eitaa logo
استاد علی صفایی حائری
55.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
930 ویدیو
31 فایل
انتشارات لیله القدر ناشر انحصاری آثار مرحوم استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) سایت: www.einsad.ir 📲ارتباط با ادمین @ad_einsad 📚 سفارش کتاب @einsadshop_ad 🔗شبکه های اجتماعی zil.ink/einsad.ir تلفن : ۰۲۵۳۷۷۱۲۳۲۸
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅چرا مؤمن به نیاز دارد؟ 🔶استاد علی صفائی حائری @einsad
2⃣ 🔶استاد علی صفایی حائری: اين خصوصيت‌ها را مى‌توان به وسيلۀ چهار عامل ذيل در كودك به وجود آورد: ١ - تقليد ٢ - رقابت و ساير عوامل تربيتى كه در مقالۀ عوامل تربيتى كودك تحليل شده است. ٣ - داستان و هنر ٤ - تدبير. ١ - كودك بر اثر غريزۀ تقليد مى‌تواند از پدر يا مربّى يا استاد، اين خصوصيات را بپذيرد، همانند پدرش و استادش شخصيت به خرج دهد و همانند او چون و چرا كند و همانند او آزاد باشد، همانطور كه تقليد،به كودك خيلى از سنّت‌ها را مى‌تواند منتقل كند و خيلى از شاخ و برگ‌ها را مى‌تواند به او بياويزد، همانطور مى‌تواند اين ريشه‌ها و پايه‌ها را در او زنده كند و جان بدهد. ٢ - رقابت؛ يعنى كودك را با قهرمان‌هايى رقيب كردن و به مسابقه واداشتن، مى‌تواند اين خصوصيت را در او زنده كند. مربّى مى‌تواند با قهرمان‌هايى كه براى كودك مى‌سازد و با رقابت‌هايى كه در ميان آنها اوج مى‌گيرد به اين مقصود برسد و شخصيّت و حرّيّت و تفكّر را در او بكارد. ٣ - مربّى مى‌تواند به وسيلۀ داستان‌ها از در مخفى وارد شود و اين خصوصيّات را در ناخود آگاه كودك وارد كند. داستان مرغى كه حرف هر كس را نمى‌شنيد و يا ماهى سياهى كه خود به دنبال چيزى بود و يا دانۀ گندمى كه در زير خاك آرام نمى‌گرفت و يا جوجه‌اى كه در پوست نمى‌ماند و يا ستاره‌اى كه به دنبال عشقى مى‌دويد و يا درختى كه به لباس‌هايش پاى بند نبود و هنگامى كه زرد مى‌شدند رهايشان مى‌كرد و در نتيجۀ هر بهار به لباس‌هاى سبز مى‌رسيد و يا پلنگى كه آرام نمى‌گرفت و يا موشى كه كند و كاو مى‌كرد و به گنج مى‌رسيد. اين داستان‌ها كودك را كوك مى‌كنند و ناخود آگاه او را به چرخش مى‌اندازند. مربّى مى‌تواند خواسته‌اش را اين گونه در كودك پياده كند و به او شخصيت و تفكر و حرّيّت و يا هر گونه پستى و زبونى را بياموزد. ٤ - مربّى مى‌تواند با تدبير و تاكتيك و نقشه و همكارى ديگران، كودك را به شخصيّت،به حرّيّت،به تفكّر برساند. مى‌تواند در جلوى پاى او بايستد و برايش احترام قائل شود و يا از بزرگى او و استعدادهاى او و عظمت‌هاى او شرح دهد، آن هم نه به گونه‌اى كه مغرور شود و باد بگيرد،بل به صورتى كه بداند مسؤول است و داده‌ها و استعدادها ملاك افتخار نيست و داده‌ها بازدهى مى‌خواهند و هر كه بامش بيش برفش بيشتر. اين بازگويى استعدادها و عظمت انسان مى‌تواند كودك را حركت دهد؛ چون هر كس به اندازه‌اى كه براى خود سرمايه سراغ دارد كارى را شروع مى‌كند 📚 ص۵۰ 🌿 @einsad
🔶استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
