✅ #انتظار
🔶استاد علی صفایی حائری:
تو هستى ، چون تو متمّم اين همه نعمت هستى. بى تو، اين همه، غرور است و فتنه است و تعارض و خشم و خون و تجاوز و انحطاط، آن هم انحطاطى كه علم را زير پا دارد و فلسفه را پشتوانه دارد و عرفانِ مدرن را براى شكوفايىِ نيروهاى نهفتهترش، همراه دارد. و با اين همه قدرت و سرعت چگونه مىتوان اين انحطاط را حدس زد؟! آرى تو هستى ، چون از من به من نزديكتر هستى. تو هستى و بىكار نيستى، كه مدام جلوهاى و ظهورى دارى، كه مدام دعوتى و هدايتى دارى، كه مدام تربيت و پرورشى دارى. با اين همه ضرورت و ظهور، مگر مىتوان از تو چشم پوشيد. بر فرض كه پلكهايم را بيندازم و از تو چشم فروبندم، با آنچه كه در تمامى وسعت دلم و درپشت پلكهاى بستهام مىبينم و احساس مىكنم، چه مىتوانم كرد؟
به راستى سوگند! بيگانگى از تو، فقط در حوزۀ غفلت و سرگرمى و يا حوزۀ كفر و چشمپوشى مىتواند مطرح شود.
و همين نكته و همين هدايت تو، مرا به وحشت انداخته كه آيا از خيل كافران و يا غافلانم؛ چون آنها كه با حسين نماندند و آنها كه در خون او پنجه رنگين كردند، بدون احساس و عشق نبودند، ولى كفر و چشم پوشى و يا غفلت و سرگرمى چه كارها كه نكرد...
📚 تو مي آيي (ويرايش جديد)، صفحه 45
🌿 @einsad
✅ انقلاب فرهنگی
استاد علی صفایی حائری
«انقلاب فرهنگی»، مثل تمامی کلمه هایی که از عمق آن بی خبر مانده ایم و از آن برداشت های مبتذل کرده ایم به ابتذال کشیده شده و در عمل هم تا سطح چند فیلم و اسلاید و پخش چند نشریه ی ماهانه و هفتگی و شعارهای کوتاه و بلند فرو رفته است.
ما در عمل به یأس و ابتذال این بازی ها رسیده ایم و دنبال راهی هستیم در این بن بست، که فیلم ها و اسلایدها فقط کار معرکه گیرها را می کند و آدم جمع می کند و تا می خواهی به ″سبک آمریکایی″ تبلیغشان کنی در میان معرکه شعاری بدهی و تلقینی راه بیندازی، پراکنده می شوند و یا چرت می زنند و یا به دنبال کار خویش می روند.
📚 درس هایی از انقلاب(انتظار)/ص ۳۳
🌿 @einsad
✅ سرّ جمع شدن معصیت و معرفت به خدا
🔶استاد علی صفایی حائری:
و سرّش هم همان است که خدا در ″مغز″ آن هاست و در سر آن هاست و نماز و روزه هم عادت آن هاست و اما پول و زن و لذت در ″دل″ آن ها جای دارد و عشق آن ها را برانگیخته است و وجود آن ها را در خود گرفته است.
اما اگر خدا به ″زیبایی و جمال″ و ″بزرگی و کمال″ و به ″محبت و رحمت″ و ″تدبیر و حکمت″ شناخته می شد، ناچار در ″دل″ راه باز می کرد و در نهاد ما عشق را برمی انگیخت و گرایش و ایمان را به وجود می آورد.
📚 روحانیت و حوزه، ص ۱۲۳
🌿 @einsad
✅آثار بلاء
🔶استاد علی صفایی حائری:
بلاء، نقطههاى ضعف و اسارت را نشان مىدهد. بلاء،بتها و تعلقها را مىشكند. چون شهود مىكنى كه بتها شكستنى هستند و مىبينى كه پناهگاههاى تو را مىسوزانند و بر تو آوار مىشوند. بلاء، دل را مىشكند و به اخبات و انخفاض مىرساند كه در لغت مخبت به زمين پايين و فرو افتاده مىگويند، زمينى كه آب بر آن سوار مىشود و سركشى و ارتفاع ندارد.
