حل تعارض بین علم و دین.mp3
1.92M
🏷 #مقاله_صوتی
🗞 حلّ معمای تعارضِ علم و دین
🎙#امید_محمدی_سروش
📻 تهیه و تنظیم: کانال دانشنامه
⏰ مدت زمان: ۲دقیقه
🎈 لطفا با لینک دانشنامه به اشتراک بگذارید!
🆔@daneshnameh1399
سؤال
❓❓❓
چرا ائمه معصومین غلام و کنیز داشتند؟
🔷پاسخ:
◀️۱ـ برده و کنیز، در نظر عوام فرق دارد با برده و کنیز در نظر اسلام. در اسلام، فقط اسیر جنگی کافر را می توان به کنیزی یا بردگی گرفت. لذا برده و اسیر اسلامی، در واقع همان اسیر جنگی کافری است که مسلمان شده و به عنوان شهروند درجه دوم پذیرفته شده است.
◀️۲ـ اهل بیت(ع) این افراد را می خریدند برای تربیت نمودن. لذا اگر تاریخ را مطالعه فرمایید می بینید که اغلب این افراد، بعد از مدّتی تبدیل شده اند به علمان بزرگ دینی؛ مثلاً قنبر ـ قدّس سرّه ـ غلام امیرمؤمنان(ع)، از عرفا و اولیای الهی بوده؛ یا فضّه، کنیز فاطمه(س) صاحب مقامات عرفانی شده بود. گفته شده که جناب فضّه ـ رضوان الله علیها ـ ۲۰ سال سخن نگفت مگر با آیات قرآن. یا برخی از غلامان امام سجّاد(ع)، به مقاماتی رسیده بودند که با دعایشان باران نازل می شد. و غلام امام حسین(ع) به چنان مقامی بار یافت که در عاشورا، عاشقانه جنگید و به شهادت رسید، در حالی که امام حسین(ع) او را آزاد کرده بود تا برود؛ امّا او نرفت و با ناله و زاری تقاضا نمود که حضرتش اجازه ی جهاد به او بدهند. وقتی جریان این غلام سیاه که اسمش جَون بود را می خوانیم، آنگاه معلوم می شود که اهل بیت(ع) از این بردگان، چه انسانهای بزرگ و تابناکی می ساختند. این غلام، ابتدا در خدمت جناب ابوذر بود که ابوذر او را به اهل بیت(ع) سپرد و او در خانه ی اهل بیت(ع) به مقاماتی رسید که شاید از خود ابوذر ـ رضوان الله علیه ـ نیز جلوتر زده باشد.
📌سید بن طاوس در نقل جریان این غلام می گوید:
« بعد از عمرو بن قرظه، جَون ـ که غلام ابوذر و شخصى سیاه چهره بود ـ براى جهاد قیام نمود. امام حسین علیه السلام به وى فرمود: من تو را مرخّص کردم، زیرا تو تابع ما شدى که در رفاه و عافیت باشى، خود را در راه ما مبتلا نکن! غلام گفت: یا بن رسول اللَّه! من در زمان خوشى کاسه لیس شما بودم، آیا شایسته است که اکنون که شما گرفتار شدهاید دست از شما بردارم؟! به خدا قسم بوى من نامطلوب است، حسب و نسب من پست می باشد، رنگ من سیاه است. تو بر من منّت بگذار تا لایق بهشت گردم و بوى بدنم نیکو، حسب و نسبم عالى، و صورتم سفید شود. نه به خدا سوگند من از شما جدا نمی شوم تا اینکه این خون سیاه من با خونهاى پاکیزه ی شما مخلوط شود. محمّد بن ابی طالب می گوید: سپس جون براى قتال قیام کرد و این رجز را خواند:
کیف یرى الکفار ضرب الاسود ــ بالسیف ضربا عن بنى محمّد ــ اذب عنهم باللسان و الید ــ أرجو به الجنه یوم المورد
یعنى: کفّار ضرب دست غلام سیاه را چگونه مىبینند که با شمشیر به خاطر فرزندان حضرت محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم می زند. من با زبان و دست، از فرزندان حضرت محمّد دفاع می کنم. امیدوارم که در روز ورود به صحراى محشر، داخل بهشت شوم.
