✅سلسله نشستهای جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی.
📒نشست ششم، «فعالیتهای اجتماعی مساجد مصر عصر فاطمی در ماه رمضان»
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ناصر موسوی
📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی
💠زمان : دوشنبه 5 اردیبهشت ماه 1401 مصادف با بیست و سوم ماه مبارک رمضان، ساعت 18
⬅️لینک ورورد به جلسه
🌐 http://dte.bz/historyconf
🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi
🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen
📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/eiscahistory
«امیر المؤمنین امام علی (ع) اسوه برای تمام عصرها»
امیر المؤمنین علی بن ابی طالب (ع) از یاران خاص و مخلص رسول خدا(ص)، و اولین مرد مسلمان بود. او شاگرد ممتاز مکتب پیامبر بود که در جهان اسلام از آغاز تا کنون همتایی ندارد. دارای ویژگیها و فضائل برجستهای است که از دیگر صحابه وی را ممتاز مینماید. خصلتهایی که به حسب ظاهر متضاد مینماید اما به جهت اخلاص و ایمان و توانائی بالا، در وجود آن حضرت جمع شده است. او در عین زهد و پارسائی مرد کار و تلاش، در عین شجاعت، مرد رعایت ضوابط اسلامی و اصول اصیل الهی و انسانی بود. در عین توان مدیریتی بالا بدور از ریاست طلبی و مقام خواهی بود. در عین علم و دانش وافر بدور از تکبر و حسد، مؤسس دانش علم نحو و پیشنهاد دهنده نکات ارزشمند در حل مشکلات اسلامی در دوران خلفا بود. او ارزشهای انسانی را پاس میداشت و عدالت، آزادی خواهی، سخاوت و بخششهایش نمونه و زبانزد بود که نزول آیات متعددی را در باره وی مانند آیه ولایت و ایثار و انفاق نهان و آشکار و به مقدار سیصد آیه دانستهاند. هر مأموریتی که رسول خدا (ص) به او محول کرد به خوبی از عهده آن برآمد. پرچمدار سپاه پیامبر در جنگهای مختلف بود. او در جنگ خندق و خیبر در انجام مأموریت خود به خوبی عمل کرد. به دستور خدا و پیامبرش مسئول ابلاغ آیات اولیه سوره برائت در حج شد. در مأموریت یمن موفق عمل کرد و افراد قبیله همدان و مردم یمن ایمان آوردند و در کسب رضایت مردم قبیله بنی جُذَیمه چنان عمل کرد که خوشنودی و رضایت پیامبر (ص) را به دنبال داشت. و در جریان جنگ تبوک در مدینه، مانع هر گونه توطئه منافقان گردید. شخصیتی که دوست و دشمن را را وادار به اعتراف به فضل خود کرده و مسیحی و مسلمان و دیگران، زبان به مدحش ستودهاند مگر آنان که از عدالتش ناراحت شده و یا پیرو اندیشههای باطل و یا طرفدار امویان بودند که خلافت را برای رسیدن به قدرت میدانستند. بسیاری از اصناف خود را منتسب به علی(ع) می نمایند از عرفا و اهل فتوت گرفته تا مردان میدان مبارزه و جهاد.
سیره امام علی (ع) نسخه شفا بخشی است که در هر زمان و مکانی قابل استفاده است. بیش از 1400 سال از دوران زندگی ایشان میگذرد اما مردانی غیر مسلمان هم آرزوی حضور وی را در عصر حاضر دارند. اما در هر زمانی گروهی اندک با تبلیغات وسیع در صدد تخریب چهره وی برآمدند، از یاران منقطع حضرت به نام خوارج گرفته تا بنی امیه، بنی زبیر و بنی عباس تا نیروهای مزدوری که امروزه در فضای مجازی تلاش میکنند این چهره نورانی و اسوه تقوا و عدالت را در زمینههای مختلف تخریب کنند و فاصلهای مخصوصاً بین مردم ایران و رهبرشان امام علی (ع) ایجاد کنند و انواع اتهامات و شبهات را منتشر میکنند. گویا سخن رسول گرامی اسلام (ص) در همه مقاطع تاریخی مصداق دارد که فرمود: ای علی هرگز مؤمن با تو دشمن نیست و هرگز منافق تو را دوست ندارد. آری چراغی را که ایزد بر فروزد هر آن کس پوف کند ریشش بسوزد.
نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری
✅سلسله نشستهای تاریخ در قرآن.
📒نشست هفتم، «بیعتهای عصر نبوی (ص) در قرآن»
👤ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری
💠زمان : دوشنبه 5 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 12 الی 13
⬅️لینک ورورد به جلسه
🌐 http://dte.bz/historyconf
📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/eiscahistory
✅سلسله نشستهای جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی.