✅تربيت انسان 🔶استاد علی صفایی حائری: تربيت انسان نمى‌تواند مسخ او و پوك كردن او و غلتاندن او باشد. هر گونه تربيتى كه با دست خودم تحقق نگيرد و با انتخاب من همراه نباشد، در واقع مسخ كردن من و نفى كردن من حساب مى‌شود. و اين است كه تربيت‌هاى تلقينى و تقليدى و تحميلى و سنتى ارزش نخواهند داشت، حتى ضد ارزش هستند و عامل نفى انسان و آخر سر هم باعث عصيان و طغيان او. 📚 ج۱ ص۳۹ 🌿 @einsad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅رضایت به حیات دنیا انسان را به کهولت ،سستی و آزار دادن ولی وا میدارد. 🔶استاد علی صفائی حائری @einsad
✂️ برشی از یک کتاب یک عده ای می گویند : بابا ! خدا بزرگ تر از آن است که بنده هایش را عِقاب کند . او بزرگ و عظیم و رحیم است . مادر بچه اش را نمی سوزاند ، آن وقت خدا بسوزاند ؟! عمو ! برو ، خدا بچه هایش را نمی سوزاند آن ها را دوست دارد . یک وقت هم اگر بچه هایش کاری بکنند ، می گوید : خیلی بدی نکنید ؛ که آتش دارم . می خواهد آن ها را تنبیه کرده و بترساند وگرنه در آتش که نمی برد . این ها کسانی هستند که عظمت خدا را دلیل نفی معاد می دانند . می خواهند به خدا معتقد باشند ، در حالی که هیچ اعتقادی به او ندارند . می خواهند که با عظمت او عذری برای آزادی خودشان داشته باشند . در جواب این ها باید گفت : اینکه خدا بزرگ تر از آن است ... در این بحثی نیست . بحث در این است که خدا هستی را « منظم » آفریده و کسی که در این هستی « حرکت صحیحی » نداشته باشد می سوزد . درست مثل وقتی که من کبریت را زیر پیراهنم بکشم آتش می گیرد . حال تو بگو : خدا بزرگ تر از آن است که مرا بسوزاند او قانون هایی را در هستی گذاشته و به من هم گفته است که با آن ها درگیر نشو . راه و روش زندگی را هم برایم توضیح داده تا درگیر نشوم . ولی منی که درگیری با آن ها را خودم خواسته ام و خودم فساد به بار آورده ام ، نمی خواهم بسوزم ؟! چرا نسوزم ؟! که سوختن یک امر طبیعی است . عظمت او باعث تنظیم این هستی است و نظم این هستی باعث ضربه خوردن ماست . تعبیری که قرآن از معاد دارد این است که ( وَتَرَىٰ كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَىٰ إِلَىٰ كِتَابِهَا الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَجاثیه 28 ) جزای شما ، همان عمل خودتان است و چیز تازه ای نیست . 📚 حیات برتر ، علی صفایی حائری ، ص 53 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
📢 از سری جلسات شرح اندیشه استاد علی صفایی حائری: موضوع: نظام سازی استاد: حجت‌ الاسلام و المسلمین سید مسعود پورسیدآقایی زمان: یکشنبه شب ها ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ مکان: قم - موسسه لیلةالقدر 🌿 @einsad
شروع جلسات همخوانی کتاب روابط متکامل زن و مرد، یکشنبه ها از 97.11.7 ساعت 20 :16 تا 18 توسط دکتر صابریان مکان: خ توحید، پایینتر از میدان توحید، نبش کوچه صائب (بانک سپه)، پلاک ۴۶، طبقه اول، رکن. با فاصله ی 5 دقیقه ای از متروی توحید @einsad
✅ اثرات قرائت 🔶استاد علی صفایی حائری: اين‌همه دستور به قرائت قرآن و حتى براى كسانى كه سواد ندارند، دستور به نگاه كردن قرآن، ما را به اين فكر مى‌اندازد كه اين نگاه، مقدمه‌ى قرائت و اين قرائت، مقدمه‌ى تسلط‌ و اين تسلط‌، مقدمه‌ى دستيابى به معنى و تفسير و مقدمه‌ى دستيابى به روح قرآن و مقدمه‌ى رسيدن و بهره‌بردارى از نور قرآن است. بوده‌اند كسانى كه در شبانه روز يك قرآن ختم مى‌كردند و يا در سه روز و يا بيشتر و كمتر به قرائت تمام قرآن موفق مى‌شدند. اين قرائت براى كسانى كه چنين هدفى دارند، ديگر يك امر خسته‌كننده و تكرارى نخواهد بود، چون با هر مرتبه تكرار به يك نوع تسلط‌ وسيع‌تر دست مى‌يابند. نتيجه‌ى اين قرائت‌هاى مداوم اين است كه كلمه‌هاى قرآن و سپس ترجمه‌ى قرآن براى آنها آشكار مى‌شود و آنگاه مى‌توانند مصداق‌هاى مجهول را در يك جا بنويسند تا با آيه‌هاى ديگر آن را تفسير كنند و آيه‌هاى مشكل را همين‌طور بررسى نمايند. 📚 ص۶۰ 🌿 @einsad
