#معرفی_کتاب
📚بشنو از نی
▪️بینشهای تاریخی و سیاسی و طبقاتی یا آن شعارها، به درد دیگران میخورد،
▫️کسانی که بیش از رفاه نمیخواهند و رابطهها را با هستی و با تمام نسلها در نظر نمیآورند.
🔹اما تو که بار خدا را به دوش گرفتهای، جز با پای او و عبودیت او نمیتوانی حرکتی کنی.
◀️چنین است که دعا هدف و جهتی برتر مییابد و چند مرحله مطرح میشود:
▫️وسیلهای هنگام شکستن وسیلهها
▪️وسیلهای همراه وسیلهها
▫️دعا نه بهعنوان وسیله و نه مقدمه، بلکه خودش هدف خودش عمل، خودش مقصد میشود.
◀️ این کتاب بشنو از نی و ابوحمزه ثمالی است و مراحلی چون:
▫️توجه
▪️حیرت و تنهایی
▫️امن
▪️ حمد
▫️ قصد
▪️ اقرار
▫️ اعتذار
▪️ طلب
▫️ خستگی در راه
▪️ایمان
▫️ توحید
▪️ خواستهها، را مرور میکنی و از امام مناجات، امام سجاد علیهالسلام هم تصوری برتر مییابی.
#باز_نشر
🆔 @einsad
📡https://instagram.com/ali.safaeihaeri
از دست رفته ایم....mp3
1.81M
🎙اگر تو ما را حفظ نکنی، ما از دست رفته ایم ...
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰علائم کفر
🔶🔸 كفر هم علائمى دارد،
لزومى ندارد كه ما در همه امور كافر باشيم.
🔸انسان همين كه يكى از بيّنات
و نشانه هاى خدا را ببيند
و بفهمد و زير بار نرود
كافر است. ...
🔸منشاء هر كدام از اين كفرها هم متفاوت است:
منشاء كفرِ شيطان كبر بود
كه محرومش كرد،
يكى منشاء كفرش حرص و
ديگرى بخل است.
◀️ آن وقت ببينيم كه آيا ما جامعيت نداريم؟
و آيا اين همه را با هم نداريم؟
تازه اگر از مشكل كفر و نفاق
نجات پيدا كرديم،
بايد ببينيم كه آيا كينه نداريم؟
🔷🔹 در اين ماه رمضان
بايد دلهاي مان را مطالعه اى بكنيم،
شايد يك جمع بندى مناسبى براى اين ماه باشد.
🔹بايد ببينيم
كينه هاى ما نسبت به مؤمنين،
نسبت به دوستان، از چه نوع است.
آيا «لِلّه» است؟
🔹در دعا داريم كه: «خدايا! تو كينه ها را ببر،
مگر آن كينه و غِلّى كه به خاطر تو باشد».
بايد ببينيم كه كينه هاى ما به خاطر چيست؟
آيا براى اينكه دعوتمان نكردند
يا ديرتر به ما گفتند
يا چايى خوب به ما ندادند يا ...
◀️ اين كينه هاباعث محروميت هاست.
اين سوء ظن ها و بدگمانى ها باعث محروميت هاست؛
چه به خدا و چه به بندگان خدا.
🔴 آيا ما به خدا بدبين نيستيم؟
يعنى خدا را مهربان و رحيم مى بينيم،
نزديك مى بينيم،
مجيب مى دانيم،
ته دلمان در پرونده خدا سياهى ننوشته ايم؟
راستى آيا مسبّح هستيم؟
❇️ وقتى همه اين بارشها باشد
ولى ظرف من واژگون باشد،
چه حاصلى به دست مى آورم؟
استاد علی صفایی حائری
#برشی_از_کتاب_بهار_رویش
ص ۳۱
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰نقش ايمان در رشد
🔸🔶 «وَالعصر اِن الانسان لَفى خُسر، الاالّذينَ آمنوا»
🔸 در تمام دوره ها انسان در خسارت است
مگر آنهايى كه به هدفى
و به عشقى رسيده اند
و به آن سو گرويده اند.
🔸انسان مادامى كه هدفى ندارد
آهسته آهسته راه مى رود
و مى لنگد و حتى مى نشيند و مى پوسد،
اما هنگامى كه كارى پيدا كرد
حتى تا حد توالت رفتن و به مستراح رسيدن،
آن وقت سرعت مى گيرد
و مى شتابد و از تمام امكاناتش بهره مى گيرد.
