eitaa logo
استاد علی صفایی حائری
66.2هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
34 فایل
انتشارات لیله القدر ناشر انحصاری آثار مرحوم استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) سایت: www.einsad.ir 📲ارتباط با ادمین @ad_einsad 📚 سفارش کتاب @einsadshop_ad 🔗شبکه های اجتماعی zil.ink/einsad.ir تلفن : ۰۲۵۳۷۷۱۲۳۲۸
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ عوامل واژگون شدن و بسته شدن ما چيست‌؟ 🔶استاد علی صفایی حائری: كفر ، وَقر ، اقفال و أغلال ، مانع‌هاى بزرگى هستند كه ما را محروم مى‌كنند و نمى‌گذارند در كاسۀ ما چيزى قرار بگيرد و در مشك و انبان ما چيزى جمع بشود. كفر، شرك، نفاق و عُجب ، عواملى هستند كه از جمع شدن نعمت جلوگيرى مى‌كنند و نمى‌گذارند كه ما حاصل‌جمعى داشته باشيم، هيچ چيزى را در ظرف ما باقى نخواهند گذاشت.مى‌بينيم عمرى است كه كوشيده‌ايم ولى حاصلى نبرده‌ايم! ماه رمضان، ماهى است كه فضل و عنايت حق فراگير است. بايد ببينيم كه آيا در وجود ما كفر و شرك و نفاق نيست‌؟ يكى ديگر از عواملى كه باعث محروميت ماست، «غِلّ‌» و كينه‌هاست. آيا در دل ما كينه‌اى وجود ندارد؟ بايد تأملى كنيم كه ظرف ما واژگون نباشد. با وجود اين همه بارش، انسان مى‌بيند هيچ چيز در ظرف او جمع نشده كه بماند، حتى ظرفش هم آلوده مانده است. كفر، شرك، نفاق، غِلّ‌ و... باعث مى‌شوند كه دل ما مختوم و ممهور شود؛ يعنى قفل و بسته شود. حالا هر چه هم كه ببارد، اين دل چيزى به دست نمى‌آورد. كفر هم علائمى دارد، لزومى ندارد كه ما در همۀ امور كافر باشيم. انسان همين كه يكى از بيّنات و نشانه‌هاى خدا را ببيند و بفهمد و زير بار نرود كافر است. كفرِ يك ثروتمند به اين است كه ربا را منكر شود، كفر يك زن به اين است كه از يك غيرتش برآشفته شود ١، كفر يك مرد به اين است كه به فسادهاى ديگر رو بياورد. منشاء هر كدام از اين كفرها هم متفاوت است: منشاء كفرِ شيطان كبر بود كه محرومش كرد، يكى منشاء كفرش حرص و ديگرى بخل است. آن وقت ببينيم كه آيا ما جامعيت نداريم‌؟ و آيا اين همه را با هم نداريم‌؟ 📚 (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه رمضان)، صفحه 31 🌿 @einsad
استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
✅كسى كه مى‌خواهد را درك كند بايد... 🔶استاد علی صفایی حائری: كسى كه مى‌خواهد قدر را درك كند بايد خودش را تقدير و اندازه‌گيرى كند، بايد ببيند در اين مدتى كه از عمر او گذشته بر دلش چه گذشته است. بايد ببينيم چه داده‌ايم و چه گرفته ايم‌؟ و ببينيم چه چيزهايى در دل ما بزرگ شده و چه چيزهايى بايد بزرگ مى‌شدند؟ عظمت اين قدر و اندازه گيرى‌ها به خاطر اين است كه انسان مى‌تواند نقشه‌هاى وسيعش را پياده كند. طرح ريزى به اين خاطر ارزش دارد كه مصالح ضايع نمى‌شوند. كسانى كه روى طرح بيش از خود مصالح فكر مى‌كنند به ساختمان‌هاى محكم‌ترى مى‌رسند. بر عكس، آنجايى كه مصالح عالى است ولى طرح كوتاه و سطحى است انسان را دق مى‌دهد. اين است كه يك شب قدر بهتر از هزار ماه است. كارى كه در هزار ماه مى‌شود اگر طرح ريزى نشده باشد، ثمرى ندارد و اگر اندازه‌گيرى نشده باشد، سودى ندارد. كسى كه مى‌داند اين شب را در اين