📒نشست نهم، «رمضان در مساجد اهل سنت»
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد فلاح زاده
📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی
💠زمان : چهار شنبه 7 اردیبهشت ماه 1401 مصادف با بیست و چهارم ماه مبارک رمضان، ساعت 18
⬅️لینک ورورد به جلسه
🌐 http://dte.bz/historyconf
🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi
🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen
📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/eiscahistory
✅سلسله نشستهای تاریخ در قرآن.
📒نشست هشتم، «تاریخ در قرآن»
👤ارائه دهنده:آیت الله محمد هادی یوسفی غروی
💠زمان : پنج شنبه 8 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 12 الی 13
⬅️لینک ورورد به جلسه
🌐 http://dte.bz/historyconf
📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/eiscahistory
✅سلسله نشستهای جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی.
📒نشست دهم، «مساجد شیعی در ایران پیشا صفویه»
👤ارائه دهنده: دکتر محمد حسین افراخته
📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی
💠زمان : شنبه 10 اردیبهشت ماه 1401 مصادف با بیست و هشتم ماه مبارک رمضان، ساعت 18
⬅️لینک ورورد به جلسه
🌐 http://dte.bz/historyconf
🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi
🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen
📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/eiscahistory
✅سلسله نشستهای جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی.
📒نشست یازدهم، «جایابی و الگوی مسجد؛ بررسی موردی مسجد النبی در عصر پیامبر(ص)»
👤ارائه دهنده: دکتر مهدی حمزه نژاد
📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی
💠زمان : یک شنبه 11 اردیبهشت ماه 1401 مصادف با بیست و نهم ماه مبارک رمضان، ساعت 18
⬅️لینک ورورد به جلسه
🌐 http://dte.bz/historyconf
🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi
🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen
📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/eiscahistory
✅سلسله نشستهای جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی.
📒نشست دوازدهم، «نقش و کارکرد مساجد در حوزه پاسخگویی دینی و مقابله با شبهات و هجمه های اعتقادی»
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن هاشمی جزی
📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی
💠زمان : سه شنبه 20 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 18
⬅️لینک ورورد به جلسه
🌐 http://dte.bz/historyconf
🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi
🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen
📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/eiscahistory
سلسله نشستهای جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی.
📒نشست سیزدهم، «نقش مسجد-مدرسه ها در پویایی حوزه های علمیه»
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی
📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ناصر موسوی
💠زمان : سه شنبه 27 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 18
⬅️لینک ورورد به جلسه
🌐 http://dte.bz/historyconf
🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi
🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen
📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/eiscahistory
سلسله نشستهای جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی.
📒نشست چهاردهم، «نقش مسجد در پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی»
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن هاشمی جزی
📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی
💠زمان : سه شنبه 3 خرداد ماه 1401 ساعت 18
⬅️لینک ورورد به جلسه
🌐 http://dte.bz/historyconf
🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi
🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen
📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/eiscahistory
کتاب مذهب شیعه منتشر شده از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اثر دوايت .م. دونالدسن نخستین اثر مفصل یک خاورشناس در وصف مشهدالرضا(ع) به شمار میرود.
او شانزده سال در ايران بوده و در مشهد سكونت داشته و تاریخ این شهر و زائران آن در حدود 100 سال پیش را گزارش میکند.
پژوهشکده تاریخ و سیره به جهت ارزش علمی این کتاب و اینکه نقطه آغاز مطالعات مستند اماميه در غرب به شمار میرود، به ترجمه و تعلیقات آن به قلم دو تن از اساتید تاریخ اقدام کرده است.
به مناسبت ولادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) برشی از این کتاب درباره حرم مطهر رضوی که مؤلف از کتب جغرافیای تاریخی گزارش کرده است، (صفحه 294 ـ 296 از جلد اول) در پی میآید:
در قرن ششم هجرى (دوازدهم ميلادى)، و در دوران حكومت سلطان سنجر سلجوقى [سال حكومت 511-552ق]، مردى به نام ابوطاهر قمى، با هزينه شخصى خود و يا به خرج سلطان، اين بنا را بازسازى كرد. ساختمان جديد صد سال پابرجا ماند؛ ولى هنگام حمله مغولان بهشدت خسارت ديد. چون در سال 617ق/1220م، پس از قتلعام نيشابور به دست تُولوگخان، وى با سپاه فراوانى به توس رسيد و همان كار را تكرار كرد. او شهر توس (طابران قديم) را ويران و مرقد واقع در مشهد را كه قبور على بن موسىالرضا عليهالسلام و هارون الرشيد در آن قرار دارد، تاراج كرد؛ ولى مغولان مرقد را كاملاً ويران نكردند؛ زيرا چند كتيبه موجود در ضريح كنونى به تاريخ 612 ق/1215م، يا پنج سال پيش از اين حمله مغول بازمىگردد.