سپس جهاد کرد تا شهید شد و امام حسین علیه السلام به بالین او آمد و فرمود: بار خدایا! صورت وى را سفید و بوى او را نیکو و وى را با نیکان محشور بفرما و شناسایی را بین او و محمّد و آل محمّد صلّى اللَّه علیهم اجمعین برقرار بفرما!
📌امام محمّد باقر(ع) از حضرت امام زین العابدین علیهما السلام روایت می کند که فرمود: هنگامى که گروهى در میدان جنگ آمدند تا اجساد شهیدان آل محمّد را دفن نمایند جسد این غلام یعنى جَون را بعد از گذشت ده روز از شهادتش در حالى یافتند که بوى مِشک از آن به مشام می رسید. رضوان اللَّه علیه.»
ملاحظه می کنید که یک برده در خانه ی اهل بیت(ع) چگونه تربیت شده و به چه معرفتی دست یافته که وقتی آزادش می کنند، حاضر نمی شود از مولایش جدا شود و مشتاقانه، خون خویش را نثار خاندان رسالت می کند. این یکی از اهداف نگهداری برده ها از سوی اهل بیت(ع) بود که می خواستند آنها را تربیت کنند. چرا که اغلب اهل بیت(ع) به خاطر جوّ سیاسی مخالف، و خفقان حاکم بر جامعه، امکان تربیت افراد عادی جامعه را نداشتند.
📌یکی دیگر از مأموریتهای بردگان و کنیزان در خانه ی اهل بیت(ع) این بود که در خفقان سیاسی آن دوران، احادیث و معارف اهل بیت(ع) را به دیگر شیعیان می رساندند. در آن عصر، شیعیان به خاطر مسائل امنیتی، جرأت نزدیک شدن به خانه ی ائمه(ع) را نداشتند؛ چرا که در آن صورت، شناسایی شده و دستگیر می شدند. در چنان فضایی، این بردگان و کنیزان اهل بیت(ع) بودند که به بهانه های مختلف مثل خرید و کشاورزی و … به میان جمعیت می رفتند و مطالب و معارف اهل بیت(ع) را به شیعیان می رساندند. البته در این راه، گاه با خطراتی هم مواجه می شدند، مثلاً در زمان عثمان، قنبر ـ غلام امیرمؤمنان(ع) ـ مورد ضرب و شتم مخالفان قرار گرفت.
#سؤال
#شبهه
#اعتقادی
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
هدایت شده از معارف اعتقادی
👈نماز بسیار مهم یکشنبه های ماه ذی قعده👉
🔴 نمازی بسیار مجرب برای آمرزش گناهان
🔵 براى نماز در روز یکشنبه ماه ذیقعده روایتى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده است. در فضیلت این نماز، آمده است:
🔺 که هر کس آن را بجا آورد:
1⃣ توبه اش پذیرفته مى شود
2⃣ و گناهانش آمرزیده مى گردد
3⃣ و سبب برکت براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود،
4⃣ و در روز قیامت کسانى که از او طلبى و یا حقّى دارند، از وى راضى گردند
5⃣ و با ایمان از دنیا مى رود
6⃣ و قبرش براى او وسیع و نورانى گردد
7⃣ و پدر و مادرش از او راضى شوند
8⃣ و آنها نیز مورد مغفرت خداوند قرار گیرند،
9⃣ ذریّه او نیز بخشیده شوند
0⃣1⃣ و روزى او وسیع گردد
1⃣1⃣ فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند
2⃣1⃣ و به آسانى جانش را بگیرد.
🌕 کیفیت نماز :
رسول خدا(صلى الله علیه وآله) کیفیّت نماز را این گونه بیان فرمود که:
🛑 در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند (دو رکعت دو رکعت) در هر رکعت، سوره «حمد» یک مرتبه، سوره «قل هو الله» سه مرتبه و سوره هاى «فلق» و «ناس» را یک مرتبه بخواند; و بعد از اتمام نماز هفتاد مرتبه استغفار کند، سپس بگوید:
🔺 لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ
آنگاه بگوید:
🔺 یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغْفِرْ لى ذُنُوبى، وَ ذُنُوبَ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ.