ماه گذاشته‌اند، از اول بايد خودش را با اين قدر هماهنگ كند و تقدير كند. بايد فكرمان را بسنجيم و ببينيم كه چه شناخت‌هايى را به دست آورده‌ايم و چه شناخت‌هايى را مى‌توانسته‌ايم به دست بياوريم. بايد عقلمان را بسنجيم و ببينيم كه با چه چيزهايى همدم بوده و چه سنجش‌هايى داشته و چه بيلان‌هايى گرفته است. آيا فقط‌ بيلان سود و ضرر كسبمان را داريم، نه خودمان را؟! و قلبمان را بايد بسنجيم و ببينيم كه چه كسانى در آن رفت و آمد كرده‌اند؛ چه حزن‌هايى، چه عشق‌هايى، چه خوف‌هايى و چه كينه‌هايى در آن راه پيدا كرده‌اند. و همين طور روحمان را هم بايد بسنجيم و ببينيم با چه چيزهايى اوج مى‌گيرد و با چه چيزهايى پلاسيده مى‌شود، چه مسائلى ما را تنگ مى‌كنند و ضيق مى‌آورند و چه مسائلى براى ما وسعت و راحتى مى‌آورند. 📚 بهار رويش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه )، صفحه 69 🌿 @einsad
✅ حقيقت شب و اسم اعظم 🔸 استاد علی صفایی حائری امشب، شب قدر است و احتمال بيشتر در اين شب است، گرچه حقيقت شب قدر، حقيقت زمانى نيست. حقيقت شب قدر و هر آن چه الهى و ربوبى است، از زمان و مكان بيرون است. از ما خواسته‌اند كه در اين لحظات زمينه‌هايى را فراهم كنيم، تأمّلاتى پيدا كنيم و يك جمع‌بندى از خويش داشته باشيم تا استحقاق پيدا كنيم، تا رفته رفته به آن معنايى كه حقيقت قدر است، واقف شويم و از آن حقيقت بهره‌مند گرديم. اسم اعظم يا اسماء اللَّه الحُسنى، اينها نيز معانى هستند. كلمات نيستند. اينطور نيست كه بگوييم «لا الهَ الَّا اللَّهُ» يا «الرَّحْمن» يا «الرَّحِيم» اسم اعظم است. نه، اين كلمه‌ها اسم نيستند، بلكه حقايقى در يك نوع سلوك وجودى ما، يك نوع سعه وجودى ما و يك نوع بلوغ وجودى ما هستند كه آن حقيقت، اسم اعظم است. حقيقت قدر هم همين است. و اين كارهايى كه ما مى‌كنيم، اعداد و آماده‌سازى و زمينه‌سازى براى درك و رسيدن به آن حقيقت و معناست. ✅ شب ، هم 1⃣ شب ارزيابى، هم 2⃣ شب اندازه‌گيرى و هم 3⃣ شب برنامه ريزى است. بايد ارزيابى و ارزشيابى كنيم. اندازه‌گيرى كنيم. سپس برنامه‌ريزى كنيم، كه قدر به اين سه معنا آمده است. و «لَيْلَةُ الْقَدْر» هم «خَيْرٌ مِنْ الْفِ شَهْر» است؛ شب قدر از يك عمر مفيدتر و نافع‌تر است. پس ما بايد دست به كار شويم، ببينيم كه واقعاً چه حدّى از فقر و غنا را در اين مقدار از عمرمان تأمين كرده‌ايم؟ چه مراحلى را پشت سر گذاشته‌ايم؟ اين جمع‌بندى، جمع‌بندى مفيدى است و آدمى مى‌تواند از غرور و خدعه و فريب شيطان كه او را گول زده و در امورى مستقرّش كرده و به اهدافى محدودش نموده است، نجات پيدا كند. 📚 فوز سالك، ص: 216 🌿 @einsad
حقیقت شب قدر(عین.صاد).mp3
1.32M
✅ حقیقت شب #قدر 🔸 استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