🔹 هدف ها و گرايش ها،
ما را از ركود و احتكار نجات مى دهند،
اما اين كافى نيست؛
چون پس از احتكار،
جهنم اسراف در سر راه است.
🔸 هر هدفى تا اندازه اى
استعداد ما را به كار مى كشد
و سرمايه هاى ما را بارور مى كند،
🔸🔹بايد در انتخاب هدف سنجيد و انديشيد
تا هدفى بيابيم
كه تمام استعدادهاى ما را بارور كند
و تمام نيروهاى نهفته
و پاهاى پنهان ما را بيرون بكشد.
🔸انسان به خاطر معشوق مى دود،
هر چقدر معشوق عظيم تر و ارزنده تر باشد
ناچار حركت و كوشش اش
و در نتيجه سود او زيادتر خواهد شد.
🔹بايد در انتخاب هدف سنجيد
كه به سوى چه كسى رو بياوريم،
به سمت چه هدفى بگرويم
و به چه مقصدى مؤمن شويم.
🔷🔹 ايمان؛ يعنى گرايش،
گرايش به سوى چى؟
آيا به سوى كسى و چيزى
كه كمتر از ماست يا عالى تر از ماست؟
🔹 گرايش به سوى پست تر و يا برابر،
يا اسراف است و يا ركود،
يا انحطاط است و يا احتكار.
🔹پول، قدرت، شهرت، رياست و
خلاصه دل و خلق و دنيا و شيطان،
اينها مى توانند هدف ما باشند،
اما اين هدف ها چيزى ندارند
و استعدادهاى شكفته شده ما را
به بن بست مى رسانند و در لجن مى كشند.
📝استاد علی صفایی حائری (عین صاد)
🔰کتاب رشد، ص ۴۹
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰 عشق به حق
⬛️ چقدر نكته در اين كلمه ها نهفته،
«اِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا».
◼️ مگر جز به سوى او
مى توان به سوى ديگرى رفت
و مگر جز با او مى توان با ديگرى سودا كرد!
◾️بر فرض چيزى نداده باشد
و بر فرض بهشتى نداشته باشد،
اما باز اوست كه بر دل
و بر خلق و بر دنيا و بر شيطان هم
احاطه دارد و تسلط دارد و حكومت دارد.
▪️اگر بناست كه با كسى باشيم
و اگر بناست كه مفت ببازيم
پس چرا براى او نباشيم و به او نبازيم،
كه حاكم است و عظيم است،
نه محكوم و اسير.
⬜️ بگذر از آنكه
همه هستى ما، همه سرمايه ما
از خود اوست
و بگذر از اينكه بى نهايت سود مى دهد؛
◻️ چون دادن ها از او كم نمى كند؛
«لاتَزيدُهُ كَثْرَةُ الْعَطاءِ اِلاَّ جُودآ وَ كَرَمآ »
و جز بخشش و كرامت چيزى بر او نمى افزايد.
◽️ خودش مى گويد
چگونه تمام مى شود و يا كم مى شود
مملكتى كه من قَيّومش هستم:
«كَيْفَ تَنْقُصُ مُلْکٌ أنَا قَيِّمُهُ ».
▫️ هنگامى كه انسان او را جهت مى گيرد
و به او مى فروشد،
هم بى نهايت مى تواند حركت كند
و هم بى نهايت مى تواند به دست بياورد
و در نتيجه نه بن بست
و پوچى و عبث پيش مى آيد
و نه خسارت و ضرر.
نه احتكار و نه اسراف و نه فقر.
▪️ عشق به حق و ايمان به او
تمام سرمايه ها را به جريان مى اندازد
و تمام استعدادهاى ما را به كار مى كشد.
به چه كارى؟
اين كارها با نظر معشوق بستگى دارد.
▫️ عاشق،
چشم به فرمان معشوق است،
اگر او صالح باشد و صالح بخواهد،
عاشق، صالح مىشود و صالح مىآورد.
▪️ هنگامى كه عشقى در سينه نشست
و معشوق در دل خيمه زد،
ناچار خواسته هاى اين معشوق،
عاشق را حركت مىدهد
و اين است كه اعمال عاشق
با خواست هاى معشوق وابستگى دارد.
▫️ هنگامى كه خواسته هاى معشوق،
صالح باشد،
كارهاى عاشق به صلاح مى گرايد.