✅عارف در برابر بلاء، شاكر است، نه صابر. 🔶استاد علی صفایی حائری: رنج بزرگ ما، از هجوم حادثه‌ها و تازيانه‌ى گرفتارى‌هاست. و اين گرفتارى‌ها،به دنيا پيچيده و با اين جام آميخته است. پس اگر طالب خوشى باشى و راحتى مى‌خواهى، نه مزاج تو و نه مزاج دنيا و نه هجوم فاجعه و موج حادثه، هيچ‌كدام با اين خوشى و راحتى سازگار نيست. امّا اگر خوبى را بخواهى و حركت را و هجرت را، اين بلاءها، هديه‌هاى بزرگى خواهند بود، كه ضعف‌هاى تو را به تو نشان مى‌دهند و وابستگى‌هاى تو را مى‌شكنند. و هر بلاء، اين نعمت را داراست: نشان دادن ضعف و رهانيدن از اسارت و وابستگى. و همين است كه عارف در برابر بلاء، شاكر است، نه صابر. 📚 ص۱۱۸ 🌿 @einsad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅آرمان های انسان 🔶 استادعلی صفایی حائری
📚 درس‌هايی از انقلاب نویسنده: استاد علی صفايی حائری ...این کلمه را بسیار شنیده ایم و هر کدام از آن تصویرهایی کشیده ایم. آیا مایل هستید تا آن را باز تر و روشن تر بررسی کنیم؟ انقلاب با درک فاصله میان آنچه هستی و آنچه که باید باشی شروع می شود و به عصیان و هجوم و حماسه و... طرح ریزی می انجامد. ما برای این طرح ریزی راهی را برمی گزینیم که رسولان رفتند. رسول کارش را از بینش تاریخی و طبقاتی و سیاسی شروع نمی کرد، با فیلم و اسلاید و معرکه گیری و با کلاس های جهان بینی و ایدئولوژی و شناخت مکاتب و تفسیر قرآن و نهج البلاغه شروع نمی کرد که ما شروع کرده ایم و با بازی های بی حاصل خودمان را مشغول نموده و به وازدگی و خستگی رسیده ایم. 📚 درس‌هايي از انقلاب در قالب سه دفتر؛ 1⃣«انتظار»؛ بینش بنیادی، راه انبیا، انتظار، مدیریت و تشکل 2⃣«تقیه»؛ مفهوم، اهداف، ابعاد، اثر، فقه، موارد، احکام 3⃣«قیام»؛ مفهوم، فضیلت، آثار، انواع، مبانی، اهداف، موانع قصد دارد ما را با راه و روش رسولان آشنا گرداند. ✅ سفارش و خرید کتاب: ☎️ تلفن: 02537712328 🌿 @einsad
🔶استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
✅ شروع انقلاب 🔶 استاد علی صفایی حائری در بینش اسلامی، رسولان تاریخ برای شروع انقلاب خویش، از انسان و دگرگون کردن او مایه می‌گرفتند؛ چون مادام که انسان دگرگون نشده بود، هر دگرگونی دیگر، گرفتار همان فسادهایی می‌شد که از آن فرار کرده بود. 📚 ، ص ۷۰ 🌿 @einsad
✅ما مكتبى را مى‌خواهيم كه... 🔶استاد علی صفایی حائری: ما مكتبى را مى‌خواهيم كه انسان را زياد كند، نه فقط‌ علم و عقل و ثروت و... او را؛ انسان را زياد كند تا او بتواند به استعدادهاى تكامل يافته‌اش جهت بدهد و آن‌ها را رهبرى كند؛ كه زياد شدن انسان و رشد انسان؛ يعنى همين جهت دادن به خويشتن و رهبرى كردن خويش. 📚 ج۱ ص۱۷ 🌿 @einsad
🔶استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
✅آنچه قدرت‌ها می‌خواهند... 🔶 استاد علی صفایی حائری: 🌿آنچه قدرت‌ها می‌خواهند استمرار بی‌فایده جنگ و ذلت انقلاب اسلامی و عبرت شدن آن برای انقلابی‌های برخواسته از درد و سر‌گرفته از جهل و راه افتاده از ضعف و فقر است. و آنچه نمی‌خواهند حضور برتر و عزت انقلاب اسلامی و پیروزی عمیق و فراگیر و یا مقطعی و محدود است. 📚پاسخ به پیام نهضت آزادی، ص ۱۶ @einsad