📚 مفاتیح الجنان/اعمال ماه ذیقعده
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
📌پیام #غدیر
#ابوذر،
در دوران خلافت #عثمان در مسجد النبی با سخنانی صریح، خاندان پيامبر را #ستارگان_هدايت و امیرمومنان #علي(ع) را #وصي پیامبر دانست و به مردم نهيب زد:
«اگر کسي را که خدا مقدم داشته است، مقدم ميکرديد... و #ولايت را در اهلبيت پيامبرتان مينهاديد،
از آسمان و زمين روزي ميخورديد و هيچ يک از دوستان خدا #فقیر نميشد و هيچ يک از #فرايض_الهي از بين نميرفت.»
📚يعقوبي، تاریخ، ج2، ص171.
👇👇
🌻 @ahlebait110
♨️شبهه
آیا این آیات زیر با هم تناقص ندارند، آخرش کدوم ثواب را خداوند بخاطر کار خیر ما میخواهد بدهد❓❓
👈🏝بعضی کارها پاداش دوبرابر دارد
"ضعفین"(بقره ۲۶۵)
👈🏝بعضی کارها پاداش چندبرابردارد
"اضعافا"(بقره ۲۴۵)
👈🏝بعضی کارها پاداش ده برابر دارد
"فله عشر امثالها"(انعام ۱۶۰)
👈🏝بعضی کارها پاداش هفتصدبرابرپاداش دارند"کمثل حبة انبتت سبع ..."(بقره ۲۶۱)
👈🏝بعضی کارها پاداشی دارد که هیچ کس جز خدا آن را نمی داند
"فلاتعلم نفس مااخفی لهم"(سجده۱۷)❓❓❓
جواب اول
👌رساندن جنس به مقصد اَرزش دارد، ولى اگر جنسى را در وسط راه از بين برديم، ارزشى نَدارد. بسيارى از كارهاى به ظاهر نیک دچار آفاتى مىشود كه به مقصد نمىرسد:
👌✅😔يا در آغاز، كار را با ريا و خودنمايى شروع مىكنيم و هدف الهى نَداريم، يا در وسط كار گرفتار غرور و عُجب و خودخواهى میشويم و يا بعد از انجام كار، گناهى مىكنيم و آثار آن را مَحو مىكنيم.
👈👌لذا قرآن نمىفرمايد: هركس كار شايسته انجام دهد ده برابر پاداش دارد، بلكه مىفرمايد:
هر كس كار شايستۀ خود را تا قيامت بياورد، ده پاداش دارد(مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ) 👈👌پس این ثواب ها برای کسی است که عمل صالح را سالم ببرد.
جواب دوم
👌👌✅تفاوت ثوابها بر اساس تفاوت نیت ونوع کار است لذا هر چقدر کار سختر باشد ثوابش زیادتر است پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند«أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها» بهترین کارها سخترین آنهاست.
جواب سوم
👈ما اختیار داریم کار خوب یا بد را انجام بدهیم، وقتی کار بد انجام میدهیم یه امتیاز منفیگی برامون ثبت میشود، وقتی کار خوب میکنیم ده تا امتیاز مثبت ثبت میشود.
نتیجه👇👇
یعنے خدا دنبال بهانه است که بندگانش را به بهشت ببرد لذا برای هر عملی کلی ثواب قرار داده و برای عمل ناپسند فقط یک گناه در نظر گرفته است.
جواب چهارم
👌👌شاید علت اینکه در روایات و آیات فرمودند اگر این کار را بکنید 70تاحج یا برابر با1000سال عبادته و... است
👌👌چون راه ما خییلی طولانیه به تعبیر روایت اگر عمل 70پیامبر را هم ببری فردای قیامت باز هم دستت خالیه لذا هرچقدر ببریم کم است لذا برای کوچکترین عمل کلی ثواب قرار داده اند.
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
#نقد_زرتشت_و_باستان_گرایی
#ارزش_زن_در_ایران_باستان
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هویت ما با غدیر است...💚
🌱#پویش_هرخانه_یک_پرچم
🎥واحدرسانهوفضایمجازی ستادمردمیغدیراستانهمدان
📌@ghadir_setad
✅#سؤال
چرا باید هر روز نماز بخونم🤔
#پاسخ
👈عبادت، وسیله تکامل و سعادت ماست و دستور خداوند به نماز، نوعی لطف و رحمت و راهنمایی است که ما را به کمال می رساند؛ مثلا وقتی پدر و مادر، فرزندشان را به درس خواندن امر می کنند، به سود خود فرزند است و سعادت او را می خواهند و این امر از روی محبّت به فرزند است و گرنه به درس خواندن او نیازی ندارند.