▪️ و از آنجا كه خدا جز خوبى نمى خواهد
و جز رشد خلق را نمى خواهد،
ناچار گروندگان به او و عاشق هاى به راه افتاده او،
جز خوبى نمىآورند
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب رشد، ص ۵۳
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰عشق به خلق
◼️ كسى كه عاشق حق شد،
عاشق خلق مىشود،
كه: عاشقم بر همه عالم
كه همه عالم از اوست.
◻️ و اين عشق مىشود زيربناى مبارزه
و امر به معروف و نهى از منكر.
◼️ كسى كه عاشق شد،
خواستار بهروزى و بهزيستى
و رشد و حركت و كمال معشوق است
و در اين ديد حتى يك پر سبزى
و يك لقمه نان و يك ورق كاغذ هم هدر نمىشود
و ضايع نمىگردد،
◻️ كه بايد هر چيز به رشد خود
و كمال خود برسد
و اين خوددارى از اسراف بر اساس
اين اعتقاد استوار مىشود
نه فقط بر اساس يك بخل و يا يك ديد اقتصادى.
◼️ و كسى كه يك پر سبزى را هدر نمىكند
و اسراف نمىكند،
چگونه مىتواند شاهد از دست رفتن
استعدادهاى خلق باشد.
◻️ چگونه مىتواند خودش باتلاق خلق بشود
و آنها را مطيع و مريد و برده خود بسازد
و چگونه مىتواند كه شاهد
اسارت و بردگى و در باتلاق رفتن خلق باشد و آرام بگيرد.
◼️ كسى كه عشق به حق دارد
عاشق خلق مىشود
و آنها را از بتها و طاغوتها و شيطانها
نجات مىدهد،
هر چند به درگيرى و مبارزه با آنها بينجامد،
كه براى مبارزه آماده است؛
چه در شكل روشنگرىاش و چه در شكل فريادگرىاش
و چه در شكل پنهان كارىاش و چه در شكل آشكار و مشخصاش.
◻️مؤمن نمىتواند بىتفاوت و يا سازشگر بماند.
سازشگرى و بىتفاوتى با ايمان و بالاتر، با توحيد نمىسازد.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب رشد ص ۵۵
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
خدایا ما را از دشمنان اهل بیت قرار نده.mp3
3.95M
🎙خدایا ما را از دشمنان اهل بیت قرار نده..
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
⚫️ شهادت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد.
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰 عمل صالح ادامه عشق به حق
🔷🔸 مؤمن براى انتخاب شكلهاى مبارزهاش،
ملاكهايى دارد و نورهايى دارد.
🔹 هدف او و شرايط او و دشمن او
شكل مبارزه او را مشخص مىكنند.
🔸 1. گاهى هدف ايجاد رعب است،
گاهى كنار زدن يك فرد است
و گاهى عالىتر، تا سطح شكوفا كردن
استعدادهاى انسانى.
🔹چون او به منابع انسانى
بيش از منابع زيرزمينى مىانديشد
به شكوفايى و بارورى آنها همت گماشته است.
🔸هر چقدر هدف حكومتى بالاتر بيايد،
هر چقدر از امنيت و رفاه،
از پاسدارى و پرستارى فراتر برود،
ناچار شكل مبارزه پيچيدهتر مىشود.
🔹 2. همينطور دشمن و طرف مبارزه
در شكل مبارزه اثر مىگذارد.
🔸 3. همانطور كه شرايط و موقعيتها
در شكل آن اثر دارند.
مىبينيم كه ابوذر فريادگر است
اما نه در زمان ابوبكر و عمر،
بلكه در زمان عثمان كه خلق به خستگى رسيدهاند
و به وازدگى دست دادهاند.
و مىبينيم كه ابوذر فريادگر است
نه ديگران، كه ابوذر زبانش تيز شده
و حمايت گرديده است؛
چون آسمان بر راستگوتر از ابوذر سايه نينداخته.
🔹 صبر و سازندگى و رشد دادن
و عمل صالح و رشد كردن،
ادامه ايمان هستند
و دنباله عشق به حق.
عاشق، بيكار نيست.
هر كس به حق رسيد،
به حق مىرساند.
🔸 درخت زنده، شاخ و برگ و ميوه دارد.
به حرف آنهايى كه مىگويند
دلت پاك باشد،
فريب مخور.
دلِ پاك، عملِ پاك مىسازد.