✅ما از حجم استعدادها و از عظمت خويش غافليم... 🔶استاد علی صفایی حائری: انسان با آن عظمت، در جهانى زندگى مى‌كند همراه نظام و سنت و در جامعه‌اى زندگى مى‌كند همراه ارتباط‌ و پيوست. و نشاط‌ اين انسان، در بى‌نياز شدن و تأمين شدن تمام كمبودها و شكوفا شدن تمام استعدادهاى اوست، نه در هرز كردن استعدادها و نه در احتكار كردن آنها، كه اين هر دو درگيرى مى‌آورد و رنج مى‌زايد. ممكن است در يك لحظه با خوشى‌ها همراه باشد ولى اين خوشى همان خاك بازى بچه‌هايى است كه از درد كزاز غافلند و رنج بريدن دست و پا را تجربه نكرده‌اند. انسانى كه خودش را هرز كرده و خوش بوده و كيف كرده، در واقع از آنجا لذت برده كه نمى‌داند چه از دست داده، فقط‌ حساب كرده كه چه به دست آورده است. ما از حجم استعدادها و از عظمت خويش غافليم و خود را جزء دارايى حساب نمى‌كنيم و اين است كه با لذتى كه در عوض از دست دادن خويش و عمر و هستى خود بدست آورده‌ايم، سرخوشيم و سرشاد. 📚 ص۴۴ 🌿 @einsad
استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب گاهی حتی جمع شدن و دیدار کردن ، خستگی ها را می برد و وسوسه ها را می شکند . حضور و ملاقاتِ (دوستانِ الهی و بیدار) حتی بدون گفت و گو و داد و ستد ، سازنده و آرام بخش است . شاید گاهی در اوج خستگی ، کنار جاری نهری و یا خنکای درختی و یا زمزمه ی شاخه ها و برگ هایی نشسته باشی و آرام و روشن و سرشار شده باشی ، در حالی که درخت برای تو سفارشی و امر و نهی و گفت و گویی نداشته ، ولی حضور ها سرشار کننده و تاثیر گذار هستند . و در روایات هست ، از جمع همراهان فاصله نگیرید ، که گوسفند های ، خوراک گرگ ها هستند . تو ناچاری که در میان جمع باشی و یا جمعی را بسازی و از برکت تجمع و ملاقات ها بهره مند باشی ؛ که تواصی به حق و تواصی به صبر ، از عوامل و روش هایی است که به شهادت سوره والعصر آدمی را از می رهاند . 📚 نامه های بلوغ ، علی صفایی حائری ، ص ۲۲۰ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✅ کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا 🔸 استاد علی صفایی حائری همانطور كه وحشت از لشكر شام و طمع گندم رى و فريب و نيرنگ ابن زياد، خيلى ها را در تاريخ از حسين عليه السلام و عاشورا و كربلا جدا كرد و از بركت روز حسين عليه السلام محروم گرداند، وحشت از قدرت و ابر قدرت امروز كه نظم نوين را فرياد مى زند و قدرت و صنعت و علم و ثروت و رفاه و لذت را يدک مى كشد و از تمامى راههاى تبليغى و رسانه هاى جهانى و ماهواره هاى مسلط و تصويرهاى مسموم بهره مى برد، وحشت و طمع از اين قدرتها و وادادگى در برابر آنها و سر نهادن بر فرمان آنها و بريدن از دين و از حسين زمان و ولى عصر(عج)، از وحشت اهل كوفه كم ندارد. 📚 ، ص 89 🌿 @einsad
✅خصوصیات ماه 🔶استاد علی صفایی حائری: رمضان اين خصوصيات را دارد: ما را پاك مى‌كند و به اسلام و به پاكى مى‌رساند، به تمحيص و از آلودگى‌ها جدا كردن و تبريد كردن مى‌رساند و در نتيجۀ نيروهايى كه به دست مى‌آيد، به حركت ما منتهى مى‌شود. «وَ شَهْرَ الْقِيَامِ‌» و براى اين قيام و حركت، كتابى مى‌خواهيم. «الَّذِى‌أُنْزِلَ‌ فِيهِ‌ الْقُرْآنُ‌، هُدًى لِلنَّاسِ‌» . قرآن آمد تا به ما ياد بدهد كه چگونه حركت كنيم، كه چه هستيم و چه ابعادى داريم و اين ابعاد را چگونه بايد تغذيه كنيم. «وَ بَيِّنَاتٍ‌ مِنَ‌ الْهُدى‌» ، و قرآن روشنگرى دارد و روشن مى‌كند كه چقدر هستيم، چقدر راه در پيش داريم و چه نقشى را بايد اجرا كنيم. «وَ الْفُرْقانِ‌»، و نيرويى مى‌دهد كه بتوانيم جدا كنيم و بدانيم كه در هر صحنه چه بكنيم و ميزانى مى‌دهد كه بتوانيم حركتمان را با او بسنجيم و پيش ببريم. 📚 ص۶۵ 🌿 @einsad