اين خاصيتهاى سهگانه و غير از اينها باعث مىشود كه تو بر بلاء شاكر باشى، نه جزع كنى و نه صبور باشى كه طلب و شكر برخوردهاى مناسبترى هستند.
«اللهم لك الحمد حمد الشاكرين لك على مصابهم». ١
و همين است كه امام سجاد عليه السلام مىخواهد تا شكرش بر محروميتها بيشتر و وافرتر باشد از شكرش بردارايىها.
«اللهم اجعل شكرى لك على ما زويت عنى اوفر من شكرى اياك على ما خولتنى». ٢اگر با اين ديد همراه باشيم تمامى رنجها و گرفتارىهاى زمان انتظار، نعمتها و عنايتهايى مىشوند كه شكر و طلب را سزاوار هستند نه صبر و جزع را.
بلاء عامل تمحيص است. آدمها و حالتها را غربال مىكند و از يكديگر جدا مىسازد.غربال كفر از ايمان، و كافر از مؤمن و غربال حالتها و ذلتها و عزتها و تعلق و فراغت و توجه و غفلت.
📚 وارثان عاشورا، صفحه 62
🌿 @einsad
🌿 جلسات محرم-صفر، مشهد، مهرماه ١٣٩٧
✅ گفت و گو
استاد امير غنوي
چهارشنبه ١٨ مهر، ساعت ١٥:٣٠تا ١٧
✅ شرح كتاب مسئوليت و سازندگي
استاد علاء الدين اسكندري
چهارشنبه ١٨ مهر، ساعت ١٨تا ٢٠
📍مشهد- حرم مطهر رضوی - صحن جامع رضوی - باب الهادی - اداره ارتباطات- طبقه ۳ - اتاق ۲۳ (اتاق جلسات)
🌿 @einsad
✅نتيجهى اطاعت و تقوا، اين است كه تو بنبستى نخواهى داشت
🔶استاد علی صفایی حائری:
«مَنْ يَتَّقِ اللّهَ يَجْعَلْ لَهُ مُخْرَجاً وَيَرزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لايَحْتَسِبُ. وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلىَ اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ انَّ اللّهَ بالِغُ امْرِهِ قَدْ جَعَلَاللّهُ لِكُلِّ شَىءٍ قَدْراً». (۲،۳طلاق)
نتيجهى اطاعت و تقوا، اين است كه تو بنبستى نخواهى داشت و مرزوق خواهى بود. آنهم رزقى كه ذلّت و وابستگى در آن نباشد و حساب شده نباشد؛ چون كسانى كه بر خدا تكيه دارند، نه بر فكر و عقل و نه بر عشق و ايمان و نه بر عمل و اطاعت خويش، اينها را خدا كفايت مىكند و او در راه نمىماند و به مقاصد خويش مىرسد.
📚 نامه های بلوغ، صفحه 64
🌿 @einsad
🔶استاد علی صفایی حائری:
نكتهى اوّل در سلوك، همين است كه بفهمى تو شروع نكردهاى؛ او تو را صدا زده و تو را مىخواهد. تو هنگامى كه در ميان تمام دعوتها و دعوتكنندهها قرار گرفتى و با گوش دلت شنيدى، كه نَفس تو را مىخواند، شهوت، غضب و اوهام تو را مىخوانند، دنيا تو را مىخواند، ماشينها و موتورها تو را مىخوانند، استخرها و توپها تو را مىخوانند، غذاها و رنگارنگها تو را مىخوانند، هنگامى كه تو دعوت شيطان و نَفس و دنيا را شنيدى و دعوت حق را هم در كنار اينها شنيدى كه: «اَللّهُ يَدعُوكُمْ الى مَغفِرَةٍ مِنْهُ وَالشَّيْطانُ يَدْعُوكُمْ...»، ١ در اين هنگام كه ازدحام دعوتها را ديدى و اقتدار دعوت حق را، در ميان تمامى دعوتها يافتى، كه او بىنياز، تو را مىخواند تا به تو ببخشد و ديگران مىخوانند تا از تو بگيرند، چگونه مىتوانى لبّيك نگويى و به سوى او نيايى؟
📚 نامه های بلوغ، صفحه 59
🌿 @einsad
استاد علی صفایی حائری
🌿 اصول حاکم بر حرکت اباعبدالله الحسین علیهالسلام0⃣3⃣ استاد علی صفایی حائری #محرم 🌿 @einsad
👆 قسمت پایانی مجموعه اصول حاکم بر حرکت اباعبدالله الحسین علیهالسلام
✅ تنهایی
🔶استاد علی صفایی حائری
تنهایى براى آنهایى وحشت زاست که در راه نیستند.