اين مقبره در آغاز قرن چهاردهم ميلادى (هشتم هجرى)، در دوران حكومت سلطان محمد الجايتو [سال حكومت 703-716ق] كه نخستين [ايلخان] مغول شيعه بود، بازسازى و نوسازى شد. در كتاب تاريخ مغولان مىخوانيم مادر الجايتو، فرزندش را مسيحى تربيت كرد و او را به نام نيكولاس غسل تعميد دادند؛ اما پس از مرگ مادر، همسرش وى را به مسلمانى ترغيب كرد. الجايتو اسلام را دين رسمى قرارداد؛ حال آنكه ياساى غازان نيز اجرا مىشد. مبالغ حاصل از اوقاف مرقد، بنابر وصيت بانيان آنها مصرف گرديد و در اين زمان؛ كه درآمد بقعه به دست شيعيان افتاد، مزار امام رضا عليهالسلام در مشهد تجديد بنا شد. با اينكه الجايتو در اعتقاد مذهبى خويش، بهويژه موقعى كه بشدت از نزاع حنفيه و شافعيه بر سر احكام نكاح خشمگين شد، ثابتقدم نبود؛ اما بر سكههاى اواخر دوران او نقش سلام و صلوات خداوند بر ائمه اثنى عشر به چشم مىخورد.
ابنبطوطه سيّاح [م 779ق] نيز چند سال بعد در قرن هشتمهجرى (734ق/1333م) از اين مرقد بازسازى شده
ديدار كرده، مىگويد مشهد را شهرى بزرگ، پرجمعيت و سرسبز يافته است، او مىنويسد: بالاى مزار، گنبدى عظيم قراردارد كه با پردههاى ابريشمين و قنديلهاى زرين آراسته شده است و زير گنبد و مقابل مزار امام، قبر هارونالرشيد است. خدّام پيوسته بر سر مزار شمعدانهايى [روشن] قرارمىدهند؛ اما وقتى شيعيان على عليهالسلام براى زيارت وارد حرم مىشوند، بر قبر هارونالرشيد لگد مىزنند و در عوض به حضرت رضا عليهالسلام درود مىفرستند.
به مناسبت غزوه بنی قریظه
بنیقریظه نام گروهی از یهودیان عصر پیامبر است که در مدینه با آن حضرت و مسلمانان زندگی میکردند و غزوه یا نبردی به نام آنان ثبت شده است.
پس از مهاجرت پیامبر و مسلمانان از مکه به یثرب، آنان با سه قبیله یهودی که گروههای متنفذ و تأثیرگذار فرهنگی و اقتصادی این شهر بودند پیمانی امضا کردند و قرار شد هر یک از مسلمانان و یهودیان بر آیین خود باشند و در امور شهروندی و دفاع از مهاجم، یکدیگر را حمایت کنند. نام دو گروه دیگر بنیقینقاع و بنینضیر است.
یکی دو سال پس از زندگی مسالمتآمیز، یکی از گروههای یهودی پیمان خود را زیر پا گذاشت و با مسلمانان وارد جنگ شد. قرآن این پیمانشکنی را تأیید کرده و مورخان جزئیات و عوامل آن را بیان کردهاند. از جمله این عوامل، ارتباط گروههای یهودی با مشرکان مکه و پیشرفتهای مسلمانان در مدینه و مناطق اطراف بود.
به ترتیب دو قبیله بنیقینقاع و بنینضیر با مسلمانان اعلام جنگ داده و پس از محاصره و تسلیم بدون درگیری از منطقه کوچ کردند و آیاتی از سوره حشر در این باره نازل شد: هُوَ الَّذي أَخْرَجَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ دِيارِهِمْ لأَوَّلِ الْحَشْرِ ما ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّه... آنان گمان میکردند قلعههایشان مانع از قدرت الهی خواهد بود...
گروه سوم (بنیقریظه) در شرایط بحرانی و در بحبوبحه جنگ احزاب به همکاری با مشرکان پیوستند و مسلمانان پشت خندق را از داخل مدینه تهدید کردند. از این رو پیامبر به دستور خداوند آنان را نیز در دژهایشان محاصره کرد تا ناچار به تسلیم شدند.