درخت زنده بار مىآورد،
مگر اين طور نيست؟
🔹 و عاشق حق از يك سو عمل مىآورد
و شاهكار مىآفريند
و از يك سوى ديگر همراه و همكار؛
🔸 چون در راه،
درگيرىهايى هست كه به تنهايى
نمىتوان با آنها روبهرو شد.
🔹 و عاشق حق به اندازه عشقش
شكيبايى دارد و صبر و استقامت.
🔸 آنچه صبر و سازندگى و عمل را پايه مىگذارد،
ايمان است و حب اللّه است،
كه: «وَالَّذينَ آمَنُوا اَشَدُّ حُبَّاً للّه ».
📝استاد علی صفایی حائری
📚کتاب رشد ص ۵۷
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
15.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 انسان بعد از هزار و چند صد سال گرمیِ انگشت های حسین (ع) رو احساس میکنه ...
#شب_زیارتی_اباعبدالله_علیه_السلام
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰 عوامل رشد
🔶🔸 آنها كه در راهاند و همكارند،
يكديگر را سفارش مىكنند
بر حقى كه به دست آوردهاند
و بر صبرى كه بايد به دست بياورند،
🔸 اين نقش يك نقش سفارشى
و اضافى بر نقش ثابت ايمان و عشق است.
آيه از نقش ايمان در سازندگى
به طور كلى صحبت كرد،
كجا؟ در كلمه «وَ عَمِلُوا الصَّالِحات»
🔸و اين است كه به يك مسأله عالىتر
اشاره مىكند
و آن نقش سفارش و تواصى
و گفتوگوى همراهان و همكاران است.
🔸 بر حساب طبيعى بايد بگوييم:
آنها كه به حق مىرسانند
و آنها كه شكيبايى مىآفرينند،
نه آنها كه بر حق و صبر سفارش مىكنند،
🔸اما بر اساس يك ديد دقيقتر
كه سازندگى و شكيبايى را از آثار ايمان مىبيند،
اين گونه تعبير نمىكند،
بلكه تعبير عوض مىشود؛
«وَ تَواصَوا بِالحَقِّ»،
به حق يكديگر را سفارش مىكنند،
«وَ تَواصَوا بِالصَّبر»
و به صبر يكديگر را مىخوانند.
اين تواصى يك عامل ديگرى است
كه ته مانده استعدادها را به جريان مىاندازد.
🔸 آنچه از خسارت كلى انسان جلوگيرى مىكند
و آنچه كه تمام رشد را به دست مىدهد
دو عامل است؛
🔸 يكى ايمان كه زيربناى كار و همكار و استقامت در كار است
و آفريدگار اين هر سه
🔸 و ديگرى مؤمن است
كه با تذكرها و تواصىها،
غفلتها را مىسوزاند
و استعدادها را به جريان مىاندازد
و اين تذكر و سفارش،
تنها پس از اين زمينه ايمان و عشق مفيد است،
كه: «فَذَكِّر فَاِنَّ الذِّكْرى تَنْفَعُ الْمُؤمِنين ».
🔸 جرقهها هنگامى مفيد هستند
كه سوختها متراكم و فشرده باشند.
🔸 هنگامى كه چند قطره بنزين متراكم بشود
و در جاى خود بنشيند،
با يك جرقه بارهاى سنگين را به حركت مىاندازد
و به مقصد مىرساند،
🔸اما يك درياى بنزين رها و آزاد بر فرض بسوزد،
كارى از پيش نمىبرد
و يك دنيا جرقه بر فرض بزند،
حركتى نمىآورد.
🔸 تذكرها و سفارشها و جرقهها
براى مؤمنها و فشرده شدهها
و به راه رسيدهها مفيد است
و آنها را پيش مىبرد؛
«فَذَكِّرْ فَاِنَّ الذِّكْرى تَنْفَعُ الْمُؤمِنين».
🔸 يادآورى براى اينها سود مىدهد
و ته مانده استعدادها را به جريان مىاندازد.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب رشد ، ص 54
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰 «وَ الْعَصْرِ
اِنَّ الاِْنْسانَ لَفى خُسْرٍ
اِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا
وَعَمِلُوا الصَّالِحاتِ
وَتَواصَواْ بِالْحَقِّ وَ تَواصَواْ بِالصَّبْرِ».