آنها که بر روى مرز راه رفته اند و با قانون هاى حاکم بر هستى هماهنگ اند از تنهایى نمى ترسند.
آنها که در راهند و در مسیر اطاعت هستند، با اللَّه همراهند(1) و از حمایت او برخوردار. و کسى که با او شد و او را یافت، چیزى از دست نداده و کم ندارد.(2)
—----------------
(1)- انَّ اللَّه مَعَ الَّذینَ اتَقَوا.( نحل، 128) مَنْ کانَ للَّه کانَ اللَّهُ لَه ...(بحار، ج 82، ص 319)
(2)- ماذا فَقَدَ مَنْ وَجَدَک وَ ماذا وَجَد مَنْ فَقَدَک...(مفاتیح الجنان، دعاى #عرفه)
📚 مسئولیت و سازندگى، ص 323
🌿 @einsad
✅ غیبت ولیّ
استاد علی صفایی حائری
پس از مشخص شدن مکتب و به دست دادن اصول و روایات و مشخص کردن معیارهای استنباط از منابع، دیگر به حضور ولیّ نیازی نبود، که زمینه ی تحملش را نداشتند و او وارث حرکت اولیایی بود که تمامی دین را و معیارهای استنباط را به دست داده بودند و دیگر عذری باقی نگذاشته بودند و این بود که به طور طبیعی ″غیبت″ شکل گرفت. بدون آنکه وقتی داشته باشد و به هنگامی محدود شده باشد، که وقت آن ظهور، تحمل در توده ی مردم است؛ حال یا با روشنگری و دگرگون شدن تلقی مردم از خودشان و بالا رفتن توقعشان از سطح هدف های رفاه و عدالت و تکامل... و یا با ظهور ظلم مملوّ، که زمینه ساز قسط کامل است.
📚 درس هایی از انقلاب(انتظار)/ص ۱۵۰
🌿 @einsad
4_6024054261023769088.mp3
872.2K
✅ حقیر بودن کارهایمان
استاد علی صفایی حائری
🌿 @einsad
✅با عبادت،با عمل،با حرف، آدمها مشخص نمىشوند...
🔶استاد علی صفایی حائری:
با عبادت،با عمل،با حرف، آدمها مشخص نمىشوند و اندازههاشان نمودار نمىگردد، آنچه نهفتهها را مشخص مىكند و حالتها و آدمها را از يكديگر جدا مىسازد، بلاء است و اين بلاء، صنعت خدا و كار اوست.كه مىفرمايد:
«وَ اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي» ؛ ١تو را براى خودم ساختم.
كسانى كه غرور علم و عشق و عمل گرفتارشان مىكند، غربال بلاء و گرفتارىها نجاتشان مىبخشد و ضعفها و كفرهاشان را و نهفتهها و نفوذىها را مشخص مىسازد. كه حسين عليه السلام فرمود:
«الناس عبيد الدنيا والدين لعق على السنتهم يديرونه ما درّت معائشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الديانون». ٢ آدمها آنجا كه با بلاء تمحيص مىشوند دينداريشان مشخص مىگردد.
📚 وارثان عاشورا، صفحه 67
🌿 @einsad