🔰آخرين فرصت ارزيابى
🔶🔸در اين آخرين شب از رمضان،
اگر فرصتى و حالى و توجهى بود
به كمبودها و كسرى هاى خودمان،
دوستان و معاشرينى كه با هم بودهايم
و گله هايى كه از يكديگر داريم فكر كنيم.
🔸اگر من به شما بدى كرده ام،
شما براى من دعا كن
و اگر شما هم از بدى من رنجيده شدى،
براى خودت دعا كن؛
چرا كه هر دو ضعيف بوده ايم.
🔸اگر من به تو بدى كرده ام
و تو هم از بدى من صدمه اى خورده اى،
براى هر دوى ما بايد دعا بشود.
🔸اگر دلهاى ما نسبت به يكديگر كينه داشته
و حقوق يكديگر را ادا نكرده ايم
و اگر محبتى به يكديگر نداشته ايم
و در غياب و پشت سر يكديگر به ياد هم نبوده ايم.
🔸اگر برادرمان را نمى ديديم،
فراموشش مى كرديم
و وقتى هم كه مى ديديم،
آن مقدار كه نشان مى دادهايم نبوده ايم.
🔸و اگر در دل مان چيزهايى بوده است؛
خستگى هايى، كدورت هايى و ...
🔸خلاصه، بايد به همه حقوقى كه بوده
و از دست رفته،
در اين شب كه شب آخر ماه است بپردازيم
و ته بساطمان را جمع كنيم،
مثل دست فروش هايى كه در آخر شب،
وقتى كه مى خواهند بروند منزل،
بساطشان را ارزان مى فروشند.
🔸ما خيلى گناه داريم،
ماه رمضان هم كه دارد مى رود،
🔸بياييم اين جنس هاى كثيف و بنجل را
كه هيچ كس هم مشترى آن نيست،
همه را دور بريزيم.
📝استاد علی صفایی حائری
📚کتاب بهاررویش، ص ۱۵۶
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
✅ عید سعید #فطر مبارک باد🌹
🔶استاد علی صفایی حائری:
بار خدايا ما در روز فطر و روزه گشودنمان كه آن را براى اهل ايمان (روز) عيد و شادى و براى اهل دين خود (اسلام) روز اجتماع و گرد آمدن و روز تعاون و كمك كردن به يكديگر قرار دادى، از هر گناهى كه آن را بجا آوردهايم يا كار بدى كه پيش از اين كردهايم يا انديشه بدى كه در دل داشتهايم، به سوى تو، توبه و بازگشت مىنماييم، توبۀ كسى كه رجوع به گناهى را در دل نمىگذارند و پس از توبه در گناهى باز نمىگردد، توبۀ خالصى كه از شكّ و دو دلى پاكيزه باشد، پس آن را از ما قبول فرما و از ما راضى و خوشنود شو و ما را بر آن ثابت و پا بر جا گردان.
📚 #بهاررويش ص۱۸۱
🌿 @einsad
🔰 قرآن دریایی است عمیق،گستره، پربار.
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰بحران های تاریخ
🔶🔸 در لحظه هاى بحرانى تاريخ،
كلمه ها، فكر ها، كار ها و رابطه ها،
حدود خويش را از دست مى دهند
و از مفهوم خالى مى شوند.
🔸 در اين مرحله هر چيزى
در جاى هر چيز مى نشيند؛
چون مرزها شكسته شده اند
و فقط آهنگ هاى كلمه ها
و جلوه كارها و شور فكرها،
كارسازى مى نمايند
🔸 و يا درگيرى پيش مى آورند
و اين درگيرى ها،
درگيرى هايى لفظى هستند
و بى بار و بى نتيجه.
🔸 در اين مرحله،
قدرها و اندازه ها
و در نتيجه حدها و مرزها
و در نتيجه قانون ها و ضابطه ها
در هم مى ريزند،
🔸 هر كس در هر كارى
و هر كلمه در هر جايى
و هر فكر در هر سرى،
ساز مى زند
و سرگردان مى چرخد و جايگاهى ندارد،
همچون غبارى در فضايى.
