✅ انسان چگونه از هواها، سودها و تعصبها آزاد مى شود؟
🔶استاد علی صفایی حائری:
انسان قبل از شروع به حركت بايد آزاد بشود و از سودها، هواها، تعصبها، عادتها و تقليدها خود را خلاص كند. اكنون به اين سؤال مىرسيم كه انسان چگونه مىتواند خود را از كشش اين عوامل آزاد بنمايد؟
جواب: انسان از دو نيروى كنجكاوى و حقيقتطلبى برخوردار است.
كنجكاوى فكر را حركت مىدهد و حقيقتطلبى آن را كنترل مىنمايد. و اين نيروى كنترل مىتواند جلوى سودها و هواها و تعصبها را بگيرد.
كسى كه مىخواهد به سوى مقصدى حركت كند و مىخواهد به اين مقصد برسد ديگر به اين فكر نمىكند از راهى كه پدرم رفته من هم بروم و يا از اين راه كه پهلوى خانهى ماست شروع كنم و يا از اين راه چون براى من منفعت دارد و پول و كرايه نمىخواهد راه بيفتم.
ما هنگامى كه مىخواهيم به سوى تهران حركت كنيم و در آنجا كارى داريم،بر فرض كه ماشينهاى مجانى براى اصفهان باشد،بر فرض كه راه كاشان بغل دستمان باشد و يا بر فرض كه پدرم به كاشان رفته باشد، از راه تهران صرفنظر نمىكنيم و آن را رها نمىنماييم.
كسى هم كه مىخواهد به حق برسد و حق را مىخواهد و يافته است كه در حق بهرههايى است و با حق رشدهايى است، ديگر به خاطر سودها و يا هوسها و يا تعصبهاى غلط از آن صرفنظر نمىكند.
اين نيروى حقيقت طلبى و اين عامل نيرومند، انسان را از هواها، سودها و تعصبها آزاد مىنمايد.
📚 #مسئولیت_وسازندگی ج 1، ص 75
🌿 @einsad
✅ امكان ندارد،كه تو با وجود بهترها به كمترها رو بياورى..
🔶استاد علی صفایی حائری:
ما اگر بهشت آراسته را ببينيم، ربّ ودود غفور عزيز مسيطر مهيمن را هم ببينيم و عظمت وجودى خودمان را هم ببينيم و در اين حال به دنيا رو بياوريم، امكان ندارد، حماقت است كه تو با وجود بهترها به كمترها رو بياورى. كسى كه خودش را باور كرده، ربّش را دوست دارد و ادامه خودش را هم مىشناسد، نمىتواند از همه آنها چشم بپوشد و سرش را بكند تو شكم گوسفندى كه ١٠ دقيقه ديگر گرگها آن دو را با هم مىخورند. هر دوتان را مىخورند! هيچ كدام را هم باقى نمىگذارند. مىارزد؟!
📚 #روزگارستمگر ص۱۲۸
🌿 @einsad
🔹آیت الله حائری شیرازی:
آقای صفایی حائری، جامع مطهری و شریعتی بود.
ویژگی آقای صفایی [حائری] این بود که هم اندیشههایش جایگاه سالمی داشت و هم روش او روش مؤثری بود.
متأسفانه برخی از اندیشمندان ما «محتوا» داشتند، ولی «فرم» نداشتند و برخی بالعکس بودند.
دکتر شریعتی در «فرم بیان» و ورود به مطالب و انتخاب واژهها خوب بود؛ ولی در «محتوا» خوب نبود و اسلام شناس نبود. استاد مطهری در «محکمبودن اندیشه»، کمنظیر بود؛ اما «فرم» او به اندازه محتوایش خوب نبود.
من وقتی کتاب غدیر آقای صفایی (عین-صاد) را خواندم، در حاشیه آن نوشتم: «قدر این نویسنده، شناخته نشده است. او محتوای شهید مطهری را دارد و روش بیان شریعتی را».
آقای صفایی شناخته نشد. من اگر در مروری که در چند تا از کتابهایشان داشتم ضعف اندیشه دیده بودم، ایشان را ترویج نمی کردم.
🌿 @einsad
✅فريب محبّتها را نخور؛ به ريشهها و انگيزهها و هدفهاى ديگران هم فكر كن.