🔷🔹 انسان در خسارت است،
مگر آنها كه از چند مرحله گذشتهاند :
🔹 ۱. آنها كه به عشق رسيدهاند.
🔹 ۲. و به عملهاى صالح از سازندگىها و استقامتها و عملها.
🔹 ۳. و آنها كه گذشته از كارها و سازندگىها و استقامتها به سفارشها و تواصى به حق.
🔹 ۴. و به تواصى به صبر رسيدهاند.
🔷🔹 هر كدام از اين مراحل از دست بروند،
به همان اندازه خسارت به دست مى دهند
و همان اندازه از رشد و سود مى كاهند.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب رشد، ص ۵۵
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰 صراط مستقیم
🔶🔸 صراط مستقيم،
يعنى راه نزديك تا مقصد انسان
و تا رشد انسان و در جهت عالى تر انسان، همين عبوديت است،
نه عبادت، نه رياضت، نه خدمت به خلق و نه شهادت.
عبوديت يعنى هيچ كدام و يعنى تمام اينها
كه اينها سبيلها هستند
🔸 و مادام كه به صراط راه نيابند
و از امر او الهام نگيرند
ارزش ندارند.
🔸 بايد از صراط به سبيل راه يافت
و وظيفه ها را شناخت
وگرنه اين سبيلهايى كه از امر او برخوردار نيستند،
جز گمراهى بهره اى نخواهند داشت.
🔸 به شهادت قرآن آنها كه در صراط هستند، به سُبُل هدايت مى شوند،
وظيفه ها را مى شناسند
و از مرداب هاى حيرت و اضطراب،
به ساحل امن و اهتداء راه مى يابند.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب صراط، صفحه ۷
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰امّ الكتاب
🔷 قرآن اين عميق گسترده پربار، از اين سوره متولد مىشود.
🔷 سوره حمد، امّالكتاب؛ مادر قرآن است.
فاتحة الكتاب است و گشايشگر تمامى قرآن.
🔷 در اين سوره با اسم و نشانه الله، به حمد و به صراط؛
يعنى عبوديت و اتباع و توحيد مىرسى،
🔶 در حالى كه با فكر و عقل و عشق و جهاد و بلا و عجز همراه شدهاى
🔶 و آخر سر، با اعتصام و استعانت، بر اين قله
راه يافتهاى
و در صراط، با انعام شدهها و همراهها
و با مغضوبها و گمشدهها آشنا گرديدهاى.
🔶 اين فرازهاى سوره حمد است. بىجهت نيست كه اين سوره مادر قرآن است.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب صراط صفحه ۷
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰 ما عاشق آفریده شده ایم.
🔶🔸 مشتاقهايى هستند كه مىسوزند و با صميميت و درد و رنج مىپرسند :
🔸 چه كنيم كه براى خدا باشيم...؟
چگونه در خودمان عشق و ايمان بسازيم...؟
از كجا و با چه وسيلهاى مىتوانيم حركتها را و محركها را كنترل كنيم...؟
و از راه نزديك به مقصد برسيم...؟
🔸 اينها خيال مىكنند كه بايد در خودشان عشقى بسازند و يا حركتى ايجاد كنند،
غافل از اينكه اين همه را دارند.
تمامى وجودشان سوز و شور است. تمامى وجودشان حركت است.
مگر از صبح تا شام بيكار هستند؟
و مگر اين همه رنج و كار، بدون عشق و نيرويى جوشنده امكان دارد...؟
🔸 ما عاشق آفريده شدهايم و نه تنها عشق، كه حركت را، كه فعاليت را با خود داريم.
🔸 ما عاشق آفريده شدهايم. عشق را داريم ولى معشوقهامان را انتخاب مىكنيم.
🔸 عشق هميشه هست،
آنچه كه جابه جامىشود معشوقها و محبوبها هستند.
🔸 در فاصله تولد تا مرگ، عشق هميشه جارى است و حركت هميشه برپاست.
ما نمىتوانيم از آنها جدا شويم كه اينها در ساخت ما، در تركيب ما حضور دارند.
🔸 ما تنها مىتوانيم خودمان را با معشوقهامان مقايسه كنيم و ما مىتوانيم معشوقهامان را با يكديگر مقايسه كنيم
و با اين دو مقايسه عشقهامان را رهبرى كنيم و معشوقهامان را انتخاب نماييم.