درباره سرنوشت مردان یا جنگجویان بنیقریظه روایاتی گوناگون وجود دارد که برخی حاکی از کشته شدن صدها نفر از این گروه یهودی به دست مسلمانان است. در دهههای اخیر محققان به بررسی این گزارشها پرداخته و چنین اتفاقی را در صدر اسلام به دلایلی غیر ممکن دانستهاند. اولاً سیره پیامبر که در مثل فتح مکه، همه مخالفان خود را بخشید و آزاد کرد، با چنین گزارشهایی سازگار نیست. ثانیاً جمعیت مدینه و گروههای یهودیان در آن زمان به اندازهای نبود که بتوان پذیرفت صدها نفر از آنان کشته و اسیر شده باشند. ثالثاً در اخبار تاریخی فقط به کشته شدن کمتر از ده نفر در این واقعه تصریح شده و نام و چگونگی مقابله آنان بیان شده است ضمن آنکه بنا به آیات قرآن که: لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى (گناه کسی را دیگری به دوش نمیکشد) دلیلی ندارد افرادی که در پیمانشکنی دخالت نداشتند به گناه سران بنیقریظه دچار شوند.
اصل اسارت عدهای و کشته شدن عدهای دیگر در این نبرد به دلیل آیه «وَ أَنْزَلَ الَّذينَ ظاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ صَياصيهِمْ وَ قَذَفَ في قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَريقاً تَقْتُلُونَ وَ تَأْسِرُونَ فَريقا» که به گفته مورخان و مفسران درباره این حادثه نازل شده، تأیید میشود؛ اما نمیتوان آمارهای ارائه شده را پذیرفت.
به نظر میرسد پذیرش برخی روایات و آمار مبالغهآمیز از سوی برخی مسلمانان و درج در کتابها، به دلیل قوانین جزائی تورات است که چنین اجازهای به فاتحان داده و تصور شده مسلمانان نیز چنین اقدامی کردهاند در صورتی که شواهدی از این کشتار در لابلای کتب تاریخی نیست و آنچه هست روایاتی است که نقل شده و نقدهای جدی بر آن وارد است.
برخی محققان مانند دکتر شهیدی که جزو نخستین ناقدان داستان بنیقریظه است، روایات عجیب درباره کشته شدگان را ناشی از رقابتهای گروههای مسلمان در آن زمان میداند و اینکه برخی خواستهاند در آمار تلفات دشمنان به دست خود مبالغه کنند.
به قلم حجت الاسلام دکتر صادقی
به نام خدای بزرگ
تاریخ شهادت امام رضا
روز 23 ذیقعده روز زیارتی امام رضا ع نامیده شده است آیا این نامگذاری به سبب شهادت آن¬حضرت در این روز است یا سببی دیگر دارد؟
از گزارش¬های منابع كهن تاریخی بر می¬آید که سبب این نامگذاری، شهادت آن حضرت در 23 ذیقعده نبوده؛ بلکه سببی دیگر دارد که قابل بررسی است؛ چراکه منابع مربوط درباره تاریخ شهادت آن حضرت به لحاظ سال و ماه و روز، نقل¬های پراكنده و پر غباری را ذکر کرده¬اند که فضاى پر التهابى را موجب شدهاند. اجمالا 13 قول درباره روز شهادت آن حضرت نقل شده که از جمله آنها روز 23 ذیقعده سال 203ق است؛ گزارش 23 ذیقعده را شیخ مفيد در مسار الشيعة (مصنفات، ج7، ص34) و بيرونى در آثار الباقية، (ص533) با تعبير برخى گفتهاند نقل کرده¬اند و آن را نپذیرفته¬اند؛ چنان¬که شیخ مفید در دو کتاب الإرشاد (مصنفات، ج12، ص247) و المقنعة، (ص479) شهادت آن¬حضرت در ماه صفر را پذیرفته است. مجلسى نیز در بحار، (ج49، ص)293 به نقل از العدد آورده و آن را نپذیرفته است.
نظر تحقیقی در بارۀ شهادت
نظر تحقیقی در بارۀ شهادت امام رضا ع روز جمعه يا شنبه، آخر ماه صفر سال 203 هجرى است که برابر با روز هفدهم شهريور سال 197 خورشيدى و هشتم سپتامبر 818 ميلادی است. این گزارش افزون بر قرائن و شواهد تاریخی، در منابع فراوانی ذکر شده است مانند خليفةبنخياط در تاريخ، (ص312)، اشعرى در المقالات و الفرق، (ص94)، نوبختى در فرق الشيعة، (ص86)، طبرى، در تاريخ، (ج5، ص146)، طبرسى در إعلام الورى، (ج2، ص41)، سمعانى در الانساب، (ج3، ص74)، ابنجوزى در المنتظم، (ج10، ص115)، ابناثير در الكامل، (ج6، ص351) ابنالعبرى در تاريخ مختصر الدول، (ص134)، ابنخلكان در وفيات الاعيان، (ج3، ص270) اربلى در كشف الغمة، (ج2، ص267، به نقل از جنابذى)، ذهبى، در سير اعلام النبلاء، (ج9، ص391)، يافعى در مرآة الجنان، (ج2، ص10، با تعبير قيل، ابنكثير، البداية و النهاية، (ج10، ص249)، عسقلانى در تهذيب التهذيب، (ج7، ص387)، ابنصباغ در الفصول المهمة، (ج2، ص1023) و ابنطولون در الائمة الاثنى عشر، (ص98).