🔶استاد علی صفایی حائری:
دختر خوبم! نمىتوانم از اين همه آتش و فتنه و از اين همه دستهاى ظالم و خائن و از اين همه زمينههاى سنگين براى تو نگويم و تو را بگذارم كه با غريزه و با صفاى حس و احساس، گرفتار اين رذالتهاى پنهان و آشكار بشوى. پس اگر چه براى تو مبهم است، تحمل كن؛ كه آدمى مىتواند با علم و مشورت و با سنجش و دقّت و با حلم و شكيبايى ، خطرهاى كمين نشسته را بشناسد و دشمنهاى خود را رَصد كند و با آگاهى،به مبارزه برخيزد.
علم و اطّلاع را با تجربه،با عبرت،با مشورت،با فكر و با مطالعه مىتوانى به دست بياورى و در هر كارى كندوكاو نمايى؛ كه هيچ گربهاى،بهخاطر خدا موش نمىگيرد و گوش نمىبرد.
خيلىها براى استعمار و براى بهرهبردارى از ملّتى،به بهداشت و مسكن و خوراك آنها مىرسند؛ امّا منافع آنها را براى خود مىبرند؛ كه خرسهاى بهرهمند از كندوى عسل،براى زنبورها، از دشتهاى گل و از سرزمينهاى سبز حكايت مىكنند؛ چون عسلهاى انباشته شده، سر از شكم آنها در مىآورد. فريب محبّتها را نخور؛ به ريشهها و انگيزهها و هدفهاى ديگران هم فكر كن و اينها را هم به سنجش بياور؛ كه اين تعقّل و سنجش انگيزهها و هدفها و شكلهاى عمل، مىتواند تو را از طعمهشدن و طعمهساختن نجات بدهد.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۶۷
🌿 @einsad
✅ يك محقق هنگامى به حق مىرسد كه...
🔶استاد علی صفایی حائری:
كسى كه مىخواهد راه را بيابد و به حقيقتى برسد، تنها اين برايش كافى نيست كه تفكراتى داشته باشد؛ گرچه تفكر زيربناى تربيت و عامل رشد است. ما مىبينيم چه بسيارند كسانى كه با تفكراتى وسيع، نه تنها به حق نرسيدهاند،بلكه يا مأيوس شدهاند و ماندهاند و يا منحرف گرديده و رفتهاند. و اين هر دو دسته، كم نيستند و مشخص هم هستند.
كسى كه مىخواهد به مقصد برسد بايد هم راه برود و هم از راه برود و در راه شروع كند؛ وگرنه رفتنِ تنها،بدون نتيجه است.
يك محقق هنگامى به حق مىرسد كه تحقيق صحيحى را شروع كرده باشد و روش صحيحى را به كار گرفته باشد. و اين است كه بايد محقق قبل از هر چيز خود را از كشش هر عقيده و هر مكتب آزاد كند.
فكر انسان همانند يك قطبنما مىتواند راه را روشن و مشخص كند، به شرط اينكه يك قطبنما تحت تأثير كششها و جاذبهها قرار نگرفته باشد.
📚 #مسئولیت_وسازندگی ج۱ ص۷۳
🌿 @einsad
✅ سختی رها کردن دنیا
🔶استاد علی صفایی حائری:
رها كردن دنيا كار سادهاى است. آدم در يك مرحلهاى لوطىگرى مىداند، دنيا را رها مىكند، هنداونه را مىزند به ديوار تكه تكه مىكند و مىرود. ولى اگر بخواهى همين هندوانه را به مصرف برسانى، به اهلش بدهى، اين مشكل مىشود، به ويژه وقتى كه بزاقهايت ترشح كرده و خودت مىخواهى بخورى. وقتى كثيفش كردهاى راحتى ، ولى وقتى كه مىخواهى به او بدهى، او دارد ملچ ملچ مىكند تو هم شاهد و ناظر هستى، اين خيلى سخت است.
📚 #روزگارستمگر ص۱۳۳
🌿 @einsad
daavat-khoda(einsad.ir).MP3
1.05M
🔸دعوت خدا و طلبکار بودن ما!
🔻وقتی هدف بلند شد امکانات حقیر می شوند ...
#استاد_علی_صفایی_حائری
#کلام
🌿 @einsad