🔸اين بلبشوى اجتماعى و انسانى،
نتيجه حادثه ها و درگيرى ها
و شتاب زدگى هايى است
كه با حادثه ها سبز شده اند
و انسان را به كار كشيده اند
و به خويش خوانده اند و آماده كرده اند.
🔶🔸 اگر انسان در كنار اين حادثه ها
با تدبير و تقدير و تنظيمى همراه مى گرديد؛
تدبيرى در رهبرى
و تقديرى در طرح ريزى و تنظيمى در عمل،
هيچگاه محكوم حادثه ها
و اسير شتاب ها نمى ماند
و حدود را در هم نمى ريخت
و اندازه ها را نديده نمى گرفت
و هر كلمه و هر فكر و هر گام را
در هر جايى نمى گذاشت.
📝استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب رشد، ص۱۱
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
خدا می خواهد محدودیت های مان را بشکند.mp3
6.96M
🎙محرومیت های من ناشی از محدودیت های من بوده او همه هم و غمش این بوده که این دیوارها بریزد،
من همه هم و غمم اینه که این دیوار ها نریزند...
#پادکست_صوتی
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰 نظم
⬜️ آنها كه با معيار اهميت و ضرورت،
به نظم رسيده اند و سازمان گرفته اند،
اينها در بن بست نمى مانند
و در درگيرى ها نمى شكنند
و بازيچه عجله ها و شتاب ها نمى شوند
◻️ و در بحرانى ترين لحظه هاى تاريخ
و همراه درگيرى هاى مستمر،
قدرها و حدها را در نظر دارند
و هر كلمه و هر كار و هر فكرى را
در جايگاه خويش مى گذارند
و در نتيجه مى توانند
از كلمه ها و طرح ها و فكرهايى كه
دور از شتاب ها و عجله ها
و همراه قدر و حدى هستند، بهره بگيرند.
◽️ كسانى كه ضرر شتاب ها را ديده اند
و غرامت سنگينى پرداخته اند
و به سازمان فكرى و نظام ذهنى
محكمى رسيده اند
و با اهميت ها و ضرورت ها
اين سازمان را برپا كرده اند،
به آن دقت و سنجشى مى رسند
كه هر كلمه اى را كنترل كنند
بدون آنكه وقت زيادى را تلف كرده باشند.
▫️آخر راه هايى كه براى پياده روها دور است،
براى سرعت هاى بزرگ و وسيله هاى سريع
نزديك است و وقتى نمى گيرد.
ورزيده ها، در يك ساعت،
كارى را به پايان مى رسانند
كه تازه كارها در يك روز از انجام آن عاجز هستند.
🔲 و براى رسيدن به اين ورزيدگى،
مى توان از دقت در مسائل جزيى شروع كرد
و از زير آوار عادت هاى حاكم بيرون آمد
و دقت ها و سنجش ها را در برخورد با هر مسأله به كار گرفت.
به اين گونه آنها كه در مسائل جزيى، دقيق و آماده شده اند ...
مسائل بزرگ را سطحى و ساده نمى نگرند.
▪️كسانى كه از وزنه هاى كوچك ورزيدگى را
هديه گرفته اند،
در زير وزنه هاى بزرگ از پا نمى افتند.
◾️ به اين گونه در وقت كم،
كارهاى زياد عملى مى شوند
و مرزها و اندازه ها در هم نمى ريزند
و كلمه ها و كارها و طرح هايى كه همراه
حدها و قدرها بوده اند،
ستم نمى بينند و آن كلمه ها و طرح هايى كه
بى حساب و بى اندازه و بى مرز بوده اند
رها نمى شوند كه نقد مى خورند.
◼️ با اين ترازوهاى دقيق و ميزان هاى ورزيده،
از سرگردانى نجات مى يابند.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب رشد، ص ۱۴
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰 در هر لحظه یک تکلیف بیشتر نداریم.
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰 در هر لحظه یک تکلیف بیشتر نداریم.
🔷🔹 ما بازيچه شتاب ها هستيم،
مگر هنگامى كه
از پيش طرحى داشته باشيم
و با حساب احتمالات آماده شده باشيم
و خط آخر را خوانده باشيم.
🔹در اين هنگام، اين ماييم كه
چشم به راه حادثه ها هستيم
و با سازمان و تنظيم خويش
به حادثه ها نظام داده ايم
و سازمان بخشيده ايم.