🔶استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
✅آنچه ما می‌خواهیم... 🔶استاد علی صفایی حائری... 🌿آنچه ما می‌خواهیم شکستن این طلسم و تجربه‌ی این تحرک و درک این حقیقت است که تا ستمکش نباشد ستمگر نیست. و این که ستمگر را می‌توان در خود درگیر ساخت و ستمکش می‌تواند همراه انتظار و نفوذ و بدل از دست رفته‌ها را بسازد و بر هیچ کس جز ایمان آورده‌ها تکیه نکند. 📚 پاسخ به پیام نهضت آزادی، ص ۱۶ @einsad
🔶استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مشکل ما جهل نیست، کفر است. 🔶 استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
✅ رسالت ما 🔶استاد علی صفایی حائری اين حرف كه ديگران در شرايط امروز ايران بهتر مى‌توانند كارگشا باشند يك شعار و يك فريب است. ولى اين حرف كه همين مسئولان مى‌توانند بهتر از اين كار كنند، اين مطلوبى است كه رهبرى هم از آنها مى‌خواهد و حتى راه انتقاد را هم نشان مى‌دهد. و از اين دو حرف گذشته، اين هم يك سؤال است كه من و تو در برابر كمبودها و نارسايى‌ها چه بايد بكنيم؛ تضعيف كنيم، توجيه كنيم يا به تكميل برخيزيم❓ حقيقت اين است كه 👈تضعيف، جنايت است 👈و توجيه، حماقت است 👈و تكميل، رسالت ماست. 📚 درسهايى از (انتظار)، ص 157 🌿 @einsad
🔶استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
✅ هیچ کسی نمی‌تواند به تو رشدی بدهد! 🔸 استاد علی صفایی حائری(عین.صاد) نباید گرو موقعیت‌ها بود که اگر با فلانى باشم بهتر خواهم بود. اگر با فلانى ازدواج کنم، به من رشد مى‌دهد و از این حرف‌ها... چون هیچ کسى نمى‌تواند به تو رشد بدهد. این تو هستى که در هر موقعیتى مى‌توانى رشد کنى و یا خسارت ببینى. گیرم تو در کنار رسول باشى و یا همراه فاطمه، این درست که اینجا زمینه بهتر است، ولى این هم هست که تکلیف بیشترى از تو مى‌خواهند. در هر حال این زمینه‌ها مهم نیستند، وضعیتى که تو مى‌گیرى و اطاعتى که تو خواهى داشت، تو را بالا می‌برد و یا پایین مى‌آورد. البته این حرف‌ها بر ما که با چیزهاى دیگر مأنوس بودیم، سنگینى مى کند. ما دوست داریم با فلانى باشیم و در فلان جا زندگى کنیم و اسمش را هم مى‌گذاریم خدا و رشد، غافل از آنکه رشد ما در گرو همین اطاعت و تقوى، همین عبودیت است؛ یعنى اینکه در هر موقعیتى تکلیفمان را بیاوریم و اسیر موقعیت‌هاى خوب و یا بد نباشیم. 📚 ، ص ۱۵۰ 🌿 @einsad
🍃نظاره بر روی کریم دوست🍃 قالت فاطمة عليها السلام: «شغلنى عن مسئلته لذة خدمته، لا حاجة لى غير النظر الى وجهه الكريم».(نهج الحیاة، ص۹۹) روزى رسول خدا صلى الله عليه و آله از فاطمه عليها السلام پرسيدند: چه حاجتى دارى؟ جبرئيل پيام آورده كه هر چه بخواهى برآورده مى‌شود. فاطمه عليها السلام عرض مى‌كند؛ مرا از خواستن و مسئلت او، لذت خدمت و حضور او مشغول داشته، حاجتى جز نظاره بر روى كريم او ندارم ... آدمى گاهى نيازى ندارد و گاهى به نياز توجهى ندارد، يا به خاطر مسئوليتى كه در برابر تأمين نياز مى‌آيد و يا به خاطر اشتغالى كه به آخرت دارد و يا به خاطر توجهى كه به حضرت محبوب دارد، تا آنجا كه لذت حضور و خدمت، او را غافل ساخته و هيچ نيازى را احساس نمى‌كند. 📚 ، ص۲۱۶. 🌿 @einsad