یکی از نشانه¬ها كه بر مطلب پيشگفته گواهی مىدهد، گزارشهايى است كه درباره سبب مسموميت آن حضرت بيان شده است. برخى از منابع، سبب مسموميت را انارى دانستهاند كه در باغ مسكونى امام ع در طوس بر درخت بود (صدوق، عيون اخبار الرضا، ج2، ص240) و به دستور مأمون كنده و زهرآگين شده و به امام ع خورانيده شد. (يعقوبى، تاريخ، ج2، ص453. محمدبنحبان، الثقات، ج8، ص457. ابوالفرج، مقاتل الطالبيين، ص567) برخى نيز آن را انگورى دانستهاند(طبرى، تاريخ، ج5، ص146 و ابوالفرج اصفهانى، همان و سبط ابنجوزى، تذكرة الخواص، ص355) كه به فرمان مأمون زهرآلود گشت و به امام خورانيده شد(مفيد، الإرشاد (مصنفات، ج12، ص270) و شايد به هر دو ميوه مسموم گشته باشد؛ چراكه صدوق به نقل از هرثمةبنأعين اين دو ميوه را - كه به فرمان مأمون آغشته به زهر شده بودند - سبب مسموميت امام ع ثبت كرده (صدوق، عيون اخبار الرضا، ج2، ص250 - 245.) و ابنشهرآشوب نيز همين گزارش را آورده است(مناقب آلأبىطالب، ج4، ص403 - 402). گفتنى است اين دو ميوه در آخر تابستان به بازار مىآيند و جالب اين است كه بر مبناى محاسبه نجومى به امر وسط، ماه صفر سال 203 هجرى - كه امام رضاعليه السلام در آن شهيد شد برابر با شهريور همان سال بوده(زمانى قمشهاى، هيئت و نجوم اسلامى، ج2، ص330) و اين همزمانى شهادت امام ع با رسيدن اين دو ميوه، نشانه درستی گزارش شهادت امام در آخر ماه صفر است؛ چرا كه اگر آن گرامى را با انار مسموم كرده باشند، اين ميوه هنوز بر درخت بوده و از نوبر آن، امام ع را مسموم كردهاند و اگر با انگور مسموم كرده باشند، اين ميوه در آن زمان، فراوان بوده و اگر مسمومیت به هر دو ميوه را بپذیريم، مانعى وجود ندارد؛ چون زمان، زمان بهرهگيرى از هر دو بود.
نتيجه
برپایه استدلال یادشده امام رضاعليه السلام در جمعه يا شنبه، آخرين روز ماه صفر سال 203 هجرى در ساعتهاى نخست شب (صدوق، عيون اخبار الرضا، ج2، ص241 و ص247) و در 55 سالگى(مروج الذهب، ج4، ص5.) به شهادت رسید و اين روز به محاسبه نجومى به امر وسط، برابر است با روز هفدهم شهريور سال 197 خورشيدى (197/6/17)، مطابق با هشتم سپتامبر 818 ميلادى كه 71641 روز پس از آغاز هجرت پيامبر (ص) بود (زمانى قمشهاى، هيئت و نجوم اسلامى، ص330).
آن حضرت در مدت زمان حيات خود، 35 سال در كنار پدر تجربه آموخت و به مدت بيست سال نيز، جايگاه رفيع امامت را عهدهدار بود.
ديگر نقلهای نپذیرفتنی
ديگر نقلها درباره روز شهادت ایشان كه پذيرفتنى نيست، چنين است:
1- روز اول ماه رمضان، (مجلسى، بحار، ج49، ص293 (به نقل از: العدد و او از: الدّر و ذخيرة))
2 - نُه روز باقىمانده از رمضان، (صدوق، عيون اخبارالرضا، ج2، ص245. حاكم، تاريخ نيشابور، ص26. بيرونى، آثار الباقية، ص533)
3- هفت روز باقىمانده از ماه رمضان، (طبرسى، إعلام الورى، ج2، ص41 (با تعبير قيل). اربلى، كشف الغمة، ج2، ص297 (به نقل از صدوق در عيون اخبارالرضا))
4- سيزدهم ذىالقعده، (ابنخلكان، وفيات الأعيان، ج3، ص270 (با تعبير وقيل) يافعى، مرآة الجنان، ج2، ص10 و ابنطولون، الأئمة الإثنى عشر، ص98 (با تعبير قيل))
5- بيست و سوم ذىالقعده، (مفيد، مسار الشيعة (مصنفات، ج7، ص34) و بيرونى، آثار الباقية، ص533 (با تعبير برخى گفتهاند) و مجلسى، بحار، ج49، ص293 (به نقل از: العدد))
6- پنجم ذىالحجه، (يافعى، مرآة الجنان، ج2، ص10 و ابنطولون، الأئمة الإثنىعشر، ص293 (و قيل: بل توفى خامس ذىالحجة))
7- ششم ذىالحجه (طبرى امامى، دلائل الإمامة، 351 (در يكى از نسخه هايش با تعبير ويُروى))
8- آخر ذىالحجه (مسعودى، اثبات الوصية، ص182.)