🔷دل هايى كه سازمان گرفته اند ...
ديگر بازيچه حادثه ها نمى شوند و بحران نمى بينند.
🔹 مغازهاى كه قفسه بندى شده
و تنظيم گرديده،
جنس هاى زياد آن به راحتى
در دسترس قرار مى گيرند،
اما دكهّ هاى درهم و شلوغ
كه اجناسشان پخش و رها و زير پا افتاده است،
دست و پاگير و خستگى زا و وقت كش هستند.
🔹 دلهايى كه بر اساس اهميت حادثه ها،
كارها را رده بندى كرده اند ...
در حالى كه هزار كار دارند،
بيش از يك گرفتارى برايشان نيست؛
🔹 چون در يك لحظه،
گرفتارى ما فقط مربوط
به آن كار و آن حادثهاى است
كه اهميت زيادترى دارد و ضرورت بيشترى.
🔹 اگر تمام كارها را انجام بدهيم
و اين يك كار بماند،
كارى انجام نداده ايم
و بار خود را نگذاشته ايم
🔹 و اگر آن يك كار را،
فقط همان را، بياوريم
ديگر حرفى براى ما نيست
و بازخواستى نيست.
🔹 و همين است كه ديگر سيل حادثه ها
و انبوه كارها، ما را خُرد نمى كند
و به بازى نمى گيرد.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚کتاب رشد، ص ۱۴
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
برای حرکت یقین لازم نیست2.mp3
2.23M
🎙برای حرکت یقین لازم نیست ...
#پادکست_صوتی
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰 انس با الفاظ
🔳 ما بدون رسيدن به معنا و مقصود،
به كلمه ها و لفظ ها رسيده ايم
و با الفاظ خالى انس گرفته ايم
و آنها را در برخوردها
به رخ يكديگر كشيده ايم ...
⬛️ اگر ما با حركت فكرى
همراه مى شديم
و در خود مى جوشيديم
و مطلب ها و مفهوم ها را درك مى كرديم
و آنگاه در به در به دنبال كلمه ها مى گشتيم...
در آن لحظه كه به يك كلمه مى رسيديم،
از آن بهره مى گرفتيم
و همچون تشنه هاى به آب رسيده،
كلمه ها را قطره قطره مى چشيديم
و جذب مى كرديم.
◼️ ما پيش از آنكه تشنه شده باشيم،
نوشيده ايم
و پيش از آنكه به اشتها آمده باشيم
و با سؤال ها گلاويز شده باشيم،
خود را تلنبار كرده ايم
و پيش از آنكه به معناها دست يافته باشيم،
به كلمه ها رسيده ايم...
◾️و اين است كه باد كرده ايم
و با آنكه زياد داريم،
مريض و بى رمق هستيم
و به امتلاى ذهنى و پرخورى فكرى دچار شده ايم...
🔲 اسفناك اينكه،
اين بيمارى و اين پرخورى،
همه گير شده و اسفناك تر اينكه،
اين بيمارى در ابتدا
به عنوان يك افتخار و نشانه سلامتى
و روشنفكرى هم قلمداد مى گردد،
اما رفته رفته سنگينى و خستگى
و ضعف ذهنى را به دنبال مى آورد
و روشن فكر تلنبار شده را به بن بست مى رساند
.
⬜️ اينها با اينكه خيلى دارند،
فقير هستند؛
چون پيش از سؤال،
به جواب ها رسيده اند و پيش از عطش، به آب.
دواى اينها همان طرح سئوال هاى بنيادى است
كه بتواند به تفكرات آنها سازمان بدهد
تا بتوانند با تفكرات سازمان گرفته
به مطالعات خويش سر و سامانى بدهند
و آن را هضم كنند و شيره كشى نمايند.
🔴 هيچ چيز بى حاصلتر از اين
مطالعات دستورى و كتاب خواندن هاى پيشنهادى نيست
كه پيش از طرح سؤال و جوشش پرسش ها،
گريبان گير تازه راه افتاده ها
و نو مسلمان هاى شعار زده مى شود.