آیات و روایات، فلسفه و حکمت تشریع نماز را بیان کرده اند:
1- یاد خدا: «وَ أَقِمِ الصَّلَوةَ لِذِکرِی؛ نماز را برپا دار تا به یاد من باشی».
2- بازداشتن از گناه و زشتی ها:«إِنَّ الصَّلَوةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنکر، همانا نماز (انسان را در دنیا) از زشتی ها و گناه باز می دارد».
3- پاکیزگی روح:« إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِینَ یخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَیبِ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ مَن تَزَکی فَإِنَّمَا یتَزَکی لِنَفْسِۀوَ إِلَی اللَّهِ الْمَصِیرُ ،تو تنها کسانی را که از پروردگارشان در نهان می ترسند و نماز برپا می دارند، هشدار می دهی و کسی پاکیزگی جوید تنها برای خود پاکیزگی می جوید».
4- وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَوةِ وَ إِنَّهَا لَکبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَی الْخَشِعِینَ، از شکیبایی و نماز یاری جویید، و به راستی این کار، گِران است، مگر بر فروتنان.
5- پاک شدن از کبر و غرور؛ حضرت فاطمة(علیها السلام) می فرماید: «و الصلاة تنزیهاً من الکبر،خداوند نماز را واجب کرد تا مردم از کبر و غرور پاک شوند».
6- رستگاری:«قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُون * الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاَتِهِمْ خَشِعُونَ، به راستی که مؤمنان رستگار شدند؛ همانان که در نمازشان فروتنند».
در حدیثی آمده است: نقش نمازهای پنج گانه برای امت من همانند نهر آب زلالی است که از مقابل خانه آنان می گذرد، اگر کسی روزانه پنج بار در این نهر شستشو کند، آیا به گمان شما باز هم بر بدن او آلودگی و پلیدی خواهد ماند؟!.
و در حدیثی دیگر امام باقر(علیه السلام) می فرماید: هنگامی که نمازگزار به سمت قبله برای نماز می ایستد، خداوند رحمان و رحیم به او توجه ویژه می کند.
نماز روزانه انسان، اظهار تشکر و سپاس دائمی او از این همه نعمت و خوبی هایی است که خداوند به او داده است و نیز ثناگویی و تمجید انسان از این همه زیبایی و عظمت است که خداوند متعال دارد. هیچ کس برای تعریف و تمجید از یک گل زیبا که در طبیعت روییده است به شما اعتراض نمی کند، امّا اگر زیبایی آن را نبینی، نابینایت می شمرند و اگر ببینی و واکنش نشان ندهی و ستایش نکنی سرزنشت می کنند که چرا ذوق و احساس نداری و چقدر بددلی.
در مضمون بعضی احادیث آمده است که: «انسان در حال نماز با خدای خود نجوا و گفتگو می کند و اگر انسان لذت این گفتگو را بچشد، هیچ گاه از حال نماز خارج نمی شود». راستی چقدر لذت بخش است با خدای جهان آفرین به گفتگو و مناجات پرداختن! و روحی به عظمت تمام هستی یافتن و با خدای هستی هم سخن شدن.
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
▫️ثبت نام🔻
♻️ دوره غیر حضوری (مجازی)
💠 طرح مطالعاتی آثار آیت الله علامه مصباح یزدی(ره)
🔹مهلت ثبت نام: 14 تیر ماه
🔸شروع دوره: 15 تیر تا 15 شهریور ۱۴۰۱
✅ کانال دوره:🔻
@doure_motaleati 🆔@meshkatnoor
#سؤال
❓❓❓
چرا مردم نمی توانند امام و خلیفه پیامبر را برگزینند؟
◀️پاسخ این سؤال چندان پیچیده نیست، اگر امامت را به معنی زمامداری ظاهری جامعه مسلمین بدانیم انتخاب زمامدار از طریق مراجعه به آراءِ مردم کار متداولی است.ولی اگر امامت را به معنای پیشوا و رهبر مسلمانان بدانیم بدون شک هیچ کس جز خدا و یا پیامبر (آن هم به الهام الهی) نمی تواند امام و خلیفه را تعیین کند. زیرا شرط امامت طبق این تفسیر داشتن علم وافر به تمام اصول و فروع اسلام است. علمی که از منبع آسمانی مایه بگیرد و متّکی به علم پیامبر باشد تا بتواند از شریعت اسلام حفاظت کند.