9- هجدهم جمادىالأول (نجاشى، رجال، ج1، ص251.)
10- اول محرم (اللّباب فى تهذيب الأنساب، ج2، ص30.)
11- چهاردهم صفر (مجلسى، بحار، ج49، ص293 (و قيل))
12- هفدهم صفر (كفعمى، المصباح، ص523 510.)
13- شش روز مانده از ماه صفر (حسنبنمحمد قمى، تاريخ قم، ص199.)
درباره سبب زیارت امام رضا ع در 23 ذیقعده، مرحوم محدث قمی در مفاتیح الجنان به نقل از ابن طاووس آورده که ایشان فرموده است: در برخی از نوشته¬های غیر عرب از اصحاب ما آمده است که زیارت امام رضا ع در 23 ذیقعده از دور یا نزدیک مستحب است. این مطلب در برخی از نسخه¬های کتاب اقبال الاعمال ابن طاووس آمده(ج2، ص23، چاپ دفتر تبلیغات) نه در همه نسخ¬های آن. وانگهی در هیچ روایتی نیز، این مطلب به دست نیامده است. بنابراین برای این مطلب مستند حدیثی به دست نیامده است؛ هرچند زیارت معصومان از جمله امام رضا ع برپایه روایات مربوط به زیارت¬های آنان در هر روز و هر لحظه ثواب و استحباب دارد؛ چنان¬که در روایت منقول از آنحضرت چنین آمده است: عَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ: مَنْ شَدَّ رَحْلَهُ إِلَى زِيَارَتِي اسْتُجِيبَ دُعَاؤُهُ وَ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ فَمَنْ زَارَنِي فِي تِلْكَ الْبُقْعَةِ كَانَ كَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ ثَوَابَ أَلْفِ حَجَّةٍ مَبْرُورَةٍ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ وَ كُنْتُ أَنَا وَ آبَائِي شُفَعَاءَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ هَذِهِ الْبُقْعَةُ رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِكَةِ لَا يَزَالُ فَوْجٌ يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَ فَوْجٌ يَصْعَدُ إِلَى أَنْ يُنْفَخَ فِي الصُّورِ. (بحار، ج99، ص44).
به قلم حجت الاسلام و المسلمین یدالله مقدسی.
هدایت شده از H M
جلسه دفاع از اولین رساله سطح چهار تاریخ اهل بیت علیهم السلام در جامعة الزهرا(س) برگزار شد.
اولین رساله سطح چهار تاریخ اهل بیت(ع) با عنوان واکاوی ازدواجهای علویان با مخالفان ، علل و پیامدها در روز سه شنبه هفتم تیرماه ۱۴۰۱ با حضور هیأت داوران بررسی و با درجه عالی مورد پذیرش قرار گرفت.
نویسنده سرکار خانم اعظم ابوالحسن عراقی از دانش پژوهان سطح چهار جامعة الزهرا(س) بودند و دکتر حمید رضا مطهری استاد راهنما و سرکار خانم دکتر ناهید طیبی استاد مشاور و آقایان دکتر محمد جواد یاوری و دکتر حسین قاضی خانی داوری آن را بر عهده داشتند.
*قاتل امام جواد(ع)
❌ روضه مشهور دهههای اخیر درباره امام جواد(ع) این است که همسرش امالفضل دختر خلیفه مأمون بعد از اینکه امام را مسموم کرد همراه کنیزانش به شادمانی پرداخت! همچنین پیکر امام چندی بر بام و زیر آفتاب بود و...
↩️ اساساً شهادت امام به دست همسرش یکی از اقوال است و برخی مسبب حادثه را شخص خلیفه معتصم یا یکی از کارگزاران او میدانند.
📖 منابعی که او را قاتل معرفی میکند، مانند دلائل الامامه منسوب به طبری، گویند امفضل پس از این جنایت پشیمان شد و گریست.
📌 اهانت و جسارت به پیکر مطهر امام در منابع معتبر نیست و دستگاه خلافت در برابر شیعیان و دوستان آن حجت خدا و ذریه رسول، جرأت چنین بیحرمتی نداشت.
📌به قلم حجت الاسلام والمسلمین دکتر صادقی.
بسم الله الرحمن الرحیم
سالروز شهادت امام باقر علیه السلام
موضوع: امام باقر علیه السلام و جهاد تبیین
جهاد تبیین عبارت از روشنگری، تفسیر و تبیین است. تبیین برای رفع جهل دیگران و یا برای از بین بردن انحرافات و فهم نادرست. از اینرو امام در هر دو قسم به تبیین و روشنگری دست زدند. شایان توجه است این جهاد امام در مقابل دو مرحله از اقدامات حاکمان برای انحراف جامعه بود؛ 1. مرحله پیشینی: حق نمایی و مشروعیت بخشی با قلب حقایق که بنیامیه با شبکه تبلیغاتی گسترده خود درصدد خاموش ساختن فرهنگ اهلبیت و واقعنمایی فرهنگ جاهلی اموی بود 2. مرحله پسینی: با تحریف درصدد توجیه عملکرد باطل و ظلم وستمهای خود بود. (امروز هم در مرحله حساس نظام اسلامی هستیم و بعد از پیروزی انقلاب دشمن با استفاده از غفلت خواصّ به تحریف مبانی نظام پرداخت و سعی کرد با فضا سازی تبلیغاتی و ایجاد شبهه بین مردم که پشتوانه نظام اسلامیاند فاصله ایجاد کند و در مقام نهادینه کردن اندیشه سکولاریسم برآمد و پس از آن جبهه جدیدی را در جنگ نرم در برابر نظام گشود و با کمک بعضی از منحرفان فکری و ایجاد شبهه به متزلزل کردن اندشیه ولایی که در ولایت فقیه تبلور یافت، پرداخته است که ضرورت توجه بیشتر به جهاد تبیین از منویات مقام معظم رهبری را میطلبد.)
جلوه های جهاد تبیین در سیره امام باقر علیه السلام:
جهاد تبیین امام را باید با توجه به فضای فکری و فرهنگی جامعه عصر امام باقرعلیه السلام در نظر گرفت. با توجه به سیاستهای فرهنگی حاکمان بنی امیه مبنی بر بهرهگيري از سیاست حديثسازي و نسبت دادن آن به پيامبر يا استفاده از اسرائيليات، جبرگرايي كه معاويه آن را تبليغ ميكرد، گسترش مرزهای جغرافیایی اسلام و ورود فرهنگ و افكار بیگانه با ترجمه متون یونانی، آرامي و هندی که نتیجه آن کم رنگ ساختن اندیشه اهلبیت و جلوگیری از جریان نظام فرهنگي اسلام مبتنی بر امامت و ولایت و نهادینهسازی فرهنگ جاهلی اموی در جامعه بود. در این فضا امام در محورهای زیر به جهاد تبیین دست زد؛
1.تبیین دانش در حوزه های مختلف علمی با هدف تأمین زیرساخت علمی فرهنگی جامعه دینی): نهضت علمی امام باقر علیه السلام در حوزههای مختلف(قرآن، حدیث، فقه و کلام) با بیان دقیق مسئله توحید، مسئله امامت، تقیه، بدا و رجعت و دیگر موضوعات مختلف مرتبط با رفتار و اخلاق مسلمانان در جامعه صورت گرفت.
2. مبارزه با انحرافات با هدف جلوگیری از تحریف ها و رفع موانع تحقق اهداف دینی در محورهای زیر:
الف) انحرافات فکری:
کیسانیه: کیسانیه اولین گروه از میان مسلمانان بودند که از مسیر اعتقاد به امامت اهل بیت^ جداشدند و مسئله امامت محمد حنفیه از فرزندان غیر فاطمی امام علی& را مطرح نموده او را پس از امیرالمومنین، امام حسن و امام حسین^، امام چهارم دانستند. خالصیه یا کربیه(قائل به زنده بودن محمد بن حنفيه)، سراجیه؛ اصحاب «حسان بن سراج»(قائل به رجعت محمد حنفیه)، هاشمیه؛ اصحاب «ابوهاشم عبدالله فرزند محمد حنفیه، حربیه؛ معتقد به امامت عبدالله بن معاویه از نوادگان جعفر طیار(محمد حنفیه زنده و همان مهدی موعود است و از مکه ظهور خواهد کرد).
بتریه: بتریه گروهی از شیعیان میباشند که ضمن پذیرش ولایت امیرالمومنین و دعوت مردم به ولایت آن حضرت، خلافت ابوبکر و عمر را نیز پذیرفته و مخالفتی نداشتند. آنان به لحاظ سیاسی اهل قیام بوده و هرکسی از فرزندان علیّ ابن ابیطالب علیه السلام که امربه معروف و نهی از منکر نموده علیه حکومت قیام نماید، حمایت میکردند و وی را امام میدانستند. اندیشههای این فرقه اگرچه از زمان امام سجاد علیهالسلام آغاز شده بود، در دوره امام باقر علیهالسلام نیز حضور داشته و افکار خویش را منتشر مینمودند و تعیّن یافتن چنین گروهی در عصر امام باقر علیهالسلام اتفاق افتاده و نام «بتریه» از این دوران بر آنان اطلاق شده است. امام، سران بتریه مانند حکم بن عتیبه، سالم بن ابی حفضه و ابوالمقدام و سلمه بن کهیل و کثیرالنوا را باعث گمراهی بسیاری از افراد معرفی نمودند. امام باقر علیه السلام با رد گرایش نظامی آنان اشاره داشتند که «حتی اگر بتریه یک خط نبرد از شرق تا غرب عالم تشکیل دهند، خداوند از طریق آنان عزت را به جهانیان عطا نخواهد نمود». کثیر النوا مخالفتهای با امامت امام باقر علیهالسلام داشته و در انکار امامت آن حضرت میکوشید.
غلات: غلو در اصطلاح بهمعنی افراط در دین یا بزرگ کردن امری یا شخصی بر خلاف واقع؛ که از صدر اسلام تا کنون بوده و همواره آسیب به چهره واقعی شیعه زده است و در این دوره در قالب کربیه(پیروان «ابنکرب» یا «ابوکرب ضریر»)، مغیریه: پیروان مغیرة بن سعید بجلی، بیانیه: پیروان بیان بن سمعان و هاشمیه: پیروان ابوهاشم بروز داشته و امام از مواضع تند غالیان تبرّی جسته و شعیان را ازپذیرش آموزههای این طایفه برحذر میدارد.
انحرافات اجتماعی: این انحرافات در قالب گرایش به امامت محمد حنفیه، شکل گیری زمینه های گرایش به زیدیه، مشکلات اجتماعی شیعیان کوفه بدلیل دوری از امام بود که به صورت اندیشههای متفاوت گروههای شیعی در موضوعات مختلف از جمله شیوه مقابله با حکومت و ویژگیهای امام تجلی یافت.
ج) انحرافات سیاسی: این انحرافات که ناشی از همان انحراف فکری است در مقام عملکرد سیاسی شیعیان در قالب جریانهای مختلف سیاسی بروز یافت. از جمله میتوان به جریان سیاسی کیسانی- عباسی، جریان سیاسی زیدی- حسنی در کنار جریان سیاسی اعتدال گرای امامیه را میتوان اشاره داشت.
3.تربیت شاگردان متخصص و متعهد با هدف تقویت بدنه فعال فرهنگی جامعه؛ که هرکدام در حوزههای مختلف محل رجوع شیعیان و علاقمندان به علوم اهل بیت بودند(زراره، محمد بن مسلم، ابوبصیر و.در فقه، جابر بن جعفی، ابی یعفور، حمران و عبدالملک بن اعین، ابوعبیده حذّا و.. در حدیث و کلام، ابوالجارود و.. در تفسیر و..)
پیامد و نتیجه جهاد تبیین: مهمترین پیامد و نتیجه جهاد تبیین امام باقر علیه السلام را میتوان تشکیل جامعه اعتقادی امامیه(بادوخط فکری فقهی و حدیثی)درکنار جامعه اعتقادی عموم مسلمان براساس تعالیم دستگاه حاکم و سیاستهای فرهنگی بنیامیه دانست. البته درکنار آن میتوان به پیامدهای دیگری مانند نظام مند شدن تعالیم شیعه، تخصصی شدن علوم و نقش علمای شیعه درحدیث، کلام، فقه، تفسیر..، شکلگیری حوزههای علمی شیعی، مقام افتا و فراگیری شیوه استنباط و ظهور بزرگان فقهی و حدیثی در مدینه اشاره داشت که البته بیشتر در ادامه در زمان امام صادق علیه السلام تجلی و بروز یافت.
به قلم حجت الاسلام والمسلمین سید قاسم موسوی رزاقی.
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فرا رسیدن میلاد باسعادت امام دهم شیعیان، حضرت امام علی النّقی الهادی علیه السلام ، بر عاشقان طریقت اهل بیت علیهم السلام خجسته باد.
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
4_5859696990866114578_220714_225003.pdf
2.19M
مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی علیه السلام جلد اول👆👆👆
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
4_5859696990866114579_220714_225236.pdf
2.33M
مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی علیه السلام جلد دوم👆👆👆