◼️◾️▪️ كسانى كه مى خواهند
ديگرى را به راهى و به تفكراتى و به مطالعاتى وادار كنند،
ناچارند كه زودتر زمينه ها را فراهم سازند
و تشنگى را در طرف بريزند و
تنور را داغ كنند
و سپس نان بچسبانند
و مطالبى و كتابهايى را در دسترس بگذارند.
◻️ به اين گونه،
حرف ها و طرح ها زودتر جذب مى شوند
و كلمه ها زودتر مفهوم مى شوند
و در عمل شكل مى گيرند و در خارج پياده مى گردند.
📝استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب رشد، ص ۱۷
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰 آدم شدن!
🔷🔹 انسان براى مسأله اى
بالاتر از شكل گرفتن و تكامل يافتن بايد بكوشد؛
چون تنها اين كافى نيست
كه شكل بگيريم
و در ابعاد وسيع ماده و معنا تكامل پيدا كنيم،
زيرا با اين تكامل يافتن،
مسأله بن بست و عبث و پوچى زودتر پيش مى آيد
و عميق تر مطرح مى گردد.
🔹 كسى كه بهترين ماشين را
و شكل گرفته ترين وسيله ها را
و تكامل يافته ترين مركب ها را با خود دارد
مسأله بن بست و ترافيك و محدوديت ها را
بيشتر احساس مى كند و عميق تر مى فهمد.
🔹 انسانى كه در دو بُعد ماده و اخلاق
شكل گرفته و به تكامل رسيده،
اما جهت ندارد و راه ندارد،
به بن بست و عبث و پوچى عميق ترى
گرفتار خواهد شد
🔹و اين بن بست و عبث و پوچى را
ديگر نمى توان با عرفان شرق هم درمان كرد
و با هيپى گرى مداوا نمود؛
چون اين عرفان،
خود يك نوع تكامل براى
استعدادهاى عظيم تر انسان است
كه پس از شكل گرفتن و تكامل يافتن،
بايد به دنبال راهى بزرگ تر
براى حركت كردن و جهتى برتر براى دويدنش بود.
🔹براى اين انسان
مسأله جهت و صراط و مركبها و رهبرى ها
و روش حركت و منزل ها مطرح مى شوند
و تنها استعدادهاى تكامل يافته
در دو بُعد ماده و اخلاق مسأله اى را حل نمى كنند.
🔹آن لحظه اى كه انسان فكر و عقل و دلش را
مثل ابزارها و ماشين هايش شكل بدهد،
آيا آن روز اين استعدادهاى شكل گرفته
و به بن بست نشسته،
بحران هاى بزرگ ترى را سبز نمى كنند؟
🔹انسان هنگامى آدم مى شود
كه به استعدادهاى شكل گرفته اش جهت بدهد
🔹و براى اين انسان، مكتبى مكتب مى شود،
كه جهت حركت و صراط و روش حركت و و و را
به او ياد بدهد و بياموزد،
بدون آنكه او را مسخ كند
و او را در راه بغلطاند و يا بغل بگيرد.
📝استادعلی صفایی حائری
📚 کتاب رشد، ص ۲۱
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
باری که بتوان برد پیش خدا.mp3
2.41M
🎙کو باری که بتوان برد پیش خدا...
#پادکست_صوتی
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰رشد يا تكامل
🔷🔹 رشد در زبان قرآن
خيلى پربار تر و عميق تر از تكامل است.
البته مى توان هر كلمه اى را
در برابر هر معنايى قرار داد
و وضعى جديد به وجود آورد،
ولى اين قرار داد و وضع جديد نبايد ما را فريب بدهد.
🔹 رشد در برابر خسر است
و كمال در برابر نقص.
🔹آنچه كه به اوج خويش رسيد؛
مثلًا قدرت بازوها، قدرت فكرى،
قدرت عقلى، قدرت روحى و و و
هنگامى كه به اوج خود رسيدند
و از نقص ها رها شدند،
تازه همين ها همراه يكى از دو حالت
رشد و يا خسر هستند.
🔹اگر با دستم و قدرت بازويم
در جهت عالى تر كار كنم، رشد كرده ام
و گرنه خسارت ديده ام و باخته ام.
🔹و همين طور در قسمت فكرى و عقلى و روحى.
