب‌هاى مؤمنان نباشيد، و لغزش و خطاهاى ايشان را دنبال نكنيد، پس كسى كه در جستجوى عيب و لغزش دوست و برادر خود باشد، خداوند متعال نيز لغزش‌ها و خطاهاى او را دنبال می‌نمايد؛ و كسى كه خداوند دنبال لغزش‌هايش باشد در نهايت رسوا می‌گردد، اگر چه در جمع خانواده‌اش باشد» 📌اما اگر گنه‌کاران از روی لجاجت، افرادِ با ایمان را مورد تمسخر قرار داده و تحقیرشان کنند، باید از همین حَربه علیه آنان بهره جُست که پاداش کلوخ انداز، سنگ است و در قرآن و روایات نمونه‌هایی از این قبیل بیان شده است؛ چنان‌که در قرآن می‌خوانیم: «...فَمَنِ اعْتَدى‏ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَيْكُمْ...» پس هر كس بر شما ستم روا داشت همان‌گونه كه با شما ستم روا داشته است با وى ستم روا داريد. 📌رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمود: «هر گاه پس از من، شكّاكان و بدعت‌گذاران را ديديد، از آنان بيزارى بجوييد و تا می‌توانيد، به آنان ناسزا بگوييد و از آنها، بدگويى كنيد و محكومشان نماييد، تا ديگر در تباه كردن اسلام، طمع نكنند و مردم از آنها بر حذر باشند و از بدعت‌هايشان، چيزى نياموزند. بدين‌سان، خداوند، در عوضِ آن، براى شما پاداش‌هايى را می‌نويسد و به سبب آن، درجات شما را در آخرت، بالا می‌برد» به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ ✨وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً ✨لَكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَا‌ ✨إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ ﴿۱۲۸﴾ ✨پروردگارا ما را تسليم فرمان خود قرار ده ✨و از نسل ما امتى فرمانبردار خود پديد آر ✨و آداب دينى ما را به ما نشان ده ✨و بر ما ببخشاى كه تويى توبه‏ پذير مهربان (۱۲۸) 📚سوره مبارکه البقرة آیه ۱۲۸ به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1