◀️شرط دیگر آن است که امام(علیه السلام) معصوم باشد یعنی از هر گونه خطا و گناه مصونیت الهی داشته باشد، تا بتواند مقام امامت و رهبری معنوی و مادی، ظاهری و باطنی امت را بر عهده گیرد، و همچنین زهد و پارسایی و تقوی و شهامتی که لازمه تصدّی این پست مهم است.
📌تشخیص این شرایط مسلماً جز به وسیله خدا و پیامبر امکان پذیر نیست، اوست که می داند روح عصمت در درون جان چه کسی پرتوافکن است، و اوست که می داند حدّ نصاب علم لازم برای احراز مقام امامت، و زهد و وارستگی و شجاعت و شهامت در چه کسی موجود است.
📌علامه مجلسی نیز با استناد به دو آیه 31- 32 سوره زخرف بر عدم صلاحیت انسان در اختیار وگزنیش امام، این گونه استدلال مینماید:
این دو آیه، صریح در این است که قسمت و تقدیر روزی و مراتب دنیوی به دست خداست؛ پس مراتب اخروی و درجات معنوی، همانند نبوت و امامت است که آن دو، یک مقام بلند معنوی و خلافت دینی است سزاوار است که به تعیین خدا باشد و خداوند تعیین آن را به بندگان موکول ننماید.
و نیز طبق این آیات، عقل بندگان از قسمت درجات دنیوی قاصر است؛ پس به طریق اولی عقل بشر از تعیین امامت که یک ریاست دنیوی و دینی است قاصر است. روی این لحاظ بشر نمیتواند امام را تعیین کند. و سپاس خدا را که این دو امر در این دو آیه به صورت روشن بیان شده که هیچ گونه شکی در آن نیست. (۱)
۱. بحار الانوار، ج 23، ص 67، ناشر: مؤسسة الوفاء- بیروت - لبنان
#امام
#عصمت
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
#مناسبت
▪️هفتم تیر ماه سالروز شهادت شهید دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران صدیق انقلاب و رهبری گرامی باد▪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسانه و تریبون قاطی باتی
✅ سؤال:
چرا علم غیب ائمه مانع از شهادت آنان نشد؟
👈 پاسخ:
در این که انبیاء و امامان معصوم(علیهم السلام) از علم غیب به تعلیم الهى آگاهند بحثى نیست.
ولى در چگونگى این علم، و همچنین در وسعت و گسترش آن سخن بسیار است، و این مسأله از پیچیده ترین مسائلى است که در این گونه مباحث به چشم مى خورد، اخبار متفاوتى در مورد آن وارد شده و از سوى دانشمندان نیز اظهار نظرهاى مختلفى دیده مى شود، یکی از نظرات عبارت است از اینکه:
آنها همه امور را مى دانند امّا "بالقّوه" نه "بالفعل"، یعنى هرگاه بخواهند و اراده کنند که چیزى از اسرار غیب را بدانند خداوند به آنها الهام مى کند، و یا قواعد و اصولى نزد آنها است که با مراجعه به آن قواعد و اصول فتح باب مى شود و مى توانند هر چیزى از اسرار غیب را بدانند، و یا کُتبى نزد آنها است که به آن مى نگرند و از اسرار غیب باخبر مى شوند؛ یا این که در هر حال که خدا اراده کند و به اصطلاح حالت "بَسط" به آنها دست دهد از این اسرار با خبر مى شوند، و در زمانى که این اراده گرفته شود و به اصطلاح حالت "قبض" حاصل گردد، این علوم موقّتاً پنهان مى شود.