...
🔹اين مفهوم رشد است
كه در برابر خسر آمده
و اين مفهوم با تكامل تفاوت ها دارد.
🔷🔹 رشد، زياد شدن انسانى است
كه به استعدادهاى تكامل يافته اش
جهت مى دهد
و آنها را از بن بست مى رهاند و
به دنبال روش حركت و صراط و رهبرى مى افتد
و ضرورت «مذهب» را مى يابد.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚کتاب رشد، ص ۲۴
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰ضرورت رشد
🔶🔸 چرا رشد كنيم؟
چون استعدادش را داريم.
و چون نيازش را داريم
و گرنه گرفتار بحران احتكار
و تراكم استعدادها خواهيم شد
و بيچاره نيازهاى عظيم.
🔸 كسانى كه گندم ها را به خاك مى سپارند،
آنهايى هستند كه وسعت خسيس زمستان
را فهميده اند
و نيازهاى عظيم را شناخته اند
و مى خواهند گندم ها را زياد كنند.
🔸 آنها كه راه دراز و وقت كم را فهميده اند،
مجبورند كه خود را زياد كنند و رشد بدهند.
🔸 اينها زندگى و مرگ را با همين معيار مى سنجند،
اگر زنده اند و اگر مى ميرند،
به خاطر همين زياد شدن است.
زندگى شان تلاوت تكرار نيست
و مرگشان، گم شدن
و از دست رفتن و خودكشى نيست.
🔸 انسان بايد انتخاب كند؛
چه زيستن را و چه مردن را.
🔸 و در انتخاب دنبال
رجحان ها و اهميت ها و ضرورت ها ست.
🔸 هنگامى كه زندگى سازنده تر است،
زندگى و آن لحظه كه مرگ بارورتر است،
مرگ انتخاب مىشود
🔸 و اين است كه مرگ اينها،
خود زندگى است و ادامه عالى ترى از حيات
📝 استاد علی صفایی حائری
📚کتاب رشد، ص ۲۶
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
تفاوت معنای عجب کبر غرور.mp3
2.55M
🎙 تفاوت عجب، کبر و غرور
#پادکست_صوتی
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰استعدادها
🔷🔹 انسان از سرمايه هايى سرشار است
و با استعدادهايى همراه،
از نيروهاى بدنى و عاطفى
و غرايز فردى و اجتماعى و عالى گرفته
تا مهم تر از اين همه؛
يعنى نيروى رهبرى اينها
و جهت دادن به اين همه استعداد.
🔹انسان ها گرچه در سرمايه ها با هم تفاوت دارند
اما در جهت دادن
به اينها و رهبرى اينها همه با هم برابرند.
🔹هر كس از تضاد استعدادها برخوردار بود
و هر كس بشر بود
ناچار از اين جهت دادن و رهبرى كردن برخوردار است.
🔹 خود اين استعدادها مهم نيستند
و كارى كه با دست يا فكر
يا نيروى عظيم خود انجام مى دهيم مهم نيست،
🔹بل مهم هدف و جهت اين كارهاست
كه براى چه از اينها بهره مى گيريم
و در چه راهى آنها را به جريان مى اندازيم.
🔹 و با اين ديد ديگر اختلاف
عملها و اختلاف استعدادها
مسأله ظلم و بى عدالتى را به دنبال نمى كشد؛
چون حكمت بر اساس نيازهاى گوناگون،
افراد گوناگون تهيه مىكند،
🔹در حالى كه اين گوناگونى ها ملاك افتخار نيست
و در حالى كه از هر كس
به اندازهاى كه داده اند بازدهى مى خواهند
🔹و در حالى كه هنگام پاداش،
نسبت سرمايه ها و سودها را مى سنجند،
نه سرمايه ها را و نه سودها را.
🔹در حالى كه جهت اين نسبت
و هدف اين كوشش را در نظر مى گيرند، كه:
«انَّما الاعمالُ بالنِّيَّات» و
«لَيْسَ لِلْإِنْسانِ الَّا مَا سَعَى» و
«لايُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً الَّا ما اتيها».
📝 استاد علی صفایی حائری
📚کتاب رشد ص ۲۹
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰 امام خمینی (ره)
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri