🔹آیت الله حائری شیرازی:
آقای صفایی حائری، جامع مطهری و شریعتی بود.
ویژگی آقای صفایی [حائری] این بود که هم اندیشههایش جایگاه سالمی داشت و هم روش او روش مؤثری بود.
متأسفانه برخی از اندیشمندان ما «محتوا» داشتند، ولی «فرم» نداشتند و برخی بالعکس بودند.
دکتر شریعتی در «فرم بیان» و ورود به مطالب و انتخاب واژهها خوب بود؛ ولی در «محتوا» خوب نبود و اسلام شناس نبود. استاد مطهری در «محکمبودن اندیشه»، کمنظیر بود؛ اما «فرم» او به اندازه محتوایش خوب نبود.
من وقتی کتاب غدیر آقای صفایی (عین-صاد) را خواندم، در حاشیه آن نوشتم: «قدر این نویسنده، شناخته نشده است. او محتوای شهید مطهری را دارد و روش بیان شریعتی را».
آقای صفایی شناخته نشد. من اگر در مروری که در چند تا از کتابهایشان داشتم ضعف اندیشه دیده بودم، ایشان را ترویج نمی کردم.
🌿 @einsad
✅فريب محبّتها را نخور؛ به ريشهها و انگيزهها و هدفهاى ديگران هم فكر كن.
🔶استاد علی صفایی حائری:
دختر خوبم! نمىتوانم از اين همه آتش و فتنه و از اين همه دستهاى ظالم و خائن و از اين همه زمينههاى سنگين براى تو نگويم و تو را بگذارم كه با غريزه و با صفاى حس و احساس، گرفتار اين رذالتهاى پنهان و آشكار بشوى. پس اگر چه براى تو مبهم است، تحمل كن؛ كه آدمى مىتواند با علم و مشورت و با سنجش و دقّت و با حلم و شكيبايى ، خطرهاى كمين نشسته را بشناسد و دشمنهاى خود را رَصد كند و با آگاهى،به مبارزه برخيزد.
علم و اطّلاع را با تجربه،با عبرت،با مشورت،با فكر و با مطالعه مىتوانى به دست بياورى و در هر كارى كندوكاو نمايى؛ كه هيچ گربهاى،بهخاطر خدا موش نمىگيرد و گوش نمىبرد.
خيلىها براى استعمار و براى بهرهبردارى از ملّتى،به بهداشت و مسكن و خوراك آنها مىرسند؛ امّا منافع آنها را براى خود مىبرند؛ كه خرسهاى بهرهمند از كندوى عسل،براى زنبورها، از دشتهاى گل و از سرزمينهاى سبز حكايت مىكنند؛ چون عسلهاى انباشته شده، سر از شكم آنها در مىآورد. فريب محبّتها را نخور؛ به ريشهها و انگيزهها و هدفهاى ديگران هم فكر كن و اينها را هم به سنجش بياور؛ كه اين تعقّل و سنجش انگيزهها و هدفها و شكلهاى عمل، مىتواند تو را از طعمهشدن و طعمهساختن نجات بدهد.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۶۷
🌿 @einsad
✅ يك محقق هنگامى به حق مىرسد كه...
🔶استاد علی صفایی حائری:
كسى كه مىخواهد راه را بيابد و به حقيقتى برسد، تنها اين برايش كافى نيست كه تفكراتى داشته باشد؛ گرچه تفكر زيربناى تربيت و عامل رشد است. ما مىبينيم چه بسيارند كسانى كه با تفكراتى وسيع، نه تنها به حق نرسيدهاند،بلكه يا مأيوس شدهاند و ماندهاند و يا منحرف گرديده و رفتهاند. و اين هر دو دسته، كم نيستند و مشخص هم هستند.
كسى كه مىخواهد به مقصد برسد بايد هم راه برود و هم از راه برود و در راه شروع كند؛ وگرنه رفتنِ تنها،بدون نتيجه است.
يك محقق هنگامى به حق مىرسد كه تحقيق صحيحى را شروع كرده باشد و روش صحيحى را به كار گرفته باشد. و اين است كه بايد محقق قبل از هر چيز خود را از كشش هر عقيده و هر مكتب آزاد كند.
فكر انسان همانند يك قطبنما مىتواند راه را روشن و مشخص كند، به شرط اينكه يك قطبنما تحت تأثير كششها و جاذبهها قرار نگرفته باشد.
📚 #مسئولیت_وسازندگی ج۱ ص۷۳
🌿 @einsad
✅ سختی رها کردن دنیا
🔶استاد علی صفایی حائری:
رها كردن دنيا كار سادهاى است. آدم در يك مرحلهاى لوطىگرى مىداند، دنيا را رها مىكند، هنداونه را مىزند به ديوار تكه تكه مىكند و مىرود. ولى اگر بخواهى همين هندوانه را به مصرف برسانى، به اهلش بدهى، اين مشكل مىشود، به ويژه وقتى كه بزاقهايت ترشح كرده و خودت مىخواهى بخورى. وقتى كثيفش كردهاى راحتى ، ولى وقتى كه مىخواهى به او بدهى، او دارد ملچ ملچ مىكند تو هم شاهد و ناظر هستى، اين خيلى سخت است.
📚 #روزگارستمگر ص۱۳۳
🌿 @einsad
daavat-khoda(einsad.ir).MP3
1.05M
🔸دعوت خدا و طلبکار بودن ما!
🔻وقتی هدف بلند شد امکانات حقیر می شوند ...
#استاد_علی_صفایی_حائری
#کلام
🌿 @einsad
✅ معنای #صلوات
🔶استاد علی صفایی حائری:
كسى كه بهرههايى از كسى گرفته و محبتهايى از او ديده، اگر بخواهد در برابر آن محبتها چيزى بدهد و چيزى هم ندارد كه در خور او باشد چون هر آنچه را هم كه دارد از خود اوست به كس ديگرى رو مىآورد كه بزرگ تر و برتر و از او به ما نزديك تر است، از او مىخواهد كه تو پاداش او و بهرۀ او - رسول - را بده؛ چون او به من محبت كرده، تو بر او درود بفرست و به او پاداش بده و او را سرشار كن تا اينها او را از وسعتها و درودها و رحمتها انباشته كند. «صَلِّ عَلَيْهِ صَلاةً ناميةً زاكِيةً تَرْفَعُ بِهَا دَرَجَتَه ١» ، تا او به مقامات و مراحلى كه بالاترين مقامات و مراحل است برسد؛ چون راه كه محدود نيست، بىنهايت راه در پيش است. اين است كه تو از رسولى كه سرشار شده و بهره گرفتهاى، بر او درود مىفرستى تا پاداشى باشد در برابر محبتهاى او: «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ».
📚 #بهاررويش ص۷۳
🌿 @einsad
✅گفتوگو از اولياء در جمع ...
🔶استاد علی صفایی حائری:
ذكر و يادآورى از صاحب امر و عالم آلمحمد، دعوت به آنهاست و طبيعى است كه گفتوگو از اولياء در جمع و در كوى و برزن باعث زنده شدن ياد آنها و احياى امر آنهاست. همين ذكرها و يادآورىهاست كه آتش اشتياق به ولىامر را سركش مىسازد و در خانهى آنها را باز مىگذارد كه درباره على بن يقطين مىگويند؛ در يك سال در كنار بيت، هزارها نفر براى او تلبيه مىگفتند و لبيك سر مىدادند.
على بن يقطين با استيجار آنها كه از شيعيان فقير و دور از مدينه بودند، هم زندگى آنها را تأمين مىكرد و هم در خانهى امام صادق عليه السلام را باز نگه مىداشت و هم راوى مىساخت و هم معارف شيعه را تا امروز سرشار مىساخت.
ذكر عالم و دعوت به او، دعوت به حكم و حكومت و احياى امر آنهاست.
جمعآورى نيرو براى درگيرى آنهاست.
بىجهت نيست كه اينگونه از ذكر و مذاكره و احياى امر و احياء دين و احياء قلب گفتوگو مىنمايند.
📚 #وارثان_عاشورا ص۱۹۱
🌿 @einsad