شاهد این نظر - در شکل اول - روایاتى است که مى گوید: امامان و پیشوایان معصوم هنگامى که مى خواستند چیزى را بدانند، مى دانستند؛ مرحوم کُلینى در این زمینه بابى در اصول کافى منعقد کرده است تحت عنوان: «اِنَّ الاَْئِمَّةَ اِذَا شَاؤُوا اَنْ یَعْلَمُوا عَلِمُوا»؛ (امامان هرگاه اراده مى کردند چیزى را بدانند، مى دانستند) (1)
این بیان در مورد علم پیامبران و امامان بسیارى از مشکلات را نیز حل مى کند، از جمله این که چرا مثلا امام حسن(علیه السلام) از کوزه زهرآلود آب نوشید؟ و امام هشتم(علیه السلام) انگور یا انار زهر آلوده را تناول فرمود؟ چرا فلان فرد ناباب را به عنوان قاضى یا فرماندار انتخاب کردند؟ و چرا یعقوب (علیه السلام) از وضع خود این همه نگران بود با این که فرزندش مقامات عالى را طى مى کرد، و سرانجام فراق، مبدّل به وصال مى شد؟
در تمام این موارد ممکن است گفته شود آنها اگر مى خواستند بدانند مى دانستند؛ ولى آنها مى دانستند که خداوند براى امتحان یا مصالح دیگر به آنها اجازه نداده است آگاهى پیدا کنند.
با ذکر یک مثال مى توان این مسأله را روشن ساخت: اگر کسى نامه اى به دست دیگرى بدهد که در این نامه اسامى افراد زیادى با مقامات آنها ذکر شده باشد، و یا حقایق مکتوم دیگرى در آن آمده باشد؛ اگر او بخواهد از این حقایق با خبر بشود در نامه را باز مى کند و آگاه مى شود، ولى تا در نامه باز نشده از آنها با خبر نیست، ضمناً شخص بزرگى که نامه را به دست او داده گشودن نامه را موکول به اذن و اجازه خود کرده است.(2)
🔹منابع:
(1). اصول کافی، جلد۱، صفحه ۲۵۸(در این باب سه روایت به همین مضمون نقل شده است) مرحوم علاّمه مجلسى در مرآت العقول نیز در جلد ۳، صفحه ۱۱۸ به آنها اشاره کرده است.
(2). گرد آوری از کتاب: پیام قرآن، آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى، دار الکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۸۶ ه. ش ،ج۷ ،ص ۲۴۹
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
#نقد_زرتشت_و_باستان_گرایی
#ارزش_زن_در_ایران_باستان
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
روضه شهادت امام جواد علیه السلام.mp3
4.42M
#روضه
🎤 حجت الاسلام #استادمیرزامحمدی
◾️شب شهادت امام جواد علیه السلام
✅ دلیل تغییر تصمیم معتصم در مورد تدفین امام جواد(علیه السلام)
⚫️ سالروز شهادت مظلومانه حضرت جوادالائمه(علیه السلام) تسلیت باد!
🔹معتصم به شکل دیگری [غیر از روش مامون] موجبات آزار امام را فراهم کرد، تا بالاخره سبب شد که همسر امام یعنی امّالفضل امام را مسموم کرد، آنهم با یک وضع خیلی ناراحتکنندهای. چون برای همه مسمومکنندهها معلوم و محرز بود که دستور خلیفه بوده، جرأت این که بدن امام را دفن کنند، نداشتند.
🔹حتی معتصم دستور داد: بدنش را بیندازید در کوچه. دو سه روز بدن امام در میان کوچه افتاده بود. بعد به معتصم خبر دادند که یک وضع خارقالعادهای پیش آمده. هر میتی اگر چند روز روی زمین افتاده باشد بدنش عفونت پیدا میکند و بدن این مرد روز به روز بر بوی خوشش افزوده میشود، و اگر مردم این موضوع را بفهمند اوضاع خیلی بد میشود. این بود که خودش زودتر اجازه داد بدن امام را دفن کنند.
🔹حالت ایشان از این جهت، تأسّی داشت به جدّ بزرگوارشان حسین بن علی(علیه السلام) که فرمود: مُلْقیً ثَلاثآ بِلاغُسْلٍ وَ لاکفَنٍ.
📝 آشنایی با قرآن،ج۱۲،ص۳۲-۳۱
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1