🔸 ما گذشته از عشق و سوزمان، با فكر و شعور و با سنجش و مقايسه هم همراه هستيم
تا هنگامى كه فقط از همان عشق و همان حركتمان استفاده مىكنيم
و تسليم عشق و شورمان هستيم
و دنبال هوسمان مىگرديم،
ناچار به بحرانها و درگيرىهاى درونى مبتلا مىشويم.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب صراط صفحه ۹
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
اگر به فهمی رسیدی باید پایش بایستی.mp3
3.85M
🎙اگر بفهمی رسیدی باید پایش بایستی ...
#پادکست_صوتی
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
✅ضرورت برنامه ریزی
🔶استاد #علی_صفایی_حائری:
بهخاطر شتاب زياد و يا علاقه به كارى، نمىتوان از برنامهريزى چشم پوشيد و نمىتوان از نيازها و موانع كار، صورت نگرفت. آنجا كه بدون تقدير و ارزيابى قدم بر مىدارى، ناچار با كمبودها و كسرىها و با نيازها و مقدّمات كار و يا با موانع و مشكلات،برخورد مىنمايى و با اين هدايت و با اين برخوردها، كه ضعف برنامهريزى و تقدير تو را مشخص مىكنند، نمىتوان لجاجت كرد و به كار سابق ادامه داد؛ كه كار پيشرفتى نخواهد داشت و يا با سلامت و درستى به سامان نخواهد رسيد و به ماست مالى و خرابكارى خواهد انجاميد.
كسى كه شتاب دارد و يا علاقه به نتيجه دارد،به همين دليل،بايد همهى نيازها و همهى موانع و مشكلات را بررسى نمايد؛ چون كارى كه در جاى خود به سادگى و در زمان كم انجام مىشود، در ميان راه و در كوير مرگ،با سختى و با مشقّت و چه بسا با مرگ و گرفتارى هم سامان نيابد.
آن مقدار وقتى را كه براى سامان دادن و يا تأمين نيازها و مقدّمات مىگذارى، مىتوانى آن را از ساعت كار حساب كنى.
بسيار كسانى كه از راه تبليغ و يا از كار تربيت و يا از مبارزه و جهاد و يا خدمت و فداكارى چشم پوشيدند و بهخاطر شماتتها و يا وسوسهها به ذلّت نشستند و مسكين و زمينگير شدند؛ كسانى هستند كه زمينهها و ريشههاى كار خود را فراهم نكردند و بهخاطر شتاب و يا چشمپوشى و يا چشم و همچشمى،بدون برنامه و تقدير حركت كردند و در برخورد با واقعيتها و سختىها و يا در برابر وسوسهها و آرزوها،به آزادى،به «فكّ رقبة» و به آموزش و تعليم و اطعام روى نياوردند و ناچار در گردنههاى سنگين ماندند و از رفتن و از شتاب و اقتحام در رفتن محروم ماندند
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۸۴
🌿 @einsad
🔰 ضرورت خلوت
◼️ در برابر سؤالهايى كه مثل كنه مىچسبند،
عاجز و ناتوان مىمانيم
كه چرا دنبال اين رفتى؟
و چرا از ميان همه اين را برداشتى
و چرا خودت را تسليم كردى؟
◻️ مگر اينكه از سؤالها فرار كنيم
و خودمان را به شلوغىها و سرگرمىها بسپاريم
و يك لحظه خلوت را
و يك لحظه سكوت را هم تحمل ننماييم،
◼️ ولى اين فرار و سرگرمى هم هميشه آراممان نمىسازد
و اين مانى بزرگ هم براى هميشه نمىتواند رنگمان كند.
◻️ فرار كارى نمىكند،
هنگامى كه ضعيفتر شدى دستگير مىشوى.
امروز تا قدرت دارى دست به كار شو.
◼️ ما در برابر اين سؤالها
كه ما را به مقايسه و به سنجنش و تعقل وا مىدارند،
مجبوريم كه به تفكر روى بياوريم
و براى اين تفكر مجبوريم كه
خلوتى و سكوتى را تحمل كنيم؛ كه
«دَلِيلُ العَقْلِ، التَّفْكُر وَ دَلِيلُ التَّفْكُر الصَمْت »؛
نشان عقل و سنجش، تفكر است و نشان تفكر، سكوت و خلوت.
◻️ تو تا نشناسى نمىتوانى بسنجى
و تا خلوتى نداشته باشى نمىتوانى فكر كنى.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب صراط، صفحه ۱۰
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri